Art. 37. - Art. 37: Instrumente financiare - Regulamentul 1303/17-dec-2013 de stabilire a unor dispoziţii comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime, precum şi de stabilire a unor dispoziţii generale privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1083/2006 al Consiliului

Acte UE

Jurnalul Oficial 347L

În vigoare
Versiune de la: 1 Martie 2024
Art. 37: Instrumente financiare
(1)Fondurile ESI pot fi utilizate pentru a sprijini instrumentele financiare din cadrul unui program, inclusiv atunci când sunt organizate prin fonduri ale fondurilor, pentru a contribui la îndeplinirea obiectivelor specifice prevăzute în cadrul unei priorităţi.
Instrumentele financiare sunt implementate pentru a sprijini investiţii cu privire la care se preconizează că sunt viabile din punct de vedere financiar şi nu atrag finanţare suficientă din sursele pieţei. Atunci când aplică prezentul titlu, autorităţile de management, organismele care implementează fondurile de fonduri şi organismele care implementează instrumente financiare se conformează legislaţiei aplicabile, în special cu privire la ajutorul de stat şi achiziţiile publice.
(2)Sprijinul instrumentelor financiare se face pe baza unei evaluări ex ante prin care s-au stabilit probe privind deficienţele pieţei sau situaţiile de investiţii sub nivelul optim, precum şi nivelul estimat şi proporţiile necesităţilor de investiţii publice, inclusiv tipurile de instrumente financiare care urmează a fi sprijinite. O astfel de evaluare ex ante include:
a)o analiză a deficienţelor pieţei, a situaţiilor de investiţii sub nivelul optim şi a necesităţilor de investiţii pentru domeniile de acţiune şi obiectivele tematice sau priorităţile de investiţii care urmează a fi abordate pentru a contribui la atingerea obiectivelor specifice stabilite în cadrul unei priorităţi şi care urmează a fi sprijinite prin instrumente financiare. Respectiva analiză se bazează pe metodologia disponibilă referitoare la bunele practici;
b)o evaluare a valorii adăugate a instrumentelor financiare care sunt luate în considerare pentru sprijin prin fondurile ESI, consecvenţa în raport cu alte forme de intervenţie publică care se adresează aceleiaşi pieţe, posibile implicaţii privind ajutoarele de stat, proporţionalitatea intervenţiei şi a măsurilor preconizate pentru a minimiza denaturarea pieţei;
c)o estimare a resurselor publice şi private suplimentare care ar putea fi aduse de instrumentul financiar până la nivelul destinatarului final (efectul de pârghie preconizat), inclusiv, după caz, o evaluare a nevoii de remunerare preferenţială şi a nivelului acesteia pentru a atrage resurse de contrapartidă de la investitorii privaţi şi/sau o descriere a mecanismelor care vor fi utilizate pentru a stabili necesitatea unei astfel de remunerări preferenţiale şi gradul acesteia, precum un proces de evaluare competitiv sau suficient de independent;
d)o evaluare a învăţămintelor desprinse din instrumentele similare şi evaluările ex ante desfăşurate de statul membru în trecut şi modul în care astfel de învăţăminte vor fi aplicate în viitor;
e)strategia de investiţii propusă, inclusiv examinarea opţiunilor pentru modalităţile de implementare în înţelesul articolului 38, produsele financiare care urmează a fi oferite, destinatarii finali avuţi în vedere şi combinaţia preconizată cu sprijinul pentru grant, după caz;
f)o specificare a rezultatelor scontate şi a modului în care se preconizează că instrumentul financiar vizat va contribui la realizarea obiectivelor specifice stabilite în cadrul priorităţii relevante, inclusiv a indicatorilor pentru respectiva contribuţie;
g)prevederi care să permită revizuirea şi actualizarea evaluării ex ante, după cum este necesar, în timpul implementării oricărui instrument financiar implementat pe baza unei astfel de evaluări, în cazul în care, în cursul fazei de implementare, autoritatea de management consideră că evaluarea ex ante nu mai poate reprezenta în mod fidel condiţiile pieţei existente la momentul implementării.
(3)Evaluarea ex ante menţionată la alineatul (2) de la prezentul articol poate ţine seama de evaluarea ex ante menţionată la articolul 209 alineatul (2) primul paragraf litera (h) şi al doilea paragraf din Regulamentul financiar şi se poate derula în mai multe etape. În orice eventualitate, evaluarea se finalizează înainte ca autoritatea de management să decidă să acorde o contribuţie la un instrument financiar din partea unui program.
Rezumatul constatărilor şi concluziilor evaluărilor ex ante cu privire la instrumentele financiare se publică în termen de trei luni de la data de finalizare a acestora.
Evaluarea ex ante se transmite comitetului de monitorizare în scopuri de informare în conformitate cu normele specifice fondurilor.

(4)În cazul în care instrumentele financiare sprijină finanţarea unor întreprinderi, inclusiv a unor IMM-uri, sprijinul vizează înfiinţarea de noi întreprinderi, capitalul de debut, şi anume, capitalul iniţial şi capitalul de pornire, capitalul de extindere, capitalul pentru consolidarea activităţilor generale ale unei întreprinderi, sau realizarea unor noi proiecte, pătrunderea pe noi pieţe sau realizarea de noi evoluţii de către întreprinderile existente, fără a aduce atingere normelor Uniunii aplicabile în domeniul ajutoarelor de stat şi în conformitate cu normele specifice fondurilor. Sprijinul respectiv poate include investiţii în activele corporale sau necorporale, precum şi fond de rulment în limitele normelor Uniunii aplicabile în domeniul ajutoarelor de stat, în vederea stimulării sectorului privat ca furnizor de finanţare pentru întreprinderi. Acesta poate include, de asemenea, costurile transferului drepturilor de proprietate în întreprinderi, cu condiţia ca acest tip de transfer să aibă loc între investitori independenţi.
Instrumentele financiare pot să ofere sprijin şi sub formă de capital de lucru pentru IMM-uri, dacă acest lucru este necesar, ca măsură temporară menită să ofere o reacţie eficace la o criză de sănătate publică.

(5)Investiţiile care urmează să fie sprijinite prin instrumente financiare nu sunt încheiate în mod fizic sau implementate integral la data deciziei de a investi.
(6)În cazul în care instrumentele financiare oferă sprijin destinatarilor finali în ceea ce priveşte investiţiile în infrastructură care au drept obiectiv sprijinirea dezvoltării urbane sau a reabilitării urbane ori investiţiile în infrastructură similare care au drept obiectiv diversificarea activităţilor diferite de cele agricole desfăşurate în mediul rural, un astfel de sprijin poate include suma necesară pentru reorganizarea unui portofoliu de creanţe în raport cu infrastructuri care fac parte din noua investiţie, în limitele unui plafon de maximum 20 % din cuantumul total al contribuţiei la program din partea instrumentului financiar în favoarea investiţiei.
(7)Instrumentele financiare pot fi combinate cu granturi, subvenţionarea dobânzii şi contribuţii la comisioanele de garantare. Atunci când sprijinul din fonduri ESI este furnizat prin instrumente financiare şi este combinat într-o singură operaţiune, cu alte forme de sprijin direct legate de instrumentele financiare care vizează aceiaşi destinatari finali, inclusiv asistenţa tehnică, subvenţiile pentru dobânzi şi pentru comisioanele de garantare, dispoziţiile aplicabile instrumentelor financiare se aplică tuturor formelor de sprijin din cadrul respectivei operaţiuni. În astfel de cazuri, se respectă normele Uniunii aplicabile în domeniul ajutoarelor de stat şi se păstrează evidenţe contabile separate pentru fiecare formă de sprijin.
(8)Destinatarii finali sprijiniţi printr-un instrument financiar al unui fond ESI pot primi, de asemenea, asistenţă dintr-o altă prioritate sau dintr-un alt program al fondurilor ESI sau dintr-un alt instrument sprijinit de bugetul Uniunii, inclusiv din Fondul european pentru investiţii strategice (FEIS) instituit prin Regulamentul (UE) 2015/1017 al Parlamentului European şi al Consiliului (*), în conformitate cu normele Uniunii aplicabile privind ajutoarele de stat, după caz. În acest caz, se păstrează evidenţe separate pentru fiecare sursă de asistenţă, iar sprijinul prin intermediul unui instrument financiar al unui fond ESI face parte dintr-o operaţiune cu cheltuieli eligibile distincte faţă de alte surse de asistenţă.
(*)Regulamentul (UE) 2015/1017 al Parlamentului European şi al Consiliului din 25 iunie 2015 privind Fondul european pentru investiţii strategice, Platforma europeană de consiliere în materie de investiţii şi Portalul european de proiecte de investiţii şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1291/2013 şi (UE) nr. 1316/2013 - Fondul european pentru investiţii strategice (JO L 169, 1.7.2015, p. 1).

(9)Combinarea de sprijin furnizat prin granturi şi instrumente financiare, astfel cum se menţionează la alineatele (7) şi (8), sub rezerva normelor Uniunii aplicabile în domeniul ajutoarelor de stat, poate acoperi aceleaşi elemente de cheltuieli, cu condiţia ca suma tuturor formelor de sprijin combinate să nu depăşească suma totală a cheltuielilor vizate. Granturile nu se utilizează pentru a rambursa sprijinul primit de la instrumentele financiare. Instrumentele financiare nu se utilizează pentru a prefinanţa granturi.
(10)Contribuţiile în natură nu reprezintă cheltuieli eligibile în cazul instrumentelor financiare, cu excepţia contribuţiilor sub forma unor terenuri sau bunuri imobiliare în cazul investiţiilor destinate sprijinirii dezvoltării rurale, a dezvoltării sau reabilitării urbane, unde terenurile sau bunurile imobiliare fac parte din investiţie. Astfel de contribuţii sub forma unor terenuri sau imobile sunt eligibile numai dacă sunt îndeplinite condiţiile de la articolul 69 alineatul (1).
(11)TVA-ul nu constituie o cheltuială eligibilă a unei operaţiuni, cu excepţia cazului în care TVA-ul nu se poate recupera în temeiul legislaţiei naţionale privind TVA-ul. Tratamentul aplicat TVA-ului la nivelul investiţiilor efectuate de destinatarii finali nu este luat în considerare în vederea stabilirii eligibilităţii cheltuielilor din cadrul instrumentului financiar. Cu toate acestea, în cazul în care instrumentele financiare sunt combinate cu granturi de la alineatele (7) şi (8) din prezentul articol, dispoziţiile articolului 69 alineatul (3) se aplică grantului.
(12)În sensul aplicării prezentului articol, normele aplicabile ale Uniunii în domeniul ajutoarelor de stat sunt cele în vigoare la momentul în care autoritatea de management sau organismul care implementează fondul de fonduri angajează pe cale contractuală contribuţii de program pentru un instrument financiar sau atunci când instrumentul financiar angajează pe cale contractuală contribuţii de program pentru destinatari finali, după caz.
(13)Comisia este împuternicită să adopte, în conformitate cu articolul 149, acte delegate care să stabilească norme specifice suplimentare privind achiziţionarea de terenuri şi combinarea de asistenţă tehnică cu instrumente financiare.