Secţiunea 1 - Competenţele din cadrul Domeniului 1: Implicare profesională - Actul din 2022 Cadrul de competenţe digitale al profesionistului din educaţie

M.Of. 700 bis

În vigoare
Versiune de la: 13 Iulie 2022
SECŢIUNEA 1:Competenţele din cadrul Domeniului 1: Implicare profesională
Art. 3
Competenţele digitale ale cadrelor didactice sunt exprimate prin capacitatea lor de a utiliza tehnologii digitale nu numai pentru a îmbunătăţi predarea, ci şi pentru interacţiunile lor profesionale cu colegii, antepreşcolarii/preşcolarii/elevii/studenţii/alte persoane aflate în proces de învăţare, părinţii şi alte părţi interesate, pentru dezvoltarea lor profesională, pentru binele colectiv şi inovare continuă, atât în cadrul organizaţiei, cât şi în cadrul carierei didactice.
Art. 4
(1)Competenţa 1.1. Comunicare organizaţională presupune ca profesionistul în educaţie:
Să utilizeze tehnologiile digitale pentru a îmbunătăţi comunicarea organizaţională cu antepreşcolarii/preşcolarii/elevii/studenţii/alte persoane aflate în stare de învăţare, părinţii, colegii şi cu alte părţi interesate;
Să contribuie la elaborarea şi îmbunătăţirea strategiilor de comunicare organizaţională, prin colaborare.
(2)Listă de activităţi specifice acestei competenţe:
a)Utilizarea tehnologiilor digitale pentru a pune la dispoziţia antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în stare de învăţare şi a părinţilor resurse şi informaţii suplimentare de învăţare;
b)Utilizarea tehnologiilor digitale pentru a comunica procedurile organizatorice antepreşcolari/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în stare de învăţare şi părinţilor, respectiv reguli, numiri, evenimente;
c)Utilizarea tehnologiilor digitale pentru a informa antepreşcolarii/preşcolarii/elevii/studenţii/alte persoane aflate în stare de învăţare şi părinţii în mod individual, respectiv cu privire la progres şi la subiecte de interes, precum şi alte asemenea;
d)Utilizarea tehnologiilor digitale pentru a comunica eficient cu alţi colegi din aceeaşi organizaţie şi din afara acesteia;
e)Utilizarea tehnologiilor digitale pentru a comunica cu terţi relevanţi pentru proiectul educaţional, respectiv experţi care vor fi invitaţi, instituţii care vor fi vizitate, precum şi alte asemenea;
f)Comunicarea pe site-ul web al organizaţiei sau prin intermediul tehnologiilor digitale, platformelor sau serviciilor de comunicaţii contractate;
g)Contribuirea cu conţinut la site-ul web al organizaţiei sau la mediul virtual de învăţare;
h)Contribuirea la elaborarea şi îmbunătăţirea, prin colaborare, a strategiilor de comunicare organizaţională.
Art. 5
(1)Competenţa 1.2. Colaborare profesională presupune ca profesionistul în educaţie:
Să utilizeze tehnologiile digitale pentru colaborarea cu alte cadre didactice, pentru împărtăşirea şi schimbul de cunoştinţe şi experienţă şi pentru inovarea practicilor pedagogice.
(2)Listă de activităţi specifice acestei competenţe:
a)Utilizarea tehnologiilor digitale pentru a colabora cu alte cadre didactice, la un anumit proiect sau la o sarcină de lucru;
b)Utilizarea tehnologiilor digitale pentru a face schimb şi a împărtăşi cunoştinţe, resurse şi experienţe cu colegii;
c)Utilizarea tehnologiilor digitale pentru elaborarea în colaborare a resurselor educaţionale;
d)Utilizarea reţelelor profesionale de colaborare pentru a explora şi a reflecta asupra noilor practici şi metode pedagogice;
e)Utilizarea reţelelor profesionale de colaborare ca sursă pentru propria dezvoltare profesională.
Art. 6
(1)Competenţa 1.3. Practici reflexive presupune ca profesionistul în educaţie:
Să reflecteze la nivel individual şi colectiv, să evalueze critic şi să dezvolte în mod activ practicile pedagogice digitale proprii şi din comunitatea educaţională.
(2)Listă de activităţi specifice acestei competenţe:
a)Reflecţia critică asupra propriei practici digitale şi pedagogice;
b)Identificarea deficitului de competenţe şi a domeniilor ce necesită îmbunătăţire;
c)Solicitarea ajutorului altora în vederea îmbunătăţirii practicilor digitale şi pedagogice;
d)Identificarea unor oportunităţi de formare specifică şi folosirea acestora pentru dezvoltarea profesională continuă;
e)Manifestarea preocupării pentru extinderea şi ameliorarea continuă a practicilor pedagogice cu suport digital;
f)Îndrumarea altor cadre didactice în vederea dezvoltării competenţelor pedagogice digitale ale acestora;
g)Reflecţia critică la nivel organizaţional, asupra politicilor şi practicilor digitale şi furnizarea de feedback;
h)Contribuirea în mod activ la dezvoltarea continuă a practicilor şi politicilor organizaţionale privind utilizarea tehnologiilor digitale.
Art. 7
(1)Competenţa 1.4. Dezvoltare profesională continuă folosind tehnologii digitale presupune ca profesionistul în educaţie:
Să utilizeze sursele şi resursele digitale pentru dezvoltarea profesională continuă.
(2)Listă de activităţi specifice acestei competenţe:
a)Utilizarea internetului pentru a identifica oportunităţi adecvate de formare şi dezvoltare profesională;
b)Utilizarea internetului pentru a actualiza propriile competenţe de specialitate;
c)Utilizarea internetului pentru a identifica mai multe metode şi strategii pedagogice noi;
d)Utilizarea internetului pentru a căuta şi a identifica resurse digitale care susţin dezvoltarea profesională;
e)Utilizarea schimburilor în comunităţi profesionale digitale, ca sursă de dezvoltare profesională;
f)Utilizarea oportunităţilor de formare online, respectiv tutoriale video, MOOC-uri, seminarii web, precum şi alte asemenea;
g)Utilizarea tehnologilor şi a mediilor digitale pentru a oferi oportunităţi de formare pentru colegi.
Art. 8
Descrierea modului în care aceste competenţe se manifestă la diferite niveluri de competenţă se află în ANEXA 2.