Capitolul iii - Descrierea Competenţelor - Actul din 2022 Cadrul de competenţe digitale al profesionistului din educaţie

M.Of. 700 bis

În vigoare
Versiune de la: 13 Iulie 2022
CAPITOLUL III:Descrierea Competenţelor
SECŢIUNEA 1:Competenţele din cadrul Domeniului 1: Implicare profesională
Art. 3
Competenţele digitale ale cadrelor didactice sunt exprimate prin capacitatea lor de a utiliza tehnologii digitale nu numai pentru a îmbunătăţi predarea, ci şi pentru interacţiunile lor profesionale cu colegii, antepreşcolarii/preşcolarii/elevii/studenţii/alte persoane aflate în proces de învăţare, părinţii şi alte părţi interesate, pentru dezvoltarea lor profesională, pentru binele colectiv şi inovare continuă, atât în cadrul organizaţiei, cât şi în cadrul carierei didactice.
Art. 4
(1)Competenţa 1.1. Comunicare organizaţională presupune ca profesionistul în educaţie:
Să utilizeze tehnologiile digitale pentru a îmbunătăţi comunicarea organizaţională cu antepreşcolarii/preşcolarii/elevii/studenţii/alte persoane aflate în stare de învăţare, părinţii, colegii şi cu alte părţi interesate;
Să contribuie la elaborarea şi îmbunătăţirea strategiilor de comunicare organizaţională, prin colaborare.
(2)Listă de activităţi specifice acestei competenţe:
a)Utilizarea tehnologiilor digitale pentru a pune la dispoziţia antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în stare de învăţare şi a părinţilor resurse şi informaţii suplimentare de învăţare;
b)Utilizarea tehnologiilor digitale pentru a comunica procedurile organizatorice antepreşcolari/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în stare de învăţare şi părinţilor, respectiv reguli, numiri, evenimente;
c)Utilizarea tehnologiilor digitale pentru a informa antepreşcolarii/preşcolarii/elevii/studenţii/alte persoane aflate în stare de învăţare şi părinţii în mod individual, respectiv cu privire la progres şi la subiecte de interes, precum şi alte asemenea;
d)Utilizarea tehnologiilor digitale pentru a comunica eficient cu alţi colegi din aceeaşi organizaţie şi din afara acesteia;
e)Utilizarea tehnologiilor digitale pentru a comunica cu terţi relevanţi pentru proiectul educaţional, respectiv experţi care vor fi invitaţi, instituţii care vor fi vizitate, precum şi alte asemenea;
f)Comunicarea pe site-ul web al organizaţiei sau prin intermediul tehnologiilor digitale, platformelor sau serviciilor de comunicaţii contractate;
g)Contribuirea cu conţinut la site-ul web al organizaţiei sau la mediul virtual de învăţare;
h)Contribuirea la elaborarea şi îmbunătăţirea, prin colaborare, a strategiilor de comunicare organizaţională.
Art. 5
(1)Competenţa 1.2. Colaborare profesională presupune ca profesionistul în educaţie:
Să utilizeze tehnologiile digitale pentru colaborarea cu alte cadre didactice, pentru împărtăşirea şi schimbul de cunoştinţe şi experienţă şi pentru inovarea practicilor pedagogice.
(2)Listă de activităţi specifice acestei competenţe:
a)Utilizarea tehnologiilor digitale pentru a colabora cu alte cadre didactice, la un anumit proiect sau la o sarcină de lucru;
b)Utilizarea tehnologiilor digitale pentru a face schimb şi a împărtăşi cunoştinţe, resurse şi experienţe cu colegii;
c)Utilizarea tehnologiilor digitale pentru elaborarea în colaborare a resurselor educaţionale;
d)Utilizarea reţelelor profesionale de colaborare pentru a explora şi a reflecta asupra noilor practici şi metode pedagogice;
e)Utilizarea reţelelor profesionale de colaborare ca sursă pentru propria dezvoltare profesională.
Art. 6
(1)Competenţa 1.3. Practici reflexive presupune ca profesionistul în educaţie:
Să reflecteze la nivel individual şi colectiv, să evalueze critic şi să dezvolte în mod activ practicile pedagogice digitale proprii şi din comunitatea educaţională.
(2)Listă de activităţi specifice acestei competenţe:
a)Reflecţia critică asupra propriei practici digitale şi pedagogice;
b)Identificarea deficitului de competenţe şi a domeniilor ce necesită îmbunătăţire;
c)Solicitarea ajutorului altora în vederea îmbunătăţirii practicilor digitale şi pedagogice;
d)Identificarea unor oportunităţi de formare specifică şi folosirea acestora pentru dezvoltarea profesională continuă;
e)Manifestarea preocupării pentru extinderea şi ameliorarea continuă a practicilor pedagogice cu suport digital;
f)Îndrumarea altor cadre didactice în vederea dezvoltării competenţelor pedagogice digitale ale acestora;
g)Reflecţia critică la nivel organizaţional, asupra politicilor şi practicilor digitale şi furnizarea de feedback;
h)Contribuirea în mod activ la dezvoltarea continuă a practicilor şi politicilor organizaţionale privind utilizarea tehnologiilor digitale.
Art. 7
(1)Competenţa 1.4. Dezvoltare profesională continuă folosind tehnologii digitale presupune ca profesionistul în educaţie:
Să utilizeze sursele şi resursele digitale pentru dezvoltarea profesională continuă.
(2)Listă de activităţi specifice acestei competenţe:
a)Utilizarea internetului pentru a identifica oportunităţi adecvate de formare şi dezvoltare profesională;
b)Utilizarea internetului pentru a actualiza propriile competenţe de specialitate;
c)Utilizarea internetului pentru a identifica mai multe metode şi strategii pedagogice noi;
d)Utilizarea internetului pentru a căuta şi a identifica resurse digitale care susţin dezvoltarea profesională;
e)Utilizarea schimburilor în comunităţi profesionale digitale, ca sursă de dezvoltare profesională;
f)Utilizarea oportunităţilor de formare online, respectiv tutoriale video, MOOC-uri, seminarii web, precum şi alte asemenea;
g)Utilizarea tehnologilor şi a mediilor digitale pentru a oferi oportunităţi de formare pentru colegi.
Art. 8
Descrierea modului în care aceste competenţe se manifestă la diferite niveluri de competenţă se află în ANEXA 2.
SECŢIUNEA 2:Competenţele din cadrul Domeniului 2: Resurse digitale
Art. 9
În prezent, cadrele didactice au la dispoziţie o multitudine de resurse educaţionale digitale pe care le pot utiliza în procesul de predare. Una dintre competenţele cheie pe care orice cadru didactic trebuie să o dezvolte ţine de abilitatea de a lucra cu resurse diverse şi de abilitatea de a identifica resursele potrivite în acord cu obiectivele de învăţare, de a adapta resursele la grupul de elevi şi la stilul de predare, de a structura materialele pe care le are la dispoziţie, de a elabora, modifica, completa, dezvolta resurse digitale proprii pentru susţinerea procesului de predare şi învăţare.
În acelaşi timp, trebuie să cunoască modul de utilizare şi de gestionare a conţinutului digital. Cadrele didactice trebuie să respecte regulile privind drepturile de autor atunci când folosesc, modifică şi partajează resurse şi să protejeze conţinutul şi datele sensibile, în cazul examenelor digitale sau rezultatele evaluărilor elevilor.
Art. 10
(1)Competenţa 2.1. Selectarea resurselor digitale presupune ca profesionistul în educaţie:
Să identifice, să evalueze şi să selecteze resursele digitale pentru predare şi învăţare;
Să selecteze resursele digitale şi să planifice utilizarea acestora, având în vedere scopul învăţării, contextul, abordarea pedagogică şi specificul grupului de antepreşcolari/preşcolari/elevi/studenţi/alte persoane aflate în proces de învăţare.
(2)Listă de activităţi specifice acestei competenţe:
a)Stabilirea strategiilor de căutare adecvate pentru identificarea resurselor digitale pentru predare şi învăţare;
b)Selectarea resurselor digitale adecvate pentru predare şi învăţare, având în vedere contextul specific şi scopul învăţării;
c)Evaluarea critică a credibilităţii şi a fiabilităţii surselor şi resurselor digitale;
d)Luarea în considerare a posibilelor restricţii la utilizarea sau reutilizarea resurselor digitale, respectiv drepturi de autor, tip de fişier, cerinţe tehnice, dispoziţii legale, accesibilitate;
e)Evaluarea utilităţii resurselor digitale în raport cu scopul învăţării, cu nivelul de pregătire al grupului de antepreşcolari/preşcolari/elevi/studenţi/de alte persoane aflate în proces de învăţare, precum şi cu abordarea pedagogică aleasă.
Art. 11
(1)Competenţa 2.2. Crearea şi modificarea resurselor digitale presupune ca profesionistul în educaţie:
Să extindă şi să modifice resursele existente cu licenţă deschisă şi alte resurse atunci când acest lucru este permis;
Să creeze noi resurse educaţionale digitale, individual sau în colaborare;
Să conceapă resurse digitale şi să planifice utilizarea acestora, având în vedere scopul învăţării, contextul, abordarea pedagogică şi specificul grupului de antepreşcolari/preşcolari/elevi/studenţi/alte persoane aflate în proces de învăţare.
(2)Listă de activităţi specifice acestei competenţe:
a)Modificarea şi editarea resurselor digitale existente, acolo unde este permis;
b)Combinarea şi mixarea resurselor digitale existente sau părţi ale acestora, acolo unde este permis;
c)Crearea de noi resurse educaţionale digitale;
d)Crearea unor noi resurse educaţionale digitale individual sau în colaborare;
e)Conceperea resurselor digitale şi planificarea utilizării acestora, având în vedere scopul învăţării, contextul, abordarea pedagogică şi specificul grupului de antepreşcolari/preşcolari/elevi/studenţi/alte persoane aflate în proces de învăţare;
f)Înţelegerea diferitelor licenţe atribuite resurselor digitale şi implicaţiile pentru reutilizarea lor.
Art. 1
(1)Competenţa 2.3. Gestionarea, protejarea şi partajarea resurselor digitale presupune ca profesionistul în educaţie:
Să organizeze conţinutul digital şi să îl pună la dispoziţia antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare, părinţilor şi altor profesori; Să protejeze eficient conţinutul digital sensibil;
Să respecte şi să aplice corect normele privind confidenţialitatea şi drepturile de autor;
Să înţeleagă modalităţile de utilizare, creare şi alocare adecvată a licenţelor deschise şi a resurselor educaţionale deschise.
(2)Listă de activităţi specifice acestei competenţe:
a)Partajarea resurselor folosind link-uri sau fişiere ataşate, respectiv la e-mailuri;
b)Partajarea resurselor pe platforme online sau pe site-uri/bloguri personale sau ale unor organizaţii;
c)Partajarea propriilor arhive de resurse, gestionând drepturile de acces la acestea ale altor utilizatori, după caz;
d)Respectarea posibilelor restricţii privind drepturile de autor la utilizarea, reutilizarea şi modificarea resurselor digitale;
e)Trimiterea adecvată la surse în cazul partajării sau al publicării resurselor care fac obiectul dreptului de autor;
f)Atribuirea de licenţe/licenţe deschise unor resurse proprii;
g)Luarea de măsuri pentru protejarea datelor şi resurselor sensibile, respectiv rezultatele evaluărilor antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare, examene;
h)Partajarea datelor administrative legate de antepreşcolari/preşcolari/elevi/studenţi/alte persoane aflate în proces de învăţare, cu colegii, părinţii şi alte părţi interesate, după caz.
Art. 13
Descrierea modului în care aceste competenţe se manifestă la diferite niveluri de competenţă se află în ANEXA 3.
SECŢIUNEA 3:Competenţe din cadrul Domeniului 3: Predare şi învăţare
Art. 14
Tehnologiile digitale pot îmbunătăţi şi perfecţiona strategiile de predare şi de învăţare în diverse moduri. Cu toate acestea, indiferent de strategia sau de demersul pedagogic ales, competenţele digitale ale cadrelor didactice constau în utilizarea eficientă a tehnologiilor digitale în diferite etape ale procesului de predare şi învăţare.
Competenţa de a asigura consiliere pentru a spori eficienţa şi competenţa de susţinere a învăţării autoreglate completează competenţa ce vizează predarea, subliniind că potenţialul real al tehnologiilor digitale constă în reorientarea procesului de predare, de la un proces condus de cadru didactic la un proces centrat pe elev. Astfel, rolul unui cadru didactic cu competenţe digitale este de a fi un îndrumător şi un ghid pentru antepreşcolari/preşcolari/elevi/studenţi/alte persoane aflate în proces de învăţare, în eforturile lor de învăţare din ce în ce mai autonome. De aceea, cadrele didactice trebuie să fie capabile să elaboreze noi metode, susţinute de tehnologiile digitale, să asigure îndrumare şi asistenţă elevilor, individual şi colectiv şi să iniţieze, să sprijine şi să monitorizeze atât activităţile de învăţare autoreglată, cât şi activităţile de învăţare prin colaborare.
Art. 15
(1)Competenţa 3.1. Predare presupune ca profesionistul în educaţie:
Să planifice şi să utilizeze dispozitive şi resurse digitale în procesul de predare, astfel încât să sporească eficienţa activităţilor didactice;
Să gestioneze şi să dirijeze în mod adecvat strategiile digitale de predare;
Să experimenteze şi să conceapă noi modalităţi de organizare şi metode pentru predare.
(2)Listă de activităţi specifice acestei competenţe:
a)Utilizarea tehnologiilor pentru a spori eficienţa procesului de predare, respectiv table electronice, dispozitive mobile;
b)Structurarea lecţiei în aşa fel încât diferitele activităţi digitale - conduse de profesor şi conduse de antepreşcolar/preşcolar/elev/student/altă persoană aflată în proces de învăţare - să consolideze împreună scopul învăţării;
c)Organizarea de sesiuni de învăţare, activităţi şi interacţiuni într-un mediu digital;
d)Structurarea şi gestionarea conţinutului, colaborării şi interacţiunii într-un mediu digital;
e)Luarea în considerare a modului în care intervenţiile digitale conduse de profesor - faţă în faţă sau într-un mediu digital - pot susţine cel mai bine scopul învăţării;
f)Reflecţia asupra eficacităţii şi adecvării strategiilor pedagogice digitale alese şi ajustarea, în mod flexibil, a metodelor şi a strategiilor;
g)Experimentarea şi conceperea de noi modalităţi de organizare şi metode pentru predare, respectiv flipped classroom, precum şi alte asemenea.
Art. 16
(1)Competenţa 3.2. Consiliere presupune ca profesionistul în educaţie: Să utilizeze tehnologiile şi serviciile digitale pentru a îmbunătăţi interacţiunea cu antepreşcolarii/preşcolarii/elevii/studenţii/alte persoane aflate în proces de învăţare, la nivel individual şi la nivel colectiv/de grup, în cadrul şi în afara contextelor de învăţare. Să utilizeze tehnologiile digitale pentru a asigura consiliere şi orientare în timp util şi adaptată nevoilor beneficiarilor.
Să experimenteze şi să dezvolte noi forme şi formate digitale, în vederea oferirii de consiliere şi suport.
(2)Listă de activităţi specifice acestei competenţe:
a)Utilizarea instrumentelor de comunicare digitală pentru a răspunde prompt la întrebările şi nevoile antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare, respectiv cu privire la temele pentru acasă, precum şi alte asemenea;
b)Crearea de activităţi de învăţare în medii digitale, având în vedere nevoile de consiliere şi de asistenţă ale antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare;
c)Interacţiunea cu antepreşcolarii/preşcolarii/elevii/studenţii/alte persoane aflate în proces de învăţare, în medii digitale de colaborare;
d)Monitorizarea digitală a comportamentului în clasă al antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare şi oferirea de îndrumare atunci când este nevoie;
e)Utilizarea tehnologiilor digitale pentru a monitoriza de la distanţă progresul antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare şi pentru a interveni atunci când este necesar, permiţând în acelaşi timp autoreglarea;
f)Experimentarea şi dezvoltarea de noi forme şi formate pentru a asigura consiliere şi suport folosind tehnologii digitale
Art. 17
(1)Competenţa 3.3. Învăţare prin colaborare presupune ca profesionistul în educaţie:
Să utilizeze tehnologiile digitale pentru a promova şi a îmbunătăţi colaborarea dintre antepreşcolari/preşcolari/elevi/studenţi/alte persoane aflate în proces de învăţare;
Să încurajeze antepreşcolarii/preşcolarii/elevii/studenţii/alte persoane aflate în proces de învăţare pentru a utiliza tehnologiile digitale în sarcini de lucru, ca mijloc de îmbunătăţire a comunicării şi a lucrului în echipă în vederea dobândirii de cunoştinţe.
(2)Listă de activităţi specifice acestei competenţe:
a)Implementarea de activităţi de învăţare prin colaborare, în care sunt utilizate dispozitive digitale, resurse sau strategii de informare digitală;
b)Implementarea de activităţi de învăţare prin colaborare, într-un mediu digital, respectiv folosind bloguri, wiki-uri, sisteme de gestionare a învăţării, precum şi alte asemenea;
c)Utilizarea tehnologiilor digitale pentru schimbul de cunoştinţe între antepreşcolari/preşcolari/elevi/studenţi/alte persoane aflate în proces de învăţare;
d)Monitorizarea şi îndrumarea antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în stare de învăţare în procesul de dobândire a cunoştinţelor, în medii digitale, prin colaborare;
e)Solicitarea antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare să îşi prezinte digital activităţile de colaborare şi asigurarea de asistenţă acestora în acest sens;
f)Utilizarea tehnologiilor digitale pentru evaluarea colegilor şi ca suport pentru autoreglarea prin colaborare şi învăţarea colegială;
g)Utilizarea tehnologiilor digitale pentru a experimenta noi formate şi metode pentru învăţarea prin colaborare.
Art. 18
(1)Competenţa 3.4. Învăţare autoreglată presupune ca profesionistul în educaţie: Să utilizeze tehnologiile digitale pentru a sprijini învăţarea autoreglată la nivelul antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare, altfel spus pentru a le permite acestora să planifice, să monitorizeze şi să reflecteze asupra propriei lor învăţări, să pună la dispoziţie dovezi ale progresului lor, să împărtăşească ideile lor şi să găsească soluţii creative.
(2)Listă de activităţi specifice acestei competenţe:
a)Utilizarea tehnologiilor digitale, respectiv bloguri, jurnale, instrumente de planificare, precum şi alte asemenea pentru a permite antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare să îşi planifice propriile activităţi de învăţare;
b)Utilizarea tehnologiilor digitale pentru a permite antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare să strângă dovezi şi să documenteze progresul obţinut, respectiv înregistrări audio sau video, fotografii, precum şi alte asemenea;
c)Utilizarea tehnologiilor digitale, respectiv e-portofolii, bloguri, precum şi alte asemenea pentru a permite antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare să îşi documenteze şi să îşi prezinte activitatea;
d)Utilizarea tehnologiilor digitale pentru a permite antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare să reflecteze şi să îşi autoevalueze procesul de învăţare.
Art. 19
Descrierea modului în care aceste competenţe se manifestă la diferite niveluri de competenţă se află în ANEXA 4.
SECŢIUNEA 4:Competenţe din cadrul Domeniului 4: Evaluare
Art. 20
Evaluarea poate să fie un factor care facilitează sau care îngreunează inovarea în educaţie. La integrarea tehnologiilor digitale în procesele de predare şi învăţare se va lua în considerare modul în care acestea pot îmbunătăţi strategiile de evaluare. În acelaşi timp, se va lua în considerare şi modul în care acestea pot fi utilizate pentru a crea sau a facilita abordări inovative în evaluare.
Utilizarea tehnologiilor digitale în educaţie pentru predare, învăţare, evaluare sau în scopuri administrative generează o gamă largă de date despre comportamentul de învăţare al fiecărui elev. Analiza şi interpretarea acestor date, precum şi utilizarea lor în sprijinul deciziilor bazate pe dovezi devine din ce în ce mai importantă, fiind completată de analiza dovezilor clasice privind comportamentul elevului.
De asemenea, tehnologiile digitale pot contribui direct la monitorizarea progresului elevilor, la facilitarea feedback-ului şi pot permite cadrelor didactice să îşi evalueze şi să îşi adapteze propriile strategii de predare.
Art. 21
(1)Competenţa 4.1. Strategii de evaluare presupune ca profesionistul în educaţie: Să utilizeze tehnologiile digitale pentru evaluarea formativă şi evaluarea sumativă;
Să crească diversitatea şi relevanţa metodelor şi instrumentelor de evaluare.
(2)Listă de activităţi specifice acestei competenţe:
a)Utilizarea instrumentelor digitale de evaluare pentru a monitoriza procesul de învăţare şi pentru a obţine informaţii despre progresul antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare;
b)Utilizarea tehnologiilor digitale pentru a îmbunătăţi strategiile de evaluare formativă, respectiv folosind sisteme de răspuns la clasă, teste, jocuri, precum şi alte asemenea;
c)Utilizarea tehnologiilor digitale pentru a îmbunătăţi evaluarea sumativă în cadrul testelor, respectiv prin teste pe computer, utilizarea fişierelor audio sau video - în învăţarea limbilor străine, precum şi alte asemenea, folosind simulări sau tehnologii digitale specifice disciplinei;
d)Utilizarea tehnologiilor digitale pentru a stabili structura temelor pentru antepreşcolari/preşcolari/elevi/studenţi/alte persoane aflate în proces de învăţare şi pentru a le evalua, respectiv prin e-portofolii, precum şi alte asemenea;
e)Utilizarea de diferite formate digitale şi non-digitale de evaluare şi conştientizarea beneficiilor şi dezavantajelor acestora;
f)Reflecţia în manieră critică asupra gradului de adecvare al metodelor şi instrumentelor de evaluare digitală şi adaptarea corespunzătoare a strategiilor de evaluare.
Art. 22
(1)Competenţa 4.2. Analiza dovezilor presupune ca profesionistul în educaţie: Să genereze, să selecteze, să analizeze critic şi să interpreteze dovezile digitale privind activitatea, performanţa şi progresul antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare, pentru a documenta procesul de predare şi învăţare.
(2)Listă de activităţi specifice acestei competenţe:
a)Elaborarea şi implementarea activităţilor de învăţare care generează date despre activitatea şi performanţă antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare;
b)Utilizarea tehnologiilor digitale pentru a înregistra, compara şi sintetiza informaţii despre progresul antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare;
c)Conştientizarea faptului că activitatea antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare în medii digitale generează informaţii care pot fi utilizate pentru a documenta predarea şi învăţarea;
d)Analizarea şi interpretarea dovezilor disponibile privind activitatea şi progresul antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare, inclusiv a informaţiilor generate de tehnologiile digitale utilizate.
Art. 23
(1)Competenţa 4.3. Feedback şi planificare presupune ca profesionistul în educaţie:
Să utilizeze tehnologiile digitale pentru a oferi un feedback individualizat şi prompt antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare;
Să adapteze strategii de predare şi să asigure îndrumare individualizată, pe baza dovezilor generate de tehnologiile digitale utilizate;
Să faciliteze înţelegerea de către antepreşcolari/preşcolari/elevi/studenţi/alte persoane aflate în proces de învăţare şi părinţi a dovezilor furnizate de tehnologiile digitale şi utilizarea acestora pentru luarea deciziilor.
(2)Listă de activităţi specifice acestei competenţe:
a)Utilizarea tehnologiilor digitale pentru a acorda note/calificative şi feedback cu privire la temele transmise electronic;
b)Utilizarea sistemelor de gestionare a evaluării pentru a îmbunătăţi eficacitatea feedback-ului;
c)Utilizarea tehnologiilor digitale pentru a monitoriza progresul antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare şi pentru a oferi sprijin atunci când este nevoie;
d)Adaptarea strategiilor de predare şi de evaluare, pe baza datelor generate de tehnologiile digitale utilizate;
e)Furnizarea de feedback personalizat şi de sprijin diferenţiat pentru antepreşcolari/preşcolari/elevi/studenţi/alte persoane aflate în proces de învăţare pe baza datelor generate de tehnologiile digitale utilizate;
f)Îndrumarea antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare pentru a putea aprecia şi interpreta rezultatele evaluărilor formative, sumative, ale autoevaluărilor şi ale evaluărilor colegiale;
g)Sprijinirea antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare pentru a identifica aspectele ce necesită îmbunătăţire şi pentru a elabora în comun planuri viitoare de învăţare;
h)Utilizarea tehnologiilor digitale pentru a permite antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare şi/sau părinţilor să fie la curent cu progresele şi să facă alegeri în cunoştinţă de cauză cu privire la disciplinele opţionale, la următoarele priorităţi de învăţare sau etape de studiu.
Art. 24
Descrierea modului în care aceste competenţe se manifestă la diferite niveluri de competenţă se află în ANEXA 5.
SECŢIUNEA 5:Competenţele din cadrul Domeniului 5: Implicarea elevilor
Art. 25
Unul dintre punctele forte ale tehnologiilor digitale în educaţie este reprezentat de potenţialul acestora de a sprijini strategiile pedagogice centrate pe elev şi de a stimula participarea activă a elevilor în procesul de învăţare şi reflecţia asupra acestuia. De exemplu, tehnologiile digitale pot fi utilizate pentru a încuraja implicarea activă şi creativă a elevilor pentru a explora un subiect, a experimenta diferite opţiuni sau soluţii, a înţelege diferitele conexiuni, a identifica soluţii creative.
Tehnologiile digitale pot fi un instrument în asigurarea unui parcurs personalizat în învăţare, punând la dispoziţie activităţi de învăţare adaptate nivelului de cunoştinţe, intereselor şi nevoilor de învăţare ale fiecărui elev. Trebuie urmărit să nu adâncească inegalităţile deja existente, privind accesul la tehnologii digitale sau legate de nivelul de competenţe digitale şi să se asigure accesul tuturor elevilor.
Art. 26
(1)Competenţa 5.1. Accesibilitate şi incluziune presupune ca profesionistul în educaţie:
Să asigure accesul la resurse şi activităţi de învăţare pentru toţi antepreşcolarii/preşcolarii/elevii/studenţii/alte persoane aflate în proces de învăţare, inclusiv pentru cei cu cerinţe educaţionale speciale;
Să analizeze şi să exprime reacţii adecvate faţă de aşteptările, abilităţile, utilizările şi concepţiile greşite ale antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare faţă de tehnologiile digitale, precum şi faţă de constrângerile contextuale, fizice sau cognitive legate de utilizarea acestora.
(2)Listă de activităţi specifice acestei competenţe:
a)Asigurarea accesului echitabil la tehnologii şi resurse digitale adecvate, respectiv verificând că toţi antepreşcolarii/preşcolarii/elevii/studenţii/alte persoane aflate în proces de învăţare au acces la tehnologiile digitale utilizate, precum şi alte asemenea;
b)Selectarea şi utilizarea strategiilor pedagogice digitale care răspund contextului digital al antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare, respectiv constrângeri legate de existenţa tehnologiilor, abilităţi, aşteptări, atitudini, concepţii greşite şi utilizări eronate, precum şi alte asemenea;
c)Utilizarea tehnologiilor şi a strategiilor digitale, respectiv tehnologii asistive, precum şi alte asemenea pentru antepreşcolarii/preşcolarii/elevii/studenţii/alte persoane aflate în proces de învăţare care au nevoie de asistenţă specială, respectiv cei cu limitări fizice sau mintale, cu tulburări de învăţare, precum şi alte asemenea;
d)Analizarea şi exprimarea unor reacţii adecvate la problemele potenţiale legate de selectarea, modificarea sau elaborarea de resurse digitale şi punerea la dispoziţie a unor abordări şi instrumente alternative sau compensatorii pentru antepreşcolarii/preşcolarii/elevii/studenţii/alte persoane aflate în proces de învăţare cu nevoi speciale;
e)Folosirea unor principii de proiectare/design a resurselor şi mediilor digitale utilizate în predare pentru a creşte nivelul de accesibilitate a acestora;
f)Monitorizarea şi reflecţia continuă asupra măsurilor de îmbunătăţire a accesibilităţii şi adaptarea corespunzătoare a strategiilor.
Art. 27
(1)Competenţa 5.2. Diferenţiere şi personalizare presupune ca profesionistul în educaţie:
Să utilizeze tehnologiile digitale pentru a răspunde diverselor nevoi de învăţare ale antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare, permiţându-le acestora să progreseze la niveluri şi în ritmuri diferite şi să urmeze căi şi obiective individuale de învăţare.
(2)Listă de activităţi specifice acestei competenţe:
a)Utilizarea tehnologiilor digitale pentru a răspunde cerinţelor educaţionale speciale ale antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare, respectiv elevi cu dislexie, cu ADHD, supradotaţi, precum şi alte asemenea;
b)Proiectarea, selectarea şi implementarea activităţilor digitale de învăţare pentru a permite antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare modalităţi, niveluri şi ritmuri diferite de învăţare;
c)Elaborarea unor planuri individuale de învăţare şi utilizarea tehnologiilor digitale pentru a le implementa.
Art. 28
(1)Competenţa 5.3. Implicarea activă a antepreşcolari/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare presupune ca profesionistul în educaţie:
Să utilizeze tehnologiile digitale pentru a încuraja implicarea activă şi creativă a antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare, în cazul unei discipline de studiu;
Să utilizeze tehnologiile digitale ca parte a strategiilor didactice care promovează competenţele transversale, reflecţia aprofundată şi exprimarea creativă a antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare;
Să deschidă învăţarea către contexte noi, din lumea reală, care implică participarea antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare la activităţi practice, de cercetare ştiinţifică, la rezolvarea problemelor complexe.
(2)Listă de activităţi specifice acestei competenţe:
a)Utilizarea tehnologiilor digitale pentru a vizualiza şi a explica noile concepte într-un mod motivant şi antrenant, respectiv prin utilizarea de animaţii sau videoclipuri, precum şi alte asemenea;
b)Utilizarea unor medii digitale atractive şi a activităţilor de învăţare motivante şi antrenante, respectiv jocuri, teste, precum şi alte asemenea;
c)Centrarea procesului educaţional pe utilizarea activă a tehnologiilor digitale de către antepreşcolari/preşcolari/elevi/studenţi/alte persoane aflate în proces de învăţare;
d)Utilizarea tehnologiilor digitale pentru a permite antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare să se implice activ în subiectul tratat, respectiv prin folosirea diferitelor simţuri, prin manipularea obiectelor virtuale, prin modificarea ipotezei pentru a cerceta o temă/situaţie, precum şi alte asemenea;
e)Selectarea tehnologiilor digitale adecvate pentru a încuraja învăţarea activă într-un context de învăţare dat sau pentru un anumit scop al învăţării;
f)Reflecţia cu privire la gradul de adecvare a tehnologiilor digitale utilizate pentru a creşte implicarea activă în învăţare a antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare şi adaptarea corespunzătoare a strategiilor.
Art. 29
Descrierea modului în care aceste competenţe se manifestă la diferite niveluri de competenţă se află în ANEXA 6.
SECŢIUNEA 6:Competenţele din cadrul Domeniului 6: Facilitarea dobândirii competenţelor digitale de către antepreşcolari/preşcolari/elevi/studenţi/alte persoane aflate în proces de învăţare
Art. 30
Competenţele digitale sunt incluse în categoria competenţelor transversale pe care cadrele didactice trebuie să le dezvolte la nivelul antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare.
Astfel, capacitatea cadrelor didactice de a facilita dezvoltarea competenţelor digitale a antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare a devenit o parte integrantă a competenţelor pedagogice generale.
Art. 31
(1)Competenţa 6.1. Informare şi alfabetizare media presupune ca profesionistul în educaţie:
Să integreze activităţi de învăţare, teme şi evaluări care solicită antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare: să îşi formuleze nevoile de informare; să găsească informaţii şi resurse în medii digitale; să organizeze, să proceseze, să analizeze şi să interpreteze informaţiile; să compare şi să evalueze în mod critic credibilitatea şi exactitatea informaţiilor şi a surselor acestora.
(2)Listă de activităţi specifice acestei competenţe:
Integrarea activităţilor de învăţare, a temelor şi a evaluărilor care încurajează şi solicită antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare:
a)Să îşi formuleze nevoile de informare, să caute date, informaţii şi conţinut în medii digitale, pentru a le accesa şi pentru a naviga printre ele;
b)Să creeze şi să actualizeze strategiile personale de căutare;
c)Să adapteze strategiile de căutare în funcţie de calitatea informaţiilor găsite;
d)Să analizeze, să compare şi să evalueze critic credibilitatea şi nivelul de încredere al surselor de date, informaţiilor şi conţinutului digital;
e)Să organizeze, să stocheze şi să preia date, informaţii şi conţinut în medii digitale;
f)Să organizeze şi să prelucreze informaţiile într-un mediu structurat.
Art. 32
(1)Competenţa 6.2. Comunicare digitală şi colaborare presupune ca profesionistul în educaţie:
Să integreze activităţi de învăţare, teme şi evaluări care solicită antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare să utilizeze eficient şi responsabil tehnologiile digitale pentru comunicare, colaborare şi participare civică.
(2)Listă de activităţi specifice acestei competenţe:
Integrarea activităţilor de învăţare, a temelor şi a evaluărilor care încurajează şi solicită antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare:
a)Să interacţioneze prin intermediul diverselor tehnologii digitale
b)Să înţeleagă ce înseamnă comunicarea digitală adecvată într-un context dat;
c)Să partajeze date informaţii şi conţinut digital cu alţii, utilizând tehnologii digitale adecvate;
d)Să cunoască practicile de citare şi trimiteri bibliografice pentru indicarea surselor;
e)Să utilizeze serviciile digitale publice şi private disponibile la nivelul societăţii;
f)Să caute oportunităţi de dezvoltare a autonomiei şi a cetăţeniei participative prin intermediul tehnologiilor digitale adecvate;
g)Să utilizeze tehnologiile digitale pentru colaborare şi pentru crearea şi dezvoltarea în comun a resurselor şi a cunoştinţelor;
h)Să cunoască normele de comportament şi modalităţile practice de utilizare autorizată a tehnologiilor digitale, la interacţiunea în medii digitale;
i)Să adapteze strategiile de comunicare la un anumit public şi să fie conştienţi de diversitatea culturală şi a generaţiilor din mediile digitale;
j)Să creeze şi să gestioneze una sau mai multe identităţi digitale;
k)Să îşi protejeze propria imagine, în mediul digital;
l)Să proceseze datele care sunt produse prin diverse tehnologii, medii şi servicii digitale.
Art. 33
(1)Competenţa 6.3. Crearea de conţinut digital presupune ca profesionistul în educaţie:
Să integreze activităţi de învăţare, teme şi evaluări care solicită antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare să se exprime prin intermediul mijloacelor digitale, să modifice şi să creeze conţinut digital în diferite formate;
Să instruiască antepreşcolarii/preşcolarii/elevii/studenţii/alte persoane aflate în proces de învăţare privind modul în care se aplică drepturile de autor şi licenţele pentru conţinutul digital, modul în care se realizează trimiterea la referinţele bibliografice pentru indicarea surselor şi modul în care se alocă licenţele.
(2)Listă de activităţi specifice acestei competenţe:
Integrarea activităţilor de învăţare, a temelor şi a evaluărilor care încurajează şi solicită antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare:
a)Să creeze şi să editeze conţinut digital în diferite formate;
b)Să se exprime prin intermediul mijloacelor digitale;
c)Să modifice, să îmbunătăţească şi să integreze informaţii şi conţinut în bagajul de cunoştinţe existent;
d)Să creeze conţinut şi cunoştinţe noi, originale şi relevante;
e)Să înţeleagă modul în care se aplică drepturile de autor şi licenţele pentru date, informaţii şi conţinut digital;
f)Să planifice şi să elaboreze o succesiune de instrucţiuni inteligibile pentru un sistem de calcul pentru a rezolva o problemă dată sau pentru a efectua o anumită sarcină.
Art. 34
(1)Competenţa 6.4. Utilizarea responsabilă presupune ca profesionistul în educaţie:
Să instituie măsuri pentru asigurarea bunăstării fizice, psihologice şi sociale a antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare în contextul folosirii tehnologiilor digitale;
Să implice activ pe antepreşcolari/preşcolari/elevi/studenţi/alte persoane aflate în proces de învăţare în vederea gestionării riscurilor şi utilizării tehnologiilor digitale în siguranţă şi în mod responsabil.
(2)Listă de activităţi specifice acestei competenţe:
1.Formarea unei atitudini pozitive faţă de tehnologiile digitale la nivelul antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare, încurajând utilizarea lor creativă şi în mod critic;
2.Acordarea de sprijin antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare:
a)Să protejeze dispozitivele şi conţinutul digital şi să înţeleagă riscurile şi ameninţările din mediile digitale;
b)Să înţeleagă măsurile de siguranţă şi securitate;
c)Să protejeze datele personale şi să asigure confidenţialitatea în mediile digitale;
d)Să înţeleagă modul de folosire şi de partajare a informaţiilor cu caracter personal, să se protejeze pe sine şi pe ceilalţi împotriva pericolelor din mediul digital;
e)Să înţeleagă faptul că serviciile digitale utilizează o "Politică de confidenţialitate" cu privire la modul în care sunt utilizate datele personale;
f)Să evite riscurile pentru sănătate şi ameninţările la bunăstarea fizică şi psihologică în timpul utilizării tehnologiilor digitale;
g)Să se protejeze pe sine şi pe ceilalţi de pericolele posibile din mediile digitale, respectiv cyberbullying, precum şi alte asemenea;
h)Să fie conştienţi de existenţa tehnologiilor digitale pentru bunăstarea socială şi incluziunea socială;
i)Să fie conştienţi de impactul pe care tehnologiile digitale şi utilizarea acestora îl au asupra mediului.
3.Monitorizarea comportamentului antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare în medii digitale pentru a proteja bunăstarea acestora;
4.Intervenţia imediată şi eficientă atunci când bunăstarea antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare este ameninţată în medii digitale, respectiv cyberbullying, precum şi alte asemenea.
Art. 35
(1)Competenţa 6.5. Rezolvarea problemelor de natură digitală presupune ca profesionistul în educaţie:
Să integreze activităţi de învăţare, teme şi evaluări care solicită antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare să identifice şi să rezolve probleme tehnice sau să transfere cunoştinţele tehnologice în mod creativ, în situaţii noi.
(2)Listă de activităţi specifice acestei competenţe:
Integrarea activităţilor de învăţare, a temelor şi a evaluărilor care încurajează şi solicită antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare:
a)Să identifice şi să rezolve problemele tehnice legate de funcţionarea dispozitivelor şi de utilizarea mediilor digitale;
b)Să adapteze şi să personalizeze mediile digitale la propriile nevoi;
c)Să identifice, să evalueze, să selecteze şi să utilizeze tehnologiile digitale şi posibilele soluţii tehnologice pentru rezolvarea unei anumite teme sau probleme date;
d)Să utilizeze tehnologiile digitale în moduri inovatoare pentru crearea de cunoştinţe;
e)Să înţeleagă punctele în care competenţele lor digitale trebuie îmbunătăţite sau actualizate;
f)Să acorde sprijin altor persoane în dezvoltarea abilităţilor lor digitale;
g)Să caute oportunităţi pentru autodezvoltare şi să ţină pasul cu evoluţia digitală.
Art. 36
Descrierea modului în care aceste competenţe se manifestă la diferite niveluri de competenţă se află în ANEXA 7.