Capitolul i - Monitorizarea - Regulamentul 1303/17-dec-2013 de stabilire a unor dispoziţii comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime, precum şi de stabilire a unor dispoziţii generale privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1083/2006 al Consiliului
Acte UE
Jurnalul Oficial 347L
În vigoare Versiune de la: 1 Martie 2024
CAPITOLUL I:Monitorizarea
Art. 47: Comitetul de monitorizare
(1)În termen de trei luni de la data notificării statului membru privind decizia Comisiei de adoptare a unui program, acesta instituie, în conformitate cu propriul cadru instituţional, juridic şi financiar, un comitet de monitorizare a implementării programului, în acord cu autoritatea de management (denumit în continuare «comitetul de monitorizare»).
Un stat membru poate institui un singur comitet de monitorizare care să acopere mai multe programe cofinanţate din fondurile ESI.
(2)Fiecare comitet de monitorizare stabileşte şi adoptă propriul regulament de procedură în conformitate cu cadrul instituţional, juridic şi financiar al statului membru în cauză.
(3)Comitetul de monitorizare a unui program în cadrul obiectivului de cooperare teritorială european este instituit de statele membre care participă la un program de cooperare şi de ţările terţe, atunci când acestea acceptă invitaţia de a participa la programul de cooperare, în acord cu autoritatea de management, în termen de trei luni de la data notificării statelor membre cu privire la decizia de adoptare a programului de cooperare. Comitetul de monitorizare respectiv îşi elaborează şi îşi adoptă regulamentul de procedură.
Art. 48: Compoziţia comitetului de monitorizare
(1)Componenţa comitetului de monitorizare este decisă de statul membru, cu condiţia ca comitetul de monitorizare să fie compus din reprezentanţi ai autorităţilor competente ale statului membru şi ai organismelor intermediare şi din reprezentanţi ai partenerilor menţionaţi la articolul 5. Reprezentanţii partenerilor sunt delegaţi să participe la comitetul de monitorizare de către respectivii parteneri pe baza unor proceduri transparente. Fiecare membru al comitetului de monitorizare poate avea drept de vot.
Componenţa comitetului de monitorizare a unui program aferent obiectivului de cooperare teritorială europeană este convenită de statele membre care participă la program şi ţările terţe, atunci când acestea au acceptat invitaţia de a participa la programul de cooperare. În componenţa comitetului de monitorizare intră reprezentanţi relevanţi ai statelor membre şi ai oricărei alte ţări terţe. Comitetul de monitorizare poate include reprezentanţi ai GECT care să întreprindă activităţi legate de program, în zona acoperită de program.
(2)Lista membrilor comitetului de monitorizare se publică.
(3)Comisia participă la lucrările comitetului de monitorizare cu titlu consultativ.
(4)Atunci când contribuie la un program, BEI poate participa la lucrările comitetului de monitorizare în calitate de consultant.
(5)Comitetul de monitorizare este prezidat de un reprezentant al statului membru sau al autorităţii de management.
Art. 49: Funcţiile comitetului de monitorizare
(1)Comitetul de monitorizare se reuneşte cel puţin o dată pe an şi examinează implementarea programului şi progresele înregistrate în îndeplinirea obiectivelor acestuia. În acest scop, comitetul ia în considerare datele financiare, indicatorii comuni şi specifici fiecărui program, inclusiv modificările valorice cu privire la indicatorii de rezultat şi progresele în vederea atingerii valorilor-ţintă cuantificate şi a obiectivelor de etapă definite în cadrul de performanţă menţionat la articolul 21 alineatul (1) şi, dacă este cazul, rezultatele analizelor calitative.
(2)Comitetul de monitorizare examinează toate aspectele care afectează evoluţia programului, inclusiv concluziile examinării performanţelor.
(3)Comitetul de monitorizare este consultat şi, dacă consideră că este cazul, emite un aviz cu privire la orice modificare a programului propusă de autoritatea de management.
(4)Comitetul de monitorizare poate adresa observaţii autorităţii de management în ceea ce priveşte implementarea şi evaluarea programului, incluzând acţiuni legate de reducerea sarcinii administrative pentru beneficiari. Acesta poate, de asemenea, să facă observaţii cu privire la vizibilitatea sprijinului din partea fondurilor ESI şi la sensibilizarea în legătură cu rezultatele unui astfel de sprijin. El monitorizează acţiunile întreprinse ca urmare a observaţiilor sale.
Art. 50: Rapoartele de implementare
(1)Din 2016 până în 2023 inclusiv, fiecare stat membru prezintă Comisiei un raport anual privind implementarea programului în exerciţiul financiar precedent. Fiecare stat membru prezintă Comisiei un raport final privind implementarea programului pentru FEDR, FSE şi Fondul de coeziune şi un raport anual de implementare pentru FEADR şi FEPAM până la termenul stabilit în normele specifice fondurilor.
(2)Rapoartele de implementare anuale prezintă informaţii cheie privind punerea în aplicare a programului şi a priorităţilor acestuia, prin referire la datele financiare, indicatorii comuni şi indicatorii specifici programelor, valorile-ţintă cuantificate, inclusiv, dacă este cazul, modificările valorice ale indicatorilor de rezultat şi, începând cu raportul anual de implementare care trebuie prezentat în 2017, ale obiectivelor de etapă definite în cadrul de performanţă. Datele transmise se referă la valori ale indicatorilor pentru operaţiunile puse pe deplin în aplicare şi, de asemenea, atunci când este posibil, în funcţie de stadiul implementării, pentru operaţiunile selectate. Ele precizează, de asemenea, o sinteză a constatărilor tuturor evaluărilor programului care au devenit disponibile în cursul exerciţiului financiar precedent, orice probleme care afectează evoluţia programului, precum şi măsurile luate. Raportul anual de implementare care trebuie prezentat în 2016 poate descrie, de asemenea, dacă este cazul, acţiunile desfăşurate pentru îndeplinirea condiţionalităţii ex ante.
(3)Prin derogare de la alineatul (2), normele specifice privind datele care trebuie transmise pentru FSE pot fi stabilite în Regulamentul privind FSE.
(4)Raportul anual de implementare care trebuie prezentat în 2017 stabileşte şi evaluează informaţiile menţionate la alineatul (2) şi progresele realizate în vederea atingerii obiectivelor programului, inclusiv contribuţia fondurilor ESI la schimbarea valorică a indicatorilor de rezultat, dacă există date disponibile din evaluări relevante. Raportul anual de implementare prezintă acţiunile întreprinse pentru condiţionalităţile ex ante neîndeplinite la momentul adoptării programelor. Acesta evaluează, de asemenea, implementarea acţiunilor pentru a se ţine seama de principiile enunţate la articolele 7 şi 8, rolul partenerilor menţionaţi la articolul 5 în ceea ce priveşte implementarea programului şi prezintă informaţii privind sprijinul utilizat pentru atingerea obiectivelor în materie de schimbări climatice.
(5)Raportul anual de implementare care trebuie prezentat în 2019 şi raportul final de implementare pentru fondurile ESI includ, pe lângă informaţiile şi evaluarea menţionate la alineatele (2) şi (4), informaţii şi evaluări privind progresele înregistrate în atingerea obiectivelor programului şi contribuţia acestuia la îndeplinirea strategiei Uniunii pentru o creştere inteligentă, durabilă şi favorabilă incluziunii.
(6)Pentru a fi considerate admisibile, rapoartele anuale de implementare menţionate la alineatele (1)-(4) cuprind toate informaţiile menţionate la alineatele respective şi în normele specifice fondurilor.
Dacă raportul de implementare anual nu este admisibil, Comisia informează statul membru în termen de 15 zile lucrătoare de la data primirii acestuia; în caz contrar, acesta se consideră admisibil.
(7)Comisia examinează rapoartele de implementare anuale şi finale şi transmite statului membru observaţiile sale în termen de două luni de la primirea raportului de implementare anual şi în termen de cinci luni de la primirea raportului de implementare final. În cazul în care Comisia nu prezintă observaţii în aceste termene, raportul este considerat ca fiind acceptat.
(8)Comisia poate adresa observaţii autorităţii de management privind chestiuni care afectează în mod semnificativ implementarea programului. În cazul în care se fac astfel de observaţii, autoritatea de management furnizează toate informaţiile necesare cu privire la aceste observaţii şi, după caz, informează Comisia în termen de trei luni în legătură cu măsurile luate.
(9)Se pun la dispoziţia publicului rapoartele de implementare anuale şi finale, precum şi un rezumat pentru cetăţeni al conţinutului acestora.
Art. 51: Reuniunea anuală de reexaminare
(1)Începând din 2016 şi până în 2023 inclusiv, se organizează o reuniune de revizuire anuală între Comisie şi fiecare stat membru pentru analizarea performanţelor fiecărui program, ţinând seama de raportul anual de implementare şi de observaţiile Comisiei, după caz. În cadrul reuniunii se revizuiesc, de asemenea, activităţile de comunicare şi de informare ale programului, în special rezultatele şi eficacitatea măsurilor luate pentru a informa publicul cu privire la rezultatele şi valoarea adăugată a sprijinului din partea fondurilor ESI.
(2)Reuniunea anuală de reexaminare poate viza mai multe programe. În 2017 şi 2019, reuniunea anuală de reexaminare vizează toate programele din statul membru şi ia în considerare, de asemenea, rapoartele de progres prezentate de statul membru în conformitate cu articolul 52 în anii respectivi.
(3)Prin derogare de la articolul (1), statul membru şi Comisia pot conveni să organizeze o reuniune de anuală de reexaminare pentru un program pentru anii diferiţi de 2017 şi 2019.
(4)Reuniunea anuală de reexaminare este prezidată de Comisie sau, dacă statul membru solicită acest lucru, este coprezidată de statul membru şi de Comisie.
(5)Statul membru se asigură că, în urma reuniunii anuale de reexaminare, observaţiile Comisiei referitoare la chestiunile care afectează în mod semnificativ implementarea programului sunt luate în considerare în mod corespunzător şi, dacă este cazul, informează Comisia în termen de trei luni cu privire la măsurile luate.
Art. 52: Raportul de progres
(1)Statul membru transmite Comisiei până la datele de 31 august 2017 şi 31 august 2019 un raport de progres înregistrate în legătură cu punerea în aplicare a acordului de parteneriat până la 31 decembrie 2016 şi, respectiv, până la 31 decembrie 2018.
(2)Raportul de progres înregistrate conţine informaţii şi o evaluare cu privire la:
a)modificarea necesităţilor de dezvoltare din statul membru după adoptarea acordului de parteneriat;
b)progresele înregistrate către realizarea strategiei Uniunii pentru o creştere inteligentă, durabilă şi favorabilă incluziunii, precum şi a misiunilor specifice fondurilor menţionate la articolul 4 alineatul (1), prin contribuţia fondurilor ESI la obiectivele tematice selectate şi, în special, în ceea ce priveşte obiectivele de etapă stabilite pentru fiecare program în cadrul de performanţă şi contribuţiile utilizate pentru obiectivele legate de schimbările climatice;
c)dacă acţiunile întreprinse pentru a îndeplini condiţionalităţile ex ante aplicabile stabilite în acordul de parteneriat neîndeplinite la data adoptării acordului de parteneriat au fost implementate în conformitate cu calendarul stabilit. Acest punct se aplică numai în cazul raportului de progres înregistrate care se transmite în 2017;
d)implementarea mecanismelor de asigurare a coordonării între fondurile ESI şi alte instrumente de finanţare ale Uniunii şi naţionale şi cu BEI;
e)implementarea abordării integrate a dezvoltării teritoriale sau un rezumat al implementării abordărilor integrate pe baza programelor, inclusiv progresele înregistrate către realizarea domeniilor prioritare stabilite pentru cooperare;
f)după caz, acţiunile întreprinse pentru consolidarea capacităţii autorităţilor din statele membre şi a beneficiarilor în privinţa administrării şi utilizării fondurilor ESI;
g)acţiunile întreprinse şi progresele realizate în vederea reducerii sarcinii administrative pentru beneficiari;
h)rolul partenerilor menţionaţi la articolul 5 în punerea în aplicare a acordului de parteneriat;
i)un rezumat al acţiunilor întreprinse în legătură cu aplicarea principiilor orizontale menţionate la articolele 5, 7 şi 8, precum şi obiectivele de politică transversale pentru implementarea fondurilor ESI.
(3)În cazul în care Comisia determină, în termen de două luni de la data transmiterii raportului de progres, că informaţiile prezentate sunt incomplete sau neclare într-un mod care afectează semnificativ calitatea şi fiabilitatea evaluării în cauză, aceasta poate solicita informaţii suplimentare din partea statului membru, cu condiţia ca respectiva solicitare să nu cauzeze întârzieri nejustificate şi ca Comisia să ofere motive pentru a justifica presupusa lipsă de calitate şi de fiabilitate. Statul membru furnizează Comisiei informaţiile solicitate în termen de trei luni şi, după caz, revizuieşte în mod corespunzător raportul de progres.
(4)În vederea asigurării unor condiţii uniforme privind punerea în aplicare a prezentului articol, Comisia adoptă acte de punere în aplicare de stabilire a modelului de utilizat la prezentarea raportului de progres. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de consultare menţionată la articolul 150 alineatul (2).
Art. 53: Rapoartele Comisiei şi dezbaterile privind fondurile ESI
(1)Cu începere din 2016, Comisia transmite anual Parlamentului European, Consiliului, Comitetului Economic şi Social European şi Comitetului Regiunilor un raport de sinteză referitor la programele care ţin de fondurile ESI bazat pe rapoartele de implementare anuale prezentate de statele membre în conformitate cu articolul 50, precum şi o sinteză a rezultatelor evaluărilor disponibile ale programelor. În 2017 şi 2019, raportul de sinteză va face parte din raportul strategic menţionat la alineatul (2).
(2)În 2017 şi 2019, Comisia elaborează un raport strategic care reprezintă rezumatul rapoartelor de progres prezentate de statele membre, pe care îl prezintă, până la 31 decembrie 2017 şi, respectiv, 31 decembrie 2019, Parlamentului European, Consiliului, Comitetului Economic şi Social European şi Comitetului Regiunilor, iar respectivele instituţii vor fi invitate să organizeze o dezbatere pe marginea acestui raport.
(3)Consiliul dezbate raportul strategic în special cu privire la contribuţia fondurilor ESI la realizarea strategiei Uniunii pentru o creştere inteligentă, durabilă şi favorabilă incluziunii şi este invitat să-şi prezinte opinia în cadrul reuniunii de primăvară a Consiliului European.
(4)Cu începere din 2018, Comisia va include, din doi în doi ani, în raportul său anual de progres prezentat reuniunii de primăvară a Consiliului European, o secţiune rezumând cele mai recente rapoarte menţionate la alineatele (1) şi (2), în special cu privire la contribuţia fondurilor ESI la progresele realizate în implementarea strategiei Uniunii pentru o creştere inteligentă, durabilă şi favorabilă incluziunii.