Art. 92b. - Art. 92 b : Măsuri de implementare pentru resursele REACT-EU - Regulamentul 1303/17-dec-2013 de stabilire a unor dispoziţii comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime, precum şi de stabilire a unor dispoziţii generale privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1083/2006 al Consiliului
Acte UE
Jurnalul Oficial 347L
În vigoare Versiune de la: 1 Martie 2024
Art. 92b: Măsuri de implementare pentru resursele REACT-EU
(1)Resursele REACT-EU se pun la dispoziţie în temeiul obiectivului privind investiţiile pentru creştere economică şi locuri de muncă.
Prin derogare de la articolul 94, statele membre alocă în comun o parte din resursele lor REACT-EU programelor de cooperare transfrontalieră în cadrul obiectivului privind cooperarea teritorială europeană la care participă, în cazul în care convin că astfel de alocări reflectă priorităţile lor naţionale respective.
Resursele REACT-EU sunt utilizate pentru implementarea asistenţei tehnice în temeiul alineatului (6) de la prezentul articol şi a operaţiunilor de implementare a obiectivului tematic prevăzut la alineatul (9) primul paragraf de la prezentul articol.
(2)Resursele REACT-EU sunt puse la dispoziţie pentru angajamentele bugetare aferente anilor 2021 şi 2022, în completarea resurselor globale prevăzute la articolul 91, după cum urmează:
- 2021: 37 500 000 000 EUR;
- 2022: 10 000 000 000 EUR.
Resursele REACT-EU sprijină şi cheltuieli administrative în valoare de până la 18 000 000 EUR la preţurile din 2018.
Operaţiunile care urmează să fie sprijinite de resursele REACT-EU pot fi selectate pentru sprijin până la sfârşitul anului 2023. Dispoziţiile de aplicare treptată prevăzute într-un regulament de stabilire a unor dispoziţii comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziţie justă şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime, şi de instituire a unor norme financiare aplicabile acestor fonduri, precum şi Fondului pentru azil şi migraţie, Fondului pentru securitate internă şi Instrumentului pentru managementul frontierelor şi vize sunt aplicabile operaţiunilor sprijinite din resursele REACT-EU.
(3)Asistenţa tehnică la iniţiativa Comisiei face obiectul unei alocări reprezentând 0,35 % din resursele REACT-EU, acordând o atenţie specială statelor membre care au fost mai puternic afectate de pandemia de COVID-19 şi statelor membre cu rate mai scăzute de absorbţie şi de implementare.
(4)Comisia adoptă o decizie, prin acte de punere în aplicare, privind stabilirea defalcării resurselor REACT-EU cu titlul de credite din fondurile structurale pentru 2021 pentru fiecare stat membru, în conformitate cu criteriile şi metodologia prevăzute în anexa VIIa. Această decizie se revizuieşte în 2021 pentru a se stabili defalcarea resurselor REACT-EU pentru 2022, pe baza datelor disponibile până la 19 octombrie 2021.
(5)Prin derogare de la dispoziţiile articolului 76 primul paragraf, angajamentele bugetare pentru resursele REACT-EU aferente fiecărui program operaţional vizat trebuie efectuate pentru fiecare fond pentru anii 2021 şi 2022.
Angajamentul juridic menţionat la articolul 76 al doilea paragraf pentru anii 2021 şi 2022 intră în vigoare la data menţionată la articolul 3 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2020/2094 sau după această dată.
- Articolul 76 al treilea şi al patrulea paragraf nu se aplică în ceea ce priveşte resursele REACT-EU.
Prin derogare de la dispoziţiile articolului 14 alineatul (3) din Regulamentul financiar, normele privind dezangajările, prevăzute în partea II titlul IX capitolul IV şi la articolul 136 din prezentul regulament se aplică angajamentelor bugetare bazate pe resursele REACT-EU. Prin derogare de la dispoziţiile articolului 12 alineatul (4) litera (c) din Regulamentul financiar, resursele REACT-EU nu se utilizează pentru un program sau o acţiune următoare.
Prin derogare de la dispoziţiile articolului 86 alineatul (2) şi ale articolului 136 alineatul (1) din prezentul regulament, angajamentele pentru resursele REACT-EU se dezangajează în conformitate cu regulile care trebuie respectate pentru închiderea programelor.
Fiecare stat membru alocă resursele REACT-EU disponibile pentru programare în cadrul FEDR şi al FSE programelor operaţionale sau programelor de cooperare transfrontalieră, implicând autorităţile locale şi regionale, precum şi organismele relevante care reprezintă societatea civilă şi partenerii sociali, în conformitate cu principiul parteneriatului.
Prin derogare de la dispoziţiile articolului 92 alineatul (7), se propune ca o parte a resurselor REACT-EU să fie utilizată, dacă statul membru în cauză consideră necesar, pentru a spori sprijinul acordat Fondului de ajutor european pentru cele mai defavorizate persoane (FEAD), cu scopul de a gestiona situaţia persoanelor care au fost afectate într-o măsură fără precedent de criza provocată de pandemia de COVID-19. O parte din resursele REACT-EU pot fi, de asemenea, utilizate pentru a creşte sprijinul pentru Iniţiativa privind ocuparea forţei de muncă în rândul tinerilor. În ambele cazuri, creşterea poate fi propusă înainte sau în acelaşi timp cu alocarea către FEDR şi FSE.
După alocarea iniţială, la cererea unui stat membru privind modificarea unui program operaţional în temeiul articolului 30 alineatul (1), resursele REACT-EU pot fi transferate între FEDR şi FSE, independent de procentele menţionate la articolul 92 alineatul (1) literele (a), (b) şi (c), cu păstrarea capacităţii operaţionale a FSE la nivelul Uniunii. Prezentul paragraf nu se aplică resurselor FEDR alocate programelor de cooperare transfrontalieră din cadrul obiectivului «Cooperare teritorială europeană».
- Articolul 30 alineatul (5) nu se aplică în ceea ce priveşte resursele REACT-EU. Resursele respective sunt excluse din baza de calcul în sensul plafoanelor stabilite la alineatul respectiv.
În sensul aplicării articolului 30 alineatul (1) litera (f) din Regulamentul financiar, condiţia potrivit căreia creditele trebuie să fie destinate aceluiaşi obiectiv nu se aplică în cazul unor astfel de transferuri. Astfel de transferuri se pot aplica numai anului în curs sau anilor următori ai planului financiar.
Cerinţele prevăzute la articolul 92 alineatul (4) din prezentul regulament nu se aplică alocării iniţiale sau transferurilor ulterioare de resurse REACT-EU.
Resursele REACT-EU sunt implementate în conformitate cu normele fondului căruia îi sunt alocate sau transferate.
(6)Un procentaj de până la 4 % din resursele REACT-EU totale din cadrul FEDR şi al FSE poate fi alocat asistenţei tehnice la iniţiativa statelor membre, în cadrul oricărui program operaţional existent sprijinit de FEDR sau de FSE sau unui program sau programe operaţionale noi menţionate la alineatul (10).
Un procentaj de până la 6 % din resursele suplimentare din FEDR alocate unui program de cooperare transfrontalieră în temeiul obiectivului privind cooperarea teritorială europeană în temeiul celui de al doilea paragraf de la alineatul (1) poate fi alocat asistenţei tehnice.
(7)Prin derogare de la dispoziţiile articolului 81 alineatul (1) şi ale articolului 134 alineatul (1), prefinanţarea iniţială, care trebuie plătită în urma deciziei Comisiei de adoptare a unui program operaţional sau de aprobare a modificării unui program operaţional pentru alocarea resurselor REACT-EU, reprezintă 11 % din resursele REACT-EU alocate programelor pentru anul 2021.
În plus faţă de prefinanţarea iniţială prevăzută la primul paragraf, Comisia plăteşte 4 % din resursele REACT-EU alocate programelor pentru anul 2021 ca prefinanţare iniţială suplimentară în 2022. Pentru programele din statele membre care au înregistrat un nivel al sosirilor de persoane din Ucraina de peste 1 % din populaţia lor naţională în perioada 24 februarie 2022-23 martie 2022, procentul respectiv se majorează la 34 %.
Atunci când prezintă raportul final de implementare prevăzut la articolul 50 alineatul (1) şi la articolul 111, statele membre raportează cu privire la utilizarea prefinanţării iniţiale suplimentare prevăzute la al doilea paragraf de la prezentul alineat pentru a răspunde provocărilor legate de migraţie generate de agresiunea militară a Federaţiei Ruse şi la contribuţia respectivei prefinanţări iniţiale suplimentare la redresarea economiei.
În sensul aplicării articolului 134 alineatul (2) prefinanţării anuale din anii 2021, 2022 şi 2023, valoarea sprijinului acordat de fonduri programului operaţional pentru întreaga perioadă de programare include resursele REACT-EU.
În cazul în care decizia Comisiei de aprobare a programului operaţional sau a modificării programului operaţional pentru alocarea resurselor REACT-EU pentru 2021 a fost adoptată după 31 decembrie 2021, iar prefinanţarea aferentă nu a fost plătită, cuantumul prefinanţării iniţiale menţionat la primul şi al doilea paragraf de la prezentul alineat se plăteşte în 2022. Cuantumul plătit ca prefinanţare iniţială menţionat la primul şi al doilea paragraf de la prezentul alineat este descărcat integral din contabilitatea Comisiei cel târziu la momentul încheierii programului operaţional
(8)Resursele REACT-EU care nu sunt alocate asistenţei tehnice sunt utilizate în temeiul obiectivului tematic menţionat la alineatul (9) primul paragraf pentru a sprijini operaţiunile care sprijină ameliorarea efectelor provocate de criză în contextul pandemiei de COVID-19 şi al consecinţelor sale sociale şi care pregătesc o redresare verde, digitală şi rezilientă a economiei.
Statele membre pot aloca resursele REACT-EU fie uneia sau mai multor axe prioritare separate din cadrul unui program sau al unor programe operaţionale existente în temeiul obiectivului privind investiţiile pentru creştere economică şi locuri de muncă sau din cadrul unui program sau al unor programe de cooperare transfrontalieră existente în temeiul obiectivului privind cooperarea teritorială europeană, fie unui program sau unor programe operaţionale noi menţionate la alineatul (10) din prezentul articol în temeiul obiectivului privind investiţiile pentru creştere economică şi locuri de muncă. Prin derogare de la articolul 26 alineatul (1), programul acoperă perioada până la 31 decembrie 2022, sub rezerva dispoziţiilor alineatului (4) din prezentul articol.
În ceea ce priveşte FEDR, resursele REACT-EU sunt utilizate în primul rând pentru a sprijini investiţiile în produse şi servicii destinate serviciilor de sănătate sau în infrastructura socială, pentru a oferi sprijin sub formă de capital de lucru sau sprijin pentru investiţii în favoarea investiţiilor IMM-urilor în sectoare cu un potenţial mare de creare de locuri de muncă, pentru a sprijini investiţii care să contribuie la tranziţia către o economie digitală şi verde, pentru a sprijini investiţii în infrastructura care oferă servicii de bază cetăţenilor, precum şi pentru a susţine măsuri de sprijin economic în regiunile care depind cel mai mult de sectoarele cel mai afectate de criza provocată de COVID-19.
În ceea ce priveşte FSE, resursele REACT-EU sunt utilizate în primul rând pentru a sprijini accesul la piaţa muncii prin păstrarea locurilor de muncă ale angajaţilor şi ale lucrătorilor independenţi, inclusiv prin regimuri de şomaj tehnic, chiar şi atunci când sprijinul respectiv nu este combinat cu măsuri active pe piaţa muncii, cu excepţia cazului în care respectivele măsuri sunt impuse de dreptul intern. Resursele REACT-EU sprijină crearea de locuri de muncă şi locurile de muncă de calitate, în special pentru persoanele aflate în situaţii vulnerabile, şi extind măsurile de angajare a tinerilor, în concordanţă cu Garanţia pentru tineret consolidată. Investiţiile în educaţie, formarea profesională şi dezvoltarea competenţelor sunt orientate spre dubla tranziţie verde şi digitală.
Resursele REACT-EU sprijină şi sistemele sociale care contribuie la măsuri de incluziune socială, combaterea discriminării şi eradicarea sărăciei, concentrându-se în special asupra sărăciei în rândul copiilor, şi sporesc accesul la serviciile sociale de interes general, inclusiv pentru copii, persoanele în vârstă, persoanele cu dizabilităţi, minorităţile etnice şi persoanele fără adăpost.
(9)Cu excepţia asistenţei tehnice menţionate la alineatul (6) din prezentul articol şi a resurselor REACT-EU utilizate pentru FEAD sau pentru Iniţiativa privind ocuparea forţei de muncă în rândul tinerilor, menţionate la alineatul (5) al şaptelea paragraf din prezentul articol, resursele REACT-EU sprijină operaţiunile din cadrul noului obiectiv tematic «Sprijinirea ameliorării efectelor provocate de criză în contextul pandemiei de COVID-19 şi al consecinţelor sale sociale şi pregătirea unei redresări verzi, digitale şi reziliente a economiei», care completează obiectivele tematice prevăzute la articolul 9.
Obiectivul tematic menţionat la primul paragraf din prezentul alineat este disponibil exclusiv pentru programarea resurselor REACT-EU. Prin derogare de la dispoziţiile articolului 96 alineatul (1) literele (b), (c) şi (d) din prezentul regulament şi de la articolul 8 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 1299/2013, acesta nu este combinat cu alte priorităţi de investiţii.
Obiectivul tematic menţionat la primul paragraf din prezentul alineat constituie, de asemenea, prioritatea de investiţii unică pentru programarea şi implementarea resurselor REACT-EU din partea FEDR şi a FSE.
În cazul în care în cadrul unui program operaţional existent sunt stabilite una sau mai multe axe prioritare separate, care corespund obiectivului tematic menţionat la primul paragraf de la prezentul alineat, elementele enumerate la articolul 96 alineatul (2) litera (b) punctele (v) şi (vii) din prezentul regulament şi la articolul 8 alineatul (2) litera (b) punctele (v) şi (vi) din Regulamentul (UE) nr. 1299/2013 nu sunt necesare pentru descrierea axei prioritare din programul operaţional revizuit.
Planul de finanţare revizuit prevăzut la articolul 96 alineatul (2) litera (d) din prezentul regulament şi la articolul 8 alineatul (2) litera (d) din Regulamentul (UE) nr. 1299/2013 stabileşte alocarea resurselor REACT-EU pentru anul 2021 şi, după caz, pentru 2022 fără identificarea de sume destinate rezervei de performanţă şi fără niciun fel de defalcare pe categorii de regiuni.
Prin derogare de la dispoziţiile articolului 30 alineatul (1) din prezentul regulament, cererile de modificare a unui program, prezentate de un stat membru, se justifică în mod corespunzător şi prezintă, în particular, impactul preconizat al modificărilor aduse programului asupra sprijinirii ameliorării efectelor provocate de criză în contextul pandemiei de COVID-19 şi al consecinţelor sale sociale şi asupra pregătirii unei redresări verzi, digitale şi reziliente a economiei. Respectivele cereri sunt însoţite de programul revizuit.
(10)Prin derogare de la articolul 26 alineatul (4), noi programe operaţionale dedicate în cadrul obiectivului privind investiţiile pentru creştere economică şi locuri de muncă pot fi elaborate de statele membre în temeiul noului obiectiv tematic menţionat la alineatul (9) primul paragraf de la prezentul articol. Nu este necesară efectuarea niciunei evaluări ex ante astfel cum este prevăzut la articolul 55.
Prin derogare de la dispoziţiile articolului 96 alineatul (2) litera (a), atunci când se instituie un astfel de program operaţional nou, justificarea stabileşte impactul preconizat al programului operaţional asupra sprijinirii ameliorării efectelor provocate de criză în contextul pandemiei de COVID-19 şi al consecinţelor sale sociale şi asupra pregătirii unei redresări verzi, digitale şi reziliente a economiei.
Atunci când se instituie un astfel de program operaţional nou, numai autorităţile deja desemnate în cadrul programelor operaţionale în curs sprijinite de FEDR, de FSE şi de Fondul de coeziune pot fi identificate de statele membre în sensul articolului 96 alineatul (5) litera (a).
Elementele prevăzute la alineatul (2) primul paragraf litera (b) punctele (v) şi (vii), la alineatul (4), la alineatul (6) literele (b) şi (c) şi la articolul 96 alineatul (7) nu sunt necesare pentru un astfel de program operaţional nou. Elementele prevăzute la articolul 96 alineatul (3) sunt necesare numai în cazul în care se furnizează sprijinul aferent.
Prin derogare de la articolul 29 alineatele (3) şi (4) şi de la articolul 30 alineatul (2), Comisia face tot ce este posibil să aprobe toate noile programe operaţionale dedicate sau toate modificările aduse programelor existente în termen de 15 zile lucrătoare de la prezentarea acestora de către un stat membru.
(11)Prin derogare de la dispoziţiile articolului 65 alineatele (2) şi (9), cheltuielile pentru operaţiunile sprijinite în cadrul obiectivului tematic menţionat la alineatul (9) primul paragraf de la prezentul articol sunt eligibile începând cu 1 februarie 2020.
(12)Prin derogare de la dispoziţiile articolului 120 alineatul (3) primul şi al doilea paragraf, în cazul axei sau al axelor prioritare sprijinite de resursele REACT-EU programate în temeiul obiectivului tematic menţionat la alineatul (9) primul paragraf de la prezentul articol se poate aplica o rată de cofinanţare de până la 100 %. Pe lângă indicatorii comuni prevăzuţi în normele specifice fiecărui fond, statele membre utilizează, după caz, indicatorii specifici ai programului privind COVID-19 puşi la dispoziţie de către Comisie.
Prin derogare de la dispoziţiile articolului 56 alineatul (3) şi ale articolului 114 alineatul (2), statele membre se asigură că, până la 31 decembrie 2024, este efectuată cel puţin o evaluare a utilizării resurselor REACT-EU pentru a determina eficacitatea, eficienţa, impactul şi, după caz, caracterul lor incluziv şi nediscriminatoriu, inclusiv din perspectiva genului şi contribuţia lor la obiectivul tematic menţionat la alineatul (9) primul paragraf de la prezentul articol.
(13)Următoarele dispoziţii nu se aplică resurselor REACT-EU:
a)cerinţele privind concentrarea tematică, inclusiv pragurile stabilite pentru dezvoltarea urbană durabilă, astfel cum sunt prevăzute în prezentul regulament sau în normele specifice fondului, prin derogare de la articolul 18;
b)condiţionalităţile ex ante, prin derogare de la articolul 19 şi de la normele specifice fondului;
c)cerinţele privind rezerva de performanţă şi aplicarea cadrului de performanţă, prin derogare de la dispoziţiile articolelor 20 şi respectiv 22;
d)articolul 65 alineatul (6) pentru operaţiunile care au început de la 1 februarie 2020 şi care sprijină ameliorarea efectelor provocate de criză în contextul pandemiei de COVID-19 şi al consecinţelor sale sociale şi care pregătesc o redresare verde, digitală şi rezilientă a economiei sprijinite în cadrul obiectivului tematic menţionat la alineatul (9) primul paragraf de la prezentul articol;
e)cerinţele de pregătire a unei strategii de comunicare, prin derogare de la dispoziţiile articolului 116 şi ale articolului 115 alineatul (1) litera (a).
Prin derogare de la cerinţele prevăzute la articolul 12 alineatul (4) din Regulamentul (UE) nr.1299/2013 pentru operaţiunile sprijinite de resursele REACT-EU în cadrul obiectivului privind cooperarea teritorială europeană, cooperarea dintre beneficiari în cel puţin două domenii este suficientă.
(14)În îndeplinirea responsabilităţilor care le revin în ceea ce priveşte informarea, comunicarea şi vizibilitatea în conformitate cu articolul 115 alineatele (1) şi (3) şi cu anexa XII, statele membre şi autorităţile de management se asigură că beneficiarii potenţiali, beneficiarii, participanţii, destinatarii finali ai instrumentelor financiare şi publicul larg sunt conştienţi de existenţa, volumul şi sprijinul suplimentar provenit din resursele REACT-EU.
Statele membre şi autorităţile de management explică în mod clar cetăţenilor că operaţiunea în cauză este finanţată în cadrul răspunsului Uniunii la pandemia de COVID-19 şi asigură transparenţa deplină, utilizând, după caz, platformele de comunicare socială.
Atunci când se acordă operaţiunilor sprijin financiar din resursele REACT-EU, trimiterile la «fond», «fonduri» sau «fonduri ESI» din secţiunea 2.2 a anexei XII se completează cu informaţia «finanţat în cadrul măsurilor adoptate de Uniune ca răspuns la pandemia de COVID-19»