Capitolul ii - Dezvoltarea locală plasată sub responsabilitatea comunităţii - Regulamentul 1303/17-dec-2013 de stabilire a unor dispoziţii comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime, precum şi de stabilire a unor dispoziţii generale privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1083/2006 al Consiliului

Acte UE

Jurnalul Oficial 347L

În vigoare
Versiune de la: 1 Martie 2024
CAPITOLUL II:Dezvoltarea locală plasată sub responsabilitatea comunităţii
Art. 32: Dezvoltarea locală plasată sub responsabilitatea comunităţii
(1)Dezvoltarea locală plasată sub responsabilitatea comunităţii beneficiază de sprijin FEADR, fiind în acest context denumită dezvoltare locală LEADER, şi poate beneficia de sprijin prin FEDR, FSE sau FEPAM. În sensul prezentului capitol, respectivele fonduri sunt denumite în continuare «fondurile ESI în cauză».
(2)Dezvoltarea locală plasată sub responsabilitatea comunităţii:
a)se axează pe anumite zone subregionale;
b)este plasată sub responsabilitatea grupurilor de acţiune locală formate din reprezentanţi ai intereselor socioeconomice locale ale sectoarelor public şi privat şi în cadrul cărora, la nivel decizional, nici autorităţile publice, astfel cum sunt definite conform normelor naţionale, nici un singur grup de interese nu deţine mai mult de 49 % din drepturile de vot;
c)este realizată prin strategii de dezvoltare locală pe zone integrate şi multisectoriale;
d)este elaborată ţinând cont de necesităţile şi potenţialul local şi include caracteristici inovatoare în context local, colaborare în reţea şi, după caz, cooperare.
(3)Contribuţia fondurilor ESI în cauză la dezvoltarea locală plasată sub responsabilitatea comunităţii este consecventă şi coordonată între fondurile ESI în cauză. Acest lucru se asigură în special prin coordonarea activităţilor de consolidare a capacităţilor, de selecţie, de aprobare şi de finanţare a strategiilor de dezvoltare locală plasate sub responsabilitatea comunităţii şi a grupurilor de acţiune locală.
(4)În cazul în care comitetul responsabil cu selecţionarea strategiilor de dezvoltare locală plasate sub responsabilitatea comunităţii, instituit în temeiul articolului 33 alineatul (3), hotărăşte că implementarea strategiei selecţionate de dezvoltare locală plasate sub responsabilitatea comunităţii necesită sprijin din partea mai multor fonduri, acesta poate desemna, în conformitate cu normele şi procedurile naţionale, un fond principal care să suporte toate costurile pregătitoare, de funcţionare şi animare prevăzute la articolul 35 alineatul (1) literele (a), (d) şi (e) pentru strategia de dezvoltare locală plasată sub responsabilitatea comunităţii.

(5)Dezvoltarea locală plasată sub responsabilitatea comunităţii susţinută din fondurile ESI în cauză se realizează în cadrul uneia sau mai multor priorităţi ale programului sau programelor relevante, în conformitate cu normele specifice fondurilor ale fondurilor ESI în cauză.
Art. 33: Strategiile de dezvoltare locală plasate sub responsabilitatea comunităţii
(1)O strategie de dezvoltare locală plasată sub responsabilitatea comunităţii conţine cel puţin următoarele elemente:
a)definirea zonei şi a populaţiei care fac obiectul strategiei;
b)analiza necesităţilor de dezvoltare şi a potenţialului zonei, inclusiv o analiză a punctelor tari, a punctelor slabe, a oportunităţilor şi a ameninţărilor;
c)o descriere a strategiei şi a obiectivelor acesteia, o descriere a caracterului integrat şi inovator al strategiei şi o ierarhie a obiectivelor, inclusiv ţinte măsurabile pentru realizări şi rezultate. În legătură cu rezultatele, ţintele pot fi exprimate în termeni cantitativi sau calitativi. Strategia este coerentă cu programele relevante ale tuturor fondurilor ESI în cauză implicate;
d)o descriere a procesului de implicare a comunităţii în elaborarea strategiei;
e)un plan de acţiune care să demonstreze modul în care obiectivele sunt transpuse în acţiuni;
f)o descriere a procedurilor de gestionare şi monitorizare a strategiei, prin care se demonstrează capacitatea grupului de acţiune locală de implementare a strategiei, însoţită de o descriere a procedurilor specifice de evaluare;
g)planul financiar al strategiei, inclusiv alocarea planificată din fiecare fond ESI în cauză.
(2)Statele membre stabilesc criterii pentru selecţia strategiilor de dezvoltare locală plasate sub responsabilitatea comunităţii.
(3)Strategiile de dezvoltare locală plasate sub responsabilitatea comunităţii sunt alese de un comitet constituit în acest scop de către autoritatea sau autorităţile de management responsabile şi sunt aprobate de autoritatea sau autorităţile de management responsabile.
(4)Prima rundă de selectare a strategiilor de dezvoltare locală plasate sub responsabilitatea comunităţii se finalizează în termen de doi ani de la data aprobării acordului de parteneriat. După această dată, statele membre pot selecta strategii suplimentare de dezvoltare locală plasate sub responsabilitatea comunităţii, dar nu ulterior datei de 31 decembrie 2017.
(5)Decizia de aprobare a unei strategii de dezvoltare locală plasată sub responsabilitatea comunităţii stabileşte alocările pentru fiecare fond ESI în cauză. Decizia stabileşte, de asemenea, responsabilităţile în materie de gestionare şi sarcinile de control în condiţiile programului sau programelor în raport cu strategia de dezvoltare locală plasată sub responsabilitatea comunităţii.
(6)Populaţia zonei la care se face referire la alineatul (1) litera (a) nu poate fi mai mică de 10 000 de locuitori şi nu poate depăşi 150 000 de locuitori. Cu toate acestea, în cazuri justificate în mod corespunzător şi pe baza unei propuneri a unui stat membru, Comisia poate adopta sau modifica aceste limite de populaţie în decizia sa luată în temeiul articolului 16 alineatul (2) sau (4), de aprobare sau, respectiv, de modificare a acordului de parteneriat în cazul statului membru respectiv, pentru a lua în consideraţie zonele slab sau dens populate sau pentru a asigura coerenţa teritorială a zonelor acoperite de strategiile de dezvoltare locală plasate sub responsabilitatea comunităţii.
Art. 34: Grupuri de acţiune locală
(1)Grupurile de acţiune locală elaborează şi implementează strategiile de dezvoltare locală plasate sub responsabilitatea comunităţii.
Statele membre definesc rolurile respective ale grupului de acţiune locală şi autorităţile responsabile pentru implementarea programelor relevante, cu privire la toate sarcinile de implementare legate de strategia de dezvoltare locală plasată sub responsabilitatea comunităţii.
(2)Autoritatea sau autorităţile de management responsabile se asigură că grupurile de acţiune locală fie aleg un partener din cadrul grupului în calitate de partener principal pentru aspectele administrative şi financiare, fie se reunesc în cadrul unei structuri comune legal constituite.
(3)Sarcinile grupurilor de acţiune locală sunt următoarele:
a)consolidarea capacităţii actorilor locali, inclusiv a potenţialilor beneficiari, de a dezvolta şi a implementa operaţiunile, inclusiv prin promovarea capacităţii lor de a pregăti şi a gestiona proiectele lor;

b)elaborarea unei proceduri de selecţie nediscriminatorii şi transparente, care să evite conflictele de interese, să garanteze faptul că cel puţin 50 % din voturile exprimate în contextul deciziilor de selecţie provin de la parteneri care nu au statutul de autorităţi publice şi să permită selecţia prin procedură scrisă;

c)elaborarea şi aprobarea unor criterii obiective şi nediscriminatorii de selecţie a operaţiunilor, care să asigure coerenţa cu strategia de dezvoltare locală plasată sub responsabilitatea comunităţii prin acordarea unei priorităţi sporite operaţiunilor care au o contribuţie mai mare la atingerea obiectivelor şi ţintelor strategiei;

d)elaborarea şi publicarea de cereri de propuneri sau a unei proceduri permanente de depunere de proiecte;

e)primirea şi evaluarea cererilor de contribuţii;
f)selectarea operaţiunilor şi stabilirea cuantumului contribuţiei şi, după caz, prezentarea propunerilor către organismul responsabil pentru verificarea finală a eligibilităţii înainte de aprobare;
g)monitorizarea implementării strategiei de dezvoltare locală plasate sub responsabilitatea comunităţii şi a operaţiunilor sprijinite şi efectuarea de activităţi specifice de evaluare în legătură cu strategia respectivă.
În cazul în care grupurile de acţiune locală îndeplinesc sarcini care nu sunt acoperite de primul paragraf literele (a)-(g) şi care intră în responsabilitatea autorităţii de management, a autorităţii de certificare sau a agenţiei de plăţi, respectivele grupuri de acţiune locală sunt desemnate drept organisme intermediare în conformitate cu normele specifice fondurilor.

(4)Fără a aduce atingere dispoziţiilor de la alineatul (3) litera (b), grupul de acţiune locală poate avea statut de beneficiar şi poate implementa operaţiuni în conformitate cu strategia de dezvoltare locală plasată sub responsabilitatea comunităţii.
(5)În cazul activităţilor de cooperare ale grupurilor de acţiune locală, menţionate la articolul 35 alineatul (1) litera (c), sarcinile stabilite la alineatul (3) litera (f) de la prezentul articol pot fi efectuate de autoritatea de management responsabilă.
Art. 35: Sprijin din partea fondurilor ESI pentru dezvoltarea locală plasată sub responsabilitatea comunităţii
(1)Sprijinul din fondurile ESI în cauză pentru dezvoltarea locală plasată sub responsabilitatea comunităţii acoperă:
a)costurile activităţilor de sprijin pregătitoare constând din edificarea capacităţilor, formare profesională şi participare la reţele în vederea elaborării şi implementării unei strategii de dezvoltare locală plasate sub responsabilitatea comunităţii.
Aceste costuri pot să includă unul sau mai multe dintre următoarele elemente:
(i)acţiuni de formare pentru părţile interesate locale;
(ii)studii asupra zonei în cauză;
(iii)costuri aferente proiectării strategiei de dezvoltare locală plasate sub responsabilitatea comunităţii, inclusiv costuri de consultanţă şi costuri aferente acţiunilor legate de consultarea părţilor interesate în scopul pregătirii strategiei;
(iv)costurile administrative (de funcţionare şi de personal) ale unei organizaţii care solicită sprijin pregătitor în cursul etapei de pregătire;
(v)sprijin pentru proiectele-pilot mici.
Un astfel de sprijin pregătitor este eligibil indiferent dacă strategia de dezvoltare locală plasată sub responsabilitatea comunităţii concepută de grupul de acţiune local care beneficiază de sprijin este sau nu selectată pentru finanţare de către comitetul de selecţie instituit în conformitate cu articolul 33 alineatul (3);
b)implementarea operaţiunilor din cadrul strategiei de dezvoltare locală plasate sub responsabilitatea comunităţii;
c)pregătirea şi implementarea activităţilor de cooperare ale grupului de acţiune locală;
d)costuri de funcţionare legate de gestionarea implementării strategiei de dezvoltare locală plasate sub responsabilitatea comunităţii, constând în costuri curente, costuri de personal şi de formare, costuri privind relaţiile publice, costuri de natură financiară, precum şi costurile legate de activităţile de monitorizare şi de evaluare a strategiei respective, astfel cum sunt menţionate la articolul 34 alineatul (3) litera (g);
e)animarea strategiei de dezvoltare locală plasate sub responsabilitatea comunităţii, pentru a facilita comunicarea între părţile interesate, în vederea furnizării de informaţii şi a promovării strategiei, precum şi pentru a sprijini potenţialii beneficiari în vederea dezvoltării operaţiunilor şi a pregătirii cererilor.
(2)Sprijinul pentru costurile de funcţionare şi pentru animarea strategiei, astfel cum sunt prevăzute la alineatul (1) literele (d) şi (e) nu poate depăşi 25 % din cheltuielile publice totale efectuate în cadrul strategiei de dezvoltare locală plasate sub responsabilitatea comunităţii.