Regulamentul 1303/17-dec-2013 de stabilire a unor dispoziţii comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime, precum şi de stabilire a unor dispoziţii generale privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1083/2006 al Consiliului
Jurnalul Oficial 347L
În vigoarePrioritatea | Indicatorul sau, dacă este cazul, etapa-cheie de implementare şi unitatea de măsură | Obiectivul de etapă pentru 2018 | Ţinta pentru 2023 | |
Sectorul | Rate forfetare | |
1 | RUTIER | 30 % |
2 | FEROVIAR | 20 % |
3 | TRANSPORT URBAN | 20 % |
4 | APĂ | 25 % |
5 | DEŞEURI SOLIDE | 20 % |
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | Total | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
EUR, preţuri din 2011 | 34 108 069 924 | 55 725 174 682 | 46 044 910 736 | 48 027 317 164 | 48 341 984 652 | 48 811 933 191 | 49 046 236 960 | 330 10 5 6 27 309 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Cheltuielile administraţiei publice ca procent din PIB | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
P51 | X | X | X | X | X | X | X |
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
Formarea brută de capital fix a administraţiei publice în regiunile mai puţin dezvoltate, ca procentaj din PIB | X | X | X | X | X | X | X |
Obiective tematice | Priorităţi de investiţii | Condiţionalitate ex ante | Criterii de îndeplinire |
1. Consolidarea cercetării, dezvoltării tehnologice şi inovării (ţinta C & D) [menţionate la articolul 9 primul paragraf punctul 1] | FEDR: - Toate priorităţile de investiţii din cadrul obiectivului tematic nr. 1 | 1.1. Cercetare şi inovare: Existenţa unei strategii naţionale sau regionale de specializare inteligentă, în conformitate cu programul naţional de reformă, care să echilibreze cheltuielile private cu cercetarea şi inovarea şi care să fie conformă cu caracteristicile sistemelor naţionale sau regionale eficiente în domeniul cercetării şi al inovării. | - Implementarea unei strategii naţionale sau regionale de specializare inteligentă care: - se bazează pe o analiză de identificare a punctelor forte şi a punctelor slabe (analiză de tip SWOT) sau pe o analiză similară, cu scopul de a îşi concentra resursele asupra unui număr limitat de priorităţi în materie de cercetare şi inovare; - prezintă măsurile necesare pentru a stimula investiţiile private în activităţile de CDT; - conţine un mecanism de monitorizare. - A fost adoptat un cadru care evidenţiază resursele bugetare disponibile pentru cercetare şi inovare. |
FEDR: - Consolidarea cercetării şi inovării (C & I), a infrastructurii şi a capacităţilor de dezvoltare a excelenţei în domeniul C & I, precum şi promovarea centrelor de competenţă, în special a celor de interes european. | 1.2. Infrastructura de cercetare şi inovare Existenţa unui plan multianual pentru înscrierea în buget şi prioritizarea investiţiilor. | - A fost adoptat un plan multianual pentru înscrierea în buget şi prioritizarea investiţiilor legate de priorităţile Uniunii şi, dacă este cazul, de Forumul pentru o strategie europeană privind infrastructurile în domeniul cercetării - ESFRI. | |
2. Sporirea utilizării şi a calităţii şi accesului la tehnologiile informaţiei şi comunicaţiilor [ţinta în domeniul benzii largi (broadband)] [menţionate la articolul 9 primul paragraf punctul 2] | FEDR: - Dezvoltarea de produse şi servicii TIC, a comerţului electronic şi a cererii de TIC. - Consolidarea aplicaţiilor TIC pentru e-guvernare, e-învăţare, e-incluziune, e-cultură şi e-sănătate. | 2.1. Dezvoltarea digitală: Un cadru strategic de politică referitor la dezvoltarea digitală pentru stimularea serviciilor bazate pe TIC publice şi private de bună calitate, accesibile şi interoperabile şi pentru sporirea utilizării de către cetăţeni, inclusiv de categoriile vulnerabile, precum şi de întreprinderi şi de administraţiile publice, inclusiv referitor la iniţiativele transfrontaliere. | - Existenţa unui cadru strategic de politică pentru dezvoltarea digitală, de exemplu, în cadrul strategiei naţionale sau regionale de specializare inteligentă care conţine: - înscrierea în buget şi prioritizarea acţiunilor prin intermediul unei analize de tip SWOT sau unei analize similare în conformitate cu tabloul de bord al Agendei digitale pentru Europa; - ar trebui să fi fost efectuată o analiză a contribuţiei de echilibrare a cererii şi a ofertei de TIC; |
- indicatori de măsurare a evoluţiei intervenţiilor în domenii precum cel al alfabetizării digitale, e-incluziunii, e-accesibilităţii şi evoluţia în e-sănătate, în limitele articolului 168 din TFUE, care sunt aliniate la strategiile sectoriale ale Uniunii, naţionale sau regionale existente şi relevante; - evaluarea necesităţilor în materie de consolidare a construirii capacităţilor TIC. | |||
FEDR: - Extinderea implementării benzii largi, introducerea de reţele de mare viteză şi sprijinirea adoptării tehnologiilor emergente şi a reţelelor pentru economia digitală. | 2.2. Infrastructura pentru reţeaua de generaţie următoare (Next Generation Network - NGN): Existenţa unor planuri naţionale sau regionale privind NGN care să ţină seama de acţiunile regionale în vederea atingerii ţintelor Uniunii în materie de acces internet de mare viteză, care se concentrează asupra unor domenii în care piaţa nu reuşeşte să ofere o infrastructură deschisă, la un cost rezonabil şi la un nivel al calităţii în conformitate cu normele UE în materie de concurenţă şi de ajutoare de stat, şi care să poată furniza servicii accesibile grupurilor de persoane vulnerabile. | - Existenţa unui plan naţional sau regional de generaţie următoare care conţine: - un plan de investiţii în infrastructură bazat pe o analiză economică care ia în considerare existenţa infrastructurilor private şi publice şi a planurilor de investiţii; - modele de investiţii durabile care să conducă la intensificarea concurenţei şi care asigură accesul la infrastructură şi servicii deschise, convenabile, de calitate şi în pas cu progresele viitoare; - măsuri pentru a stimula investiţiile private. | |
3. Îmbunătăţirea competitivităţii întreprinderilor mici şi mijlocii (IMM-uri) [menţionate la articolul 9 primul paragraf punctul 3] | FEDR: - Promovarea spiritului antreprenorial, în special prin facilitarea exploatării economice de noi idei şi prin stimularea creării de firme noi, inclusiv prin intermediul incubatoarelor de afaceri - Sprijinirea capacităţii IMM- urilor de a se creşte pe pieţele regionale, naţionale şi internaţionale şi de a se implica în procesele de inovare. | 3.1. Au fost efectuate acţiuni specifice pentru a sprijini promovarea spiritului antreprenorial luând în considerare Actul privind micile întreprinderi (Small Business Act - SBA). | - Acţiunile specifice sunt: - s-au adoptat măsuri pentru a reduce timpul şi costurile necesare pentru a crea o întreprindere, având în vedere obiectivele SBA; - s-au adoptat măsuri pentru a reduce timpul necesar pentru a obţine licenţele şi autorizaţiile pentru a iniţia şi desfăşura activitatea specifică a unei întreprinderi, având în vedere obiectivele SBA; - s-a adoptat un mecanism de monitorizare a implementării măsurilor din SBA care au fost aplicate şi de evaluare a impactului pe care legislaţia îl are asupra IMM-urilor. |
4. Sprijinirea tranziţiei către o economie cu emisii scăzute de dioxid de carbon în toate sectoarele [menţionate la articolul 9 primul paragraf punctul 4] | FEDR + Fondul de coeziune: - Sprijinirea eficienţei energetice, a gestionării inteligente a energiei şi a utilizării energiei din surse regenerabile în infrastructurile publice, inclusiv în clădirile publice şi în sectorul locuinţelor. | 4.1. Pentru construcţia sau renovarea clădirilor, s-au derulat acţiuni de promovare a eficienţei în utilizarea energiei de către utilizatorul final şi investiţii eficiente din punctul de vedere al costurilor în eficienţa energetică. | - Acţiunile constau în: - măsurile de asigurare a existenţei unor cerinţe minime privind performanţa energetică a clădirilor consecvente cu articolul 3, articolul 4 şi articolul 5 din Directiva 2010/31/UE a Parlamentului European şi a Consiliului (1); - măsurile necesare pentru instituirea unui sistem de certificare a performanţei energetice a clădirilor în conformitate cu articolul 11 din Directiva 2010/31/UE; - măsuri de asigurare a unei planificări strategice privind eficienţa energetică în conformitate cu articolul 3 din Directiva 2012/27/UE a Parlamentului European şi a Consiliului (2); - măsuri în conformitate cu articolul 13 din Directiva 2006/32/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (3) privind eficienţa energetică la utilizatorii finali şi serviciile energetice pentru a asigura instalarea de contoare individuale la clienţii finali, în măsura în care este posibil din punct de vedere tehnic, rezonabil din punct de vedere financiar şi proporţional în raport cu potenţialele economii de energie. |
FEDR + Fondul de coeziune: - Promovarea utilizării cogenerării cu randament ridicat a energiei termice şi a energiei electrice, pe baza cererii utile. | 4.2. Au fost întreprinse acţiuni de promovare a unei cogenerări cu randament ridicat a energiei termice şi a energiei electrice. | - Acţiunile constau în: - Sprijinul pentru cogenerare se bazează pe cererea de energie termică utilă şi pe economiile de energie primară, în conformitate cu articolul 7 alineatul (1) şi articolul 9 alineatul (1) literele (a) şi (b) din Directiva 2004/8/CE, statele membre sau organismele lor competente au evaluat cadrul legislativ şi normativ existent, cu privire la procedurile de autorizare sau alte proceduri în vederea: (a) încurajării proiectării de unităţi de cogenerare, în vederea satisfacerii cererilor de căldură utilă justificate din punct de vedere economic şi a evitării unui volum mai mare de căldură decât căldura utilă; şi (b) reducerii barierelor normative şi de alt tip care stau în calea sporirii cogenerării. | |
FEDR + Fondul de coeziune: - Promovarea producţiei şi a distribuţiei de energie obţinută din surse regenerabile. | 4.3. Au fost întreprinse acţiuni de promovare a producţiei şi distribuţiei de energie din surse regenerabile (4). | - Scheme de sprijin transparente, priorităţi privind accesul la reţea sau accesul garantat şi prioritate pentru expediere, precum şi norme standardizate privind suportarea separată şi în comun a costurilor adaptărilor tehnice care au fost făcute publice, în conformitate cu articolul 14 alineatul (1) şi articolul 16 alineatele (2) şi (3) din Directiva 2009/28/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (4). - Un stat membru a adoptat un plan naţional de acţiune în domeniul energiei regenerabile, în conformitate cu articolul 4 din Directiva 2009/28/CE. | |
5. Promovarea adaptării la schimbările climatice şi prevenirea şi gestiunea riscurilor (Ţinta privind schimbările climatice) [prevăzută la articolul 9 primul paragraf punctul 5] | FEDR + Fondul de coeziune: - Promovarea investiţiilor destinate abordării unor riscuri specifice, asigurarea rezistenţei în faţa dezastrelor şi dezvoltarea unor sisteme de gestionare a dezastrelor. | 5.1. Prevenirea şi gestionarea riscurilor: Existenţa evaluărilor naţionale sau regionale ale riscurilor pentru gestionarea dezastrelor, luând în considerare adaptarea la schimbările climatice | - Efectuarea unei evaluări naţionale sau regionale a riscurilor care să includă următoarele elemente: - o descriere a procesului, metodologiei, metodelor şi datelor nesensibile utilizate la evaluarea riscurilor, precum şi a criteriilor bazate pe riscuri pentru prioritizarea investiţiilor; - o descriere a scenariilor de risc unic şi de riscuri multiple; - ţine seama, după caz, de strategiile naţionale de adaptare la schimbările climatice. |
6. Conservarea şi protejarea mediului şi promovarea eficientei resurselor [menţionate la articolul 9 primul paragraf punctul 6] | FEDR + Fondul de coeziune: - Investiţii în sectorul apei, pentru a îndeplini cerinţele acquis-ului de mediu al Uniunii şi pentru a răspunde unor nevoi de investiţii identificate de statele membre, care depăşesc aceste cerinţe. | 6.1. Sectorul apei: Existenţa: (a) a unei politici tarifare privind apele care prevede stimulente corespunzătoare pentru ca utilizatorii să utilizeze eficient resursele de apă; şi (b) a unei contribuţii adecvate a diferitelor utilizări ale apei pentru recuperarea costurilor serviciilor legate de utilizarea apei la o rată stabilită de planul adoptat de gestionare a bazinelor hidrografice pentru investiţii sprijinite prin diferite programe. | - În sectoarele sprijinite prin FEDR şi Fondul de coeziune, un stat membru asigură contribuţia diferitelor utilizări ale apei la recuperarea costurilor serviciilor de utilizare a apei, pe sector, în conformitate cu articolul 9 alineatul (1) prima liniuţă din Directiva 2000/60/CE, ţinând seama, după caz, de efectele sociale, de mediu şi economice ale recuperării, precum şi de condiţiile geografice şi climatice ale regiunii/ regiunilor afectate. - Adoptarea unui plan de gestionare a bazinului hidrografic, pentru districtul în care se situează un bazin hidrografic, în conformitate cu articolul 13 din Directiva 2000/60/CE. |
FEDR + Fondul de coeziune: - Investiţii în sectorul deşeurilor, pentru a îndeplini cerinţele acquis-ului de mediu al Uniunii şi pentru a răspunde unor nevoi de investiţii identificate de statele membre care depăşesc aceste cerinţe. | 6.2. Sectorul deşeurilor: Promovarea unor investiţii sustenabile din punct de vedere economic şi de mediu în sectorul deşeurilor, în special prin elaborarea de planuri de gestionare a deşeurilor în conformitate cu Directiva 2008/98/CE privind deşeurile şi cu ierarhia deşeurilor. | - În temeiul articolului 11 alineatul (5) din Directiva 2008/98/CE, s-a transmis Comisiei un raport de implementare cu privire la progresele înregistrate în atingerea ţintelor de la articolul 11 din Directiva 2008/98/CE. - Existenţa unuia sau mai multor planuri de gestionare a deşeurilor, astfel cum se prevede la articolul 28 din Directiva 2008/98/CE. - Existenţa unor programe de prevenire a acumulării de deşeuri, în conformitate cu articolul 29 din Directiva 2008/98/CE. - măsurile necesare pentru a atinge până în 2020 obiectivele privind pregătirea pentru reutilizare şi reciclare în conformitate cu articolul 11 alineatul (2) din Directiva 2008/98/CE. | |
7. Promovarea sistemelor de transport durabile şi eliminarea blocajelor din cadrul infrastructurilor reţelelor majore [menţionate la articolul 9 primul paragraf punctul 7] | FEDR + Fondul de coeziune: - Sprijinirea unui spaţiu european unic al transporturilor de tip multimodal prin investiţii în reţeaua transeuropeană de transport (TEN-T). - Dezvoltarea şi reabilitarea unor sisteme feroviare complete, de înaltă calitate şi interoperabile şi promovarea măsurilor de reducere a zgomotului. - Dezvoltarea şi îmbunătăţirea sistemelor de transport care respectă mediul, inclusiv a celor cu zgomot redus, şi care au emisii reduse de carbon, inclusiv a căilor navigabile interioare şi a sistemelor de transport maritim, a porturilor, a legăturilor multimodale şi infrastructurilor aeroportuare, cu scopul de a promova mobilitatea durabilă la nivel regional şi local. FEDR: - Stimularea mobilităţii regionale prin conectarea nodurilor secundare şi terţiare la infrastructura TEN-T, inclusiv a nodurilor multimodale. | 7.1. Transporturi: Existenţa unuia sau mai multor planuri sau cadre cuprinzătoare pentru investiţii în transporturi, în conformitate cu cadrul instituţional al statelor membre (inclusiv transportul public la nivel local şi regional), care să sprijine dezvoltarea infrastructurii şi să îmbunătăţească conectivitatea la reţelele globale şi de bază TEN-T. | - Existenţa unuia sau mai multor planuri sau cadre cuprinzătoare pentru investiţiile în transporturi care îndeplinesc cerinţele legale pentru evaluarea strategică de mediu şi care prevăd: - contribuţia la zona de transport unic la nivel european, în conformitate cu articolul 10 din Regulamentul (UE) nr. 1315/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului (5), inclusiv priorităţile pentru investiţii în: - reţeaua TEN-T de bază şi reţeaua globală, în cazul în care se preconizează investiţii din partea FEDR şi a Fondului de coeziune; şi - conectivitatea secundară; - un flux realist şi matur de proiecte pentru care se preconizează sprijin din partea FEDR şi a Fondului de coeziune. - Măsuri care să asigure capacitatea unor organisme intermediare şi beneficiari de a asigura fluxul de proiecte. |
FEDR + Fondul de coeziune: - Sprijinirea unui spaţiu european unic al transporturilor de tip multimodal prin investiţii în reţeaua transeuropeană de transport (TEN-T). - Dezvoltarea şi reabilitarea unor sisteme feroviare complete, de înaltă calitate şi interoperabile şi promovarea măsurilor de reducere a zgomotului. - Dezvoltarea şi îmbunătăţirea sistemelor de transport care respectă mediul. inclusiv a celor cu zgomot redus, şi care au emisii reduse de carbon, inclusiv a căilor navigabile interioare şi a sistemelor de transport maritim, a porturilor, a legăturilor multimodale şi infrastructurilor aeroportuare, cu scopul de a promova mobilitatea durabilă la nivel regional şi local. FEDR: - Stimularea mobilităţii regionale prin conectarea nodurilor secundare şi terţiare la infrastructura TEN-T, inclusiv a nodurilor multimodale. | 7.2. Transportul feroviar: Existenţa în planurile sau cadrele cuprinzătoare de transport a unei secţiuni explicite privind dezvoltarea transportului feroviar, în conformitate cu cadrul instituţional al statelor membre (inclusiv privind transportul public la nivel local şi regional), care să sprijine dezvoltarea infrastructurii şi să îmbunătăţească conectivitatea la reţelele globale şi de bază TEN-T. Investiţiile acoperă activele mobile, interoperabilitatea şi consolidarea capacităţilor. | - Existenţa unei secţiuni privind dezvoltarea transportului feroviar în planurile sau cadrelor de transport prevăzute anterior care să îndeplinească cerinţele legale pentru evaluarea strategică de mediu şi care să prevadă un flux realist şi matur de proiecte (inclusiv un calendar, un cadru bugetar). - Măsuri care să asigure capacitatea unor organisme intermediare şi beneficiari de a asigura fluxul de proiecte. | |
FEDR + Fondul de coeziune: - Sprijinirea unui spaţiu european unic al transporturilor de tip multimodal prin investiţii în TEN-T. - Dezvoltarea şi reabilitarea unor sisteme feroviare complete, de înaltă calitate şi interoperabile şi promovarea măsurilor de reducere a zgomotului. - Dezvoltarea şi îmbunătăţirea sistemelor de transport care respectă mediul, inclusiv a celor cu zgomot redus) şi care au emisii reduse de carbon, inclusiv a căilor navigabile interioare şi a sistemelor de transport maritim, a porturilor, a legăturilor multimodale şi infrastructurilor aeroportuare, cu scopul de a promova mobilitatea durabilă la nivel regional şi local. | 7.3. Alte mijloace de transport, inclusiv căi navigabile interioare şi transportul maritim, porturi, legături multimodale şi infrastructuri aeroportuare: Existenţa în planul sau planurile sau cadrul sau cadrele cuprinzătoare de transport a unei secţiuni specifice privind căile navigabile interioare şi transportul maritim, porturile, legăturile multimodale şi infrastructurile aeroportuare, care contribuie la îmbunătăţirea conectivităţii la reţelele globale şi de bază TEN-T şi la promovarea mobilităţii regionale şi locale durabile. | - Existenţa în planul sau planurile sau cadrul sau cadrele de transport a unei secţiuni privind căile navigabile interioare şi transportul maritim, porturile, legăturile multimodale şi infrastructurile aeroportuare, care: - să îndeplinească cerinţele legale aplicabile evaluărilor strategice de mediu; - să stabilească un flux de proiecte realiste şi mature (inclusiv un calendar şi cadrul bugetar). - Măsuri care să asigure capacitatea unor organisme intermediare şi beneficiari de a asigura fluxul de proiecte. | |
FEDR: - Stimularea mobilităţii regionale prin conectarea nodurilor secundare şi terţiare la infrastructura TEN-T, inclusiv a nodurilor multimodale. | |||
FEDR: - Îmbunătăţirea eficienţei energetice şi a securităţii aprovizionării prin dezvoltarea unor sisteme inteligente de distribuţie, stocare şi transport al energiei şi prin integrarea descentralizării producţiei de energie din surse regenerabile. | 7.4. Dezvoltarea de sisteme inteligente de distribuţie, stocare şi transport al energiei electrice. Existenţa unor planuri cuprinzătoare pentru investiţii în infrastructura energetică inteligentă şi a unor măsuri de reglementare care să contribuie la îmbunătăţirea eficienţei energetice şi a securităţii aprovizionării. | - S-au adoptat planuri cuprinzătoare care descriu priorităţile privind infrastructura energetică naţională care sunt: - în conformitate cu articolul 22 din Directiva 2009/72/CE şi articolul 22 din Directiva 2009/73/CE, unde este cazul; şi - în conformitate cu planurile relevante de investiţii regionale prevăzute la articolul 12 şi cu planul de dezvoltare a reţelei la nivelul Uniunii pe o perioadă de 10 ani, în conformitate cu articolul 8 alineatul (3) litera (b) din Regulamentul (CE) nr. 714/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului (6) şi Regulamentul (CE) nr. 715/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului (7); şi - care să fie compatibile cu articolul 3 alineatul (4) din Regulamentul (UE) nr. 347/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului (8) privind orientările referitoare la infrastructurile energetice transeuropene [TEN-E]. - Aceste planuri conţin: - un flux realist şi matur de proiecte pentru care se preconizează sprijin din partea FEDR; - măsuri de atingere a obiectivelor de coeziune socială şi economică şi protecţie a mediului înconjurător, în conformitate cu articolul 3 alineatul (10) din Directiva 2009/72/CE şi articolul 3 alineatul (7) din Directiva 2009/73/CE; - măsuri de optimizare a utilizării energiei electrice şi de promovare a eficienţei energetice, în conformitate cu articolul 3 alineatul (11) din Directiva 2009/72/CE şi articolul 3 alineatul (8) din Directiva 2009/73/CE. | |
8. Promovarea sustenabilităţii şi calităţii locurilor de muncă şi sprijinirea mobilităţii forţei de muncă (Ţinta privind forţa de muncă) [menţionate la articolul 9 primul paragraf punctul 8] | FSE: - Accesul la locuri de muncă pentru persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă şi pentru persoanele inactive, inclusiv pentru şomerii pe termen lung şi pentru persoanele îndepărtate de piaţa muncii, inclusiv prin iniţiative locale de angajare şi sprijin pentru mobilitatea forţei de muncă. | 8.1. Politicile active în domeniul pieţei forţei de muncă sunt concepute şi aplicate prin prisma orientărilor privind ocuparea forţei de muncă. | - Serviciile de ocupare a forţei de muncă au capacitatea de a furniza şi furnizează: - măsuri personalizate, active şi preventive, în ceea ce priveşte piaţa muncii, într-un stadiu incipient, care sunt disponibile pentru toate persoanele în căutarea unui loc de muncă, axându-se în acelaşi timp pe persoanele cu cel mai mare risc de excluziune socială, inclusiv pe persoanele din comunităţile marginalizate; - informaţii cuprinzătoare şi transparente privind noile locuri de muncă vacante şi oportunităţile de angajare, ţinând seama de necesităţile în schimbare ale pieţei muncii. - Serviciile de ocupare a forţei de muncă au încheiat acorduri de cooperare oficiale şi neoficiale cu părţile interesate relevante. |
FSE: - Activităţi independente, spirit antreprenorial şi deschiderea unei afaceri, inclusiv a unor întreprinderi inovatoare, de dimensiuni mici, mijlocii şi micro. FEDR: - Sprijinirea constituirii de incubatoare de afaceri şi sprijinirea investiţiilor în favoarea activităţilor independente, a microîntreprinderilor şi a creării de întreprinderi. | 8.2. Activităţi independente, spirit antreprenorial şi deschiderea unei afaceri: existenţa unui cadru strategic de politică pentru întreprinderile nou-înfiinţate favorabile incluziunii. | - Existenţa unui cadru strategic de politică pentru sprijinirea întreprinderilor nou-înfiinţate favorabile incluziunii, care cuprinde următoarele elemente: - măsuri adoptate pentru a reduce timpul şi costurile necesare pentru a crea o întreprindere, având în vedere obiectivele SBA; - măsuri adoptate pentru a reduce timpul necesar pentru a obţine licenţele şi autorizaţiile pentru a iniţia şi desfăşura activitatea specifică a unei întreprinderi, având în vedere obiectivele SBA; - acţiuni care asigură legătura între servicii adecvate de dezvoltare a întreprinderilor şi servicii financiare (accesul la capital), inclusiv pentru grupuri defavorizate, zone defavorizate, sau ambele dacă este nevoie. | |
FSE: - Modernizarea instituţiilor pieţei muncii, precum serviciile publice şi private de ocupare a forţei de muncă, şi îmbunătăţirea gradului de satisfacere a nevoilor pieţei muncii, inclusiv prin măsuri de stimulare a mobilităţii transnaţionale a lucrătorilor, precum şi prin programe de mobilitate şi printr-o mai bună cooperare între instituţii şi părţile interesate relevante. FEDR: - investiţii în infrastructurile destinate serviciilor de ocupare a forţei de muncă. | 8.3. Instituţiile pieţei forţei de muncă sunt modernizate şi consolidate în lumina Orientărilor privind ocuparea forţei de muncă. Reformele instituţiilor pieţei forţei de muncă vor fi precedate de un cadru strategic de politică clar şi o evaluare ex ante care să includă şi dimensiunea de gen. | - Acţiuni pentru reformarea serviciilor de ocupare a forţei de muncă, care au ca scop de a le conferi acestora capacitatea de a furniza: - măsuri personalizate, active şi preventive, în ceea ce priveşte piaţa muncii, într-un stadiu incipient, care sunt disponibile pentru toate persoanele în căutarea unui loc de muncă, axându-se în acelaşi timp pe persoanele cu cel mai mare risc de excluziune socială, inclusiv pe persoanele din comunităţile marginalizate; - informaţii cuprinzătoare şi transparente privind noile locuri de muncă vacante şi oportunităţile de angajare, ţinând seama de necesităţile în schimbare ale pieţei muncii. - Reforma serviciilor de ocupare a forţei de muncă va include crearea de reţele de cooperare oficială sau informală cu părţile interesate relevante. | |
FSE: - Îmbătrânire activă şi în condiţii bune de sănătate. | 8.4. Îmbătrânire activă şi în condiţii bune de sănătate: Politicile de îmbătrânire activă sunt concepute în lumina Orientărilor privind ocuparea forţei de muncă | - Părţile interesate relevante sunt implicate în elaborarea şi monitorizarea strategiilor de îmbătrânire activă, în vederea păstrării lucrătorilor în vârstă pe piaţa muncii şi a promovării ocupării profesionale a acestora. - Un stat membru a instituit măsuri de promovare a îmbătrânirii active. | |
FSE: - Adaptarea la schimbări a lucrătorilor, întreprinderilor şi antreprenorilor. | 8.5. Adaptarea la schimbări a lucrătorilor, întreprinderilor şi antreprenorilor: Existenţa unor politici care vizează favorizarea anticipării şi bunei gestionări a modificărilor şi restructurărilor. | - Existenţa unor instrumente de sprijinire a partenerilor sociali şi a autorităţilor publice în vederea dezvoltării şi monitorizării unor metode proactive de schimbare şi restructurare, care cuprind măsuri: - de promovare a anticipării schimbărilor; - de promovare a pregătirii şi gestionării procesului de restructurare. | |
FSE: - Integrarea durabilă pe piaţa muncii a tinerilor, în special a celor care nu au un loc de muncă, nu urmează studii sau cursuri de formare, inclusiv a tinerilor care se confruntă cu riscul excluderii sociale şi a tinerilor din comunităţile marginalizate, inclusiv prin executarea garanţiei pentru tineri. | 8.6. Existenţa unui cadru strategic de politică pentru promovarea ocupării forţei de muncă în rândul tinerilor, inclusiv prin executarea garanţiei pentru tineret. Această condiţionalitate ex ante se aplică doar pentru aplicarea YEI. | - Există un cadru strategic de politică cuprinzător pentru promovarea ocupării forţei de muncă în rândul tinerilor care: - se bazează pe dovezi care măsoară rezultatele pentru tinerii care nu au un loc de muncă, nu urmează studii sau nu participă la formare profesională şi care constituie fundamentul pentru elaborarea de politici specifice şi pentru monitorizarea evoluţiei; | |
- identifică autoritatea publică relevantă responsabilă de gestionarea măsurilor de ocupare a forţei de muncă în rândul tinerilor şi de coordonarea parteneriatelor la toate nivelurile şi în toate sectoarele; - implică toate părţile interesate care sunt relevante în abordarea şomajului în rândul tinerilor; - permite o intervenţie şi activare timpurie; - cuprinde măsuri de sprijin pentru accesul la integrarea pe piaţa muncii, îmbunătăţirea competenţelor, mobilitatea forţei de muncă şi integrarea sustenabilă pe piaţa muncii a tinerilor care nu au un loc de muncă, nu urmează studii sau cursuri de formare. | |||
9. Promovarea incluziunii sociale, combaterea sărăciei şi a oricărei discriminări (ţinta privind combaterea sărăciei) [menţionate la articolul 9 primul paragraf punctul 9] | FSE: - Incluziunea activă, inclusiv în vederea promovării egalităţii de şanse, a participării active şi a îmbunătăţirii capacităţii de inserţie profesională. FEDR: - Investiţii în infrastructurile sanitare şi sociale care contribuie la dezvoltarea la nivel naţional, regional şi local, reducând inegalităţile în ceea ce priveşte starea de sănătate, promovând incluziunea socială prin îmbunătăţirea accesului la servicii sociale, culturale şi de recreere, precum şi trecerea de la serviciile instituţionale la serviciile prestate de comunitate. - Oferirea de sprijin revitalizării fizice, economice şi sociale a comunităţilor defavorizate din regiunile urbane şi rurale. | 9.1. Existenţa şi implementarea unui cadru strategic de politică naţională pentru reducerea sărăciei care vizează incluziunea activă a persoanelor excluse de pe piaţa muncii în lumina Orientărilor privind ocuparea forţei de muncă. | - Existenţa unui cadru strategic de politică naţională pentru reducerea sărăciei, care vizează incluziunea activă şi care: - constituie o bază justificativă suficientă pentru elaborarea unor politici de reducere a sărăciei şi de monitorizare a evoluţiilor; - conţine măsuri de sprijinire a atingerii ţintei privind sărăcia şi excluziunea socială la nivel naţional (definită în Programul Naţional de Reformă), care include promovarea locurilor de muncă durabile şi de calitate pentru persoanele cele mai expuse riscului de excluziune socială, inclusiv pentru persoanele din comunităţile marginalizate; - implică părţile interesate relevante în combaterea sărăciei; - în funcţie de nevoile identificate, include măsuri pentru trecerea de la îngrijirea instituţională la cea bazată pe comunitate. - La cerere şi dacă este justificat, părţile interesate relevante vor primi asistenţă pentru prezentarea de proiecte şi pentru implementarea şi gestionarea proiectelor selectate. |
FSE: - Integrarea socioeconomică a comunităţilor marginalizate, cum ar fi romii. FEDR: - Investiţii în infrastructurile sanitare şi sociale care contribuie la dezvoltarea la nivel naţional, regional şi local, reducând inegalităţile în ceea ce priveşte starea de sănătate, promovând incluziunea socială prin accesul la serviciile sociale, culturale şi de recreere, precum şi trecerea de la serviciile instituţionale la serviciile prestate de comunităţi. - Oferirea de sprijin pentru revitalizarea fizică, economică şi socială a comunităţilor defavorizate din regiunile urbane şi rurale. - Investiţii în educaţie, formare şi formare profesionala pentru competenţe şi învăţare pe tot parcursul vieţii prin dezvoltarea infrastructurilor de educaţie şi de formare. | 9.2. Existenţa unui cadru strategic de politică naţională privind incluziunea romilor | - Existenţa unui cadru strategic de politică naţională privind incluziunea romilor care: - stabileşte obiective naţionale realizabile pentru integrarea romilor în scopul eliminării decalajului faţă de restul populaţiei. Aceste ţinte ar trebui să vizeze cele patru obiective ale UE de integrare a romilor legate de accesul la educaţie, ocuparea unui loc de muncă, servicii medicale şi locuinţe; - identifică, acolo unde este cazul, microregiunile defavorizate sau cartierele segregate în care comunităţile trăiesc în condiţiile cele mai precare, folosind indicatori socioeconomici şi teritoriali deja existenţi (şi anume nivelul educaţional foarte scăzut, şomajul pe termen lung etc.); - include metode puternice de monitorizare pentru a evalua impactul acţiunilor de integrare a romilor, precum şi un mecanism de revizuire pentru a permite adaptarea strategiei; - este concepută, implementată şi monitorizată în strânsă cooperare şi în cadrul unui dialog permanent cu organizaţiile societăţii civile romă, cu autorităţile regionale şi locale. - La cerere şi dacă este justificat, părţile interesate relevante vor primi asistenţă pentru prezentarea de proiecte şi implementarea şi gestionarea proiectelor selectate. | |
FSE: - Îmbunătăţirea accesului la servicii accesibile, durabile şi de înaltă calitate, inclusiv asistenţă medicală şi servicii sociale de interes general. | 9.3. Sănătate: Existenţa unui cadru strategic de politică naţională sau regională pentru sănătate în limitele articolului 168 din TFUE, care asigură sustenabilitate din punct de vedere economic. | - Existenţa unui cadru strategic de politică naţională sau regională pentru sănătate care conţine: - măsuri coordonate pentru îmbunătăţirea accesului la servicii de sănătate; - măsuri de stimulare a eficienţei în sectorul sănătăţii, prin aplicarea de modele de prestare a serviciilor şi infrastructură; - conţine un sistem de monitorizare şi revizuire. | |
FEDR: - Investiţii în infrastructurile sanitare şi sociale care contribuie la dezvoltarea la nivel naţional, regional şi local, reducând inegalităţile în ceea ce priveşte starea de sănătate, promovând incluziunea socială prin îmbunătăţirea accesului la serviciile sociale, culturale şi de recreere, precum şi trecerea de la serviciile instituţionale la serviciile prestate de comunităţi. | - Un stat membru sau o regiune a adoptat un cadru care specifică resursele bugetare disponibile estimative şi o concentrare eficientă din punctul de vedere al costurilor a resurselor asupra nevoilor stabilite ca priorităţi pentru sănătate. | ||
10. Investiţii în educaţie, formare şi formare profesională pentru competenţe şi învăţare pe tot parcursul vieţii (ţinta privind educaţia) [prevăzută la articolul 9 primul paragraf punctul 10] | FSE: - reducerea şi prevenirea abandonului şcolar timpuriu şi promovarea accesului egal la învăţământul preşcolar, primar şi secundar de înaltă calitate, inclusiv la parcursuri de învăţare (formale, neformale şi informale) pentru reintegrarea în educaţie şi formare. FEDR: - Investiţii în educaţie, formare şi formare profesionala pentru competenţe şi învăţare pe tot parcursul vieţii prin dezvoltarea infrastructurilor de educaţie şi de formare. | 10.1. Abandonul şcolar timpuriu: Existenţa unui cadru strategic de politică pentru a reduce abandonul şcolar timpuriu (AST) în limitele articolului 165 din TFUE. | - Existenţa unui sistem pentru colectarea şi analizarea datelor şi informaţiilor privind AST la nivelurile relevante care: - constituie o bază justificativă suficientă pentru elaborarea unor politici specifice şi monitorizarea evoluţiilor. - Se instituie un cadru strategic de politică privind AST care: - se bazează pe dovezi; - acoperă sectoarele educaţionale relevante, inclusiv dezvoltarea copiilor cu vârste fragede şi vizează în special grupurile vulnerabile care sunt cel mai expuse riscului de AST, inclusiv persoanele din comunităţile marginalizate, şi conţine măsuri de prevenire, intervenţie şi compensare; - implică toate sectoarele de politică şi părţile interesate relevante pentru combaterea AST. |
FSE: - Îmbunătăţirea calităţii şi a eficienţei învăţământului terţiar şi a celui echivalent şi a accesului la acestea în vederea creşterii participării şi a nivelului de instruire, în special pentru grupurile defavorizate. | 10.2. Învăţământul superior: Existenţa unui cadru strategic de politică naţională sau regională pentru creşterea nivelului de instruire până la forme de învăţământ superior, sporirea calităţii şi eficienţei în limitele articolului 165 din TFUE. | - Existenţa unui cadru strategic de politică naţională sau regională pentru învăţământul superior care include următoarele elemente: - atunci când este necesar, măsuri de creştere a participării şi a nivelului de instruire care: - cresc participarea la învăţământul superior în rândul persoanelor cu venituri mici şi al altor grupuri slab reprezentate, acordând o atenţie deosebită grupurilor defavorizate, inclusiv persoanelor din comunităţi marginalizate; | |
FEDR: - Investiţii în educaţie, formare şi formare profesionala pentru competenţe şi învăţare pe tot parcursul vieţii prin dezvoltarea infrastructurilor de educaţie şi de formare. | - reduc ratele de abandon/ sporesc ratele de absolvire; - măsuri care încurajează conţinutul inovator şi crearea de programe; - măsuri de creştere a capacităţii de inserţie profesională şi a spiritului antreprenorial care: - încurajează dezvoltarea «competenţelor transversale», inclusiv spiritul antreprenorial, în programele relevante de învăţământ superior; - reduc diferenţele dintre bărbaţi şi femei în ceea ce priveşte opţiunile de învăţământ şi profesionale. | ||
FSE: - Consolidarea accesului egal la învăţarea pe tot parcursul vieţii pentru toate grupele de vârstă în cadre formale, neformale şi informale, actualizarea cunoştinţelor, a competenţelor şi a aptitudinilor forţei de muncă şi promovarea unor parcursuri de învăţare flexibile, inclusiv prin orientarea profesională şi validarea competenţelor dobândite. FEDR: - Investiţii în educaţie, formare şi formare profesională pentru competenţe şi învăţare pe tot parcursul vieţii prin dezvoltarea infrastructurilor de educaţie şi de formare. | 10.3. Învăţarea pe tot parcursul vieţii: Existenţa unui cadru strategic de politică naţională şi/sau regională pentru învăţarea pe tot parcursul vieţii în limitele articolului 165 din TFUE. | - Existenţa unui cadru strategic de politică naţională sau regională pentru învăţarea pe tot parcursul vieţii care conţine măsuri: - de sprijinire a serviciilor de dezvoltare şi conectare pentru ÎPV, inclusiv de implementare a acestor servicii şi de îmbunătăţire a competenţelor (validare, consiliere, educaţie şi formare), precum şi obţinerea implicării părţilor interesate relevante şi încheierea de parteneriate cu acestea; - pentru îmbunătăţirea competenţelor diverselor grupuri-ţintă în care acestea sunt identificate ca priorităţi în cadrele strategice de politică naţională sau regională (de exemplu, ale tinerilor care urmează cursuri de formare profesională, ale adulţilor, ale părinţilor care reintră pe piaţa muncii, ale lucrătorilor subcalificaţi şi în vârstă, ale migranţilor şi ale altor grupuri dezavantajate, în special ale persoanelor cu handicap); | |
- măsuri pentru a spori accesul la ÎPV inclusiv prin eforturi de implementare eficace a instrumentelor care favorizează transparenţa (de exemplu, Cadrul european al calificărilor, Cadrul naţional al calificărilor, Sistemul european de credite pentru educaţie şi formare profesională, Cadrul european de referinţă pentru asigurarea calităţii în educaţia şi formarea profesională); - măsuri de sporire a relevanţei educaţiei şi formării pentru piaţa muncii şi de adaptare a acestora la necesităţile grupurilor-ţintă identificate (de exemplu, tineri care urmează cursuri de formare profesională, adulţi, părinţi care reintră pe piaţa muncii, lucrători subcalificaţi şi în vârstă, migranţi şi alte grupuri dezavantajate, în special persoane cu handicap). | |||
FSE: - Sporirea relevanţei pe piaţa muncii a sistemelor de educaţie şi formare, facilitarea tranziţiei de la educaţie la piaţa muncii şi consolidarea sistemelor de educaţie şi formare profesională, precum şi a calităţii lor, inclusiv prin mecanisme de anticipare a competenţelor, adaptarea programelor de învăţământ şi instituirea şi dezvoltarea unor sisteme de formare la locul de muncă, inclusiv a unor sisteme de învăţare duală şi programe de ucenicie. FEDR: - Investiţii în educaţie, formare şi formare profesionala pentru competenţe şi învăţare pe tot parcursul vieţii prin dezvoltarea infrastructurilor de educaţie şi de formare. | 10.4. Existenţa unui cadru strategic de politică naţională sau regională pentru creşterea calităţii şi eficienţei sistemelor de educaţie şi formare profesională (EFP), în limitele articolului 165 din TFUE. | - Existenţa unui cadru strategic de politică naţională sau regională pentru creşterea calităţii şi eficienţei sistemelor de educaţie profesională, în limitele articolului 165 din TFUE, care include măsuri pentru următoarele elemente: - îmbunătăţirea relevanţei pe piaţa muncii a sistemelor de EFP, în strânsă colaborare cu părţile interesante relevante, inclusiv prin mecanisme de anticipare a competenţelor, adaptarea programelor de învăţământ şi consolidarea dispoziţiilor privind formarea la locul de muncă, în diversele sale forme; - creşterea calităţii şi a atractivităţii EFP, inclusiv prin elaborarea unei abordări naţionale pentru asigurarea calităţii EFP (de exemplu în conformitate cu Cadrul european de referinţă pentru asigurarea calităţii în educaţia şi formarea profesională) şi de utilizare a instrumentelor de asigurare a transparenţei şi de recunoaştere, cum ar fi Sistemul european de credite pentru educaţie şi formare profesională (EC- VET). | |
11. Consolidarea capacităţii instituţionale a autorităţilor publice şi a părţilor interesate şi o administraţie publică eficientă [menţionate la articolul 9 primul paragraf punctul 11] | FSE: - Investiţii în capacitatea instituţională şi în eficienţa administraţiilor şi a serviciilor publice la nivel naţional, regional şi local în perspectiva realizării de reforme, a unei mai bune reglementări şi a bunei guvernanţe. FEDR: - Consolidarea capacităţii instituţionale a autorităţilor publice şi a părţilor interesate şi o administraţie publică eficientă prin acţiuni de consolidare a capacităţii instituţionale şi a eficienţei administraţiilor şi serviciilor publice vizate de implementarea FEDR, precum şi prin sprijinirea acţiunilor din cadrul FSE de consolidare a capacităţii instituţionale şi a eficienţei administraţiei publice. Fondul de coeziune: - Consolidarea capacităţii instituţionale a autorităţilor publice şi a părţilor interesate şi o administraţie publică eficientă prin acţiuni de consolidare a capacităţii instituţionale şi a eficienţei administraţiilor şi serviciilor publice legate de implementarea Fondului de coeziune. | - Existenţa unui cadru strategic de politică pentru consolidarea eficienţei administrative a statelor membre, inclusiv reforma administraţiei publice. | - Existenţa sau procesul de implementare a unui cadru strategic de politică pentru consolidarea eficienţei administrative a autorităţilor publice ale statului membru şi a competenţelor acestora în următoarele aspecte: - o analiză şi o planificare strategică a acţiunilor de reformă juridică, organizaţională şi/sau procedurală; - dezvoltarea unor sisteme de management al calităţii; - acţiuni integrate de simplificare şi raţionalizare a procedurilor administrative; - elaborarea şi implementarea unor strategii şi politici privind resursele umane care să acopere principalele decalaje identificate în acest domeniu; - dezvoltarea de competenţe la toate nivelurile ierarhiei profesionale din cadrul autorităţilor publice; - dezvoltarea de proceduri şi instrumente de monitorizare şi evaluare. |
(1) Directiva 2010/31/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 19 mai 2010 privind performanţa energetică a clădirilor (JO L 153, 18.6.2010, p. 13).Directiva 2010/31/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 19 mai 2010 privind performanţa energetică a clădirilor (JO L 153, 18.6.2010, p. 13). (2) Directiva 2012/27/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 25 octombrie 2012 privind eficienţa energetică, de modificare a Directivelor 2009/125/CE şi 2010/30/UE şi de abrogare a Directivelor 2004/8/CE şi 2006/32/CE (JO L 315, 14.11.2012, p. 1). (3) Directiva 2006/32/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 5 aprilie 2006 privind eficienţa energetică la utilizatorii finali şi serviciile energetice şi de abrogare a Directivei 93/76/CEE a Consiliului (JO L 114, 27.4.2006, p. 64). (4) Directiva 2009/28/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 23 aprilie 2009 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile, de modificare şi ulterior de abrogare a Directivelor 2001/77/CE şi 2003/30/CE (JO L 140, 5.6.2009, p. 16). (5) Regulamentul (UE) nr. 1315/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind orientările Uniunii pentru dezvoltarea reţelei transeuropene de transport şi de abrogare a Deciziei nr. 661/2010/UE (JO L 348, 20.12.2013, p. 1). (6) Regulamentul (CE) nr. 714/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 13 iulie 2009 privind condiţiile de acces la reţea pentru schimburile transfrontaliere de energie electrică şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1228/2003 (JO L 211, 14.8.2009, p. 15). (7) Regulamentul (CE) nr. 715/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 13 iulie 2009 privind condiţiile de acces la reţelele pentru transportul gazelor naturale şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1775/2005 (JO L 211, 14.8.2009, p. 36). (8) Regulamentul (UE) nr. 347/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 aprilie 2013 privind liniile directoare pentru infrastructurile energetice transeuropene, de abrogare a Deciziei nr. 1364/2006/CE şi de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 713/2009, (CE) nr. 714/2009 şi (CE) nr. 715/2009 (JO L 115, 25.4.2013, p. 39). | |||
Domeniul | Condiţionalitate ex ante | Criterii de îndeplinire |
1. Antidiscriminare | Existenţa unei capacităţi administrative pentru punerea în aplicare şi aplicarea legislaţiei antidiscriminare a Uniunii şi a politicii în materie de fonduri ESI | - Măsuri în conformitate cu cadrul instituţional şi juridic al statelor membre pentru implicarea organismelor responsabile pentru promovarea unui tratament egal pentru toate persoanele pe tot parcursul pregătirii şi realizării programelor, inclusiv furnizarea de consiliere privind egalitatea în activităţile conexe fondurilor ESI. - Măsuri pentru formarea personalului autorităţilor implicat în gestionarea şi controlul fondurilor ESI în domeniul legislaţiei şi politicilor antidiscriminare ale UE. |
2. Gen | Existenţa unei capacităţi administrative pentru punerea în aplicare şi aplicarea legislaţiei Uniunii privind egalitatea de gen şi a politicii în materie de fonduri ESI | - Măsuri în conformitate cu cadrul instituţional şi juridic al statelor membre pentru implicarea organismelor responsabile pentru promovarea egalităţii de gen pe tot parcursul pregătirii şi realizării programelor, inclusiv furnizarea de consiliere privind egalitatea de gen în activităţile conexe fondurilor ESI. - Măsuri pentru formarea personalului autorităţilor implicat în gestionarea şi controlul fondurilor ESI în domeniul legislaţiei şi politicilor Uniunii în materie de egalitate de gen şi de integrare a dimensiunii de gen. |
3. Invaliditate | Existenţa capacităţii administrative pentru punerea în aplicare şi aplicarea Convenţiei Organizaţiei Naţiunilor Unite privind drepturile persoanelor cu handicap (UNCRPD) în domeniul fondurilor ESI în conformitate cu Decizia 2010/48/CE a Consiliului (1). | - Măsuri în conformitate cu cadrul instituţional şi juridic al statelor membre pentru consultarea şi implicarea organismelor responsabile pentru protecţia drepturilor persoanelor cu handicap sau a organizaţiilor reprezentative ale persoanelor cu handicap sau a altor părţi interesante relevante pe tot parcursul pregătirii şi realizării programelor. - Măsuri pentru formarea personalului autorităţilor implicat în gestionarea şi controlul fondurilor ESI în domeniul legislaţiei aplicabile a Uniunii şi în domeniul legislaţiei şi politicilor naţionale privind persoanele cu handicap, inclusiv în ceea ce priveşte aplicarea practică a UNCRPD, reflectată în legislaţia Uniunii şi cea naţională, după caz. - Măsuri pentru asigurarea monitorizării aplicării articolului 9 din UNCRPD în legătură cu fondurile ESI pe tot parcursul pregătirii şi realizării programelor. |
4. Achiziţiile publice | Existenţa unor măsuri de aplicare eficace a dreptului Uniunii din domeniul achiziţiilor publice în ceea ce priveşte fondurile ESI. | - Măsuri pentru aplicarea eficace a normelor Uniunii din domeniul achiziţiilor publice prin intermediul unor mecanisme adecvate. - Măsuri de asigurare a procedurilor transparente de atribuire a contractelor. |
- Măsuri de formare profesională şi difuzare a informaţiilor pentru personalul implicat în implementarea fondurilor ESI. - Măsuri de asigurare a capacităţii administrative de punere în aplicare şi aplicare a normelor Uniunii din domeniul achiziţiilor publice. | ||
5. Ajutoare de stat | Existenţa unor măsuri de aplicare eficace a normelor Uniunii din domeniul ajutoarelor de stat în ceea ce priveşte fondurile ESI. | - Măsuri referitoare la aplicarea eficace a normelor Uniunii privind ajutoarele de stat. - Măsuri de formare profesională şi difuzare a informaţiilor pentru personalul implicat în implementarea fondurilor ESI. - Măsuri de asigurare a capacităţii administrative de punere în aplicare şi aplicarea normelor Uniunii din domeniul ajutoarelor de stat. |
6. Legislaţia de mediu privind evaluarea impactului asupra mediului (Environmental Impact As-sessment - EIA) şi evaluarea strategică de mediu (Strategic Environmental Assessment - SEA) | Existenţa unor măsuri de aplicare eficace a legislaţiei Uniunii din domeniul mediului referitoare la EIA şi SEA. | - Măsuri referitoare la aplicarea eficace a Directivei 2011/92/UE a Parlamentului European şi a Consiliului (2) (EIA) şi a Directivei 2001/42/Ce a Parlamentului European şi a Consiliului (3) (SEA). - Măsuri de formare profesională şi difuzare de informaţii pentru personalul care participă la punerea în aplicare a directivelor privind EIA şi SEA. - Măsuri de asigurare a unei capacităţi administrative suficiente. |
7. Sistemele statistice şi indicatorii de rezultat | Existenţa unei baze statistice necesare pentru a efectua evaluări ale eficacităţii şi impactului programelor. Existenţa unui sistem de indicatori de rezultat necesari pentru selectarea acţiunilor care contribuie în modul cel mai eficient la obţinerea rezultatelor dorite, monitorizarea progreselor înregistrate în obţinerea rezultatelor şi efectuarea evaluării impactului. | - Existenţa unor măsuri privind colectarea şi agregarea rapidă a datelor statistice, cu următoarele elemente: - identificarea surselor şi mecanismelor de asigurare a validării statistice; - măsuri de publicare şi de disponibilitate publică a datelor agregate; - Un sistem eficient de indicatori de rezultat care să includă: - selectarea indicatorilor de rezultat pentru fiecare program care să ofere informaţii cu privire la motivele pentru care au fost selectate acţiunile politice finanţate prin program; - stabilirea de ţinte pentru aceşti indicatori; - respectarea, pentru fiecare indicator, a cerinţelor următoare: robusteţea şi validarea statistică, claritatea interpretării normative, capacitatea de reacţie la politică, colectarea în timp util a datelor. - Proceduri pentru a se asigura că toate operaţiunile finanţate prin program adoptă un sistem eficace de indicatori. |
(1) Decizia 2010/48/CE a Consiliului din 26 noiembrie 2009 privind încheierea de către Comunitatea Europeană a Convenţiei Naţiunilor Unite privind drepturile persoanelor cu handicap (JO L 23, 27.1.2010, p. 35). (2) Directiva 2011/92/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 13 decembrie 2011 privind evaluarea efectelor anumitor proiecte publice şi private asupra mediului (JO L 26, 28.1.2012, p. 1). (3) Directiva 2001/42/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 27 iunie 2001 privind evaluarea efectelor anumitor planuri şi programe asupra mediului (JO L 197, 21.7.2001, p. 30). | ||
Regulamentul (CE) nr. 1083/2006 | Prezentul regulament |
Articolul 1 | Articolul 1 |
Articolul 2 | Articolul 2 |
Articolele 3 şi 4 | Articolul 89 |
Articolele 5, 6 şi 8 | Articolul 90 |
Articolul 7 | - |
Articolul 9 | Articolele 4 şi 6 |
Articolul 10 | Articolul 4 alineatul (1) |
Articolul 11 | Articolul 5 |
Articolul 12 | Articolul 4 alineatul (4) |
Articolul 13 | Articolul 4 alineatul (5) |
Articolul 14 | Articolul 4 alineatele (7) şi (8) şi articolul 73 |
Articolul 15 | Articolul 95 |
Articolul 16 | Articolul 7 |
Articolul 17 | Articolul 8 |
Articolul 18 | Articolul 91 |
Articolele 19-21 | Articolul 92 |
Articolul 22 | Articolele 93 şi 94 |
Articolul 23 | Articolul 92 alineatul (6) |
Articolul 24 | Articolul 91 alineatul (3) |
Articolul 25 | Articolele 10 şi 11 |
Articolul 26 | Articolul 12 |
Articolul 27 | Articolul 15 |
Articolul 28 | Articolele 14 şi 16 |
Articolul 29 | Articolul 52 |
Articolul 30 | Articolul 53 |
Articolul 31 | Articolul 113 |
Articolul 32 | Articolele 26, 29 şi articolul 96 alineatele (9) şi (10) |
Articolul 33 | Articolul 30 şi articolul 96 alineatul (11) |
Articolul 34 | Articolul 98 |
Articolul 35 | Articolul 99 |
Articolul 36 | Articolul 31 |
Articolul 37 | Articolul 27 şi articolul 96 alineatele (1)-(8) |
Articolul 38 | - |
Articolul 39 | Articolul 100 |
Articolul 40 | Articolul 101 |
Articolul 41 | Articolele 102 şi 103 |
Articolul 42 | Articolul 123 alineatul (7) |
Articolul 43 | - |
Articolul 43a | Articolul 67 |
Articolul 43b | Articolul 67 |
Articolul 44 | Articolele 37-46 |
Articolul 45 | Articolele 58 şi 118 |
Articolul 46 | Articolele 59 şi 119 |
Articolul 47 | Articolul 54 |
Articolul 48 | Articolul 55, articolul 56 alineatele (1)-(3), articolul 57 şi articolul 114 alineatele (1) şi (2) |
Articolul 49 | Articolul 56 alineatul (4), articolul 57 şi articolul 114 alineatul (3) |
Articolul 50 | Articolele 20-22 |
Articolul 51 | - |
Articolul 52 | Articolul 121 |
Articolele 53 şi 54 | Articolele 60 şi 120 |
Articolul 55 | Articolul 61 |
Articolul 56 | Articolele 65-70 |
Articolul 57 | Articolul 71 |
Articolul 58 | Articolul 73 |
Articolul 59 | Articolul 123 |
Articolul 60 | Articolul 125 |
Articolul 61 | Articolul 126 |
Articolul 62 | Articolul 127 |
Articolul 63 | Articolul 47 |
Articolul 64 | Articolul 48 |
Articolul 65 | Articolul 110 |
Articolul 66 | Articolul 49 |
Articolul 67 | Articolele 50 şi 111 |
Articolul 68 | Articolele 51 şi 112 |
Articolul 69 | Articolele 115-117 |
Articolul 70 | Articolele 74 şi 122 |
Articolul 71 | Articolul 124 |
Articolul 72 | Articolul 75 |
Articolul 73 | Articolul 128 |
Articolul 74 | Articolul 148 |
Articolul 75 | Articolul 76 |
Articolul 76 | Articolele 77 şi 129 |
Articolul 77 | Articolele 78 şi 130 |
Articolele 78 şi 78a | Articolul 131 |
Articolul 79 | - |
Articolul 80 | Articolul 132 |
Articolul 81 | Articolele 80 şi 133 |
Articolul 82 | Articolele 81 şi 134 |
Articolul 83 | - |
Articolul 84 | Articolul 82 |
Articolele 85-87 | Articolul 135 |
Articolul 88 | - |
Articolul 89 | Articolul 141 |
Articolul 90 | Articolul 140 |
Articolul 91 | Articolul 83 |
Articolul 92 | Articolul 142 |
Articolul 93 | Articolele 86 şi 136 |
Articolul 94 | - |
Articolul 95 | - |
Articolul 96 | Articolul 87 |
Articolul 97 | Articolul 88 |
Articolul 98 | Articolul 143 |
Articolul 99 | Articolele 85 şi 144 |
Articolul 100 | Articolul 145 |
Articolul 101 | Articolul 146 |
Articolul 102 | Articolul 147 |
Articolele 103 şi 104 | Articolul 150 |
Articolul 105 | Articolul 152 |
Articolul 105a | - |
Articolul 106 | Articolul 151 |
Articolul 107 | Articolul 153 |
Articolul 108 | Articolul 154 |