Art. 125. - Art. 125: Funcţiile autorităţii de management - Regulamentul 1303/17-dec-2013 de stabilire a unor dispoziţii comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime, precum şi de stabilire a unor dispoziţii generale privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1083/2006 al Consiliului

Acte UE

Jurnalul Oficial 347L

În vigoare
Versiune de la: 1 Martie 2024
Art. 125: Funcţiile autorităţii de management
(1)Autoritatea de management este responsabilă de gestionarea programului operaţional în conformitate cu principiul bunei gestiuni financiare.
(2)În ceea ce priveşte gestionarea programului operaţional, autoritatea de management:
a)sprijină activitatea comitetului de monitorizare menţionat la articolul 47 şi îi furnizează informaţiile pe care le solicită pentru îndeplinirea sarcinilor sale, în special datele privind evoluţia programului operaţional în ceea ce priveşte realizarea obiectivelor sale, date financiare şi date referitoare la indicatori şi la obiectivele de etapă;
b)întocmeşte şi prezintă Comisiei, după aprobarea comitetului de monitorizare, raportul anual şi raportul final de implementare menţionate la articolul 50;
c)pune la dispoziţia organismelor intermediare şi a beneficiarilor informaţii relevante pentru îndeplinirea sarcinilor care le revin şi implementarea operaţiunilor, după caz;
d)instituie un sistem pentru a înregistra şi stoca în format electronic datele referitoare la fiecare operaţiune care sunt necesare pentru monitorizare, evaluare, gestiune financiară, verificare şi audit, inclusiv datele privind participanţii la operaţiuni, după caz;
e)garantează că datele menţionate la litera (d) sunt colectate, înregistrate şi stocate în sistemul menţionat la litera (d) şi că datele privind indicatorii sunt defalcate în funcţie de sex în cazurile în care defalcarea este cerută în anexele I şi II la Regulamentul privind FSE.
(3)În ceea ce priveşte selectarea operaţiunilor, autoritatea de management:
a)elaborează şi, după aprobare, aplică proceduri de selecţie adecvate şi criterii care:
(i)asigură faptul că operaţiunile contribuie la îndeplinirea obiectivelor specifice şi a rezultatelor din cadrul priorităţii în cauză;
(ii)sunt nediscriminatorii şi transparente;
(iii)iau în considerare principiile generale stabilite la articolele 7 şi 8;
b)garantează că o operaţiune selectată intră în domeniul de aplicare al FEPAM, al fondului sau al fondurilor în cauză şi poate fi încadrată într-o categorie de intervenţie sau, în cazul FEPAM, într-o măsură identificată în prioritatea sau priorităţile programului operaţional;
c)garantează că beneficiarului i se oferă un document care stabileşte condiţiile acordării sprijinului pentru fiecare operaţiune, inclusiv cerinţele specifice privind produsele sau serviciile care urmează a fi furnizate în cadrul operaţiunii, planul de finanţare, termenul de executare, precum şi cerinţele privind informarea, comunicarea şi vizibilitatea;

d)se asigură că beneficiarul are capacitatea administrativă, financiară şi operaţională pentru a îndeplini condiţiile menţionate la litera (c), înainte de aprobarea operaţiunii;
e)se asigură că, în cazul în care operaţiunea a început înainte de data de depunere a unei cereri pentru finanţare către autoritatea de management, legislaţia aplicabilă relevantă pentru operaţiune a fost respectată;
f)se asigură că operaţiunile selectate pentru contribuţii din fonduri nu includ activităţi care au făcut parte dintr-o operaţiune care a făcut sau ar fi trebuit să facă obiectul unei proceduri de recuperare în conformitate cu articolul 71 în urma transferului unei activităţi de producţie în afara zonei vizate de program;
g)stabileşte categoriile de intervenţie sau, în cazul FEPAM, măsurile cărora se atribuie cheltuielile unei operaţiuni.
(4)În ceea ce priveşte gestiunea financiară şi controlul programului operaţional, autoritatea de management:
a)verifică furnizarea de produse şi de servicii cofinanţate şi faptul că cheltuielile declarate de beneficiari au fost plătite, precum şi faptul că sunt în conformitate cu legislaţia aplicabilă, cu programul operaţional şi cu condiţiile de acordare a contribuţiilor pentru operaţiunea în cauză;
b)garantează că beneficiarii care participă la implementarea operaţiunilor rambursate pe baza costurilor eligibile suportate în mod real dispun fie de un sistem contabil separat, fie de un cod contabil adecvat pentru toate tranzacţiile referitoare la o operaţiune;
c)instituie măsuri eficace şi proporţionale de combatere a fraudelor, luând în considerare riscurile identificate;
d)stabileşte proceduri pentru a se asigura de păstrarea tuturor documentelor privind cheltuielile şi auditurile necesare pentru a se garanta o pistă de audit adecvată, în conformitate cu cerinţele prevăzute la articolul 72 litera (g);
e)întocmeşte declaraţia de gestiune şi rezumatul anual menţionate la articolul 63 alineatul (5) literele (a) şi (b) şi articolul 63 alineatele (6) şi (7) din Regulamentul financiar
Prin derogare de la primul paragraf litera (a), Regulamentul privind CTE poate stabili norme specifice pentru verificările aplicabile programelor de cooperare.

(5)Verificările efectuate în temeiul alineatului (4) primul paragraf litera (a) includ următoarele proceduri:
a)verificări administrative referitoare la fiecare cerere de rambursare efectuată de beneficiar;
b)verificări la faţa locului ale operaţiunilor.
Frecvenţa şi gradul de acoperire a verificărilor la faţa locului sunt proporţionale cu suma contribuţiei publice pentru o operaţiune şi cu nivelul de risc identificat prin astfel de verificări şi prin audituri efectuate de către autoritatea de audit pentru sistemul de gestiune şi control, în ansamblu.
(6)Verificările la faţa locului ale operaţiunilor individuale în conformitate cu alineatul (5) primul paragraf litera (b) pot fi realizate pe baza unui eşantion.
(7)În cazul în care autoritatea de management este de asemenea şi beneficiar al programului operaţional, modalităţile de verificare menţionate la alineatul (4) primul paragraf litera (a) trebuie să asigure separarea adecvată a funcţiilor.
(8)Comisia este împuternicită să adopte acte delegate, în conformitate cu articolul 149, de stabilire a normelor care specifică informaţiile în raport cu datele care trebuie înregistrate şi stocate sub formă electronică în cadrul sistemului de monitorizare creat în temeiul alineatului (2) litera (d) din prezentul articol.
Comisia adoptă acte de punere în aplicare de stabilire a specificaţiilor tehnice ale sistemului creat în temeiul alineatului (2) litera (d) din prezentul articol. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 150 alineatul (3).
(9)Comisia este împuternicită să adopte acte delegate, în conformitate cu articolul 149, de stabilire a cerinţelor minime detaliate pentru pista de audit menţionată la alineatul (4) primul paragraf litera (d) din prezentul articol cu privire la evidenţele contabile care trebuie ţinute şi la documentele justificative care trebuie păstrate de autoritatea de certificare, de autoritatea de management, de organismele intermediare şi de beneficiari.
(10)Pentru a stabili condiţii uniforme pentru punerea în aplicare a prezentului articol, Comisia adoptă acte de punere în aplicare cu privire la modelul pentru declaraţia de gestiune prevăzută la alineatul (4) primul paragraf litera (e) din prezentul articol. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de consultare menţionată la articolul 150 alineatul (2).