Capitolul iii - Planul de acţiune comun - Regulamentul 1303/17-dec-2013 de stabilire a unor dispoziţii comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime, precum şi de stabilire a unor dispoziţii generale privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1083/2006 al Consiliului
Acte UE
Jurnalul Oficial 347L
În vigoare Versiune de la: 1 Martie 2024
CAPITOLUL III:Planul de acţiune comun
Art. 104: Domeniul de aplicare
(1)Un plan de acţiune comun este o operaţiune a cărei amploare este definită şi care este gestionată în funcţie de realizările şi rezultatele pe care trebuie să le obţină. Acesta conţine un proiect sau un grup de proiecte care nu constau în furnizarea de infrastructură sub responsabilitatea beneficiarului, ca parte a programului sau programelor operaţionale. Realizările şi rezultatele unui plan de acţiune comun se stabilesc de comun acord între statul membru şi Comisie şi contribuie la obiectivele specifice ale programelor operaţionale şi alcătuiesc baza contribuţiei din partea fondurilor. Rezultatele se referă la efectele directe ale planului de acţiune comun. Beneficiarul unui plan de acţiune comun este un organism de drept public. Planurile de acţiune comune nu sunt considerate a fi proiecte majore.
(2)Cheltuielile publice alocate unui plan de acţiune comun sunt de cel puţin 5 000 000 EUR sau 5 % din sprijinul public din partea programului operaţional ori a unuia dintre programele contribuitoare, luându-se în considerare suma mai mică.
(3)Alineatul (2) nu se aplică operaţiunilor care beneficiază de sprijin din partea YEI, primului plan de acţiune comun prezentat de un stat membru în cadrul obiectivului privind investiţiile pentru creştere economică şi locuri de muncă, şi nici primului plan de acţiune comun prezentat de un program în cadrul obiectivului de cooperare teritorială europeană.
Art. 105: Pregătirea planurilor de acţiune comune
(1)Statul membru, autoritatea de management sau orice organism desemnat de drept public poate depune o propunere de plan de acţiune comun, în acelaşi timp cu, sau ulterior depunerii programelor operaţionale în cauză. Propunerea respectivă conţine toate informaţiile menţionate la articolul 106.
(2)Un plan de acţiune comun acoperă perioada cuprinsă între 1 ianuarie 2014 şi 31 decembrie 2023.
Art. 106: Conţinutul planurilor de acţiune comune
Un plan de acţiune comun cuprinde:
1.o descriere a obiectivelor planului de acţiune comun şi a felului în care acesta contribuie la obiectivele programului sau la recomandările relevante specifice ţării şi la orientările generale ale politicilor economice ale statelor membre şi ale Uniunii, în conformitate cu articolul 121 alineatul (2) din TFUE, precum şi cu recomandările relevante ale Consiliului de care statele membre trebuie să ţină seama în politicile lor de ocupare a forţei de muncă, în conformitate cu articolul 148 alineatul (4) din TFUE;
2.[textul din Art. 106, punctul 2. din partea III, titlul II, capitolul III a fost abrogat la 02-aug-2018 de Art. 272, punctul 42., alin. (B) din partea II din Regulamentul 1046/18-iul-2018]
3.o descriere a proiectelor sau a tipurilor de proiecte avute în vedere, precum şi a obiectivelor de etapă, dacă sunt relevante, şi a ţintelor privind performanţele şi rezultatele legate de indicatorii comuni pentru fiecare axă prioritară, după caz;
4.informaţii privind acoperirea geografică şi grupurile-ţintă ale acestuia;
5.perioada preconizată de implementare a acestuia;
6.confirmarea că acesta va contribui la abordarea faţă de promovarea egalităţii între bărbaţi şi femei, astfel cum este prevăzut în programul sau acordul de parteneriat relevant;
7.confirmarea că acesta va contribui la abordarea faţă de dezvoltarea durabilă, astfel cum este prevăzut în programul sau acordul de parteneriat relevant;
8.dispoziţiile de implementare a acestuia, inclusiv următoarele:
(a)informaţii privind selectarea planului de acţiune comun de către autoritatea de management în conformitate cu articolul 125 alineatul (3);
(b)modalităţile de coordonare a planului de acţiune comun, în conformitate cu articolul 108;
(c)modalităţile de monitorizare şi de evaluare a planului de acţiune comun, inclusiv modalităţile de asigurare a calităţii, a colectării şi a stocării datelor privind atingerea obiectivelor de etapă şi obţinerea performanţelor şi a rezultatelor;
9.dispoziţiile financiare ale acestuia, inclusiv următoarele:
(a)costurile aferente atingerii obiectivelor de etapă şi ţintelor privind realizările şi rezultatele, bazate, în cazul baremelor standard pentru costurile unitare şi sumele forfetare, pe metodele prevăzute la articolul 67 alineatul (5) din prezentul regulament şi la articolul 14 din Regulamentul privind FSE;
(b)[textul din Art. 106, punctul 9., alin. (B) din partea III, titlul II, capitolul III a fost abrogat la 02-aug-2018 de Art. 272, punctul 42., alin. (E) din partea II din Regulamentul 1046/18-iul-2018]
(c)planul de finanţare, pe program operaţional şi axe prioritare, inclusiv suma totală eligibilă şi suma obţinută din cheltuielile publice.
În vederea asigurării unor condiţii uniforme pentru punerea în aplicare a prezentului articol, Comisia adoptă acte de punere în aplicare de stabilire a formatului pentru modelul planului de acţiune comun. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de consultare menţionată la articolul 150 alineatul (2).
Art. 107: Decizia privind planul de acţiune comun
(1)Comisia evaluează planul de acţiune comun pe baza informaţiilor menţionate la articolul 106 pentru a determina dacă se justifică contribuţia din partea fondurilor.
În cazul în care Comisia, în termen de două luni de la prezentarea unei propuneri de plan de acţiune comun, consideră că acesta nu îndeplineşte cerinţele de evaluare menţionate la articolul 104, aceasta prezintă observaţii statului membru. Statul membru furnizează Comisiei toate informaţiile suplimentare necesare solicitate şi, dacă este cazul, revizuieşte în consecinţă planul de acţiune comun.
(2)Cu condiţia ca toate observaţiile să fi fost luate în considerare în mod corespunzător, Comisia adoptă o decizie, prin intermediul unui act de punere în aplicare, de aprobare a planului de acţiune comun cel târziu la patru luni de la prezentarea acestuia de către statul membru, dar nu înainte de adoptarea programelor operaţionale în cauză.
(3)Decizia menţionată la alineatul (2) indică beneficiarul şi obiectivele planului de acţiune comun, obiectivele de etapă, dacă este cazul, şi ţintele privind performanţele şi rezultatele, costurile atingerii respectivelor obiective de etapă şi ţinte privind performanţele şi rezultatele, precum şi planul de finanţare pentru fiecare program operaţional şi fiecare axă prioritară, inclusiv suma totală eligibilă şi cuantumul cheltuielilor publice, perioada de implementare a planului de acţiune comun şi, după caz, acoperirea geografică şi grupurile-ţintă ale planului de acţiune comun.
(4)În cazul în care Comisia refuză, prin intermediul unui act de punere în aplicare, să permită alocarea de contribuţii din fonduri pentru un plan de acţiune comun, aceasta comunică motivele refuzului statului membru în termenul prevăzut la alineatul (2).
Art. 108: Comitetul director şi modificarea planului de acţiune comun
(1)Statul membru sau autoritatea de management instituie un comitet director al planului de acţiune comun, care poate să fie distinct de comitetul de monitorizare a programelor operaţionale corespunzătoare. Comitetul director se întruneşte de cel puţin două ori pe an şi este subordonat autorităţii de management. Dacă este cazul, autoritatea de management informează comitetul de monitorizare relevant cu privire la rezultatele activităţii comitetului director şi la progresele realizate în ceea ce priveşte implementarea planului de acţiune comun, în conformitate cu articolul 110 alineatul (1) litera (e) şi cu articolul 125 alineatul (2) litera (a).
Compoziţia comitetului director este stabilită de statul membru, de comun acord cu autoritatea de management corespunzătoare, respectându-se principiul parteneriatului.
Comisia poate participa la lucrările comitetului director, cu titlu consultativ.
(2)Comitetul director îndeplineşte următoarele activităţi:
a)analizează progresele înregistrate către realizarea obiectivelor de etapă, obţinerea realizărilor şi rezultatelor prevăzute în planul de acţiune comun;
b)analizează şi aprobă orice propunere de modificare a planului de acţiune comun pentru a lua în considerare orice chestiuni care afectează evoluţia acestuia.
(3)Cererile de modificare a planurilor de acţiune comune prezentate de către un stat membru Comisiei sunt motivate în mod corespunzător. Comisia evaluează dacă cererea de modificare este justificată, ţinând seama de informaţiile furnizate de statul membru. Comisia poate face observaţii şi statul membru furnizează Comisiei toate informaţiile suplimentare necesare. Comisia adoptă o decizie, prin intermediul unui act de punere în aplicare, cu privire la o cerere de modificare în termen de cel mult trei luni de la prezentarea oficială a cererii de către statul membru, cu condiţia ca orice observaţii făcute de Comisie să fi fost luate în considerare în mod corespunzător. În cazul în care este aprobată, modificarea intră în vigoare de la data la care a fost luată decizia, cu excepţia cazului în care se prevede altfel în decizie.
Art. 109: Gestiunea financiară şi controlul planului de acţiune comun
(1)Plăţile către beneficiarul unui plan de acţiune comun sunt tratate ca sume forfetare sau ca baremuri standard de costuri unitare.
(2)Gestiunea financiară, controlul şi auditul planului de acţiune comun au drept scop exclusiv de a verifica îndeplinirea condiţiilor de plată definite în decizia de aprobare a planului de acţiune comun.
(3)Beneficiarul unui plan de acţiune comun şi organismele care acţionează sub răspunderea acestuia pot aplica propriile practici contabile în cazul costurilor operaţiunilor de implementare. Respectivele practici contabile şi costurile suportate efectiv de beneficiar nu fac obiectul auditului de către autoritatea de audit sau de către Comisie.