Art. 26. - Competenţa 5.1. Accesibilitate şi incluziune presupune ca profesionistul în educaţie: - Actul din 2022 Cadrul de competenţe digitale al profesionistului din educaţie

M.Of. 700 bis

În vigoare
Versiune de la: 13 Iulie 2022
Art. 26
(1)Competenţa 5.1. Accesibilitate şi incluziune presupune ca profesionistul în educaţie:
Să asigure accesul la resurse şi activităţi de învăţare pentru toţi antepreşcolarii/preşcolarii/elevii/studenţii/alte persoane aflate în proces de învăţare, inclusiv pentru cei cu cerinţe educaţionale speciale;
Să analizeze şi să exprime reacţii adecvate faţă de aşteptările, abilităţile, utilizările şi concepţiile greşite ale antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare faţă de tehnologiile digitale, precum şi faţă de constrângerile contextuale, fizice sau cognitive legate de utilizarea acestora.
(2)Listă de activităţi specifice acestei competenţe:
a)Asigurarea accesului echitabil la tehnologii şi resurse digitale adecvate, respectiv verificând că toţi antepreşcolarii/preşcolarii/elevii/studenţii/alte persoane aflate în proces de învăţare au acces la tehnologiile digitale utilizate, precum şi alte asemenea;
b)Selectarea şi utilizarea strategiilor pedagogice digitale care răspund contextului digital al antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor/studenţilor/altor persoane aflate în proces de învăţare, respectiv constrângeri legate de existenţa tehnologiilor, abilităţi, aşteptări, atitudini, concepţii greşite şi utilizări eronate, precum şi alte asemenea;
c)Utilizarea tehnologiilor şi a strategiilor digitale, respectiv tehnologii asistive, precum şi alte asemenea pentru antepreşcolarii/preşcolarii/elevii/studenţii/alte persoane aflate în proces de învăţare care au nevoie de asistenţă specială, respectiv cei cu limitări fizice sau mintale, cu tulburări de învăţare, precum şi alte asemenea;
d)Analizarea şi exprimarea unor reacţii adecvate la problemele potenţiale legate de selectarea, modificarea sau elaborarea de resurse digitale şi punerea la dispoziţie a unor abordări şi instrumente alternative sau compensatorii pentru antepreşcolarii/preşcolarii/elevii/studenţii/alte persoane aflate în proces de învăţare cu nevoi speciale;
e)Folosirea unor principii de proiectare/design a resurselor şi mediilor digitale utilizate în predare pentru a creşte nivelul de accesibilitate a acestora;
f)Monitorizarea şi reflecţia continuă asupra măsurilor de îmbunătăţire a accesibilităţii şi adaptarea corespunzătoare a strategiilor.