Art. 39. - Art. 39: Contribuţia FEDR şi FEADR la instrumentele financiare comune de garantare şi securitizare neplafonate, destinate IMM-urilor şi implementate de BEI - Regulamentul 1303/17-dec-2013 de stabilire a unor dispoziţii comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime, precum şi de stabilire a unor dispoziţii generale privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1083/2006 al Consiliului
Acte UE
Jurnalul Oficial 347L
În vigoare Versiune de la: 1 Martie 2024
Art. 39: Contribuţia FEDR şi FEADR la instrumentele financiare comune de garantare şi securitizare neplafonate, destinate IMM-urilor şi implementate de BEI
(1)În sensul prezentului articol, «finanţare prin îndatorare» înseamnă împrumuturi, leasing sau garanţii.
(2)Statele membre pot recurge la FEDR şi FEADR pentru a realiza o contribuţie financiară la instrumentele financiare menţionate la articolul 38 alineatul (1) litera (a) din prezentul regulament, care sunt gestionate în mod indirect de Comisie, sarcinile de implementare fiind încredinţate BEI în temeiul articolului 58 alineatul (1) litera (c) punctul (iii) şi al articolului 139 alineatul (4) din Regulamentul financiar, în ceea ce priveşte următoarele activităţi:
a)garanţii neplafonate prin care se asigură o asistenţă de capital intermediarilor financiari pentru noile portofolii de finanţare prin îndatorare a IMM-urilor eligibile în conformitate cu articolul 37 alineatul (4) din prezentul regulament;
b)securitizarea, astfel cum este definită la articolul 4 alineatul (1) punctul 61 din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului (1), a oricăruia dintre următoarele elemente:
(1)Regulamentul (UE) nr. 575/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 26 iunie 2013 privind cerinţele prudenţiale pentru instituţiile de credit şi societăţile de investiţii şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012 (JO L 176, 27.6.2013, p. 1).
(i)portofolii existente de finanţare prin îndatorare a IMM-urilor şi a altor întreprinderi cu mai puţin de 500 de salariaţi;
(ii)noi portofolii de finanţare prin îndatorare a IMM-urilor.
Contribuţia financiară menţionată în primul paragraf literele (a) şi (b) din prezentul alineat contribuie la tranşele subordonate şi/sau mezanin ale portofoliilor menţionate la literele respective, cu condiţia ca intermediarul financiar respectiv să reţină o cotă suficientă a riscului legat de aceste portofolii, care să fie cel puţin egală cu cerinţa de reţinere a riscului prevăzută în Directiva 2013/36/UE a Parlamentului European şi a Consiliului (2) şi în Regulamentul (UE) nr. 575/2013, pentru a se asigura alinierea adecvată a intereselor. În cazul unei securitizări în temeiul primului paragraf litera (b) din prezentul alineat, intermediarul financiar are obligaţia să acorde noi finanţări prin îndatorare IMM-urilor eligibile în conformitate cu articolul 37 alineatul (4) din prezentul regulament.
(2)Directiva 2013/36/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 iunie 2013 cu privire la accesul la activitatea instituţiilor de credit şi supravegherea prudenţială a instituţiilor de credit şi a firmelor de investiţii, de modificare a Directivei 2002/87/CE şi de abrogare a Directivelor 2006/48/CE şi 2006/49/CE (JO L 176, 26.6.2013, p. 338).
Fiecare stat membru care doreşte să recurgă la astfel de instrumente financiare contribuie cu o sumă proporţională cu necesităţile de finanţare ale IMM-urilor din statul membru în cauză şi cu cererea estimată de finanţare prin îndatorare a IMM-urilor, ţinând seama de evaluarea ex ante menţionată la alineatul (4) primul paragraf litera (a), care nu este, în niciun caz, mai mare de 7 % din suma alocată din fondurile FEDR şi FEADR statului membru în cauză. Contribuţia agregată din FEDR şi FEADR a tuturor statelor membre participante este supusă unui plafon global de 8 500 000 000 EUR (la preţurile din 2011).
În cazul în care, după consultarea BEI, Comisia consideră că valoarea totală a contribuţiei minime la instrument, care reprezintă suma contribuţiilor tuturor statelor membre participante, nu este suficientă având în vedere masa critică minimă stabilită în evaluarea ex ante menţionată la alineatul (4) primul paragraf litera (a), implementarea instrumentului financiar se anulează, iar contribuţiile sunt returnate statelor membre.
În cazul în care un stat membru şi BEI nu ajung la un acord în ceea ce priveşte condiţiile acordului de finanţare menţionat la alineatul (4) primul paragraf litera (c) din prezentul articol, statul membru în cauză prezintă o cerere de modificare a programului menţionat la alineatul (4) primul paragraf litera (b) şi realocă contribuţia altor programe şi priorităţi în conformitate cu cerinţele de concentrare tematică.
În cazul în care sunt satisfăcute condiţiile pentru a se pune capăt contribuţiei statului membru la instrument stabilite în acordul de finanţare încheiat între statul membru în cauză şi BEI conform alineatului (4) primul paragraf litera (c), statul membru în cauză prezintă o cerere de modificare a programului menţionat la alineatul (4) primul paragraf litera (b) şi realocă restul contribuţiei altor programe şi priorităţi în conformitate cu cerinţele de concentrare tematică.
În cazul în care se pune capăt participării unui stat membru la instrumentul financiar, programul poate fi modificat, iar angajamentele bugetare neutilizate sunt dezangajate şi pot fi reprogramate pentru alte programe şi priorităţi în conformitate cu cerinţele de concentrare tematică. Creditele sunt puse din nou la dispoziţie în acest scop.
(3)IMM-urile care beneficiază de noi finanţări prin îndatorare ca rezultat al constituirii unui nou portofoliu de către intermediarul financiar în contextul instrumentului financiar menţionat la alineatul (2) sunt considerate destinatari finali ai contribuţiei din FEDR şi FEADR la instrumentul financiar în cauză.
(4)Contribuţia financiară menţionată la alineatul (2) respectă următoarele condiţii:
a)prin derogare de la articolul 37 alineatul (2), aceasta se bazează pe o evaluare ex ante efectuată la nivelul Uniunii de către BEI şi Comisie.
Pe baza surselor de date disponibile cu privire la finanţarea prin îndatorare a băncilor şi la IMM-uri, evaluarea ex ante va viza, printre altele, o analiză a nevoilor de finanţare ale IMM-urilor la nivelul Uniunii, condiţiile şi nevoile de finanţare a IMM-urilor, precum şi o indicaţie privind decalajul în finanţarea IMM-urilor din fiecare stat membru, un profil al situaţiei economice şi financiare a sectorului IMM-urilor la nivel de stat membru, masa critică minimă a contribuţiilor agregate, un interval pentru volumul total estimat al creditelor generate pe baza acestor contribuţii şi valoarea adăugată;
b)este acordată de fiecare stat membru participant în cadrul unei axe prioritare distincte, în cadrul unui program în cazul contribuţiei FEDR sau al unui singur program naţional specific pentru fiecare contribuţie financiară de la FEDR şi FEADR, program care sprijină obiectivul tematic stabilit la articolul 9 primul paragraf punctul 3;
c)se supune condiţiilor stabilite într-un acord de finanţare încheiat între fiecare stat membru participant şi BEI, care vizează, printre altele, următoarele aspecte:
(i)sarcinile şi obligaţiile BEI, inclusive remunerarea;
(ii)nivelul minim al efectului de pârghie care trebuie atins în cadrul obiectivelor de etapă clar stabilite în cursul perioadei de eligibilitate menţionate la articolul 65 alineatul (2);
(iii)condiţiile pentru noile finanţări prin îndatorare;
(iv)dispoziţii privind activităţile neeligibile şi criteriile de excludere;
(v)calendarul plăţilor;
(vi)penalităţile în cazul neîndeplinirii obligaţiilor de către intermediarii financiari;
(vii)selectarea intermediarilor financiari;
(viii)monitorizarea, raportarea şi evaluarea;
(ix)vizibilitatea;
(x)condiţiile pentru rezilierea acordului.
În scopul implementării instrumentului, BEI încheie contracte cu intermediari financiari selectaţi;
d)în cazul în care acordul de finanţare menţionat la litera (c) nu este încheiat în termen de şase luni de la adoptarea programului menţionat la litera (b), statul membru respectiv are dreptul să realoce contribuţia în cauză altor programe şi priorităţi în conformitate cu cerinţele de concentrare tematică.
În vederea asigurării unor condiţii uniforme pentru punerea în aplicare a prezentului articol, Comisia adoptă un act de punere în aplicare de stabilire a modelului de acord de finanţare menţionat la primul paragraf litera (c). Actul de punere în aplicare respectiv se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 150 alineatul (3).
(5)În cadrul obiectivelor de etapă stabilite în acordul de finanţare menţionat la alineatul (4) primul paragraf litera (c), fiecare stat membru participant realizează un nivel minim al efectului de pârghie, care reprezintă raportul dintre noua finanţare prin îndatorare acordată IMM-urilor eligibile de către intermediarii financiari şi contribuţia corespunzătoare din partea FEDR şi FEADR din statul membru respectiv la instrumentele financiare. Nivelul minim al efectului de levier poate varia între diversele state membre participante.
În cazul în care nu realizează nivelul minim al efectului de pârghie stabilit în acordul de finanţare menţionat la alineatul (4) primul paragraf litera (c), intermediarul financiar este obligat, prin dispoziţii contractuale, să plătească penalităţi statului membru participant, în conformitate cu condiţiile stabilite în acordul de finanţare.
Nerealizarea de către intermediarul financiar a nivelului minim al efectului de pârghie stabilit în acordul de finanţare nu afectează nici garanţiile emise, nici tranzacţiile de securitizare corespunzătoare.
(6)Prin derogare de la articolul 38 alineatul (2) primul paragraf, contribuţiile financiare menţionate la alineatul (2) din prezentul articol pot fi plasate în conturi separate corespunzătoare diferitelor state membre sau, în cazul în care două sau mai multe state membre participante îşi dau acordul în acest sens, într-un cont unic pentru toate statele membre în cauză, care este folosit în conformitate cu obiectivele specifice ale programelor de la care provin contribuţiile.
(7)În ceea ce priveşte contribuţiile financiare menţionate la alineatul (2) din prezentul articol, prin derogare de la articolul 41 alineatele (1) şi (2), statul membru în cauză solicită plata din partea Comisiei în baza cuantumului integral care trebuie plătit de statul membru către BEI în conformitate cu calendarul stabilit în acordul de finanţare menţionat la alineatul (4) primul paragraf litera (c) din prezentul articol. Aceste solicitări de plată se bazează pe sumele solicitate de BEI considerate necesare pentru acoperirea angajamentelor aferente contractelor de garantare sau operaţiunilor de securitizare care trebuie finalizate în următoarele trei luni. Statele membre efectuează plăţile către BEI fără întârziere şi, în orice caz, înainte ca BEI să îşi asume angajamente.
(8)La închiderea programului, cheltuielile eligibile sunt reprezentate de cuantumul total al contribuţiilor din program plătite efectiv către instrumentul financiar, corespunzând următoarelor:
a)pentru activităţile menţionate la alineatul (2) primul paragraf litera (a) din prezentul articol, resurselor menţionate la articolul 42 alineatul (1) primul paragraf litera (b);
b)pentru activităţile menţionate la prezentul articol alineatul (2) primul paragraf litera (b), cuantumului agregat al noii finanţări prin îndatorare rezultate din tranzacţii de securitizare, plătite direct sau indirect IMM-urilor eligibile în perioada de eligibilitate prevăzută la articolul 65 alineatul (2).
(9)În sensul articolelor 44 şi 45, garanţiile nesolicitate şi sumele recuperate în legătură cu garanţiile neplafonate şi, respectiv, operaţiunile de securitizare se consideră resurse restituite instrumentelor financiare. La închiderea instrumentelor financiare, încasările nete obţinute în urma lichidării, după deducerea costurilor, comisioanelor şi a plăţilor datorate creditorilor care sunt prioritare faţă de sumele contribuite de FEDR şi FEADR, se restituie statelor membre respective proporţional cu contribuţiile lor la instrumentul financiar respectiv.
(10)Raportul menţionat la articolul 46 alineatul (1) conţine următoarele elemente suplimentare:
a)sprijinul total acordat de către FEDR şi FEADR instrumentului financiar în legătură cu garanţiile neplafonate sau operaţiunile de securitizare, în funcţie de program şi de prioritate sau măsură;
b)progresele realizate în crearea de noi finanţări prin îndatorare pentru IMM-urile eligibile, în conformitate cu articolul 37 alineatul (4).
(11)În pofida articolului 93 alineatul (1), resursele alocate instrumentelor în temeiul alineatului (1) de la prezentul articol pot fi folosite pentru a acorda noi finanţări prin îndatorare IMM-urilor pe întregul teritoriu al statului membru respectiv, indiferent de categoria regiunii, cu excepţia cazului în care acordul de finanţare menţionat la alineatul (4) primul paragraf litera (c) prevede dispoziţii contrare.
(12)Articolul 70 nu se aplică programelor create pentru implementarea instrumentelor financiare menţionate la prezentul articol.