Art. 34. - Competenţa 6.4. Utilizarea responsabilă presupune ca profesionistul în educaţie: - Actul din 2022 Cadrul de competenţe digitale al profesionistului din educaţie
M.Of. 700 bis
În vigoare Versiune de la: 13 Iulie 2022
Art. 34
(1)Competenţa 6.4. Utilizarea responsabilă presupune ca profesionistul în educaţie:
Să instituie măsuri pentru asigurarea bunăstării fizice, psihologice şi sociale a antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare în contextul folosirii tehnologiilor digitale;
Să implice activ pe antepreşcolari/preşcolari/elevi/studenţi/alte persoane aflate în proces de învăţare în vederea gestionării riscurilor şi utilizării tehnologiilor digitale în siguranţă şi în mod responsabil.
(2)Listă de activităţi specifice acestei competenţe:
1.Formarea unei atitudini pozitive faţă de tehnologiile digitale la nivelul antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare, încurajând utilizarea lor creativă şi în mod critic;
2.Acordarea de sprijin antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare:
a)Să protejeze dispozitivele şi conţinutul digital şi să înţeleagă riscurile şi ameninţările din mediile digitale;
b)Să înţeleagă măsurile de siguranţă şi securitate;
c)Să protejeze datele personale şi să asigure confidenţialitatea în mediile digitale;
d)Să înţeleagă modul de folosire şi de partajare a informaţiilor cu caracter personal, să se protejeze pe sine şi pe ceilalţi împotriva pericolelor din mediul digital;
e)Să înţeleagă faptul că serviciile digitale utilizează o "Politică de confidenţialitate" cu privire la modul în care sunt utilizate datele personale;
f)Să evite riscurile pentru sănătate şi ameninţările la bunăstarea fizică şi psihologică în timpul utilizării tehnologiilor digitale;
g)Să se protejeze pe sine şi pe ceilalţi de pericolele posibile din mediile digitale, respectiv cyberbullying, precum şi alte asemenea;
h)Să fie conştienţi de existenţa tehnologiilor digitale pentru bunăstarea socială şi incluziunea socială;
i)Să fie conştienţi de impactul pe care tehnologiile digitale şi utilizarea acestora îl au asupra mediului.
3.Monitorizarea comportamentului antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare în medii digitale pentru a proteja bunăstarea acestora;
4.Intervenţia imediată şi eficientă atunci când bunăstarea antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare este ameninţată în medii digitale, respectiv cyberbullying, precum şi alte asemenea.