Secţiunea 4 - Competenţe din cadrul Domeniului 4: Evaluare - Actul din 2022 Cadrul de competenţe digitale al profesionistului din educaţie

M.Of. 700 bis

În vigoare
Versiune de la: 13 Iulie 2022
SECŢIUNEA 4:Competenţe din cadrul Domeniului 4: Evaluare
Art. 20
Evaluarea poate să fie un factor care facilitează sau care îngreunează inovarea în educaţie. La integrarea tehnologiilor digitale în procesele de predare şi învăţare se va lua în considerare modul în care acestea pot îmbunătăţi strategiile de evaluare. În acelaşi timp, se va lua în considerare şi modul în care acestea pot fi utilizate pentru a crea sau a facilita abordări inovative în evaluare.
Utilizarea tehnologiilor digitale în educaţie pentru predare, învăţare, evaluare sau în scopuri administrative generează o gamă largă de date despre comportamentul de învăţare al fiecărui elev. Analiza şi interpretarea acestor date, precum şi utilizarea lor în sprijinul deciziilor bazate pe dovezi devine din ce în ce mai importantă, fiind completată de analiza dovezilor clasice privind comportamentul elevului.
De asemenea, tehnologiile digitale pot contribui direct la monitorizarea progresului elevilor, la facilitarea feedback-ului şi pot permite cadrelor didactice să îşi evalueze şi să îşi adapteze propriile strategii de predare.
Art. 21
(1)Competenţa 4.1. Strategii de evaluare presupune ca profesionistul în educaţie: Să utilizeze tehnologiile digitale pentru evaluarea formativă şi evaluarea sumativă;
Să crească diversitatea şi relevanţa metodelor şi instrumentelor de evaluare.
(2)Listă de activităţi specifice acestei competenţe:
a)Utilizarea instrumentelor digitale de evaluare pentru a monitoriza procesul de învăţare şi pentru a obţine informaţii despre progresul antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare;
b)Utilizarea tehnologiilor digitale pentru a îmbunătăţi strategiile de evaluare formativă, respectiv folosind sisteme de răspuns la clasă, teste, jocuri, precum şi alte asemenea;
c)Utilizarea tehnologiilor digitale pentru a îmbunătăţi evaluarea sumativă în cadrul testelor, respectiv prin teste pe computer, utilizarea fişierelor audio sau video - în învăţarea limbilor străine, precum şi alte asemenea, folosind simulări sau tehnologii digitale specifice disciplinei;
d)Utilizarea tehnologiilor digitale pentru a stabili structura temelor pentru antepreşcolari/preşcolari/elevi/studenţi/alte persoane aflate în proces de învăţare şi pentru a le evalua, respectiv prin e-portofolii, precum şi alte asemenea;
e)Utilizarea de diferite formate digitale şi non-digitale de evaluare şi conştientizarea beneficiilor şi dezavantajelor acestora;
f)Reflecţia în manieră critică asupra gradului de adecvare al metodelor şi instrumentelor de evaluare digitală şi adaptarea corespunzătoare a strategiilor de evaluare.
Art. 22
(1)Competenţa 4.2. Analiza dovezilor presupune ca profesionistul în educaţie: Să genereze, să selecteze, să analizeze critic şi să interpreteze dovezile digitale privind activitatea, performanţa şi progresul antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare, pentru a documenta procesul de predare şi învăţare.
(2)Listă de activităţi specifice acestei competenţe:
a)Elaborarea şi implementarea activităţilor de învăţare care generează date despre activitatea şi performanţă antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare;
b)Utilizarea tehnologiilor digitale pentru a înregistra, compara şi sintetiza informaţii despre progresul antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare;
c)Conştientizarea faptului că activitatea antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare în medii digitale generează informaţii care pot fi utilizate pentru a documenta predarea şi învăţarea;
d)Analizarea şi interpretarea dovezilor disponibile privind activitatea şi progresul antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare, inclusiv a informaţiilor generate de tehnologiile digitale utilizate.
Art. 23
(1)Competenţa 4.3. Feedback şi planificare presupune ca profesionistul în educaţie:
Să utilizeze tehnologiile digitale pentru a oferi un feedback individualizat şi prompt antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare;
Să adapteze strategii de predare şi să asigure îndrumare individualizată, pe baza dovezilor generate de tehnologiile digitale utilizate;
Să faciliteze înţelegerea de către antepreşcolari/preşcolari/elevi/studenţi/alte persoane aflate în proces de învăţare şi părinţi a dovezilor furnizate de tehnologiile digitale şi utilizarea acestora pentru luarea deciziilor.
(2)Listă de activităţi specifice acestei competenţe:
a)Utilizarea tehnologiilor digitale pentru a acorda note/calificative şi feedback cu privire la temele transmise electronic;
b)Utilizarea sistemelor de gestionare a evaluării pentru a îmbunătăţi eficacitatea feedback-ului;
c)Utilizarea tehnologiilor digitale pentru a monitoriza progresul antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare şi pentru a oferi sprijin atunci când este nevoie;
d)Adaptarea strategiilor de predare şi de evaluare, pe baza datelor generate de tehnologiile digitale utilizate;
e)Furnizarea de feedback personalizat şi de sprijin diferenţiat pentru antepreşcolari/preşcolari/elevi/studenţi/alte persoane aflate în proces de învăţare pe baza datelor generate de tehnologiile digitale utilizate;
f)Îndrumarea antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare pentru a putea aprecia şi interpreta rezultatele evaluărilor formative, sumative, ale autoevaluărilor şi ale evaluărilor colegiale;
g)Sprijinirea antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare pentru a identifica aspectele ce necesită îmbunătăţire şi pentru a elabora în comun planuri viitoare de învăţare;
h)Utilizarea tehnologiilor digitale pentru a permite antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare şi/sau părinţilor să fie la curent cu progresele şi să facă alegeri în cunoştinţă de cauză cu privire la disciplinele opţionale, la următoarele priorităţi de învăţare sau etape de studiu.
Art. 24
Descrierea modului în care aceste competenţe se manifestă la diferite niveluri de competenţă se află în ANEXA 5.