Capitolul iii - Corecţiile financiare - Regulamentul 1303/17-dec-2013 de stabilire a unor dispoziţii comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime, precum şi de stabilire a unor dispoziţii generale privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1083/2006 al Consiliului
Acte UE
Jurnalul Oficial 347L
În vigoare Versiune de la: 1 Martie 2024
CAPITOLUL III:Corecţiile financiare
Art. 143: Corecţii financiare efectuate de statele membre
(1)Statele membre sunt în primul rând responsabile pentru investigarea neregulilor şi pentru efectuarea corecţiilor financiare necesare, precum şi pentru recuperarea creditelor. În cazul unei nereguli sistemice, statul membru îşi extinde investigaţiile la toate operaţiunile care ar putea fi afectate.
(2)Statele membre efectuează corecţiile financiare necesare pentru neregulile individuale sau sistemice constatate în operaţiuni sau în programele operaţionale. Corecţiile financiare constau în anularea totală sau parţială a contribuţiei publice la un program operaţional sau la o operaţiune. Statul membru ţine seama de natura şi de gravitatea neregulilor şi a pierderii financiare care rezultă pentru fonduri sau pentru FEPAM şi aplică o corecţie proporţională. Corecţiile financiare sunt înregistrate în conturi pentru exerciţiul contabil în care este decisă anularea.
(3)Contribuţia din partea fondurilor sau din partea FEPAM anulată în conformitate cu alineatul (2) poate fi reutilizată de către statul membru în programul operaţional în cauză, sub rezerva dispoziţiilor de la alineatul (4).
(4)Contribuţia anulată în conformitate cu alineatul (2) nu poate fi reutilizată pentru o operaţiune care face obiectul corecţiei şi, în cazul în care este efectuată o corecţie financiară pentru o neregulă sistemică, contribuţia nu se poate utiliza pentru nicio operaţiune afectată de nereguli sistemice.
(5)Normele specifice fondurilor pentru FEPAM pot stabili temeiuri specifice pentru corecţii financiare realizate de statele membre, legate de nerespectarea normelor aplicabile în temeiul politicii comune în domeniul pescuitului, care trebuie să fie proporţionale, având în vedere natura, gravitatea, durata şi recurenţa nerespectării.
Art. 144: Criterii ale corecţiilor financiare
(1)Comisia efectuează corecţiile financiare prin intermediul actelor de punere în aplicare, prin anularea, integrală sau parţială, a contribuţiei UE la un program operaţional în conformitate cu articolul 85, în cazul în care, după efectuarea examinărilor necesare, ajunge la concluzia că:
a)există o deficienţă semnificativă în funcţionarea eficace a sistemului de gestiune şi control al programului operaţional, aceasta punând în pericol contribuţia din partea Uniunii care a fost deja acordată pentru programul operaţional;
b)un stat membru nu s-a achitat de obligaţiile sale în temeiul articolului 143 înaintea deschiderii procedurii de corecţie în temeiul prezentului alineat;
c)cheltuielile conţinute într-o declaraţie de cheltuieli prezintă nereguli şi nu au fost corectate de statul membru înainte de deschiderea procedurii de corecţie în temeiul prezentului alineat.
Comisia îşi întemeiază deciziile privind corecţiile financiare pe cazurile individuale de nereguli identificate şi ţine seama de situaţia în care o neregulă este sistemică. În cazul în care nu este posibil să se cuantifice cu exactitate valoarea cheltuielilor care prezintă nereguli şi care au fost imputate fondurilor sau FEPAM, Comisia aplică o corecţie financiară forfetară sau extrapolată.
(2)Comisia, în cazul în care decide asupra unei corecţii, în conformitate cu alineatul (1), respectă principiul proporţionalităţii, ţinând seama de natura şi de gravitatea neregulii, precum şi de amploarea şi de implicaţiile financiare ale deficienţelor din sistemele de gestiune şi control constatate în cazul programului operaţional.
(3)În cazul în care Comisia îşi întemeiază poziţia pe rapoarte efectuate de alţi auditori decât cei ai serviciilor sale, aceasta trage propriile sale concluzii în ceea ce priveşte consecinţele financiare, după examinarea măsurilor luate de statul membru în cauză în conformitate cu articolul 143 alineatul (2), a notificărilor trimise în temeiul articolului 122 alineatul (3), precum şi a răspunsurilor din partea statului membru.
(4)În conformitate cu articolul 22 alineatul (7), în cazul în care Comisia, pe baza examinării raportului final de implementare a programului operaţional pentru fonduri sau ultimul raport anual de implementare pentru FEPAM, stabileşte existenţa unui eşec grav în atingerea ţintelor stabilite în cadrul de performanţă, aceasta poate aplica unele corecţii financiare în ceea ce priveşte priorităţile în cauză, prin intermediul actelor de punere în aplicare.
(5)În cazul în care un stat membru nu îşi respectă obligaţiile în temeiul articolului 95, Comisia poate să efectueze, în funcţie de gradul de nerespectare a obligaţiilor respective, o corecţie financiară prin anularea totală sau parţială a contribuţiei din fonduri sau din FEPAM în favoarea statului membru în cauză.
(6)Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 149 pentru stabilirea unor norme detaliate privind criteriile pentru stabilirea deficienţelor semnificative în funcţionarea eficace a sistemelor de gestiune şi control, inclusiv principalele tipuri de astfel de deficienţe, criteriile de determinare a nivelului corecţiei financiare care trebuie aplicată şi criteriile de aplicare a unor corecţii financiare forfetare sau extrapolate.
(7)Normele specifice fondurilor pentru FEPAM pot stabili temeiuri specifice pentru procedurile de corecţie financiară aplicate de Comisie legate de nerespectarea normelor aplicabile în cadrul politicii comune în domeniul pescuitului, care trebuie să fie proporţionale, ţinând seama de natura, gravitatea, durata şi recurenţa nerespectării.
Art. 145: Procedură
(1)Înainte de a lua o decizie privind o corecţie financiară, Comisia deschide procedura prin informarea statului membru cu privire la concluziile sale provizorii, cerând statului membru să-şi prezinte observaţiile în termen de două luni.
(2)În cazul în care Comisia propune o corecţie financiară pe baza unei extrapolări sau a unei rate forfetare, statul membru are posibilitatea să demonstreze, prin examinarea documentelor în cauză, că nivelul real al neregulii este mai mic decât cel din evaluarea Comisiei. De comun acord cu Comisia, statul membru poate limita sfera de cuprindere a acestei examinări la o proporţie corespunzătore sau la un eşantion adecvat din respectiva documentaţie. Cu excepţia cazurilor justificate corespunzător, termenul acordat pentru această examinare nu depăşeşte o perioadă suplimentară de două luni după termenul de două luni menţionat la alineatul (1).
(3)Comisia ia în considerare orice probă prezentată de statul membru în termenele prevăzute la alineatele (1) şi (2).
(4)În cazul în care nu acceptă concluziile provizorii ale Comisiei, statul membru este invitat de Comisie să participe la o audiere cu scopul de a se garanta că toate informaţiile şi observaţiile relevante sunt disponibile şi stau la baza concluziilor Comisiei privind aplicarea corecţiei financiare.
(5)În cazul unui acord, fără a aduce atingere alineatului (7) din prezentul articol, statul membru poate reutiliza fondurile respective sau FEPAM în conformitate cu articolul 143 alineatul (3).
(6)În scopul aplicării corecţiilor financiare, Comisia ia o decizie, prin acte de punere în aplicare, în termen de şase luni de la data audierii sau de la data primirii informaţiilor suplimentare, în cazul în care statul membru este de acord să prezinte astfel de informaţii suplimentare în urma audierii. Comisia ţine cont de toate informaţiile şi observaţiile prezentate pe parcursul procedurii. În cazul în care nu are loc nicio audiere, perioada de şase luni începe la două luni după data trimiterii de către Comisie a scrisorii de invitaţie la audiere.
(7)În cazul în care Comisia, în exercitarea responsabilităţilor ce îi revin conform articolului 75, sau Curtea de Conturi Europeană detectează nereguli care demonstrează existenţa unei deficienţe semnificative în funcţionarea sistemelor de gestiune şi control, corecţia financiară aferentă reduce contribuţia din partea fondurilor sau din FEPAM la programul operaţional.
Primul paragraf nu se aplică în cazul unei deficienţe semnificative în funcţionarea eficace a unui sistem de gestiune şi control care, înainte de a fi detectată de Comisie sau de Curtea de Conturi Europeană:
a)a fost identificată în declaraţia de management, raportul anual de control sau opinia de audit prezentată Comisiei în conformitate cu articolul 63 alineatele (5), (6) şi (7) din Regulamentul financiar sau în alte rapoarte de audit ale autorităţii de audit prezentate Comisiei şi au fost luate măsuri adecvate; sau
b)a făcut obiectul unor măsuri adecvate de remediere aplicate de statul membru.
Evaluarea deficienţelor semnificative în funcţionarea eficace a unui sistem de gestiune şi control se bazează pe legislaţia aplicabilă în momentul în care au fost depuse declaraţiile de management, rapoartele anuale de control şi opiniile de audit relevante.
Atunci când decide asupra unei corecţii financiare, Comisia:
(a)respectă principiul proporţionalităţii, ţinând seama de natura şi gravitatea deficienţei semnificative în funcţionarea eficace a unui sistem de gestiune şi control şi de implicaţiile ei pentru bugetul Uniunii;
(b)pentru aplicarea unei corecţii forfetare sau extrapolate, exclude cheltuielile neconforme detectate anterior de statul membru care au făcut obiectul unor ajustări în conturi în conformitate cu articolul 139 alineatul (10) şi cheltuielile supuse unei evaluări în curs privind legalitatea şi regularitatea lor în conformitate cu articolul 137 alineatul (2);
(c)ţine seama de corecţiile forfetare sau extrapolate aplicate cheltuielilor de statele membre pentru alte deficienţe semnificative atunci când determină riscul rezidual pentru bugetul Uniunii.
(8)Normele specifice fondurilor pentru FEPAM pot stabili norme de procedură suplimentare pentru corecţiile financiare menţionate în articolul 144 alineatul (7).
Art. 146: Obligaţiile statelor membre
Aplicarea unei corecţii financiare de către Comisie nu aduce atingere obligaţiei statului membru respectiv de a trece la recuperări, în temeiul articolului 143 alineatul (2) din prezentul regulament şi de a recupera ajutorul de stat în sensul articolului 107 alineatul (1) din TFUE şi în conformitate cu articolul 14 din Regulamentul (CE) nr. 659/1999 al Consiliului (1).
(1)Regulamentul (CE) nr. 659/1999 al Consiliului din 22 martie 1999 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 93 din Tratatul CE (JO L 83, 27.3.1999, p. 1).
Art. 147: Rambursarea
(1)Orice sumă care trebuie restituită către bugetul Uniunii este plătită înainte de scadenţa indicată în ordinul de recuperare întocmit în conformitate cu articolul 98 din Regulamentul financiar. Data scadenţei este ultima zi a celei de a doua luni următoare lunii în care a fost emis ordinul.
(2)Orice întârziere a rambursării face obiectul plăţii unor dobânzi de întârziere, de la scadenţă până la data rambursării efective. Rata acestor penalităţi este cu un punct procentual şi jumătate mai mare decât rata aplicată de Banca Centrală Europeană principalelor sale operaţiuni de refinanţare în prima zi lucrătoare din luna în care este cuprinsă data scadenţei.