Capitolul i - Contribuţia din partea fondurilor ESI - Regulamentul 1303/17-dec-2013 de stabilire a unor dispoziţii comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime, precum şi de stabilire a unor dispoziţii generale privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1083/2006 al Consiliului

Acte UE

Jurnalul Oficial 347L

În vigoare
Versiune de la: 1 Martie 2024
CAPITOLUL I:Contribuţia din partea fondurilor ESI
Art. 60: Determinarea ratelor de cofinanţare
(1)Decizia Comisiei de adoptare a unui program stabileşte rata sau ratele de cofinanţare şi suma maximă a contribuţiei din partea fondurilor ESI în conformitate cu normele specifice fondurilor.
(2)Măsurile de asistenţă tehnică aplicate la iniţiativa sau în numele Comisiei se pot finanţa în procent de 100 %.
Art. 61: Operaţiuni generatoare de venituri nete ulterior finalizării lor
(1)Prezentul articol se aplică operaţiunilor care generează venituri nete ulterior finalizării lor. În sensul prezentului articol, «venituri nete» înseamnă intrările de numerar plătite direct de utilizatori pentru bunurile sau serviciile oferite în cadrul operaţiunii, cum ar fi taxele suportate direct de utilizatori pentru utilizarea infrastructurii, vânzarea sau închirierea de terenuri sau clădiri ori plăţile pentru servicii minus eventualele costuri de funcţionare şi de înlocuire a echipamentelor cu durată scurtă de viaţă suportate pe parcursul perioadei corespunzătoare. Economiile la costurile de funcţionare generate de operaţiune, cu excepţia economiilor la costurile care decurg din punerea în aplicare a măsurilor de eficienţă energetică, se tratează drept venituri nete, cu excepţia cazului în care sunt compensate de o reducere egală a subvenţiilor de funcţionare.
În cazul în care costul de investiţie nu este integral eligibil pentru cofinanţare, veniturile nete menţionate la primul paragraf sunt alocate în mod proporţional părţilor eligibile şi celor neeligibile din costul de investiţie.

(2)Cheltuielile eligibile ale operaţiunii care urmează a fi cofinanţată din resursele fondurilor ESI se reduc în prealabil în funcţie de potenţialul operaţiunii de a genera venituri nete pe parcursul unei perioade de referinţă specifice care acoperă atât implementarea operaţiunii, cât şi perioada ulterioară finalizării acesteia.
(3)Veniturile nete potenţiale ale operaţiunii se determină în prealabil utilizând una dintre următoarele metode selectate de autoritatea de management pentru un sector, un subsector sau un tip de operaţiune:
a)aplicarea unui procent forfetar din veniturile nete pentru sectorul sau subsectorul aplicabil operaţiunii, astfel cum este definit în anexa V sau în oricare dintre actele delegate menţionate în al doilea, al treilea şi al patrulea paragraf;
a1)aplicarea unui procent forfetar din veniturile nete stabilit de un stat membru pentru un sector sau un subsector care nu este inclus la litera (a). Înainte să aplice rata forfetară, autoritatea de audit competentă verifică dacă aceasta a fost stabilită printr-o metodă justă, echitabilă şi verificabilă, bazată pe date istorice sau criterii obiective;

b)calcularea veniturilor nete actualizate ale operaţiunii, ţinând seama de perioada de referinţă adecvată pentru sectorul sau subsectorul aplicabil operaţiunii, de rentabilitatea aşteptată în mod normal de la categoria de investiţii în cauză, de aplicarea principiului «poluatorul plăteşte» şi, după caz, de consideraţii de echitate legate de prosperitatea relativă a statului membru sau a regiunii în cauză.
Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 142, în cazurile justificate în mod corespunzător, în vederea modificării anexei V prin ajustarea ratelor forfetare stabilite în aceasta, ţinând seama de date istorice, de potenţialul de recuperare a costurilor, precum şi de principiul «poluatorul plăteşte», dacă este cazul.
Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 142 de stabilire a ratelor forfetare pentru sectoare sau subsectoare din domeniul TIC, al CDI şi al eficienţei energetice. Comisia notifică Parlamentului European şi Consiliului actele delegate până la 30 iunie 2015.
În plus, Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 149, în cazurile justificate în mod corespunzător, privind adăugarea de sectoare sau subsectoare, inclusiv subsectoare ale sectoarelor din anexa V, care intră sub incidenţa obiectivelor tematice definite la articolul 9 primul paragraf şi care sunt finanţate din fondurile ESI.
Atunci când se aplică metoda menţionată la primul paragraf litera (a), toate veniturile nete generate în cursul implementării operaţiunii şi după finalizarea acesteia se consideră a fi luate în calcul prin aplicarea ratei forfetare şi, prin urmare, nu sunt deduse ulterior din cheltuielile eligibile ale operaţiunii.
În cazul în care o rată forfetară pentru un nou sector sau subsector a fost stabilită prin adoptarea unui act delegat în conformitate cu al treilea şi al patrulea paragraf, o autoritate de management poate alege să aplice metoda prevăzută la primul paragraf litera (a) pentru noile operaţiuni legate de sectorul sau subsectorul în cauză.
Comisia este împuternicită să adopte acte delegate, în conformitate cu articolul 149, de stabilire a metodelor menţionate la primul paragraf litera (b). Atunci când se aplică această metodă, veniturile nete generate în cursul implementării operaţiunii, rezultate din surse de venituri care nu au fost luate în considerare în momentul determinării veniturilor nete potenţiale ale operaţiunii, sunt deduse din cheltuielile eligibile ale operaţiunii cel târziu în momentul prezentării de către beneficiar a cererii finale de plată.
(4)Metoda prin care se deduc veniturile nete din cheltuielile operaţiunii incluse în cererea de plată depusă la Comisie se stabileşte în conformitate cu normele naţionale.
(5)Ca alternativă la aplicarea metodelor prevăzute la alineatul (3) de la prezentul articol, rata maximă de cofinanţare menţionată la articolul 60 alineatul (1) poate fi redusă, la cererea unui stat membru, pentru o prioritate sau o măsură în cazul căreia toate operaţiunile sprijinite ar putea aplica o rată forfetară uniformă, în conformitate cu alineatul (3) primul paragraf litera (a) de la prezentul articol. Reducerea nu trebuie să fie mai mică decât cuantumul calculat prin înmulţirea ratei maxime de cofinanţare a Uniunii, aplicabilă în temeiul normelor specifice fondurilor, cu rata forfetară corespunzătoare menţionată la litera menţionată.

(6)Dacă nu este posibil din punct de vedere obiectiv să se stabilească în prealabil veniturile pe baza oricăreia dintre metodele prevăzute la alineatul (3) sau (5), veniturile nete generate în termen de trei ani de la finalizarea unei operaţiuni sau până la termenul de trimitere a documentelor pentru închiderea programului stabilită în normele specifice fondurilor, oricare dintre aceste date este mai apropiată, se deduc din cheltuielile declarate Comisiei.
(7)Alineatele (1)-(6) nu se aplică:
a)operaţiunilor sau părţilor de operaţiuni finanţate exclusiv din FSE;
b)operaţiunilor al căror cost total eligibil înainte de aplicarea alineatelor (1)-(6) nu depăşeşte 1 000 000 EUR;
c)asistenţei rambursabile care face obiectul obligaţiei de rambursare integrală şi premiilor;
d)asistenţei tehnice;
e)finanţării pentru instrumente financiare sau din partea lor;
f)operaţiunilor în cazul cărora finanţarea publică ia forma sumelor forfetare sau a costurilor unitare conform baremului standard;
g)operaţiunilor implementate în cadrul unui plan de acţiune comun;
h)operaţiunilor în cazul cărora sumele sau ratele finanţării sunt definite în anexa II la Regulamentul privind FEADR.
Fără a aduce atingere prezentului alineat primul paragraf litera (b), în cazul în care un stat membru aplică alineatul (5), el poate include în prioritatea sau măsura corespunzătoare operaţiunile ale căror costuri totale eligibile înainte de aplicarea alineatelor (1)-(6) nu depăşesc 1 000 000 EUR.
(8)În plus, alineatele (1)-(6) nu se aplică operaţiunilor pentru care sprijinul acordat prin program constituie ajutor de stat.