Titlul vi - ASISTENŢA TEHNICĂ - Regulamentul 1303/17-dec-2013 de stabilire a unor dispoziţii comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime, precum şi de stabilire a unor dispoziţii generale privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1083/2006 al Consiliului
Acte UE
Jurnalul Oficial 347L
În vigoare Versiune de la: 1 Martie 2024
TITLUL VI:ASISTENŢA TEHNICĂ
Art. 58: Asistenţă tehnică la iniţiativa Comisiei
(1)La iniţiativa Comisiei, fondurile ESI pot contribui la asistenţa de pregătire, de monitorizare, administrativă şi tehnică, precum şi la măsurile de evaluare, audit şi control necesare pentru punerea în aplicare a prezentului regulament.
Măsurile menţionate la primul paragraf pot fi implementate fie direct de către Comisie, fie indirect, de către alte entităţi şi persoane decât statele membre, în conformitate cu articolul 154 din Regulamentul financiar.
Măsurile menţionate la primul paragraf pot include, în special:
a)asistenţă pentru elaborarea şi evaluarea proiectelor, inclusiv cu BEI;
b)sprijin pentru consolidare instituţională şi consolidarea capacităţii administrative, pentru gestionarea eficace a fondurilor ESI;
c)studii legate de rapoartele Comisiei privind fondurile ESI şi raportul privind coeziunea;
d)măsurile legate de analiza, gestionarea, monitorizarea, schimbul de informaţii şi implementarea fondurilor ESI, precum şi măsuri referitoare la implementarea sistemelor de control, asistenţă tehnică şi administrativă;
e)evaluări, rapoarte ale experţilor, statistici şi studii, inclusiv cele cu caracter general, privind funcţionarea curentă şi viitoare a fondurilor ESI, care pot să fie efectuate, după caz, de către BEI;
f)acţiuni de difuzare a informaţiilor, reţele de sprijin, efectuarea unor activităţi de comunicare cu un accent deosebit pe rezultate şi pe valoarea adăugată a sprijinului din partea fondurilor ESI, precum şi acţiuni de sensibilizare şi de promovare a cooperării şi a schimbului de experienţă, inclusiv cu ţări terţe;
g)instalarea, funcţionarea şi interconectarea sistemelor informatice de gestionare, monitorizare, audit, control şi evaluare;
h)acţiuni vizând îmbunătăţirea metodelor de evaluare şi a schimbului de informaţii privind practicile de evaluare;
i)acţiuni legate de activitatea de audit;
j)consolidarea capacităţii naţionale şi regionale în ceea ce priveşte planificarea investiţiilor, evaluarea necesităţilor, pregătirea, elaborarea şi implementarea instrumentelor financiare, a planurilor de acţiune comune şi a proiectelor majore, inclusiv iniţiativele comune cu BEI;
k)difuzarea bunelor practici pentru a ajuta statele membre să consolideze capacitatea partenerilor corespunzători menţionaţi la articolul 5 şi a organizaţiilor-umbrelă ale acestora;
l)acţiuni finanţate în temeiul Regulamentului (UE) 2017/825 menite să contribuie la realizarea strategiei Uniunii pentru o creştere inteligentă, durabilă şi favorabilă incluziunii.
Comisia alocă cel puţin 15 % din resursele menţionate la prezentul articol pentru a spori atât eficienţa în comunicarea către public, cât şi sinergiile dintre activităţile de comunicare întreprinse la iniţiativa Comisiei, prin extinderea bazei de informaţii privind rezultatele, în special printr-o colectare şi difuzare mai eficace a datelor, prin evaluări şi rapoarte şi, în special, prin evidenţierea contribuţiei fondurilor ESI la îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă ale oamenilor, prin sporirea vizibilităţii sprijinului din partea fondurilor ESI şi prin sensibilizarea publicului cu privire la rezultatele şi la valoarea adăugată a sprijinului respectiv. Măsurile de informare, de comunicare şi de asigurare a vizibilităţii privind rezultatele şi valoarea adăugată a sprijinului din partea fondurilor ESI, cu un accent deosebit pe operaţiuni, sunt continuate după încheierea programelor, acolo unde este cazul. Astfel de măsuri contribuie, de asemenea, la comunicarea instituţională a priorităţilor politice ale Uniunii, în măsura în care acestea sunt legate de obiectivele generale ale prezentului regulament.
În funcţie de scopul lor, măsurile menţionate la prezentul articol pot fi finanţate fie drept cheltuieli operaţionale, fie drept cheltuieli administrative.
(2)Atunci când are în vedere o contribuţie din partea fondurilor ESI, Comisia îşi stabileşte în fiecare an, prin acte de punere în aplicare, planurile privind tipul de acţiuni legate de măsurile enumerate la alineatul (1).
Art. 59: Asistenţa tehnică la iniţiativa statelor membre
(1)La iniţiativa unui stat membru, fondurile ESI pot să sprijine acţiuni de pregătire, gestionare, monitorizare, evaluare, informare şi comunicare, colaborare în reţea, soluţionare a reclamaţiilor, control şi audit. Fondurile ESI pot fi utilizate de statul membru pentru a sprijini acţiuni de reducere a sarcinii administrative pentru beneficiari, inclusiv sisteme de schimb electronic de date şi acţiuni de consolidare a capacităţii autorităţilor şi beneficiarilor din statele membre de a administra şi utiliza aceste fonduri. Fondurile ESI pot fi de asemenea utilizate pentru a susţine acţiuni pentru consolidarea capacităţii partenerilor corespunzători, în conformitate cu articolul 5 alineatul (3) litera (e), şi pentru a susţine schimburi de bune practici între aceşti parteneri. Acţiunile menţionate în prezentul paragraf se pot referi la perioadele de programare precedente şi ulterioare.
(11)Fiecare fond ESI poate finanţa operaţiuni de asistenţă tehnică eligibile în temeiul oricăruia dintre celelalte fonduri ESI.
(2)Normele specifice fondurilor pot adăuga sau exclude acţiuni care pot fi finanţate prin asistenţa tehnică din fiecare fond ESI.
(3)Fără a aduce atingere alineatului (2), statele membre pot implementa acţiunile menţionate la alineatul (1) prin atribuirea directă a unui contract către:
a)BEI;
b)o instituţie financiară internaţională în cadrul căreia este acţionar un stat membru;
c)o bancă sau o instituţie aflată în proprietate publică, astfel cum este menţionată la articolul 38 alineatul (4) primul paragraf litera (b) punctul (iii).