Titlul vii - MONITORIZARE ŞI EVALUARE - Regulamentul 1698/20-sep-2005 privind sprijinul pentru dezvoltare rurală acordat din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală (FEADR)

Acte UE

Editia Speciala a Jurnalului Oficial

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 2 August 2012
TITLUL VII:MONITORIZARE ŞI EVALUARE
Art. 77: Comitet de monitorizare
(1)Pentru fiecare program de dezvoltare rurală se constituie un comitet de monitorizare, într-un termen de maximum trei luni de la data deciziei de aprobare a programului.
Fiecare comitet de monitorizare îşi stabileşte regulamentul de procedură în cadrul instituţional, juridic şi financiar al statului membru în cauză şi îl adoptă în acord cu autoritatea de gestionare, pentru a-şi exercita misiunile în conformitate cu prezentul regulament.
(2)Fiecare comitet de monitorizare este prezidat de un reprezentant al statului membru sau al autorităţii de gestionare.
Componenţa sa este hotărâtă de statul membru şi include partenerii prevăzuţi la articolul 6 alineatul (1).
Reprezentanţii Comisiei pot participa, din proprie iniţiativă şi cu titlu consultativ, la lucrările comitetului de monitorizare.
(3)Statele membre care au optat pentru programe regionale pot înfiinţa un comitet naţional de monitorizare, responsabil cu coordonarea punerii în aplicare a programelor în cauză în raport cu strategia naţională şi cu utilizarea resurselor financiare.
Art. 78: Responsabilităţile comitetului de monitorizare
Comitetul de monitorizare se asigură de eficienţa punerii în aplicare a programului de dezvoltare rurală. În acest scop, comitetul de monitorizare:
a)este consultat, în termen de patru luni de la data deciziei de aprobare a programului, în ceea ce priveşte criteriile de selecţie a operaţiunilor finanţate şi revizuieşte criteriile de selecţie în funcţie de nevoile programării;
b)evaluează periodic progresele realizate pentru îndeplinirea obiectivelor specifice ale programului pe baza documentelor prezentate de autoritatea de gestionare;
c)examinează rezultatele punerii în aplicare, în special realizarea obiectivelor stabilite pentru fiecare axă, precum şi evaluările in itinere;
d)examinează şi aprobă raportul anual de execuţie şi ultimul raport de execuţie înainte de a fi trimise Comisiei;
e)poate propune autorităţii de gestionare orice adaptare sau revizuire a programului care să permită realizarea obiectivelor Feader definite la articolul 4 sau ameliorarea gestionării sale, inclusiv a gestionării financiare;
f)examinează şi aprobă orice propunere importantă referitoare la modificări ale programelor de dezvoltare rurală.

Art. 79: Proceduri de monitorizare
(1)Autoritatea de gestionare şi comitetul de monitorizare controlează calitatea punerii în aplicare a programului.
(2)Autoritatea de gestionare şi comitetul de monitorizare asigură monitorizarea fiecărui program de dezvoltare rurală prin intermediul unor indicatori financiari, de realizare şi de rezultat.
Art. 80: Cadrul comun de monitorizare şi evaluare
Cadrul comun de monitorizare şi evaluare este elaborat de Comisie şi de statele membre şi se adoptă în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 90 alineatul (2). Acest cadru defineşte un număr limitat de indicatori comuni aplicabili fiecărui program.
Art. 81: Indicatori
(1)Progresul, eficienţa şi eficacitatea programelor de dezvoltare rurală în raport cu obiectivele acestora se măsoară prin intermediul unor indicatori privind situaţia iniţială, precum şi execuţia financiară, realizarea, rezultatele şi impactul programelor.
(2)Fiecare program de dezvoltare rurală defineşte un număr limitat de indicatori suplimentari specifici programului.
(3)Atunci când natura ajutorului permite acest lucru, datele privind indicatorii sunt defalcate în funcţie de sexul şi vârsta beneficiarilor.
Art. 82: Raport anual de execuţie
(1)Pentru prima dată în 2008 şi până la data de 30 iunie a fiecărui an, autoritatea de gestionare transmite Comisiei un raport anual de execuţie privind punerea în aplicare a programului. Autoritatea de gestionare transmite Comisiei un ultim raport de execuţie la 30 iunie 2016.
(2)Fiecare raport anual de execuţie conţine următoarele elemente:
a)orice modificare a condiţiilor generale care are un impact direct asupra condiţiilor de punere în aplicare a programului, precum şi orice schimbare a politicilor comunitare şi naţionale care are repercusiuni asupra coerenţei dintre intervenţia FEADR şi cea a altor instrumente financiare;
b)progresul programului în raport cu obiectivele stabilite pe baza indicatorilor de realizare şi de rezultat;
c)execuţia financiară a programului prezentând, pentru fiecare măsură, lista cu sumele plătite beneficiarilor; în cazul în care programul acoperă regiuni care pot beneficia de obiectivul "convergenţă", cheltuielile aferente trebuie indicate separat;
d)un rezumat al activităţilor de evaluare în curs, în conformitate cu articolul 86 alineatul (3);
e)dispoziţiile adoptate de autoritatea de gestionare şi de comitetul de monitorizare pentru a asigura calitatea şi eficienţa punerii în aplicare a programului, în special:
(i)acţiunile de monitorizare şi de evaluare;
(ii)o sinteză a problemelor importante întâlnite în gestionarea programului, precum şi orice măsură eventual adoptată, inclusiv răspunsurile la observaţiile făcute în temeiul articolului 83;
(iii)utilizarea asistenţei tehnice;
(iv)dispoziţiile adoptate pentru a asigura publicitatea programului în conformitate cu articolul 76;
f)o declaraţie privind respectarea politicilor comunitare în cadrul ajutorului, inclusiv evidenţierea problemelor întâlnite şi măsurile adoptate pentru soluţionarea acestora;
g)după caz, reutilizarea ajutoarelor recuperate în conformitate cu articolul 33 din Regulamentul (CE) nr. 1290/2005.
(3)Raportul este considerat admisibil în sensul aplicării articolului 26 din Regulamentul (CE) nr. 1290/2005 în cazul în care acesta conţine toate elementele enumerate la alineatul (2) şi permite evaluarea punerii în aplicare a programului.
Comisia are la dispoziţie două luni pentru a se pronunţa asupra raportului anual de execuţie, după transmiterea acestuia de către autoritatea de gestionare. Acest termen se prelungeşte la cinci luni pentru ultimul raport al programului. În cazul în care Comisia nu răspunde în termenul stabilit, raportul este considerat acceptat.
(4)Normele de elaborare a rapoartelor anuale de execuţie privind programele specifice puse în aplicare în conformitate cu articolul 66 alineatul (3) sunt definite în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 90 alineatul (2).
Art. 83: Examinarea anuală a programelor
(1)În fiecare an, cu ocazia prezentării raportului anual de execuţie, Comisia şi autoritatea de gestionare examinează principalele rezultate din anul anterior, în conformitate cu procedurile care urmează a fi definite în acord cu statul membru şi cu autoritatea de gestionare în cauză.
(2)În urma acestei examinări, Comisia poate adresa observaţii statului membru şi autorităţii de gestionare, care informează comitetul de monitorizare cu privire la aceasta. Statul membru informează Comisia cu privire la măsurile luate ca urmare a acestor observaţii.
Art. 84: Dispoziţii generale
(1)Politica şi programele de dezvoltare rurală fac obiectul unor evaluări ex ante, intermediare şi ex post, în conformitate cu dispoziţiile articolelor 85, 86 şi 87.
(2)Evaluările urmăresc creşterea calităţii, a eficienţei şi a eficacităţii punerii în aplicare a programelor de dezvoltare rurală. Acestea evaluează impactul programelor având în vedere orientările strategice ale Comunităţii prevăzute la articolul 9 şi problemele de dezvoltare rurală specifice statelor membre şi regiunilor în cauză, luând în considerare cerinţele dezvoltării durabile, impactul de mediu şi dispoziţiile legislaţiei comunitare pertinente.
(3)Activităţile de evaluare sunt organizate, după caz, sub responsabilitatea statelor membre sau a Comisiei.
(4)Evaluările prevăzute la alineatul (1) sunt efectuate de evaluatori independenţi. Rezultatele sunt puse la dispoziţie în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1049/2001 al Parlamentului European şi al Consiliului din 30 mai 2001 privind accesul public la documentele Parlamentului European, ale Consiliului şi ale Comisiei (1).
(1)JOL 145, 31.5.2001, p. 43.
(5)Statele membre asigură mijloacele umane şi financiare necesare pentru a efectua evaluările, organizează producţia şi colectarea datelor necesare şi utilizează diferitele elemente furnizate de sistemul de monitorizare.
(6)La iniţiativa Comisiei, în cadrul prevăzut la articolul 80, statele membre şi Comisia convin asupra metodelor şi standardelor care trebuie aplicate evaluărilor.
Art. 85: Evaluarea ex ante
(1)Evaluarea ex ante face parte din procedura de elaborare a fiecărui program de dezvoltare rurală şi urmăreşte optimizarea alocării resurselor bugetare şi ameliorarea calităţii programării. Aceasta defineşte şi evaluează nevoile pe termen mediu şi lung, obiectivele de îndeplinit, rezultatele aşteptate, obiectivele cuantificate, în special din punctul de vedere al impactului în raport cu situaţia iniţială, valoarea adăugată comunitară, luarea în calcul a priorităţilor Comunităţii, învăţămintele trase din programarea anterioară, precum şi calitatea dispozitivelor de punere în aplicare, de monitorizare, de evaluare şi de gestionare financiară.
(2)Evaluarea ex ante se realizează sub responsabilitatea statului membru.
Art. 86: Evaluarea intermediară şi ex post
(1)Statele membre stabilesc un sistem de evaluare in itinere pentru fiecare program de dezvoltare rurală.
(2)Autoritatea de gestionare a programului şi comitetul de monitorizare utilizează evaluarea in itinere pentru:
a)examinarea progresului programului în raport cu obiectivele sale, prin intermediul unor indicatori de rezultat şi, după caz, de impact;
b)ameliorarea calităţii programelor şi punerea în aplicare a acestora;
c)examinarea propunerilor de modificare semnificativă a programelor;
d)pregătirea evaluării intermediare şi a evaluării ex post.
(3)Începând cu 2008, autoritatea de gestionare prezintă anual comitetului de monitorizare un raport privind activităţile de evaluare in itinere. Raportul anual de execuţie prevăzut la articolul 82 include un rezumat al acestor activităţi.
(4)În 2010, evaluarea in itinere ia forma unui raport distinct de evaluare intermediară. Aceasta propune măsuri de ameliorare a calităţii programelor şi a punerii lor în aplicare.
La iniţiativa Comisiei se întocmeşte o sinteză a rapoartelor de evaluare intermediară.
(5)În 2015, evaluarea in itinere ia forma unui raport distinct de evaluare ex post.
(6)Evaluările intermediare şi ex post analizează gradul de utilizare a resurselor, eficacitatea şi eficienţa programării Feader, consecinţele sale socio-economice, precum şi impactul său asupra priorităţilor Comunităţii. Acestea reglementează obiectivele programului şi urmăresc să tragă învăţăminte privind politica de dezvoltare rurală. Acestea identifică factorii care au contribuit la succesul sau la eşecul punerii în aplicare a programelor, inclusiv din punctul de vedere al durabilităţii, şi definesc bunele practici.
(7)Evaluarea in itinere este organizată la iniţiativa şi sub responsabilitatea autorităţii de gestionare în colaborare cu Comisia. Aceasta este organizată pe o bază multianuală şi acoperă perioada 2007-2015.
(8)Comisia organizează, din proprie iniţiativă, acţiuni de formare, schimburi de bune practici şi de informaţii pentru evaluatorii in itinere, experţii din statele membre şi membrii comitetelor de monitorizare, precum şi evaluări tematice şi de sinteză.
Art. 87: Sinteza evaluărilor ex post
(1)Sub responsabilitatea Comisiei, se întocmeşte o sinteză a evaluărilor expost, în colaborare cu statul membru şi cu autoritatea de gestionare, care asigură colectarea datelor necesare pentru realizarea sa.
(2)Sinteza evaluărilor ex post trebuie finalizată până la 31 decembrie 2016.