Titlul i - OBIECTIVELE AJUTORULUI ŞI NORMELE GENERALE APLICABILE - Regulamentul 1698/20-sep-2005 privind sprijinul pentru dezvoltare rurală acordat din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală (FEADR)

Acte UE

Editia Speciala a Jurnalului Oficial

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 2 August 2012
TITLUL I:OBIECTIVELE AJUTORULUI ŞI NORMELE GENERALE APLICABILE
Art. 1: Domeniul de aplicare
Prezentul regulament:
1.stabileşte normele generale pentru sprijinul comunitar în favoarea dezvoltării rurale finanţat de FEADR, instituit prin Regulamentul (CE) nr. 1290/2005;
2.defineşte obiectivele la care trebuie să contribuie politica de dezvoltare rurală;
3.defineşte cadrul strategic în care se înscrie politica de dezvoltare rurală, inclusiv metoda care trebuie aplicată pentru a stabili orientările strategice ale Comunităţii pentru politica de dezvoltare rurală (denumite în continuare "orientări strategice ale Comunităţii") şi planurile strategice naţionale;
4.defineşte priorităţile şi măsurile de dezvoltare rurală;
5.stabileşte normele de parteneriat, de programare, de evaluare, de gestionare financiară, de monitorizare şi de control pe baza împărţirii responsabilităţilor între statele membre şi Comisie.
Art. 2: Definiţii
În sensul prezentului regulament, prin următoarele se înţelege:
a)"programare": procesul de organizare, de luare a deciziilor şi de finanţare, efectuat în mai multe etape, care urmăreşte să pună în aplicare, pe o bază multianuală, acţiunea comună a Comunităţii şi a statelor membre pentru a realiza obiectivele prioritare ale FEADR;
b)"regiune": unitate teritorială corespunzătoare nivelului I sau II din Nomenclatorul unităţilor teritoriale de statistică (NUTS 1 şi 2) în sensul Regulamentului (CE) nr. 1059/2003 al Parlamentului European şi al Consiliului din 26 mai 2003 privind instituirea unui nomenclator comun al unităţilor teritoriale de statistică (NUTS) (1);
(1)JOL 154, 21.6.2003, p. 1.
c)"axă": un grup coerent de măsuri cu obiective specifice care rezultă direct din punerea în aplicare a acestora şi contribuie la realizarea unuia sau a mai multor obiective definite la articolul 4;
d)"măsură": un ansamblu de operaţiuni care contribuie la punerea în aplicare a unei axe, astfel cum este menţionat la articolul 4 alineatul (2);
e)"operaţiune": un proiect, un contract, un aranjament sau o altă acţiune, selectate conform criteriilor stabilite pentru programul de dezvoltare rurală în cauză şi puse în aplicare de unul sau mai mulţi beneficiari pentru a îndeplini obiectivele prevăzute la articolul 4;
f)"cadru comun de monitorizare şi evaluare": o abordare generală elaborată de către Comisie şi statele membre, care defineşte un număr limitat de indicatori comuni privind situaţia iniţială, precum şi execuţia financiară, realizarea, rezultatele şi impactul programelor;
g)"strategie locală de dezvoltare": un ansamblu coerent de operaţiuni care urmăreşte să răspundă obiectivelor, nevoilor locale şi punerii în aplicare la nivelul adecvat în cadrul unui parteneriat;
h)"beneficiar": un comerciant, organism sau întreprindere, publică sau privată, responsabilă cu punerea în aplicare a operaţiunilor sau destinatară a ajutorului;
i)"cheltuială publică": orice contribuţie publică la finanţarea operaţiunilor care provine din bugetul de stat, al colectivităţilor teritoriale sau al Comunităţilor Europene şi orice cheltuială similară. Orice contribuţie la finanţarea operaţiunilor care provine din bugetul unor organisme de drept public sau al unor asociaţii formate dintr-una sau mai multe colectivităţi teritoriale sau organisme de drept public în sensul Directivei 2004/18/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 31 martie 2004 privind coordonarea procedurilor de atribuire a contractelor de achiziţii publice de lucrări, de bunuri şi de servicii (2) este considerată contribuţie publică;
(2)JOL 134, 30.4.2004, p. 114.
j)obiectivul "convergenţă": obiectivul acţiunii pentru statele membre şi pentru regiunile cele mai puţin dezvoltate în conformitate cu legislaţia comunitară care reglementează Fondul European de Dezvoltare Regională (denumit în continuare "FEDER"), Fondul Social European (denumit în continuare "FSE") şi FC pentru perioada 1 ianuarie 2007-31 decembrie 2013.
Art. 3: Misiuni
FEADR contribuie la promovarea unei dezvoltări rurale durabile în întreaga Comunitate, venind în completarea politicilor de piaţă şi de susţinere a veniturilor aplicate în cadrul politicii agricole comune, al politicii de coeziune şi al politicii comune în domeniul pescuitului.
Art. 4: Obiective
(1)Sprijinul în favoarea dezvoltării rurale contribuie la realizarea următoarelor obiective:
a)ameliorarea competitivităţii agriculturii şi silviculturii prin sprijinirea restructurării, dezvoltării şi inovaţiei;
b)ameliorarea mediului şi a spaţiului rural, prin sprijinirea gestionării terenurilor;
c)ameliorarea calităţii vieţii în mediul rural şi promovarea diversificării activităţilor economice.
(2)Obiectivele prevăzute la alineatul (1) sunt puse în aplicare prin intermediul celor patru axe definite la titlul IV.
Art. 5: Complementaritate, coerenţă şi conformitate
(1)FEADR intervine în completarea acţiunilor naţionale, regionale şi locale care contribuie la realizarea priorităţilor Comunităţii.
(2)Comisia şi statele membre asigură coerenţa ajutorului FEADR şi al statelor membre cu acţiunile, politicile şi priorităţile Comunităţii. În special, ajutorul acordat în cadrul FEADR trebuie să fie compatibil cu obiectivele de coeziune economică şi socială şi cu cele ale Instrumentului de sprijin comunitar în domeniul pescuitului.
(3)Coerenţa este asigurată de orientările strategice ale Comunităţii prevăzute la articolul 9, de planurile strategice naţionale prevăzute la articolul 11, de programele de dezvoltare rurală prevăzute la articolul 15 şi de raportul Comisiei prevăzut la articolul 14.
(4)În conformitate cu competenţele respective ale acestora, Comisia şi statele membre asigură coordonarea dintre ajutorul din diverse fonduri, din Instrumentul de sprijin comunitar în domeniul pescuitului şi intervenţiile Băncii Europene de Investiţii (denumită în continuare "BEI") şi ale altor instrumente financiare comunitare.
(5)De asemenea, se asigură coerenţa cu măsurile finanţate de Fondul european agricol de garantare.
(6)Nici un ajutor nu poate fi acordat în temeiul prezentului regulament regimurilor care pot beneficia de măsuri de sprijin instituite în cadrul organizării comune a pieţelor, sub rezerva excepţiilor care se definesc, după caz, în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 90 alineatul (2).
(7)Statele membre asigură conformitatea operaţiunilor finanţate de FEADR cu dispoziţiile tratatului şi ale actelor adoptate în temeiul acestuia.
Art. 6: Parteneriat
(1)Ajutorul FEADR este pus în aplicare în cadrul unei strânse colaborări (denumită în continuare "parteneriat") dintre Comisie şi statul membru în cauză, precum şi cu autorităţile şi organismele desemnate de acest stat membru în sensul normelor naţionale şi al practicilor în vigoare, inclusiv:
a)autorităţile regionale şi locale competente şi alte autorităţi publice competente;
b)partenerii economici şi sociali;
c)orice alt organism adecvat care reprezintă societatea civilă, organizaţii neguvernamentale, inclusiv de protecţie a mediului, precum şi organisme responsabile cu promovarea egalităţii între bărbaţi şi femei.
Statul membru desemnează partenerii cei mai reprezentativi la nivel naţional, regional şi local şi din domeniul economic, social, ecologic sau din alte domenii (denumiţi în continuare "parteneri"). Acesta creează condiţiile necesare pentru o participare largă şi eficientă a tuturor organismelor adecvate, în conformitate cu normele şi practicile naţionale şi luând în considerare necesitatea de a promova egalitatea între bărbaţi şi femei, precum şi dezvoltarea durabilă prin integrarea cerinţelor de protecţie şi de ameliorare a mediului.
(2)Parteneriatul se desfăşoară cu deplina respectare a competenţelor instituţionale, juridice şi financiare respective ale fiecărei categorii de parteneri.
(3)Parteneriatul are ca obiect elaborarea şi monitorizarea planului strategic naţional, precum şi întocmirea, punerea în aplicare, monitorizarea şi evaluarea programelor de dezvoltare rurală. Statele membre asociază fiecare dintre partenerii în cauză diverselor faze ale programării, ţinând seama în mod adecvat de termenul stabilit pentru fiecare etapă.
Art. 7: Subsidiaritate
Statele membre sunt responsabile cu punerea în aplicare a programelor de dezvoltare rurală la nivelul teritorial adecvat, conform sistemului instituţional specific fiecărui stat membru, în conformitate cu prezentul regulament.
Art. 8: Egalitate între bărbaţi şi femei şi nediscriminare
Statele membre şi Comisia asigură, în diversele faze ale punerii în aplicare a programelor, promovarea egalităţii între bărbaţi şi femei şi prevenirea oricărei forme de discriminare pe bază de sex, rasă, origine etnică, religie sau convingeri, handicap, vârstă sau orientare sexuală.
Sunt incluse fazele de concepţie, de punere în aplicare, de monitorizare şi de evaluare.