Secţiunea 5 - Organul de conducere - Legea 126/2018 privind pieţele de instrumente financiare

M.Of. 521

În vigoare
Versiune de la: 5 Iulie 2024
SECŢIUNEA 5:Organul de conducere
Art. 19
În vederea obţinerii autorizaţiei în conformitate cu art. 10, S.S.I.F. şi organul lor de conducere trebuie să îndeplinească condiţiile prevăzute la art. 21-24, prevăzute de reglementările ESMA emise în conformitate cu prevederile art. 16 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 1.095/2010, precum şi în reglementările emise de A.S.F. în aplicarea prevederilor reglementărilor europene.
Art. 20
A.S.F. stabileşte prin reglementări criteriile pe baza cărora aceasta apreciază că o S.S.I.F. este semnificativă din punctul de vedere al mărimii şi organizării interne, precum şi al naturii, extinderii şi complexităţii activităţii.
Art. 21
(1)Organul de conducere al unei S.S.I.F. defineşte, supraveghează şi este responsabil pentru implementarea mecanismelor de guvernanţă a S.S.I.F. care să asigure administrarea eficientă şi prudentă a S.S.I.F., inclusiv separarea responsabilităţilor în cadrul acesteia şi prevenirea conflictelor de interese, într-un mod care promovează integritatea pieţei şi interesele clienţilor săi.
(2)În sensul alin. (1), structura organizatorică a unei S.S.I.F. trebuie să asigure conformarea cu următoarele principii:
a)organul de conducere trebuie să aibă responsabilitate deplină în ceea ce priveşte S.S.I.F. şi trebuie să aprobe şi să supravegheze implementarea obiectivelor strategice, a strategiei privind administrarea riscurilor şi organizarea activităţii S.S.I.F.;
b)organul de conducere trebuie să asigure integritatea sistemelor contabile şi de raportare financiară, inclusiv controalele financiare şi operaţionale şi conformarea cu legislaţia şi standardele relevante;
c)organul de conducere trebuie să supravegheze procesul de publicare a informaţiilor şi de comunicare;
d)organul de conducere trebuie să fie responsabil pentru asigurarea supravegherii efective a conducerii superioare.
(3)Preşedintele organului de conducere în funcţia sa de supraveghere a unei S.S.I.F. trebuie să nu exercite simultan o funcţie de execuţie în cadrul aceleiaşi S.S.I.F., cu excepţia cazului în care această suprapunere de funcţii este justificată de S.S.I.F. şi este autorizată de A.S.F.
(4)Prin excepţie de la autorizarea prevăzută la alin. (3), S.S.I.F., care nu sunt semnificative din punctul de vedere al mărimii, organizării interne, naturii extinderii şi complexităţii activităţilor lor, transmit A.S.F. o justificare a necesităţii cumulării celor două funcţii în cadrul structurii organizatorice.
(5)Organul de conducere al unei S.S.I.F. aprobă şi revizuieşte periodic strategiile şi politicile pentru asumarea, administrarea, monitorizarea şi diminuarea riscurilor la care S.S.I.F. este sau ar putea fi expusă, inclusiv acelea care provin din mediul macroeconomic în care S.S.I.F. îşi desfăşoară activitatea şi care sunt legate de stadiul ciclului economic.
Art. 22
Organul de conducere monitorizează şi evaluează periodic eficacitatea structurii organizatorice a S.S.I.F. şi ia măsuri corespunzătoare pentru remedierea oricărei deficienţe.
Art. 23
(1)S.S.I.F. care sunt semnificative din punctul de vedere al mărimii şi organizării interne, precum şi al naturii, extinderii şi complexităţii activităţii lor înfiinţează un comitet de nominalizare compus din membri ai organului de conducere care nu exercită nicio funcţie executivă în S.S.I.F. respectivă.
(2)Comitetul de nominalizare îndeplineşte următoarele atribuţii:
a)identifică şi recomandă spre aprobare organului de conducere sau adunării generale a acţionarilor candidaţi pentru ocuparea posturilor vacante din cadrul organului de conducere, evaluează echilibrul de cunoştinţe, competenţe, diversitate şi experienţă în cadrul organului de conducere, pregăteşte o descriere a rolurilor şi a capacităţilor în vederea numirii pe un anumit post şi evaluează aşteptările în ceea ce priveşte timpul alocat în acest sens;
b)evaluează periodic, cel puţin o dată pe an, structura, mărimea, componenţa şi performanţa organului de conducere şi formulează recomandări acestuia cu privire la eventuale modificări;
c)evaluează periodic, cel puţin o dată pe an, cunoştinţele, competenţele şi experienţa fiecărui membru al organului de conducere şi al organului de conducere în ansamblul său şi raportează organului de conducere în mod corespunzător;
d)revizuieşte periodic politica organului de conducere în ceea ce priveşte selecţia şi numirea membrilor conducerii superioare şi face recomandări organului de conducere.
(3)În sensul prevederilor alin. (2) lit. a), comitetul de nominalizare decide şi cu privire la o ţintă privind reprezentarea sexului subreprezentat în cadrul organului de conducere şi elaborează o politică privind modul de creştere a numărului sexului subreprezentat în cadrul organului de conducere pentru a atinge respectiva ţintă. Ţinta, politica şi implementarea sa trebuie publicate în conformitate cu art. 435 alin. (2) lit. c) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013.
(4)În îndeplinirea atribuţiilor sale, comitetul de nominalizare ţine cont, în măsura în care este posibil şi în mod permanent, de necesitatea asigurării faptului că procesul decizional al organului de conducere nu este dominat de nicio persoană sau de niciun grup mic de persoane într-un mod care este în detrimentul intereselor S.S.I.F. în ansamblu.
(5)Comitetul de nominalizare poate utiliza orice tip de resurse pe care le consideră corespunzătoare, inclusiv consultanţă externă, şi beneficiază de finanţare corespunzătoare în acest sens.
Art. 24
(1)Membrii organului de conducere au în orice moment o bună reputaţie şi posedă suficiente cunoştinţe, competenţe şi experienţă pentru a-şi exercita atribuţiile. Întreaga componenţă a organului de conducere reflectă o gamă suficient de largă de experienţe. Membrii organului de conducere îndeplinesc în special cerinţele prevăzute la alin. (2)-(8).
(2)Toţi membrii organului de conducere trebuie să dedice suficient timp pentru a-şi îndeplini atribuţiile în cadrul S.S.I.F.
(3)Numărul de funcţii de conducere care pot fi deţinute simultan de un membru al organului de conducere se stabileşte în funcţie de circumstanţele specifice şi de natura, amploarea şi complexitatea activităţilor S.S.I.F. în afara cazului în care reprezintă statul membru, membrii organului de conducere al unei S.S.I.F. care este semnificativă din punctul de vedere al dimensiunii, al organizării interne şi al naturii, obiectului şi complexităţii activităţilor sale deţin simultan doar una dintre următoarele combinaţii de funcţii de conducere:
a)o funcţie de conducere executivă cu două funcţii de conducere neexecutive;
b)4 funcţii de conducere neexecutive.
(4)În sensul prevederilor alin. (3), următoarele sunt considerate ca fiind o singură funcţie de conducere:
a)funcţiile de conducere executive sau neexecutive deţinute în cadrul aceluiaşi grup;
b)funcţiile de conducere executive sau neexecutive deţinute în cadrul:
(i)S.S.I.F. care sunt membre ale aceluiaşi sistem instituţional de protecţie, dacă sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la art. 113 alin. (7) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013; sau
(ii)societăţilor, inclusiv entităţi nefinanciare, în cadrul cărora S.S.I.F. deţine o participaţie calificată.
(5)Funcţiile de conducere în organizaţiile care nu urmăresc, în mod predominant, obiective comerciale nu sunt avute în vedere în sensul prevederilor alin. (3).
(6)La cererea justificată a S.S.I.F., A.S.F. poate autoriza membri ai organului de conducere să deţină o funcţie neexecutivă suplimentară. A.S.F. informează periodic ESMA în legătură cu astfel de autorizaţii.
(7)S.S.I.F. alocă resurse umane şi financiare adecvate pentru integrarea şi formarea membrilor organului de conducere.
(8)S.S.I.F. şi comitetele lor de nominalizare trebuie să folosească o gamă largă de calităţi şi competenţe în cazul în care recrutează membrii organului de conducere şi, în acest sens, să pună în aplicare o politică de promovare a diversităţii în cadrul organului de conducere.
(9)Organul de conducere al unei S.S.I.F. posedă în ansamblu cunoştinţe, competenţe şi experienţă adecvate pentru a putea înţelege activităţile S.S.I.F., inclusiv principalele riscuri.
(10)Fiecare membru al organului de conducere al unei S.S.I.F. acţionează cu onestitate, integritate şi independenţă de spirit pentru a evalua şi contesta în mod eficient deciziile conducerii superioare în cazul în care este necesar şi pentru a superviza şi monitoriza în mod eficace procesul de luare a deciziilor de către conducerea superioară.
(11)Termenii şi expresiile bună reputaţie, deţinerea de suficiente cunoştinţe, competenţă şi experienţă, dedicarea unui timp suficient, politică de promovare a diversităţii, onestitate, integritate şi independenţă de spirit cuprinse în prezentul articol au înţelesul prevăzut de reglementările ESMA emise în conformitate cu prevederile art. 16 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 1.095/2010.
Art. 25
(1)Fără a aduce atingere cerinţelor prevăzute la art. 21 şi 22, mecanismele prevăzute la alin. (2) garantează că organul de conducere defineşte, aprobă şi supervizează:
a)organizarea S.S.I.F., în vederea prestării de servicii de investiţii şi a desfăşurării de activităţi de investiţii, precum şi de servicii auxiliare, inclusiv competenţele, cunoştinţele şi experienţa necesare personalului, resursele, procedurile şi mecanismele de prestare a serviciilor şi de desfăşurare a activităţilor, ţinând cont de natura, amploarea şi complexitatea profilului de activitate al S.S.I.F., precum şi cerinţele pe care aceasta trebuie să le îndeplinească;
b)politicile referitoare la servicii, activităţi, produse şi operaţiuni oferite sau prestate în conformitate cu nivelul de toleranţă la risc al S.S.I.F., cu profilul şi nevoile clienţilor S.S.I.F. cărora acestea le sunt oferite sau prestate, inclusiv, dacă este cazul, prin simulări de criză;
c)politica de remunerare a persoanelor implicate în prestarea de servicii clienţilor, vizând încurajarea unei conduite profesionale responsabile, tratamentul echitabil al clienţilor, precum şi evitarea conflictelor de interese în relaţiile cu clienţii.
(2)Organul de conducere monitorizează şi evaluează periodic caracterul adecvat şi punerea în aplicare a obiectivelor strategice ale S.S.I.F. în ceea ce priveşte prestarea de servicii de investiţii şi desfăşurarea de activităţi de investiţii, precum şi prestarea de servicii auxiliare, eficacitatea mecanismelor de guvernanţă ale S.S.I.F. şi caracterul adecvat al politicilor privind prestarea de servicii clienţilor şi ia măsurile necesare pentru a soluţiona eventualele deficienţe.
(3)Membrii organului de conducere au acces adecvat la informaţiile şi documentele necesare pentru supervizarea şi monitorizarea procesului decizional de conducere.
Art. 26
A.S.F. este în drept să nu acorde autorizaţia unei S.S.I.F. dacă:
a)nu este convinsă că membrii organului de conducere al S.S.I.F. au o reputaţie suficient de bună, posedă suficiente cunoştinţe, competenţe şi experienţă şi dedică suficient timp pentru îndeplinirea sarcinilor ce le revin în cadrul S.S.I.F.; sau
b)există motive obiective şi doveditoare de a crede că organul de conducere al S.S.I.F. ar risca să compromită administrarea eficace, corectă şi prudentă a acesteia şi să afecteze luarea în considerare în mod corespunzător a intereselor clienţilor săi şi a integrităţii pieţei.
Art. 27
S.S.I.F. au obligaţia să solicite A.S.F. autorizarea tuturor membrilor organelor de conducere, înaintea începerii mandatului, precum şi să informeze A.S.F. cu privire la orice modificare a componenţei acestora, comunicând toate informaţiile necesare pentru a aprecia dacă sunt respectate cerinţele prevăzute la art. 19 şi art. 21-25.
Art. 28
(1)Conducerea efectivă a S.S.I.F. solicitante este asigurată de cel puţin două persoane care îndeplinesc cerinţele prevăzute la art. 19.
(11)S.S.I.F. are obligaţia încheierii unui contract de mandat cu persoanele prevăzute la alin. (1), a cărui durată nu poate depăşi 4 ani.

(2)Prin excepţie de la prevederile alin. (1), A.S.F. poate autoriza o S.S.I.F. prevăzută la art. 12 alin. (2) din Legea nr. 236/2022 privind supravegherea prudenţială a societăţilor de servicii de investiţii financiare, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative să fie condusă de o singură persoană fizică, în conformitate cu reglementările emise de A.S.F., cu obligaţia îndeplinirii cel puţin a următoarelor condiţii:
a)S.S.I.F. ia măsuri suplimentare pentru a garanta administrarea corectă şi prudentă a sa cu luarea în considerare în mod corespunzător a intereselor clienţilor şi a integrităţii pieţei;
b)respectarea de către persoana fizică care asigură administrarea unei S.S.I.F. a cerinţelor de bună reputaţie, cunoştinţe, competenţe şi experienţă suficiente şi de a dedica suficient timp pentru îndeplinirea sarcinilor sale.
(3)Directorii, respectiv membrii directoratului, sunt persoanele care, potrivit actelor constitutive şi/sau hotărârii organelor statutare ale S.S.I.F., sunt împuternicite să conducă şi să coordoneze activitatea zilnică a acesteia şi sunt învestite cu competenţa de a angaja răspunderea S.S.I.F.; în această categorie nu se includ persoanele care asigură conducerea nemijlocită a compartimentelor din cadrul S.S.I.F., a sucursalelor şi a altor sedii secundare. În cazul sucursalelor firmelor de investiţii/instituţiilor de credit, persoane juridice străine care prestează servicii şi activităţi de investiţii pe teritoriul României, directorii sunt persoanele împuternicite de respectiva firmă de investiţii/instituţie de credit să conducă activitatea sucursalei şi să angajeze legal în România firma de investiţii/instituţia de credit.
(4)Directorii, respectiv membrii directoratului, trebuie să asigure efectiv conducerea curentă a activităţii S.S.I.F., să exercite exclusiv funcţia pentru care au fost numiţi şi să îndeplinească condiţiile impuse de reglementările europene şi ale A.S.F.
Art. 29
Administrarea unei S.S.I.F. poate fi asigurată numai de către persoane fizice.