Capitolul i - Gestiunea financiară - Regulamentul 1303/17-dec-2013 de stabilire a unor dispoziţii comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime, precum şi de stabilire a unor dispoziţii generale privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1083/2006 al Consiliului

Acte UE

Jurnalul Oficial 347L

În vigoare
Versiune de la: 1 Martie 2024
CAPITOLUL I:Gestiunea financiară
Art. 129: Norme comune în materie de plăţi
Statul membru se asigură că, până la data de încheiere a programului operaţional, suma cheltuielilor publice plătite beneficiarilor este cel puţin egală cu contribuţia din partea fondurilor şi a FEPAM plătită de Comisie statului membru.
Art. 130: Norme comune în materie de calculare a plăţilor intermediare şi de plată a soldului final
(1)Comisia rambursează cu titlu de plăţi intermediare 90 % din suma care rezultă din aplicarea ratei de cofinanţare pentru fiecare prioritate, stabilită în decizia de adoptare a programului operaţional, la cheltuielile eligibile pentru prioritatea inclusă în cererea de plată. Comisia determină sumele restante de rambursat sub formă de plăţi intermediare sau care trebuie recuperate în conformitate cu articolul 139.
(2)Contribuţia din partea fondurilor sau din partea FEPAM la o prioritate prin plăţi intermediare şi plata soldului final nu depăşeşte:
a)cheltuielile publice eligibile indicate în cererile de plată pentru prioritate; sau
b)contribuţia din partea fondurilor sau din partea FEPAM la prioritatea prevăzută în decizia Comisiei de aprobare a programului operaţional,
în funcţie de care dintre aceste sume este mai mică.
(3)Prin derogare de la alineatul (2), contribuţia din partea fondurilor sau din partea FEPAM prin plăţi ale soldului final pentru fiecare prioritate per fond şi per categorie de regiuni în ultimul exerciţiu contabil nu depăşeşte cu mai mult de 15 % contribuţia din partea fondurilor sau din partea FEPAM pentru fiecare prioritate per fond şi per categorie de regiuni astfel cum este stabilită în decizia Comisiei de aprobare a programului operaţional. În sensul prezentului alineat, alocarea specială suplimentară pentru regiunile ultraperiferice, prevăzută la articolul 92 alineatul (1) litera (e), este considerată ca făcând parte din alocarea FEDER pentru categoria de regiuni din care face parte regiunea ultraperiferică vizată.
Contribuţia din partea fondurilor sau din partea FEPAM prin plăţi ale soldului final în ultimul exerciţiu contabil nu depăşeşte cheltuielile publice eligibile declarate sau contribuţia din fiecare fond şi categorie de regiuni pentru fiecare program operaţional astfel cum este stabilită în decizia Comisiei de aprobare a programului operaţional, în funcţie de care dintre aceste sume este mai mică.

Art. 131: Cererile de plată
(1)Cererile de plată includ, pentru fiecare prioritate:
a)cuantumul total al cheltuielilor eligibile suportate de beneficiari şi plătite în cadrul implementării operaţiunilor, astfel cum este înscris în sistemul contabil al autorităţii de certificare;
b)cuantumul total al cheltuielilor publice suportate în cadrul implementării operaţiunilor, astfel cum este înscris în sistemul contabil al autorităţii de certificare.
În ceea ce priveşte cuantumurile care trebuie incluse în cererile de plată pentru forma de sprijin menţionată la articolul 67 alineatul (1) primul paragraf litera (e), cererile de plată includ elementele prevăzute în actele delegate adoptate în conformitate cu articolul 67 alineatul (5a) şi utilizează modelul pentru cererile de plată prevăzut în actele de punere în aplicare adoptate în conformitate cu alineatul (6) de la prezentul articol.
(2)Cheltuielile eligibile incluse într-o cerere de plată sunt susţinute prin facturi achitate sau documente contabile cu valoare justificativă echivalentă, cu excepţia formelor de sprijin menţionate la articolul 67 alineatul (1) primul paragraf literele (b)-(e), la articolele 68, 68a, 68b şi 68c, la articolul 69 alineatul (1) şi la articolul 109 din prezentul regulament, precum şi la articolul 14 din Regulamentul privind FSE. În cazul acestor forme de sprijin, cuantumurile incluse într-o cerere de plată sunt costurile calculate pe baza aplicabilă.

(3)În cazul ajutorului de stat, contribuţia publică aferentă cheltuielilor incluse într-o cerere de plată va fi fost achitată beneficiarilor de către organismul care acordă ajutorul sau, în cazul în care statele membre au decis că beneficiarul este organismul care acordă ajutorul în temeiul articolului 2 punctul 10 litera (a), achitată de către beneficiar organismului care primeşte ajutorul.
(4)Prin derogare de la alineatul (1) de la prezentul articol, în cazul ajutorului de stat, cererea de plată poate include avansuri achitate beneficiarului de către organismul care acordă ajutorul sau, în cazul în care statele membre au decis că beneficiarul este organismul care acordă ajutorul în temeiul articolului 2 punctul 10 litera (a), achitate de către beneficiar organismului care primeşte ajutorul, în următoarele condiţii cumulative:
a)avansurile respective să facă obiectul unei garanţii oferite de o bancă sau de altă instituţie financiară stabilită în statul membru sau să fie acoperite de o facilitate oferită ca garanţie de o entitate publică sau de statul membru;
b)avansurile respective să nu depăşească 40 % din cuantumul total al ajutorului care trebuie acordat unui beneficiar pentru o anumită operaţiune sau, în cazul în care statele membre au decis că beneficiarul este organismul care acordă ajutorul în temeiul articolului 2 punctul 10 litera (a), din cuantumul total al ajutorului care trebuie acordat organismului care primeşte ajutorul ca parte a unei anumite operaţiuni;
c)avansurile respective să fie acoperite de cheltuielile achitate de beneficiar sau, în cazul în care statele membre au decis că beneficiarul este organismul care acordă ajutorul în temeiul articolului 2 punctul 10 litera (a), de cheltuielile achitate de organismul care primeşte ajutorul în procesul de punere în practică a operaţiunii şi sprijinite prin facturi achitate sau documente contabile cu valoare justificativă echivalentă în termen de trei ani din anul plăţii avansului sau la 31 decembrie 2023, oricare dintre aceste date este mai devreme.
Atunci când condiţiile stabilite la primul paragraf litera (c) nu sunt îndeplinite, următoarea cerere de plată se corectează în consecinţă.
(5)Fiecare cerere de plată care include avansuri de tipul celor menţionate la alineatul (4) de la prezentul articol prezintă separat:
a)cuantumul total achitat din programul operaţional sub formă de avans;
b)cuantumul care, în termen de trei ani de la plata avansului, în conformitate cu alineatul (4) primul paragraf litera (c), a fost acoperit prin cheltuielile achitate de beneficiar sau, în cazul în care statele membre au decis că beneficiarul este organismul care acordă ajutorul în temeiul articolului 2 punctul 10 litera (a), de organismul care primeşte ajutorul; şi
c)cuantumul care nu a fost acoperit prin cheltuielile achitate de beneficiar sau, în cazul în care statele membre au decis că beneficiarul este organismul care acordă ajutorul în temeiul articolului 2 punctul 10 litera (a), de organismul care primeşte ajutorul şi pentru care nu s-a încheiat încă intervalul de trei ani.
(6)Pentru a stabili condiţii uniforme pentru punerea în aplicare a prezentului articol, Comisia adoptă acte de punere în aplicare de stabilire a modelului pentru cererile de plată. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 150 alineatul (3).

Art. 132: Plăţile către beneficiari
(1)Sub rezerva disponibilităţii fondurilor din prefinanţarea iniţială şi anuală şi plăţile intermediare, autoritatea de management să asigură că beneficiarul primeşte valoarea totală a cheltuielilor publice eligibile datorate în întregime şi cel târziu la 90 de zile de la data depunerii cererii de plată de către beneficiar.
Nu se procedează la niciun fel de deducere sau reţinere şi nici la vreun fel de taxă specifică sau cu efect echivalent care ar reduce sumele datorate beneficiarilor.
(2)Termenul de plată menţionat la alineatul (1) poate fi întrerupt de autoritatea de management în oricare dintre următoarele cazuri justificate corespunzător:
a)suma corespunzătoare cererii de plată nu este scadentă sau nu au fost furnizate documentele justificative aferente, inclusiv cele necesare pentru verificările gestiunii prevăzute la articolul 125 alineatul (4) primul paragraf litera (a);
b)a fost demarată o investigaţie în legătură cu o posibilă neregulă ce afectează cheltuielile în cauză. Beneficiarul în cauză este informat în scris cu privire la întrerupere şi motivele acesteia.
Art. 133: Folosirea monedei euro
(1)Statele membre care nu au adoptat moneda euro la data înaintării cererii de plată transformă în euro sumele cheltuielilor suportate în monedă naţională. Sumele respective se convertesc în euro pe baza cursului de schimb contabil lunar al Comisiei valabil pe parcursul lunii în care s-au înregistrat cheltuielile respective în conturile autorităţii de certificare a programului operaţional în cauză. Cursul de schimb se publică pe cale electronică de către Comisie în fiecare lună.
(2)Prin derogare de la alineatul (1), Regulamentul privind CTE poate stabili norme specifice privind momentul conversiei în euro.
(3)Atunci când euro devine moneda unui stat membru, procedura de conversie stabilită la alineatul (1) continuă să se aplice tuturor cheltuielilor înregistrate în contabilitate de către autoritatea de certificare înainte de data intrării în vigoare a cursului de schimb fix dintre moneda naţională şi euro.
Art. 134: Plata prefinanţărilor
(1)Suma prefinanţării iniţiale este plătită în tranşe după cum urmează:
a)în 2014: 1 % din cuantumul contribuţiei din partea fondurilor pentru întreaga perioadă de programare pentru programul operaţional sau 1,5 % din cuantumul contribuţiei din partea fondurilor şi FEPAM pentru întreaga perioadă de programare pentru programul operaţional atunci când un stat membru primeşte asistenţă financiară începând cu 2010 în conformitate cu articolele 122 şi 143 din TFUE sau din partea Facilităţii europene de stabilitate financiară (FESF), ori primeşte asistenţă financiară la 31 decembrie 2013 în conformitate cu articolele 136 şi 143 din TFUE;
b)în 2015: 1 % din cuantumul contribuţiei din partea fondurilor pentru întreaga perioadă de programare pentru programul operaţional sau 1,5 % din cuantumul contribuţiei din partea fondurilor şi FEPAM pentru întreaga perioadă de programare pentru programul operaţional atunci când un stat membru primeşte asistenţă financiară începând cu 2010 în conformitate cu articolele 122 şi 143 din TFUE sau din partea FESF, ori primeşte asistenţă financiară la 31 decembrie 2014 în conformitate cu articolele 136 şi 143 din TFUE;
c)în 2016: 1 % din cuantumul sprijinului din partea fondurilor şi din partea FEPAM pentru toată perioada de programare pentru programul operaţional.
În cazul în care un program este adoptat în 2015 sau mai târziu, primele tranşe urmează a fi plătite în anul adoptării.
(2)O sumă anuală de prefinanţare se plăteşte înainte de data de 1 iulie a anilor 2016-2023. Aceasta reprezintă un procent din cuantumul contribuţiei din partea fondurilor şi din partea FEPAM pentru toată perioada de programare, pentru programul operaţional, după cum urmează:
- 2016: 2 %;
- 2017: 2,625 %;
- 2018: 2,75 %;
- 2019: 2,875 %;
- 2020: 3 %;
- 2021-2023: 2 %.

(3)Atunci când se calculează cuantumul prefinanţării iniţiale menţionat la alineatul (1), cuantumul sprijinului pentru întreaga perioadă de programare nu include sumele din rezerva de performanţă care au fost alocate iniţial programului operaţional.
Atunci când se calculează cuantumul prefinanţării anuale menţionate la alineatul (2) până în 2020 inclusiv, cuantumul sprijinului pentru întreaga perioadă de programare nu include sumele din rezerva de performanţă care au fost alocate iniţial programului operaţional.
Art. 135: Termenele limită de prezentare a cererilor de plată intermediară şi pentru plata acestora
(1)Autoritatea de certificare trimite periodic o cerere de plată intermediară în conformitate cu articolul 131 alineatul (1), care să acopere sumele înscrise în sistemul său contabil în exerciţiul contabil. Cu toate acestea, este posibil ca, atunci când consideră că este necesar, autoritatea de certificare să includă astfel de sume în cererile de plată înaintate în anii contabili ulteriori.
(2)Autoritatea de certificare depune cererea finală pentru o plată intermediară până la data de 31 iulie consecutivă încheierii exerciţiului contabil precedent şi, în orice caz, înainte de depunerea primei cereri de plată intermediară pentru următorul exerciţiu contabil.
(3)Prima cerere de plată intermediară nu se transmite înaintea notificării Comisiei cu privire la desemnarea autorităţilor de management şi de certificare în conformitate cu articolul 124.
(4)Plăţile intermediare nu se efectuează pentru un program operaţional decât în cazul în care raportul anual de implementare nu a fost trimis Comisiei, în conformitate cu normele specifice fondurilor.
(5)Sub rezerva disponibilităţii fondurilor, Comisia efectuează plata intermediară în termen de cel mult 60 de zile de la data la care o cerere de plată este înregistrată de Comisie.
(6)Prin derogare de la alineatul (2), termenul pentru trimiterea cererii finale de plată intermediară pentru ultimul exerciţiul contabil este 31 iulie 2025. Ultima cerere pentru o plată intermediară transmisă până la 31 iulie 2025 se consideră a fi cererea finală pentru o plată intermediară pentru ultimul exerciţiul contabil.
Cuantumurile din alte resurse decât REACT-EU rambursate de Comisie cu titlu de plăţi intermediare în 2025 nu depăşesc 1 % din totalul creditelor financiare pentru programul vizat de fond, cu excepţia resurselor REACT-EU. Cuantumurile care ar trebui să fie plătite de Comisie în 2025 care depăşesc acest procent nu se plătesc şi se utilizează exclusiv pentru verificarea şi închiderea conturilor aferente prefinanţării la închidere.

Art. 136: Dezangajarea
(1)Comisia dezangajează orice parte din suma aferentă unui program operaţional, care nu a fost utilizată pentru prefinanţarea iniţială şi anuală şi pentru plăţi intermediare până la data de 31 decembrie a celui de al treilea exerciţiu financiar care urmează anului angajamentului bugetar în cadrul programului operaţional sau pentru care nicio cerere de plată redactată în conformitate cu articolul 131 nu s-a transmis în conformitate cu articolul 135.
(2)Partea de angajamente rămase deschise la 31 decembrie 2023 se dezangajează în cazul în care Comisia nu a primit niciunul dintre documentele prevăzute la articolul 141 alineatul (1) până la termenul-limită stabilit la articolul 141 alineatul (1).