Secţiunea 3 - Competenţe din cadrul Domeniului 3: Predare şi învăţare - Actul din 2022 Cadrul de competenţe digitale al profesionistului din educaţie
M.Of. 700 bis
În vigoare Versiune de la: 13 Iulie 2022
SECŢIUNEA 3:Competenţe din cadrul Domeniului 3: Predare şi învăţare
Art. 14
Tehnologiile digitale pot îmbunătăţi şi perfecţiona strategiile de predare şi de învăţare în diverse moduri. Cu toate acestea, indiferent de strategia sau de demersul pedagogic ales, competenţele digitale ale cadrelor didactice constau în utilizarea eficientă a tehnologiilor digitale în diferite etape ale procesului de predare şi învăţare.
Competenţa de a asigura consiliere pentru a spori eficienţa şi competenţa de susţinere a învăţării autoreglate completează competenţa ce vizează predarea, subliniind că potenţialul real al tehnologiilor digitale constă în reorientarea procesului de predare, de la un proces condus de cadru didactic la un proces centrat pe elev. Astfel, rolul unui cadru didactic cu competenţe digitale este de a fi un îndrumător şi un ghid pentru antepreşcolari/preşcolari/elevi/studenţi/alte persoane aflate în proces de învăţare, în eforturile lor de învăţare din ce în ce mai autonome. De aceea, cadrele didactice trebuie să fie capabile să elaboreze noi metode, susţinute de tehnologiile digitale, să asigure îndrumare şi asistenţă elevilor, individual şi colectiv şi să iniţieze, să sprijine şi să monitorizeze atât activităţile de învăţare autoreglată, cât şi activităţile de învăţare prin colaborare.
Art. 15
(1)Competenţa 3.1. Predare presupune ca profesionistul în educaţie:
Să planifice şi să utilizeze dispozitive şi resurse digitale în procesul de predare, astfel încât să sporească eficienţa activităţilor didactice;
Să gestioneze şi să dirijeze în mod adecvat strategiile digitale de predare;
Să experimenteze şi să conceapă noi modalităţi de organizare şi metode pentru predare.
(2)Listă de activităţi specifice acestei competenţe:
a)Utilizarea tehnologiilor pentru a spori eficienţa procesului de predare, respectiv table electronice, dispozitive mobile;
b)Structurarea lecţiei în aşa fel încât diferitele activităţi digitale - conduse de profesor şi conduse de antepreşcolar/preşcolar/elev/student/altă persoană aflată în proces de învăţare - să consolideze împreună scopul învăţării;
c)Organizarea de sesiuni de învăţare, activităţi şi interacţiuni într-un mediu digital;
d)Structurarea şi gestionarea conţinutului, colaborării şi interacţiunii într-un mediu digital;
e)Luarea în considerare a modului în care intervenţiile digitale conduse de profesor - faţă în faţă sau într-un mediu digital - pot susţine cel mai bine scopul învăţării;
f)Reflecţia asupra eficacităţii şi adecvării strategiilor pedagogice digitale alese şi ajustarea, în mod flexibil, a metodelor şi a strategiilor;
g)Experimentarea şi conceperea de noi modalităţi de organizare şi metode pentru predare, respectiv flipped classroom, precum şi alte asemenea.
Art. 16
(1)Competenţa 3.2. Consiliere presupune ca profesionistul în educaţie: Să utilizeze tehnologiile şi serviciile digitale pentru a îmbunătăţi interacţiunea cu antepreşcolarii/preşcolarii/elevii/studenţii/alte persoane aflate în proces de învăţare, la nivel individual şi la nivel colectiv/de grup, în cadrul şi în afara contextelor de învăţare. Să utilizeze tehnologiile digitale pentru a asigura consiliere şi orientare în timp util şi adaptată nevoilor beneficiarilor.
Să experimenteze şi să dezvolte noi forme şi formate digitale, în vederea oferirii de consiliere şi suport.
(2)Listă de activităţi specifice acestei competenţe:
a)Utilizarea instrumentelor de comunicare digitală pentru a răspunde prompt la întrebările şi nevoile antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare, respectiv cu privire la temele pentru acasă, precum şi alte asemenea;
b)Crearea de activităţi de învăţare în medii digitale, având în vedere nevoile de consiliere şi de asistenţă ale antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare;
c)Interacţiunea cu antepreşcolarii/preşcolarii/elevii/studenţii/alte persoane aflate în proces de învăţare, în medii digitale de colaborare;
d)Monitorizarea digitală a comportamentului în clasă al antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare şi oferirea de îndrumare atunci când este nevoie;
e)Utilizarea tehnologiilor digitale pentru a monitoriza de la distanţă progresul antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare şi pentru a interveni atunci când este necesar, permiţând în acelaşi timp autoreglarea;
f)Experimentarea şi dezvoltarea de noi forme şi formate pentru a asigura consiliere şi suport folosind tehnologii digitale
Art. 17
(1)Competenţa 3.3. Învăţare prin colaborare presupune ca profesionistul în educaţie:
Să utilizeze tehnologiile digitale pentru a promova şi a îmbunătăţi colaborarea dintre antepreşcolari/preşcolari/elevi/studenţi/alte persoane aflate în proces de învăţare;
Să încurajeze antepreşcolarii/preşcolarii/elevii/studenţii/alte persoane aflate în proces de învăţare pentru a utiliza tehnologiile digitale în sarcini de lucru, ca mijloc de îmbunătăţire a comunicării şi a lucrului în echipă în vederea dobândirii de cunoştinţe.
(2)Listă de activităţi specifice acestei competenţe:
a)Implementarea de activităţi de învăţare prin colaborare, în care sunt utilizate dispozitive digitale, resurse sau strategii de informare digitală;
b)Implementarea de activităţi de învăţare prin colaborare, într-un mediu digital, respectiv folosind bloguri, wiki-uri, sisteme de gestionare a învăţării, precum şi alte asemenea;
c)Utilizarea tehnologiilor digitale pentru schimbul de cunoştinţe între antepreşcolari/preşcolari/elevi/studenţi/alte persoane aflate în proces de învăţare;
d)Monitorizarea şi îndrumarea antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în stare de învăţare în procesul de dobândire a cunoştinţelor, în medii digitale, prin colaborare;
e)Solicitarea antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare să îşi prezinte digital activităţile de colaborare şi asigurarea de asistenţă acestora în acest sens;
f)Utilizarea tehnologiilor digitale pentru evaluarea colegilor şi ca suport pentru autoreglarea prin colaborare şi învăţarea colegială;
g)Utilizarea tehnologiilor digitale pentru a experimenta noi formate şi metode pentru învăţarea prin colaborare.
Art. 18
(1)Competenţa 3.4. Învăţare autoreglată presupune ca profesionistul în educaţie: Să utilizeze tehnologiile digitale pentru a sprijini învăţarea autoreglată la nivelul antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare, altfel spus pentru a le permite acestora să planifice, să monitorizeze şi să reflecteze asupra propriei lor învăţări, să pună la dispoziţie dovezi ale progresului lor, să împărtăşească ideile lor şi să găsească soluţii creative.
(2)Listă de activităţi specifice acestei competenţe:
a)Utilizarea tehnologiilor digitale, respectiv bloguri, jurnale, instrumente de planificare, precum şi alte asemenea pentru a permite antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare să îşi planifice propriile activităţi de învăţare;
b)Utilizarea tehnologiilor digitale pentru a permite antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare să strângă dovezi şi să documenteze progresul obţinut, respectiv înregistrări audio sau video, fotografii, precum şi alte asemenea;
c)Utilizarea tehnologiilor digitale, respectiv e-portofolii, bloguri, precum şi alte asemenea pentru a permite antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare să îşi documenteze şi să îşi prezinte activitatea;
d)Utilizarea tehnologiilor digitale pentru a permite antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare să reflecteze şi să îşi autoevalueze procesul de învăţare.
Art. 19
Descrierea modului în care aceste competenţe se manifestă la diferite niveluri de competenţă se află în ANEXA 4.