Capitolul iii - Eligibilitatea cheltuielilor şi caracterul durabil - Regulamentul 1303/17-dec-2013 de stabilire a unor dispoziţii comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime, precum şi de stabilire a unor dispoziţii generale privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1083/2006 al Consiliului

Acte UE

Jurnalul Oficial 347L

În vigoare
Versiune de la: 1 Martie 2024
CAPITOLUL III:Eligibilitatea cheltuielilor şi caracterul durabil
Art. 65: Eligibilitatea
(1)Eligibilitatea cheltuielilor se stabileşte pe baza normelor naţionale, cu excepţia cazului în care există norme specifice în cadrul sau în temeiul prezentului regulament sau în normele specifice fondurilor.
(2)Cheltuielile sunt eligibile pentru o contribuţie din partea fondurilor ESI dacă au fost suportate de un beneficiar şi plătite între data transmiterii programului către Comisie sau data de 1 ianuarie 2014, oricare dintre aceste date este mai apropiată, şi 31 decembrie 2023. În plus, cheltuielile sunt eligibile pentru contribuţii din FEADR numai dacă ajutorul relevant este plătit efectiv de către agenţia de plăţi în perioada 1 ianuarie 2014-31 decembrie 2023.
(3)Prin derogare de la alineatul (2), cheltuielile din cadrul YEI sunt eligibile de la 1 septembrie 2013.
(4)În cazul costurilor rambursate în temeiul articolului 67 alineatul (1) primul paragraf literele (b) şi (c), acţiunile care constituie baza de rambursare se desfăşoară între 1 ianuarie 2014 şi 31 decembrie 2023.
(5)Prin derogare de la alineatul (4), data iniţială pentru costurile rambursate în temeiul articolului 67 alineatul (1) primul paragraf literele (b) şi (c) pentru acţiuni din cadrul YEI este 1 septembrie 2013.
(6)Operaţiunile nu sunt selectate pentru sprijin din partea fondurilor ESI dacă au fost încheiate în mod fizic sau implementate integral înainte de depunerea de către beneficiar a cererii de finanţare în cadrul programului la autoritatea de management, indiferent dacă toate plăţile aferente au fost efectuate de către beneficiar.
(7)Prezentul articol nu aduce atingere normelor privind eligibilitatea asistenţei tehnice la iniţiativa Comisiei, astfel cum sunt stabilite la articolul 58.
(8)Prezentul alineat se aplică operaţiunilor care generează venituri nete în cursul implementării lor şi cărora nu li se aplică dispoziţiile articolului 61 alineatele (1)-(6).
Cheltuielile eligibile ale operaţiunii care urmează să fie cofinanţată din fondurile ESI se reduc cu veniturile nete care nu sunt luate în calcul în momentul aprobării operaţiunii şi care sunt generate în mod direct numai în cursul implementării acesteia, cel târziu în momentul prezentării de către beneficiar a cererii finale de plată. În cazul în care nu toate costurile sunt eligibile pentru cofinanţare, veniturile nete sunt alocate în mod proporţional părţilor eligibile şi celor neeligibile din costul respectiv.
Prezentul alineat nu se aplică:
a)asistenţei tehnice;
b)instrumentelor financiare;
c)asistenţei rambursabile care face obiectul obligaţiei de rambursare integrală;
d)premiilor;
e)operaţiunilor care fac obiectul normelor privind ajutorul de stat;
f)operaţiunilor în cazul cărora finanţarea publică ia forma unor sume forfetare sau a unor costuri unitare standard, cu condiţia ca veniturile nete să fie luate în considerare ex ante;
g)operaţiunilor implementate în cadrul unui plan de acţiune comun, cu condiţia ca veniturile nete să fie luate în considerare ex ante;
h)operaţiunilor în cazul cărora sumele sau ratele finanţării sunt definite în anexa II la Regulamentul privind FEADR; sau
i)operaţiunilor în cazul cărora costul total eligibil nu depăşeşte 100 000 EUR.
În sensul prezentului articol şi al articolului 61, eventualele plăţi primite de beneficiar în baza unor penalităţi contractuale ca urmare a unei încălcări a contractului încheiat între beneficiar şi o parte terţă sau ca urmare a retragerii ofertei unei părţi terţe selectate în cadrul unei proceduri de achiziţii publice («depozit») nu sunt considerate venituri şi nu sunt deduse din cheltuielile eligibile ale operaţiunii.

(9)Cheltuielile care devin eligibile în urma modificării programului sunt eligibile numai de la data transmiterii către Comisie a cererii de modificare sau, în cazul aplicării articolului 96 alineatul (11), de la data intrării în vigoare a deciziei de modificare a programului.
Normele specifice fondurilor pentru FEPAM pot deroga de la primul paragraf.
(10)Prin derogare de la alineatul (9), se pot stabili prin Regulamentul privind FEPAM proceduri specifice privind data începerii perioadei de eligibilitate.
Prin derogare de la alineatul (9), cheltuielile pentru operaţiunile de sprijinire a capacităţilor de reacţie în situaţii de criză în contextul epidemiei de COVID-19 sunt eligibile începând cu 1 februarie 2020.

Prin derogare de la alineatul (9), cheltuielile pentru operaţiunile care vizează provocările legate de migraţie ca urmare a agresiunii militare a Federaţiei Ruse sunt eligibile începând cu 24 februarie 2022.

(101)Alineatul (6) nu se aplică operaţiunilor care vizează provocările legate de migraţie generate de agresiunea militară a Federaţiei Ruse.
De asemenea, alineatul (6) nu se aplică operaţiunilor care beneficiază de sprijin din partea FEPAM şi care vizează consecinţele acestei agresiuni asupra sectorului pescuitului şi acvaculturii.
Prin derogare de la articolul 125 alineatul (3) litera (b), astfel de operaţiuni pot fi selectate pentru sprijin din partea FEDR, a FSE, a Fondului de coeziune sau a FEPAM înainte de aprobarea programului modificat.

(11)O operaţiune poate beneficia de sprijin din partea unuia sau mai multor fonduri ESI sau din partea unuia sau mai multor programe şi din partea altor instrumente ale Uniunii, cu condiţia ca cheltuielile declarate într-o cerere de plată pentru unul dintre fondurile ESI să nu fie declarate pentru sprijin din partea unui alt fond sau instrument al Uniunii sau pentru sprijin din partea aceluiaşi fond în cadrul unui alt program. Cuantumul cheltuielilor care trebuie înregistrate într-o cerere de plată pentru un fond ESI se poate calcula proporţional pentru fiecare fond ESI şi pentru programul sau programele în cauză, în conformitate cu documentul care stabileşte condiţiile care trebuie îndeplinite pentru a beneficia de sprijin.

Art. 66: Forme de sprijin
Fondurile ESI sunt utilizate pentru a furniza sprijin sub formă de granturi, premii, asistenţă rambursabilă, instrumente financiare sau o combinaţie între acestea.
În cazul asistenţei rambursabile, sprijinul rambursat organismului care l-a oferit sau altei autorităţi competente din statul membru se contabilizează separat sau este separat prin coduri contabile şi se reutilizează în acelaşi scop sau în conformitate cu obiectivele programului.
Art. 67: Tipuri de granturi şi de asistenţă rambursabilă
(1)Granturile şi asistenţa rambursabilă pot lua oricare din următoarele forme:
a)rambursarea costurilor eligibile suportate şi plătite efectiv împreună cu, după caz, contribuţii în natură şi cheltuieli de amortizare;
b)bareme standard pentru costurile unitare;
c)sume forfetare;

d)finanţare forfetară, stabilită prin aplicarea unui procentaj la una sau mai multe categorii definite de costuri. Normele specifice fondurilor pot limita formele granturilor şi metodele de calcul aplicabile anumitor operaţiuni.
e)finanţare care nu este legată de costurile operaţiunilor relevante, ci se bazează pe îndeplinirea condiţiilor aferente obţinerii de progrese în materie de punere în aplicare sau de realizare a obiectivelor programelor, astfel cum se prevede în actul delegat adoptat în conformitate cu alineatul (5a).
În cazul formei de finanţare menţionate la primul paragraf litera (e), auditul vizează exclusiv verificarea îndeplinirii condiţiilor de rambursare.

(2)Prin derogare de la alineatul (1), se pot stabili prin Regulamentul privind FEPAM forme suplimentare de granturi şi alte metode de calcul.
(21)Pentru o operaţiune sau un proiect care nu intră sub incidenţa alineatului (4) prima teză şi care primesc sprijin din partea FEDR şi a FSE, granturile şi asistenţa rambursabilă în cazul cărora sprijinul public nu depăşeşte 100 000 EUR iau forma unor bareme standard pentru costurile unitare, sumele forfetare sau ratele forfetare, cu excepţia operaţiunilor care beneficiază de sprijin în cadrul unui ajutor de stat care nu constituie ajutor de minimis.
În cazul în care se foloseşte finanţarea la rate forfetare, categoriile de costuri la care se aplică rata forfetară pot fi rambursate în conformitate cu alineatul (1) primul paragraf litera (a).
Pentru operaţiunile sprijinite prin FEADR, FEDR sau FSE, în cazul în care se utilizează rata forfetară menţionată la articolul 68b alineatul (1), indemnizaţiile şi salariile plătite participanţilor pot fi rambursate în conformitate cu alineatul (1) primul paragraf litera (a) de la prezentul articol.
Prezentul alineat face obiectul dispoziţiilor tranzitorii prevăzute la articolul 152 alineatul (7).

(3)Opţiunile menţionate la alineatul (1) pot fi combinate doar atunci când fiecare acoperă o categorie diferită de costuri sau atunci când sunt utilizate pentru proiecte diferite care fac parte dintr-o operaţiune sau în una din etapele succesive ale unei operaţiuni.
(4)Dacă o operaţiune sau un proiect care face parte dintr-o operaţiune se implementează exclusiv prin achiziţii publice de lucrări, de bunuri sau de servicii, se aplică numai alineatul (1) primul paragraf literele (a) şi (e). Dacă achiziţia publică în cadrul unei operaţiuni sau al unui proiect care face parte dintr-o operaţiune se limitează la anumite categorii de costuri, toate opţiunile menţionate la alineatul (1) se pot aplica întregii operaţiuni sau întregului proiect care face parte dintr-o operaţiune.

(5)Sumele menţionate la alineatul (1) primul paragraf literele (b), (c) şi (d) se stabilesc într-unul din următoarele moduri:
a)o metodă de calcul justă, echitabilă şi verificabilă, bazată pe oricare dintre următoarele:
(i)date statistice, alte informaţii obiective sau avizele experţilor;
(ii)date istorice verificate privind beneficiarii individuali;
(iii)aplicarea practicilor uzuale ale beneficiarilor individuali de contabilizare a costurilor;
a1)un proiect de buget întocmit de la caz la caz şi convenit ex ante de către autoritatea de management sau, în cazul FEADR, de către autoritatea responsabilă pentru selecţia operaţiunilor, în cazul în care sprijinul public nu depăşeşte 100 000 EUR;

b)în conformitate cu normele de aplicare a baremelor corespunzătoare de costuri unitare, sume forfetare şi rate fixe aplicabile în cadrul politicilor Uniunii pentru un tip similar de operaţiune şi beneficiari;
c)în conformitate cu normele de aplicare a baremelor corespunzătoare de costuri unitare, sume forfetare şi rate fixe aplicate în cadrul sistemelor de granturi finanţate integral de statul membru în cauză pentru un tip similar de operaţiune şi de beneficiar;
d)rate stabilite prin prezentul regulament sau de normele specifice fondurilor;
e)metode specifice de determinare a sumelor stabilite în conformitate cu normele specifice fondurilor.
(51)Comisia este împuternicită să adopte, în conformitate cu articolul 149, acte delegate de completare a prezentului regulament în ceea ce priveşte definirea baremelor standard pentru costurile unitare sau finanţările la rate forfetare menţionate la alineatul (1) primul paragraf literele (b) şi (d) de la prezentul articol, metodele aferente menţionate la alineatul (5) litera (a) de la prezentul articol şi forma de sprijin menţionată la alineatul (1) primul paragraf litera (e) de la prezentul articol, precizând modalităţile detaliate referitoare la condiţiile de finanţare şi la aplicarea acestora.

(6)Documentul care prevede condiţiile privind contribuţia pentru fiecare operaţiune stabileşte metoda care trebuie aplicată pentru a determina costurile de funcţionare şi condiţiile pentru plata grantului.
Art. 68: Finanţarea la rate forfetare a costurilor indirecte pentru granturi şi asistenţa rambursabilă
Dacă implementarea unei operaţiuni generează costuri indirecte, acestea pot fi calculate la o rată forfetară în unul dintre următoarele moduri:
(a)o rată forfetară de până la 25 % din costurile directe eligibile, cu condiţia ca rata să fie calculată pe baza unei metode de calcul juste, echitabile şi verificabile sau a unei metode aplicate în cadrul schemelor de grant finanţate în întregime de statul membru pentru un tip similar de operaţiune şi de beneficiar;
(b)o rată forfetară de până la 15 % din costurile directe eligibile cu personalul, fără ca statul membru să fie obligat să facă un calcul pentru a determina rata aplicabilă;
(c)o rată forfetară aplicată costurilor directe eligibile pe baza metodelor existente şi a ratelor corespunzătoare, aplicabilă în cadrul politicilor Uniunii pentru un tip similar de operaţiune şi de beneficiar.
Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 149 pentru a completa dispoziţiile privind rata forfetară şi metodele aferente menţionate la prezentul alineat primul paragraf litera (c).
Art. 68a: Costuri cu personalul în cazul granturilor şi al asistenţei rambursabile
(1)Costurile directe cu personalul ale unei operaţiuni pot fi calculate la o rată forfetară de până la 20 % din costurile directe, altele decât cele cu personalul. Statele membre nu sunt obligate să facă un calcul pentru a stabili rata aplicabilă, cu condiţia ca costurile directe ale operaţiunii să nu includă contractele de achiziţii publice de lucrări a căror valoare depăşeşte pragul prevăzut la articolul 4 litera (a) din Directiva 2014/24/UE.
(2)În vederea stabilirii costurilor cu personalul, remuneraţia pe oră se poate calcula prin împărţirea valorii celei mai recente a costurilor brute anuale documentate cu forţa de muncă la 1 720 de ore pentru persoanele care lucrează cu normă întreagă sau la o valoare proporţională cu cele 1 720 de ore pentru persoanele care lucrează cu fracţiune de normă.
(3)La aplicarea remuneraţiei pe oră calculate în conformitate cu alineatul (2), numărul total de ore declarat pentru o persoană pentru un an dat nu depăşeşte numărul de ore utilizate pentru calculul remuneraţiei pe oră respective.
Primul paragraf nu se aplică programelor din cadrul obiectivului de cooperare teritorială europeană pentru costurile cu membrii personalului referitoare la persoane fizice care lucrează în cadrul operaţiunii în baza unui contract cu fracţiune de normă.
(4)În cazul în care nu sunt disponibile, costurile brute anuale cu forţa de muncă pot fi deduse din costurile brute documentate cu forţa de muncă disponibile sau din contractul de muncă, operându-se ajustările corespunzătoare pentru o perioadă de 12 luni.
(5)Costurile cu personalul referitoare la persoanele fizice care lucrează în cadrul operaţiunii în baza unui contract cu fracţiune de normă se pot calcula ca procent fix din costurile brute cu forţa de muncă, în funcţie de procentul fix de timp lucrat pe lună în cadrul operaţiunii, fără obligaţia de a se stabili un sistem separat de înregistrare a timpului de lucru. Angajatorul emite pentru angajaţi un document în care se indică procentul fix respectiv.
Art. 68b: Finanţarea la rate forfetare pentru alte costuri decât cele cu personalul
(1)Pentru a acoperi costurile eligibile rămase ale unei operaţiuni, se poate folosi o rată forfetară de până la 40 % din costurile directe eligibile cu personalul fără ca statul membru să fie obligat să facă vreun calcul pentru a stabili rata aplicabilă.
Pentru operaţiunile sprijinite prin FSE, FEDR sau FEADR, salariile şi indemnizaţiile plătite participanţilor sunt considerate costuri eligibile suplimentare care nu sunt incluse în rata forfetară.
(2)Rata forfetară menţionată la alineatul (1) nu se aplică pentru costurile cu personalul calculate pe baza unei rate forfetare.

Art. 68c: Costul unitar pentru operaţiunile care vizează provocările legate de migraţie generate de agresiunea militară a Federaţiei Ruse
Pentru implementarea operaţiunilor care vizează provocările legate de migraţie generate de agresiunea militară a Federaţiei Ruse, statele membre pot include în cheltuielile declarate în cererile de plată un cost unitar legat de nevoile de bază şi de sprijinul acordat persoanelor care au primit protecţie temporară sau altă protecţie adecvată în temeiul dreptul intern, în conformitate cu Decizia de punere în aplicare (UE) 2022/382 a Consiliului (*) şi cu Directiva 2001/55/CE a Consiliului (**). Acest cost unitar este de 100 EUR pe săptămână pentru fiecare săptămână completă sau parţială în care persoana se află în statul membru în cauză. Costul unitar poate fi utilizat pentru maximum 26 de săptămâni în total, începând cu data sosirii persoanei în Uniune.
(*)Decizia de punere în aplicare (UE) 2022/382 a Consiliului din 4 martie 2022 de constatare a existenţei unui aflux masiv de persoane strămutate din Ucraina în înţelesul articolului 5 din Directiva 2001/55/CE şi având drept efect introducerea unei protecţii temporare (JO L 71, 4.3.2022, p. 1).
(**)Directiva 2001/55/CE a Consiliului din 20 iulie 2001 privind standardele minime pentru acordarea protecţiei temporare, în cazul unui aflux masiv de persoane strămutate, şi măsurile de promovare a unui echilibru între eforturile statelor membre pentru primirea acestor persoane şi suportarea consecinţelor acestei primiri (JO L 212, 7.8.2001, p. 12).

[textul din Art. 68^C din partea II, titlul VII, capitolul III a fost abrogat la 26-oct-2022 de Art. 1, punctul 3. din Regulamentul 2039/19-oct-2022]
[textul din Art. 68^C din partea II, titlul VII, capitolul III a fost abrogat la 26-oct-2022 de Art. 1, punctul 3. din Regulamentul 2039/19-oct-2022]
Sumele calculate pe această bază sunt considerate drept sprijin public plătit beneficiarilor şi drept cheltuieli eligibile, în sensul aplicării prezentului regulament.

Art. 69: Norme specifice de eligibilitate pentru granturi şi pentru asistenţa rambursabilă
(1)Contribuţiile în natură sub forma prestării de lucrări, furnizării de bunuri, servicii, terenuri şi imobile pentru care nu au fost efectuate plăţi în numerar justificate de facturi sau documente cu valoare justificativă echivalentă pot constitui cheltuieli eligibile cu condiţia ca astfel să prevadă normele de eligibilitate ale fondurilor ESI şi ale programului şi să fie îndeplinite următoarele criterii:
a)contribuţia publică destinată unei operaţiuni care include contribuţii în natură nu depăşeşte valoarea totală a cheltuielilor eligibile, cu excepţia contribuţiilor în natură, la încheierea operaţiunii;
b)valoarea atribuită contribuţiilor în natură nu depăşeşte costurile în general acceptate pe piaţa în cauză;
c)valoarea şi aplicarea contribuţiei poate face obiectul unei evaluări şi al unei verificări independente;
d)în cazul furnizării de terenuri sau imobile, se poate face o plată în numerar în vederea unui contract de închiriere la o valoare nominală pe an care să nu depăşească o unitate monetară a statului membru respectiv;
e)în cazul contribuţiilor în natură sub formă de muncă neremunerată, valoarea muncii este determinată luând în considerare timpul consacrat verificat şi rata remuneraţiei pentru o muncă echivalentă.
Valoarea terenului sau a bunului imobiliar menţionate la prezentul alineat primul paragraf litera (d) se certifică de un expert independent calificat sau de un organism oficial autorizat în mod corespunzător şi nu depăşeşte limita prevăzută la alineatul (3) litera (b).
(2)Costurile de amortizare pot fi considerate eligibile dacă următoarele condiţii sunt îndeplinite:
a)normele de eligibilitate ale programului permit acest lucru;
b)valoarea cheltuielilor este dovedită corespunzător prin documente justificative cu valoare probatorie echivalentă facturilor în cazul rambursării sub forma menţionată la articolul 67 alineatul (1) primul paragraf litera (a);
c)costurile se raportează exclusiv la perioada de sprijin pentru operaţiune;
d)granturile publice nu au contribuit la achiziţionarea activelor amortizate.
(3)Următoarele costuri nu sunt eligibile pentru o contribuţie din partea fondurilor ESI şi din suma de sprijin transferată de la Fondul de coeziune la MIE astfel cum se prevede la articolul 92 alineatul (6):
a)dobânzi debitoare, cu excepţia celor referitoare la granturi acordate sub forma unei subvenţii pentru dobândă sau a unei subvenţii pentru comisioanele de garantare;
b)achiziţionarea de terenuri neconstruite şi de terenuri construite cu o sumă mai mare de 10 % din cheltuielile totale eligibile ale operaţiunii în cauză. În cazul siturilor abandonate şi al siturilor utilizate anterior pentru activităţi industriale care conţin clădiri, această limită se majorează la 15 %. În cazuri excepţionale şi justificate corespunzător, această limită poate fi majorată peste procentajele respective indicate mai sus pentru operaţiunile privind protecţia mediului;
c)taxa pe valoarea adăugată, cu excepţia cazului în care aceasta nu se poate recupera în temeiul legislaţiei naţionale privind TVA-ul.
Art. 70: Eligibilitatea operaţiunilor în funcţie de localizare
(1)Sub rezerva derogărilor menţionate la alineatul (2) şi a normelor specifice fondurilor, operaţiunile sprijinite prin fondurile ESI sunt situate în zona vizată de program.
Operaţiunile referitoare la furnizarea de servicii pentru cetăţeni sau întreprinderi care acoperă întregul teritoriu al unui stat membru sunt considerate ca fiind situate în toate zonele vizate de program dintr-un stat membru. În astfel de cazuri, cheltuielile se alocă proporţional zonelor relevante vizate de program, pe baza unor criterii obiective.
Al doilea paragraf de la prezentul alineat nu se aplică programului naţional menţionat la articolul 6 alineatul (2) din Regulamentul (UE) nr. 1305/2013 şi nici programului specific pentru crearea şi operarea reţelei rurale naţionale menţionat la articolul 54 alineatul (1) din regulamentul menţionat.
(2)Autoritatea de management poate accepta ca o operaţiune să fie implementată în afara zonei vizate de program, dar pe teritoriul Uniunii, dacă toate condiţiile de mai jos sunt îndeplinite:
a)operaţiunea se realizează în beneficiul zonei vizate de program;
b)cuantumul total din partea FEDR, a Fondului de coeziune, a FEADR sau a FEPAM, alocat în cadrul programului pentru operaţiunile situate în afara zonei vizate de program, nu depăşeşte 15 % din sprijinul din partea FEDR, a Fondului de coeziune, a FEADR sau a FEPAM la nivelul priorităţii la momentul adoptării programului;
c)comitetul de monitorizare şi-a dat acordul pentru operaţiunea sau tipurile de operaţiuni în cauză;
d)obligaţiile autorităţilor pentru program în ceea ce priveşte gestiunea, controlul şi auditul operaţiunii sunt îndeplinite de autorităţile responsabile pentru programul în cadrul căruia operaţiunea respectivă beneficiază de sprijin, sau încheie acorduri cu autorităţile din zona în care operaţiunea este implementată.
În cazul în care operaţiunile finanţate din fonduri şi din FEPAM sunt implementate în afara zonei vizate de program, în conformitate cu prezentul alineat, şi aduc beneficii atât în interiorul, cât şi în afara zonei vizate de program, astfel de cheltuieli se alocă proporţional pentru respectivele zone, pe baza unor criterii obiective.
În cazul în care operaţiunile vizează obiectivul tematic menţionat la articolul 9 primul paragraf punctul 1 şi sunt implementate în afara statului membru, dar pe teritoriul Uniunii, se aplică numai primul paragraf literele (b) şi (d) de la prezentul alineat.
În cazul în care operaţiunile care beneficiază de sprijin din partea FEDR, a FSE sau a Fondului de coeziune şi care vizează provocările legate de migraţie generate de agresiunea militară a Federaţiei Ruse sunt implementate în afara zonei vizate de program, dar pe teritoriul statului membru, se aplică numai primul paragraf litera (d).

(3)Pentru operaţiunile care vizează asistenţa tehnică sau măsuri de informare, de comunicare şi de asigurare a vizibilităţii şi activităţi promoţionale, precum şi pentru operaţiunile privind obiectivul tematic menţionat la articolul 9 primul paragraf punctul 1, cheltuielile pot fi suportate în afara Uniunii cu condiţia să fie necesare pentru implementarea satisfăcătoare a operaţiunii.
(4)Alineatele (1), (2) şi (3) nu se aplică programelor din cadrul obiectivului de cooperare teritorială europeană. Alineatele (2) şi (3) nu se aplică operaţiunilor sprijinite de FSE, cu excepţia alineatului (2) al patrulea paragraf.

Art. 71: Caracterul durabil al operaţiunilor
(1)În cazul unei operaţiuni constând în investiţii în infrastructură sau producţie, contribuţia din partea fondurilor ESI se rambursează dacă, în termen de cinci ani de la efectuarea plăţii finale către beneficiar sau în termenul prevăzut de normele privind ajutorul de stat, după caz, face obiectul uneia dintre următoarele:
a)încetarea sau delocalizarea unei activităţi productive în afara zonei vizate de program;
b)o modificare a proprietăţii asupra unui element de infrastructură care dă un avantaj nejustificat unei întreprinderi sau unui organism public;
c)o modificare substanţială care afectează natura, obiectivele sau condiţiile de realizare şi care ar determina subminarea obiectivelor iniţiale ale acesteia.
Sumele plătite în mod necuvenit pentru operaţiune sunt recuperate de statul membru proporţional cu perioada pentru care cerinţele nu au fost îndeplinite.
Statele membre pot reduce la trei ani perioada limită stabilită la primul paragraf în situaţii care vizează menţinerea investiţiilor sau a locurilor de muncă create de IMM-uri.
(2)În cazul unei operaţiuni constând în investiţii în infrastructură sau producţie, contribuţia din partea fondurilor ESI se rambursează dacă, în termen de 10 ani de la efectuarea plăţii finale către beneficiar, activitatea de producţie în cauză este delocalizată în afara Uniunii, cu excepţia situaţiei în care beneficiarul este un IMM. În cazul în care contribuţia din partea fondurilor ESI ia forma unui ajutor de stat, perioada de 10 ani se înlocuieşte cu termenul-limită aplicabil conform normelor privind ajutorul de stat.
(3)În cazul operaţiunilor sprijinite de FSE şi al operaţiunilor sprijinite de alte fonduri ESI care nu constau în investiţii în infrastructură sau producţie, contribuţia din partea fondului se rambursează numai dacă operaţiunile fac obiectul unei obligaţii de menţinere a investiţiei în temeiul normelor aplicabile privind ajutorul de stat şi are loc o încetare sau delocalizare a activităţii de producţie în termenul prevăzut de respectivele norme.
(4)Alineatele (1), (2) şi (3) de la prezentul articol nu se aplică în cazul contribuţiilor la instrumente financiare sau prin instrumente financiare sau pentru achiziţionarea prin leasing în temeiul articolului 45 alineatul (2) litera (b) din Regulamentul (UE) nr. 1305/2013 şi niciunei operaţiuni a cărei activitate de producţie încetează ca urmare a unui faliment fără caracter fraudulos.

(5)Alineatele (1), (2) şi (3) nu se aplică persoanelor fizice care beneficiază de sprijin pentru investiţii şi, după finalizarea operaţiunii de investiţii, devin eligibile şi beneficiază de sprijin în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 1309/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului (1), dacă investiţiile în cauză sunt legate în mod direct de tipul de activitate identificată ca fiind eligibilă pentru sprijin din partea Fondului european de ajustare la globalizare.
(1)Regulamentul (UE) nr. 1309/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 decembrie 2013 privind Fondul european de ajustare la globalizare (2014-2020) şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1927/2006 (JO L 347, 20.12.2013, p. 855).