Titlul i - OBIECTIVE ŞI CADRUL FINANCIAR - Regulamentul 1303/17-dec-2013 de stabilire a unor dispoziţii comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime, precum şi de stabilire a unor dispoziţii generale privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1083/2006 al Consiliului
Acte UE
Jurnalul Oficial 347L
În vigoare Versiune de la: 1 Martie 2024
TITLUL I:OBIECTIVE ŞI CADRUL FINANCIAR
Art. 89: Misiune şi obiective
(1)Fondurile contribuie la dezvoltarea şi continuarea acţiunilor Uniunii care conduc la consolidarea coeziunii sale economice, sociale şi teritoriale, în conformitate cu articolul 174 din TFUE.
Acţiunile sprijinite de fonduri contribuie, de asemenea, la realizarea strategiei Uniunii pentru o creştere inteligentă, durabilă şi favorabilă incluziunii.
(2)Pentru misiunea menţionată la alineatul (1), se urmăresc următoarele obiective:
a)«investiţii pentru creştere şi locuri de muncă» în statele membre şi regiuni, care beneficiază de contribuţii din toate fondurile; şi
b)«cooperare teritorială europeană», care beneficiază de contribuţii din FEDR.
Art. 90: Investiţii pentru creştere şi locuri de muncă
(1)Fondurile structurale sprijină obiectivul privind investiţiile pentru creştere economică şi locuri de muncă în toate regiunile corespunzătoare nivelului 2 din nomenclatorul comun al unităţilor teritoriale de statistică (denumite în continuare «regiuni de nivelul NUTS 2»), instituit prin Regulamentul (CE) nr. 1059/2003 modificat prin Regulamentul (CE) nr. 105/2007.
(2)Resursele pentru obiectivul privind investiţiile pentru creştere economică şi locuri de muncă sunt repartizate între următoarele trei categorii de regiuni de nivelul NUTS 2:
a)regiuni mai puţin dezvoltate, al căror PIB pe cap de locuitor este mai mic de 75 % din PIB-ul mediu al UE-27;
b)regiuni de tranziţie, al căror PIB pe cap de locuitor este între 75 % şi 90 % din PIB-ul mediu al UE-27;
c)regiuni mai dezvoltate, al căror PIB pe cap de locuitor este mai mare de 90 % din PIB-ul mediu al UE-27.
Clasificarea regiunilor în cadrul uneia dintre cele trei categorii de regiuni este stabilită în funcţie de raportul dintre PIB-ul pe cap de locuitor pentru fiecare regiune, măsurat în funcţie de paritatea puterii de cumpărare (PPC) şi calculat pe baza datelor aferente perioadei 2007-2009 din Uniune, şi PIB-ul mediu al UE-27 pentru aceeaşi perioadă de referinţă.
(3)Fondul de coeziune sprijină statele membre în cauză al căror VNB pe cap de locuitor, măsurat în PPC şi calculat pe baza datelor aferente perioadei 2008-2010 din Uniune, este mai mic de 90 % din VNB-ul mediu pe cap de locuitor din UE-27 pentru aceeaşi perioadă de referinţă.
Statele membre eligibile pentru finanţare din Fondul de coeziune în 2013, dar al căror VNB nominal pe cap de locuitor depăşeşte 90 % din VNB-ul mediu pe cap de locuitor din UE-27, calculat în conformitate cu primul paragraf, beneficiază de sprijin din Fondul de coeziune pe o bază tranzitorie şi specifică.
(4)Imediat după intrarea în vigoare a prezentului regulament, Comisia adoptă, printr-un act de punere în aplicare, o decizie prin care stabileşte lista regiunilor care îndeplinesc criteriile celor trei categorii de regiuni de la alineatul (2) şi a statelor membre care îndeplinesc criteriile de la alineatul (3). Lista respectivă este valabilă de la 1 ianuarie 2014 până la 31 decembrie 2020.
(5)În 2016, Comisia revizuieşte eligibilitatea statelor membre pentru a primi susţinere din Fondul de coeziune pe baza cifrelor referitoare la VNB-ul Uniunii pentru perioada 2012-2014 pentru UE-27. Statele membre al căror VNB nominal pe cap de locuitor scade sub 90 % din VNB-ul mediu pe cap de locuitor pentru UE-27 devin eligibile pentru a primi susţinere din Fondul de coeziune, iar statele membre care erau eligibile pentru Fondul de coeziune şi al căror VNB nominal pe cap de locuitor depăşeşte 90 % devin neeligibile, beneficiind de asistenţă din Fondul de coeziune pe o bază tranzitorie şi specifică.
Art. 91: Resurse pentru coeziunea economică, socială şi teritorială
(1)Resursele pentru coeziunea economică, socială şi teritorială disponibile pentru angajamentul bugetar corespunzător perioadei 2014-2020 sunt de 330 105 627 309 EUR la preţurile din 2011, în conformitate cu repartizarea anuală stabilită în anexa VI, din care 325 938 694 233 EUR reprezintă resursele globale alocate pentru FEDR, FSE şi Fondul de coeziune, iar 4 166 933 076 EUR reprezintă o alocare specifică pentru YEI. În scopul programării şi includerii ulterioare în bugetul Uniunii, cuantumul resurselor pentru coeziunea economică, socială şi teritorială se indexează cu 2 % pe an.
(2)Comisia adoptă o decizie, prin intermediul unor acte de punere în aplicare, de stabilire a repartizării anuale a resurselor globale pentru fiecare stat membru în cadrul obiectivului privind investiţiile pentru creştere economică şi
locuri de muncă şi a repartizării anuale a resurselor din alocările specifice pentru YEI per stat membru, împreună cu lista regiunilor eligibile, în conformitate cu criteriile şi metodologia prevăzute în anexele VII şi, respectiv, VIII, fără a aduce atingere alineatului (3) din prezentul articol sau articolului 92 alineatul (8).
(3)După ce se deduc sprijinul acordat MIE menţionat la articolul 92 alineatul (6) şi ajutorul destinat celor mai defavorizate persoane menţionat la articolul 92 alineatul (7), se alocă pentru asistenţa tehnică acordată la iniţiativa Comisiei 0,35 % din resursele globale, din care maximum 112 233 000 EUR în preţuri curente se alocă pentru Programul de sprijin pentru reforme structurale instituit prin Regulamentul (UE) 2017/825 în vederea utilizării în cadrul domeniului de aplicare şi al scopului respectivului program.
Art. 92: Resurse pentru obiectivul privind investiţiile pentru creştere economică şi locuri de muncă şi pentru obiectivul privind cooperarea teritorială europeană
(1)Resursele pentru obiectivul privind investiţiile pentru creştere economică şi ocuparea forţei de muncă se ridică la 96,09 % din resursele globale (şi anume, un total de 317 073 545 392 EUR) şi se alocă după cum urmează:
a)51,52 % (şi anume, un total de 163 359 380 738 EUR) pentru regiunile mai puţin dezvoltate;
b)10,82 % (şi anume, un total de 34 319 221 039 EUR) pentru regiunile de tranziţie;
c)16,33 % (şi anume, un total de 51 773 321 432 EUR) pentru regiunile mai dezvoltate;
d)20,89 % (şi anume, un total de 66 236 030 665 EUR) pentru statele membre care beneficiază de contribuţii din Fondul de coeziune;
e)0,44 % (şi anume, un total de 1 385 591 518 EUR) ca finanţare suplimentară pentru regiunile ultraperiferice menţionate la articolul 349 din TFUE şi pentru regiunile de nivelul NUTS 2 care îndeplinesc criteriile stabilite la articolul 2 din Protocolul nr. 6 la Actul de aderare din 1994.
(2)Pe lângă sumele stabilite la articolul 91 şi la alineatul (1) de la prezentul articol, pentru anii 2014 şi 2015 se pune la dispoziţie o sumă suplimentară de 94 200 000 EUR, respectiv de 92 400 000 EUR, aşa cum se prevede în secţiunea «Ajustări suplimentare» din anexa VII. Sumele respective sunt identificate în decizia Comisiei menţionată la articolul 91 alineatul (2).
(3)În 2016, Comisia revizuieşte, în cadrul ajustării sale tehnice pentru anul 2017, în conformitate cu articolele 6 şi 7 din Regulamentul (UE, Euratom) nr. 1311/2013, totalul fondurilor alocate în cadrul obiectivului privind investiţiile pentru creştere economică şi locuri de muncă fiecărui stat membru pentru perioada 2017-2020, aplicând metoda de alocare stabilită la punctele 1-16 din anexa VII pe baza celor mai recente statistici disponibile şi a comparaţiei, pentru statele membre supuse plafonării, dintre PIB-ul naţional cumulat înregistrat pentru anii 2014-2015 şi PIB-ul naţional cumulat pentru aceeaşi perioadă estimat în 2012 în conformitate cu punctul 10 din anexa VII. În cazul în care există o divergenţă cumulată de peste +/- 5 % între alocările revizuite şi alocările totale, alocările totale se ajustează în mod corespunzător. În conformitate cu articolul 7 din Regulamentul (UE, Euratom) nr. 1311/2013, ajustările trebuie să fie distribuite în mod egal pe parcursul anilor 2017-2020, iar plafoanele corespunzătoare din cadrul financiar se modifică în consecinţă. Efectul net total al ajustărilor, indiferent dacă acestea sunt pozitive sau negative, nu depăşeşte 4 000 000 000 EUR. După ajustarea tehnică, Comisia adoptă o decizie, prin intermediul unor acte de punere în aplicare, care stabileşte repartizarea anuală revizuită a resurselor globale pentru fiecare stat membru.
(4)Pentru a se asigura că sunt direcţionate suficiente investiţii către ocuparea forţei de muncă în rândul tinerilor, mobilitatea forţei de muncă, cunoaştere, incluziunea socială şi combaterea sărăciei, cota de resurse ale fondurilor structurale disponibilă pentru programarea programelor operaţionale în cadrul obiectivului privind investiţiile pentru creştere economică şi locuri de muncă, alocată de FSE în fiecare stat membru, nu este mai mică decât cota din FSE corespunzătoare pentru respectivul stat membru, prevăzută în programele operaţionale pentru obiectivul privind convergenţa, competitivitate regională şi ocuparea forţei de muncă pentru perioada de programare 2007-2013. La respectiva cotă se adaugă o sumă suplimentară pentru fiecare stat membru, stabilită în conformitate cu metoda prevăzută în anexa IX, pentru a se asigura că cota din FSE exprimată sub formă de procente din totalul resurselor combinate pentru fonduri la nivelul Uniunii, excluzând finanţarea din Fondul de coeziune pentru infrastructura de transport din cadrul MIE, menţionată la alineatul (6), şi finanţarea din fondurile structurale pentru ajutorul destinat celor mai defavorizate persoane menţionată la alineatul (7), din statele membre nu este mai mică de 23,1 %. În sensul prezentului alineat, investiţiile furnizate din FSE către YEI se consideră a fi parte a cotei din fondurile structurale alocate FSE.
(5)Resursele pentru YEI se ridică la 4 166 933 076 EUR, din care 23,7 milioane EUR constituie resursele suplimentare pentru 2020. Resursele respective se completează cu un sprijin specific din FSE, în conformitate cu articolul 22 din Regulamentul FSE.
Statele membre care beneficiază de resursele suplimentare destinate alocării specifice pentru YEI pot solicita transferul a până la 50 % din aceste resurse suplimentare către FSE, pentru a constitui sprijinul specific corespunzător din FSE, astfel cum se prevede la articolul 22 alineatul (1) din Regulamentul FSE. Un astfel de transfer se efectuează către diferitele categorii de regiuni în funcţie de clasificarea regiunilor eligibile pentru majorarea alocării specifice pentru YEI. Statele membre solicită transferul în cererea de modificare a programelor în conformitate cu articolul 30 alineatul (1) din prezentul regulament. Resursele alocate pentru exerciţiile anterioare nu pot fi transferate.
Al doilea paragraf de la prezentul alineat se aplică tuturor resurselor suplimentare destinate alocării specifice pentru YEI alocate în 2019 şi 2020.
(6)Cuantumul sprijinului din Fondul de coeziune care urmează să fie transferat către MIE este de 10 000 000 000 EUR. Acesta este cheltuit pentru proiecte de infrastructură de transport în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 1316/2013 exclusiv în statele membre eligibile pentru finanţare din Fondul de coeziune.
Comisia adoptă, printr-un act de punere în aplicare, o decizie de stabilire a sumei care urmează să fie transferată din suma alocată fiecărui stat membru din Fondul de coeziune către MIE, sumă care este determinată în mod proporţional pentru întreaga perioadă. Alocarea din Fondul de coeziune pentru fiecare stat membru se reduce în consecinţă.
Creditele anuale care corespund contribuţiei din Fondul de coeziune menţionate la primul paragraf sunt înscrise în liniile bugetare corespunzătoare MIE începând cu exerciţiul bugetar 2014.
Suma transferată din Fondul de coeziune către MIE, menţionată la primul paragraf, pentru a fi cheltuită exclusiv în statele membre eligibile pentru finanţare din Fondul de coeziune se execută prin lansarea de cereri specifice pentru proiecte de implementare a reţelelor de bază sau pentru proiecte şi activităţi orizontale identificate în partea I din anexa I la Regulamentul (UE) nr. 1316/2013.
Normele aplicabile sectorului transporturilor în temeiul Regulamentului (UE) nr. 1316/2013 se aplică cererilor specifice menţionate la al patrulea paragraf. Până la 31 decembrie 2016, selecţia proiectelor eligibile pentru finanţare respectă alocările naţionale din cadrul Fondului de coeziune. Începând cu 1 ianuarie 2017, resursele transferate MIE care nu au fost angajate pentru un proiect de infrastructură de transport sunt puse la dispoziţia tuturor statelor membre eligibile pentru finanţare din Fondul de coeziune, în vederea finanţării proiectelor de infrastructură de transport în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 1316/2013.
Pentru a sprijini statele membre eligibile pentru finanţare din Fondul de coeziune care pot întâmpina dificultăţi în conceperea de proiecte cu o suficientă maturitate, calitate, sau ambele, şi care aduc suficientă valoare adăugată pentru Uniune, se acordă o atenţie specială acţiunilor de sprijinire a programelor destinate consolidării capacităţii instituţionale şi a eficienţei administraţiilor publice şi a serviciilor publice legate de dezvoltarea şi implementarea proiectelor menţionate în partea I din anexa I la Regulamentul (UE) nr. 1316/2013. Pentru a asigura cel mai înalt nivel de absorbţie a fondurilor transferate în toate statele membre eligibile pentru finanţare din Fondul de coeziune, Comisia poate organiza cereri suplimentare.
(7)Contribuţia din fondurile structurale pentru ajutorul destinat celor mai defavorizate persoane în temeiul obiectivului privind investiţiile pentru creştere economică şi locuri de muncă este de cel puţin 2 500 000 000 EUR şi poate fi majorată cu până la 1 000 000 000 EUR printr-un sprijin suplimentar stabilit în mod voluntar de către statele membre.
Comisia adoptă, printr-un act de punere în aplicare, o decizie de stabilire a sumei care urmează să fie transferată din suma alocată fiecărui stat membru din fondurile structurale pentru ajutorul destinat celor mai defavorizate persoane pentru întreaga perioadă. Alocarea din fondurile structurale pentru fiecare stat membru este redusă în mod corespunzător, pe baza unei reduceri proporţionale în funcţie de categoria regiunilor.
Creditele anuale care corespund contribuţiei din fondurile structurale menţionate la primul paragraf sunt înscrise în liniile bugetare corespunzătoare instrumentului de ajutor destinat celor mai defavorizate persoane pentru exerciţiul bugetar 2014.
(8)330 000 000 EUR din resursele fondurilor structurale pentru obiectivul privind investiţiile pentru creştere economică şi locuri de muncă se alocă acţiunilor inovatoare gestionate direct sau indirect de Comisie în domeniul dezvoltării urbane durabile.
(9)Resursele pentru obiectivul de cooperare teritorială europeană reprezintă 2,69 % din resursele globale disponibile pentru angajamentul bugetar din fonduri pentru perioada 2014-2020 (şi anume, un total de 8 865 148 841 EUR).
(10)În sensul prezentului articol, al articolelor 18, 91, 93, 95, 99, 120, al anexei I şi al anexei X la prezentul regulament, precum şi în sensul articolului 4 din Regulamentul privind FEDR, al articolului 4 şi al articolelor 16-23 din Regulamentul privind FSE, al articolului 3 alineatul (3) din Regulamentul privind CTE, regiunea ultraperiferică Mayotte se consideră o regiune de nivelul NUTS 2 care se încadrează în categoria regiunilor mai puţin dezvoltate. În sensul articolului 3 alineatele (1) şi (2) din Regulamentul privind CTE, Mayotte şi Saint Martin se consideră regiuni de nivelul NUTS 3.
Art. 92a: Resursele REACT-EU
Măsurile menţionate la articolul 1 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2020/2094 al Consiliului (*1) sunt implementate în cadrul fondurilor structurale cu o sumă de până la 47 500 000 000 EUR la preţurile din 2018, astfel cum se menţionează la articolul 2 alineatul (2) litera (a) punctul (i) din regulamentul respectiv, sub rezerva dispoziţiilor articolului 3 alineatele (3), (4), (7) şi (9) din respectivul regulament.
(*1)Regulamentul (UE) 2020/2094 al Consiliului din 14 decembrie 2020 de instituire a unui instrumentul de redresare al Uniunii Europene pentru a sprijini redresarea în urma crizei provocate de COVID-19 (JO L 433, 22.12.2020, p. 23).
Aceste resurse suplimentare pentru 2021 şi 2022, provenite din Instrumentul de redresare al Uniunii Europene, oferă asistenţă pentru sprijinirea ameliorării efectelor provocate de criză în contextul pandemiei de COVID-19 şi al consecinţelor sale sociale şi pentru pregătirea unei redresări verzi, digitale şi reziliente a economiei (denumite în continuare «resursele REACT-EU»).
În conformitate cu articolul 3 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2020/2094, resursele REACT-EU constituie venituri alocate externe în sensul articolului 21 alineatul (5) din Regulamentul financiar.
Art. 92b: Măsuri de implementare pentru resursele REACT-EU
(1)Resursele REACT-EU se pun la dispoziţie în temeiul obiectivului privind investiţiile pentru creştere economică şi locuri de muncă.
Prin derogare de la articolul 94, statele membre alocă în comun o parte din resursele lor REACT-EU programelor de cooperare transfrontalieră în cadrul obiectivului privind cooperarea teritorială europeană la care participă, în cazul în care convin că astfel de alocări reflectă priorităţile lor naţionale respective.
Resursele REACT-EU sunt utilizate pentru implementarea asistenţei tehnice în temeiul alineatului (6) de la prezentul articol şi a operaţiunilor de implementare a obiectivului tematic prevăzut la alineatul (9) primul paragraf de la prezentul articol.
(2)Resursele REACT-EU sunt puse la dispoziţie pentru angajamentele bugetare aferente anilor 2021 şi 2022, în completarea resurselor globale prevăzute la articolul 91, după cum urmează:
- 2021: 37 500 000 000 EUR;
- 2022: 10 000 000 000 EUR.
Resursele REACT-EU sprijină şi cheltuieli administrative în valoare de până la 18 000 000 EUR la preţurile din 2018.
Operaţiunile care urmează să fie sprijinite de resursele REACT-EU pot fi selectate pentru sprijin până la sfârşitul anului 2023. Dispoziţiile de aplicare treptată prevăzute într-un regulament de stabilire a unor dispoziţii comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziţie justă şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime, şi de instituire a unor norme financiare aplicabile acestor fonduri, precum şi Fondului pentru azil şi migraţie, Fondului pentru securitate internă şi Instrumentului pentru managementul frontierelor şi vize sunt aplicabile operaţiunilor sprijinite din resursele REACT-EU.
(3)Asistenţa tehnică la iniţiativa Comisiei face obiectul unei alocări reprezentând 0,35 % din resursele REACT-EU, acordând o atenţie specială statelor membre care au fost mai puternic afectate de pandemia de COVID-19 şi statelor membre cu rate mai scăzute de absorbţie şi de implementare.
(4)Comisia adoptă o decizie, prin acte de punere în aplicare, privind stabilirea defalcării resurselor REACT-EU cu titlul de credite din fondurile structurale pentru 2021 pentru fiecare stat membru, în conformitate cu criteriile şi metodologia prevăzute în anexa VIIa. Această decizie se revizuieşte în 2021 pentru a se stabili defalcarea resurselor REACT-EU pentru 2022, pe baza datelor disponibile până la 19 octombrie 2021.
(5)Prin derogare de la dispoziţiile articolului 76 primul paragraf, angajamentele bugetare pentru resursele REACT-EU aferente fiecărui program operaţional vizat trebuie efectuate pentru fiecare fond pentru anii 2021 şi 2022.
Angajamentul juridic menţionat la articolul 76 al doilea paragraf pentru anii 2021 şi 2022 intră în vigoare la data menţionată la articolul 3 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2020/2094 sau după această dată.
- Articolul 76 al treilea şi al patrulea paragraf nu se aplică în ceea ce priveşte resursele REACT-EU.
Prin derogare de la dispoziţiile articolului 14 alineatul (3) din Regulamentul financiar, normele privind dezangajările, prevăzute în partea II titlul IX capitolul IV şi la articolul 136 din prezentul regulament se aplică angajamentelor bugetare bazate pe resursele REACT-EU. Prin derogare de la dispoziţiile articolului 12 alineatul (4) litera (c) din Regulamentul financiar, resursele REACT-EU nu se utilizează pentru un program sau o acţiune următoare.
Prin derogare de la dispoziţiile articolului 86 alineatul (2) şi ale articolului 136 alineatul (1) din prezentul regulament, angajamentele pentru resursele REACT-EU se dezangajează în conformitate cu regulile care trebuie respectate pentru închiderea programelor.
Fiecare stat membru alocă resursele REACT-EU disponibile pentru programare în cadrul FEDR şi al FSE programelor operaţionale sau programelor de cooperare transfrontalieră, implicând autorităţile locale şi regionale, precum şi organismele relevante care reprezintă societatea civilă şi partenerii sociali, în conformitate cu principiul parteneriatului.
Prin derogare de la dispoziţiile articolului 92 alineatul (7), se propune ca o parte a resurselor REACT-EU să fie utilizată, dacă statul membru în cauză consideră necesar, pentru a spori sprijinul acordat Fondului de ajutor european pentru cele mai defavorizate persoane (FEAD), cu scopul de a gestiona situaţia persoanelor care au fost afectate într-o măsură fără precedent de criza provocată de pandemia de COVID-19. O parte din resursele REACT-EU pot fi, de asemenea, utilizate pentru a creşte sprijinul pentru Iniţiativa privind ocuparea forţei de muncă în rândul tinerilor. În ambele cazuri, creşterea poate fi propusă înainte sau în acelaşi timp cu alocarea către FEDR şi FSE.
După alocarea iniţială, la cererea unui stat membru privind modificarea unui program operaţional în temeiul articolului 30 alineatul (1), resursele REACT-EU pot fi transferate între FEDR şi FSE, independent de procentele menţionate la articolul 92 alineatul (1) literele (a), (b) şi (c), cu păstrarea capacităţii operaţionale a FSE la nivelul Uniunii. Prezentul paragraf nu se aplică resurselor FEDR alocate programelor de cooperare transfrontalieră din cadrul obiectivului «Cooperare teritorială europeană».
- Articolul 30 alineatul (5) nu se aplică în ceea ce priveşte resursele REACT-EU. Resursele respective sunt excluse din baza de calcul în sensul plafoanelor stabilite la alineatul respectiv.
În sensul aplicării articolului 30 alineatul (1) litera (f) din Regulamentul financiar, condiţia potrivit căreia creditele trebuie să fie destinate aceluiaşi obiectiv nu se aplică în cazul unor astfel de transferuri. Astfel de transferuri se pot aplica numai anului în curs sau anilor următori ai planului financiar.
Cerinţele prevăzute la articolul 92 alineatul (4) din prezentul regulament nu se aplică alocării iniţiale sau transferurilor ulterioare de resurse REACT-EU.
Resursele REACT-EU sunt implementate în conformitate cu normele fondului căruia îi sunt alocate sau transferate.
(6)Un procentaj de până la 4 % din resursele REACT-EU totale din cadrul FEDR şi al FSE poate fi alocat asistenţei tehnice la iniţiativa statelor membre, în cadrul oricărui program operaţional existent sprijinit de FEDR sau de FSE sau unui program sau programe operaţionale noi menţionate la alineatul (10).
Un procentaj de până la 6 % din resursele suplimentare din FEDR alocate unui program de cooperare transfrontalieră în temeiul obiectivului privind cooperarea teritorială europeană în temeiul celui de al doilea paragraf de la alineatul (1) poate fi alocat asistenţei tehnice.
(7)Prin derogare de la dispoziţiile articolului 81 alineatul (1) şi ale articolului 134 alineatul (1), prefinanţarea iniţială, care trebuie plătită în urma deciziei Comisiei de adoptare a unui program operaţional sau de aprobare a modificării unui program operaţional pentru alocarea resurselor REACT-EU, reprezintă 11 % din resursele REACT-EU alocate programelor pentru anul 2021.
În plus faţă de prefinanţarea iniţială prevăzută la primul paragraf, Comisia plăteşte 4 % din resursele REACT-EU alocate programelor pentru anul 2021 ca prefinanţare iniţială suplimentară în 2022. Pentru programele din statele membre care au înregistrat un nivel al sosirilor de persoane din Ucraina de peste 1 % din populaţia lor naţională în perioada 24 februarie 2022-23 martie 2022, procentul respectiv se majorează la 34 %.
Atunci când prezintă raportul final de implementare prevăzut la articolul 50 alineatul (1) şi la articolul 111, statele membre raportează cu privire la utilizarea prefinanţării iniţiale suplimentare prevăzute la al doilea paragraf de la prezentul alineat pentru a răspunde provocărilor legate de migraţie generate de agresiunea militară a Federaţiei Ruse şi la contribuţia respectivei prefinanţări iniţiale suplimentare la redresarea economiei.
În sensul aplicării articolului 134 alineatul (2) prefinanţării anuale din anii 2021, 2022 şi 2023, valoarea sprijinului acordat de fonduri programului operaţional pentru întreaga perioadă de programare include resursele REACT-EU.
În cazul în care decizia Comisiei de aprobare a programului operaţional sau a modificării programului operaţional pentru alocarea resurselor REACT-EU pentru 2021 a fost adoptată după 31 decembrie 2021, iar prefinanţarea aferentă nu a fost plătită, cuantumul prefinanţării iniţiale menţionat la primul şi al doilea paragraf de la prezentul alineat se plăteşte în 2022. Cuantumul plătit ca prefinanţare iniţială menţionat la primul şi al doilea paragraf de la prezentul alineat este descărcat integral din contabilitatea Comisiei cel târziu la momentul încheierii programului operaţional
(8)Resursele REACT-EU care nu sunt alocate asistenţei tehnice sunt utilizate în temeiul obiectivului tematic menţionat la alineatul (9) primul paragraf pentru a sprijini operaţiunile care sprijină ameliorarea efectelor provocate de criză în contextul pandemiei de COVID-19 şi al consecinţelor sale sociale şi care pregătesc o redresare verde, digitală şi rezilientă a economiei.
Statele membre pot aloca resursele REACT-EU fie uneia sau mai multor axe prioritare separate din cadrul unui program sau al unor programe operaţionale existente în temeiul obiectivului privind investiţiile pentru creştere economică şi locuri de muncă sau din cadrul unui program sau al unor programe de cooperare transfrontalieră existente în temeiul obiectivului privind cooperarea teritorială europeană, fie unui program sau unor programe operaţionale noi menţionate la alineatul (10) din prezentul articol în temeiul obiectivului privind investiţiile pentru creştere economică şi locuri de muncă. Prin derogare de la articolul 26 alineatul (1), programul acoperă perioada până la 31 decembrie 2022, sub rezerva dispoziţiilor alineatului (4) din prezentul articol.
În ceea ce priveşte FEDR, resursele REACT-EU sunt utilizate în primul rând pentru a sprijini investiţiile în produse şi servicii destinate serviciilor de sănătate sau în infrastructura socială, pentru a oferi sprijin sub formă de capital de lucru sau sprijin pentru investiţii în favoarea investiţiilor IMM-urilor în sectoare cu un potenţial mare de creare de locuri de muncă, pentru a sprijini investiţii care să contribuie la tranziţia către o economie digitală şi verde, pentru a sprijini investiţii în infrastructura care oferă servicii de bază cetăţenilor, precum şi pentru a susţine măsuri de sprijin economic în regiunile care depind cel mai mult de sectoarele cel mai afectate de criza provocată de COVID-19.
În ceea ce priveşte FSE, resursele REACT-EU sunt utilizate în primul rând pentru a sprijini accesul la piaţa muncii prin păstrarea locurilor de muncă ale angajaţilor şi ale lucrătorilor independenţi, inclusiv prin regimuri de şomaj tehnic, chiar şi atunci când sprijinul respectiv nu este combinat cu măsuri active pe piaţa muncii, cu excepţia cazului în care respectivele măsuri sunt impuse de dreptul intern. Resursele REACT-EU sprijină crearea de locuri de muncă şi locurile de muncă de calitate, în special pentru persoanele aflate în situaţii vulnerabile, şi extind măsurile de angajare a tinerilor, în concordanţă cu Garanţia pentru tineret consolidată. Investiţiile în educaţie, formarea profesională şi dezvoltarea competenţelor sunt orientate spre dubla tranziţie verde şi digitală.
Resursele REACT-EU sprijină şi sistemele sociale care contribuie la măsuri de incluziune socială, combaterea discriminării şi eradicarea sărăciei, concentrându-se în special asupra sărăciei în rândul copiilor, şi sporesc accesul la serviciile sociale de interes general, inclusiv pentru copii, persoanele în vârstă, persoanele cu dizabilităţi, minorităţile etnice şi persoanele fără adăpost.
(9)Cu excepţia asistenţei tehnice menţionate la alineatul (6) din prezentul articol şi a resurselor REACT-EU utilizate pentru FEAD sau pentru Iniţiativa privind ocuparea forţei de muncă în rândul tinerilor, menţionate la alineatul (5) al şaptelea paragraf din prezentul articol, resursele REACT-EU sprijină operaţiunile din cadrul noului obiectiv tematic «Sprijinirea ameliorării efectelor provocate de criză în contextul pandemiei de COVID-19 şi al consecinţelor sale sociale şi pregătirea unei redresări verzi, digitale şi reziliente a economiei», care completează obiectivele tematice prevăzute la articolul 9.
Obiectivul tematic menţionat la primul paragraf din prezentul alineat este disponibil exclusiv pentru programarea resurselor REACT-EU. Prin derogare de la dispoziţiile articolului 96 alineatul (1) literele (b), (c) şi (d) din prezentul regulament şi de la articolul 8 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 1299/2013, acesta nu este combinat cu alte priorităţi de investiţii.
Obiectivul tematic menţionat la primul paragraf din prezentul alineat constituie, de asemenea, prioritatea de investiţii unică pentru programarea şi implementarea resurselor REACT-EU din partea FEDR şi a FSE.
În cazul în care în cadrul unui program operaţional existent sunt stabilite una sau mai multe axe prioritare separate, care corespund obiectivului tematic menţionat la primul paragraf de la prezentul alineat, elementele enumerate la articolul 96 alineatul (2) litera (b) punctele (v) şi (vii) din prezentul regulament şi la articolul 8 alineatul (2) litera (b) punctele (v) şi (vi) din Regulamentul (UE) nr. 1299/2013 nu sunt necesare pentru descrierea axei prioritare din programul operaţional revizuit.
Planul de finanţare revizuit prevăzut la articolul 96 alineatul (2) litera (d) din prezentul regulament şi la articolul 8 alineatul (2) litera (d) din Regulamentul (UE) nr. 1299/2013 stabileşte alocarea resurselor REACT-EU pentru anul 2021 şi, după caz, pentru 2022 fără identificarea de sume destinate rezervei de performanţă şi fără niciun fel de defalcare pe categorii de regiuni.
Prin derogare de la dispoziţiile articolului 30 alineatul (1) din prezentul regulament, cererile de modificare a unui program, prezentate de un stat membru, se justifică în mod corespunzător şi prezintă, în particular, impactul preconizat al modificărilor aduse programului asupra sprijinirii ameliorării efectelor provocate de criză în contextul pandemiei de COVID-19 şi al consecinţelor sale sociale şi asupra pregătirii unei redresări verzi, digitale şi reziliente a economiei. Respectivele cereri sunt însoţite de programul revizuit.
(10)Prin derogare de la articolul 26 alineatul (4), noi programe operaţionale dedicate în cadrul obiectivului privind investiţiile pentru creştere economică şi locuri de muncă pot fi elaborate de statele membre în temeiul noului obiectiv tematic menţionat la alineatul (9) primul paragraf de la prezentul articol. Nu este necesară efectuarea niciunei evaluări ex ante astfel cum este prevăzut la articolul 55.
Prin derogare de la dispoziţiile articolului 96 alineatul (2) litera (a), atunci când se instituie un astfel de program operaţional nou, justificarea stabileşte impactul preconizat al programului operaţional asupra sprijinirii ameliorării efectelor provocate de criză în contextul pandemiei de COVID-19 şi al consecinţelor sale sociale şi asupra pregătirii unei redresări verzi, digitale şi reziliente a economiei.
Atunci când se instituie un astfel de program operaţional nou, numai autorităţile deja desemnate în cadrul programelor operaţionale în curs sprijinite de FEDR, de FSE şi de Fondul de coeziune pot fi identificate de statele membre în sensul articolului 96 alineatul (5) litera (a).
Elementele prevăzute la alineatul (2) primul paragraf litera (b) punctele (v) şi (vii), la alineatul (4), la alineatul (6) literele (b) şi (c) şi la articolul 96 alineatul (7) nu sunt necesare pentru un astfel de program operaţional nou. Elementele prevăzute la articolul 96 alineatul (3) sunt necesare numai în cazul în care se furnizează sprijinul aferent.
Prin derogare de la articolul 29 alineatele (3) şi (4) şi de la articolul 30 alineatul (2), Comisia face tot ce este posibil să aprobe toate noile programe operaţionale dedicate sau toate modificările aduse programelor existente în termen de 15 zile lucrătoare de la prezentarea acestora de către un stat membru.
(11)Prin derogare de la dispoziţiile articolului 65 alineatele (2) şi (9), cheltuielile pentru operaţiunile sprijinite în cadrul obiectivului tematic menţionat la alineatul (9) primul paragraf de la prezentul articol sunt eligibile începând cu 1 februarie 2020.
(12)Prin derogare de la dispoziţiile articolului 120 alineatul (3) primul şi al doilea paragraf, în cazul axei sau al axelor prioritare sprijinite de resursele REACT-EU programate în temeiul obiectivului tematic menţionat la alineatul (9) primul paragraf de la prezentul articol se poate aplica o rată de cofinanţare de până la 100 %. Pe lângă indicatorii comuni prevăzuţi în normele specifice fiecărui fond, statele membre utilizează, după caz, indicatorii specifici ai programului privind COVID-19 puşi la dispoziţie de către Comisie.
Prin derogare de la dispoziţiile articolului 56 alineatul (3) şi ale articolului 114 alineatul (2), statele membre se asigură că, până la 31 decembrie 2024, este efectuată cel puţin o evaluare a utilizării resurselor REACT-EU pentru a determina eficacitatea, eficienţa, impactul şi, după caz, caracterul lor incluziv şi nediscriminatoriu, inclusiv din perspectiva genului şi contribuţia lor la obiectivul tematic menţionat la alineatul (9) primul paragraf de la prezentul articol.
(13)Următoarele dispoziţii nu se aplică resurselor REACT-EU:
a)cerinţele privind concentrarea tematică, inclusiv pragurile stabilite pentru dezvoltarea urbană durabilă, astfel cum sunt prevăzute în prezentul regulament sau în normele specifice fondului, prin derogare de la articolul 18;
b)condiţionalităţile ex ante, prin derogare de la articolul 19 şi de la normele specifice fondului;
c)cerinţele privind rezerva de performanţă şi aplicarea cadrului de performanţă, prin derogare de la dispoziţiile articolelor 20 şi respectiv 22;
d)articolul 65 alineatul (6) pentru operaţiunile care au început de la 1 februarie 2020 şi care sprijină ameliorarea efectelor provocate de criză în contextul pandemiei de COVID-19 şi al consecinţelor sale sociale şi care pregătesc o redresare verde, digitală şi rezilientă a economiei sprijinite în cadrul obiectivului tematic menţionat la alineatul (9) primul paragraf de la prezentul articol;
e)cerinţele de pregătire a unei strategii de comunicare, prin derogare de la dispoziţiile articolului 116 şi ale articolului 115 alineatul (1) litera (a).
Prin derogare de la cerinţele prevăzute la articolul 12 alineatul (4) din Regulamentul (UE) nr.1299/2013 pentru operaţiunile sprijinite de resursele REACT-EU în cadrul obiectivului privind cooperarea teritorială europeană, cooperarea dintre beneficiari în cel puţin două domenii este suficientă.
(14)În îndeplinirea responsabilităţilor care le revin în ceea ce priveşte informarea, comunicarea şi vizibilitatea în conformitate cu articolul 115 alineatele (1) şi (3) şi cu anexa XII, statele membre şi autorităţile de management se asigură că beneficiarii potenţiali, beneficiarii, participanţii, destinatarii finali ai instrumentelor financiare şi publicul larg sunt conştienţi de existenţa, volumul şi sprijinul suplimentar provenit din resursele REACT-EU.
Statele membre şi autorităţile de management explică în mod clar cetăţenilor că operaţiunea în cauză este finanţată în cadrul răspunsului Uniunii la pandemia de COVID-19 şi asigură transparenţa deplină, utilizând, după caz, platformele de comunicare socială.
Atunci când se acordă operaţiunilor sprijin financiar din resursele REACT-EU, trimiterile la «fond», «fonduri» sau «fonduri ESI» din secţiunea 2.2 a anexei XII se completează cu informaţia «finanţat în cadrul măsurilor adoptate de Uniune ca răspuns la pandemia de COVID-19»
Art. 93: Netransferabilitatea resurselor între categoriile de regiuni
(1)Creditele totale alocate fiecărui stat membru în ceea ce priveşte regiunile mai puţin dezvoltate, regiunile de tranziţie şi regiunile mai dezvoltate nu sunt transferabile între aceste categorii de regiuni.
(2)Prin derogare de la alineatul (1), Comisia poate accepta, în circumstanţe justificate în mod corespunzător, legate de implementarea unuia sau mai multor obiective tematice, o propunere a unui stat membru - cu ocazia transmiterii pentru prima dată de către acesta a acordului de parteneriat sau, în circumstanţe justificate în mod corespunzător, cu ocazia alocării rezervei de performanţă sau a unei revizuiri semnificative a acordului de parteneriat - să transfere până la 3 % din creditul total pentru o categorie de regiuni către alte categorii de regiuni.
Art. 94: Netransferabilitatea resurselor între obiective
(1)Creditele totale alocate fiecărui stat membru în legătură cu obiectivul privind investiţiile pentru creştere economică şi locuri de muncă şi obiectivul de cooperare teritorială europeană nu sunt transferabile între aceste categorii de obiective.
(2)Prin derogare de la alineatul (1), Comisia poate, pentru a susţine contribuţia eficace a fondurilor la misiunile menţionate la articolul 89 alineatul (1), în circumstanţe justificate în mod corespunzător şi sub rezerva respectării condiţiei prevăzute la alineatul (3), să accepte, prin intermediul unui act de punere în aplicare, o propunere a unui stat membru cu ocazia transmiterii pentru prima dată de către acesta a acordului de parteneriat, să transfere o parte din creditele sale destinate obiectivului de cooperare teritorială europeană către obiectivul privind investiţiile pentru creştere economică şi locuri de muncă.
(3)Ponderea obiectivului de cooperare teritorială europeană în statul membru care prezintă propunerea menţionată la alineatul (2) nu poate fi mai mică de 35 % din suma totală alocată statului membru respectiv în legătură cu obiectivul privind investiţiile pentru creştere economică şi locuri de muncă şi cu obiectivul de cooperare teritorială europeană şi, după transfer, nu poate fi mai mică de 25 % din acel total.
Art. 95: Adiţionalitatea
(1)În sensul prezentului articol şi al anexei X, se aplică următoarele definiţii:
1.«formarea brută de capital fix» înseamnă toate achiziţiile producătorilor rezidenţi, minus cedările, de active fixe într-o anumită perioadă şi anumite adaosuri la valoarea activelor neproduse realizate în cadrul activităţii productive a unităţilor productive sau instituţionale, astfel cum este definit în Regulamentul (CE) nr. 2223/96 al Consiliului (1);
(1)Regulamentul (CE) nr. 2223/96 al Consiliului din 25 iunie 1996 privind Sistemul European de conturi naţionale şi regionale din Comunitate (JO L 310, 30.11.1996, p. 1).
2.«active fixe» înseamnă toate activele corporale sau necorporale produse ca realizări ale proceselor de producţie, care sunt la rândul lor utilizate în mod repetat sau continuu în procesele de producţie, pentru o perioadă care depăşeşte un an;
3.«administraţii publice» înseamnă totalitatea unităţilor instituţionale care, pe lângă îndeplinirea responsabilităţilor politice şi a rolului lor de reglementare economică, produc în principal servicii (posibil bunuri) necomerciale pentru consumul individual sau colectiv şi redistribuie veniturile şi avuţia publică;
4.«cheltuieli structurale publice sau asimilabile» înseamnă formarea brută de capital fix a administraţiilor publice.
(2)Contribuţiile din partea fondurilor pentru obiectivul de creştere şi locuri de muncă nu se substituie cheltuielilor structurale publice sau asimilabile efectuate de un stat membru.
(3)Statele membre menţin pentru perioada 2014-2020 un nivel mediu anual de cheltuieli structurale publice sau asimilabile cel puţin egal cu nivelul de referinţă stabilit în acordul de parteneriat.
La stabilirea nivelului de referinţă menţionat la primul paragraf, Comisia şi statele membre iau în considerare condiţiile macroeconomice generale şi circumstanţele specifice sau excepţionale, precum privatizările sau un nivel excepţional al cheltuielilor structurale publice sau asimilabile ale unui stat membru în perioada de programare 2007-2013 şi evoluţia altor indicatori privind investiţiile publice. De asemenea, ele iau în considerare modificările alocărilor naţionale din fonduri în raport cu perioada 2007-2013.
(4)Verificarea menţinerii în această perioadă a nivelului de cheltuieli structurale publice sau asimilabile în temeiul obiectivului privind investiţiile pentru creştere economică şi locuri de muncă se efectuează exclusiv în statele membre în care regiunile mai puţin dezvoltate şi regiunile de tranziţie reprezintă cel puţin 15 % din totalul populaţiei.
În statele membre în care regiunile mai puţin dezvoltate şi regiunile de tranziţie reprezintă cel puţin 65 % din populaţia totală, verificarea se efectuează la nivel naţional.
În statele membre în care regiunile mai puţin dezvoltate şi regiunile de tranziţie reprezintă peste 15 % şi sub 65 % din populaţia totală, verificarea se efectuează la nivel naţional şi regional. În acest scop, statele membre pun la dispoziţia Comisiei informaţii privind cheltuielile în regiunile mai puţin dezvoltate şi regiunile de tranziţie în fiecare etapă a procesului de verificare.
(5)Verificarea menţinerii nivelului de cheltuieli structurale publice sau asimilabile în temeiul obiectivului privind investiţiile pentru creştere economică şi locuri de muncă se efectuează în momentul transmiterii acordului de parteneriat («verificarea ex ante»), în 2018 («verificarea intermediară») şi în 2022 («verificarea ex post»).
Normele detaliate referitoare la verificarea adiţionalităţii sunt stabilite la punctul 2 din anexa X.
(6)Dacă, în urma verificării ex post, Comisia stabileşte că un stat membru nu şi-a menţinut nivelul de referinţă al cheltuielilor structurale publice sau asimilabile în temeiul obiectivului privind investiţiile pentru creştere economică şi locuri de muncă stabilit în acordul de parteneriat şi astfel cum este prezentat în anexa X, Comisia poate aplica o corecţie financiară, corelată cu gravitatea neconformităţii, adoptând o decizie prin intermediul unui act de punere în aplicare. Atunci când decide dacă să efectueze o corecţie financiară, Comisia ia în considerare dacă situaţia economică a statului membru s-a modificat în mod semnificativ în raport cu momentul verificării intermediare. Normele detaliate referitoare la ratele de corecţie financiară sunt stabilite la punctul 3 din anexa X.
(7)Alineatele (1)-(6) nu se aplică programelor din cadrul obiectivului de cooperare teritorială europeană.