Capitolul iii - Concentrarea tematică, condiţionalităţi ex ante şi examinarea performanţelor - Regulamentul 1303/17-dec-2013 de stabilire a unor dispoziţii comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime, precum şi de stabilire a unor dispoziţii generale privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1083/2006 al Consiliului
Acte UE
Jurnalul Oficial 347L
În vigoare Versiune de la: 1 Martie 2024
CAPITOLUL III:Concentrarea tematică, condiţionalităţi ex ante şi examinarea performanţelor
Art. 18: Concentrarea tematică
În conformitate cu normele specifice fondurilor, statele membre îşi concentrează sprijinul asupra intervenţiilor care generează cel mai ridicat nivel de valoare adăugată în ceea ce priveşte strategia Uniunii pentru o creştere inteligentă, durabilă şi favorabilă incluziunii, ţinând seama de provocările teritoriale cheie pentru diversele tipuri de teritorii, în concordanţă cu CSC, provocările identificate în programele naţionale de reformă, acolo unde este cazul, şi în recomandările specifice relevante adresate fiecărei ţări în temeiul articolului 121 alineatul (2) din TFUE şi în recomandările relevante ale Consiliului adoptate în temeiul articolului 148 alineatul (4) din TFUE. Dispoziţiile privind concentrarea tematică în temeiul normelor specifice fondurilor nu se aplică asistenţei tehnice.
Art. 19: Condiţionalităţi ex ante
(1)Statele membre evaluează în conformitate cu cadrul lor instituţional şi juridic şi în contextul pregătirii programelor şi, după caz, a acordului de parteneriat, dacă condiţionalităţile ex ante prevăzute în normele specifice fondurilor corespunzătoare şi condiţionalizăţile ex ante generale prevăzute în anexa XI partea II sunt aplicabile obiectivelor specifice urmărite în cadrul priorităţilor programelor lor şi dacă sunt îndeplinite condiţionalităţile ex ante aplicabile.
Condiţionalităţile ex ante se aplică numai în măsura şi cu condiţia respectării definiţiei prevăzute la articolul 2 punctul 33 referitor la obiectivele specifice urmărite în cadrul priorităţilor programului. Evaluarea aplicabilităţii, fără a aduce atingere definiţiei prevăzute la articolul 2 punctul 33, ţine seama de principiul proporţionalităţii în conformitate cu articolul 4 alineatul (5), având în vedere nivelul contribuţiei alocate, după caz. Evaluarea îndeplinirii se limitează la criteriile prevăzute în normele specifice fondurilor, precum şi în anexa XI partea II.
(2)Acordul de parteneriat cuprinde un rezumat al evaluării îndeplinirii condiţionalităţilor ex ante aplicabile la nivel naţional şi pentru cele care, în temeiul evaluării menţionate la alineatul (1), nu sunt îndeplinite la data transmiterii acordului de parteneriat, acţiunile care urmează să fie realizate, organismele responsabile şi calendarul de implementare a acţiunilor în cauză. Fiecare program stabileşte care dintre condiţionalităţile ex ante prevăzute în normele relevante specifice fondurilor şi care dintre condiţionalităţile generale ex ante prevăzute la anexa XI partea II sunt aplicabile în cazul său şi care dintre acestea, conform evaluării menţionate la alineatul (1), sunt îndeplinite la data transmiterii acordului şi a programelor de parteneriat. În cazul în care nu se îndeplinesc condiţionalităţile ex ante aplicabile, programul cuprinde o descriere a acţiunilor care urmează să fie realizate, în care se indică organismele responsabile şi se expune calendarul de implementare a acţiunilor în cauză. Statele membre îndeplinesc respectivele condiţionalităţi ex ante până la 31 decembrie 2016, cel târziu, şi raportează cu privire la îndeplinirea lor cel târziu în raportul anual de implementare din 2017 în conformitate cu articolul 50 alineatul (4) sau în raportul de progres din 2017, în conformitate cu articolul 52 alineatul (2) litera (c).
(3)Comisia evaluează coerenţa şi adecvarea informaţiilor furnizate de statele membre în ceea ce priveşte aplicabilitatea condiţionalităţilor ex ante şi îndeplinirea condiţionalităţilor ex ante aplicabile în cadrul evaluării programelor şi, după caz, a acordului de parteneriat.
În conformitate cu articolul 4 alineatul (5), această evaluare a aplicabilităţii efectuată de către Comisie ţine seama de principiul proporţionalităţii având în vedere nivelul contribuţiei alocate, după caz. Evaluarea efectuată de către Comisie privind îndeplinirea se limitează la criteriile enunţate în normele specifice fondurilor, precum şi în anexa XI partea II, şi respectă competenţele naţionale şi regionale de decizie privind măsurile politice specifice şi adecvate, inclusiv privind conţinutul strategiilor.
(4)În cazul unui dezacord între Comisie şi un stat membru privind aplicabilitatea unei condiţionalităţi ex ante la obiectivul specific al priorităţilor unui program sau la îndeplinirea acestuia, Comisia demonstrează atât aplicabilitatea în conformitate cu definiţia de la articolul 2 punctul 33, cât şi neîndeplinirea condiţionalităţii ex ante.
(5)Comisia poate decide, atunci când adoptă un program, să suspende integral sau parţial plăţile intermediare pentru prioritatea relevantă a programului respectiv, în aşteptarea finalizării acţiunilor menţionate la alineatul (2) dacă este necesar să se evite aducerea de prejudicii grave eficacităţii şi eficienţei îndeplinirii obiectivelor specifice ale priorităţii în cauză. Nefinalizarea unor acţiuni menite să ducă la realizarea unei condiţionalităţi ex ante aplicabile, care nu a fost îndeplinită la data depunerii acordului de parteneriat şi a programelor respective, până la termenul prevăzut la alineatul (2), constituie un motiv de suspendare a plăţilor intermediare de către Comisie pentru priorităţile programului în cauză care sunt afectate. În ambele cazuri, domeniul de aplicare suspendării este proporţional cu măsurile care trebuie luate şi cu fondurile expuse riscului.
(6)Alineatul (5) nu se aplică în cazul unui acord între Comisie şi statul membru privind inaplicabilitatea unei condiţionalităţi ex ante sau privind faptul că o condiţionalitate ex ante aplicabilă a fost îndeplinită, astfel cum se precizează în aprobarea programului şi a acordului de parteneriat sau în absenţa observaţiilor Comisiei în termen de 60 de zile de la prezentarea raportului relevant prevăzut la alineatul (2).
(7)Comisia ridică fără întârziere suspendarea plăţilor intermediare pentru o prioritate dacă un stat membru a desfăşurat acţiuni referitoare la îndeplinirea condiţionalităţii ex ante aplicabile programului în cauză şi care nu fuseseră îndeplinite la momentul luării deciziei de suspendare de către Comisie. De asemenea, Comisia ridică fără întârziere suspendarea dacă, în urma modificării programului legat de prioritatea în cauză, condiţionalitatea ex ante respectivă nu mai este aplicabilă.
(8)Alineatele (1)-(7) nu se aplică programelor din cadrul obiectivului de cooperare teritorială europeană.
Art. 20: Rezerva de performanţă
6 % din resursele alocate FEDR, FSE şi Fondului de coeziune în cadrul obiectivului «Investiţii pentru creştere şi locuri de muncă» menţionate la articolul 89 alineatul (2) litera (a) din prezentul regulament, precum şi FEADR şi măsurile finanţate în cadrul gestiunii partajate din Regulamentul privind FEPAM, constituie o rezervă de performanţă care se stabileşte în cadrul acordului de parteneriat şi al programelor şi se alocă unor priorităţi specifice în conformitate cu articolul 22 din prezentul regulament.
Următoarele resurse sunt excluse de la calcularea rezervei de performanţă:
(a)resursele alocate iniţiativei YEI, astfel cum sunt definite în programul operaţional în conformitate cu articolul 18 din Regulamentul privind FSE;
(b)resursele alocate asistenţei tehnice la iniţiativa Comisiei,
(c)resursele transferate de la pilonul 1 al PAC către FEADR în temeiul articolului 7 alineatul (2) şi al articolului 14 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 1307/2013;
(d)transferurile către FEADR în temeiul articolelor 10b, 136 şi 136b din Regulamentul (CE) nr. 73/2009 al Consiliului pentru anii calendaristici 2013 şi, respectiv, 2014,
(e)resursele transferate din Fondul de coeziune MIE în conformitate cu articolul 92 alineatul (6) din prezentul regulament;
(f)resursele transferate către Fondul de ajutor european destinat celor mai defavorizate persoane în conformitate cu articolul 92 alineatul (7) din prezentul regulament;
(g)resursele alocate pentru acţiuni inovatoare în domeniul dezvoltării urbane durabile în conformitate cu articolul 92 alineatul (8) din prezentul regulament.
Art. 21: Examinarea performanţelor
(1)Comisia, în cooperare cu statele membre, examinează performanţele programelor în fiecare stat membru în 2019 (denumită în continuare «examinarea performanţelor»), făcându-se trimitere la cadrul de performanţă stabilit în programele respective. Metoda de stabilire a cadrului de performanţă este prezentată în anexa II.
(2)Examinarea performanţelor se referă la îndeplinirea obiectivelor de etapă ale programelor la nivelul priorităţilor, pe baza informaţiilor şi evaluărilor prezentate în raportul anual de implementare prezentat de statele membre în 2019.
Art. 22: Aplicarea cadrului de performanţă
(1)Rezerva de performanţă reprezintă între 5 şi 7 % din alocarea pentru fiecare prioritate dintr-un program, cu excepţia priorităţilor care vizează asistenţa tehnică şi programelor dedicate instrumentelor financiare în conformitate cu articolul 39. Cuantumul total al rezervei de performanţă alocată pentru fiecare fond ESI şi categorie de regiune este de 6 %. Cuantumul corespunzător rezervei de performanţă se menţionează în programe defalcat pe priorităţi şi, dacă este cazul, pe fond ESI şi categorii de regiuni.
(2)Pe baza examinării performanţelor, Comisia adoptă, prin intermediul unor acte de punere în aplicare şi în termen de două luni de la primirea rapoartelor anuale de implementare pentru 2019, o decizie care stabileşte, pentru fiecare fond ESI şi fiecare stat membru, programele şi priorităţile care şi-au atins obiectivele de etapă, prezentând informaţiile defalcate pe fonduri ESI şi pe categorii de regiuni ori de câte ori o prioritate acoperă mai multe fonduri ESI sau categorii de regiuni.
(3)Rezerva de performanţă se alocă doar programelor şi priorităţilor care şi-au îndeplinit obiectivele de etapă. Cuantumul rezervei de performanţă stabilit pentru fiecare dintre priorităţile care şi-au îndeplinit obiectivele de etapă se consideră definitiv alocat pe baza deciziei Comisiei menţionate la alineatul (2).
(4)În cazul priorităţilor care nu şi-au îndeplinit obiectivele de etapă, statele membre propun realocarea cuantumului corespunzător rezervei de performanţă priorităţilor enumerate în decizia Comisiei menţionată la alineatul (2), precum şi alte modificări ale programului ce decurg din realocarea rezervei de performanţă, în termen de trei luni de la adoptarea deciziei menţionate la alineatul (2).
Comisia aprobă modificarea programelor în cauză, în conformitate cu articolul 30 alineatele (3) şi (4). Dacă un stat membru nu transmite informaţiile în conformitate cu articolul 50 alineatele (5) şi (6), rezerva de performanţă pentru programele sau priorităţile în cauză nu se alocă programelor sau priorităţilor în cauză.
(5)Propunerile statelor membre de realocare a rezervei de performanţă sunt consecvente cu cerinţele de concentrare tematică şi alocările minime prevăzute în prezentul regulament şi normele specifice fondurilor. Prin derogare, dacă una sau mai multe priorităţi legate de cerinţele de concentrare tematică sau alocările minime nu şi-au îndeplinit obiectivele de etapă, statele membre pot propune o realocare a rezervei care nu respectă cerinţele menţionate şi alocările minime.
(6)Atunci când, în urma examinării performanţelor pentru o prioritate, apar dovezi că a eşuat în mod grav atingerea obiectivelor de etapă referitoare la acea prioritate privind exclusiv indicatorii financiari, indicatorii de realizare şi etapele-cheie de implementare stabilite în cadrul de performanţă şi că această situaţie a fost cauzată de deficienţe de implementare clar identificate, pe care Comisia le-a comunicat în prealabil în temeiul articolului 50 alineatul (8) în urma unor consultări strânse cu statul membru vizat, iar statul membru nu a întreprins acţiunea corectivă necesară pentru a aborda aceste deficienţe, Comisia poate suspenda integral sau parţial o plată intermediară a priorităţii unui program în conformitate cu procedura stabilită de normele specifice fondurilor, nu mai devreme de cinci luni de la respectiva comunicare.
Comisia ridică fără întârziere suspendarea plăţilor intermediare atunci când statul membru întreprinde acţiunea corectivă necesară. Atunci când acţiunea corectivă priveşte transferul alocărilor financiare către alte programe sau priorităţi care şi-au îndeplinit obiectivele de etapă, Comisia aprobă, printr-un act de punere în aplicare, modificarea necesară a programelor vizate în conformitate cu articolul 30 alineatul (2). Prin derogare de la articolul 30 alineatul (2), într-un astfel de caz, Comisia hotărăşte în ceea ce priveşte modificarea în termen de cel mult două luni de la prezentarea cererii de modificare a statului membru.
(7)În cazul în care Comisia, pe baza examinării raportului final privind implementarea programului, stabileşte că a existat o neîndeplinire gravă a ţintelor referitoare numai la indicatorii financiari, indicatorii de realizare şi etapele-cheie de implementare stabilite în cadrul de performanţă din cauza unor deficienţe de implementare clar identificate, pe care Comisia le-a comunicat în prealabil în temeiul articolului 50 alineatul (8) în urma unor consultări strânse cu statul membru vizat, iar statul membru nu a întreprins acţiunea corectivă necesară pentru a aborda aceste deficienţe, Comisia poate impune, fără a aduce atingere articolului 85, corecţii financiare în legătură cu priorităţile în cauză, în conformitate cu normele specifice fondurilor.
Atunci când aplică corecţii financiare, Comisia ia în considerare, cu respectarea principiului proporţionalităţii, nivelul de absorbţie şi factorii externi care au contribuit la neîndeplinirea respectivă.
Corecţiile financiare nu se aplică atunci când ţintele nu sunt atinse din cauza impactului socioeconomic sau a factorilor de mediu, a unor schimbări semnificative de ordin economic sau ambiental survenite în statul membru în cauză sau din motive de forţă majoră care afectează grav implementarea respectivelor priorităţi.
Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 149 cu scopul de a stabili norme detaliate privind criteriile de determinare a nivelului corecţiei financiare care trebuie aplicată.
Comisia adoptă acte de punere în aplicare prin care stabileşte modalităţile detaliate pentru a asigura o abordare consecventă în ceea ce priveşte stabilirea obiectivelor de etapă şi a ţintelor din cadrul de performanţă pentru fiecare prioritate şi evaluarea atingerii obiectivelor de etapă şi a ţintelor. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 150 alineatul (3).