Secţiunea 6 - Competenţele din cadrul Domeniului 6: Facilitarea dobândirii competenţelor digitale de către antepreşcolari/preşcolari/elevi/studenţi/alte persoane aflate în proces de învăţare - Actul din 2022 Cadrul de competenţe digitale al profesionistului din educaţie

M.Of. 700 bis

În vigoare
Versiune de la: 13 Iulie 2022
SECŢIUNEA 6:Competenţele din cadrul Domeniului 6: Facilitarea dobândirii competenţelor digitale de către antepreşcolari/preşcolari/elevi/studenţi/alte persoane aflate în proces de învăţare
Art. 30
Competenţele digitale sunt incluse în categoria competenţelor transversale pe care cadrele didactice trebuie să le dezvolte la nivelul antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare.
Astfel, capacitatea cadrelor didactice de a facilita dezvoltarea competenţelor digitale a antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare a devenit o parte integrantă a competenţelor pedagogice generale.
Art. 31
(1)Competenţa 6.1. Informare şi alfabetizare media presupune ca profesionistul în educaţie:
Să integreze activităţi de învăţare, teme şi evaluări care solicită antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare: să îşi formuleze nevoile de informare; să găsească informaţii şi resurse în medii digitale; să organizeze, să proceseze, să analizeze şi să interpreteze informaţiile; să compare şi să evalueze în mod critic credibilitatea şi exactitatea informaţiilor şi a surselor acestora.
(2)Listă de activităţi specifice acestei competenţe:
Integrarea activităţilor de învăţare, a temelor şi a evaluărilor care încurajează şi solicită antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare:
a)Să îşi formuleze nevoile de informare, să caute date, informaţii şi conţinut în medii digitale, pentru a le accesa şi pentru a naviga printre ele;
b)Să creeze şi să actualizeze strategiile personale de căutare;
c)Să adapteze strategiile de căutare în funcţie de calitatea informaţiilor găsite;
d)Să analizeze, să compare şi să evalueze critic credibilitatea şi nivelul de încredere al surselor de date, informaţiilor şi conţinutului digital;
e)Să organizeze, să stocheze şi să preia date, informaţii şi conţinut în medii digitale;
f)Să organizeze şi să prelucreze informaţiile într-un mediu structurat.
Art. 32
(1)Competenţa 6.2. Comunicare digitală şi colaborare presupune ca profesionistul în educaţie:
Să integreze activităţi de învăţare, teme şi evaluări care solicită antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare să utilizeze eficient şi responsabil tehnologiile digitale pentru comunicare, colaborare şi participare civică.
(2)Listă de activităţi specifice acestei competenţe:
Integrarea activităţilor de învăţare, a temelor şi a evaluărilor care încurajează şi solicită antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare:
a)Să interacţioneze prin intermediul diverselor tehnologii digitale
b)Să înţeleagă ce înseamnă comunicarea digitală adecvată într-un context dat;
c)Să partajeze date informaţii şi conţinut digital cu alţii, utilizând tehnologii digitale adecvate;
d)Să cunoască practicile de citare şi trimiteri bibliografice pentru indicarea surselor;
e)Să utilizeze serviciile digitale publice şi private disponibile la nivelul societăţii;
f)Să caute oportunităţi de dezvoltare a autonomiei şi a cetăţeniei participative prin intermediul tehnologiilor digitale adecvate;
g)Să utilizeze tehnologiile digitale pentru colaborare şi pentru crearea şi dezvoltarea în comun a resurselor şi a cunoştinţelor;
h)Să cunoască normele de comportament şi modalităţile practice de utilizare autorizată a tehnologiilor digitale, la interacţiunea în medii digitale;
i)Să adapteze strategiile de comunicare la un anumit public şi să fie conştienţi de diversitatea culturală şi a generaţiilor din mediile digitale;
j)Să creeze şi să gestioneze una sau mai multe identităţi digitale;
k)Să îşi protejeze propria imagine, în mediul digital;
l)Să proceseze datele care sunt produse prin diverse tehnologii, medii şi servicii digitale.
Art. 33
(1)Competenţa 6.3. Crearea de conţinut digital presupune ca profesionistul în educaţie:
Să integreze activităţi de învăţare, teme şi evaluări care solicită antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare să se exprime prin intermediul mijloacelor digitale, să modifice şi să creeze conţinut digital în diferite formate;
Să instruiască antepreşcolarii/preşcolarii/elevii/studenţii/alte persoane aflate în proces de învăţare privind modul în care se aplică drepturile de autor şi licenţele pentru conţinutul digital, modul în care se realizează trimiterea la referinţele bibliografice pentru indicarea surselor şi modul în care se alocă licenţele.
(2)Listă de activităţi specifice acestei competenţe:
Integrarea activităţilor de învăţare, a temelor şi a evaluărilor care încurajează şi solicită antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare:
a)Să creeze şi să editeze conţinut digital în diferite formate;
b)Să se exprime prin intermediul mijloacelor digitale;
c)Să modifice, să îmbunătăţească şi să integreze informaţii şi conţinut în bagajul de cunoştinţe existent;
d)Să creeze conţinut şi cunoştinţe noi, originale şi relevante;
e)Să înţeleagă modul în care se aplică drepturile de autor şi licenţele pentru date, informaţii şi conţinut digital;
f)Să planifice şi să elaboreze o succesiune de instrucţiuni inteligibile pentru un sistem de calcul pentru a rezolva o problemă dată sau pentru a efectua o anumită sarcină.
Art. 34
(1)Competenţa 6.4. Utilizarea responsabilă presupune ca profesionistul în educaţie:
Să instituie măsuri pentru asigurarea bunăstării fizice, psihologice şi sociale a antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare în contextul folosirii tehnologiilor digitale;
Să implice activ pe antepreşcolari/preşcolari/elevi/studenţi/alte persoane aflate în proces de învăţare în vederea gestionării riscurilor şi utilizării tehnologiilor digitale în siguranţă şi în mod responsabil.
(2)Listă de activităţi specifice acestei competenţe:
1.Formarea unei atitudini pozitive faţă de tehnologiile digitale la nivelul antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare, încurajând utilizarea lor creativă şi în mod critic;
2.Acordarea de sprijin antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare:
a)Să protejeze dispozitivele şi conţinutul digital şi să înţeleagă riscurile şi ameninţările din mediile digitale;
b)Să înţeleagă măsurile de siguranţă şi securitate;
c)Să protejeze datele personale şi să asigure confidenţialitatea în mediile digitale;
d)Să înţeleagă modul de folosire şi de partajare a informaţiilor cu caracter personal, să se protejeze pe sine şi pe ceilalţi împotriva pericolelor din mediul digital;
e)Să înţeleagă faptul că serviciile digitale utilizează o "Politică de confidenţialitate" cu privire la modul în care sunt utilizate datele personale;
f)Să evite riscurile pentru sănătate şi ameninţările la bunăstarea fizică şi psihologică în timpul utilizării tehnologiilor digitale;
g)Să se protejeze pe sine şi pe ceilalţi de pericolele posibile din mediile digitale, respectiv cyberbullying, precum şi alte asemenea;
h)Să fie conştienţi de existenţa tehnologiilor digitale pentru bunăstarea socială şi incluziunea socială;
i)Să fie conştienţi de impactul pe care tehnologiile digitale şi utilizarea acestora îl au asupra mediului.
3.Monitorizarea comportamentului antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare în medii digitale pentru a proteja bunăstarea acestora;
4.Intervenţia imediată şi eficientă atunci când bunăstarea antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare este ameninţată în medii digitale, respectiv cyberbullying, precum şi alte asemenea.
Art. 35
(1)Competenţa 6.5. Rezolvarea problemelor de natură digitală presupune ca profesionistul în educaţie:
Să integreze activităţi de învăţare, teme şi evaluări care solicită antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare să identifice şi să rezolve probleme tehnice sau să transfere cunoştinţele tehnologice în mod creativ, în situaţii noi.
(2)Listă de activităţi specifice acestei competenţe:
Integrarea activităţilor de învăţare, a temelor şi a evaluărilor care încurajează şi solicită antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare:
a)Să identifice şi să rezolve problemele tehnice legate de funcţionarea dispozitivelor şi de utilizarea mediilor digitale;
b)Să adapteze şi să personalizeze mediile digitale la propriile nevoi;
c)Să identifice, să evalueze, să selecteze şi să utilizeze tehnologiile digitale şi posibilele soluţii tehnologice pentru rezolvarea unei anumite teme sau probleme date;
d)Să utilizeze tehnologiile digitale în moduri inovatoare pentru crearea de cunoştinţe;
e)Să înţeleagă punctele în care competenţele lor digitale trebuie îmbunătăţite sau actualizate;
f)Să acorde sprijin altor persoane în dezvoltarea abilităţilor lor digitale;
g)Să caute oportunităţi pentru autodezvoltare şi să ţină pasul cu evoluţia digitală.
Art. 36
Descrierea modului în care aceste competenţe se manifestă la diferite niveluri de competenţă se află în ANEXA 7.