Capitolul i - Obiective tematice ale fondurilor ESI şi ale cadrului strategic comun - Regulamentul 1303/17-dec-2013 de stabilire a unor dispoziţii comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime, precum şi de stabilire a unor dispoziţii generale privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1083/2006 al Consiliului
Acte UE
Jurnalul Oficial 347L
În vigoare Versiune de la: 1 Martie 2024
CAPITOLUL I:Obiective tematice ale fondurilor ESI şi ale cadrului strategic comun
Art. 9: Obiective tematice
Pentru a contribui la strategia Uniunii pentru o creştere inteligentă, durabilă şi favorabilă incluziunii precum şi la misiunile specifice fondului în temeiul obiectivelor bazate pe tratate, inclusiv coeziunea economică, socială şi teritorială, fiecare fond ESI sprijină următoarele obiective tematice:
1.consolidarea cercetării, dezvoltării tehnologice şi inovării;
2.îmbunătăţirea accesului şi a utilizării şi creşterea calităţii TIC;
3.îmbunătăţirea competitivităţii IMM-urilor, a sectorului agricol (în cazul FEADR) şi a sectorului pescuitului şi acvaculturii (pentru FEPAM);
4.sprijinirea tranziţiei către o economie cu emisii scăzute de dioxid de carbon în toate sectoarele;
5.promovarea adaptării la schimbările climatice, a prevenirii şi a gestionării riscurilor;
6.conservarea şi protecţia mediului şi promovarea utilizării eficiente a resurselor;
7.promovarea sistemelor de transport durabile şi eliminarea blocajelor din cadrul infrastructurilor reţelelor majore;
8.promovarea sustenabilităţii şi calităţii locurilor de muncă şi sprijinirea mobilităţii forţei de muncă;
9.promovarea incluziunii sociale, combaterea sărăciei şi a oricărei forme de discriminare;
10.investiţiile în educaţie, formare şi formare profesională pentru competenţe şi învăţare pe tot parcursul vieţii;
11.consolidarea capacităţii instituţionale a autorităţilor publice şi a părţilor interesate şi o administraţie publică eficientă.
Obiectivele tematice sunt transpuse în priorităţi specifice pentru fiecare dintre fondurile ESI şi sunt stabilite în normele specifice fondurilor.
Priorităţile stabilite pentru fiecare fond ESI în normele specifice fondurilor se referă în special la utilizarea adecvată a fiecărui fond ESI în domeniile migraţiei şi azilului. În acest context se asigură, după caz, coordonarea cu Fondul pentru azil, migraţie şi integrare instituit prin Regulamentul (UE) nr. 516/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului (*).
(*)Regulamentul (UE) nr. 516/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 16 aprilie 2014 de instituire a Fondului pentru azil, migraţie şi integrare, de modificare a Deciziei 2008/381/CE a Consiliului şi de abrogare a Deciziilor nr. 573/2007/CE şi nr. 575/2007/CE ale Parlamentului European şi ale Consiliului şi a Deciziei 2007/435/CE a Consiliului (JO L 150, 20.5.2014, p. 168).
Art. 10: Cadrul strategic comun
(1)Pentru a promova dezvoltarea armonioasă, echilibrată şi durabilă a Uniunii, se instituie un cadru strategic comun (CSC), în conformitate cu anexa I la prezentul regulament. CSC stabileşte principii directoare strategice pentru facilitarea procesului de programare şi a coordonării sectoriale şi teritoriale a intervenţiei Uniunii în temeiul fondurilor ESI şi cu celelalte politici şi instrumente relevante ale Uniunii în conformitate cu ţintele şi obiectivele strategiei Uniunii pentru o creştere inteligentă, durabilă şi favorabilă incluziunii, ţinând cont de provocările teritoriale cheie ale diferitelor tipuri de teritorii.
(2)Principiile directoare strategice, conform celor stabilite în CSC, se stabilesc în concordanţă cu scopul şi în cadrul sferei de aplicare a sprijinului oferit de fiecare fond ESI şi în conformitate cu normele care reglementează funcţionarea fiecărui fond ESI, astfel cum sunt definite în prezentul regulament şi în normele specifice fondurilor. CSC nu impune statelor membre obligaţii suplimentare faţă de cele stabilite în cadrul politicilor sectoriale relevante ale Uniunii.
(3)CSC facilitează preparativele în vederea acordului de parteneriat şi a programelor în conformitate cu principiile proporţionalităţii şi subsidiarităţii şi ţinând cont de competenţele naţionale şi regionale pentru a se decide în privinţa politicii specifice şi adecvate şi a măsurilor de coordonare.
Art. 11: Conţinut
CSC stabileşte:
(a)mecanisme pentru asigurarea contribuţiei fondurilor ESI la strategia Uniunii pentru o creştere inteligentă, durabilă şi favorabilă incluziunii şi la coerenţa şi consecvenţa programării fondurilor ESI în raport cu recomandările relevante specifice fiecărei ţări adoptate în conformitate cu articolul 121 alineatul (2) din TFUE şi cu recomandările relevante ale Consiliului adoptate în conformitate cu articolul 148 alineatul (4) din TFUE şi, atunci când este cazul la nivel naţional, cu programul naţional de reformă;
(b)modalităţi de promovare a utilizării integrate a fondurilor ESI;
(c)modalităţi de coordonare a fondurilor ESI cu alte politici şi instrumente relevante ale Uniunii, inclusiv instrumentele externe pentru cooperare;
(d)principii orizontale menţionate la articolele 5, 7 şi 8 şi obiective de politică transversale pentru implementarea fondurilor ESI;
(e)dispoziţii pentru abordarea provocărilor cheie la nivel teritorial pentru zonele urbane, rurale, de coastă şi de pescuit, provocărilor demografice ale regiunilor sau necesităţile specifice ale zonelor geografice care suferă de pe urma unor handicapuri naturale sau demografice grave şi permanente, menţionate la articolul 174 din TFUE, precum şi a provocărilor specifice regiunilor ultraperiferice în înţelesul articolului 349 din TFUE;
(f)domeniile prioritare pentru activităţile de cooperare din cadrul fondurilor ESI, după caz, având în vedere strategiile macro-regionale şi strategiile privind bazinele maritime.
Art. 12: Reexaminare
Dacă intervin modificări majore ale situaţiei sociale şi economice din Uniune sau se efectuează modificări ale strategiei Uniunii pentru o creştere inteligentă, durabilă şi favorabilă incluziunii, Comisia poate prezenta o propunere de reexaminare a CSC sau Parlamentul European ori Consiliul, acţionând în conformitate cu articolele 225 sau, respectiv, 241 din TFUE, îi pot cere Comisiei să prezinte o astfel de propunere.
Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 149, pentru a completa sau modifica secţiunile 4 şi 7 din anexa I, acolo unde este necesar pentru a ţine seama de modificările suferite de politicile sau instrumentele Uniunii menţionate în secţiunea 4 sau de modificările survenite în activităţile de cooperare menţionate în secţiunea 7 sau pentru a ţine seama de introducerea unor noi politici, instrumente sau activităţi de cooperare ale Uniunii.
Art. 13: Orientări pentru beneficiari
(1)Comisia elaborează orientări privind modalităţile efective de acces şi utilizare a fondurilor ESI şi modalităţile de exploatare a complementarităţii cu alte instrumente ale politicilor relevante ale Uniunii.
(2)Orientările se elaborează până la 30 iunie 2014 şi oferă, pentru fiecare obiectiv tematic, o imagine de ansamblu asupra instrumentelor pertinente disponibile la nivelul Uniunii, cu surse detaliate de informaţii, cu exemple de bune practici de combinare a instrumentelor de finanţare disponibile în cadrul domeniilor de politică şi între acestea, cu descrierea autorităţilor relevante şi a organismelor implicate în gestionarea fiecărui instrument, cu o listă de verificare destinată beneficiarilor potenţiali pentru a-i ajuta să identifice cele mai adecvate surse de finanţare.
(3)Orientările se pun la dispoziţia publicului pe site-urile direcţiilor generale pertinente ale Comisiei. Comisia şi autorităţile de management, acţionând în conformitate cu normele specifice fondurilor şi în colaborare cu Comitetul Regiunilor, asigură difuzarea orientărilor în rândul potenţialilor beneficiari.