Capitolul i - MONITORIZARE - Regulamentul 1698/20-sep-2005 privind sprijinul pentru dezvoltare rurală acordat din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală (FEADR)

Acte UE

Editia Speciala a Jurnalului Oficial

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 2 August 2012
CAPITOLUL I:MONITORIZARE
Art. 77: Comitet de monitorizare
(1)Pentru fiecare program de dezvoltare rurală se constituie un comitet de monitorizare, într-un termen de maximum trei luni de la data deciziei de aprobare a programului.
Fiecare comitet de monitorizare îşi stabileşte regulamentul de procedură în cadrul instituţional, juridic şi financiar al statului membru în cauză şi îl adoptă în acord cu autoritatea de gestionare, pentru a-şi exercita misiunile în conformitate cu prezentul regulament.
(2)Fiecare comitet de monitorizare este prezidat de un reprezentant al statului membru sau al autorităţii de gestionare.
Componenţa sa este hotărâtă de statul membru şi include partenerii prevăzuţi la articolul 6 alineatul (1).
Reprezentanţii Comisiei pot participa, din proprie iniţiativă şi cu titlu consultativ, la lucrările comitetului de monitorizare.
(3)Statele membre care au optat pentru programe regionale pot înfiinţa un comitet naţional de monitorizare, responsabil cu coordonarea punerii în aplicare a programelor în cauză în raport cu strategia naţională şi cu utilizarea resurselor financiare.
Art. 78: Responsabilităţile comitetului de monitorizare
Comitetul de monitorizare se asigură de eficienţa punerii în aplicare a programului de dezvoltare rurală. În acest scop, comitetul de monitorizare:
a)este consultat, în termen de patru luni de la data deciziei de aprobare a programului, în ceea ce priveşte criteriile de selecţie a operaţiunilor finanţate şi revizuieşte criteriile de selecţie în funcţie de nevoile programării;
b)evaluează periodic progresele realizate pentru îndeplinirea obiectivelor specifice ale programului pe baza documentelor prezentate de autoritatea de gestionare;
c)examinează rezultatele punerii în aplicare, în special realizarea obiectivelor stabilite pentru fiecare axă, precum şi evaluările in itinere;
d)examinează şi aprobă raportul anual de execuţie şi ultimul raport de execuţie înainte de a fi trimise Comisiei;
e)poate propune autorităţii de gestionare orice adaptare sau revizuire a programului care să permită realizarea obiectivelor Feader definite la articolul 4 sau ameliorarea gestionării sale, inclusiv a gestionării financiare;
f)examinează şi aprobă orice propunere importantă referitoare la modificări ale programelor de dezvoltare rurală.

Art. 79: Proceduri de monitorizare
(1)Autoritatea de gestionare şi comitetul de monitorizare controlează calitatea punerii în aplicare a programului.
(2)Autoritatea de gestionare şi comitetul de monitorizare asigură monitorizarea fiecărui program de dezvoltare rurală prin intermediul unor indicatori financiari, de realizare şi de rezultat.
Art. 80: Cadrul comun de monitorizare şi evaluare
Cadrul comun de monitorizare şi evaluare este elaborat de Comisie şi de statele membre şi se adoptă în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 90 alineatul (2). Acest cadru defineşte un număr limitat de indicatori comuni aplicabili fiecărui program.
Art. 81: Indicatori
(1)Progresul, eficienţa şi eficacitatea programelor de dezvoltare rurală în raport cu obiectivele acestora se măsoară prin intermediul unor indicatori privind situaţia iniţială, precum şi execuţia financiară, realizarea, rezultatele şi impactul programelor.
(2)Fiecare program de dezvoltare rurală defineşte un număr limitat de indicatori suplimentari specifici programului.
(3)Atunci când natura ajutorului permite acest lucru, datele privind indicatorii sunt defalcate în funcţie de sexul şi vârsta beneficiarilor.
Art. 82: Raport anual de execuţie
(1)Pentru prima dată în 2008 şi până la data de 30 iunie a fiecărui an, autoritatea de gestionare transmite Comisiei un raport anual de execuţie privind punerea în aplicare a programului. Autoritatea de gestionare transmite Comisiei un ultim raport de execuţie la 30 iunie 2016.
(2)Fiecare raport anual de execuţie conţine următoarele elemente:
a)orice modificare a condiţiilor generale care are un impact direct asupra condiţiilor de punere în aplicare a programului, precum şi orice schimbare a politicilor comunitare şi naţionale care are repercusiuni asupra coerenţei dintre intervenţia FEADR şi cea a altor instrumente financiare;
b)progresul programului în raport cu obiectivele stabilite pe baza indicatorilor de realizare şi de rezultat;
c)execuţia financiară a programului prezentând, pentru fiecare măsură, lista cu sumele plătite beneficiarilor; în cazul în care programul acoperă regiuni care pot beneficia de obiectivul "convergenţă", cheltuielile aferente trebuie indicate separat;
d)un rezumat al activităţilor de evaluare în curs, în conformitate cu articolul 86 alineatul (3);
e)dispoziţiile adoptate de autoritatea de gestionare şi de comitetul de monitorizare pentru a asigura calitatea şi eficienţa punerii în aplicare a programului, în special:
(i)acţiunile de monitorizare şi de evaluare;
(ii)o sinteză a problemelor importante întâlnite în gestionarea programului, precum şi orice măsură eventual adoptată, inclusiv răspunsurile la observaţiile făcute în temeiul articolului 83;
(iii)utilizarea asistenţei tehnice;
(iv)dispoziţiile adoptate pentru a asigura publicitatea programului în conformitate cu articolul 76;
f)o declaraţie privind respectarea politicilor comunitare în cadrul ajutorului, inclusiv evidenţierea problemelor întâlnite şi măsurile adoptate pentru soluţionarea acestora;
g)după caz, reutilizarea ajutoarelor recuperate în conformitate cu articolul 33 din Regulamentul (CE) nr. 1290/2005.
(3)Raportul este considerat admisibil în sensul aplicării articolului 26 din Regulamentul (CE) nr. 1290/2005 în cazul în care acesta conţine toate elementele enumerate la alineatul (2) şi permite evaluarea punerii în aplicare a programului.
Comisia are la dispoziţie două luni pentru a se pronunţa asupra raportului anual de execuţie, după transmiterea acestuia de către autoritatea de gestionare. Acest termen se prelungeşte la cinci luni pentru ultimul raport al programului. În cazul în care Comisia nu răspunde în termenul stabilit, raportul este considerat acceptat.
(4)Normele de elaborare a rapoartelor anuale de execuţie privind programele specifice puse în aplicare în conformitate cu articolul 66 alineatul (3) sunt definite în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 90 alineatul (2).
Art. 83: Examinarea anuală a programelor
(1)În fiecare an, cu ocazia prezentării raportului anual de execuţie, Comisia şi autoritatea de gestionare examinează principalele rezultate din anul anterior, în conformitate cu procedurile care urmează a fi definite în acord cu statul membru şi cu autoritatea de gestionare în cauză.
(2)În urma acestei examinări, Comisia poate adresa observaţii statului membru şi autorităţii de gestionare, care informează comitetul de monitorizare cu privire la aceasta. Statul membru informează Comisia cu privire la măsurile luate ca urmare a acestor observaţii.