Capitolul ii - Informare, comunicare şi vizibilitate - Regulamentul 1303/17-dec-2013 de stabilire a unor dispoziţii comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime, precum şi de stabilire a unor dispoziţii generale privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1083/2006 al Consiliului
Acte UE
Jurnalul Oficial 347L
În vigoare Versiune de la: 1 Martie 2024
CAPITOLUL II:Informare, comunicare şi vizibilitate
Art. 115: Informare, comunicare şi vizibilitate
(1)Statele membre şi autorităţile de management sunt responsabile pentru:
a)elaborarea strategiilor de comunicare;
b)asigurarea înfiinţării unui site internet unic sau a unui portal unic de internet care oferă informaţii şi acces la toate programele operaţionale din statul membru respectiv, inclusiv informaţii privind calendarele de implementare a programelor şi orice procese conexe de consultare a publicului;
c)informarea potenţialilor beneficiari despre oportunităţi de finanţare în cadrul programelor operaţionale;
d)informarea cetăţenilor Uniunii cu privire la rolul şi realizările politicii de coeziune şi ale fondurilor prin măsuri de sporire a vizibilităţii rezultatelor şi a impactului acordurilor de parteneriat, ale programelor operaţionale şi ale operaţiunilor.
(2)În vederea asigurării transparenţei privind sprijinul acordat de către fonduri, statele membre sau autorităţile de management menţin o listă de operaţiuni, defalcată pe programe operaţionale şi pe fonduri, sub formă de foaie de calcul cu date, care permite sortarea, căutarea, extragerea, compararea şi publicarea cu uşurinţă a datelor pe internet, de exemplu în format CSV sau XML. Lista de operaţiuni este accesibilă prin intermediul site-ului internet unic sau al portalului de internet unic şi include o enumerare şi o scurtă descriere a tuturor programelor operaţionale din statul membru respectiv.
Pentru a încuraja utilizarea ulterioară a listei de operaţiuni de către sectorul privat, societatea civilă sau administraţia publică naţională, site-ul poate indica în mod clar normele de autorizare aplicabile în temeiul cărora se publică datele.
Lista de operaţiuni este actualizată cel puţin o dată la şase luni.
Informaţiile minime care trebuie menţionate în lista de operaţiuni sunt prevăzute în anexa XII.
(3)Normele detaliate privind informarea, comunicarea şi vizibilitatea pentru public şi măsurile de informare a beneficiarilor potenţiali şi a beneficiarilor sunt stabilite în anexa XII.
(4)În vederea stabilirii unor condiţii uniforme pentru punerea în aplicare a prezentului articol, Comisia adoptă acte de punere în aplicare privind caracteristicile tehnice ale măsurilor de informare şi comunicare referitoare la operaţiune şi instrucţiunile pentru crearea logo-ului şi definirea culorilor standard. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 150 alineatul (3).
Art. 116: Strategia de comunicare
(1)Statul membru sau autorităţile de management întocmesc câte o strategie de comunicare pentru fiecare program operaţional. O strategie comună de comunicare poate fi întocmită pentru mai multe programe operaţionale. Strategia de comunicare ţine seama de amploarea programului (programelor) operaţional(e) vizat (e), în conformitate cu principiul proporţionalităţii.
Strategia de comunicare cuprinde elementele prevăzute în anexa XII.
(2)Strategia de comunicare este înaintată comitetului de monitorizare spre aprobare în conformitate cu articolul 110 alineatul (2) litera (d) cel târziu la şase luni de la adoptarea programului (programelor) operaţional(e) vizat(e).
În cazul în care aceeaşi strategie de comunicare se întocmeşte pentru mai multe programe operaţionale şi vizează mai multe comitete de monitorizare, statul membru în cauză poate desemna un singur comitet de monitorizare care să răspundă, în consultare cu alte comitete de monitorizare relevante, de aprobarea strategiei comune de comunicare şi de aprobarea eventualelor modificări ale acelei strategii.
Atunci când este necesar, statul membru sau autorităţile de management pot modifica strategia de comunicare pe parcursul perioadei de programare. Autoritatea de management înaintează strategia de comunicare modificată comitetului de monitorizare spre aprobare, în conformitate cu articolul 110 alineatul (2) litera (d).
(3)Prin derogare de la alineatul (2) al treilea paragraf de la prezentul articol, autoritatea de management informează comitetul sau comitetele de monitorizare responsabile, cel puţin o dată pe an, cu privire la progresele înregistrate în implementarea strategiei de comunicare, astfel cum se menţionează la articolul 110 alineatul (1) litera (c), şi la analiza sa privind rezultatele respectivei implementări, precum şi cu privire la activităţile şi măsurile de informare şi comunicare care sporesc vizibilitatea fondurilor planificate pentru anul următor. Comitetul de monitorizare emite un aviz cu privire la activităţile şi măsurile planificate pentru anul următor, inclusiv cu privire la modalităţi de creştere a eficacităţii activităţilor de comunicare destinate publicului.
Art. 117: Responsabilii cu informarea şi comunicarea, precum şi reţelele acestora
(1)Fiecare stat membru desemnează un responsabil cu informarea şi comunicarea pentru a coordona acţiunile de informare şi comunicare legate de unul sau mai multe fonduri, inclusiv de programele pertinente din cadrul obiectivului de cooperare teritoriala europeana, şi informează Comisia în consecinţă.
(2)Responsabilul cu informarea şi comunicarea răspunde de coordonarea reţelei naţionale formate din reprezentanţi cu comunicarea din partea fondurilor, în cazul în care există o astfel de reţea, de crearea şi întreţinerea site-ului internet sau portalului de internet menţionat în anexa XII şi de prezentarea unei priviri de ansamblu asupra măsurilor de comunicare întreprinse la nivel de stat membru.
(3)Fiecare autoritate de management desemnează o persoană responsabilă cu informarea şi comunicarea la nivelul programului operaţional şi informează Comisia în acest sens. În cazul în care acest lucru este oportun, poate fi desemnată aceeaşi persoană pentru mai multe programe operaţionale.
(4)Comisia instituie reţele la nivelul Uniunii formate din membrii desemnaţi de statele membre pentru a garanta schimbul de informaţii privind rezultatele implementării strategiilor de comunicare, schimbul de experienţă cu privire la implementarea măsurilor de informare şi de comunicare şi schimbul de bune practici, precum şi, după caz, pentru a permite planificarea în comun sau coordonarea activităţilor de comunicare atât între statele membre, cât şi cu Comisia. Cel puţin o dată pe an, reţelele dezbat şi evaluează eficacitatea măsurilor de informare şi comunicare şi propun recomandări pentru a îmbunătăţi acoperirea şi impactul activităţilor de comunicare şi pentru a sensibiliza publicul cu privire la rezultatele şi la valoarea adăugată a respectivelor activităţi.