Secţiunea 13 - Cerinţe organizatorice - Legea 126/2018 privind pieţele de instrumente financiare

M.Of. 521

În vigoare
Versiune de la: 5 Iulie 2024
SECŢIUNEA 13:Cerinţe organizatorice
Art. 49
S.S.I.F. autorizate în România trebuie să îndeplinească pe parcursul desfăşurării activităţii lor cerinţele organizatorice prevăzute prin prezenta secţiune şi prin Regulamentul delegat (UE) 2017/565 al Comisiei din 25 aprilie 2016 de completare a Directivei 2014/65/UE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte cerinţele organizatorice şi condiţiile de funcţionare aplicabile firmelor de investiţii şi termenii definiţi în sensul directivei menţionate, denumit în continuare Regulamentul delegat (UE) 2017/565.
Art. 50
S.S.I.F. trebuie să instituie politici şi proceduri adecvate care să garanteze că S.S.I.F., precum şi organul de conducere, salariaţii şi agenţii săi delegaţi respectă obligaţiile prevăzute de prezenta lege, precum şi normele adecvate aplicabile tranzacţiilor personale efectuate de aceste persoane.
Art. 51
(1)S.S.I.F. menţine şi aplică dispoziţii organizatorice şi administrative eficiente, în vederea adoptării tuturor măsurilor rezonabile destinate a preveni prejudicierea intereselor clienţilor săi de conflicte de interese, astfel cum sunt definite la art. 78-80.
(2)S.S.I.F. care produce instrumente financiare pentru a le vinde clienţilor întreţine, utilizează şi revizuieşte periodic un proces pentru aprobarea fiecărui instrument financiar şi produce adaptări semnificative ale instrumentelor financiare existente înainte de comercializarea sau distribuirea acestora către clienţi.
(3)Procesul de aprobare a produselor prevăzute la alin. (2) specifică, pentru fiecare instrument financiar, o piaţă-ţintă identificată de clienţi finali din cadrul categoriei relevante de clienţi şi garantează că toate riscurile relevante pentru respectiva piaţă-ţintă identificată sunt evaluate şi că strategia de distribuţie avută în vedere este în concordanţă cu piaţa-ţintă identificată.
(4)S.S.I.F. revizuieşte cu regularitate instrumentele financiare oferite sau vândute, ţinând seama de orice eveniment care ar putea afecta în mod semnificativ riscul potenţial pentru piaţa-ţintă identificată, pentru a evalua cel puţin dacă instrumentul financiar este în continuare în concordanţă cu nevoile pieţei-ţintă identificate şi dacă strategia de distribuţie avută în vedere este în continuare adecvată.
(5)S.S.I.F. care produce instrumente financiare pune la dispoziţia oricărui distribuitor toate informaţiile adecvate cu privire la instrumentul financiar şi la procesul de aprobare a produsului, inclusiv la piaţa-ţintă identificată a instrumentului financiar.
(6)În cazul în care o S.S.I.F. oferă sau recomandă instrumente financiare pe care nu le produce, aceasta instituie mecanisme adecvate pentru a obţine informaţiile prevăzute la alin. (5) şi pentru a înţelege caracteristicile şi piaţa-ţintă identificată pentru fiecare instrument financiar.
(7)Politicile, procesele şi mecanismele prevăzute la prezentul articol nu aduc atingere altor cerinţe conform prevederilor prezentei legi şi Regulamentului (UE) nr. 600/2014, inclusiv celor cu privire la publicare, caracterul adecvat, identificarea şi gestionarea conflictelor de interese, precum şi stimulentele.
Art. 52
Pentru a garanta continuitatea şi regularitatea în prestarea serviciilor de investiţii şi în desfăşurarea activităţilor de investiţii, S.S.I.F. adoptă măsuri rezonabile, utilizând în acest scop sisteme, resurse şi proceduri adecvate şi proporţionate.
Art. 53
(1)În cazul în care S.S.I.F. încredinţează unei terţe părţi executarea funcţiilor operaţionale esenţiale pentru prestarea unui serviciu continuu şi satisfăcător pentru clienţi şi pentru desfăşurarea de activităţi de investiţii în mod continuu şi satisfăcător, aceasta adoptă măsuri rezonabile pentru a evita o agravare nejustificată a riscului operaţional.
(2)Externalizarea funcţiilor operaţionale importante nu poate fi realizată într-un mod care să dăuneze semnificativ calităţii controlului intern al S.S.I.F. şi care să împiedice A.S.F. să verifice respectarea tuturor obligaţiilor care îi revin S.S.I.F.
(3)S.S.I.F. trebuie să dispună de proceduri contabile şi administrative sigure, de mecanisme de control intern, de tehnici eficiente de evaluare a riscurilor şi de proceduri eficiente de control şi de protecţie a sistemelor sale informatice.
(4)Fără a aduce atingere capacităţii A.S.F. de a cere accesul la comunicările realizate conform prevederilor prezentei legi şi ale Regulamentului (UE) nr. 600/2014, S.S.I.F. trebuie să instituie mecanisme de securitate solide destinate să garanteze securitatea şi autentificarea mijloacelor de transmitere a informaţiilor, să reducă la minimum riscul de corupere a datelor şi de acces neautorizat şi să prevină scurgerile de informaţii, menţinând în permanenţă confidenţialitatea datelor.
Art. 54
S.S.I.F. asigură păstrarea de înregistrări referitoare la toate serviciile prestate şi la toate activităţile şi tranzacţiile efectuate, care să permită A.S.F. să îşi îndeplinească sarcinile de supraveghere şi să desfăşoare acţiunile de asigurare a punerii în aplicare a prevederilor prezentei legi, ale Regulamentului (UE) nr. 600/2014, ale Regulamentului (UE) nr. 596/2014 şi ale titlului V din Legea nr. 24/2017 şi în special să ateste respectarea tuturor obligaţiilor S.S.I.F. respective, inclusiv în ceea ce priveşte clienţii sau clienţii potenţiali şi integritatea pieţei.
Art. 55
(1)Înregistrările prevăzute la art. 54 includ cel puţin înregistrările convorbirilor telefonice sau ale corespondenţei electronice referitoare la tranzacţiile încheiate pe cont propriu şi prestarea de servicii aferente ordinelor clienţilor referitoare la primirea, transmiterea şi executarea ordinelor clienţilor.
(2)Convorbirile telefonice şi corespondenţa electronică prevăzute la alin. (1) le vor include pe cele care urmăresc să ducă la încheierea unor tranzacţii prin tranzacţionări pe cont propriu sau prin prestarea de servicii aferente ordinelor clienţilor referitoare la primirea, transmiterea şi executarea ordinelor clienţilor, chiar dacă respectivele convorbiri şi respectiva corespondenţă nu conduc la încheierea unor astfel de tranzacţii sau la prestarea de servicii aferente ordinelor clienţilor.
(3)S.S.I.F. ia toate măsurile necesare pentru a înregistra convorbirile telefonice şi corespondenţa electronică relevante, desfăşurate, transmise sau primite prin echipamente furnizate de S.S.I.F. unui angajat sau contractant sau a căror utilizare de către un angajat sau un contractant a fost acceptată sau permisă de S.S.I.F.
(4)S.S.I.F. informează clienţii noi şi pe cei existenţi cu privire la faptul că convorbirile telefonice sau corespondenţa electronică dintre S.S.I.F. şi clienţii săi, care au drept rezultat sau pot avea drept rezultat efectuarea unor tranzacţii, vor fi înregistrate.
(5)Informarea prevăzută la alin. (4) este efectuată înainte de prestarea serviciilor de investiţii către clienţii noi şi către cei existenţi.
(6)S.S.I.F. nu poate presta prin telefon servicii de investiţii şi nu poate desfăşura prin telefon activităţi de investiţii pentru clienţii care nu au fost informaţi în prealabil cu privire la înregistrarea convorbirilor lor telefonice sau a corespondenţei lor electronice, în cazul în care astfel de servicii şi activităţi de investiţii sunt legate de primirea, transmiterea şi executarea ordinelor clienţilor.
(7)Ordinele pot fi transmise de clienţi şi pe alte căi, dacă acestea sunt efectuate pe un suport durabil, respectiv prin poştă, fax, e-mail sau prin intermediul documentaţiei aferente ordinelor clienţilor întocmite în cadrul întrevederilor. Conţinutul conversaţiilor relevante care au loc faţă în faţă cu un client poate fi înregistrat prin utilizarea proceselor-verbale sau a minutelor scrise.
(8)Ordinele prevăzute la alin. (7) sunt considerate echivalente ordinelor primite prin telefon.
(9)S.S.I.F. trebuie să ia toate măsurile necesare pentru a împiedica angajaţii sau contractanţii să efectueze, să transmită sau să primească apeluri telefonice şi corespondenţă electronică relevante prin echipamente private pe care S.S.I.F. nu le poate înregistra sau copia.
(10)Înregistrările efectuate în conformitate cu prezentul articol sunt puse la dispoziţia clienţilor implicaţi, la cererea acestora, şi sunt păstrate timp de 5 ani şi, în cazul în care se solicită de către A.S.F., pe o perioadă de până la 7 ani.
(11)Aplicarea prezentului articol se face cu respectarea prevederilor art. 4 din Legea nr. 506/2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal şi protecţia vieţii private în sectorul comunicaţiilor electronice, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 56
(1)În cazul în care S.S.I.F. deţine instrumente financiare aparţinând clienţilor, aceasta adoptă dispoziţii adecvate pentru a proteja drepturile de proprietate ale clienţilor respectivi, în special în caz de insolvenţă a acesteia şi pentru a împiedica utilizarea instrumentelor financiare ale clienţilor pe cont propriu sau în contul altui client, exceptând cazurile în care există un consimţământ expres al clienţilor.
(2)În cazul în care S.S.I.F. deţine fonduri aparţinând clienţilor, aceasta adoptă dispoziţii adecvate pentru a proteja drepturile clienţilor respectivi şi, cu excepţia instituţiilor de credit, pentru a împiedica utilizarea acestor fonduri pe cont propriu.
Art. 57
Drepturile de garanţie, de retenţie sau de compensare asupra instrumentelor financiare sau a fondurilor unui client care permit unei părţi terţe să dispună de instrumentele financiare sau de fondurile clientului pentru a recupera datorii care nu au legătură cu clientul sau cu furnizarea de servicii către client nu sunt permise, cu excepţia cazului în care acest lucru este prevăzut în legislaţia aplicabilă din jurisdicţia ţării terţe în care sunt păstrate fondurile sau instrumentele financiare ale clienţilor.
Art. 58
În cazul în care împotriva S.S.I.F. a fost pornită procedura executării silite, activele investitorilor prevăzute la art. 56 sunt exceptate de la procedura executării silite prin poprire.
Art. 59
Înaintea prestării de servicii şi activităţi de investiţii, S.S.I.F. şi instituţiile de credit vor informa investitorii cu privire la fondurile sau schemele de compensare a investitorilor.
Art. 60
(1)Prestarea de servicii şi activităţi de investiţii, în contul investitorilor, se va face pe baza unui contract, redactat în două exemplare, dintre care unul va fi remis clientului.
(2)Conţinutul şi clauzele minime ale contractelor încheiate cu investitorii, inclusiv pentru contractele la distanţă, sunt prevăzute prin reglementările A.S.F.
(3)Prin contract la distanţă se înţelege orice contract, referitor la prestarea de servicii şi activităţi de investiţii, încheiat între o S.S.I.F., în calitate de ofertant, şi un investitor, în calitate de beneficiar de servicii şi activităţi de investiţii, în cadrul unui sistem de vânzări sau prestări de servicii şi activităţi de investiţii la distanţă, organizat de către ofertant care, în sensul contractului în cauză, utilizează exclusiv unul sau mai multe mijloace de comunicare la distanţă până la momentul şi, inclusiv, în momentul în care se încheie contractul.
(4)Prin mijloace de comunicare la distanţă se înţelege orice mijloace care, fără a necesita prezenţa fizică simultană a ofertantului şi a beneficiarului de servicii şi activităţi de investiţii, pot fi utilizate pentru realizarea acordului de voinţă între părţi.
(5)Investitorul beneficiază de o perioadă de 14 zile de la data încheierii contractului la distanţă pentru a denunţa unilateral contractul, fără a fi nevoit să justifice decizia de retragere şi fără a suporta comisioane penalizatoare.
(6)Derularea contractului la distanţă se realizează numai după ce investitorul şi-a exprimat acordul expres în acest sens.
(7)În cazul denunţării unilaterale în conformitate cu prevederile alin. (5), investitorul va putea fi obligat să plătească serviciile prestate până la acel moment, în concordanţă cu clauzele contractului.
(8)Dreptul de retragere dintr-un contract la distanţă nu se va aplica serviciilor şi activităţilor de investiţii al căror preţ depinde de fluctuaţiile de pe pieţele financiare care pot apărea în timpul perioadei de retragere din contract şi sunt independente de prestatorii de servicii şi activităţi de investiţii, fiind legate de:
a)servicii de schimb valutar;
b)instrumente ale pieţei monetare, inclusiv titluri de stat cu scadenţa mai mică de un an şi certificate de depozit;
c)valori mobiliare;
d)titluri de participare la organismele de plasament colectiv;
e)contracte futures financiare, inclusiv contracte similare cu decontare finală în fonduri;
f)contracte forward pe rata dobânzii (FRA);
g)swap-uri pe rata dobânzii, curs de schimb şi acţiuni;
h)opţiuni pe orice instrument financiar prevăzut la lit. b) şi c), inclusiv contracte similare cu decontare finală în fonduri; această categorie include şi opţiuni pe curs de schimb şi pe rata dobânzii.
Art. 61
S.S.I.F. nu pot încheia contracte de garanţie financiară cu transfer de proprietate cu clienţi de retail în scopul garantării unor obligaţii prezente sau viitoare ale clienţilor, fie că aceste obligaţii ale clienţilor sunt reale, condiţionale sau potenţiale.
Art. 62
(1)În cazul sucursalei stabilite în România a unei firme de investiţii din alt stat membru, A.S.F. controlează respectarea obligaţiilor prevăzute la art. 54 şi 55 în ceea ce priveşte tranzacţiile efectuate de sucursală, fără a aduce atingere posibilităţii de acces direct al autorităţii competente a statului membru de origine a firmei de investiţii la înregistrările în cauză.
(2)În cazul sucursalei stabilite în România a unei instituţii de credit din alt stat membru, controlul respectării obligaţiilor prevăzute la art. 54 şi 55 în ceea ce priveşte tranzacţiile efectuate de sucursală se face, fără a aduce atingere posibilităţii de acces direct al autorităţii competente a statului membru de origine a instituţiei de credit la înregistrările în cauză, de către:
a)A.S.F., în cazul sucursalei care efectuează tranzacţii cu instrumente financiare altele decât cele prevăzute la art. 2 alin. (3);
b)B.N.R., în cazul sucursalei care efectuează tranzacţii cu instrumentele financiare prevăzute la art. 2 alin. (3);
c)A.S.F. şi B.N.R., în cazul sucursalei care efectuează tranzacţii atât cu instrumentele financiare prevăzute la art. 2 alin. (3), cât şi cu alte instrumente financiare.
(3)În situaţii excepţionale, A.S.F. poate impune S.S.I.F. cerinţe privind protejarea activelor deţinute de clienţi suplimentare faţă de cele menţionate la art. 56 şi 61, prevăzute de Regulamentul delegat (UE) 2017/565 şi de reglementările emise de A.S.F. în conformitate cu reglementările europene. Cerinţele trebuie justificate în mod obiectiv şi trebuie să fie proporţionale pentru a aborda, în situaţiile în care S.S.I.F. protejează activele clienţilor şi fondurile acestora, riscurile specifice protecţiei investitorilor sau integrităţii pieţei care sunt deosebit de importante dată fiind structura pieţei.
(4)A.S.F. notifică Comisiei, fără întârzieri nejustificate, orice cerinţă pe care intenţionează să o impună în conformitate cu prezentul articol, cu cel puţin două luni înainte de data stabilită pentru intrarea în vigoare a respectivei cerinţe. Notificarea include o justificare a cerinţei respective. Niciuna dintre obligaţiile suplimentare impuse nu restricţionează sau afectează în vreun fel drepturile firmelor de investiţii prevăzute la art. 109-118.