Capitolul i - Condiţii şi proceduri de autorizare - Legea 126/2018 privind pieţele de instrumente financiare

M.Of. 521

În vigoare
Versiune de la: 5 Iulie 2024
CAPITOLUL I:Condiţii şi proceduri de autorizare
SECŢIUNEA 1:Cerinţe de autorizare
Art. 10
(1)Prestarea de servicii de investiţii şi/sau desfăşurarea activităţilor de investiţii cu titlu profesional prevăzute în secţiunea A a anexei nr. 1 şi prestarea serviciului auxiliar prevăzut la pct. 1 al secţiunii B din anexa nr. 1 se fac numai în baza şi în limita autorizaţiei acordate în prealabil de A.S.F., în cazul S.S.I.F., respectiv de B.N.R., în cazul instituţiilor de credit.

(2)Fiecare autorizaţie se notifică ESMA de către A.S.F.
(3)B.N.R. solicită A.S.F. să verifice respectarea de către instituţia de credit a prevederilor prezentei legi aplicabile acesteia în următoarele situaţii:
a)instituţia de credit solicită B.N.R. aprobarea de constituire şi are înscrise în obiectul de activitate supus aprobării furnizarea de servicii de investiţii şi/sau desfăşurarea de activităţi de investiţii cu alte instrumente financiare decât cele prevăzute de art. 2 alin. (3);
b)instituţia de credit supune aprobării B.N.R. modificarea obiectului de activitate, în vederea completării acestuia cu serviciile şi activităţile de investiţii, precum şi cu serviciile auxiliare şi/sau cu desfăşurarea de activităţi de investiţii cu alte instrumente financiare decât cele prevăzute de art. 2 alin. (3).
(4)A.S.F. acordă autorizaţia S.S.I.F. în conformitate cu prevederile prezentului titlu, precum şi în conformitate cu reglementările UE emise în aplicarea Directivei 2014/65/UE.
(5)Prestarea de către S.S.I.F. a serviciilor auxiliare prevăzute la pct. 2-7 ale secţiunii B din anexa nr. 1 se face numai în baza şi în limita autorizaţiei acordate de A.S.F.

(6)Instituţiile de credit pot presta serviciile auxiliare prevăzute în secţiunea B a anexei nr. 1 numai împreună cu serviciile şi activităţile de investiţii prevăzute în secţiunea A a anexei nr. 1.
(7)A.S.F. emite reglementări privind categoriile de activităţi ce pot fi prestate de o S.S.I.F., altele decât cele prevăzute în secţiunile A şi B ale anexei nr. 1, inclusiv cele ce pot fi desfăşurate potrivit dispoziţiilor art. 776 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare.
(8)Activităţile prevăzute la alin. (7) care sunt supuse autorizării, aprobării sau avizării pot fi desfăşurate de S.S.I.F. numai după obţinerea acestora.
(9)A.S.F. supraveghează S.S.I.F. şi instituţiile de credit numai cu privire la obiectul de activitate ce intră în sfera sa de competenţă, astfel cum aceasta este prevăzută prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 93/2012, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările şi completările ulterioare.
(10)Prin excepţie de la dispoziţiile alin. (1), A.S.F. poate autoriza orice operator de piaţă să administreze un SMT sau un SOT, cu condiţia verificării în prealabil că respectivul operator respectă, în mod corespunzător, prevederile art. 12-16, art. 17 alin. (1), art. 19-28, art. 34-56 şi art. 61-74.
(11)Prin excepţie de la dispoziţiile alin. (6), instituţiile de credit înscrise în Registrul A.S.F. pot presta serviciul auxiliar prevăzut la pct. 1 din secţiunea B a anexei nr. 1 fără a presta serviciile şi activităţile de investiţii prevăzute în secţiunea A a anexei nr. 1.
Art. 11
(1)Prestarea serviciilor şi desfăşurarea activităţilor de investiţii se realizează prin persoane fizice, angajate ale S.S.I.F, care îşi desfăşoară activitatea în numele unei singure S.S.I.F. şi care nu pot presta servicii şi activităţi de investiţii în nume propriu.
(11)Prin excepţie de la prevederile alin. (1), cel mult două dintre persoanele care fac parte din conducerea superioară a S.S.I.F. pot presta servicii şi desfăşura activităţi de investiţii în numele respectivei S.S.I.F., fără a fi angajate ale S.S.I.F.

(2)Persoanele care prestează servicii şi activităţi de investiţii se înscriu în Registrul A.S.F. sau se notifică A.S.F., în funcţie de serviciile şi activităţile de investiţii prestate, şi trebuie să îndeplinească, după caz, criteriile de experienţă şi pregătire profesională stabilite de A.S.F. în conformitate cu cerinţele impuse de reglementările ESMA emise în conformitate cu prevederile art. 16 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 1.095/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 noiembrie 2010 de instituire a Autorităţii europene de supraveghere (Autoritatea europeană pentru valori mobiliare şi pieţe), de modificare a Deciziei nr. 716/2009/CE şi de abrogare a Deciziei 2009/77/CE a Comisiei, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 331/84 din 15 decembrie 2010, denumit în continuare Regulamentul (UE) nr. 1.095/2010.
Art. 12
(1)A.S.F. înregistrează toate S.S.I.F. şi instituţiile de credit care îşi desfăşoară activitatea conform prevederilor prezentei legi în Registrul A.S.F.
(2)Registrul A.S.F. conţine informaţii privind serviciile sau activităţile pentru care S.S.I.F. şi instituţiile de credit sunt autorizate.

(3)În toate actele oficiale, S.S.I.F. şi instituţia de credit trebuie să precizeze, pe lângă datele proprii de identificare, numărul şi data înscrierii în Registrul A.S.F.
Art. 13
S.S.I.F. este autorizată de A.S.F. să presteze servicii de investiţii sau să desfăşoare activităţi de investiţii dacă are sediul social în România.
SECŢIUNEA 2:Domeniul de aplicare a autorizaţiei
Art. 14
(1)Autorizaţia acordată de A.S.F. unei S.S.I.F., respectiv autorizaţia acordată de B.N.R. în cazul unei instituţii de credit, menţionează expres serviciile sau activităţile de investiţii, precum şi serviciile auxiliare pe care aceasta este autorizată să le presteze şi nu poate cuprinde exclusiv serviciile auxiliare, prevăzute în anexa nr. 1 secţiunea B.
(2)Orice S.S.I.F. care intenţionează să îşi extindă activitatea cu alte servicii sau activităţi de investiţii ori alte servicii auxiliare sau să restrângă activitatea prevăzută la momentul autorizării iniţiale transmite A.S.F., anterior înregistrării la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, o cerere de modificare a autorizaţiei iniţiale.
(3)Autorizaţia acordată de A.S.F. este valabilă în Uniunea Europeană şi permite unei S.S.I.F. să presteze serviciile de investiţii sau să desfăşoare activităţile de investiţii pentru care a fost autorizată în Uniunea Europeană, fie prin dreptul de stabilire, inclusiv prin intermediul unei sucursale, fie în temeiul libertăţii de a presta servicii.
SECŢIUNEA 3:Proceduri de aprobare şi de respingere a cererilor de autorizare
Art. 15
(1)A.S.F. nu acordă autorizaţia înainte ca societatea pentru care se solicită autorizarea să îndeplinească toate cerinţele prevăzute de dispoziţiile prezentei legi şi de reglementările emise de A.S.F. în aplicarea acesteia, precum şi de prevederile reglementărilor Uniunii Europene emise în aplicarea Directivei 2014/65/UE.
(2)B.N.R. nu acordă unei instituţii de credit autorizaţia pentru prestarea de servicii sau desfăşurarea de activităţi de investiţii decât ulterior confirmării de către A.S.F. a îndeplinirii de către instituţia de credit respectivă a tuturor cerinţelor prevăzute de dispoziţiile prezentei legi şi de reglementările emise în aplicarea acesteia, precum şi de prevederile reglementărilor Uniunii Europene emise în aplicarea Directivei 2014/65/UE.
(3)B.N.R. informează de îndată A.S.F. cu privire la acordarea autorizaţiei unei instituţii de credit pentru prestarea de servicii şi desfăşurarea de activităţi de investiţii.
(4)S.S.I.F. furnizează toate informaţiile, inclusiv un plan de afaceri care prezintă, printre altele, tipurile de operaţiuni avute în vedere şi structura organizatorică, astfel încât A.S.F. să fie în măsură să se asigure că S.S.I.F. a luat toate măsurile necesare, în momentul autorizării iniţiale, pentru a respecta obligaţiile prevăzute de prezenta lege, de reglementările emise în aplicarea acesteia, precum şi de reglementările Uniunii Europene emise în aplicarea Directivei 2014/65/UE.
(5)În vederea autorizării de către A.S.F., informaţiile şi documentele pe care trebuie să le transmită S.S.I.F. conform alin. (4) sunt prevăzute în regulamentele europene emise în aplicarea Directivei 2014/65/UE.
(6)A.S.F. este în drept să nu acorde autorizaţia pentru prestarea de servicii de investiţii sau desfăşurarea de activităţi de investiţii unei S.S.I.F. dacă, deşi cerinţele stipulate la alin. (5) sunt îndeplinite, se dovedeşte că nu se poate asigura o administrare sănătoasă şi prudentă a S.S.I.F.
(7)Prevederile alin. (2) în privinţa confirmării de către A.S.F. se aplică doar în situaţia în care instituţia de credit furnizează servicii de investiţii şi/sau desfăşoară activităţi cu alte instrumente financiare decât cele prevăzute de art. 2 alin. (3).
Art. 16
(1)În termen de 6 luni de la data prezentării tuturor documentelor prevăzute la art. 15 alin. (5) şi a informaţiilor complete solicitate de A.S.F. în vederea autorizării, A.S.F. acordă autorizaţia S.S.I.F. sau emite, în cazul respingerii cererii, o decizie motivată care poate fi contestată în termen de 30 de zile de la data comunicării ei.
(2)În termen de 6 luni de la data furnizării informaţiilor prevăzute la art. 15 alin. (4), B.N.R. acordă autorizaţia unei instituţii de credit pentru prestarea de servicii sau desfăşurarea de activităţi de investiţii sau emite, în cazul respingerii cererii, o decizie motivată care poate fi contestată în termen de 30 de zile de la data comunicării ei.
SECŢIUNEA 4:Retragerea autorizaţiilor
Art. 17
(1)A.S.F. este în drept să retragă autorizaţia oricărei S.S.I.F. care:
a)nu utilizează autorizaţia în termen de 12 luni de la data comunicării acesteia, renunţă în mod expres la autorizaţie, nu a prestat niciun serviciu de investiţii sau nu a desfăşurat nicio activitate de investiţii în ultimele 6 luni, în afara cazurilor în care A.S.F. a suspendat autorizaţia pe această perioadă;
b)a obţinut autorizaţia prin declaraţii false sau prin orice altă modalitate incorectă;
c)nu mai îndeplineşte condiţiile în care a fost acordată autorizaţia, cum ar fi respectarea condiţiilor privind nivelul capitalului iniţial, potrivit cerinţelor dispoziţiilor legale privind supravegherea prudenţială a societăţilor de servicii de investiţii financiare sau a condiţiilor prevăzute de Regulamentul (UE) 2019/2.033 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 noiembrie 2019 privind cerinţele prudenţiale ale firmelor de investiţii şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.093/2010, (UE) nr. 575/2013, (UE) nr. 600/2014 şi (UE) nr. 806/2014;

d)a încălcat grav şi sistematic prevederile prezentei legi, ale reglementărilor emise de A.S.F. în aplicarea acesteia sau ale reglementărilor europene emise în aplicarea Regulamentului (UE) nr. 600/2014, în ceea ce priveşte condiţiile de funcţionare aplicabile S.S.I.F.
(2)În cazurile prevăzute la alin. (1) lit. a), b) şi d), A.S.F. informează de îndată B.N.R. în vederea retragerii autorizaţiei instituţiei de credit acordate în temeiul prevederilor art. 10 alin. (1).
(3)La solicitarea expresă a unei S.S.I.F., ca urmare a hotărârii Adunării generale extraordinare a acţionarilor, A.S.F. retrage autorizaţia de a presta servicii şi activităţi de investiţii, în conformitate cu reglementările emise în acest sens.
(4)De la data publicării în Monitorul Oficial al României a hotărârii Adunării generale extraordinare a acţionarilor prevăzute la alin. (3), până la data retragerii de către A.S.F. a autorizaţiei acordate în temeiul art. 10, S.S.I.F. poate efectua exclusiv operaţiuni necesare finalizării procedurii de retragere a autorizaţiei.
(5)În perioada prevăzută la alin. (4), S.S.I.F. este exonerată de la îndeplinirea cerinţelor de capital prevăzute la art. 12 din Legea nr. 236/2022 privind supravegherea prudenţială a societăţilor de servicii de investiţii financiare, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative.

(6)A.S.F. notifică ESMA orice retragere a autorizaţiei unei S.S.I.F. sau unei instituţii de credit care prestează servicii şi activităţi de investiţii.
(7)Entităţile cărora li s-a retras autorizaţia de funcţionare ca S.S.I.F. au obligaţia de a comunica A.S.F. adresa arhivei şi datele de identificare şi de contact ale persoanei responsabile cu administrarea arhivei societăţii în vederea asigurării accesului A.S.F. la înregistrările prevăzute la art. 54 şi după retragerea autorizaţiei de funcţionare.

Art. 18
(1)În cazul în care o instituţie de credit nu mai respectă condiţiile impuse de prezenta lege pentru prestarea serviciilor şi activităţilor de investiţii cu instrumente financiare, altele decât cele prevăzute de art. 2 alin. (3), A.S.F. notifică de îndată B.N.R. cu privire la această situaţie.
(2)În situaţia prevăzută la alin. (1), B.N.R. este în drept să retragă respectivei instituţii de credit autorizaţia de a presta serviciile şi activităţile de investiţii prevăzute de prezenta lege.
(3)La momentul suspendării sau retragerii autorizaţiei unei instituţii de credit, B.N.R. notifică A.S.F. cu privire la adoptarea acestei măsuri.
SECŢIUNEA 5:Organul de conducere
Art. 19
În vederea obţinerii autorizaţiei în conformitate cu art. 10, S.S.I.F. şi organul lor de conducere trebuie să îndeplinească condiţiile prevăzute la art. 21-24, prevăzute de reglementările ESMA emise în conformitate cu prevederile art. 16 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 1.095/2010, precum şi în reglementările emise de A.S.F. în aplicarea prevederilor reglementărilor europene.
Art. 20
A.S.F. stabileşte prin reglementări criteriile pe baza cărora aceasta apreciază că o S.S.I.F. este semnificativă din punctul de vedere al mărimii şi organizării interne, precum şi al naturii, extinderii şi complexităţii activităţii.
Art. 21
(1)Organul de conducere al unei S.S.I.F. defineşte, supraveghează şi este responsabil pentru implementarea mecanismelor de guvernanţă a S.S.I.F. care să asigure administrarea eficientă şi prudentă a S.S.I.F., inclusiv separarea responsabilităţilor în cadrul acesteia şi prevenirea conflictelor de interese, într-un mod care promovează integritatea pieţei şi interesele clienţilor săi.
(2)În sensul alin. (1), structura organizatorică a unei S.S.I.F. trebuie să asigure conformarea cu următoarele principii:
a)organul de conducere trebuie să aibă responsabilitate deplină în ceea ce priveşte S.S.I.F. şi trebuie să aprobe şi să supravegheze implementarea obiectivelor strategice, a strategiei privind administrarea riscurilor şi organizarea activităţii S.S.I.F.;
b)organul de conducere trebuie să asigure integritatea sistemelor contabile şi de raportare financiară, inclusiv controalele financiare şi operaţionale şi conformarea cu legislaţia şi standardele relevante;
c)organul de conducere trebuie să supravegheze procesul de publicare a informaţiilor şi de comunicare;
d)organul de conducere trebuie să fie responsabil pentru asigurarea supravegherii efective a conducerii superioare.
(3)Preşedintele organului de conducere în funcţia sa de supraveghere a unei S.S.I.F. trebuie să nu exercite simultan o funcţie de execuţie în cadrul aceleiaşi S.S.I.F., cu excepţia cazului în care această suprapunere de funcţii este justificată de S.S.I.F. şi este autorizată de A.S.F.
(4)Prin excepţie de la autorizarea prevăzută la alin. (3), S.S.I.F., care nu sunt semnificative din punctul de vedere al mărimii, organizării interne, naturii extinderii şi complexităţii activităţilor lor, transmit A.S.F. o justificare a necesităţii cumulării celor două funcţii în cadrul structurii organizatorice.
(5)Organul de conducere al unei S.S.I.F. aprobă şi revizuieşte periodic strategiile şi politicile pentru asumarea, administrarea, monitorizarea şi diminuarea riscurilor la care S.S.I.F. este sau ar putea fi expusă, inclusiv acelea care provin din mediul macroeconomic în care S.S.I.F. îşi desfăşoară activitatea şi care sunt legate de stadiul ciclului economic.
Art. 22
Organul de conducere monitorizează şi evaluează periodic eficacitatea structurii organizatorice a S.S.I.F. şi ia măsuri corespunzătoare pentru remedierea oricărei deficienţe.
Art. 23
(1)S.S.I.F. care sunt semnificative din punctul de vedere al mărimii şi organizării interne, precum şi al naturii, extinderii şi complexităţii activităţii lor înfiinţează un comitet de nominalizare compus din membri ai organului de conducere care nu exercită nicio funcţie executivă în S.S.I.F. respectivă.
(2)Comitetul de nominalizare îndeplineşte următoarele atribuţii:
a)identifică şi recomandă spre aprobare organului de conducere sau adunării generale a acţionarilor candidaţi pentru ocuparea posturilor vacante din cadrul organului de conducere, evaluează echilibrul de cunoştinţe, competenţe, diversitate şi experienţă în cadrul organului de conducere, pregăteşte o descriere a rolurilor şi a capacităţilor în vederea numirii pe un anumit post şi evaluează aşteptările în ceea ce priveşte timpul alocat în acest sens;
b)evaluează periodic, cel puţin o dată pe an, structura, mărimea, componenţa şi performanţa organului de conducere şi formulează recomandări acestuia cu privire la eventuale modificări;
c)evaluează periodic, cel puţin o dată pe an, cunoştinţele, competenţele şi experienţa fiecărui membru al organului de conducere şi al organului de conducere în ansamblul său şi raportează organului de conducere în mod corespunzător;
d)revizuieşte periodic politica organului de conducere în ceea ce priveşte selecţia şi numirea membrilor conducerii superioare şi face recomandări organului de conducere.
(3)În sensul prevederilor alin. (2) lit. a), comitetul de nominalizare decide şi cu privire la o ţintă privind reprezentarea sexului subreprezentat în cadrul organului de conducere şi elaborează o politică privind modul de creştere a numărului sexului subreprezentat în cadrul organului de conducere pentru a atinge respectiva ţintă. Ţinta, politica şi implementarea sa trebuie publicate în conformitate cu art. 435 alin. (2) lit. c) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013.
(4)În îndeplinirea atribuţiilor sale, comitetul de nominalizare ţine cont, în măsura în care este posibil şi în mod permanent, de necesitatea asigurării faptului că procesul decizional al organului de conducere nu este dominat de nicio persoană sau de niciun grup mic de persoane într-un mod care este în detrimentul intereselor S.S.I.F. în ansamblu.
(5)Comitetul de nominalizare poate utiliza orice tip de resurse pe care le consideră corespunzătoare, inclusiv consultanţă externă, şi beneficiază de finanţare corespunzătoare în acest sens.
Art. 24
(1)Membrii organului de conducere au în orice moment o bună reputaţie şi posedă suficiente cunoştinţe, competenţe şi experienţă pentru a-şi exercita atribuţiile. Întreaga componenţă a organului de conducere reflectă o gamă suficient de largă de experienţe. Membrii organului de conducere îndeplinesc în special cerinţele prevăzute la alin. (2)-(8).
(2)Toţi membrii organului de conducere trebuie să dedice suficient timp pentru a-şi îndeplini atribuţiile în cadrul S.S.I.F.
(3)Numărul de funcţii de conducere care pot fi deţinute simultan de un membru al organului de conducere se stabileşte în funcţie de circumstanţele specifice şi de natura, amploarea şi complexitatea activităţilor S.S.I.F. în afara cazului în care reprezintă statul membru, membrii organului de conducere al unei S.S.I.F. care este semnificativă din punctul de vedere al dimensiunii, al organizării interne şi al naturii, obiectului şi complexităţii activităţilor sale deţin simultan doar una dintre următoarele combinaţii de funcţii de conducere:
a)o funcţie de conducere executivă cu două funcţii de conducere neexecutive;
b)4 funcţii de conducere neexecutive.
(4)În sensul prevederilor alin. (3), următoarele sunt considerate ca fiind o singură funcţie de conducere:
a)funcţiile de conducere executive sau neexecutive deţinute în cadrul aceluiaşi grup;
b)funcţiile de conducere executive sau neexecutive deţinute în cadrul:
(i)S.S.I.F. care sunt membre ale aceluiaşi sistem instituţional de protecţie, dacă sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la art. 113 alin. (7) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013; sau
(ii)societăţilor, inclusiv entităţi nefinanciare, în cadrul cărora S.S.I.F. deţine o participaţie calificată.
(5)Funcţiile de conducere în organizaţiile care nu urmăresc, în mod predominant, obiective comerciale nu sunt avute în vedere în sensul prevederilor alin. (3).
(6)La cererea justificată a S.S.I.F., A.S.F. poate autoriza membri ai organului de conducere să deţină o funcţie neexecutivă suplimentară. A.S.F. informează periodic ESMA în legătură cu astfel de autorizaţii.
(7)S.S.I.F. alocă resurse umane şi financiare adecvate pentru integrarea şi formarea membrilor organului de conducere.
(8)S.S.I.F. şi comitetele lor de nominalizare trebuie să folosească o gamă largă de calităţi şi competenţe în cazul în care recrutează membrii organului de conducere şi, în acest sens, să pună în aplicare o politică de promovare a diversităţii în cadrul organului de conducere.
(9)Organul de conducere al unei S.S.I.F. posedă în ansamblu cunoştinţe, competenţe şi experienţă adecvate pentru a putea înţelege activităţile S.S.I.F., inclusiv principalele riscuri.
(10)Fiecare membru al organului de conducere al unei S.S.I.F. acţionează cu onestitate, integritate şi independenţă de spirit pentru a evalua şi contesta în mod eficient deciziile conducerii superioare în cazul în care este necesar şi pentru a superviza şi monitoriza în mod eficace procesul de luare a deciziilor de către conducerea superioară.
(11)Termenii şi expresiile bună reputaţie, deţinerea de suficiente cunoştinţe, competenţă şi experienţă, dedicarea unui timp suficient, politică de promovare a diversităţii, onestitate, integritate şi independenţă de spirit cuprinse în prezentul articol au înţelesul prevăzut de reglementările ESMA emise în conformitate cu prevederile art. 16 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 1.095/2010.
Art. 25
(1)Fără a aduce atingere cerinţelor prevăzute la art. 21 şi 22, mecanismele prevăzute la alin. (2) garantează că organul de conducere defineşte, aprobă şi supervizează:
a)organizarea S.S.I.F., în vederea prestării de servicii de investiţii şi a desfăşurării de activităţi de investiţii, precum şi de servicii auxiliare, inclusiv competenţele, cunoştinţele şi experienţa necesare personalului, resursele, procedurile şi mecanismele de prestare a serviciilor şi de desfăşurare a activităţilor, ţinând cont de natura, amploarea şi complexitatea profilului de activitate al S.S.I.F., precum şi cerinţele pe care aceasta trebuie să le îndeplinească;
b)politicile referitoare la servicii, activităţi, produse şi operaţiuni oferite sau prestate în conformitate cu nivelul de toleranţă la risc al S.S.I.F., cu profilul şi nevoile clienţilor S.S.I.F. cărora acestea le sunt oferite sau prestate, inclusiv, dacă este cazul, prin simulări de criză;
c)politica de remunerare a persoanelor implicate în prestarea de servicii clienţilor, vizând încurajarea unei conduite profesionale responsabile, tratamentul echitabil al clienţilor, precum şi evitarea conflictelor de interese în relaţiile cu clienţii.
(2)Organul de conducere monitorizează şi evaluează periodic caracterul adecvat şi punerea în aplicare a obiectivelor strategice ale S.S.I.F. în ceea ce priveşte prestarea de servicii de investiţii şi desfăşurarea de activităţi de investiţii, precum şi prestarea de servicii auxiliare, eficacitatea mecanismelor de guvernanţă ale S.S.I.F. şi caracterul adecvat al politicilor privind prestarea de servicii clienţilor şi ia măsurile necesare pentru a soluţiona eventualele deficienţe.
(3)Membrii organului de conducere au acces adecvat la informaţiile şi documentele necesare pentru supervizarea şi monitorizarea procesului decizional de conducere.
Art. 26
A.S.F. este în drept să nu acorde autorizaţia unei S.S.I.F. dacă:
a)nu este convinsă că membrii organului de conducere al S.S.I.F. au o reputaţie suficient de bună, posedă suficiente cunoştinţe, competenţe şi experienţă şi dedică suficient timp pentru îndeplinirea sarcinilor ce le revin în cadrul S.S.I.F.; sau
b)există motive obiective şi doveditoare de a crede că organul de conducere al S.S.I.F. ar risca să compromită administrarea eficace, corectă şi prudentă a acesteia şi să afecteze luarea în considerare în mod corespunzător a intereselor clienţilor săi şi a integrităţii pieţei.
Art. 27
S.S.I.F. au obligaţia să solicite A.S.F. autorizarea tuturor membrilor organelor de conducere, înaintea începerii mandatului, precum şi să informeze A.S.F. cu privire la orice modificare a componenţei acestora, comunicând toate informaţiile necesare pentru a aprecia dacă sunt respectate cerinţele prevăzute la art. 19 şi art. 21-25.
Art. 28
(1)Conducerea efectivă a S.S.I.F. solicitante este asigurată de cel puţin două persoane care îndeplinesc cerinţele prevăzute la art. 19.
(11)S.S.I.F. are obligaţia încheierii unui contract de mandat cu persoanele prevăzute la alin. (1), a cărui durată nu poate depăşi 4 ani.

(2)Prin excepţie de la prevederile alin. (1), A.S.F. poate autoriza o S.S.I.F. prevăzută la art. 12 alin. (2) din Legea nr. 236/2022 privind supravegherea prudenţială a societăţilor de servicii de investiţii financiare, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative să fie condusă de o singură persoană fizică, în conformitate cu reglementările emise de A.S.F., cu obligaţia îndeplinirii cel puţin a următoarelor condiţii:
a)S.S.I.F. ia măsuri suplimentare pentru a garanta administrarea corectă şi prudentă a sa cu luarea în considerare în mod corespunzător a intereselor clienţilor şi a integrităţii pieţei;
b)respectarea de către persoana fizică care asigură administrarea unei S.S.I.F. a cerinţelor de bună reputaţie, cunoştinţe, competenţe şi experienţă suficiente şi de a dedica suficient timp pentru îndeplinirea sarcinilor sale.
(3)Directorii, respectiv membrii directoratului, sunt persoanele care, potrivit actelor constitutive şi/sau hotărârii organelor statutare ale S.S.I.F., sunt împuternicite să conducă şi să coordoneze activitatea zilnică a acesteia şi sunt învestite cu competenţa de a angaja răspunderea S.S.I.F.; în această categorie nu se includ persoanele care asigură conducerea nemijlocită a compartimentelor din cadrul S.S.I.F., a sucursalelor şi a altor sedii secundare. În cazul sucursalelor firmelor de investiţii/instituţiilor de credit, persoane juridice străine care prestează servicii şi activităţi de investiţii pe teritoriul României, directorii sunt persoanele împuternicite de respectiva firmă de investiţii/instituţie de credit să conducă activitatea sucursalei şi să angajeze legal în România firma de investiţii/instituţia de credit.
(4)Directorii, respectiv membrii directoratului, trebuie să asigure efectiv conducerea curentă a activităţii S.S.I.F., să exercite exclusiv funcţia pentru care au fost numiţi şi să îndeplinească condiţiile impuse de reglementările europene şi ale A.S.F.
Art. 29
Administrarea unei S.S.I.F. poate fi asigurată numai de către persoane fizice.
SECŢIUNEA 6:Persoanele care deţin funcţii-cheie
Art. 30
S.S.I.F. stabileşte şi menţine o funcţie de conformitate cu respectarea reglementărilor europene emise în aplicarea Directivei 2014/65/UE, pentru supravegherea respectării de către S.S.I.F. şi personalul acesteia a legislaţiei în vigoare incidente pieţei de capital, precum şi a normelor proprii interne.
Art. 31
S.S.I.F. stabileşte şi menţine o funcţie de administrare a riscurilor cu respectarea reglementărilor europene emise în aplicarea Directivei 2014/65/UE.
Art. 32
S.S.I.F. stabileşte şi menţine o funcţie de audit intern cu respectarea reglementărilor europene emise în aplicarea Directivei 2014/65/UE.
Art. 33
Condiţiile ce trebuie îndeplinite de persoanele care deţin funcţii-cheie în cadrul unei S.S.I.F. sunt prevăzute de reglementările europene emise în aplicarea art. 16 din Directiva 2014/65/UE şi de reglementările A.S.F. emise în aplicarea prevederilor reglementărilor europene.
SECŢIUNEA 7:Acţionari şi asociaţi care deţin participaţii calificate
Art. 34
A.S.F. este în drept să nu acorde autorizaţia pentru prestarea de servicii de investiţii sau desfăşurarea de activităţi de investiţii unei S.S.I.F. dacă:
a)S.S.I.F. nu a comunicat identitatea acţionarilor, direcţi sau indirecţi, persoane fizice sau juridice, care deţin participaţii calificate, şi valoarea acestor participaţii;
b)ţinând seama de necesitatea de a garanta administrarea corectă şi prudentă a unei S.S.I.F., A.S.F. nu poate aprecia, pe baza informaţiilor primite, că acţionarii care deţin participaţii calificate îndeplinesc condiţiile prevăzute de legislaţia în vigoare aplicabilă;
c)în cazul în care există legături strânse între S.S.I.F. şi alte persoane fizice sau juridice, aceste legături o împiedică să îşi exercite în mod eficient funcţiile de supraveghere;
d)oricare dintre acţionarii săi semnificativi nu îndeplineşte condiţiile de eligibilitate prevăzute în reglementările A.S.F. care pun în aplicare ghidurile ESMA emise în legătură cu prevederile Directivei 2014/65/UE.
Art. 35
A.S.F. poate refuza acordarea autorizaţiei pentru prestarea de servicii de investiţii sau desfăşurarea de activităţi de investiţii unei S.S.I.F. în cazul în care actele cu putere de lege sau actele administrative ale unei ţări terţe aplicabile uneia sau mai multor persoane fizice sau juridice cu care S.S.I.F. are legături strânse sau anumite dificultăţi legate de aplicarea actelor menţionate anterior o împiedică să îşi exercite efectiv funcţiile de supraveghere.
Art. 36
(1)În cazul în care influenţa exercitată de persoanele prevăzute la art. 34 lit. a) poate prejudicia administrarea corectă şi prudentă a unei S.S.I.F., A.S.F. adoptă măsuri pentru a stopa această situaţie.
(2)Măsurile prevăzute la alin. (1) pot include sesizarea instanţelor judecătoreşti şi aplicarea de către A.S.F. de sancţiuni administratorilor şi persoanelor responsabile de conducerea activităţii sau suspendarea drepturilor de vot aferente acţiunilor deţinute de acţionarii respectivi.
SECŢIUNEA 8:Notificarea proiectelor de achiziţii
Art. 37
(1)Orice persoană fizică sau entitate legală ori astfel de persoane care acţionează concertat, denumite în continuare potenţialul achizitor, care au decis să achiziţioneze, direct sau indirect, o participaţie calificată într-o S.S.I.F. sau să majoreze, direct sau indirect, o astfel de participaţie calificată într-o S.S.I.F. astfel încât proporţia drepturilor de vot sau a capitalului deţinut să fie egală sau mai mare decât 20%, 33% sau 50% sau astfel încât S.S.I.F. să devină filiala lor, denumită în continuare proiect de achiziţie, trebuie să notifice mai întâi A.S.F., în scris, indicând valoarea participaţiei vizate şi informaţiile relevante, astfel cum se prevede la art. 44 alin. (3) teza întâi şi în reglementările europene emise în aplicarea Directivei 2014/65/UE.
(2)Orice persoană fizică sau entitate legală care a decis să cedeze, direct sau indirect, o participaţie calificată într-o S.S.I.F., trebuie să notifice în prealabil A.S.F., în scris, indicând mărimea participaţiei vizate.
(3)Obligaţia de notificare a A.S.F. există pentru persoana prevăzută la alin. (2) şi în cazul în care aceasta a decis să îşi reducă participaţia calificată, astfel încât proporţia drepturilor de vot sau a capitalului deţinut să scadă sub 20%, 33% sau 50% sau astfel S.S.I.F. să înceteze să mai fie filiala acesteia.
(4)Pentru a se stabili dacă au fost respectate criteriile privind participaţia calificată prevăzute la art. 34-36 şi de prezentul articol nu se ţine seama de drepturile de vot sau de acţiunile deţinute de firme de investiţii sau de instituţii de credit ca urmare a subscrierii de instrumente financiare şi/sau a plasării instrumentelor financiare în baza unui angajament ferm, prevăzute în anexa nr. 1 secţiunea A pct. 6, cu condiţia ca drepturile respective să nu fie exercitate sau utilizate în vreun alt mod pentru a interveni în administrarea activităţii emitentului, pe de o parte, şi cedate în termen de un an de la data achiziţiei, pe de altă parte.
Art. 38
(1)Când efectuează evaluarea prevăzută la art. 43, A.S.F. se consultă cu autorităţile competente implicate, în cazul în care potenţialul achizitor este:
a)o instituţie de credit, o societate de asigurare, o societate de reasigurare, o firmă de investiţii sau o societate de administrare a investiţiilor, autorizată într-un alt stat membru sau într-un alt sector decât cel vizat de achiziţie;
b)societatea-mamă a unei instituţii de credit, a unei societăţi de asigurare, a unei societăţi de reasigurare, a unei societăţi sau a unei societăţi de administrare a investitorilor autorizată într-un alt stat membru sau într-un alt sector decât cel vizat de achiziţie;
c)o persoană fizică sau o entitate legală ce controlează o instituţie de credit, o societate de asigurare, o societate de reasigurare, o firmă de investiţii sau o societate de administrare a investiţiilor, autorizată într-un alt stat membru sau într-un alt sector decât cel vizat de achiziţie.
(2)Consultarea prevăzută la alin. (1) constă în furnizarea reciprocă de informaţii esenţiale sau relevante pentru evaluare, fără întârzieri nejustificate, între autorităţile competente.
(3)A.S.F. comunică, la cererea unei alte autorităţi competente a unei firme de investiţii vizate de un potenţial achizitor, orice informaţie relevantă şi are obligaţia de a comunica din proprie iniţiativă orice informaţie pe care o consideră esenţială.
(4)Orice decizie a A.S.F. cu privire la S.S.I.F. vizată de proiectul de achiziţie va indica eventualele opinii sau rezerve formulate de autoritatea competentă responsabilă pentru potenţialul achizitor.
Art. 39
(1)S.S.I.F. care sunt informate cu privire la orice achiziţie sau cedare de participaţii deţinute în capitalul lor care ar face ca participaţiile respective să depăşească sau să scadă sub unul dintre pragurile prevăzute la art. 37 alin. (1) notifică de îndată A.S.F.
(2)Cel puţin o dată pe an, S.S.I.F. trebuie să transmită către A.S.F. numele acţionarilor care deţin participaţii calificate şi valoarea acestor participaţii, în conformitate cu prevederile Legii nr. 24/2017.
SECŢIUNEA 9:Termenul de evaluare
Art. 40
În termen de două zile lucrătoare de la primirea notificării prevăzute la art. 37 alin. (1), precum şi de la eventuala primire ulterioară a informaţiilor prevăzute la art. 42 alin. (1), A.S.F. transmite potenţialului achizitor confirmarea de primire în scris, comunicând şi data de expirare a termenului de evaluare.
Art. 41
A.S.F. realizează evaluarea în termen de cel mult 60 de zile lucrătoare de la data confirmării scrise de primire a notificării şi a tuturor documentelor solicitate pentru a fi anexate notificării în baza listei prevăzute la art. 44 alin. (3).
Art. 42
(1)În cursul termenului de evaluare, dar nu mai târziu de cea de-a 50-a zi lucrătoare a termenului respectiv, A.S.F. poate, dacă este necesar, să solicite, în scris, informaţii suplimentare necesare pentru finalizarea evaluării.
(2)Termenul de evaluare se întrerupe între data solicitării de informaţii de către A.S.F. prevăzută la alin. (1) şi data primirii răspunsului potenţialului achizitor la această solicitare.
(3)Întreruperea prevăzută la alin. (2) nu poate depăşi 20 de zile lucrătoare.
(4)Orice alte solicitări suplimentare formulate de A.S.F. în vederea completării sau clarificării informaţiilor, solicitate după termenul prevăzut la alin. (1), nu întrerup termenul de evaluare.
(5)A.S.F. poate prelungi perioada de întrerupere prevăzută la alin. (3) cu până la 30 de zile lucrătoare în cazul în care potenţialul achizitor se încadrează în una dintre următoarele categorii:
a)persoane fizice sau entităţi legale stabilite ori care fac obiectul unor reglementări din afara Uniunii Europene;
b)persoane fizice sau entităţi legale care nu fac obiectul supravegherii în temeiul prezentei legi sau al Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 32/2012, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 10/2015, cu modificările şi completările ulterioare, al Legii nr. 237/2015, cu modificările ulterioare, sau al Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările şi completările ulterioare.
(6)În cazul în care, la finalizarea evaluării, A.S.F. decide să se opună proiectului de achiziţie, aceasta emite o decizie motivată pe care o comunică potenţialului achizitor în termen de două zile lucrătoare şi fără a depăşi termenul de evaluare. A.S.F. pune la dispoziţia publicului motivarea deciziei.
(7)În cazul în care A.S.F. nu se opune proiectului de achiziţie, exprimând acest lucru în scris în cursul termenului de evaluare, aceasta se consideră aprobată.
(8)Achiziţia se finalizează în termen de maximum 6 luni de la data aprobării acesteia, termen care poate fi prelungit la solicitarea motivată a potenţialului achizitor.

(9)A.S.F. nu impune cerinţe mai stricte decât cele prevăzute de prezenta lege pentru notificarea autorităţilor competente şi pentru aprobarea de către acestea a unor achiziţii directe sau indirecte de capital sau de drepturi de vot.
Art. 43
(1)Pentru a asigura administrarea corectă şi prudentă a S.S.I.F. vizată de proiectul de achiziţie şi ţinând seama de posibila influenţă a potenţialului achizitor asupra S.S.I.F., la examinarea notificării prevăzute la art. 37 şi a informaţiilor prevăzute la art. 42 alin. (1)-(4), A.S.F. evaluează caracterul adecvat al potenţialului achizitor, precum şi soliditatea financiară a proiectului de achiziţie, pe baza îndeplinirii cumulative a următoarelor criterii:
a)reputaţia potenţialului achizitor;
b)reputaţia şi experienţa oricărei persoane care va conduce activitatea S.S.I.F. în urma proiectului de achiziţie;
c)soliditatea financiară a potenţialului achizitor, în special în ceea ce priveşte tipul de activitate desfăşurată şi prevăzută a se desfăşura în cadrul S.S.I.F., vizate de proiectul de achiziţie;
d)capacitatea S.S.I.F. de a respecta şi de a continua să respecte cerinţele prudenţiale care îi revin în temeiul prezentei legi şi al Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 98/2006 privind supravegherea suplimentară a instituţiilor de credit, a societăţilor de asigurare şi/sau de reasigurare, a societăţilor de servicii de investiţii financiare şi a societăţilor de administrare a investiţiilor dintr-un conglomerat financiar, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 152/2007, cu modificările şi completările ulterioare, în special condiţia ca grupul din care va face parte să aibă o structură care să permită exercitarea unei supravegheri efective, un schimb eficient de informaţii între autorităţile competente şi împărţirea responsabilităţilor între autorităţile competente;
e)existenţa unor motive rezonabile de a suspecta în legătură cu proiectul de achiziţie că o operaţiune de spălare de bani ori de finanţare a terorismului este în curs, a avut loc sau se încearcă a se comite ori că proiectul de achiziţie ar putea creşte riscul cu privire la acestea, în sensul Legii nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spălării banilor, precum şi pentru instituirea unor măsuri de prevenire şi combatere a finanţării terorismului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)În scopul verificării integrităţii unui acţionar al unei S.S.I.F. sau a unei entităţi care intenţionează să achiziţioneze, direct sau indirect, acţiuni ale unei S.S.I.F., A.S.F. poate solicita furnizarea datelor de identificare a oricărui acţionar, persoană fizică şi/sau entitate legală, ce are, în mod direct sau indirect, o participaţie calificată.
(3)Termenii şi expresiile reputaţie şi soliditate financiară a potenţialului achizitor cuprinse în prezentul articol au înţelesul prevăzut de reglementările ESMA emise în conformitate cu prevederile art. 16 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 1.095/2010.
Art. 44
(1)A.S.F. se poate opune proiectului de achiziţie numai în cazul în care există motive rezonabile în acest sens, pe baza criteriilor prevăzute de art. 43, sau în cazul în care informaţiile furnizate de potenţialul achizitor sunt incomplete.
(2)A.S.F. nu impune condiţii prealabile în ceea ce priveşte cota de participaţie care trebuie să fie achiziţionată şi nici nu examinează proiectul de achiziţie din punctul de vedere al nevoilor economice ale pieţei.
(3)A.S.F. face publică lista cu informaţiile necesare pentru efectuarea evaluării şi care sunt furnizate acesteia în momentul notificării menţionate la art. 37. Informaţiile solicitate de A.S.F. sunt proporţionale cu natura potenţialului achizitor şi a proiectului de achiziţie şi adaptate acesteia. A.S.F. nu solicită informaţii care nu prezintă relevanţă pentru o evaluare prudenţială.
Art. 45
Fără a aduce atingere prevederilor art. 40, 41 şi art. 42 alin. (1)-(5), A.S.F. tratează potenţialii achizitori în mod nediscriminatoriu, în cazul în care este notificată în legătură cu două sau mai multe proiecte de achiziţie sau de majorare de participaţii calificate pentru aceeaşi S.S.I.F.
SECŢIUNEA 11:SECŢIUNEA 11: Dotarea cu capital iniţial
Art. 46
A.S.F. nu acordă autorizaţia dacă S.S.I.F. în cauză nu are capital iniţial suficient potrivit cerinţelor art. 12 din Legea nr. 236/2022 privind supravegherea prudenţială a societăţilor de servicii de investiţii financiare, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, ţinând seama de natura serviciului sau a activităţii de investiţii avute în vedere.

Art. 471
(1)Deţinerea de către o S.S.I.F. dintre cele prevăzute la art. 12 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 236/2022 de poziţii pe instrumente financiare, care nu se află în portofoliul de tranzacţionare al respectivei S.S.I.F., cu scopul de a investi fondurile proprii, nu va fi considerată tranzacţionare pe cont propriu, cu condiţia respectării dispoziţiilor referitoare la fondurile proprii prevăzute de Regulamentul (UE) 2019/2.033 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 noiembrie 2019 privind cerinţele prudenţiale ale firmelor de investiţii şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.093/2010, (UE) nr. 575/2013, (UE) nr. 600/2014 şi (UE) nr. 806/2014, denumit în continuare Regulamentul (UE) 2019/2.033.
(2)În sensul alin. (1), sintagma «portofoliu de tranzacţionare» are înţelesul prevăzut la art. 4 alin. (1) pct. 54 din Regulamentul (UE) 2019/2.033.
(3)Următoarele instrumente financiare nu sunt considerate elemente din portofoliul de tranzacţionare în situaţia în care sunt deţinute de o S.S.I.F. care nu are inclus în obiectul de activitate autorizat serviciul de investiţii prevăzut la pct. 3 din secţiunea A a anexei nr. 1:
a)instrumentele financiare cărora li se atribuie o pondere de risc de 0% în conformitate cu partea a treia, titlul II, capitolul 2, secţiunea 2 din Regulamentul (UE) nr. 575/2013;
b)active eligibile pentru cerinţele de lichiditate în conformitate cu prevederile art. 43 din Regulamentul (UE) 2019/2.033;
c)titluri de capital care se încadrează în definiţia capitalizării bursiere ridicate în conformitate cu prevederile art. 7 alin. (1) din Regulamentul delegat (UE) 2022/2.058 al Comisiei din 28 februarie 2022 de completare a Regulamentului (UE) nr. 575/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte standardele tehnice de reglementare referitoare la orizonturile de lichiditate pentru abordarea bazată pe modele interne alternativă, menţionate la art. 325bd alin. (7), până la maximum 25% din fondurile proprii ale S.S.I.F.
(4)S.S.I.F. prevăzute la alin. (1) pot investi în instrumente financiare în condiţiile prevăzute la alin. (3), fără a depăşi limita sumei dintre fondurile proprii şi cerinţele de lichiditate ale S.S.I.F.
(5)Dispoziţiile alin. (3) lit. c) şi alin. (4) nu sunt aplicabile în cazul S.S.I.F. care deţin exclusiv instrumente financiare obţinute cu titlu gratuit în baza prevederilor art. 285 alin. (2) din Legea nr. 297/2004 privind piaţa de capital, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 47
[textul din Art. 47 din titlul II, capitolul I, sectiunea 11 a fost abrogat la 01-aug-2022 de Art. 93, punctul 6. din titlul VII din Legea 236/2022]
SECŢIUNEA 12:Aderarea la un sistem acreditat de compensare a investitorilor
Art. 48
(1)Orice entitate care solicită autorizarea ca S.S.I.F. respectă, în momentul eliberării autorizaţiei respective, obligaţiile care îi revin potrivit prevederilor art. 44-52 din Legea nr. 297/2004 privind piaţa de capital, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)Obligaţia prevăzută la alin. (1) trebuie să fie respectată în legătură cu depozitele structurate emise de instituţiile de credit care sunt membre ale unui sistem de garantare a depozitelor recunoscut în temeiul Legii nr. 311/2015.
SECŢIUNEA 13:Cerinţe organizatorice
Art. 49
S.S.I.F. autorizate în România trebuie să îndeplinească pe parcursul desfăşurării activităţii lor cerinţele organizatorice prevăzute prin prezenta secţiune şi prin Regulamentul delegat (UE) 2017/565 al Comisiei din 25 aprilie 2016 de completare a Directivei 2014/65/UE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte cerinţele organizatorice şi condiţiile de funcţionare aplicabile firmelor de investiţii şi termenii definiţi în sensul directivei menţionate, denumit în continuare Regulamentul delegat (UE) 2017/565.
Art. 50
S.S.I.F. trebuie să instituie politici şi proceduri adecvate care să garanteze că S.S.I.F., precum şi organul de conducere, salariaţii şi agenţii săi delegaţi respectă obligaţiile prevăzute de prezenta lege, precum şi normele adecvate aplicabile tranzacţiilor personale efectuate de aceste persoane.
Art. 51
(1)S.S.I.F. menţine şi aplică dispoziţii organizatorice şi administrative eficiente, în vederea adoptării tuturor măsurilor rezonabile destinate a preveni prejudicierea intereselor clienţilor săi de conflicte de interese, astfel cum sunt definite la art. 78-80.
(2)S.S.I.F. care produce instrumente financiare pentru a le vinde clienţilor întreţine, utilizează şi revizuieşte periodic un proces pentru aprobarea fiecărui instrument financiar şi produce adaptări semnificative ale instrumentelor financiare existente înainte de comercializarea sau distribuirea acestora către clienţi.
(3)Procesul de aprobare a produselor prevăzute la alin. (2) specifică, pentru fiecare instrument financiar, o piaţă-ţintă identificată de clienţi finali din cadrul categoriei relevante de clienţi şi garantează că toate riscurile relevante pentru respectiva piaţă-ţintă identificată sunt evaluate şi că strategia de distribuţie avută în vedere este în concordanţă cu piaţa-ţintă identificată.
(4)S.S.I.F. revizuieşte cu regularitate instrumentele financiare oferite sau vândute, ţinând seama de orice eveniment care ar putea afecta în mod semnificativ riscul potenţial pentru piaţa-ţintă identificată, pentru a evalua cel puţin dacă instrumentul financiar este în continuare în concordanţă cu nevoile pieţei-ţintă identificate şi dacă strategia de distribuţie avută în vedere este în continuare adecvată.
(5)S.S.I.F. care produce instrumente financiare pune la dispoziţia oricărui distribuitor toate informaţiile adecvate cu privire la instrumentul financiar şi la procesul de aprobare a produsului, inclusiv la piaţa-ţintă identificată a instrumentului financiar.
(6)În cazul în care o S.S.I.F. oferă sau recomandă instrumente financiare pe care nu le produce, aceasta instituie mecanisme adecvate pentru a obţine informaţiile prevăzute la alin. (5) şi pentru a înţelege caracteristicile şi piaţa-ţintă identificată pentru fiecare instrument financiar.
(7)Politicile, procesele şi mecanismele prevăzute la prezentul articol nu aduc atingere altor cerinţe conform prevederilor prezentei legi şi Regulamentului (UE) nr. 600/2014, inclusiv celor cu privire la publicare, caracterul adecvat, identificarea şi gestionarea conflictelor de interese, precum şi stimulentele.
Art. 52
Pentru a garanta continuitatea şi regularitatea în prestarea serviciilor de investiţii şi în desfăşurarea activităţilor de investiţii, S.S.I.F. adoptă măsuri rezonabile, utilizând în acest scop sisteme, resurse şi proceduri adecvate şi proporţionate.
Art. 53
(1)În cazul în care S.S.I.F. încredinţează unei terţe părţi executarea funcţiilor operaţionale esenţiale pentru prestarea unui serviciu continuu şi satisfăcător pentru clienţi şi pentru desfăşurarea de activităţi de investiţii în mod continuu şi satisfăcător, aceasta adoptă măsuri rezonabile pentru a evita o agravare nejustificată a riscului operaţional.
(2)Externalizarea funcţiilor operaţionale importante nu poate fi realizată într-un mod care să dăuneze semnificativ calităţii controlului intern al S.S.I.F. şi care să împiedice A.S.F. să verifice respectarea tuturor obligaţiilor care îi revin S.S.I.F.
(3)S.S.I.F. trebuie să dispună de proceduri contabile şi administrative sigure, de mecanisme de control intern, de tehnici eficiente de evaluare a riscurilor şi de proceduri eficiente de control şi de protecţie a sistemelor sale informatice.
(4)Fără a aduce atingere capacităţii A.S.F. de a cere accesul la comunicările realizate conform prevederilor prezentei legi şi ale Regulamentului (UE) nr. 600/2014, S.S.I.F. trebuie să instituie mecanisme de securitate solide destinate să garanteze securitatea şi autentificarea mijloacelor de transmitere a informaţiilor, să reducă la minimum riscul de corupere a datelor şi de acces neautorizat şi să prevină scurgerile de informaţii, menţinând în permanenţă confidenţialitatea datelor.
Art. 54
S.S.I.F. asigură păstrarea de înregistrări referitoare la toate serviciile prestate şi la toate activităţile şi tranzacţiile efectuate, care să permită A.S.F. să îşi îndeplinească sarcinile de supraveghere şi să desfăşoare acţiunile de asigurare a punerii în aplicare a prevederilor prezentei legi, ale Regulamentului (UE) nr. 600/2014, ale Regulamentului (UE) nr. 596/2014 şi ale titlului V din Legea nr. 24/2017 şi în special să ateste respectarea tuturor obligaţiilor S.S.I.F. respective, inclusiv în ceea ce priveşte clienţii sau clienţii potenţiali şi integritatea pieţei.
Art. 55
(1)Înregistrările prevăzute la art. 54 includ cel puţin înregistrările convorbirilor telefonice sau ale corespondenţei electronice referitoare la tranzacţiile încheiate pe cont propriu şi prestarea de servicii aferente ordinelor clienţilor referitoare la primirea, transmiterea şi executarea ordinelor clienţilor.
(2)Convorbirile telefonice şi corespondenţa electronică prevăzute la alin. (1) le vor include pe cele care urmăresc să ducă la încheierea unor tranzacţii prin tranzacţionări pe cont propriu sau prin prestarea de servicii aferente ordinelor clienţilor referitoare la primirea, transmiterea şi executarea ordinelor clienţilor, chiar dacă respectivele convorbiri şi respectiva corespondenţă nu conduc la încheierea unor astfel de tranzacţii sau la prestarea de servicii aferente ordinelor clienţilor.
(3)S.S.I.F. ia toate măsurile necesare pentru a înregistra convorbirile telefonice şi corespondenţa electronică relevante, desfăşurate, transmise sau primite prin echipamente furnizate de S.S.I.F. unui angajat sau contractant sau a căror utilizare de către un angajat sau un contractant a fost acceptată sau permisă de S.S.I.F.
(4)S.S.I.F. informează clienţii noi şi pe cei existenţi cu privire la faptul că convorbirile telefonice sau corespondenţa electronică dintre S.S.I.F. şi clienţii săi, care au drept rezultat sau pot avea drept rezultat efectuarea unor tranzacţii, vor fi înregistrate.
(5)Informarea prevăzută la alin. (4) este efectuată înainte de prestarea serviciilor de investiţii către clienţii noi şi către cei existenţi.
(6)S.S.I.F. nu poate presta prin telefon servicii de investiţii şi nu poate desfăşura prin telefon activităţi de investiţii pentru clienţii care nu au fost informaţi în prealabil cu privire la înregistrarea convorbirilor lor telefonice sau a corespondenţei lor electronice, în cazul în care astfel de servicii şi activităţi de investiţii sunt legate de primirea, transmiterea şi executarea ordinelor clienţilor.
(7)Ordinele pot fi transmise de clienţi şi pe alte căi, dacă acestea sunt efectuate pe un suport durabil, respectiv prin poştă, fax, e-mail sau prin intermediul documentaţiei aferente ordinelor clienţilor întocmite în cadrul întrevederilor. Conţinutul conversaţiilor relevante care au loc faţă în faţă cu un client poate fi înregistrat prin utilizarea proceselor-verbale sau a minutelor scrise.
(8)Ordinele prevăzute la alin. (7) sunt considerate echivalente ordinelor primite prin telefon.
(9)S.S.I.F. trebuie să ia toate măsurile necesare pentru a împiedica angajaţii sau contractanţii să efectueze, să transmită sau să primească apeluri telefonice şi corespondenţă electronică relevante prin echipamente private pe care S.S.I.F. nu le poate înregistra sau copia.
(10)Înregistrările efectuate în conformitate cu prezentul articol sunt puse la dispoziţia clienţilor implicaţi, la cererea acestora, şi sunt păstrate timp de 5 ani şi, în cazul în care se solicită de către A.S.F., pe o perioadă de până la 7 ani.
(11)Aplicarea prezentului articol se face cu respectarea prevederilor art. 4 din Legea nr. 506/2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal şi protecţia vieţii private în sectorul comunicaţiilor electronice, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 56
(1)În cazul în care S.S.I.F. deţine instrumente financiare aparţinând clienţilor, aceasta adoptă dispoziţii adecvate pentru a proteja drepturile de proprietate ale clienţilor respectivi, în special în caz de insolvenţă a acesteia şi pentru a împiedica utilizarea instrumentelor financiare ale clienţilor pe cont propriu sau în contul altui client, exceptând cazurile în care există un consimţământ expres al clienţilor.
(2)În cazul în care S.S.I.F. deţine fonduri aparţinând clienţilor, aceasta adoptă dispoziţii adecvate pentru a proteja drepturile clienţilor respectivi şi, cu excepţia instituţiilor de credit, pentru a împiedica utilizarea acestor fonduri pe cont propriu.
Art. 57
Drepturile de garanţie, de retenţie sau de compensare asupra instrumentelor financiare sau a fondurilor unui client care permit unei părţi terţe să dispună de instrumentele financiare sau de fondurile clientului pentru a recupera datorii care nu au legătură cu clientul sau cu furnizarea de servicii către client nu sunt permise, cu excepţia cazului în care acest lucru este prevăzut în legislaţia aplicabilă din jurisdicţia ţării terţe în care sunt păstrate fondurile sau instrumentele financiare ale clienţilor.
Art. 58
În cazul în care împotriva S.S.I.F. a fost pornită procedura executării silite, activele investitorilor prevăzute la art. 56 sunt exceptate de la procedura executării silite prin poprire.
Art. 59
Înaintea prestării de servicii şi activităţi de investiţii, S.S.I.F. şi instituţiile de credit vor informa investitorii cu privire la fondurile sau schemele de compensare a investitorilor.
Art. 60
(1)Prestarea de servicii şi activităţi de investiţii, în contul investitorilor, se va face pe baza unui contract, redactat în două exemplare, dintre care unul va fi remis clientului.
(2)Conţinutul şi clauzele minime ale contractelor încheiate cu investitorii, inclusiv pentru contractele la distanţă, sunt prevăzute prin reglementările A.S.F.
(3)Prin contract la distanţă se înţelege orice contract, referitor la prestarea de servicii şi activităţi de investiţii, încheiat între o S.S.I.F., în calitate de ofertant, şi un investitor, în calitate de beneficiar de servicii şi activităţi de investiţii, în cadrul unui sistem de vânzări sau prestări de servicii şi activităţi de investiţii la distanţă, organizat de către ofertant care, în sensul contractului în cauză, utilizează exclusiv unul sau mai multe mijloace de comunicare la distanţă până la momentul şi, inclusiv, în momentul în care se încheie contractul.
(4)Prin mijloace de comunicare la distanţă se înţelege orice mijloace care, fără a necesita prezenţa fizică simultană a ofertantului şi a beneficiarului de servicii şi activităţi de investiţii, pot fi utilizate pentru realizarea acordului de voinţă între părţi.
(5)Investitorul beneficiază de o perioadă de 14 zile de la data încheierii contractului la distanţă pentru a denunţa unilateral contractul, fără a fi nevoit să justifice decizia de retragere şi fără a suporta comisioane penalizatoare.
(6)Derularea contractului la distanţă se realizează numai după ce investitorul şi-a exprimat acordul expres în acest sens.
(7)În cazul denunţării unilaterale în conformitate cu prevederile alin. (5), investitorul va putea fi obligat să plătească serviciile prestate până la acel moment, în concordanţă cu clauzele contractului.
(8)Dreptul de retragere dintr-un contract la distanţă nu se va aplica serviciilor şi activităţilor de investiţii al căror preţ depinde de fluctuaţiile de pe pieţele financiare care pot apărea în timpul perioadei de retragere din contract şi sunt independente de prestatorii de servicii şi activităţi de investiţii, fiind legate de:
a)servicii de schimb valutar;
b)instrumente ale pieţei monetare, inclusiv titluri de stat cu scadenţa mai mică de un an şi certificate de depozit;
c)valori mobiliare;
d)titluri de participare la organismele de plasament colectiv;
e)contracte futures financiare, inclusiv contracte similare cu decontare finală în fonduri;
f)contracte forward pe rata dobânzii (FRA);
g)swap-uri pe rata dobânzii, curs de schimb şi acţiuni;
h)opţiuni pe orice instrument financiar prevăzut la lit. b) şi c), inclusiv contracte similare cu decontare finală în fonduri; această categorie include şi opţiuni pe curs de schimb şi pe rata dobânzii.
Art. 61
S.S.I.F. nu pot încheia contracte de garanţie financiară cu transfer de proprietate cu clienţi de retail în scopul garantării unor obligaţii prezente sau viitoare ale clienţilor, fie că aceste obligaţii ale clienţilor sunt reale, condiţionale sau potenţiale.
Art. 62
(1)În cazul sucursalei stabilite în România a unei firme de investiţii din alt stat membru, A.S.F. controlează respectarea obligaţiilor prevăzute la art. 54 şi 55 în ceea ce priveşte tranzacţiile efectuate de sucursală, fără a aduce atingere posibilităţii de acces direct al autorităţii competente a statului membru de origine a firmei de investiţii la înregistrările în cauză.
(2)În cazul sucursalei stabilite în România a unei instituţii de credit din alt stat membru, controlul respectării obligaţiilor prevăzute la art. 54 şi 55 în ceea ce priveşte tranzacţiile efectuate de sucursală se face, fără a aduce atingere posibilităţii de acces direct al autorităţii competente a statului membru de origine a instituţiei de credit la înregistrările în cauză, de către:
a)A.S.F., în cazul sucursalei care efectuează tranzacţii cu instrumente financiare altele decât cele prevăzute la art. 2 alin. (3);
b)B.N.R., în cazul sucursalei care efectuează tranzacţii cu instrumentele financiare prevăzute la art. 2 alin. (3);
c)A.S.F. şi B.N.R., în cazul sucursalei care efectuează tranzacţii atât cu instrumentele financiare prevăzute la art. 2 alin. (3), cât şi cu alte instrumente financiare.
(3)În situaţii excepţionale, A.S.F. poate impune S.S.I.F. cerinţe privind protejarea activelor deţinute de clienţi suplimentare faţă de cele menţionate la art. 56 şi 61, prevăzute de Regulamentul delegat (UE) 2017/565 şi de reglementările emise de A.S.F. în conformitate cu reglementările europene. Cerinţele trebuie justificate în mod obiectiv şi trebuie să fie proporţionale pentru a aborda, în situaţiile în care S.S.I.F. protejează activele clienţilor şi fondurile acestora, riscurile specifice protecţiei investitorilor sau integrităţii pieţei care sunt deosebit de importante dată fiind structura pieţei.
(4)A.S.F. notifică Comisiei, fără întârzieri nejustificate, orice cerinţă pe care intenţionează să o impună în conformitate cu prezentul articol, cu cel puţin două luni înainte de data stabilită pentru intrarea în vigoare a respectivei cerinţe. Notificarea include o justificare a cerinţei respective. Niciuna dintre obligaţiile suplimentare impuse nu restricţionează sau afectează în vreun fel drepturile firmelor de investiţii prevăzute la art. 109-118.
SECŢIUNEA 14:Tranzacţionarea algoritmică
Art. 63
(1)S.S.I.F. care utilizează tranzacţionarea algoritmică trebuie să dispună de:
a)sisteme eficiente şi de mecanisme de control al riscului adecvate activităţilor pe care le desfăşoară pentru a avea garanţia că sistemele sale de tranzacţionare sunt reziliente, au capacitate suficientă şi funcţionează pe baza unor praguri şi limite adecvate în vederea prevenirii transmiterii unor ordine eronate sau a funcţionării necorespunzătoare a sistemelor care poate genera disfuncţionalităţi ale pieţei sau poate contribui la apariţia acestora;
b)sisteme eficiente şi mecanisme de control al riscului pentru a garanta că sistemele de tranzacţionare nu pot fi utilizate în scopuri care contravin Regulamentului (UE) nr. 596/2014 sau regulilor locului de tranzacţionare la care este conectată S.S.I.F. respectivă;
c)mecanisme eficace de asigurare a continuităţii activităţilor pentru a putea face faţă oricărei disfuncţii a sistemului său de tranzacţionare şi se asigură că sistemele sale sunt suficient testate şi monitorizate corespunzător pentru a răspunde cerinţelor prevăzute la prezentul alineat.
(2)S.S.I.F. care efectuează tranzacţii algoritmice într-un stat membru notifică acest fapt A.S.F. şi autorităţii competente a locului de tranzacţionare în care S.S.I.F. îşi desfăşoară activităţile de tranzacţionare algoritmică în calitate de membru sau participant la locul de tranzacţionare.
(3)O firmă de investiţii din alt stat membru care desfăşoară activităţi de tranzacţionare algoritmică în calitate de membru sau participant la un loc de tranzacţionare din România are obligaţia de a notifica acest fapt A.S.F.
(4)A.S.F. poate solicita S.S.I.F.:
a)să furnizeze, în mod periodic sau ad-hoc, o descriere a naturii strategiilor sale de tranzacţionare algoritmică, detalii referitoare la parametrii de tranzacţionare sau limitele la care se supune funcţionarea sistemului, principalele mecanisme de control al riscului şi al conformităţii de care dispune S.S.I.F. pentru a asigura îndeplinirea condiţiilor prevăzute la alin. (1), precum şi detalii privind testarea sistemelor sale;
b)informaţii suplimentare cu privire la activităţile sale de tranzacţionare algoritmică şi la sistemele utilizate în acest scop.
(5)În cazul tranzacţiilor algoritmice realizate de S.S.I.F., în calitate de membru sau participant în cadrul unui loc de tranzacţionare situat în alt stat membru, A.S.F. comunica fără întârzieri nejustificate, la solicitarea autorităţii competente a locului de tranzacţionare respectiv, informaţiile prevăzute la alin. (4) pe care le primeşte de la S.S.I.F. în cauză.
(6)S.S.I.F. ia măsuri pentru a asigura păstrarea înregistrărilor legate de problematicile prevăzute la alin. (2)-(5) şi se asigură că respectivele înregistrări sunt suficiente pentru a permite A.S.F. să monitorizeze respectarea cerinţelor prezentei legi.
(7)S.S.I.F. care utilizează o tehnică de tranzacţionare algoritmică de mare frecvenţă păstrează înregistrări precise şi succesive ale tuturor ordinelor sale plasate, inclusiv anulările de ordine, ordinele executate şi cotaţiile de la locurile de tranzacţionare, într-o formă aprobată stabilită conform reglementărilor emise în aplicarea prezentei legi sau, după caz, conform actelor delegate şi a actelor de punere în aplicare ce fac obiectul acestor prevederi adoptate de Comisia Europeană, şi le pune la dispoziţia A.S.F., la cerere.
(8)S.S.I.F. care utilizează tranzacţionarea algoritmică urmărind o strategie de formare a pieţei, ţinând seama de lichiditatea, dimensiunile şi natura pieţei respective şi de caracteristicile instrumentului tranzacţionat:
a)realizează aceste activităţi de formare a pieţei în mod continuu, în cursul unui segment specificat al programului locului de tranzacţionare, cu excepţia unor circumstanţe excepţionale, asigurând astfel, în mod regulat şi previzibil, lichiditatea în cadrul locului respectiv de tranzacţionare;
b)încheie un acord scris cu caracter obligatoriu cu locul de tranzacţionare, în care se specifică cel puţin obligaţiile S.S.I.F. conform lit. a); şi
c)dispune de sisteme şi de mecanisme eficiente de control pentru a asigura că îşi poate îndeplini, în orice moment, obligaţiile care îi revin în temeiul acordului menţionat la lit. b).
(9)În sensul prezentului articol şi al prevederilor art. 138-143 din prezenta lege se consideră că o S.S.I.F. care efectuează tranzacţii algoritmice urmăreşte aplicarea unei strategii de formare a pieţei în cazul în care, în calitate de membru sau participant la unul sau mai multe locuri de tranzacţionare, în cazul tranzacţionării pe cont propriu, strategia sa implică plasarea fermă, simultană a unor cotaţii bilaterale de dimensiuni comparabile, la preţuri competitive, referitoare la unul sau mai multe instrumente financiare într-un singur loc de tranzacţionare sau în cadrul mai multor locuri de tranzacţionare diferite, având drept rezultat furnizarea de lichiditate, în mod periodic şi frecvent pentru locul sau locurile de tranzacţionare unde instrumentul/instrumentele este/sunt tranzacţionat(e).
SECŢIUNEA 15:Cerinţe privind accesul electronic direct
Art. 64
(1)S.S.I.F. care furnizează acces electronic direct la un loc de tranzacţionare trebuie să dispună de sisteme eficiente şi de mecanisme de control care:
a)să asigure evaluarea şi analizarea corespunzătoare a caracterului adecvat al clienţilor care utilizează acest serviciu;
b)să asigure că respectivilor clienţi nu li se permite să depăşească pragurile prestabilite de tranzacţionare şi de creditare;
c)să asigure monitorizarea corespunzătoare a activităţilor de tranzacţionare desfăşurate de aceşti clienţi; şi
d)să împiedice, prin mecanisme adecvate de control al riscului, activităţi de tranzacţionare care ar putea genera riscuri pentru S.S.I.F., care ar putea genera sau ar putea contribui la funcţionarea dezordonată a pieţei sau care ar putea încălca Regulamentul (UE) nr. 596/2014 sau regulile locului de tranzacţionare.
(2)Accesul electronic direct în lipsa mecanismelor de control specificate la alin. (1) este interzis.
(3)S.S.I.F. care furnizează acces electronic direct are următoarele obligaţii:
a)să asigure şi să răspundă de respectarea cerinţelor prezentei legi şi a regulilor locului de tranzacţionare de către clienţii proprii care utilizează respectivul serviciu;
b)să monitorizeze tranzacţiile pentru a identifica încălcările normelor aferente locului de tranzacţionare, condiţiile de tranzacţionare de natură să afecteze piaţa sau comportamentele care pot implica un abuz de piaţă şi care trebuie raportate A.S.F. sau, după caz, autorităţii competente a locului de tranzacţionare;
c)să încheie cu clientul respectiv un acord scris, cu caracter obligatoriu, cu privire la principalele drepturi şi obligaţii ce decurg din furnizarea serviciului şi să se asigure că, în conformitate cu prevederile acestui acord, S.S.I.F. îi revine responsabilitatea respectării prevederilor prezentei legi.
(4)S.S.I.F. care furnizează acces electronic direct la un loc de tranzacţionare notifică acest lucru A.S.F. şi, după caz, autorităţii competente a locului de tranzacţionare respectiv, în cazul în care locul de tranzacţionare este situat într-un alt stat membru.
(5)A.S.F. îi poate solicita S.S.I.F. să furnizeze, în mod periodic sau ad-hoc, o descriere a sistemelor şi a mecanismelor de control prevăzute la alin. (1), precum şi dovezi cu privire la aplicarea acestora.
(6)A.S.F. comunică fără întârzieri nejustificate, la solicitarea autorităţii competente a locului de tranzacţionare în cadrul căruia S.S.I.F. furnizează acces electronic direct, informaţiile prevăzute la alin. (5) pe care le primeşte de la S.S.I.F. în cauză.
(7)S.S.I.F. ia măsuri pentru a asigura păstrarea înregistrărilor privitoare la aspectele prevăzute la alin. (1)-(6) şi se asigură că respectivele înregistrări sunt suficiente pentru a permite A.S.F. să monitorizeze respectarea cerinţelor prezentei legi.
(8)Expresia funcţionare dezordonată a pieţei are înţelesul prevăzut de reglementările europene emise în aplicarea art. 17 din Directiva 2014/65/UE.
Art. 65
S.S.I.F. care acţionează în calitate de membru compensator general pentru alte persoane:
a)dispune de sisteme eficiente şi de mecanisme de control pentru a se asigura că serviciile de compensare sunt furnizate exclusiv persoanelor potrivite, care corespund unor criterii clare şi cărora li se impun cerinţe adecvate în vederea atenuării riscurilor pentru S.S.I.F. şi pentru piaţă;
b)încheie un acord scris, cu caracter obligatoriu, între S.S.I.F. şi persoana respectivă cu privire la principalele drepturi şi obligaţii ce decurg din furnizarea acestor servicii.
SECŢIUNEA 16:Procesul de tranzacţionare şi finalizarea tranzacţiilor în SMT-uri şi în SOT-uri
Art. 66
(1)S.S.I.F. şi operatorii de piaţă care administrează un SMT sau un SOT supun aprobării A.S.F. intenţia de constituire a SMT-ului sau a SOT-ului.
(2)Se supune aprobării A.S.F. administrarea SMT-ului sau SOT-ului, inclusiv descrierea completă a caracteristicilor acestora şi a regulilor de funcţionare ale acestor sisteme cu respectarea prevederilor prezentei legi, a reglementărilor A.S.F. emise în aplicarea acesteia şi a reglementărilor europene emise în aplicarea Directivei 2014/65/UE.
(3)A.S.F. poate solicita modificarea procedurilor emise de operatorul de piaţă sau de S.S.I.F. care administrează un SMT sau un SOT.
(4)A.S.F. stabileşte prin reglementări reguli privind:
a)documentaţia necesară privind aprobarea constituirii SMT-ului sau SOT-ului;
b)documentaţia necesară privind retragerea aprobării de constituire a SMT-ului sau a SOT-ului.
Art. 67
(1)Pe lângă cerinţele organizatorice prevăzute la art. 49-62, S.S.I.F. şi operatorii de piaţă care administrează un SMT sau un SOT:
a)stabilesc reguli şi proceduri transparente şi nediscreţionare pentru a garanta un proces de tranzacţionare echitabil şi organizat;
b)instituie criterii obiective pentru o executare eficientă a ordinelor;
c)stabilesc măsuri pentru administrarea corectă a operaţiunilor tehnice din cadrul sistemului, inclusiv proceduri eficiente pentru situaţii excepţionale, pentru a contracara riscurile de disfuncţionalitate a sistemelor.
(2)S.S.I.F. şi operatorii de piaţă care administrează un SMT sau un SOT stabilesc reguli transparente privind criteriile de stabilire a instrumentelor financiare ce pot fi tranzacţionate în cadrul sistemelor lor.
(3)S.S.I.F. şi operatorii de piaţă care administrează un SMT sau un SOT furnizează sau, după caz, se asigură că sunt accesibile publicului suficiente informaţii pentru a permite utilizatorilor săi să îşi formuleze o opinie în ceea ce priveşte decizia de a investi, ţinând seama de tipurile de utilizatori şi, în acelaşi timp, de tipurile de instrumente tranzacţionate.
(4)S.S.I.F. şi operatorii de piaţă care administrează un SMT sau un SOT publică şi pun în aplicare reguli transparente şi nediscriminatorii, pe baza unor criterii obiective, care să reglementeze accesul la sistemul lor şi să asigure participanţilor la SMT sau SOT un tratament egal.
(5)S.S.I.F. şi operatorii de piaţă care administrează un SMT sau un SOT instituie mecanisme prin care să identifice în mod clar şi să gestioneze potenţialele consecinţe negative pentru operarea SMT sau SOT ori pentru membri sau participanţi şi utilizatori ale oricărui conflict de interese între SMT, SOT, S.S.I.F. sau operatorul de piaţă care administrează un SMT sau un SOT şi buna funcţionare a SMT-ului sau a SOT-ului.
(6)S.S.I.F. şi operatorii de piaţă care administrează un SMT sau un SOT au obligaţia de a respecta prevederile art. 133 şi art. 138-145 şi de a dispune de sisteme, proceduri şi mecanisme eficace în acest scop.
Art. 68
(1)S.S.I.F. şi operatorii de piaţă care administrează un SMT sau un SOT informează în mod clar membrii sau participanţii în legătură cu responsabilităţile ce le revin în ceea ce priveşte decontarea tranzacţiilor executate în cadrul sistemului respectiv.
(2)S.S.I.F. şi operatorii de piaţă care administrează un SMT sau un SOT dispun de mecanismele necesare pentru a facilita decontarea eficientă a tranzacţiilor efectuate prin intermediul sistemelor din cadrul SMT-ului sau al SOT-ului respectiv.
(3)SMT-urile şi SOT-urile trebuie să aibă cel puţin 3 membri sau utilizatori activi în mod real, fiecare dintre aceştia având posibilitatea de a interacţiona cu toţi ceilalţi în ceea ce priveşte formarea preţurilor.
Art. 69
În cazul în care o valoare mobiliară admisă la tranzacţionare pe o piaţă reglementată este tranzacţionată în acelaşi timp pe un SMT sau pe un SOT fără consimţământul emitentului, acesta nu este supus niciunei obligaţii de informare financiară iniţială, periodică sau specifică în privinţa respectivului SMT sau SOT.
Art. 70
(1)S.S.I.F. şi operatorii de piaţă care administrează un SMT sau un SOT se conformează imediat oricărei decizii date de A.S.F. în conformitate cu prevederile art. 236 alin. (3) prin care se impune suspendarea sau retragerea unui instrument financiar de la tranzacţionare.
(2)S.S.I.F. şi operatorii de piaţă care administrează un SMT sau un SOT furnizează A.S.F. o descriere detaliată a funcţionării respectivului SMT sau SOT, inclusiv, fără a aduce atingere prevederilor art. 72 alin. (1) şi (6)-(8), cu privire la orice legături sau participare a unei pieţe reglementate, a unui SMT, a unui SOT sau a unui operator independent deţinute de aceeaşi S.S.I.F. sau de acelaşi operator de piaţă, precum şi o listă a membrilor, participanţilor şi/sau utilizatorilor lor.
(3)A.S.F. pune la dispoziţia ESMA, la cerere, informaţiile menţionate la alin. (2). Orice autorizaţie eliberată unei S.S.I.F. sau unui operator de piaţă pentru administrarea unui SMT sau a unui SOT se notifică ESMA.
(4)Lista actualizată a tuturor SMT-urilor şi SOT-urilor din Uniunea Europeană ce conţine informaţii cu privire la serviciile pe care SMT-urile sau SOT-urile le furnizează, precum şi codul unic de identificare pentru fiecare SMT sau SOT, utilizat în scopul raportărilor în conformitate cu art. 6, 10 şi 26 din Regulamentul (UE) nr. 600/2014, este publică pe site-ul de internet al ESMA.
SECŢIUNEA 17:Cerinţe specifice aplicabile SMT-urilor
Art. 71
(1)Pe lângă obligaţiile prevăzute la art. 50-62 şi art. 67-70, S.S.I.F. şi operatorii de piaţă care administrează un SMT stabilesc şi pun în aplicare reguli cu caracter nediscreţionar de executare a ordinelor în cadrul sistemului.
(2)Regulile prevăzute la art. 67 alin. (4) care reglementează accesul la un SMT respectă condiţiile prevăzute la art. 151 alin. (3).
(3)S.S.I.F. şi operatorii de piaţă care administrează un SMT dispun de mecanisme prin care:
a)să fie dotate în mod corespunzător pentru gestionarea riscurilor la care sunt expuse, să instituie măsuri şi sisteme adecvate pentru identificarea tuturor riscurilor semnificative care le pot compromite funcţionarea şi să aplice măsuri eficace de diminuare a riscurilor respective;
b)să instituie mecanisme care vizează facilitarea finalizării eficiente şi la timp a tranzacţiilor executate în cadrul sistemelor lor; şi
c)să dispună, în momentul autorizării şi ulterior în orice moment, de resurse financiare suficiente pentru a facilita funcţionarea lor corectă, ţinând seama de natura şi de amploarea tranzacţiilor încheiate pe piaţă, precum şi de gama şi de nivelul riscurilor la care sunt expuse.
(4)Prevederile art. 81, art. 82 alin. (1)-(4), art. 83-89, art. 91, art. 92 alin. (4) şi (5) şi art. 93-96 nu se aplică tranzacţiilor încheiate în conformitate cu regulile aplicabile unui SMT între membrii sau participanţii săi sau între SMT şi membrii sau participanţii săi, în ceea ce priveşte utilizarea SMT-ului.
(5)Prin excepţie de la prevederile alin. (4), membrii sau participanţii la SMT respectă obligaţiile prevăzute la art. 81, art. 82 alin. (1)-(4), art. 83-89 şi art. 91-96 în ceea ce priveşte clienţii lor în cazul în care, acţionând în contul clienţilor lor, execută ordinele acestora prin intermediul sistemelor unui SMT.
(6)S.S.I.F. sau operatorilor de piaţă care administrează un SMT nu le este permis să execute ordine ale unui client prin angajarea capitalurilor proprii şi nici să se implice în cumpărări şi vânzări simultane pe cont propriu.
SECŢIUNEA 18:Cerinţe specifice aplicabile SOT-urilor
Art. 72
(1)S.S.I.F. şi operatorii de piaţă care administrează un SOT instituie mecanisme prin care împiedică executarea ordinelor clienţilor în cadrul unui SOT cu angajarea capitalurilor proprii ale S.S.I.F. sau ale operatorului de piaţă care administrează SOT-ul sau a ordinelor oricărei entităţi care face parte din acelaşi grup sau din aceeaşi persoană juridică ca S.S.I.F. sau operatorul de piaţă.
(2)S.S.I.F. sau operatorii de piaţă care administrează un SOT se pot implica în cumpărări şi vânzări simultane pe cont propriu cu obligaţiuni, produse financiare structurate, certificate de emisii şi anumite instrumente financiare derivate numai în cazul în care clientul şi-a dat acordul cu privire la acest proces.
(3)S.S.I.F. sau operatorul de piaţă care administrează un SOT nu utilizează cumpărări şi vânzări simultane pe cont propriu pentru a executa ordinele clienţilor într-un SOT în cazul tranzacţiilor cu instrumente financiare derivate care aparţin unei categorii de instrumente financiare derivate care a fost declarată ca fiind supusă obligaţiei de compensare în conformitate cu art. 5 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012.
(4)S.S.I.F. sau un operator de piaţă care administrează un SOT instituie mecanisme prin care se asigură că se conformează definiţiei efectuării de cumpărări şi vânzări simultane pe cont propriu prevăzute la art. 3 pct. 17.

(5)S.S.I.F. sau operatorii de piaţă care administrează un SOT se pot implica în operaţiuni de tranzacţionare pe cont propriu, altele decât cumpărări şi vânzări simultane pe cont propriu doar în ceea ce priveşte instrumentele de datorie suverană pentru care nu există piaţă lichidă.
(6)S.S.I.F. sau, după caz, operatorul de piaţă care administrează un SOT respectă următoarele:
a)administrarea unui SOT şi a unui operator independent nu trebuie să aibă loc în cadrul aceleiaşi entităţi juridice;
b)un SOT nu se poate conecta la un operator independent într-un mod care să permită interacţiunea dintre ordinele din SOT şi ordinele sau cotaţiile din operatorul independent;
c)niciun SOT nu poate fi conectat la un alt SOT într-un mod care să permită interacţionarea ordinelor din cadrul unor SOT-uri diferite.
(7)S.S.I.F. sau operatorii de piaţă care administrează un SOT pot angaja o altă S.S.I.F. pentru a desfăşura activităţi de formare a pieţei în cadrul unui SOT, în mod independent.
(8)În sensul prevederilor alin. (7) nu se consideră că o S.S.I.F. desfăşoară activităţi de formare a pieţei în cadrul unui SOT în mod independent dacă S.S.I.F. respectivă are legături strânse cu S.S.I.F. sau cu operatorul de piaţă care administrează acel SOT.
Art. 73
(1)Executarea ordinelor pe un SOT se desfăşoară în mod discreţionar. S.S.I.F. sau un operator de piaţă care administrează un SOT ia decizii în mod discreţionar numai întruna sau în ambele dintre următoarele circumstanţe:
a)în cazul în care decide să plaseze sau să retragă un ordin pe SOT-ul pe care îl administrează;
b)în cazul în care decide să nu coreleze un anumit ordin al clientului cu alte ordine disponibile în sistem la un moment dat, cu condiţia ca aceasta să fie în conformitate cu instrucţiunile specifice primite din partea unui client şi cu obligaţiile sale în conformitate cu art. 91-94.
(2)Pentru sistemul care încrucişează ordinele clienţilor, S.S.I.F. sau operatorul de piaţă poate decide dacă, în ce moment şi în ce măsură doreşte să coreleze două sau mai multe ordine în cadrul sistemului.
(3)În conformitate cu prevederile art. 72 alin. (1)-(4), (6)-(8) şi fără a aduce atingere prevederilor art. 67-70, art. 72 alin. (5) şi art. 91-94, în ceea ce priveşte un sistem care organizează tranzacţii cu valori mobiliare altele decât cele aferente titlurilor de capital, S.S.I.F. sau operatorul de piaţă care administrează SOT-ul poate facilita negocierea dintre clienţi, astfel încât să reunească două sau mai multe interese de tranzacţionare potenţial compatibile în cadrul unei singure tranzacţii.
(4)A.S.F. poate solicita, fie în cazul în care o S.S.I.F. sau un operator de piaţă solicită să fie autorizaţi în vederea administrării unui SOT, fie în mod ad-hoc, următoarele:
a)descrierea detaliată a motivelor pentru care sistemul nu corespunde unei pieţe reglementate, unui SMT sau unui operator independent;
b)descrierea detaliată a modalităţilor de exercitare a puterii discreţionare, în special în cazul în care un ordin către SOT poate fi retras;
c)descrierea modalităţilor şi a circumstanţelor în care două sau mai multe ordine ale clienţilor vor fi corelate în cadrul SOT-ului.
Art. 74
(1)S.S.I.F. sau operatorul de piaţă al unui SOT informează A.S.F. cu privire la modul în care utilizează cumpărări şi vânzări simultane pe cont propriu.
(2)A.S.F. monitorizează angajamentul unei S.S.I.F. sau al unui operator de piaţă de a utiliza efectuarea de cumpărări şi vânzări simultane pe cont propriu pentru a se asigura că acest angajament continuă să intre sub incidenţa definiţiei acestor tipuri de operaţiuni şi pentru a se asigura că nu dă naştere unor conflicte de interese între S.S.I.F. sau operatorul de piaţă şi clienţii acestora.
(3)S.S.I.F. sau operatorii de piaţă care administrează un SOT au obligaţia respectării prevederilor art. 81-89 şi 91-96 în cazul tranzacţiilor încheiate în cadrul respectivului SOT.
SECŢIUNEA 19:Alte cerinţe
Art. 75
(1)S.S.I.F. au obligaţia să prezinte situaţiile lor financiare, precum şi rapoarte periodice.
(2)A.S.F. emite reglementări privind conţinutul, forma şi termenele de transmitere a raportărilor menţionate la alin. (1).