Secţiunea 2 - Competenţele din cadrul Domeniului 2: Resurse digitale - Actul din 2022 Cadrul de competenţe digitale al profesionistului din educaţie
M.Of. 700 bis
În vigoare Versiune de la: 13 Iulie 2022
SECŢIUNEA 2:Competenţele din cadrul Domeniului 2: Resurse digitale
Art. 9
În prezent, cadrele didactice au la dispoziţie o multitudine de resurse educaţionale digitale pe care le pot utiliza în procesul de predare. Una dintre competenţele cheie pe care orice cadru didactic trebuie să o dezvolte ţine de abilitatea de a lucra cu resurse diverse şi de abilitatea de a identifica resursele potrivite în acord cu obiectivele de învăţare, de a adapta resursele la grupul de elevi şi la stilul de predare, de a structura materialele pe care le are la dispoziţie, de a elabora, modifica, completa, dezvolta resurse digitale proprii pentru susţinerea procesului de predare şi învăţare.
În acelaşi timp, trebuie să cunoască modul de utilizare şi de gestionare a conţinutului digital. Cadrele didactice trebuie să respecte regulile privind drepturile de autor atunci când folosesc, modifică şi partajează resurse şi să protejeze conţinutul şi datele sensibile, în cazul examenelor digitale sau rezultatele evaluărilor elevilor.
Art. 10
(1)Competenţa 2.1. Selectarea resurselor digitale presupune ca profesionistul în educaţie:
Să identifice, să evalueze şi să selecteze resursele digitale pentru predare şi învăţare;
Să selecteze resursele digitale şi să planifice utilizarea acestora, având în vedere scopul învăţării, contextul, abordarea pedagogică şi specificul grupului de antepreşcolari/preşcolari/elevi/studenţi/alte persoane aflate în proces de învăţare.
(2)Listă de activităţi specifice acestei competenţe:
a)Stabilirea strategiilor de căutare adecvate pentru identificarea resurselor digitale pentru predare şi învăţare;
b)Selectarea resurselor digitale adecvate pentru predare şi învăţare, având în vedere contextul specific şi scopul învăţării;
c)Evaluarea critică a credibilităţii şi a fiabilităţii surselor şi resurselor digitale;
d)Luarea în considerare a posibilelor restricţii la utilizarea sau reutilizarea resurselor digitale, respectiv drepturi de autor, tip de fişier, cerinţe tehnice, dispoziţii legale, accesibilitate;
e)Evaluarea utilităţii resurselor digitale în raport cu scopul învăţării, cu nivelul de pregătire al grupului de antepreşcolari/preşcolari/elevi/studenţi/de alte persoane aflate în proces de învăţare, precum şi cu abordarea pedagogică aleasă.
Art. 11
(1)Competenţa 2.2. Crearea şi modificarea resurselor digitale presupune ca profesionistul în educaţie:
Să extindă şi să modifice resursele existente cu licenţă deschisă şi alte resurse atunci când acest lucru este permis;
Să creeze noi resurse educaţionale digitale, individual sau în colaborare;
Să conceapă resurse digitale şi să planifice utilizarea acestora, având în vedere scopul învăţării, contextul, abordarea pedagogică şi specificul grupului de antepreşcolari/preşcolari/elevi/studenţi/alte persoane aflate în proces de învăţare.
(2)Listă de activităţi specifice acestei competenţe:
a)Modificarea şi editarea resurselor digitale existente, acolo unde este permis;
b)Combinarea şi mixarea resurselor digitale existente sau părţi ale acestora, acolo unde este permis;
c)Crearea de noi resurse educaţionale digitale;
d)Crearea unor noi resurse educaţionale digitale individual sau în colaborare;
e)Conceperea resurselor digitale şi planificarea utilizării acestora, având în vedere scopul învăţării, contextul, abordarea pedagogică şi specificul grupului de antepreşcolari/preşcolari/elevi/studenţi/alte persoane aflate în proces de învăţare;
f)Înţelegerea diferitelor licenţe atribuite resurselor digitale şi implicaţiile pentru reutilizarea lor.
Art. 1
(1)Competenţa 2.3. Gestionarea, protejarea şi partajarea resurselor digitale presupune ca profesionistul în educaţie:
Să organizeze conţinutul digital şi să îl pună la dispoziţia antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare, părinţilor şi altor profesori; Să protejeze eficient conţinutul digital sensibil;
Să respecte şi să aplice corect normele privind confidenţialitatea şi drepturile de autor;
Să înţeleagă modalităţile de utilizare, creare şi alocare adecvată a licenţelor deschise şi a resurselor educaţionale deschise.
(2)Listă de activităţi specifice acestei competenţe:
a)Partajarea resurselor folosind link-uri sau fişiere ataşate, respectiv la e-mailuri;
b)Partajarea resurselor pe platforme online sau pe site-uri/bloguri personale sau ale unor organizaţii;
c)Partajarea propriilor arhive de resurse, gestionând drepturile de acces la acestea ale altor utilizatori, după caz;
d)Respectarea posibilelor restricţii privind drepturile de autor la utilizarea, reutilizarea şi modificarea resurselor digitale;
e)Trimiterea adecvată la surse în cazul partajării sau al publicării resurselor care fac obiectul dreptului de autor;
f)Atribuirea de licenţe/licenţe deschise unor resurse proprii;
g)Luarea de măsuri pentru protejarea datelor şi resurselor sensibile, respectiv rezultatele evaluărilor antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare, examene;
h)Partajarea datelor administrative legate de antepreşcolari/preşcolari/elevi/studenţi/alte persoane aflate în proces de învăţare, cu colegii, părinţii şi alte părţi interesate, după caz.
Art. 13
Descrierea modului în care aceste competenţe se manifestă la diferite niveluri de competenţă se află în ANEXA 3.