Capitolul ii - Pregătirea, examinarea, şi acceptarea conturilor, închiderea programelor operaţionale şi suspendarea plăţilor - Regulamentul 1303/17-dec-2013 de stabilire a unor dispoziţii comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime, precum şi de stabilire a unor dispoziţii generale privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1083/2006 al Consiliului
Acte UE
Jurnalul Oficial 347L
În vigoare Versiune de la: 1 Martie 2024
CAPITOLUL II:Pregătirea, examinarea, şi acceptarea conturilor, închiderea programelor operaţionale şi suspendarea plăţilor
Art. 137: Pregătirea conturilor
(1)Conturile menţionate la articolul 63 alineatul (5) litera (a) şi articolul 63 alineatul (6) din Regulamentul financiar se prezintă Comisiei pentru fiecare program operaţional. Conturile acoperă exerciţiul contabil şi includ la nivelul fiecărei axe prioritare şi, după caz, la nivelul fiecărui fond şi al fiecărei categorii de regiuni:
a)cuantumul total al cheltuielilor eligibile care au fost înregistrate în sistemele contabile ale autorităţii de certificare care au fost incluse în cererile de plată adresate Comisiei în conformitate cu articolul 131 şi articolul 135 alineatul (2) până la data de 31 iulie care urmează sfârşitului exerciţiului contabil, suma totală a cheltuielilor publice corespondente efectuate în cursul implementării operaţiunilor şi suma totală a plăţilor corespunzătoare efectuate către beneficiari în temeiul articolului 132 alineatul (1);
b)sumele retrase şi recuperate pe parcursul exerciţiului contabil, sumele care urmează a fi recuperate la sfârşitul exerciţiului contabil, sumele recuperate în temeiul articolului 71, precum şi sumele nerecuperabile;
c)cuantumurile prefinanţării plătite către instrumentele financiare în temeiul articolului 41 alineatul (1) şi avansurile de ajutoare de stat menţionate la articolul 131 alineatul (4);
d)pentru fiecare prioritate, o reconciliere între cheltuielile declarate în conformitate cu litera (a) şi cheltuielile declarate pentru acelaşi exerciţiu contabil în cererile de plată, însoţită de o explicaţie a oricăror diferenţe.
(2)În cazul în care cheltuielile incluse anterior într-o cerere de plată intermediară pentru exerciţiul contabil sunt excluse din conturile sale de către un stat membru datorită unei evaluări în curs de desfăşurare a legalităţii şi a regularităţii respectivelor cheltuieli, oricare din acele cheltuieli sau toate acele cheltuieli care se dovedesc ulterior a fi legale şi regulamentare pot fi incluse într-o cerere de plată intermediară legată de anii contabili ulteriori.
(3)Pentru a stabili condiţii uniforme pentru punerea în aplicare a prezentului articol, Comisia adoptă acte de punere în aplicare pentru stabilirea modelului pentru conturi menţionat în prezentul articol. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 150 alineatul (3).
Art. 138: Transmiterea informaţiilor
Pentru fiecare an începând din 2016 până în 2025 inclusiv, statele membre prezintă, în termenul stabilit la articolul 63 alineatul (5) şi alineatul (7) al doilea paragraf din Regulamentul financiarr, documentele menţionate în acel articol, şi anume:
(a)conturile menţionate la articolul 137 alineatul (1) din prezentul regulament pentru exerciţiul contabil precedent;
(b)declaraţia de management şi raportul anual de sinteză menţionate la articolul 125 alineatul (4) primul paragraf litera (e) din prezentul regulament pentru exerciţiul contabil precedent;
(c)opinia de audit şi raportul de control menţionate la articolul 127 alineatul (5) primul paragraf literele (a) şi (b) din prezentul regulament pentru exerciţiul contabil precedent.
Prin derogare de la termenul stabilit la primul paragraf, statele membre pot transmite documentele menţionate la literele (a), (b) şi (c) pentru ultimul exerciţiu contabil până la 15 februarie 2026.
Art. 139: Examinarea şi acceptarea conturilor
(1)Comisia examinează documentele prezentate de statul membru în temeiul articolului 138. La cererea Comisiei, statul membru oferă toate informaţiile suplimentare necesare pentru a permite Comisiei să stabilească dacă respectivele conturi sunt complete, exacte şi corecte, în termenul stabilit la articolul 84.
(2)Comisia acceptă conturile în cazul în care este în măsură să conchidă că acestea sunt complete, exacte şi corecte. Comisia ajunge la o astfel de concluzie în situaţia în care autoritatea de audit a prezentat o opinie de audit fără rezerve cu privire la integralitatea, exactitatea şi veridicitatea conturilor, cu excepţia cazului în care Comisia are dovezi concrete ale faptului că opinia de audit referitoare la conturi nu este fiabilă.
(3)Comisia informează statul membru vizat în termenul stabilit la articolul 84 dacă este sau nu este în măsură să accepte conturile.
(4)Dacă, din motive ce pot fi atribuite statelor membre, Comisia nu este în măsură să accepte conturile până la termenul stabilit la articolul 84, Comisia notifică statelor membre acest lucru, precizând motivele în conformitate cu alineatul (2) din prezentul articol şi acţiunile care trebuie întreprinse, precum şi termenul de finalizare a acestora. La sfârşitul termenului de finalizare a acţiunilor în cauză, Comisia informează statul membru dacă este sau nu în măsură să accepte conturile.
(5)Chestiunile legate de legalitatea şi de regularitatea tranzacţiilor subiacente privind cheltuielile înregistrate în conturi nu se iau în considerare în vederea acceptării conturilor de către Comisie. Procedura de examinare şi acceptare a conturilor nu întrerupe prelucrarea cererilor de plăţi intermediare şi nu duce la suspendarea plăţilor, fără a aduce atingere articolelor 83 şi 142.
(6)Pe baza conturilor acceptate, Comisia calculează suma exigibilă din partea fondurilor şi a FEPAM pentru exerciţiul contabil şi ajustările care decurg de aici în raport cu plăţile efectuate către statul membru respectiv. Comisia ia în considerare:
a)sumele înscrise în conturile prevăzute la articolul 137 alineatul (1) litera (a) şi la care se aplică rata de cofinanţare pentru fiecare axă prioritară;
b)suma totală a plăţilor efectuate de Comisie în timpul exerciţiului contabil în cauză, constând din:
(i)suma de plăţi intermediare plătite de către Comisie în conformitate cu articolul 130 alineatul (1) şi cu articolul 24; şi
(ii)suma prefinanţării plătite anual în temeiul articolului 134 alineatul (2).
(7)După realizarea calculării menţionate la alineatul (6), Comisia închide prefinanţarea anuală respectivă şi plăteşte eventualele sume suplimentare datorate în termen de 30 de zile de la acceptarea conturilor. În cazul în care există o sumă de recuperat din partea statului membru, aceasta face obiectul unui ordin de recuperare emis de Comisie, care se execută, atunci când este posibil, prin compensare cu sumele datorate statului membru în contul plăţilor ulterioare către acelaşi program operaţional. O astfel de recuperare nu constituie o corecţie financiară şi nu reduce sprijinul acordat programului operaţional din partea fondurilor şi a FEPAM. Suma recuperată constituie venituri alocate în conformitate cu articolul 177 alineatul (3) din Regulamentul financiar.
Prin derogare de la primul paragraf, Comisia nu emite un ordin de recuperare a sumelor recuperabile de la statul membru pentru conturile transmise în 2020. Sumele nerecuperate sunt utilizate pentru a accelera investiţiile legate de epidemia de COVID-19 şi sunt eligibile în temeiul prezentului regulament şi al normelor specifice fondurilor.
Sumele nerecuperate vor fi aprobate şi lichidate sau recuperate la încheierea programului.
(8)În cazul în care, după aplicarea procedurii prevăzute la alineatul (4), Comisia nu este în măsură să accepte conturile, Comisia stabileşte, pe baza informaţiilor disponibile şi în conformitate cu alineatul (6), suma exigibilă din partea fondurilor şi a FEPAM pentru exerciţiul contabil şi informează statul membru în cauză în acest sens. În cazul în care statul membru notifică Comisia cu privire la acordul său în termen de două luni de la transmiterea informaţiilor din partea Comisiei, se aplică alineatul (7). În lipsa acestui acord, Comisia adoptă o decizie, prin intermediul unor acte de punere în aplicare, în care stabileşte suma exigibilă din partea fondurilor şi a FEPAM pentru exerciţiul contabil. O astfel de decizie nu constituie o corecţie financiară şi nu reduce sprijinul acordat programului operaţional din partea fondurilor şi a FEPAM. Pe baza deciziei respective, Comisia aplică ajustările plăţilor efectuate către statele membre în conformitate cu alineatul (7).
(9)Acceptarea conturilor de către Comisie sau decizia Comisiei în temeiul alineatului (8) al prezentului articol nu aduc atingere aplicării de corecţii în temeiul articolelor 144 şi 145.
(10)Statul membru poate înlocui sumele afectate de nereguli depistate după depunerea conturilor, prin efectuarea de ajustări corespunzătoare în conturile aferente exerciţiului contabil în care se depistează neregula, fără a aduce atingere articolelor 144 şi 145.
Art. 140: Disponibilitatea documentelor
(1)Fără a aduce atingere normelor aplicabile în materie de ajutoare de stat, autoritatea de management se asigură că toate documentele justificative privind cheltuielile sprijinite din fonduri şi din FEPAM privind operaţiunile pentru care cheltuielile totale eligibile se cifrează la mai puţin de 1 000 000 EUR sunt puse la dispoziţia Comisiei şi a Curţii de Conturi Europene, la cerere, pe o perioadă de trei ani începând cu data de 31 decembrie de după data depunerii conturilor în care sunt incluse cheltuielile aferente operaţiunii respective.
În cazul operaţiunilor altele decât cele menţionate la primul paragraf, toate documentele justificative sunt puse la dispoziţie pe o perioadă de doi ani începând cu data de 31 decembrie de după data depunerii conturilor în care sunt incluse cheltuielile finale aferente operaţiunii finalizate.
O autoritate de management poate decide să aplice în cazul operaţiunilor cu cheltuieli eligibile totale mai mici de 1 000 000 EUR regula menţionată la al doilea paragraf.
Perioada menţionată la primul sau al doilea paragraf se întrerupe fie în cazul unor proceduri judiciare, fie în urma unei cereri motivate temeinic din partea Comisiei.
(2)Autoritatea de management informează beneficiarii cu privire la data la care începe perioada menţionată la alineatul (1).
(3)Documentele se păstrează fie ca originale, fie sub formă de copii conforme cu originalele, pe suporturi de date acceptate de comun acord, inclusiv versiuni electronice ale documentelor originale sau documente existente numai în versiune electronică. În cazul în care documentele sunt păstrate pe suporturi de date general acceptate în conformitate cu procedura prevăzută la alineatul (5), nu este necesară prezentarea originalelor.
(4)Documentele sunt păstrate într-o formă care să permită identificarea datelor pentru o perioadă de timp care nu depăşeşte durata necesară scopurilor pentru care au fost colectate datele sau pentru care acestea sunt ulterior prelucrate.
(5)Procedura de certificare a conformităţii cu documentul original a documentelor stocate pe suporturi de date comun acceptate este stabilită de autorităţile naţionale şi urmăreşte să garanteze faptul că versiunile deţinute respectă cerinţele juridice naţionale şi sunt fiabile pentru efectuarea controalelor de audit.
(6)Atunci când documentele există exclusiv în formă electronică, sistemele electronice utilizate îndeplinesc standarde de securitate acceptate care garantează faptul că documentele deţinute respectă cerinţele juridice naţionale şi sunt fiabile pentru efectuarea controalelor de audit.
Art. 141: Depunerea documentelor de încheiere şi plata soldului final
(1)În plus faţă de documentele menţionate la articolul 138, pentru exerciţiul contabil final de la 1 iulie 2013 la 30 iunie 2024, statele membre prezintă un raport final de implementare pentru programul operaţional sau ultimul raport anual de implementare pentru programul operaţional sprijinit de FEPAM.
(2)Soldul final se plăteşte cel târziu la trei luni după data acceptării conturilor din ultimul exerciţiu contabil sau o lună după data de acceptare a raportului final de implementare, în cazul în care această dată este ulterioară.
Art. 142: Suspendarea plăţilor
(1)Toate sau o parte din plăţile intermediare la nivelul priorităţilor sau al programelor operaţionale pot fi suspendate de către Comisie, dacă sunt îndeplinite una sau mai multe dintre următoarele condiţii:
a)există o deficienţă semnificativă în funcţionarea eficace a sistemului de gestiune şi control al programului operaţional, care pune în pericol contribuţia Uniunii la programul operaţional şi pentru care nu au fost luate măsuri de corecţie;
b)cheltuielile dintr-o cerere de plată sunt legate de o neregulă care are consecinţe financiare grave şi care nu a fost corectată;
c)statul membru nu a reuşit să ia măsurile necesare pentru remedierea situaţiei care a dat naştere la o întrerupere în temeiul articolului 83;
d)există o deficienţă semnificativă în ceea ce priveşte calitatea şi fiabilitatea sistemului de monitorizare sau a datelor privind indicatorii comuni şi specifici;
e)nu sunt întreprinse măsuri pentru îndeplinirea unei condiţionalităţi ex ante sub rezerva condiţiilor prevăzute la articolul 19;
f)există dovezi care rezultă din examinarea performanţelor pentru o prioritate că a eşuat în mod grav atingerea obiectivelor de etapă referitoare la acea prioritate privind indicatorii financiari, indicatorii de realizare şi etapele-cheie de implementare stabilite în cadrul de performanţă, sub rezerva condiţiilor prevăzute la articolul 22.
Normele specifice fondurilor pentru FEPAM pot stabili temeiuri specifice pentru suspendarea plăţilor, legate de nerespectarea normelor aplicabile în cadrul politicii comune în domeniul pescuitului, care trebuie să fie proporţionale, având în vedere natura, gravitatea, durata şi recurenţa nerespectării.
(2)Comisia poate decide, prin intermediul actelor de punere în aplicare, să suspende unele sau toate plăţile intermediare, după ce a acordat statului membru posibilitatea de a îşi prezenta observaţiile.
(3)Comisia încetează suspendarea plăţilor intermediare parţiale sau totale atunci când statul membru a luat măsurile necesare pentru a permite încetarea suspendării.