Titlul i - GESTIUNE ŞI CONTROL - Regulamentul 1303/17-dec-2013 de stabilire a unor dispoziţii comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime, precum şi de stabilire a unor dispoziţii generale privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1083/2006 al Consiliului
Acte UE
Jurnalul Oficial 347L
În vigoare Versiune de la: 1 Martie 2024
TITLUL I:GESTIUNE ŞI CONTROL
Art. 122: Responsabilităţile statelor membre
(1)Statele membre se asigură că sistemele de gestiune şi control ale programelor operaţionale sunt stabilite în conformitate cu articolele 72, 73 şi 74.
(2)Statele membre au obligaţia de a preveni, detecta şi corecta neregulile şi recuperează sumele plătite necuvenit, împreună cu dobânzile eventuale de întârziere. Acestea informează Comisia de neregulile care depăşesc 10 000 EUR în contribuţii din oricare dintre fonduri sau din FEPAM şi o menţin informată cu privire la evoluţia semnificativă a procedurilor administrative şi juridice.
Statele membre nu informează Comisia de neregulile care privesc următoarele cazuri:
a)cazurile în care neregulile consistă numai în neexecutarea, în totalitate sau parţial, a unei operaţiuni care face parte din cofinanţarea programului operaţional şi care se datorează falimentului beneficiarului;
b)cazurile aduse în atenţia autorităţii de management sau a autorităţii de certificare de către beneficiar în mod voluntar şi înainte de constatarea efectuată de oricare dintre aceste autorităţi, indiferent dacă a avut loc înainte sau după plata contribuţiei publice;
c)cazurile care sunt depistate şi corectate de autoritatea de management sau de autoritatea de certificare anterior includerii cheltuielilor în cauză într-o cerere de plată transmisă Comisiei.
În toate celelalte cazuri, în special în cele care preced un faliment sau în cazurile de suspiciuni de fraudă, neregulile detectate şi măsurile de prevenire şi de corecţie aferente sunt raportate Comisiei.
În cazul în care sumele plătite în mod necuvenit unui beneficiar nu pot fi recuperate din cauza greşelii sau neglijenţei unui stat membru, respectivul stat membru este responsabil de rambursarea sumelor în cauză către bugetul Uniunii. Statele membre pot decide să nu recupereze o sumă plătită în mod nejustificat dacă suma care trebuie recuperată de la beneficiar nu depăşeşte 250 EUR în contribuţie din oricare dintre fonduri sau din FEPAM, fără dobândă.
Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 149 de stabilire a normelor detaliate suplimentare privind criteriile de stabilire a neregulilor care trebuie raportate, a datelor care trebuie furnizate şi privind condiţiile şi procedurile care trebuie aplicate pentru a stabili dacă sumele care nu pot fi recuperate sunt rambursate de către statele membre.
Comisia adoptă acte de punere în aplicare care stabilesc frecvenţa raportărilor neregulilor şi formatul raportărilor de utilizat. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de consultare menţionată la articolul 150 alineatul (2).
(3)Statele membre se asigură ca, până la 31 decembrie 2015 cel târziu, toate schimburile de informaţii între beneficiari şi o autoritate de management, o autoritate de certificare, o autoritate de audit, precum şi organismele intermediare să poată fi efectuate prin intermediul unor sisteme de schimb electronic de date.
Sistemele menţionate în primul paragraf facilitează interoperabilitatea cu cadrele naţionale şi cel al Uniunii şi permit beneficiarilor să prezinte într-o singură transmitere toate informaţiile la care se face referire la primul alineat.
Comisia adoptă acte de punere în aplicare de stabilire a normelor detaliate privind schimbul de informaţii în temeiul prezentului alineat. Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 150 alineatul (3).
(4)Alineatul (3) nu se aplică FEPAM.
Art. 123: Desemnarea autorităţilor
(1)Fiecare stat membru desemnează drept autoritate de management, pentru fiecare program operaţional, o autoritate publică naţională, regională sau locală sau un organism public naţional, regional sau local sau un organism privat. Aceeaşi autoritate de management poate fi desemnată pentru mai multe programe operaţionale.
(2)Statele membre desemnează drept autoritate de certificare, pentru fiecare program operaţional, o autoritate publică naţională, regională sau locală sau un organism public naţional, regional sau local, fără a aduce atingere alineatului (3). Aceeaşi autoritate de certificare poate fi desemnată pentru mai multe programe operaţionale.
(3)Statul membru poate desemna pentru un program operaţional o autoritate de management, care este o autoritate publică sau un organism public, pentru a exercita, în plus, funcţiile autorităţii de certificare.
(4)Statele membre desemnează drept autoritate de audit, pentru fiecare program operaţional, o autoritate publică naţională, regională sau locală sau un organism public naţional, regional sau local, independent(ă) din punct de vedere funcţional de autoritatea de management şi de autoritatea de certificare. Aceeaşi autoritate de audit poate fi desemnată pentru mai multe programe operaţionale.
(5)Pentru fondurile care au legătură cu obiectivul privind investiţiile pentru creştere economică şi locuri de muncă şi pentru FEPAM, cu condiţia respectării principiului separării funcţiilor, autoritatea de management, autoritatea de certificare, dacă este cazul, şi autoritatea de audit pot face parte din acelaşi organism sau autoritate publică.
Cu toate acestea, atunci când cuantumul total al contribuţiei din partea fondurilor la un program operaţional depăşeşte 250 000 000 EUR sau cuantumul total al contribuţiei din partea FEPAM depăşeşte 100 000 000 EUR, autoritatea de audit poate face parte din acelaşi organism sau autoritate publică din care face parte autoritatea de management în cazul în care, în conformitate cu dispoziţiile aplicabile pentru perioada de programare anterioară, Comisia a informat statele membre, înainte de data adoptării programului operaţional respectiv, că se poate baza în principal pe opinia sa de audit sau în cazul în care Comisia are certitudinea, pe baza experienţei perioadei de programare precedente, că organizarea şi responsabilitatea instituţională a autorităţii de audit oferă garanţii adecvate în ceea ce priveşte fiabilitatea şi independenţa sa funcţională.
(6)Statul membru poate să desemneze unul sau mai multe organisme intermediare pentru a desfăşura anumite sarcini ale autorităţii de management sau ale autorităţii de certificare, sub răspunderea autorităţii respective. Acordurile corespunzătoare între autoritatea de management sau autoritatea de certificare şi organismele intermediare se înregistrează oficial, în scris.
(7)Statul membru sau autoritatea de management poate încredinţa gestionarea unei părţi a unui program operaţional unui organism intermediar prin încheierea unui acord scris între organismul intermediar şi statul membru sau autoritatea de management («acord global de grant»). Organismul intermediar furnizează garanţii de solvabilitate şi de competenţă în domeniul în cauză, precum şi în materie de capacitate de gestiune administrativă şi financiară a acestuia.
(8)Statul membru poate desemna, din proprie iniţiativă, un organism de coordonare a cărui responsabilitate este de a asigura legătura cu Comisia şi de a-i transmite acesteia informaţii, de a coordona activităţile celorlalte organisme desemnate relevante şi de a promova aplicarea armonizată a dreptului aplicabil.
(9)Statul membru stabileşte în scris reguli care reglementează relaţiile sale cu autorităţile de management, autorităţile de certificare şi autorităţile de audit, relaţiile între aceste autorităţi, precum şi relaţiile dintre aceste autorităţi şi Comisie.
Art. 124: Procedura de desemnare a autorităţii de management şi a autorităţii de certificare
(1)Statul membru informează Comisia cu privire la data şi forma desemnării, care se efectuează la un nivel corespunzător, a autorităţii de management şi, după caz, a autorităţii de certificare, înainte de transmiterea către Comisie a primei cereri de plată intermediară.
(2)Desemnarea menţionată la alineatul (1) se întemeiază pe un raport şi un aviz din partea unui organism de audit independent care evaluează îndeplinirea de către autorităţi a criteriilor privind mediul de control intern, gestionarea riscurilor, activităţile de control şi gestiune şi monitorizarea prevăzute în anexa XIII. Organismul de audit independent este autoritatea de audit sau un organism de drept public sau de drept privat care dispune de capacitatea de audit necesară, fiind independent de autoritatea de management şi, după caz, de autoritatea de certificare, şi care îşi desfăşoară activitatea ţinând seama de standardele de audit recunoscute la nivel internaţional. În cazul în care organismul de audit independent concluzionează că partea sistemului de gestiune şi control referitoare la autoritatea de management sau la autoritatea de certificare este, în esenţă, identică cu cea din perioada de programare anterioară şi că, pe baza activităţii de audit desfăşurate în conformitate cu dispoziţiile relevante din Regulamentul (CE) nr. 1083/2006 şi Regulamentul (CE) nr. 1198/2006 al Consiliului (1), există dovezi privind funcţionarea eficace a acesteia în perioada respectivă, acesta poate conchide că criteriile aplicabile sunt îndeplinite, fără a desfăşura o activitate de audit suplimentară.
(1)Regulamentul (CE) nr. 1198/2006 al Consiliului din 27 iulie 2006 privind Fondul European pentru Pescuit (JO L 223, 15.8.2006, p. 1).
(3)Atunci când cuantumul total al contribuţiei din partea fondurilor pentru un program operaţional depăşeşte 250 000 000 EUR din partea FEPAM pentru un program operaţional depăşeşte 100 000 000 EUR, Comisia poate solicita, în termen de o lună de la notificarea desemnării menţionate la alineatul (1), raportul şi opinia organismului de audit independent menţionat la alineatul (2) şi descrierea funcţiilor şi a procedurilor existente care vizează autoritatea de management sau, după caz, autoritatea de certificare. Comisia ia decizia de a solicita sau nu documentele respective pe baza evaluării riscurilor, ţinând seama de informaţiile privind modificările semnificative cu privire la funcţiile şi procedurile autorităţii de management sau, după caz, ale autorităţii de certificare în comparaţie cu cele în vigoare pentru perioada de programare anterioară, precum şi de dovezi relevante privind funcţionarea eficace a acestora.
Comisia poate formula observaţii în termen de două luni de la primirea documentelor menţionate în primul paragraf. Fără a aduce atingere articolului 83, examinarea documentelor respective nu întrerupe tratarea cererilor de plăţi intermediare.
(4)Atunci când cuantumul total al contribuţiei din partea fondurilor pentru un program operaţional depăşeşte 250 000 000 EUR sau din partea FEPAM pentru un program operaţional depăşeşte 10 000 000 EUR şi există modificări importante ale funcţiilor şi procedurilor autorităţii de management sau, după caz, ale autorităţii de certificare în comparaţie cu cele în vigoare în perioada de programare anterioară, statul membru poate să transmită Comisiei, din proprie iniţiativă, documentele menţionate la alineatul (3) în termen de două luni de la notificarea desemnării menţionate la alineatul (1). Comisia face observaţii cu privire la documentele respective în termen de trei luni de la primirea acestora.
(5)În cazul în care rezultatele auditului şi ale controlului arată că autoritatea desemnată nu mai îndeplineşte criteriile menţionate la alineatul (2), statul membru stabileşte, la un nivel corespunzător, în funcţie de gravitatea problemei, o perioadă de probă în cursul căreia se adoptă măsurile de remediere necesare.
În cazul în care autoritatea desemnată nu implementează în perioada de probă stabilită de statul membru măsurile de remediere prevăzute, statul membru decide, la un nivel corespunzător, încetarea calităţii de autoritate desemnată a acesteia.
Statul membru informează Comisia fără întârziere atunci când o autoritate desemnată este supusă unei perioade de probă, oferind informaţii cu privire la respectiva perioadă de probă, atunci când perioada de probă se încheie în urma implementării măsurilor de remediere, precum şi atunci când încetează calitatea de autoritate desemnată a unei autorităţi. Notificarea privind plasarea de către statul membru a unui organism desemnat într-o perioadă de probă, fără a aduce atingere aplicării articolului 83, nu întrerupe tratarea cererilor de plăţi intermediare.
(6)În cazul în care încetează calitatea de autoritate desemnată a unei autorităţi de management sau a unei autorităţi de certificare, statele membre desemnează, conform procedurii prevăzute la alineatul (2), un nou organism care, în urma desemnării, preia funcţiile autorităţii de management sau ale autorităţii de certificare şi informează Comisia cu privire la aceasta.
(7)Pentru a stabili condiţii uniforme pentru punerea în aplicare a prezentului articol, Comisia adoptă acte de punere în aplicare privind modelul pentru raportul şi opinia organismului de audit independent, precum şi descrierea funcţiilor şi a procedurilor în vigoare care vizează autoritatea de management şi, după caz, autoritatea de certificare. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 150 alineatul (3).
Art. 125: Funcţiile autorităţii de management
(1)Autoritatea de management este responsabilă de gestionarea programului operaţional în conformitate cu principiul bunei gestiuni financiare.
(2)În ceea ce priveşte gestionarea programului operaţional, autoritatea de management:
a)sprijină activitatea comitetului de monitorizare menţionat la articolul 47 şi îi furnizează informaţiile pe care le solicită pentru îndeplinirea sarcinilor sale, în special datele privind evoluţia programului operaţional în ceea ce priveşte realizarea obiectivelor sale, date financiare şi date referitoare la indicatori şi la obiectivele de etapă;
b)întocmeşte şi prezintă Comisiei, după aprobarea comitetului de monitorizare, raportul anual şi raportul final de implementare menţionate la articolul 50;
c)pune la dispoziţia organismelor intermediare şi a beneficiarilor informaţii relevante pentru îndeplinirea sarcinilor care le revin şi implementarea operaţiunilor, după caz;
d)instituie un sistem pentru a înregistra şi stoca în format electronic datele referitoare la fiecare operaţiune care sunt necesare pentru monitorizare, evaluare, gestiune financiară, verificare şi audit, inclusiv datele privind participanţii la operaţiuni, după caz;
e)garantează că datele menţionate la litera (d) sunt colectate, înregistrate şi stocate în sistemul menţionat la litera (d) şi că datele privind indicatorii sunt defalcate în funcţie de sex în cazurile în care defalcarea este cerută în anexele I şi II la Regulamentul privind FSE.
(3)În ceea ce priveşte selectarea operaţiunilor, autoritatea de management:
a)elaborează şi, după aprobare, aplică proceduri de selecţie adecvate şi criterii care:
(i)asigură faptul că operaţiunile contribuie la îndeplinirea obiectivelor specifice şi a rezultatelor din cadrul priorităţii în cauză;
(ii)sunt nediscriminatorii şi transparente;
(iii)iau în considerare principiile generale stabilite la articolele 7 şi 8;
b)garantează că o operaţiune selectată intră în domeniul de aplicare al FEPAM, al fondului sau al fondurilor în cauză şi poate fi încadrată într-o categorie de intervenţie sau, în cazul FEPAM, într-o măsură identificată în prioritatea sau priorităţile programului operaţional;
c)garantează că beneficiarului i se oferă un document care stabileşte condiţiile acordării sprijinului pentru fiecare operaţiune, inclusiv cerinţele specifice privind produsele sau serviciile care urmează a fi furnizate în cadrul operaţiunii, planul de finanţare, termenul de executare, precum şi cerinţele privind informarea, comunicarea şi vizibilitatea;
d)se asigură că beneficiarul are capacitatea administrativă, financiară şi operaţională pentru a îndeplini condiţiile menţionate la litera (c), înainte de aprobarea operaţiunii;
e)se asigură că, în cazul în care operaţiunea a început înainte de data de depunere a unei cereri pentru finanţare către autoritatea de management, legislaţia aplicabilă relevantă pentru operaţiune a fost respectată;
f)se asigură că operaţiunile selectate pentru contribuţii din fonduri nu includ activităţi care au făcut parte dintr-o operaţiune care a făcut sau ar fi trebuit să facă obiectul unei proceduri de recuperare în conformitate cu articolul 71 în urma transferului unei activităţi de producţie în afara zonei vizate de program;
g)stabileşte categoriile de intervenţie sau, în cazul FEPAM, măsurile cărora se atribuie cheltuielile unei operaţiuni.
(4)În ceea ce priveşte gestiunea financiară şi controlul programului operaţional, autoritatea de management:
a)verifică furnizarea de produse şi de servicii cofinanţate şi faptul că cheltuielile declarate de beneficiari au fost plătite, precum şi faptul că sunt în conformitate cu legislaţia aplicabilă, cu programul operaţional şi cu condiţiile de acordare a contribuţiilor pentru operaţiunea în cauză;
b)garantează că beneficiarii care participă la implementarea operaţiunilor rambursate pe baza costurilor eligibile suportate în mod real dispun fie de un sistem contabil separat, fie de un cod contabil adecvat pentru toate tranzacţiile referitoare la o operaţiune;
c)instituie măsuri eficace şi proporţionale de combatere a fraudelor, luând în considerare riscurile identificate;
d)stabileşte proceduri pentru a se asigura de păstrarea tuturor documentelor privind cheltuielile şi auditurile necesare pentru a se garanta o pistă de audit adecvată, în conformitate cu cerinţele prevăzute la articolul 72 litera (g);
e)întocmeşte declaraţia de gestiune şi rezumatul anual menţionate la articolul 63 alineatul (5) literele (a) şi (b) şi articolul 63 alineatele (6) şi (7) din Regulamentul financiar
Prin derogare de la primul paragraf litera (a), Regulamentul privind CTE poate stabili norme specifice pentru verificările aplicabile programelor de cooperare.
(5)Verificările efectuate în temeiul alineatului (4) primul paragraf litera (a) includ următoarele proceduri:
a)verificări administrative referitoare la fiecare cerere de rambursare efectuată de beneficiar;
b)verificări la faţa locului ale operaţiunilor.
Frecvenţa şi gradul de acoperire a verificărilor la faţa locului sunt proporţionale cu suma contribuţiei publice pentru o operaţiune şi cu nivelul de risc identificat prin astfel de verificări şi prin audituri efectuate de către autoritatea de audit pentru sistemul de gestiune şi control, în ansamblu.
(6)Verificările la faţa locului ale operaţiunilor individuale în conformitate cu alineatul (5) primul paragraf litera (b) pot fi realizate pe baza unui eşantion.
(7)În cazul în care autoritatea de management este de asemenea şi beneficiar al programului operaţional, modalităţile de verificare menţionate la alineatul (4) primul paragraf litera (a) trebuie să asigure separarea adecvată a funcţiilor.
(8)Comisia este împuternicită să adopte acte delegate, în conformitate cu articolul 149, de stabilire a normelor care specifică informaţiile în raport cu datele care trebuie înregistrate şi stocate sub formă electronică în cadrul sistemului de monitorizare creat în temeiul alineatului (2) litera (d) din prezentul articol.
Comisia adoptă acte de punere în aplicare de stabilire a specificaţiilor tehnice ale sistemului creat în temeiul alineatului (2) litera (d) din prezentul articol. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 150 alineatul (3).
(9)Comisia este împuternicită să adopte acte delegate, în conformitate cu articolul 149, de stabilire a cerinţelor minime detaliate pentru pista de audit menţionată la alineatul (4) primul paragraf litera (d) din prezentul articol cu privire la evidenţele contabile care trebuie ţinute şi la documentele justificative care trebuie păstrate de autoritatea de certificare, de autoritatea de management, de organismele intermediare şi de beneficiari.
(10)Pentru a stabili condiţii uniforme pentru punerea în aplicare a prezentului articol, Comisia adoptă acte de punere în aplicare cu privire la modelul pentru declaraţia de gestiune prevăzută la alineatul (4) primul paragraf litera (e) din prezentul articol. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de consultare menţionată la articolul 150 alineatul (2).
Art. 126: Funcţiile autorităţii de certificare
Autoritatea de certificare a unui program operaţional este însărcinată, în special, cu:
(a)stabilirea şi transmiterea cererilor de plată către Comisie, precum şi cu certificarea faptului că acestea provin din sisteme contabile fiabile, se bazează pe documente justificative verificabile şi au fost supuse unor verificări efectuate de autoritatea de management;
(b)întocmirea conturilor menţionate la articolul 63 alineatul (5) litera (a) şi articolul 63 alineatul (6) din Regulamentul financiar;
(c)atestarea caracterului complet, a exactităţii şi veridicităţii conturilor şi a faptului că cheltuielile înscrise în conturi sunt în conformitate cu dreptul Uniunii aplicabil şi au fost suportate în legătură cu operaţiuni selectate în vederea finanţării în conformitate cu criteriile aplicabile programului operaţional şi sunt în conformitate cu legislaţia aplicabilă;
(d)garantarea faptului că există un sistem care înregistrează şi stochează, în format electronic, evidenţele contabile pentru fiecare operaţiune, şi care conţine toate datele necesare pentru întocmirea conturilor şi a cererilor de plată, inclusiv înregistrări ale sumelor care pot fi recuperate, ale sumelor recuperate şi ale sumelor retrase în urma anulării integrale sau parţiale a contribuţiei pentru o operaţiune sau pentru un program operaţional;
(e)garantarea faptului că, pentru întocmirea şi prezentarea cererilor de plată, a primit informaţiile adecvate din partea autorităţii de management privind procedurile urmate şi verificările efectuate cu privire la cheltuieli;
(f)luarea în considerare, la momentul stabilirii şi depunerii cererilor de plată, a rezultatelor tuturor auditurilor desfăşurate de către sau sub responsabilitatea autorităţii de audit;
(g)ţinerea în format electronic a evidenţelor contabile privind cheltuielile declarate Comisiei şi contribuţia publică aferentă plătită către beneficiari;
(h)ţinerea contabilităţii sumelor care pot fi recuperate şi a sumelor retrase în urma anulării integrale sau parţiale a contribuţiei pentru o operaţiune. Garantarea faptului că sumele recuperate se varsă la bugetul Uniunii, înainte de încheierea programului operaţional, prin deducerea acestora din cererea de plată ulterioară.
Art. 127: Funcţiile autorităţii de audit
(1)Autoritatea de audit se asigură că se efectuează audituri ale bunei funcţionări a sistemului de gestiune şi control din cadrul programului operaţional şi ale unui eşantion adecvat de operaţiuni pe baza cheltuielilor declarate. Cheltuielile declarate sunt auditate pe baza unui eşantion reprezentativ şi, ca regulă generală, a metodelor de eşantionare statistice.
Metoda de eşantionare nestatistică poate fi utilizată în funcţie de aprecierea profesională a autorităţii de audit, în cazuri justificate în mod corespunzător, în conformitate cu standarde de audit acceptate la nivel internaţional şi, în orice caz, atunci când numărul operaţiunilor pentru un exerciţiu contabil este insuficient pentru a permite utilizarea unei metode statistice.
În astfel de cazuri, eşantionul este suficient de mare pentru a permite autorităţii de audit să elaboreze un aviz de audit valabil în conformitate cu articolul 63 alineatul (7) din Regulamentul financiar
Metoda de eşantionare nestatistică acoperă minimum 5 % dintre operaţiunile pentru care cheltuielile care au fost declarate Comisiei pe parcursul unui exerciţiu contabil şi 10 % dintre cheltuielile care au fost declarate Comisiei pe parcursul unui exerciţiu contabil.
(2)În cazul în care auditurile sunt efectuate de un alt organism decât autoritatea de audit, autoritatea de audit se asigură că acest organism dispune de independenţa funcţională necesară.
(3)Autoritatea de audit se asigură că lucrările de audit respectă standardele de audit recunoscute la nivel internaţional.
(4)Autoritatea de audit stabileşte, în termen de opt luni de la data adoptării unui program operaţional, elaborarea unei strategii de audit pentru efectuarea auditurilor. Strategia de audit stabileşte metodologia de audit, metoda de eşantionare pentru auditurile operaţiunilor şi planificarea auditurilor pentru exerciţiul contabil în curs şi pentru cei doi ani contabili ulteriori. Strategia de audit se actualizează în fiecare an începând din 2016 până la 2024, inclusiv. În cazul în care un sistem comun de gestiune şi control se aplică la mai multe programe operaţionale, poate fi pregătită o strategie de audit unică pentru programele operaţionale în cauză. Autoritatea de audit prezintă Comisiei strategia de audit, la cerere.
(5)Autoritatea de audit elaborează:
a)o opinie de audit în conformitate cu articolul 63 alineatul (7) din Regulamentul financiar
b)un raport de control în care sunt precizate principalele rezultate ale auditurilor desfăşurate în conformitate cu alineatul (1), inclusiv rezultatele cu privire la deficienţele constatate în sistemele de gestiune şi control şi măsurile corective propuse şi implementate.
În cazul în care un sistem comun de gestiune şi control se aplică la mai multe programe operaţionale, informaţiile menţionate la primul paragraf litera (b) pot fi reluate într-un raport unic.
(6)Pentru a asigura condiţii uniforme de punere în aplicare a prezentului articol, Comisia adoptă acte de punere în aplicare de stabilire a modelelor pentru strategia de audit, opinia de audit şi raportul de control. Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de consultare menţionată la articolul 150 alineatul (2).
(7)Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 149 pentru a preciza sfera de aplicare şi conţinutul auditurilor operaţiunilor şi ale auditurilor conturilor, precum şi metoda de selecţie a eşantionului de operaţiuni menţionat la alineatul (1) din prezentul articol.
(8)Comisia este împuternicită să adopte acte delegate, în conformitate cu articolul 149, pentru a stabili norme detaliate privind utilizarea datelor colectate cu ocazia auditurilor efectuate de funcţionarii Comisiei sau de reprezentanţii autorizaţi ai acesteia.
Art. 128: Cooperarea cu autorităţile de audit
(1)Comisia cooperează cu autorităţile de audit în vederea coordonării planurilor şi metodelor de audit ale acestora şi a permiterii unui schimb imediat cu autorităţile respective de rezultate ale auditurilor efectuate cu privire la sistemele de gestiune şi control.
(2)Pentru a facilita cooperarea respectivă în cazul în care un stat membru desemnează mai multe autorităţi de audit, statul membru în cauză poate să desemneze un organism de coordonare.
(3)Comisia, autorităţile de audit şi orice organism de coordonare se reunesc în mod regulat şi, de regulă, cel puţin o dată pe an, cu excepţia cazului în care se convine altfel, pentru a examina raportul anual de control, opinia de audit şi strategia de audit şi pentru a face schimb de opinii cu privire la aspectele referitoare la îmbunătăţirea sistemelor de gestiune şi control.