Partea 2 - INTRODUCERE - Strategie din 2016 naţională pentru siguranţă rutieră pentru perioada 2016-2020
M.Of. 902 bis
În vigoare



An | Accidente cu victime | Nr. decese | Nr. răniţi grav | Nr. răniţi uşor | Nr. total victime | Număr de decese la 1 mil. locuitori |
2009 | 10222 | 2796 | 9105 | 3389 | 15290 | 137 |
2010 | 9253 | 2377 | 8509 | 3209 | 14095 | 117 |
2011 | 9290 | 2018 | 8768 | 3362 | 14148 | 100 |
2012 | 9366 | 2042 | 8860 | 3698 | 14600 | 102 |
2013 | 8555 | 1861 | 8158 | 3296 | 13315 | 93 |
2014 | 8447 | 1818 | 8122 | 3297 | 13237 | 91 |







Autostrăzi | Drumuri Naţionale | Drumuri Judeţene | Drumuri locale | |
Decese la 1 mil. vehicule | 2 | 15 | 35 | 181 |
Vătămări grave la 1 mil. vehicule | 5 | 45 | 132 | 1380 |
Caracteristică drum | Nr. decese | Nr. vătămări grave |
Curbe | 2353 | 8917 |
In tunel | 16 | 82 |
Intersecţii | 1135 | 8405 |
Pe poduri | 101 | 310 |
Trecere cale ferată | 147 | 135 |
Aliniamente | 9144 | 33653 |
Sub poduri | 16 | 20 |
Total | 12912 | 51522 |
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2010-2014 | |
Autoturism | 4.527 | 4.444 | 4.427 | 3.590 | 3.470 | -23.3 |
Autoutilitară | 534 | 606 | 570 | 636 | 726 | 36.0 |
Bicicletă | 439 | 537 | 634 | 858 | 944 | 115.0 |
Moped | 604 | 652 | 634 | 270 | 260 | -57.0 |
Motocicletă | 177 | 217 | 226 | 328 | 299 | 68.9 |
Tracţiune animală | 222 | 253 | 258 | 245 | 212 | -4.5 |
Autotren | 85 | 81 | 82 | 151 | 139 | 63.5 |
Autospecială | 45 | 45 | 38 | 34 | 48 | 6.7 |
Autocamion | 28 | 23 | 23 | 47 | 40 | 42.9 |


Domenii cauzale | Cauze incluse |
vehicul/conducător vehicul (76,4%) | |
- viteza (19,6%) | viteză neregulamentară, viteză neadaptată la condiţiile de drum |
- neacordarea priorităţii pietonilor (10,2%) | neacordare prioritate pietonilor |
- neacordarea priorităţii vehiculelor (7,3%) | neacordare prioritate vehiculelor |
- alte manevre neregulamentare (21,8%) | nerespectare distanţă între vehicule, depăşire neregulamentară, neasigurare la schimbarea direcţiei de mers, circulaţie pe sens opus, neasigurare mers înapoi, conducere fără permis, conducere agresivă, întoarcere neregulamentară, nerespectare semnalizare semafor, neasigurare schimbare bandă, nerespectare reguli trecere la nivel cu calea ferată, nerespectare indicatoare rutiere de obligare sau reglementare, oprire/staţionare neregulamentară, alte abateri săvârşite de conducătorii auto |
- deficienţe ale conducătorului vehiculului (4,3%) | adormire la volan, alte preocupări de natură a distrage atenţia, infirmităţi sau afecţiuni medicale |
- conducere sub influenţa alcoolului (2,8%) | conducere sub influenţa alcoolului |
- deficienţe ale vehiculului (0,4%) | defecţiuni tehnice vehicul, neasigurare stabilitate încărcătură |
- abateri ale bicicliştilor (7,2%) | abateri biciclişti |
- abateri ale conducătorilor de atelaje sau animale (2,8%) | abateri ale conducătorilor de atelaje sau animale |
alţi participanţi la trafic (23,4%) | |
- indisciplina pietonilor (22,5%) | traversare neregulamentară pietoni, pietoni pe partea carosabilă; alte abateri pietoni |
- abateri ale altor categorii de participanţi la trafic (0,9%) | abateri ale conducătorilor de utilaje, abateri ale pasagerilor/călătorilor/însoţitorilor |
deficienţe ale infrastructurii (0,2%) | obstacol nesemnalizat pe carosabil, animale sau alte obiecte pe carosabil, alte cauze referitoare la drum |

Domenii cauzale/categorii | Indice mortalitate (nr. morţi * 100/nr. accidente grave) | ||
Urban | Rural | În afara localităţilor | |
VEHICUL/CONDUCĂTOR VEHICUL | 11,2 | 22 | 32,3 |
- viteza | 21,3 | 26,3 | 30,4 |
- neacordarea priorităţii pietonilor | 8,8 | 34,7 | 25 |
- neacordarea priorităţii vehiculelor | 5,6 | 14,9 | 29,2 |
- alte manevre neregulamentare | 10,8 | 19,5 | 35,6 |
- deficienţe ale conducătorilor vehiculelor | 25 | 21,9 | 39 |
- conducere sub influenţa alcoolului | 12,5 | 21,4 | 28,8 |
- deficienţe ale vehiculului | 42,9 | 50 | 47,1 |
- abateri ale bicicliştilor | 9,3 | 19,9 | 19,3 |
- abateri ale conducătorilor de atelaje sau animale | 14,3 | 19,1 | 27,5 |
ALŢI PARTICIPANŢI LA TRAFIC | 13,3 | 32,4 | 54,1 |
- indisciplina pietonilor | 13,7 | 32,6 | 55,2 |
- abateri ale altor categorii de participanţi (conducători utilaje, pasageri) | 2,3 | 27,3 | 25 |
DEFICIENŢE INFRASTRUCTURĂ | 25 | 0 | 33,3 |
TOTAL | 11,8 | 24,6 | 34,7 |




Decese | Vătămări grave | |||
Bărbaţi | Femei | Bărbaţi | Femei | |
2010 | 1.802 | 575 | 5.562 | 2.947 |
2011 | 1.545 | 473 | 5.699 | 3.069 |
2012 | 1.542 | 500 | 5.783 | 3.077 |
2013 | 1.374 | 487 | 5.164 | 2.994 |
2014 | 1.361 | 457 | 5.204 | 2.918 |


An | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 |
Grad de utilizare a luminilor de întâlnire pe timp de zi (%) | |||||||
Drumuri naţionale/europene | |||||||
- Autovehicule uşoare (<3,5 tone) | 67 | 70 | 80 | 80 | 82 | 83 | 83 |
- Autovehicule grele (>3,5 tone) | 78 | 79 | 90 | 92 | 93 | 91 | 90 |
- Motocicluri | 64 | 75 | 71 | 82 | 83 | 87 | 87 |
Autostrăzi | |||||||
- Autovehicule uşoare (<3,5 tone) | 69 | 83 | 74 | 81 | 87 | 85 | 87 |
- Autovehicule grele (>3,5 tone) | 85 | 87 | 83 | 90 | 94 | 92 | 92 |
- Motocicluri | 74 | 67 | 76 | 90 | 86 | 92 | 88 |
An | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 |
Grad de utilizare a centurilor de siguranţă (%) | |||||||
Drumuri naţionale/europene | |||||||
- Conducători auto | 45 | 47 | 49 | 49 | 49 | 57 | 62 |
- Pasageri scaune faţă | 45 | 49 | 48 | 47 | 46 | 56 | 57 |
Autostrăzi | |||||||
- Conducători auto | 76 | 76 | 71 | 81 | 86 | 85 | 83 |
- Pasageri scaune faţă | 74 | 80 | 76 | 82 | 85 | 84 | 82 |
An | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 |
Grad de utilizare a căştilor de protecţie pentru motociclişti (%) | |||||||
Drumuri naţionale/europene | |||||||
- Conducători moto | 93 | 89 | 80 | 80 | 81 | 81 | 84 |
- Pasageri | 71 | 76 | 68 | 60 | 66 | 71 | 65 |
Autostrăzi | |||||||
- Conducători moto | - | - | 86 | 93 | 85 | 93 | 86 |
- Pasageri | - | - | 88 | 92 | 76 | 100 | 87 |
An | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 |
Viteze medii de rulare autovehicule uşoare (<3,5 tone) - km/h | |||||||
- Localităţi | 31 | 33 | 33 | 33 | 33 | 33 | 33 |
- Drumuri naţionale/europene | 65 | 66 | 66 | 67 | 66 | 67 | 68 |
- Autostrăzi | 121 | 123 | 123 | 121 | 124 | 123 | 123 |
An | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 |
Parcurs mediu anual - pe categorii (km) | |||||||
- Autoturisme | 12.456 | 12.594 | 13.406 | 13.063 | 13.238 | 13336 | 13474 |
Autovehicule uşoare comerciale (<3,5 tone) | 20.355 | 20.371 | 21.157 | 20.907 | 21.089 | 21275 | 21460 |
- Autocamioane grele (>3,5 tone) | 31.929 | 32.155 | 33.895 | 33.297 | 33.589 | 34426 | 34986 |
- Autobuze | 47.276 | 47.297 | 48.040 | 47.347 | 47.350 | 47368 | 47383 |
- Motocicluri | 3.304 | 3.102 | 3.012 | 3.112 | 3.125 | 3140 | 3156 |

Obiectivul general al prezentei strategii este de reducere la jumătate a numărului de decese din accidente rutiere până în anul 2020 faţă de anul 2010, astfel încât în anul 2020 să se înregistreze cel mult 1188 de decese, faţă de 2377 în 2010. |
Tipul de intervenţie | Condiţii de implementare |
Măsuri de siguranţă la intrarea în localitate (insule, marcaje orizontale şi verticale) | Localităţi rurale |
Trecere de la 4 benzi de circulaţie la 2 la intrarea în localitate (insule/borduri ieşite în relief/înalte şi marcaje) | Localităţi rurale |
Benzi rezonatoare | Localităţi rurale |
Benzi mediane continue cu borduri | Zonele urbane şi zonele rurale în care predomină accidentele cu impact frontal |
Separatoare mediane din plastic | Zone în care nu sunt instalate nici parapete New Jersey, nici benzi mediane cu borduri |
Refugiu pentru pietoni | În zonele cu număr redus de accidente cu pietoni |
Limitatoare de viteză din plastic | Localităţi rurale cu drumuri cu o singură bandă |
Trotuare | În localităţile rurale unde nu sunt instalate |
Treceri de pietoni cu semnalizare controlată | În zonele cu număr mare de accidente pe drumuri cu o singură bandă în care sunt implicaţi pietoni |
Benzi dedicate pentru viraje la stânga (marcaje verticale + insule) | În zonele în care se înregistrează un număr mare de coliziuni laterale |
Alveole pentru autobuz/parcări locale | Localităţi rurale |
Iluminat stradal | În zonele cu număr mare de accidente cu pietoni |
Sisteme video de monitorizare a traficului (radare) | În zonele cu număr mare de accidente cauzate de viteze mari/condus imprudent, şi/sau coliziuni faţă-spate |
Parapete New Jersey pe căi de rulare interurbane alăturate cu 2 benzi pe sens | În zonele rurale în care drumul are patru benzi |
Pasarele/pasaje subterane pietonale | În zonele cu un număr mare de accidente cu pietoni, iar drumul are 4 benzi sau are separatoare de sensuri |
Parapete de siguranţă (acostament) | în zonele în care se înregistrează un număr mare de accidente cu vehicule care părăsesc carosabilul |