Capitolul i - Dispoziţii generale privind fondurile - Regulamentul 1303/17-dec-2013 de stabilire a unor dispoziţii comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime, precum şi de stabilire a unor dispoziţii generale privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1083/2006 al Consiliului
Acte UE
Jurnalul Oficial 347L
În vigoare Versiune de la: 1 Martie 2024
CAPITOLUL I:Dispoziţii generale privind fondurile
Art. 96: Conţinutul, adoptarea şi modificarea programelor operaţionale în cadrul obiectivului privind investiţiile pentru creştere economică şi locuri de muncă
(1)Un program operaţional constă din axe prioritare. O axă prioritară vizează un fond şi o categorie de regiuni, exceptând cazul Fondului de coeziune, şi corespunde, fără a aduce atingere articolului 59, unui obiectiv tematic şi cuprinde una sau mai multe priorităţi de investiţii privind obiectivul tematic respectiv, în conformitate cu normele specifice fondurilor. Dacă este cazul şi pentru a îşi spori impactul şi eficacitatea printr-o abordare coerentă din punct de vedere tematic, o axă prioritară poate:
a)să vizeze mai multe categorii de regiuni;
b)să combine una sau mai multe priorităţi de investiţii complementare din FEDR, Fondul de coeziune şi FSE în cadrul unui obiectiv tematic;
c)să combine, în cazuri justificate corespunzător, una sau mai multe priorităţi de investiţii complementare din diferite obiective tematice pentru a-i asigura o contribuţie maximă axei prioritare respective;
d)pentru FSE, să combine priorităţi de investiţii din diferite obiective tematice prevăzute la articolul 9 primul paragraf punctele 8, 9, 10 şi 11, pentru a facilita contribuţia acestora la alte axe prioritare şi pentru a implementa inovarea socială şi cooperarea transnaţională.
Statele membre pot combina două sau mai multe dintre opţiunile de la literele (a)-(d).
(2)Un program operaţional contribuie la strategia Uniunii pentru o creştere inteligentă, durabilă şi favorabilă incluziunii şi la realizarea coeziunii economice, sociale şi teritoriale şi stabileşte:
a)o justificare pentru alegerea obiectivelor tematice, a priorităţilor de investiţii aferente şi a alocărilor financiare, ţinând seama de acordul de parteneriat, pe baza identificării necesităţilor regionale şi, după caz, naţionale, inclusiv necesitatea de abordare a dificultăţilor identificate în recomandările specifice corespunzătoare adresate fiecărei ţări, adoptate în conformitate cu articolul 121 alineatul (2) din TFUE, precum şi recomandările corespunzătoare ale Consiliului adoptate în conformitate cu articolul 148 alineatul (4) din TFUE, ţinând seama de evaluarea ex ante în conformitate cu articolul 55;
b)pentru fiecare axă prioritară în afară de asistenţa tehnică:
(i)priorităţile de investiţii şi obiectivele specifice aferente;
(ii)pentru a consolida orientarea către rezultate a programării, rezultatele preconizate pentru fiecare obiectiv specific şi indicatorii de rezultat asociaţi, cu o valoare de referinţă şi o valoare-ţintă, cuantificată dacă este cazul, în conformitate cu normele specifice fondurilor;
(iii)o descriere a tipurilor şi a exemplelor de acţiuni care urmează a fi sprijinite în cadrul fiecărei priorităţi de investiţii şi contribuţia lor preconizată la obiectivele specifice menţionate la punctul (i), inclusiv principiile directoare pentru selectarea operaţiunilor şi, după caz, identificarea principalelor grupuri-ţintă, a teritoriilor specifice vizate, a tipurilor de beneficiari, utilizarea planificată a instrumentelor financiare, şi a proiectelor majore;
(iv)indicatorii de realizare, inclusiv valoarea-ţintă cuantificată, care trebuie să contribuie la rezultate, în conformitate cu normele specifice fondurilor, pentru fiecare prioritate de investiţii;
(v identificarea etapelor de implementare, a indicatorilor financiari şi de realizare, precum şi, unde este cazul, a indicatorilor de rezultat, care urmează să fie folosiţi ca obiective de etapă şi ţinte pentru cadrul de performanţă în conformitate cu articolul 21 alineatul (1) şi cu anexa II;
(vi)categoriile aferente de intervenţii bazate pe o nomenclatură adoptată de Comisie, precum şi o defalcare orientativă a resurselor planificate;
(vii)după caz, un rezumat al folosirii planificate a asistenţei tehnice, inclusiv, atunci când este necesar, măsuri de consolidare a capacităţii administrative a autorităţilor care participă la gestionarea şi controlul programelor şi a beneficiarilor;
c)pentru fiecare axă prioritară privind asistenţa tehnică:
(i)obiectivele specifice;
(ii)rezultatele preconizate pentru fiecare obiectiv specific şi, atunci când conţinutul acţiunilor justifică acest lucru în mod obiectiv, indicatorii de rezultat asociaţi, cu o valoare de referinţă şi o valoare-ţintă, în conformitate cu normele specifice fondurilor;
(iii)o descriere a acţiunilor care urmează să fie sprijinite şi contribuţia lor preconizată la obiectivele specifice menţionate la punctul (i);
(iv)indicatorii de realizare cu privire la care se preconizează că contribuie la rezultate;
(v)categoriile aferente de intervenţii bazate pe o nomenclatură adoptată de Comisie, precum şi o defalcare orientativă a resurselor planificate.
Punctul (ii) nu se aplică în cazurile în care contribuţia Uniunii la axa prioritară sau la axele prioritare privind asistenţa tehnică în cadrul unui program operaţional nu depăşeşte 15 000 000 EUR.
d)un plan de finanţare care cuprinde următoarele tabele:
(i)tabele care să specifice, pentru fiecare an, în conformitate cu articolele 60, 120 şi 121, suma pachetului financiar total prevăzut pentru contribuţia din fiecare fond, identificând sumele legate de rezerva de performanţă;
(ii)tabele care să specifice, pentru întreaga perioadă de programare, pentru programul operaţional respectiv şi pentru fiecare axă prioritară, suma alocării financiare totale a contribuţiei din partea fiecărui fond, precum şi suma aferentă cofinanţării naţionale, care să identifice sumele legate de rezerva de performanţă. Pentru axele prioritare care vizează mai multe categorii de regiuni, tabelele specifică suma alocării financiare totale din fonduri şi cofinanţarea naţională pentru fiecare categorie de regiuni.
Pentru axele prioritare care combină priorităţi de investiţii din diferite obiective tematice, tabelul specifică suma alocării financiare totale din fiecare fond şi cofinanţarea naţională pentru fiecare dintre obiectivele tematice corespunzătoare.
Atunci când cofinanţarea naţională este constituită din cofinanţări publice şi private, tabelul prezintă defalcarea indicativă între componentele publice şi private. Acesta prezintă, în scop informativ, participarea preconizată din partea BEI;
e)o listă a proiectelor principale a căror implementare este planificată în timpul perioadei de programare.
Comisia adoptă acte de punere în aplicare privind nomenclatura menţionată la primul paragraf litera (b) punctul (vi) şi litera (c) punctul (v). Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 150 alineatul (3).
(3)Ţinând seama de conţinutul şi obiectivele acesteia, un program operaţional descrie, abordarea integrată a dezvoltării teritoriale, avându-se în vedere acordul de parteneriat şi arătând modul în care respectivul program operaţional contribuie la îndeplinirea obiectivelor sale şi a rezultatelor sale preconizate, specificând, după caz, următoarele:
a)abordarea utilizării instrumentelor pentru dezvoltare locală plasată sub responsabilitatea comunităţii şi principiile de identificare a zonelor în care acestea vor fi implementate;
b)suma orientativă aferentă sprijinului din partea FEDR pentru acţiuni integrate în favoarea dezvoltării urbane durabile, care urmează să fie implementate în conformitate cu articolul 7 alineatul (4) din Regulamentul privind FEADR şi alocarea orientativă a sprijinului din partea FSE pentru acţiuni integrate;
c)abordarea faţă de utilizarea instrumentului ITI în alte cazuri decât cele care fac obiectul literei (b) şi alocările financiare orientative aferente acestor cazuri, din fiecare axă prioritară;
d)acordurile pentru acţiuni interregionale şi transnaţionale din cadrul programelor operaţionale, ai căror beneficiari se află în cel puţin un alt stat membru;
e)atunci când statele membre şi regiunile participă la strategii macroregionale şi la strategii aferente bazinelor maritime, în funcţie de nevoile zonei vizate de program definite de statul membru în cauză, contribuţia intervenţiilor planificate în cadrul programului la aceste strategii.
(4)În plus, în programul operaţional se precizează următoarele:
a)după caz, identificarea faptului dacă răspunde sau nu nevoilor specifice din zonele geografice cele mai afectate de sărăcie sau nevoilor grupurilor-ţintă cele mai expuse riscului de discriminare sau excludere socială şi prezentarea modului în care realizează acest lucru, în special în cazul comunităţilor marginalizate şi al persoanelor cu handicap şi, după caz, contribuţia la abordarea integrată stabilită în acordul de parteneriat;
b)după caz, identificarea faptului dacă răspunde provocărilor demografice din regiuni sau nevoilor specifice ale zonelor care suferă de handicapuri naturale sau demografice grave şi permanente, menţionate la articolul 174 din TFUE, şi prezentarea modului în care realizează acest lucru, precum şi contribuţia la abordarea integrată stabilită în acest sens în acordul de parteneriat.
(5)Programul operaţional identifică:
a)autoritatea de management, autoritatea de certificare, după caz, şi autoritatea de audit;
b)organismul către care trebuie făcute plăţile de către Comisie;
c)acţiunile întreprinse cu scopul de a implica partenerii corespunzători menţionaţi la articolul 5 în elaborarea programului operaţional şi rolul acestor parteneri în implementarea, monitorizarea şi evaluarea programului operaţional.
(6)Programul operaţional stabileşte şi următoarele, avându-se în vedere conţinutul acordului de parteneriat şi ţinând seama de cadrul instituţional şi legal al statelor membre:
a)mecanisme pentru a asigura coordonarea dintre fonduri, FEADR, FEPAM şi alte instrumente de finanţare ale Uniunii şi naţionale, precum şi cu BEI ţinând seama de dispoziţiile aplicabile din CSC;
b)pentru fiecare condiţionalitate ex ante stabilită în conformitate cu articolul 19 şi cu anexa XI şi aplicabilă programului operaţional, o evaluare a faptului dacă condiţionalitatea ex ante este îndeplinită la data depunerii acordului de parteneriat şi a programului operaţional, iar în cazurile în care condiţionalitatea ex ante nu este îndeplinită, o descriere a acţiunilor prevăzute pentru îndeplinirea condiţionalităţii ex ante în cauză, organismele responsabile şi un calendar pentru îndeplinirea acestor acţiuni, în conformitate cu rezumatul prezentat împreună cu acordul de parteneriat;
c)un rezumat al sarcinii administrative pentru beneficiari şi, dacă este cazul, acţiunile planificate, însoţit de un calendar orientativ, pentru reducerea sarcinii administrative.
(7)Fiecare program operaţional, cu excepţia celor în care se desfăşoară asistenţă tehnică în cadrul unui program operaţional specific, sub rezerva evaluării justificate corespunzător de către statul membru a pertinenţei acestora pentru conţinutul şi obiectivele programelor operaţionale, include o descriere a:
a)măsurilor specifice care trebuie să fie efectuate pentru a ţine seama de cerinţele privind protecţia mediului, eficienţa resurselor, atenuarea schimbărilor climatice şi adaptarea la acestea, rezistenţa în faţa dezastrelor şi prevenirea şi gestionarea riscurilor în selectarea operaţiunilor;
b)acţiunilor specifice de promovare a şanselor egale şi de prevenire a formelor de discriminare bazată pe sex, rasă sau origine etnică, religie sau convingeri, handicap, vârstă sau orientare sexuală în timpul pregătirii, elaborării şi implementarea programului operaţional şi, în special, în ceea ce priveşte accesul la finanţare, luând în considerare nevoile diferitelor grupuri-ţintă expuse riscului de astfel de discriminări şi, în special, cerinţele pentru a garanta accesibilitatea pentru persoanele cu handicap;
c)contribuţiei programului operaţional la promovarea egalităţii între bărbaţi şi femei şi, atunci când este cazul, a măsurilor menite să asigure integrarea perspectivei de gen la nivelul de program operaţional şi de operaţiune.
Statele membre pot depune un aviz din partea organismelor naţionale de promovare a egalităţii privind măsurile menţionate la literele (b) şi (c) de la primul paragraf odată cu propunerea pentru un program operaţional în cadrul obiectivului privind investiţiile pentru creştere economică şi locuri de muncă.
(8)În cazul în care un stat membru pregăteşte cel mult un program operaţional pentru fiecare fond, elementele programului operaţional care intră sub incidenţa alineatului (2) primul paragraf litera (a), a alineatului (3) literele (a), (c) şi (d), a alineatului (4) şi a alineatului (6) pot fi introduse doar în cadrul dispoziţiilor relevante din acordul de parteneriat.
(9)Programul operaţional este pregătit în conformitate cu un model. În vederea asigurării unor condiţii uniforme de punere în aplicare a prezentului articol, Comisia adoptă un act de punere în aplicare de stabilire a respectivului model. Respectivul act de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de consultare menţionată la articolul 150 alineatul (2).
(10)Fără a aduce atingere articolului 30 alineatele (5), (6) şi (7), Comisia adoptă o decizie, prin intermediul unui act de punere în aplicare, prin care aprobă toate elementele programului operaţional, inclusiv orice modificări viitoare, care intră sub incidenţa prezentului articol, cu excepţia celor care intră sub incidenţa alineatului (2) primul paragraf litera (b) punctul (vi), litera (c) punctul (v) şi litera (e), a alineatelor (4) şi (5), a alineatului (6) literele (a) şi (c) şi a alineatului (7), care rămân în responsabilitatea statelor membre.
(11)Autoritatea de management notifică Comisiei orice decizie de modificare a unor elemente din programul operaţional care nu sunt acoperite de decizia Comisiei menţionată la alineatul (10) în termen de o lună de la respectiva decizie de modificare. În decizia de modificare se precizează data intrării sale în vigoare, care nu este anterioară datei adoptării.
Art. 97: Dispoziţii specifice pentru programarea sprijinului pentru instrumentele comune pentru garanţii neplafonate şi securitizări în contextul obiectivului privind investiţiile pentru creştere economică şi locuri de muncă
În conformitate cu articolul 28, programele operaţionale menţionate la articolul 39 alineatul (4) primul paragraf litera (b) includ numai elementele prevăzute la articolul 96 alineatul (2) primul paragraf litera (b) punctele (i), (ii) şi (iv) şi litera (d), articolul 96 alineatul (5) şi articolul 96 alineatul (6) litera (b).
Art. 98: Contribuţii comune din partea fondurilor în cadrul obiectivului privind investiţiile pentru creştere economică şi locuri de muncă
(1)Fondurile pot oferi împreună contribuţii pentru programele operaţionale în cadrul obiectivului privind investiţiile pentru creştere economică şi locuri de muncă.
(2)FEDR şi FSE pot finanţa, în mod complementar şi în limita unei finanţări din partea Uniunii egale cu 10 %, pentru fiecare axă prioritară a unui program operaţional, o parte dintr-o operaţiune pentru care costurile sunt eligibile pentru sprijin din partea celuilalt fond, pe baza normelor aplicate în cazul fondului respectiv, cu condiţia ca aceste costuri să fie necesare pentru implementarea satisfăcătoare a operaţiunii şi să fie direct legate de aceasta.
(3)Alineatele (1) şi (2) nu se aplică programelor operaţionale din cadrul obiectivului privind cooperarea teritorială europeană.
(4)Operaţiunile care vizează provocările legate de migraţie ca urmare a agresiunii militare a Federaţiei Ruse pot fi finanţate fie din FEDER, fie din FSE, pe baza normelor aplicabile celuilalt fond.
În plus, aceste operaţiuni pot fi finanţate, de asemenea, din Fondul de coeziune, pe baza normelor aplicabile fie FEDR, fie FSE.
În astfel de cazuri, respectivele operaţiuni sunt programate în cadrul unei axe prioritare specifice a celuilalt fond care contribuie la priorităţile sale de investiţii corespunzătoare.
În cazul în care o axă prioritară specifică face uz de posibilitatea prevăzută la primul şi la al doilea paragraf, cel puţin 30 % din alocarea financiară a axei prioritare respective se atribuie operaţiunilor ai căror beneficiari sunt autorităţi locale sau organizaţii ale societăţii civile care îşi desfăşoară activitatea în comunităţile locale, ori ambele. Statele membre raportează cu privire la îndeplinirea acestei condiţii în raportul final de implementare prevăzut la articolul 50 alineatul (1) şi la articolul 111. În cazul în care această condiţie nu este îndeplinită, rambursarea de către Comisie în cadrul axei prioritare în cauză se reduce proporţional pentru a se asigura respectarea acestei condiţii la calcularea soldului final care urmează să fie plătit programului.
În cazul în care trebuie raportate date privind participanţii pentru operaţiunile din cadrul axei prioritare menţionate la al treilea paragraf, datele respective se bazează pe estimări fundamentate şi se limitează la numărul total de persoane care beneficiază de sprijin şi la numărul de copii cu vârsta sub 18 ani. Aceleaşi cerinţe de raportare se aplică şi altor axe prioritare sprijinite de FSE care sprijină numai operaţiuni care vizează provocările legate de migraţie generate de agresiunea militară a Federaţiei Ruse.
Prezentul alineat nu se aplică programelor din cadrul obiectivului de cooperare teritorială europeană.
Art. 99: Gradul de acoperire geografică al programelor operaţionale în contextul obiectivului privind investiţiile pentru creştere economică şi locuri de muncă
Cu excepţia cazului în care s-a convenit altfel între Comisie şi statul membru, programele operaţionale pentru FEDR şi FSE sunt întocmite la nivelul geografic adecvat, de nivel cel puţin NUTS 2, în conformitate cu cadrul instituţional şi juridic al statului membru.
Programele operaţionale care beneficiază de contribuţii din Fondului de coeziune sunt întocmite la nivel naţional.