Capitolul i - CONŢINUTUL PROGRAMĂRII - Regulamentul 1698/20-sep-2005 privind sprijinul pentru dezvoltare rurală acordat din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală (FEADR)

Acte UE

Editia Speciala a Jurnalului Oficial

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 2 August 2012
CAPITOLUL I:CONŢINUTUL PROGRAMĂRII
Art. 15: Programe de dezvoltare rurală
(1)FEADR intervine în statele membre în cadrul unor programe de dezvoltare rurală. Aceste programe pun în aplicare o strategie de dezvoltare rurală prin intermediul unei serii de măsuri grupate în conformitate cu axele definite la titlul IV. Această strategie se realizează făcând apel la FEADR.
Fiecare program de dezvoltare rurală acoperă o perioadă cuprinsă între 1 ianuarie 2007 şi 31 decembrie 2013.
(2)Statul membru poate prezenta fie un program unic care să acopere întregul său teritoriu, fie o serie de programe regionale.
(3)Statele membre care au optat pentru programe regionale pot să prezinte, de asemenea, spre aprobare, un cadru naţional care să conţină elementele comune ale acestor programe.
Art. 16: Conţinutul programelor
Orice program de dezvoltare rurală conţine:
a)o analiză a situaţiei, evidenţiind punctele tari şi punctele slabe, strategia aleasă pentru a le face faţă şi evaluarea ex ante prevăzută la articolul 85;
b)o justificare a priorităţilor alese ţinând seama de orientările strategice ale Comunităţii şi de planul strategic naţional, precum şi impactul estimat conform evaluării ex ante;
c)informaţii privind axele şi măsurile propuse pentru fiecare axă, precum şi o descriere a acestora, în special obiectivele specifice care pot fi verificate şi indicatorii prevăzuţi la articolul 81 care permit măsurarea progresului, eficienţei şi eficacităţii programului;
d)un plan de finanţare, care conţine două tabele:
- un tabel care prezintă defalcat, în conformitate cu articolul 69 alineatele (4) şi (5), pentru fiecare an, cuantumul total avut în vedere pentru contribuţia FEADR; după caz, acest plan de finanţare indică separat creditele prevăzute pentru regiunile care intră sub incidenţa obiectivului "convergenţă", din contribuţia totală a FEADR; contribuţia FEADR prevăzută anual este compatibilă cu perspectivele financiare aplicabile;
- un tabel care precizează, pentru întreaga perioadă de programare, cuantumul total avut în vedere pentru contribuţia comunitară şi finanţarea publică naţională corespondentă pentru fiecare axă, rata contribuţiei FEADR pentru fiecare axă, precum şi cuantumul rezervat pentru asistenţa tehnică; după caz, acest tabel indică separat contribuţia prevăzută a FEADR pentru regiunile care intră sub incidenţa obiectivului "convergenţă", precum şi finanţarea publică naţională;
e)cu titlu informativ, o repartizare orientativă a sumelor iniţiale pe măsuri în cheltuieli publice şi private;
f)după caz, un tabel care indică, pe axe, finanţările naţionale suplimentare, acordate în conformitate cu articolul 89;
g)elementele necesare pentru a evalua respectarea normelor de concurenţă şi, după caz, lista cu regimurile de ajutoare autorizate în conformitate cu articolele 87, 88 şi 89 din tratat în sensul executării programelor;
h)informaţiile privind complementaritatea cu acţiunile finanţate de celelalte instrumente ale politicii agricole comune, precum şi în temeiul politicii de coeziune şi al Instrumentului de sprijin comunitar în domeniul pescuitului;
i)dispoziţiile de punere în aplicare a programului, care conţin:
(i)desemnarea de către statul membru a tuturor autorităţilor prevăzute la articolul 74 alineatul (2) şi, cu titlu informativ, o descriere sumară a structurii de gestionare şi de control;
(ii)descrierea sistemelor de monitorizare şi de evaluare, precum şi componenţa comitetului de monitorizare;
(iii)dispoziţiile prevăzute pentru a asigura publicitatea programului;
j)desemnarea partenerilor prevăzuţi la articolul 6 şi rezultatele consultării acestora.
Art. 16a: Acţiuni specifice referitoare la anumite priorităţi
(1)De la 1 ianuarie 2010, statele membre includ în cadrul programelor lor de dezvoltare rurală, în conformitate cu nevoile lor specifice, tipuri de activităţi având următoarele priorităţi descrise în orientările strategice comunitare şi menţionate în continuare şi în planurile strategice naţionale:
a)schimbările climatice,
b)energia din surse regenerabile,
c)gestionarea apei,
d)biodiversitatea,
e)măsurile care însoţesc restructurarea sectorului produselor lactate,
f)inovarea legată de priorităţile menţionate la literele (a), (b), (c) şi (d).
Tipurile de activităţi care trebuie conectate cu priorităţile menţionate la primul paragraf se orientează spre obţinerea unor efecte precum efectele potenţiale specificate în anexa II. O listă orientativă a acestor tipuri de activităţi şi a efectelor lor potenţiale este cuprinsă în anexa respectivă.
Programele de dezvoltare rurală revizuite, legate de activităţile menţionate în cadrul prezentului alineat sunt înaintate Comisiei până la 30 iunie 2009.
(2)De la 1 ianuarie 2010, pentru tipurile de acţiuni menţionate la alineatul (1), ratele intensităţii ajutorului stabilite în anexa I pot fi majorate cu 10 procente.
(3)De la 1 ianuarie 2010, fiecare program de dezvoltare rurală include şi:
a)lista tipurilor de activităţi şi informaţiile prevăzute la articolul 16 litera (c) privind tipurile specifice de activităţi menţionate la alineatul (1) al prezentului articol;
b)un tabel de stabilire a contribuţiei comunitare totale pentru tipurile de acţiuni prevăzute la alineatul (1) din prezentul articol, pentru perioada cuprinsă între 1 ianuarie 2010 şi 31 decembrie 2013.
(4)Pentru noile state membre, astfel cum sunt definite la articolul 2 litera (g) din Regulamentul (CE) nr. 73/2009, data de începere menţionată în tezele introductive de la alineatele (1) şi (3) este 1 ianuarie 2013, data pentru prezentarea programelor de dezvoltare rurală revizuite menţionate la alineatul (1) este 30 iunie 2012 şi perioada menţionată la alineatul (3) litera (b) este 1 ianuarie 2013-31 decembrie 2013.
(5)Dispoziţiile alineatelor (1), (3) şi (4) nu se aplică Bulgariei şi României.

Art. 17: Echilibrul obiectivelor
(1)Contribuţia financiară comunitară în temeiul fiecăruia dintre cele trei obiective prevăzute la articolul 4 acoperă cel puţin 10% din totalul contribuţiei FEADR la program pentru axele 1 şi 3 prevăzute la secţiunile 1 şi 3 din titlul IV capitolul I şi cel puţin 25% din totalul contribuţiei FEADR la program pentru axa 2 prevăzută la secţiunea 2 din acelaşi capitol. În ceea ce priveşte programele departamentelor franceze de peste mări, contribuţia financiară comunitară minimă pentru axa 2 este de 10%.
(2)O sumă egală cu cel puţin 5% din contribuţia totală a FEADR la program este rezervată axei 4 prevăzute la secţiunea 4 titlul IV capitolul I. Această sumă contribuie la atingerea procentajelor stabilite la alineatul (1). În ceea ce priveşte Republica Cehă, Estonia, Cipru, Letonia, Lituania, Ungaria, Malta, Polonia, Slovenia şi Slovacia, norma privind contribuţia financiară comunitară minimă de 5% pentru axa 4 poate fi aplicată progresiv în perioada de programare, astfel încât o sumă egală cu cel puţin 2,5% din contribuţia totală a FEADR la program să fie rezervată axei 4.
Pentru Bulgaria şi România media minimă de 2,5 % a contribuţiei totale din FEADR în favoarea axei 4 se respectă în perioada 2010-2013. Orice contribuţie din FEADR pentru această axă în perioada 2007-2009 se ia în considerare în calculul acestui procent.

(3)Cuantumurile egale cu cele rezultate din punerea în aplicare a modulării obligatorii în temeiul articolului 69 alineatul (5a) nu sunt luate în considerare la acordarea contribuţiei totale din FEADR, din care se calculează contribuţia financiară comunitară minimă per axă, astfel cum este prevăzut la alineatele (1) şi (2) din prezentul articol.