Regulamentul 1698/20-sep-2005 privind sprijinul pentru dezvoltare rurală acordat din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală (FEADR)
Editia Speciala a Jurnalului Oficial
Ieşit din vigoarePentru Consiliu Preşedintele M. BECKETT |
Articol | Obiect | EUR sau rată | |
22 alineatul (2) | Ajutor de instalare (*) | 55 000 | |
23 alineatul (6) | Pensionare anticipată | 18 000 | Pe cedent şi pe an |
180 000 | Cuantum total pe cedent | ||
4 000 | Pe lucrător şi pe an | ||
40 000 | Cuantum total pe lucrător | ||
24 alineatul (2) | Servicii de consiliere | 80% | Din costul eligibil pe serviciu de consiliere |
1 500 | Cuantum eligibil maxim | ||
26 alineatul (2) | Intensitatea ajutorului pentru modernizarea exploataţiilor agricole | 60% | Din cuantumul investiţiilor eligibile realizate de tineri agricultori în zonele prevăzute la articolul 36 litera (a) punctele (i), (ii) şi (iii) |
50% | Din cuantumul investiţiilor eligibile realizate de alţi agricultori în zonele prevăzute la articolul 36 litera (a) punctele (i), (ii) şi (iii) | ||
50% | Din cuantumul investiţiilor eligibile realizate de tineri agricultori în celelalte zone | ||
40% | Din cuantumul investiţiilor eligibile realizate de alţi agricultori în celelalte zone | ||
75% | Din cuantumul investiţiilor eligibile în regiunile ultraperiferice şi în insulele din Marea Egee în sensul Regulamentului (CEE) nr. 2019/93 | ||
75% | Din cuantumul investiţiilor în statele membre care au aderat la Comunitate la 1 mai 2004 în sensul punerii în aplicare a Directivei 91/676/CEE (1) în termen de maximum patru ani de la data aderării în conformitate cu articolul 3 alineatul (2) şi articolul 5 alineatul (1) din directiva menţionată. | ||
27 alineatul (3) | Intensitatea ajutorului pentru creşterea valorii economice a pădurilor | 60% (**) | Din cuantumul investiţiilor eligibile în zonele prevăzute la articolul 36 litera (a) punctele (i), (ii) şi (iii) |
50% | Din cuantumul investiţiilor eligibile în celelalte zone | ||
85% (**) | Din cuantumul investiţiilor eligibile în regiunile ultraperiferice | ||
(*)Ajutorul de instalare se poate acorda sub forma unei prime unice al cărei cuantum nu depăşeşte 40 000 EUR sau sub forma unei bonificaţii a dobânzilor, a căror valoare capitalizată nu depăşeşte 40 000 EUR. Atunci când cele două forme de ajutor sunt combinate, cuantumul total nu depăşeşte 55 000 EUR. (**)Nu se aplică pădurilor tropicale şi subtropicale şi suprafeţelor împădurite aparţinând statului şi situate pe teritoriul Insulelor Azore, Madeira şi Canare, al departamentelor franceze de peste mări şi al insulelor mici din Marea Egee în sensul Regulamentului (CEE) nr. 2019/93. (1)Directiva 91/676/CEE a Consiliului din 12 decembrie 1991 privind protecţia apelor împotriva poluării cu nitraţi proveniţi din surse agricole (JO L 375, 31.12.1991, p. 1). | |||
28 alineatul (2) | Intensitatea ajutorului pentru creşterea valorii adăugate a produselor agricole şi forestiere | 50% | Din cuantumul investiţiilor eligibile în regiunile care intră sub incidenţa obiectivului "convergenţă" |
40% | Din cuantumul investiţiilor eligibile în celelalte regiuni | ||
75% | Din cuantumul investiţiilor eligibile în regiunile ultraperiferice | ||
65% | Din cuantumul investiţiilor eligibile în insulele din Marea Egee în sensul Regulamentului (CEE) nr. 2019/93 | ||
31 alineatul (2) | Cuantumul maxim al sprijinului pentru respectarea standardelor | 10 000 | Pe exploataţie |
32 alineatul (2) | Cuantumul maxim al sprijinului pentru participarea la sisteme de calitate alimentară | 3 000 | Pe exploataţie |
33 | Intensitatea ajutorului pentru activităţile de informare şi de promovare | 70% | Din costul eligibil al acţiunii |
34 alineatul (3) | Cuantumul maxim pentru exploataţiile agricole de semisubzistenţă | 1 500 | Pe exploataţie agricolă/an |
35 alineatul (2) | Grupuri de producători: plafon exprimat în procentaj din producţia comercializată în cursul primilor cinci ani de la recunoaştere | 5%, 5%, 4%, 3%, şi 2% (*) | Pentru primul, al doilea, al treilea, al patrulea şi, respectiv, al cincilea an pentru producţia comercializată până la 1 000 000 EUR |
2,5%, 2,5%, 2,0%, 1,5% şi 1,5% | Pentru primul, al doilea, al treilea, al patrulea şi, respectiv, al cincilea an pentru producţia comercializată care depăşeşte 1 000 000 EUR | ||
fără a depăşi, în ceea ce priveşte fiecare dintre primii cinci ani suma maximă de: | 100 000 | Pentru primul an | |
100 000 | Pentru al doilea an | ||
80 000 | Pentru al treilea an | ||
60 000 | Pentru al patrulea an | ||
50 000 | Pentru al cincilea an | ||
37 alineatul (3) | Plata minimă pentru zonele cu handicap | 25 | Pe hectar de SAU |
Plata maximă pentru zonele cu handicap din regiunile montane | 250 | Pe hectar de SAU | |
Plata maximă pentru zonele care prezintă alte handicapuri | 150 | Pe hectar de SAU | |
38 alineatul (2) | Plata iniţială Natura 2000 pentru o perioadă de maximum 5 ani | 500 (**) | Pe hectar de SAU |
Plata maximă Natura 2000 | 200 (**) | Pe hectar de SAU | |
39 alineatul (4) | Culturi anuale | 600 (**) | Pe hectar |
Culturi perene specializate | 900 (**) | Pe hectar | |
Alte utilizări ale terenurilor | 450 (**) | Pe hectar | |
Rase locale ameninţate cu abandonul | 200 (**) | Pe unitate de efectiv mare de animale | |
40 alineatul (3) | Bunăstarea animalelor | 500 | Pe unitate de efectiv mare de animale |
(*)În ceea ce priveşte Malta, Comisia poate stabili un cuantum minim pentru ajutorul acordat unui sector productiv în care producţia totală este extrem de redusă. (**)Aceste cuantumuri pot fi majorate în cazuri excepţionale luând în considerare circumstanţele speciale care trebuie justificate în programele de dezvoltare rurală. | |||
43 alineatul (4) | Prima anuală maximă menită să compenseze pierderile de venituri datorate împăduririi | ||
- pentru agricultori sau asociaţii de agricultori | 700 | Pe hectar | |
- pentru orice alt organism de drept privat | 150 | Pe hectar | |
43 alineatul (4), 44 alineatul (3) şi 45 alineatul (3) | - Intensitatea ajutorului pentru costurile de instalare | 80% (*) | Din costurile eligibile în zonele prevăzute la articolul 36 litera (a) punctele (i), (ii) şi (iii) |
70% | Din costurile eligibile în celelalte zone | ||
85% (*) | Din costurile eligibile în regiunile ultraperiferice | ||
46 şi 47 alineatul (2) | Plata anuală Natura 2000 şi plăţi silvoecologice | ||
- Plata minimă | 40 | Pe hectar | |
- Plata maximă | 200 (**) | Pe hectar | |
(*)Nu se aplică pădurilor tropicale şi subtropicale şi suprafeţelor împădurite aparţinând statului şi situate pe teritoriul Insulelor Azore, Madeira şi Canare, al departamentelor franceze de peste mări şi al insulelor mici din Marea Egee în sensul Regulamentului (CEE) nr. 2019/93. (**)Aceste cuantumuri pot fi majorate în cazuri excepţionale luând în considerare circumstanţele speciale care trebuie justificate în programele de dezvoltare rurală. |
35a alineatul (3) | Cuantumul maxim pentru ajutorul pentru restructurare, datorat unei reforme a organizării comune a pieţei, | Pe exploataţie | |
4 500 | în 2011 | ||
3 000 | în 2012 | ||
1 500 | în 2013 |
Prioritate: Adaptarea la schimbările climatice şi atenuarea efectelor acestora | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tipuri de acţiuni | Articole şi măsuri | Efecte posibile | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
îmbunătăţirea eficienţei utilizării de îngrăşământ azotat (de exemplu utilizare redusă, echipament, agricultură de precizie) îmbunătăţirea depozitării îngrăşământului | Articolul 26: modernizarea exploataţiilor agricole Articolul 39: plăţi pentru agro-mediu | Reducerea emisiilor de metan (CH4) şi de protoxid de azot (N2O) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
îmbunătăţirea eficienţei energetice (de exemplu utilizarea materialelor de construcţii pentru a reduce pierderile de căldură) | Articolul 26: modernizarea exploataţiilor agricole Articolul 28: creşterea valorii adăugate pentru produsele agricole şi forestiere Articolul 29: cooperarea pentru realizarea de noi produse, procedee şi tehnologii | Reducerea emisiilor de dioxid de carbon (CO2) prin economisirea energiei | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mecanisme de prevenire a efectelor adverse ale evenimentelor extreme legate de climă (de exemplu plase de protecţie împotriva grindinii) | Articolul 26: modernizarea exploataţiilor agricole | Reducerea efectelor negative ale fenomenele meteorologice extreme asupra potenţialului de producţie agricolă | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Practici de gestionare a solului (de exemplu metode de cultivare, culturi secundare, diverse rotaţii ale culturii) | Articolul 39: plăţi pentru agro-mediu | Reducerea protoxidului de azot (N2O), sechestrarea carbonului, adaptarea la efectele schimbărilor climatice asupra solului | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Modificarea utilizării terenurilor (de exemplu conversia terenurilor arabile în păşuni, scoaterea definitivă din circuitul agricol) | Articolul 39: plăţi pentru agro-mediu Articolul 41: investiţii neproductive | Reducerea protoxidului de azot (N2O), sechestrarea carbonului | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Extensificarea şeptelului (de exemplu reducerea densităţii şeptelului) şi gestionarea extensivă a păşunilor | Articolul 39: plăţi pentru agro-mediu | Reducerea metanului (CH4) şi protoxidului de azot (N2O) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Împădurirea, instituirea de sisteme agrosilvice | Articolele 43 şi 45: prima împădurire a terenurilor agricole şi neagricole Articolul 44: prima instalare a sistemelor agroforestiere pe terenuri agricole | Reducerea protoxidului de azot (N2O), sechestrarea carbonului | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Măsuri de prevenire şi de gestionare a inundaţiilor | Articolul 20: reconstituirea potenţialului de producţie agricolă afectat de catastrofe naturale şi instituirea unor măsuri de prevenire corespunzătoare | Reducerea efectelor negative ale fenomenele meteorologice extreme legate de schimbările climatice asupra potenţialului de producţie agricolă | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Formarea şi utilizarea serviciilor de consultanţă agricolă în legătură cu schimbările climatice | Articolul 21: formare profesională şi acţiuni de informare Articolul 24: utilizarea serviciilor de consultanţă Articolul 58: formare şi informare | Formarea şi acordarea de consultanţă fermierilor în vederea reducerii gazelor cu efect de seră şi a adaptării la schimbările climatice | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Acţiuni de prevenire a incendiilor forestiere şi a catastrofelor naturale legate de climat | Articolul 48: reconstituirea potenţialului forestier şi adoptarea de măsuri de prevenire | Sechestrarea carbonului în păduri şi evitarea emisiilor de dioxid de carbon (CO2),reducerea efectelor negative ale schimbărilor climatice asupra pădurilor | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Conversia în tipuri de arboreturi de protecţie mai rezistente. | Articolul 47: silvo-mediu Articolul 49: investiţii neproductive | Reducerea efectelor negative ale schimbărilor climatice asupra pădurilor | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prioritate: Energiile din surse regenerabile | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tipuri de acţiuni | Articole şi măsuri | Efecte posibile | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Producţia de biogaz utilizând deşeuri organice (producţie în cadrul exploataţiei şi pe plan local) | Articolul 26: modernizarea exploataţiilor agricole Articolul 53: diversificarea spre activităţi neagricole | Substituirea combustibilului fosil, reducerea metanului (CH4) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Culturi energetice perene (păduri mărunte cu rotaţie rapidă şi plante erbacee) | Articolul 26: modernizarea exploataţiilor agricole | Substituirea combustibililor fosili; sechestrarea carbonului, reducerea protoxidului de azot (N2O). | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prelucrarea biomasei agricole / forestiere pentru energia din surse regenerabile | Articolul 26: modernizarea exploataţiilor agricole Articolul 28: creşterea valorii adăugate pentru produsele agricole şi forestiere Articolul 29: cooperarea pentru realizarea de noi produse, procedee şi tehnologii în sectorul agricol, alimentar şi forestier Articolul 53: diversificarea spre activităţi neagricole Articolul 54: ajutorul pentru înfiinţarea şi dezvoltarea întreprinderilor | Substituirea combustibililor fosili | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Instalaţii / infrastructuri care utilizează biomasă pentru energia regenerabilă şi alte sursele de energie regenerabilă (energie solară şi eoliană, geotermică) | Articolul 53: diversificarea spre activităţi neagricole Articolul 54: ajutorul pentru înfiinţarea şi dezvoltarea întreprinderilor Articolul 56: servicii de bază pentru economie şi pentru populaţia rurală Articolul 30: Infrastructuri aferente evoluţiei şi adaptării sectorului agricol şi forestier | Substituirea combustibililor fosili | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Informarea şi difuzarea cunoştinţelor cu privire la energiile regenerabile | Articolul 21: formare profesională şi acţiuni de informare Articolul 58: formare şi informare | îmbunătăţirea gradului de sensibilizarea şi a cunoştinţelor şi astfel, în mod indirect, a eficienţei altor acţiuni legate de energiile regenerabile | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prioritate: Gestionarea apei | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tipuri de acţiuni | Articole şi măsuri | Efecte posibile | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tehnologii de economisire a apei (sisteme eficiente de irigaţie) Stocarea apei (inclusiv zone de revărsare a apei) Tehnici de producţie pentru economisirea apei (de exemplu modele adaptate de recoltare) | Articolul 26: modernizarea exploataţiilor agricole Articolul 30: infrastructură Articolul 28: creşterea valorii adăugate pentru produsele agricole şi forestiere Articolul 39: plăţi pentru agro-mediu | îmbunătăţirea capacităţii de a utiliza apa mai eficient şi îmbunătăţirea capacităţii de stocare a apei | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Refacerea zonelor umede Conversia terenurilor agricole în mlaştini | Articolul 41: investiţii neproductive Articolul 39: plăţi pentru agro-mediu Articolul 38: plăti «Natura 2000» | Conservarea mediilor acvatice de mare valoare, protecţia şi îmbunătăţirea calităţii apei | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Conversia terenurilor agricole în sisteme silvice / agrosilvice | Articolele 43 şi 45: prima împădurire a terenurilor agricole şi neagricole | Protecţia şi îmbunătăţirea calităţii apei | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Instalaţii pentru tratamentul apelor reziduale în exploataţii agricole şi în cadrul proceselor de prelucrare şi comercializare | Articolul 26: modernizarea exploataţiilor agricole Articolul 28: creşterea valorii adăugate pentru produsele agricole şi forestiere | îmbunătăţirea capacităţii de a utiliza apa mai eficient | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dezvoltarea mediilor acvatice seminaturale Crearea de maluri naturale Râuri al căror curs şerpuieşte | Articolul 39: plăţi pentru agro-mediu Articolul 57: conservarea şi punerea în valoare a patrimoniului rural | Conservarea mediilor acvatice de mare valoare, protecţia şi îmbunătăţirea calităţii apei | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Practici legate de gestionarea solurilor (de exemplu culturile secundare) agricultura ecologică, conversia terenurilor arabile în păşuni permanente) | Articolul 39: plăţi pentru agro-mediu | Contribuţie la reducerea trecerii diferiţilor compuşi, inclusiv a fosforului, în apă | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Informarea şi difuzarea cunoştinţelor cu privire la gestionarea apei | Articolul 21: formare profesională şi acţiuni de informare Articolul 58: formare şi informare | îmbunătăţirea gradului de sensibilizarea şi a cunoştinţelor şi astfel, în mod indirect, a eficienţei acţiunilor legate de gestionarea apei | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prioritate: Biodiversitatea | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tipuri de acţiuni | Articole şi măsuri | Efecte posibile | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Neaplicarea îngrăşămintelor şi a pesticidelor pe terenurile agricole de mare valoare Multiple forme de gestionare a şeptelului Producţia integrată şi organică | Articolul 39: plăţi pentru agro-mediu | Conservarea tipurilor de vegetaţie bogate în specii, protejarea şi întreţinerea păşunilor. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Margini de câmp şi fâşii riverane perene şi albii biologice Elaborarea unor planuri de gestionare pentru Natura 2000 Construcţia / gestionarea biotopurilor / habitatelor în cadrul şi în afara siturilor «Natura 2000» Modificarea utilizării terenurilor (gestionarea extensivă a păşunilor, conversia terenurilor agricole în păşuni, scoaterea pe termen lung din circuitul agricol) Gestionarea perenelor de mare valoare naturală Crearea şi conservarea terenurilor de fâneaţă | Articolele 38 şi 46: plăţi «Natura 2000» Articolul 39: plăţi pentru agro-mediu Articolul 41: investiţii neproductive Articolul 47: plăţi pentru silvo-mediu Articolul 57: conservarea şi punerea în valoare a patrimoniului rural | Protejarea păsărilor şi a altor animale sălbatice şi îmbunătăţirea reţelei biotopice, reducerea pătrunderii de substanţe dăunătoare în habitatele riverane; conservarea faunei şi a florei protejate | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Conservarea diversităţii genetice | Articolul 39: plăţi pentru agro-mediu | Conservarea diversităţii genetice | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Informarea şi difuzarea cunoştinţelor cu privire la biodiversitate | Articolul 21: formare profesională şi acţiuni de informare Articolul 58: formare şi informare | îmbunătăţirea gradului de sensibilizarea şi a cunoştinţelor şi astfel, în mod indirect, a eficienţei acţiunilor legate de biodiversitate | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prioritate: Măsuri care însoţesc restructurarea sectorului produselor lactate | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tipuri de acţiuni | Articole şi măsuri | Efecte posibile | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ajutor pentru investiţii legat de producţia de produse lactate | Articolul 26: modernizarea exploataţiilor agricole | îmbunătăţirea competitivităţii sectorului produselor lactate | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ameliorări ale prelucrării şi comercializării legate de sectorul produselor lactate | Articolul 28: creşterea valorii adăugate pentru produsele agricole şi forestiere | îmbunătăţirea competitivităţii sectorului produselor lactate | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Inovaţia legată de sectorul produselor lactate | Articolul 29: cooperarea pentru dezvoltarea de noi produse, procedee şi tehnologii | îmbunătăţirea competitivităţii sectorului produselor lactate | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Primele pentru păşuni şi producţia extensivă de animale, producţia organică legată de producţia de lactate, primele pentru păşunile permanente în regiunile mai puţin favorizate, primele pentru păşunat | Articolul 39: plăţi pentru agro-mediu | Creşterea efectelor pozitive de mediu ale sectorului produselor lactate | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prioritate: Abordări inovatoare legate de priorităţile menţionate la articolul 16a alineatul (1) literele (a), (b), (c) şi (d) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Operaţii inovatoare pentru abordarea atenuării schimbărilor climatice şi a măsurilor de adaptare | Articolul 29: cooperarea pentru dezvoltarea de noi produse, procedee şi tehnologii | Reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră şi adaptarea agriculturii la schimbările climatice | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Operaţii inovatoare de sprijinire a dezvoltării energiilor din surse regenerabile | Articolul 29: cooperarea pentru dezvoltarea de noi produse, procedee şi tehnologii | Substituirea combustibililor fosili şi reducerea de emisii de gaze cu efect de seră | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Operaţii inovatoare pentru consolidarea gestionării apei | Articolul 29: cooperarea pentru dezvoltarea de noi produse, procedee şi tehnologii | Ameliorarea capacităţii de utilizare mai eficientă a apei şi de îmbunătăţire a calităţii apei | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Operaţii inovatoare de sprijinire a conservării biodiversităţii | Articolul 29: cooperarea pentru dezvoltarea de noi produse, procedee şi tehnologii | Oprirea pierderii biodiversităţii | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||