Capitolul ii - Proiecte majore - Regulamentul 1303/17-dec-2013 de stabilire a unor dispoziţii comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime, precum şi de stabilire a unor dispoziţii generale privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1083/2006 al Consiliului
Acte UE
Jurnalul Oficial 347L
În vigoare Versiune de la: 1 Martie 2024
CAPITOLUL II:Proiecte majore
Art. 100: Conţinut
FEDR şi Fondul de coeziune pot să finanţeze, în cadrul unui program operaţional sau al unor programe operaţionale care au făcut obiectul unei decizii a Comisiei în temeiul articolului 96 alineatul (10) din prezentul regulament sau în temeiul articolului 8 alineatul (12) din Regulamentul privind CTE, o operaţiune care include un ansamblu de lucrări, activităţi sau servicii, destinate să îndeplinească prin ele însele o funcţie indivizibilă cu caracter economic sau tehnic precis, care urmăreşte obiective clar identificate şi al cărei cost total eligibil depăşeşte 50 000 000 EUR şi, în cazul operaţiunilor care contribuie la obiectivul tematic prevăzut la articolul 9 primul paragraf punctul 7, al cărei cost total eligibil depăşeşte 75 000 000 EUR (denumită în continuare «proiect major»). Instrumentele financiare nu sunt considerate a fi proiecte majore.
Art. 101: Informaţii necesare în vederea aprobării unui proiect major
Înainte de aprobarea unui proiect major, autoritatea de management se asigură că sunt disponibile următoarele informaţii:
(a)informaţii cu privire la organismul care va fi responsabil pentru implementarea proiectului major şi capacitatea sa;
(b)o descriere a investiţiei şi locul de plasare a acesteia;
(c)costul total şi costul eligibil total, luând în considerare cerinţele stabilite la articolul 61;
(d)studiile de fezabilitate efectuate, inclusiv analiza opţiunilor şi rezultatele;
(e)o analiză a raportului cost-beneficii, inclusiv o analiză economică şi financiară, şi o evaluare a riscurilor;
(f)o analiză a impactului asupra mediului, ţinând seama de nevoile de adaptare la schimbările climatice şi de atenuare a efectelor acestora şi de rezistenţa în faţa dezastrelor;
(g)o explicaţie cu privire la modul în care proiectul major este în concordanţă cu axele prioritare relevante ale programului operaţional sau ale programelor operaţionale respective şi contribuţia preconizată a acestora la realizarea obiectivelor specifice prevăzute de aceste axe prioritare şi contribuţia preconizată la dezvoltarea socioeconomică;
(h)planul de finanţare care să indice suma totală planificată a resurselor financiare şi suma prevăzută pentru contribuţia din partea fondurilor, a BEI, şi toate celelalte surse de finanţare, împreună cu indicatorii fizici şi financiari pentru monitorizarea evoluţiei, ţinând seama de riscurile identificate;
(i)un calendar de execuţie a proiectului major şi, în cazul în care se preconizează că perioada de implementare va fi mai mare decât perioada de programare, tranşele pentru care se cere o contribuţie din partea fondurilor pe perioada de programare.
Comisia adoptă acte de punere în aplicare de stabilire a metodologiei care trebuie utilizată, pe baza celor mai bune practici recunoscute, la efectuarea analizei costuri-beneficii prevăzută la primul paragraf litera (e). Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de consultare menţionată la articolul 150 alineatul (2).
La iniţiativa unui stat membru, informaţiile menţionate la literele (a)-(i) de la primul paragraf pot fi evaluate de experţi independenţi care beneficiază de asistenţă tehnică din partea Comisiei sau, în acord cu Comisia, de alţi experţi independenţi («evaluarea privind calitatea»). În alte cazuri, statul membru transmite Comisiei informaţiile prevăzute la literele (a)-(i) de la primul paragraf de îndată ce acestea sunt disponibile.
Comisia este împuternicită să adopte acte delegate, în conformitate cu articolul 149, de stabilire a metodologiei care trebuie utilizată la efectuarea analizei calităţii unui proiect major.
Comisia adoptă acte de punere în aplicare de stabilire a formatului pentru depunerea informaţiilor prevăzute la literele (a)-(i) de la primul paragraf. Aceste acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de consultare menţionată la articolul 150 alineatul (2).
Art. 102: Decizia privind un proiect major
(1)În cazul în care un proiect major a fost evaluat pozitiv într-o analiză a calităţii de către experţi independenţi, pe baza evaluării lor a informaţiilor menţionate la articolul 101 primul paragraf, autoritatea de management poate continua cu selecţia proiectului major în conformitate cu articolul 125 alineatul (3). Autoritatea de management notifică Comisiei proiectul major selecţionat. Notificarea respectivă cuprinde următoarele elemente:
a)documentul menţionat la articolul 125 alineatul (3) litera (c), care prevede:
(i)organismul care urmează să fie responsabil de implementarea proiectului major;
(ii)o descriere privind investiţia şi locul de plasare a investiţiei, calendarul şi contribuţia preconizată a proiectului major la realizarea obiectivelor specifice din cadrul axei sau axelor prioritare relevante;
(iii)costul total şi costul eligibil total, luând în considerare cerinţele stabilite la articolul 61;
(iv)planul de finanţare şi indicatorii fizici şi financiari pentru monitorizarea evoluţiei, ţinând seama de riscurile identificate;
b)analiza calităţii efectuată de experţi independenţi, cuprinzând indicaţii clare privind fezabilitatea şi viabilitatea economică a proiectului major.
Contribuţia financiară la proiectul major selecţionat de statul membru este considerată ca fiind aprobată de către Comisie în lipsa unei decizii, prin intermediul unui act de implementare, de refuzare a contribuţiei financiare în termen de trei luni de la data notificării menţionate în primul paragraf. Comisia refuză contribuţia financiară numai pe motiv că a constatat o deficienţă semnificativă la nivelul analizei independente a calităţii.
Comisia adoptă acte de punere în aplicare prin care stabileşte formatul în care trebuie transmisă notificarea menţionată în primul paragraf. Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 150 alineatul (3).
(2)În alte cazuri decât cele menţionate la alineatul (1) din prezentul articol, Comisia evaluează proiectul major pe baza informaţiilor menţionate la articolul 101 pentru a stabili dacă contribuţia financiară solicitată pentru proiectul major selecţionat de către autoritatea de management în conformitate cu articolul 125 alineatul (3) este justificată. Comisia adoptă o decizie privind aprobarea contribuţiei financiare pentru proiectul major selecţionat, prin intermediul unui act de punere în aplicare, cel târziu în termen de trei luni de la data transmiterii informaţiilor menţionate la articolul 101.
(3)Aprobarea de către Comisie în temeiul alineatului (1) al doilea paragraf şi al alineatului (2) este condiţionată de încheierea primului contract de lucrări sau, în cazul unor operaţiuni implementate în cadrul unor structuri de PPP, de semnarea acordului de PPP între organismul public şi organismul privat în termen de trei ani de la data aprobării. La cererea motivată în mod corespunzător a statului membru, în special în cazul întârzierilor cauzate de proceduri administrative şi juridice legate de implementarea proiectelor majore, formulată în perioada de trei ani, Comisia poate adopta o decizie, prin intermediul unui act de punere în aplicare, cu privire la prelungirea perioadei cu maximum doi ani.
(4)În cazul în care Comisia nu aprobă contribuţia financiară pentru proiectul major selecţionat, aceasta îşi prezintă motivele refuzului în decizia sa.
(5)Proiectele majore notificate Comisiei în temeiul alineatului (1) sau prezentate spre aprobare în temeiul alineatului (2) sunt cuprinse în lista proiectelor majore dintr-un program operaţional.
(6)Cheltuielile legate de un proiect major pot fi incluse într-o cerere de plată după prezentarea spre aprobare menţionată la alineatul (2). Atunci când Comisia nu aprobă proiectul major selecţionat de autoritatea de management, declaraţia de cheltuieli în urma retragerii cererii de către statul membru sau a adoptării deciziei Comisiei se rectifică în consecinţă.
(7)În cazul în care un proiect major este evaluat de experţi independenţi în conformitate cu alineatul (1) de la prezentul articol, cheltuielile referitoare la acest proiect major pot fi incluse într-o cerere de plată după ce autoritatea de management a informat Comisia că a transmis experţilor independenţi informaţiile cerute în temeiul articolului 101.
În termen de şase luni de la transmiterea acestor informaţii experţilor independenţi, se furnizează o analiză independentă a calităţii.
Cheltuielile corespunzătoare se retrag, iar declaraţia de cheltuieli se rectifică în consecinţă în următoarele cazuri:
a)dacă analiza independentă a calităţii nu a fost notificată Comisiei în termen de trei luni de la expirarea termenului menţionat la al doilea paragraf;
b)dacă transmiterea informaţiilor este retrasă de statul membru; sau
c)dacă evaluarea relevantă este negativă.
Art. 103: Decizia cu privire la un proiect major care face obiectul unei implementări etapizate
(1)Prin derogare de la articolul 101 alineatul (1) al treilea paragraf şi de la articolul 102 alineatele (1) şi (2), procedurile prevăzute la alineatele (2), (3) şi (4) ale prezentului articol se aplică unei operaţiuni care îndeplineşte următoarele condiţii:
a)operaţiunea constă într-o a doua etapă sau o etapă ulterioară a unui proiect major din cadrul perioadei de programare anterioare pentru care etapa sau etapele anterioare au fost aprobate de Comisie până la 31 decembrie 2015, cel târziu, în temeiul Regulamentului (CE) nr. 1083/2006; sau, în cazul statelor membre care au aderat la Uniune după 1 ianuarie 2013, nu mai târziu de 31 decembrie 2016;
b)suma costurilor eligibile totale ale tuturor etapelor proiectului major depăşeşte nivelurile respective prevăzute la articolul 100;
c)cererea privind proiectul major şi evaluarea de către Comisie în cadrul perioadei de programare anterioare a vizat toate etapele planificate;
d)nu există modificări substanţiale ale informaţiilor menţionate la articolul 101 primul paragraf din prezentul regulament pentru proiectul major, comparativ cu informaţiile furnizate pentru cererea privind proiectul major prezentată în temeiul Regulamentului (CE) nr. 1083/2006, în special în ceea ce priveşte cheltuielile eligibile totale;
e)etapa proiectului major care urmează să fie implementată în cadrul perioadei de programare anterioare este sau va fi pregătită pentru a fi utilizată în scopul avut în vedere al acesteia, astfel cum se specifică în decizia Comisiei, până la termenul de prezentare a documentelor de închidere pentru programul sau programele operaţionale relevante.
(2)Autoritatea de management poate proceda la selectarea proiectului major în conformitate cu articolul 125 alineatul (3) şi poate prezenta notificarea care conţine toate elementele prevăzute la articolul 102 alineatul (1) primul paragraf litera (a) împreună cu confirmarea sa că a fost îndeplinită condiţia prevăzută la alineatul (1) litera (d) din prezentul articol. Nu este necesară o analiză a calităţii efectuată de experţi independenţi.
(3)Contribuţia financiară la proiectul major selecţionat de autoritatea de management este considerată ca fiind aprobată de către Comisie în lipsa unei decizii, prin intermediul unui act de punere în aplicare, de refuzare a contribuţiei financiare pentru proiectul major în termen de trei luni de la data notificării menţionate la alineatul (2). Comisia refuză contribuţia financiară numai în cazul în care au avut loc modificări substanţiale ale informaţiilor menţionate la alineatul (1) litera (d) sau dacă proiectul major nu este conform cu axa prioritară relevantă a programului sau a programelor operaţionale vizate.
(4)Articolul 102 alineatele (3)-(6) se aplică deciziilor care privesc un proiect major care face obiectul unei implementări etapizate.