Titlul v - CONTRIBUŢIA FINANCIARĂ A FEADR - Regulamentul 1698/20-sep-2005 privind sprijinul pentru dezvoltare rurală acordat din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală (FEADR)

Acte UE

Editia Speciala a Jurnalului Oficial

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 2 August 2012
TITLUL V:CONTRIBUŢIA FINANCIARĂ A FEADR
Art. 69: Resursele şi repartizarea acestora
(1)Cuantumul sprijinului comunitar pentru dezvoltare rurală în temeiul prezentului regulament pentru perioada 1 ianuarie 2007-31 decembrie 2013, defalcarea sa anuală şi cuantumul minim care urmează a fi alocat regiunilor care pot beneficia de obiectivul "convergenţă" sunt stabilite de către Consiliu, hotărând cu majoritate calificată, la propunerea Comisiei, în conformitate cu perspectivele financiare pentru perioada 2007-2013 şi cu Acordul interinstituţional privind disciplina bugetară şi ameliorarea procedurii bugetare pentru aceeaşi perioadă.
(2)0,25% din resursele prevăzute la alineatul (1) sunt destinate asistenţei tehnice pentru Comisie în conformitate cu articolul 66 alineatul (1).
(3)În vederea programării şi a includerii ulterioare a acestora în bugetul general al Comunităţilor Europene, cuantumurile prevăzute la alineatul (1) se indexează cu 2% pe an.
(4)Comisia efectuează o defalcare anuală pe stat membru a cuantumurilor prevăzute la alineatul (1), după deducerea cuantumului prevăzut la alineatul (2) şi luând în considerare:
a)cuantumurile rezervate regiunilor care pot beneficia de obiectivul "convergenţă";
b)rezultatele anterioare şi
c)situaţiile şi nevoile specifice pe baza unor criterii obiective.
(5)În plus faţă de cuantumurile prevăzute la alineatul (4), statele membre iau în considerare, în scopul programării, cuantumurile rezultate din modulare, în conformitate cu articolul 12 alineatul (2) din Regulamentul (CE) nr. 1290/2005.
(51)(5a) Un cuantum egal cu cuantumurile rezultate în urma aplicării modulării obligatorii în temeiul articolului 9 alineatul (4) şi al articolului 10 alineatul (3), alături de, începând cu 2011, cuantumurile generate în temeiul articolului 136 din Regulamentul (CE) nr. 73/2009 este utilizat de statele membre în perioada cuprinsă între 1 ianuarie 2010 şi 31 decembrie 2015 exclusiv ca ajutor comunitar în temeiul programelor de dezvoltare rurală actuale pentru activităţile de tipurile celor prevăzute la articolul 16a din prezentul regulament.
Pentru noile state membre, astfel cum sunt definite la articolul 2 litera (g) din Regulamentul (CE) nr. 73/2009, perioada menţionată în primul paragraf este de la 1 ianuarie 2013 la 31 decembrie 2015.
Primele două paragrafe nu se aplică Bulgariei şi României.
(52)(5b) În cazul în care la încheierea programului, cuantumul real al contribuţiei comunitare cheltuit pe activităţi prevăzute la alineatul (5a) din prezentul articol este mai mic decât cuantumul prevăzut la alineatul (5a) din prezentul articol, diferenţa este rambursată de statul membru la bugetul general al Comunităţilor Europene până la cuantumul cu care s-au depăşit alocaţiile totale disponibile pentru activităţi altele decât cele prevăzute la articolul 16a.
(53)(5c) Cuantumurile prevăzute la alineatul (5a) din prezentul articol nu sunt luate în considerare în sensul articolului 25 din Regulamentul (CE) nr. 1290/2005.

(6)Comisia se asigură că totalul alocaţiilor anuale din FEADR, provenite din FEOGA, secţiunea Orientare, pentru fiecare stat membru, în conformitate cu prezentul regulament, şi provenite din FEDER, FC şi FSE, în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1083/2006 al Consiliului din 11 iulie 2006 de stabilire a anumitor dispoziţii generale privind Fondul European de Dezvoltare Regională, Fondul Social European şi Fondul de coeziune (*), inclusiv contribuţia FEDER în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1638/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 octombrie 2006 de stabilire a dispoziţiilor generale privind instituirea unui instrument european de vecinătate şi de parteneriat (**) şi cu Regulamentul (CE) nr. 1085/2006 al Consiliului din 17 iulie 2006 de instituire a unui instrument de ajutor de preaderare (IAP) (***), precum şi provenite din Fondul European pentru Pescuit în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1198/2006 al Consiliului din 27 iulie 2006 privind Fondul European pentru Pescuit (****) nu depăşeşte următoarele limite:
(*)JO L 210, 31.7.2006, p. 25.
(**)JO L 310, 9.11.2006, p. 1.
(***)JO L 210, 31.7.2006, p. 82.
(****)JO L 223, 15.8.2006, p. 1.
- pentru statele membre al căror VNB mediu pe cap de locuitor pe perioada 2001-2003 este mai mic de 40 % din media UE-25: 3,7893 % din PIB-ul acestora;
- pentru statele membre al căror VNB mediu pe cap de locuitor pe perioada 2001-2003 este mai mare sau egal cu 40 %, însă mai mic de 50 % din media UE-25: 3,7135 % din PIB-ul acestora;
- pentru statele membre al căror VNB mediu pe cap de locuitor pe perioada 2001-2003 este mai mare sau egal cu 50 %, însă mai mic de 55 % din media UE-25: 3,6188 % din PIB-ul acestora;
- pentru statele membre al căror VNB mediu pe cap de locuitor pe perioada 2001-2003 este mai mare sau egal cu 55 %, însă mai mic de 60 % din media UE-25: 3,5240 % din PIB-ul acestora;
- pentru statele membre al căror VNB mediu pe cap de locuitor pe perioada 2001-2003 este mai mare sau egal cu 60 %, însă mai mic de 65 % din media UE-25: 3,4293 % din PIB-ul acestora;
- pentru statele membre al căror VNB mediu pe cap de locuitor pe perioada 2001-2003 este mai mare sau egal cu 65%, însă mai mic de 70 % din media UE-25: 3,3346 % din PIB-ul acestora;
- pentru statele membre al căror VNB mediu pe cap de locuitor pe perioada 2001-2003 este mai mare sau egal cu 70 %, însă mai mic de 75 % din media UE-25: 3,2398 % din PIB-ul acestora;
- dincolo de acest prag, nivelul maxim al transferurilor se reduce cu 0,09 puncte procentuale din PIB pentru fiecare creştere cu 5 puncte procentuale a VNB mediu pe cap de locuitor pe perioada 2001-2003 în raport cu media UE-25.
Calcularea PIB de către Comisie se bazează pe statisticile publicate în aprilie 2005. Pentru fiecare stat membru se aplică în mod individual rata de creştere a PIB-ului naţional, astfel cum figurează în previziunile elaborate de Comisie în aprilie 2005.
În cazul în care, în 2010, se constată că PIB-ul cumulat al unui stat membru pentru perioada 2007-2009 diferă cu mai mult
de ± 5 % faţă de PIB-ul cumulat estimat în conformitate cu al doilea paragraf, inclusiv din cauza fluctuaţiilor cursului de schimb, sumele alocate statului membru respectiv pentru perioada în cauză în conformitate cu primul paragraf se ajustează în consecinţă. Efectul total net al acestor ajustări, fie că sunt pozitive sau negative, nu poate depăşi 3 000 milioane EUR. În orice caz, dacă efectul net este pozitiv, resursele suplimentare totale se limitează la nivelul de subutilizare în raport cu plafoanele de resurse disponibile pentru angajamentele din fondurile structurale şi din Fondul de coeziune pentru 2007-2010. Ajustările finale se eşalonează în tranşe egale pe perioada 2011-2013. Pentru a se ţine seama de valoarea zlotului polonez pe parcursul perioadei de referinţă, rezultatul aplicării procentelor prevăzute la primul paragraf se înmulţeşte, în cazul Poloniei, cu un coeficient de 1,04 pentru întreaga perioadă până la revizuirea menţionată în prezentul paragraf.

Art. 70: Contribuţia financiară
(1)Decizia de adoptare a unui program de dezvoltare rurală stabileşte contribuţia maximă a FEADR pentru fiecare axă în cadrul unor limite de flexibilitate care trebuie definite în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 90 alineatul (2). Decizia identifică, în mod clar, după caz, creditele alocate regiunilor care pot beneficia de obiectivul "convergenţă".
(2)Contribuţia FEADR se calculează în raport cu cheltuielile publice eligibile.
(3)Rata contribuţiei FEADR se stabileşte pentru fiecare axă.
a)Pentru axa 1 privind competitivitatea şi axa 3 privind diversificarea şi calitatea vieţii, precum şi pentru asistenţa tehnică prevăzută la articolul 66 alineatul (2), rata se stabileşte până la următoarele plafoane:
(i)75% din cheltuielile publice eligibile în regiunile care pot beneficia de obiectivul "convergenţă";
(ii)50% din cheltuielile publice eligibile în celelalte regiuni.
b)Pentru axa 2 (ameliorarea mediului şi a spaţiului rural) şi axa 4 (Leader), rata se stabileşte până la următoarele plafoane:
(i)80% din cheltuielile publice eligibile în regiunile care pot beneficia de obiectivul "convergenţă";
(ii)55% din cheltuielile publice eligibile în celelalte regiuni. Rata minimă a contribuţiei FEADR la nivel de axă este de 20%.
(4)Fără a aduce atingere plafoanelor prevăzute la alineatul (3), rata contribuţiei FEADR poate fi majorată până la 85% pentru programele din regiunile ultraperiferice şi din insulele mici din Marea Egee în sensul Regulamentului (CEE) nr. 2019/93.
Fără a aduce atingere plafoanelor stabilite la alineatul (3), contribuţia FEADR poate fi crescută la 90 % pentru regiunile de convergenţă şi până la 75 % pentru alte regiuni pentru activităţile de tipurile celor prevăzute la articolul 16a din prezentul regulament, până la cuantumul rezultat în urma aplicării modulării obligatorii în temeiul articolului 9 alineatul (4) şi al articolului 10 alineatul (3), alături de, începând cu 2011, cuantumurile generate în temeiul articolului 136 din Regulamentul (CE) nr. 73/2009.

(41)(4a) În anumite situaţii, alineatele (3) şi (4) pot să nu se aplice în cazul Portugaliei pentru suma de 320 milioane EUR.

(5)Atunci când statele membre optează pentru un program specific, în conformitate cu articolul 66 alineatul (3) al doilea paragraf, plafonul aplicabil contribuţiei FEADR este de 50% din cheltuielile publice eligibile.
(6)Acţiunile finanţate în cadrul asistenţei tehnice la iniţiativa sau în contul Comisiei pot fi finanţate până la 100%.
(7)O cheltuială cofinanţată de FEADR nu poate fi cofinanţată prin intermediul unei contribuţii din fondurile structurale, din Fondul de coeziune sau dintr-un alt instrument financiar comunitar.
Aceasta poate fi cofinanţată numai în cadrul unei singure axe a programului de dezvoltare rurală. Atunci când o operaţiune intră sub incidenţa unor măsuri angajate în cadrul mai multor axe, cheltuiala se impută axei preponderente.
(8)Pentru ajutoarele acordate întreprinderilor, cuantumurile cheltuielilor publice respectă plafoanele stabilite pentru ajutorul de stat, cu excepţia cazului în care prezentul regulament prevede altfel.
Art. 71: Eligibilitatea cheltuielilor
(1)Fără a aduce atingere dispoziţiilor articolului 39 alineatul (1) din Regulamentul (CE) nr. 1290/2005, o cheltuială este eligibilă pentru contribuţia FEADR în cazul în care ajutorul aferent este plătit efectiv de organismul plătitor între 1 ianuarie 2007 şi 31 decembrie 2015. Operaţiunile cofinanţate nu ar trebui finalizate înainte de începutul perioadei de eligibilitate.
O nouă cheltuială, introdusă în momentul revizuirii unui program, prevăzută la articolul 19, este eligibilă începând de la data primirii cererii de modificare a programului de către Comisie.
(2)Cheltuielile sunt eligibile pentru contribuţia FEADR numai în cazul în care sunt efectuate pentru operaţiuni decise de autoritatea de gestionare a programului în cauză sau sub responsabilitatea acestuia, conform criteriilor de selecţie stabilite de organul competent.
(3)Normele de eligibilitate a cheltuielilor se stabilesc la nivel naţional sub rezerva condiţiilor specifice stabilite în temeiul prezentului regulament pentru anumite măsuri de dezvoltare rurală.
Următoarele costuri sunt excluse de la cofinanţarea FEADR:
a)TVA, cu excepţia TVA nerecuperabilă, în cazul în care aceasta este în mod real şi definitiv suportată de către beneficiari, alţii decât persoanele neplătitoare de impozit prevăzute la articolul 4 alineatul (5) primul paragraf din A şasea directivă 77/388/CEE a Consiliului din 17 mai 1977 privind armonizarea legislaţiilor statelor membre referitoare la impozitul pe cifra de afaceri - sistemul comun privind taxa pe valoarea adăugată: bază unitară de stabilire (1);
(1)JO L 145, 13.6.1977, p. 1. Directivă astfel cum a fost modificată ultima dată prin Directiva 2004/66/CE (JO L 168, 1.5.2004, p. 35).
b)dobânzi debitoare, fără a aduce atingere alineatului (5);
c)achiziţionarea de teren pentru o sumă mai mare de 10% din cheltuielile totale eligibile ale operaţiunii în cauză. În cazuri excepţionale şi justificate corespunzător, se poate stabili un procentaj mai ridicat pentru operaţiunile privind protecţia mediului.
(4)Alineatele (1)-(3) nu se aplică articolului 66 alineatul (1).
(5)Fără a aduce atingere alineatului (3) litera (b), contribuţia FEADR poate lua o altă formă decât forma de ajutor direct nerambursabil. Normele detaliate în această privinţă se stabilesc în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 90 alineatul (2).
Art. 72: Perenitatea operaţiunilor privind investiţiile
(1)Fără a aduce atingere normelor privind libertatea de stabilire şi libertatea de a presta servicii în sensul articolelor 43-49 din tratat, statul membru se asigură că contribuţia FEADR nu rămâne blocată într-o operaţiune de investiţii cofinanţată decât în cazul în care această operaţiune nu suferă, în termen de cinci ani de la data deciziei de finanţare de către autoritatea de gestionare, nici o modificare importantă:
a)care îi afectează natura sau condiţiile de punere în aplicare sau creează un avantaj nejustificat unei întreprinderi sau unei colectivităţi publice;
b)care rezultă fie dintr-o modificare a naturii proprietăţii unei infrastructuri, fie din încetarea sau delocalizarea unei activităţi productive.
(2)Sumele plătite în mod nejustificat se recuperează în conformitate cu articolul 33 din Regulamentul (CE) nr. 1290/2005.