Titlul iii - MONITORIZAREA, EVALUAREA, INFORMAREA ŞI COMUNICAREA - Regulamentul 1303/17-dec-2013 de stabilire a unor dispoziţii comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime, precum şi de stabilire a unor dispoziţii generale privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1083/2006 al Consiliului
Acte UE
Jurnalul Oficial 347L
În vigoare Versiune de la: 1 Martie 2024
TITLUL III:MONITORIZAREA, EVALUAREA, INFORMAREA ŞI COMUNICAREA
Art. 110: Funcţiile comitetului de monitorizare
(1)Comitetul de monitorizare examinează în special:
a)orice probleme care afectează evoluţia programului operaţional;
b)progresele înregistrate în implementarea planului de evaluare şi în transpunerea în practică a constatărilor evaluărilor;
c)implementarea strategiei de comunicare, inclusiv a măsurilor de informare şi comunicare şi a măsurilor de sporire a vizibilităţii fondurilor;
d)implementarea proiectelor majore;
e)implementarea unor planuri de acţiune comune;
f)acţiunile de promovare a egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi, a şanselor egale şi a nediscriminării, inclusiv a accesibilităţii pentru persoanele cu handicap;
g)acţiunile menite să promoveze dezvoltarea durabilă;
h)în cazul în care condiţionalităţile ex ante aplicabile nu sunt îndeplinite la data depunerii acordului de parteneriat şi a programului operaţional, progresele realizate în vederea îndeplinirii condiţionalităţilor ex ante aplicabile;
i)instrumentele financiare.
(2)Prin derogare de la articolul 49 alineatul (3), comitetul de monitorizare examinează şi aprobă:
a)metodologia şi criteriile folosite pentru selectarea operaţiunilor, cu excepţia cazului în care respectivele criterii sunt aprobate de grupuri de acţiune locală în conformitate cu articolul 34 alineatul (3) litera (c);
b)rapoartele de implementare anuale şi finale;
c)planul de evaluare pentru programul operaţional şi orice modificare a planului, inclusiv dacă oricare dintre acestea face parte dintr-un plan comun de evaluare în temeiul articolului 114 alineatul (1);
d)strategia de comunicare a programului operaţional şi orice modificare a strategiei;
e)orice propunere înaintată de autoritatea de management pentru orice fel de modificare a programului operaţional.
Art. 111: Rapoarte de implementare pentru obiectivul privind investiţiile pentru creştere economică şi locuri de muncă
(1)Până la 31 mai 2016 şi până la aceeaşi dată din fiecare an ulterior, inclusiv în 2023, statul membru prezintă Comisiei un raport anual de implementare în conformitate cu articolul 50 alineatul (1). Raportul prezentat în 2016 se referă la anii financiari 2014 şi 2015, precum şi la intervalul de timp cuprins între data de validare a eligibilităţii cheltuielilor şi 31 decembrie 2013.
(2)Pentru rapoartele depuse în 2017 şi 2019, termenul menţionat la alineatul (1) se stabileşte la 30 iunie.
(3)Rapoartele anuale de implementare prezintă informaţii privind:
a)implementarea programului operaţional în conformitate cu articolul 44 alineatul (2);
b)progresele înregistrate în pregătirea şi implementarea proiectelor majore şi a planurilor de acţiune comune.
(4)Rapoartele anuale de implementare prezentate în 2017 şi 2019 stabilesc şi evaluează informaţiile solicitate în temeiul articolului 50 alineatele (4) şi respectiv (5), informaţiile menţionate la alineatul (3) din prezentul articol, precum şi următoarele informaţii:
a)progresele înregistrate în implementarea planului de evaluare şi a măsurilor luate ca urmare a constatărilor evaluărilor;
b)rezultatele măsurilor de informare şi de publicitate ale fondurilor, efectuate în temeiul strategiei de comunicare;
c)implicarea partenerilor în implementarea, monitorizarea şi evaluarea programului operaţional.
Rapoartele anuale de implementare emise în 2017 şi 2019 pot, în funcţie de conţinutul şi obiectivele programelor operaţionale, să stabilească informaţii şi să evalueze următoarele:
(a)progresele înregistrate în implementarea abordării integrate a dezvoltării teritoriale, inclusiv a dezvoltării regiunilor care se confruntă cu dificultăţi demografice şi cu handicapuri naturale sau permanente, a dezvoltării urbane durabile şi a dezvoltării locale plasate sub responsabilitatea comunităţii în cadrul programului operaţional;
(b)progresele realizate în ceea ce priveşte implementarea acţiunilor menite să consolideze capacitatea autorităţilor statelor membre şi a beneficiarilor de a administra şi a utiliza fondurile;
(c)progresele înregistrate în implementarea unor eventuale acţiuni transnaţionale şi interregionale;
(d)după caz, contribuţia strategiilor macroregionale şi de bazin maritim;
(e)acţiunile specifice luate pentru a promova egalitatea între bărbaţi şi femei şi pentru a preveni discriminarea, în special accesibilitatea pentru persoanele cu handicap şi măsurile implementate pentru a asigura integrarea dimensiunii de gen în programul operaţional şi în operaţiuni;
(f)acţiunile efectuate în vederea promovării dezvoltării durabile în conformitate cu articolul 8;
(g)progresele realizate în implementarea acţiunilor din domeniul inovării sociale, după caz;
(h)progresele realizate în implementarea unor măsuri care să răspundă nevoilor specifice din zonele geografice cele mai afectate de sărăcie sau ale grupurilor-ţintă expuse cel mai mult riscului de discriminare sau excludere socială, în special în ceea ce priveşte comunităţile marginalizate, persoanele cu handicap, şomerii de lungă durată şi tinerii care nu au un loc de muncă, inclusiv, dacă este cazul, resursele financiare utilizate.
Prin derogare de la primul şi de la al doilea paragraf, şi în vederea asigurării unei consecvenţe între acordul de parteneriat şi raportul de progres, statele membre care au cel mult un program operaţional pentru fiecare fond pot include informaţiile referitoare la condiţiile ex ante menţionate la articolul 50 alineatul (4), informaţiile necesare în temeiul articolului 50 alineatul (5) şi informaţiile menţionate la al doilea paragraf literele (a), (b), (c) şi (h) din prezentul alineat în raportul de progres în locul rapoartelor anuale de implementare prezentate în 2017 şi 2019 şi, respectiv, al raportului final de implementare, fără a aduce atingere articolului 110 alineatul (2) litera (b).
(5)În vederea asigurării unor condiţii uniforme pentru punerea în aplicare a prezentului articol, Comisia adoptă acte de punere în aplicare de stabilire a modelelor pentru rapoartele anuale şi finale de punere în aplicare. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de consultare menţionată la articolul 150 alineatul (2).
Art. 112: Transmiterea datelor financiare
(1)Până la 31 ianuarie, 31 iulie şi respectiv 31 octombrie, statul membru transmite în format electronic către Comisie, în scopul monitorizării, pentru fiecare program operaţional şi pe axe prioritare:
a)costurile publice eligibile şi totale ale operaţiunilor şi numărul operaţiunilor selectate să beneficieze de contribuţii;
b)cheltuielile totale eligibile declarate de beneficiari către autoritatea de management.
(2)În plus, transmiterea efectuată până la 31 ianuarie conţine datele menţionate anterior, defalcate pe categorii de intervenţie. Această transmitere se consideră a îndeplini cerinţa de prezentare a datelor financiare prevăzută la articolul 50 alineatul (2).
(3)O estimare a sumei pentru care statele membre preconizează să depună cererile de plată pentru exerciţiul financiar în curs şi pentru cel următor însoţeşte transmiterea rapoartelor care trebuie prezentate până la 31 ianuarie şi respectiv 31 iulie.
(4)Data limită pentru datele transmise în temeiul prezentului articol este sfârşitul lunii anterioare lunii de depunere.
(5)În vederea asigurării condiţiilor uniforme pentru punerea în aplicare a prezentului articol, Comisia adoptă acte de punere în aplicare de stabilire a modelului de utilizat pentru prezentarea către Comisie a datelor financiare în vederea monitorizării. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 150 alineatul (3).
Art. 113: Raportul privind coeziunea
Raportul Comisiei menţionat la articolul 175 din TFUE cuprinde:
(a)o evidenţă a progreselor realizate privind coeziunea economică, socială şi teritorială, inclusiv situaţia şi evoluţia socioeconomică a regiunilor, precum şi integrarea priorităţilor Uniunii;
(b)un bilanţ al rolului fondurilor, al finanţării BEI şi al altor instrumente financiare, precum şi efectul celorlalte politici al Uniunii şi politici naţionale asupra progreselor înregistrate;
(c)după caz, o menţiune a viitoarelor măsuri şi politici de la nivelul Uniunii necesare pentru consolidarea coeziunii economice, sociale şi teritoriale, precum şi pentru realizarea priorităţilor Uniunii.
Art. 114: Evaluarea
(1)Autoritatea de management sau statele membre întocmesc un plan de evaluare pentru unul sau mai multe programe operaţionale. Planul de evaluare este prezentat comitetului de monitorizare în termen de cel mult un an de la adoptarea programului operaţional. În cazul programelor specifice menţionate la articolul 39 alineatul (4) primul paragraf litera (b) adoptate înainte de 2 august 2018, planul de evaluare este prezentat comitetului de monitorizare în termen de cel mult un an de la data menţionată.
(2)Până la 31 decembrie 2022, autorităţile de management prezintă Comisiei, pentru fiecare program operaţional, un raport care sintetizează constatările evaluărilor efectuate în timpul perioadei de programare şi principalele realizări şi rezultate ale programului operaţional, incluzând observaţii privind informaţiile raportate.
(3)Comisia efectuează evaluări ex post, în strânsă colaborare cu statele membre şi autorităţile de management.
(4)[textul din Art. 114, alin. (4) din partea III, titlul III, capitolul I a fost abrogat la 02-aug-2018 de Art. 272, punctul 47., alin. (B) din partea II din Regulamentul 1046/18-iul-2018]
Art. 115: Informare, comunicare şi vizibilitate
(1)Statele membre şi autorităţile de management sunt responsabile pentru:
a)elaborarea strategiilor de comunicare;
b)asigurarea înfiinţării unui site internet unic sau a unui portal unic de internet care oferă informaţii şi acces la toate programele operaţionale din statul membru respectiv, inclusiv informaţii privind calendarele de implementare a programelor şi orice procese conexe de consultare a publicului;
c)informarea potenţialilor beneficiari despre oportunităţi de finanţare în cadrul programelor operaţionale;
d)informarea cetăţenilor Uniunii cu privire la rolul şi realizările politicii de coeziune şi ale fondurilor prin măsuri de sporire a vizibilităţii rezultatelor şi a impactului acordurilor de parteneriat, ale programelor operaţionale şi ale operaţiunilor.
(2)În vederea asigurării transparenţei privind sprijinul acordat de către fonduri, statele membre sau autorităţile de management menţin o listă de operaţiuni, defalcată pe programe operaţionale şi pe fonduri, sub formă de foaie de calcul cu date, care permite sortarea, căutarea, extragerea, compararea şi publicarea cu uşurinţă a datelor pe internet, de exemplu în format CSV sau XML. Lista de operaţiuni este accesibilă prin intermediul site-ului internet unic sau al portalului de internet unic şi include o enumerare şi o scurtă descriere a tuturor programelor operaţionale din statul membru respectiv.
Pentru a încuraja utilizarea ulterioară a listei de operaţiuni de către sectorul privat, societatea civilă sau administraţia publică naţională, site-ul poate indica în mod clar normele de autorizare aplicabile în temeiul cărora se publică datele.
Lista de operaţiuni este actualizată cel puţin o dată la şase luni.
Informaţiile minime care trebuie menţionate în lista de operaţiuni sunt prevăzute în anexa XII.
(3)Normele detaliate privind informarea, comunicarea şi vizibilitatea pentru public şi măsurile de informare a beneficiarilor potenţiali şi a beneficiarilor sunt stabilite în anexa XII.
(4)În vederea stabilirii unor condiţii uniforme pentru punerea în aplicare a prezentului articol, Comisia adoptă acte de punere în aplicare privind caracteristicile tehnice ale măsurilor de informare şi comunicare referitoare la operaţiune şi instrucţiunile pentru crearea logo-ului şi definirea culorilor standard. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 150 alineatul (3).
Art. 116: Strategia de comunicare
(1)Statul membru sau autorităţile de management întocmesc câte o strategie de comunicare pentru fiecare program operaţional. O strategie comună de comunicare poate fi întocmită pentru mai multe programe operaţionale. Strategia de comunicare ţine seama de amploarea programului (programelor) operaţional(e) vizat (e), în conformitate cu principiul proporţionalităţii.
Strategia de comunicare cuprinde elementele prevăzute în anexa XII.
(2)Strategia de comunicare este înaintată comitetului de monitorizare spre aprobare în conformitate cu articolul 110 alineatul (2) litera (d) cel târziu la şase luni de la adoptarea programului (programelor) operaţional(e) vizat(e).
În cazul în care aceeaşi strategie de comunicare se întocmeşte pentru mai multe programe operaţionale şi vizează mai multe comitete de monitorizare, statul membru în cauză poate desemna un singur comitet de monitorizare care să răspundă, în consultare cu alte comitete de monitorizare relevante, de aprobarea strategiei comune de comunicare şi de aprobarea eventualelor modificări ale acelei strategii.
Atunci când este necesar, statul membru sau autorităţile de management pot modifica strategia de comunicare pe parcursul perioadei de programare. Autoritatea de management înaintează strategia de comunicare modificată comitetului de monitorizare spre aprobare, în conformitate cu articolul 110 alineatul (2) litera (d).
(3)Prin derogare de la alineatul (2) al treilea paragraf de la prezentul articol, autoritatea de management informează comitetul sau comitetele de monitorizare responsabile, cel puţin o dată pe an, cu privire la progresele înregistrate în implementarea strategiei de comunicare, astfel cum se menţionează la articolul 110 alineatul (1) litera (c), şi la analiza sa privind rezultatele respectivei implementări, precum şi cu privire la activităţile şi măsurile de informare şi comunicare care sporesc vizibilitatea fondurilor planificate pentru anul următor. Comitetul de monitorizare emite un aviz cu privire la activităţile şi măsurile planificate pentru anul următor, inclusiv cu privire la modalităţi de creştere a eficacităţii activităţilor de comunicare destinate publicului.
Art. 117: Responsabilii cu informarea şi comunicarea, precum şi reţelele acestora
(1)Fiecare stat membru desemnează un responsabil cu informarea şi comunicarea pentru a coordona acţiunile de informare şi comunicare legate de unul sau mai multe fonduri, inclusiv de programele pertinente din cadrul obiectivului de cooperare teritoriala europeana, şi informează Comisia în consecinţă.
(2)Responsabilul cu informarea şi comunicarea răspunde de coordonarea reţelei naţionale formate din reprezentanţi cu comunicarea din partea fondurilor, în cazul în care există o astfel de reţea, de crearea şi întreţinerea site-ului internet sau portalului de internet menţionat în anexa XII şi de prezentarea unei priviri de ansamblu asupra măsurilor de comunicare întreprinse la nivel de stat membru.
(3)Fiecare autoritate de management desemnează o persoană responsabilă cu informarea şi comunicarea la nivelul programului operaţional şi informează Comisia în acest sens. În cazul în care acest lucru este oportun, poate fi desemnată aceeaşi persoană pentru mai multe programe operaţionale.
(4)Comisia instituie reţele la nivelul Uniunii formate din membrii desemnaţi de statele membre pentru a garanta schimbul de informaţii privind rezultatele implementării strategiilor de comunicare, schimbul de experienţă cu privire la implementarea măsurilor de informare şi de comunicare şi schimbul de bune practici, precum şi, după caz, pentru a permite planificarea în comun sau coordonarea activităţilor de comunicare atât între statele membre, cât şi cu Comisia. Cel puţin o dată pe an, reţelele dezbat şi evaluează eficacitatea măsurilor de informare şi comunicare şi propun recomandări pentru a îmbunătăţi acoperirea şi impactul activităţilor de comunicare şi pentru a sensibiliza publicul cu privire la rezultatele şi la valoarea adăugată a respectivelor activităţi.