Titlul iii - RASPUNDERE. ACTIUNI - Conventie din 1961 internationale privind transportul de marfuri pe caile ferate (CIM)
B.Of. 157
În vigoare Versiune de la: 1 Aprilie 1992
TITLUL III:RASPUNDERE. ACTIUNI
CAPITOLUL 1:Raspundere
Art. 26: Raspunderea colectiva a cailor ferate
1.Calea ferata care a primit marfa la transport insotita de scrisoarea de trasura este raspunzatoare de executarea transportului, pe intregul parcurs, pina la eliberare.
2.Fiecare cale ferata urmatoare, prin insusi faptul luarii in primire a marfii cu scrisoare de trasura initiala, participa la contractul de transport, in conformitatea cu stipulatiile din acest document si preia obligatiile care rezulta din acesta, sub rezerva dispozitiilor art. 43 3 privind calea ferata de destinatie.
Art. 27: Intinderea raspunderii
1.Calea ferata este raspunzatoare pentru depasirea termenului de executare a contractului de transport, pentru paguba care rezulta din pierderea totala sau partiala a marfii, ca si pentru avariile suferite de aceasta, din momentul primirii la transport si pina la eliberare.
2.Calea ferata este scutita de aceasta raspundere daca depasirea termenului de executare a contractului de transport, pierderea sau avaria au avut drept cauza o culpa a celui indreptatit, o dispozitie a acestuia care nu a rezultat dintr-o culpa a caii ferate, un viciu propriu al marfii (deteriorarea interioara, pierderea din greutate etc.) sau imprejurari pe care calea ferata nu putea sa le evite si ale caror urmari nu le putea inlatura.
3.Calea ferata este scutita de aceasta raspundere cind pierderea sau avaria se datoreste riscurilor speciale inerente unuia sau mai multora dintre faptele de mai jos:
a)transport efectuat in vagon descoerit potrivit dispozitiilor aplicabile sau intelegerilor incheiate cu predatorul si mentionate in scrisoarea de trasura
b)lipsa sau defectuozitatea ambalajului pentru marfurile care prin natura lor sint expuse la pierderi din greutate sau avarii, daca nu sint ambalate sau sint rau ambalate;
c)operatii de incarcare efectuate de catre predator sau de descarcare efectuate de catre destinatar, potrivit dispozitiilor aplicabile sau intelegerilor incheiate cu predatorul si mentionate in scrisoarea de trasura sau intelegerilor incheiate cu destinatarul; - incarcarea intr-un vagon care prezinta un viciu aparent pentru predator sau incarcarea defectuoasa in cazul cind aceasta incarcare a fost efectuata de catre predator, potrivit dispozitiilor aplicabile sau intelegerilor incheiate cu predatorul si mentionate in scrisoarea de trasura;
d)indeplinirea de catre predator, destinatar sau un mandatar al unuia dintre ei, a formalitatilor cerute de organele vamale sau de alte autoritati administrative;
e)natura anumitor marfuri expuse din cauze inerente insesi acestei naturi, fie pierderii totale sau partiale, fie avariei, indeosebi prin spargere, ruginire, deteriorare interioara si spontana, uscare, imprastiere;
f)predarea la transport sub o denumire neregulata, inexacta sau incompleta a unor obiecte excluse de la transport; expedierea sub o denumire neregulata, inexacta sau incompleta, sau nerespectarea de catre predator a masurilor de siguranta prescrise pentru obiectele admise in anumite conditii;
g)transportul de animale vii;
h)transportul marfurilor care, potrivit prezentei conventii, dispozitiilor aplicabile sau intelegerilor incheiate cu predatorul si mentionate in scrisoarea de trasura, trebuie sa fie efectuate cu insotitor, in masura in care pierderea sau avaria rezulta dintr-un risc pe care insotirea avea drept scop sa-l inlature.
Art. 28: Sarcina probei
1.Proba ca depasirea termenului de executare a contractului de transport, pierderea sau avaria a avut drept cauza una dintre faptele prevazute la art. 27 2, cade in sarcina caii ferate.
2.In cazul cind calea ferata, tinind seama de imprejurarile de fapt, face dovada ca pierderea sa avaria a putut rezulta din unul sau mai multe dintre riscurile speciale prevazute la art. 27 3, exista prezumtia ca paguba a rezultat din aceste riscuri. Cel indreptatit pastreaza totusi dreptul de a face dovada ca paguba, in intregime sau in parte, nu a avut drept cauza unul dintre aceste riscuri.
Aceasta prezumtie nu este aplicabila in cazul prevazut la art. 27 3 lit.a), daca exista o lipsa cantitativa anormala sau o pierdere de colete.
Art. 29: Prezumtia in caz de repredare
1.In cazul cind un transport predat in conditiile prezentei conventii a fost repredat in conditiile aceleiasi conventii si daca o pierdere partiala sau o avarie s-a constatat dupa repredare, exista prezumtia ca paguba s-a produs in cursul ultimului contract de transport, daca sint indeplinite urmatoarele conditii:
a)transportul sa fi ramas tot timpul in paza caii ferate;
b)transportul sa fi fost repredat in aceeasi stare in care a sosit la statia de repredare.
2.Aceeasi prezumtie este aplicabila in cazul cind contractul de transport anterior repredarii nu era supus conventiei de fata, insa numai daca aceasta conventie ar fi fost aplicabila in cazul cind transportul s-ar fi efectuat direct intre prima statie de predare si ultima statie de destinatie.
Art. 30: Prezumtia de pierdere a marfii. Regasirea marfii
1.Cel indreptatit poate, fara a avea de facut alte dovezi, sa considere marfa ca pierduta daca ea nu a fost eliberata destinatarului sau tinuta la dispozitia acestuia in cele 30 de zile dupa implinirea termenului de executare a contractului de transport.
2.Cel indreptatit, primind plata despagubirii pentru marfa pierduta, poate cere in scris sa fie instiintat fara intirziere in cazul cind, in curs de un an de la plata despagubirii, marfa ar fi regasita. Despre aceasta cerere ii va fi eliberata o dovada scrisa.
3.In teremen de 30 de zile de la primirea acestei instiintari, cel indreptatit poate pretinde ca marfa sa-i fie eliberata la una dintre statiile de pe parcurs, in schimbul platii taxelor aferente transportului de la statia de predare pina la aceea unde are loc eliberarea, precum si in schimbul restituirii despagubirii pe care el a primit-o, din care se vor scadea, eventual, cheltuielile care au fost cuprinse in aceasta despagubire, raminind rezervate toate drepturile la despagubire pentru depesirea termenului de executare a contractului de transport prevazute la art. 34 si, daca este cazul, la art. 36.
4.In lipsa fie a cererii prevazute la 2, fie a instructiunilor date in termenul de 30 de zile prevazut la 3 sau daca marfa nu a fost regasita decit dupa trecerea unui an de la plata despagubirii, calea ferata dispune de aceasta potrivit cu legile si regulamentele statului de care depinde.
Art. 31: Cuantumul despagubirii in caz de pierdere a marfii
1.Cind, potrivit dispozitiilor prezentei conventii, calea ferata trebuie sa plateasca o despagubire pentru pierderea totala sau partiala a marfii, aceasta se calculeaza:
- dupa cursul bursei;
- in lipsa unui astfel de curs, dupa pretul curent al pietei;
- in lipsa si a unuia si a altuia, dupa valoarea uzuala.
Aceste elemente de calcul se raporteaza la marfuri de aceeasi natura si calitate, la locul si data la care marfa a fost primita la transport.
Cu toate acestea, sub rezerva limitarii prevazute la art. 35, despagubirea nu poate depasi 50 de franci de kilogram brut pe marfa lipsa.
In afara de aceasta se restituie taxele de transport, taxele vamale si alte sume platite cu ocazia transportului marfii pierdute, fara alte daune-interese.
2.Cind elementele care servesc ca baza la calculul despagubirii nu sint exprimate in moneda tarii unde este ceruta plata, convertirea se face dupa cursul din ziua si locul platii despagubirii.
Art. 32: Limitarea raspunderii in caz de pierdere din greutate in timpul transportului
1.La marfurile care, datorita naturii lor, sufera in mod obisnuit o pierdere din greutate prin simplul fapt al transportului, calea ferata nu raspunde, oricare ar fi parcursul efectuat, decit de acea parte din lipsa care depaseste toleranta prevazuta mai jos:
a)2% din greutate pentru marfurile lichide sau predate la transport in stare umeda, precum si pentru urmatoarele marfuri:
- Blanuri
- Carbuni si cocs.
- Chit (mastic) proaspat.
- Ciuperci proaspete.
- Coarne si copite.
- Coji.
- Fructe proaspete, uscate sau oparite.
- Grasimi.
- Hamei.
- Legume proaspete.
- Lemn colorant, sfarimat sau macinat.
- Lemn de reglisa.
- Lina.
- Oase intregi sau macinate.
- Par din coama sau coada (de cal).
- Par de porc.
- Pesti uscati.
- Piei netabacite.
- Piei tabacite.
- Radacini.
- Ramasite de piei (netabacite).
- Sare.
- Sapunuri si unsori consistente.
- Tendoane (zgirciuri) de animale.
- Turba.
- Tutun proaspat in foi.
- Tutun taiat.
b)1% pentru toate celelalte marfuri uscate supuse, de asemenea, pierderii din greutate in timpul parcursului.
2.Limitarea raspunderii prevazute la 1 nu poate fi invocata daca se face dovada, dupa imprejurarile de fapt, ca pierderea nu rezulta din cauzele care justifica toleranta.
3.In cazul cind se transporta mai multe colete cu o singura scrisoare de trasura, pierderea din greutate in timpul parcursului se calculeaza pentru fiecare colet, daca greutatea acestuia la predare s-a indicat separat in scrisoarea de trasura sau poate fi constatata in alt mod.
4.In caz de pierdere totala a marfii, la calcularea despagubirii nu se face nici o scadere pentru pierderea din greutate in timpul parcursului.
5.Dispozitiile prezentului articol nu deroga in nici un fel de la cele prevazute la art. 27 si 28.
Art. 33: Cuantumul despagubirii in caz de avarie a marfii
In caz de avarie, calea ferata este obligata sa plateasca suma egala cu scaderea din valoarea suferita de marfa, fara alte daune - interese. Aceasta suma se calculeaza aplicind la valoarea marfii, stabilita potrivit art. 31, procentul de depreciere la locul de destinatie. Se restituie in plus, in aceeasi proportie, taxele prevazute la art. 31 1 ultimul alineat.
Despagubirea nu poate insa depasi:
a)in cazul cind toata marfa este depreciata prin avarie, suma ce s-ar fi platit in caz de pierdere totala;
b)in cazul cind numai o parte din marfa este depreciata prin avarie, suma ce s-ar fi platit in caz de pierdere a partii depreciate.
Art. 34: Cuantumul despagubirii pentru depasirea termenului de executare a contractului de transport
1.In caz de depasire cu mai mult de 48 de ore a termenului de executare a contractului de transport si daca cel indreptatit nu dovedeste ca s-a produs o paguba din aceasta cauza, calea ferata este obligata sa restituie o zecime din taxa de transport, dar cel mult 50 franci de expeditie.
2.Daca se face dovada ca depasirea termenului de executare a contractului de transport a pricinuit o paguba, se va plati pentru aceasta paguba o despagubire care nu poate depasi dublul taxei de transport.
3.Despagubirile prevazute la 1 si 2 nu pot fi cumulate cu cele ce ar fi datorate pentru pierderea totala a marfii.
In caz de pierdere partiala ele se platesc, daca este cazul, pentru partea expeditiei care nu s-a pierdut.
In caz de avarie ele se cumuleaza, daca este cazul, cu despagubirea prevazuta la art. 33.
In orice caz, cumulul despagubirilor prevazute la 1 si 2 cu cele prevazute la art. 31 si 33 nu poate avea ca efect plata unei despagubiri totale mai mari decit aceea care s-ar datora in caz de pierdere totala a marfii.
Art. 35: Limitarea despagubirii prin anumite tarife
In cazul cind calea ferata acorda conditii speciale de transport (tarife speciale sau exceptionale) care comporta o reducere fata de taxa de transport calculata potrivit conditiilor normale (tarife generale), ea poate limita despagubirea datorata celui indreptatit in caz de depasire a termenului de executare a contractului de transport, de pierdere sau de avarie, cu conditia ca o asemenea limita sa fie prevazuta in tarif.
Daca limita astfel fixata rezulta dintr-un tarif aplicat numai pe o fractiune de parcurs, ea nu poate fi invocata decit daca faptul care a dat nastere la despagubire s-a produs pe aceasta fractiune din parcurs.
Art. 36: Cuantumul despagubirii in caz de declarare a interesului la eliberare
Daca s-a facut declararea interesului la eliberare in afara de despagubirile prevazute la art. 31, 33, 34, si, daca este cazul, la art. 35, se poate cere o despagubire pentru paguba suplimentara dovedita pina la concurenta sumei interesului la eliberare declarat.
Art. 37: Cuantumul despagubirii in caz de dol sau de culpa grava imputabila caii ferate
In toate cazurile cind depasirea termenului de executare a contractului de transport, pierderea totala sau partiala ori avaria suferita de marfa au drept cauza un dol sau o culpa grava imputabila caii ferate, cel indreptatit va fi integral despagubit pentru paguba dovedita. In caz de culpa grava, despagubirea este totusi limitata la dublul sumelor maxime prevazute la art. 31, 33, 34, 35 si 36.
Art. 38: Dobinzi la despagubiri. Restituirea despagubirilor
1.Cel indreptatit poate sa ceara o dobinda la despagubire. Aceste dobinzi, calculate in procent de 5% pe an, nu sint datorate decit daca despagubirea depaseste 10 franci de fiecare scrisoare de trasura; ele curg din ziua reclamatiei administrative prevazuta la art. 41 sau, daca nu s-a facut reclamatie, din ziua chemarii in judecata.
Daca cel indreptatit nu prezinta caii ferate documentele justificative necesare lichidarii definitive a reclamatiei, intr-un termen convenabil ce i-a fost fixat, dobinzile nu curg intre data expirarii termenului fixat si pina la prezentarea efectiva a documentelor.
2.Orice despagubire incasata fara a fi datorata trebuie sa fie restituita.
Art. 39: Raspunderea caii ferate pentru angajatii sai
Calea ferata raspunde pentru angajatii aflati in serviciul sau si pentru alte persoane pe care le foloseste in executarea unui transport cu care s-a obligat.
Totusi, daca angajatii caii ferate, la cererea unui interesat, intocmesc scrisorile de trasura, fac traduceri sau presteaza alte servicii care nu incumba caii ferate, ei sint considerati ca imputerniciti ai aceluia pentru care fac aceste servicii.
Art. 40: Exercitarea actiunilor extracontractuale
In toate cazurile reglementate prin prezenta conventie, orice actiune privind raspunderea, cu orice titlu ar fi, nu poate fi executata impotriva caii ferate decit in conditiile si limitele prevazute de aceasta conventie.
Aceeasi regula se aplica pentru orice actiune exercitata impotriva persoanelor pentru care calea ferata raspunde, potrivit art. 39.
CAPITOLUL 2:Reclamatii administrative. Actiuni judecatoresti. Procedura si prescriptia
Art. 41: Reclamatii administrative
1.Reclamatiile administrative referitoare la contractul de transport trebuie sa fie adresate in scris caii ferate mentionate la art. 43.
2.Dreptul de a prezenta o reclamatie apartine persoanelor care au dreptul de a actiona calea ferata in temeiul art. 42.
3.Daca reclamatia este facuta de predator, el trebuie sa prezinte duplicatul scrisorii de trasura. Daca nu poate prezenta acest document, el nu poate sa prezinte reclamatie la calea ferata decit cu autorizarea destinatarului sau daca dovedeste ca acesta a refuzat primirea expeditiei.
Atunci cind reclamatia este prezentata de destinatar, el trebuie sa anexeze scrisoarea de trasura, daca aceasta i-a fost predata.
4.Scrisoarea de trasura, duplicatul si celelalte documente pe care cel indreptatit socoteste util sa le anexeze la reclamatia sa trebuie sa fie prezentate fie in original, fie in copii, acestea din urma fiind legalizate, in forma cuvenita, in cazul cind calea ferata o cere.
La lichidarea reclamatiei, calea ferata va putea pretinde prezentarea scrisorii de trasura in original a duplicatului sau a cuponului de ramburs, pentru a face pe acestea mentiunea despre lichidarea reclamatiei.
Art. 42: Persoanele care pot exercita actiunea judecatoreasca impotriva caii ferate
1.Actiunea judecatoreasca pentru restituirea unei sume platite in temeiul contractului de transport nu apartine decit celui care a efectuat aceasta plata.
2.Actiunea judecatoreasca referitoare la rambursele prevazute la art. 19 nu apartine decit predatorului.
3.Celelalte actiuni judecatoresti impotriva caii ferate, izvorite din contractul de transport, apartin:
a)predatorului, pina in momentul cind destinatarul fie ca a scos scrisoarea de trasura de la casa, fie ca a primit marfa, fie ca si-a valorificat drepturile care-i apartin, in temeiul art. 16 4 sau art. 22;
b)destinatarului, incepind din momentul in care:
10.a retras scrisoarea de trasura sau
20.a primit marfa sau
30.si-a valorificat drepturile care-i apartin in temeiul art. 16 4 sau
40.si-a valorificat drepturile care-i apartin in temeiul art. 22. Cu toate acestea dreptul de a exercita aceasta actiune se stinge de indata ce perosana imputernicita de catre destinatar, potrivit art. 22 1 lit c), fie ca a retras scrisoarea de trasura, fie ca a primit marfa, fie ca si-a valorificat drepturile care-i apartin in temeiul art. 16 4.
4.Pentru a exercita actiunile sale, predatorul trebuie sa prezinte duplicatul scrisorii de trasura. Totusi, in lipsa acestuia, el nu poate exercita actiunile care-i apartin potrivit 3 lit a), decit cu consimtamintul destinatarului sau daca face dovada ca acesta a refuzat marfa.
Pentru a exercita actiunile sale, destinatarul trebuie sa prezinte scrisoarea de trasura, daca acesta i-a fost predata.
Art. 43: Caile ferate impotriva carora poate fi exercitata actiunea judecatoreasca
1.Actiunea judecatoreasca pentru restituirea unei sume platite in temeiul unui contract de transport poate fi exercitata fie impotriva caii ferate care a incasat aceasta suma, fie impotriva caii ferate in folosul careia s-a incasat suma in plus.
2.Actiunea judecatoreasca referitoare la rambursele prevazute la art. 19 nu poate fi exercitata decit impotriva caii ferate de predare.
3.Celelalte actiuni judecatoresti care izvorasc din contractul de transport pot fi exercitate numai impotriva caii ferate de predare, caii ferate de destinatie sau impotriva aceleia pe parcursul careia s-a produs faptul care a dat nastere actiunii.
Calea ferata de destinatie poate fi totusi chemata in judecata chiar daca nu a primit nici marfa, nici scrisoarea de trasura.
4.Daca reclamantul are de ales intre mai multe cai ferate, dreptul sau de optiune se stinge cind actiunea a fost intentata impotriva uneia dintre aceste cai ferate.
5.Actiunea judecatoreasca poate fi intentata impotriva unei alte cai ferate decit cele care sint mentionate la 1, 2 si 3, cind ea este formulata pe cale de cerere reconventionala sau de exceptie, intr-o instanta privitoare la o cerere principala intemeiata pe acelasi contract de transport.
Art. 44: Competenta
Actiunile judecatoresti intemeiate pe prezenta conventie nu pot fi introduse decit la judecatorul competent al statului de care depinde calea ferata chemata in judecata, afara numai daca nu se prevede altfel prin acordurile dintre state sau prin acte de concesiune.
Cind o intreprindere exploateaza retele autonome in mai multe state, fiecare dintre aceste retele este considerata, din punct de vedere al aplicarii prezentului articol, ca o cale ferata distincta.
Art. 45: Constatarea pierderii partiale sau a unei avarii suferite de o marfa
1.Cind o pierdere partiala sau o avarie este descoperita sau prezumata de calea ferata sau cind ea este invocata de catre cel indreptatit, calea ferata este obligata sa intocmeasca fara intirziere si pe cit posibil in prezenta acestuia un proces-verbal prin care sa se constate, potrivit cu natura pagubei, starea marfii, greutatea acesteia si, pe cit posibil, marimea pagubei, cauza acesteia si momentul in care ea s-a produs.
O copie de pe acest proces-verbal trebuie sa fie predata celui indreptatit.
2.Cind cel indreptatit nu este de acord cu constatarile din procesul-verbal, el poate cere constatarea judecatoreasca a starii si a greutatii marfii, precum si a cauzelor si a valorii pagubei; procedura este supusa legilor si regulamentelor statului unde are loc constatarea judecatoreasca.
Art. 46: Stingerea actiunii impotriva caii ferate
1.Primirea marfii de catre cel indreptatit stinge orice actiune izvorita din contractul de transport impotriva caii ferate pentru depasirea termenului de executare a contractului de transport, pierdere partiala sau avarie.
2.Cu toate acestea, actiunea nu se stinge:
a)daca cel indreptatit face dovada ca paguba a avut drept cauza un dol sau o culpa grava imputabile caii ferate;
b)in caz de reclamatie pentru depasirea termenului de executare a contractului de transport, cind reclamatia a fost facuta la una dintre caile ferate mentionate la art. 43 3, intr-un termen de cel mult 60 de zile, fara a socoti ziua in care cel indreptatit a primit marfa;
c)in caz de reclamatie pentru pierdere partiala sau avarie:
10.daca pierderea sau avaria a fost constatata conform art. 45, inainte ca cel indreptatit sa fi primit marfa;
20.daca constatarea care trebuie sa fie facuta, in conformitate cu art. 45,
a fost omisa numai din culpa caii ferate;
d)in caz de reclamatie pentru pagube neaparente, a caror existenta este constatata dupa primirea marfii de catre cel indreptatit, insa numai cu indeplinirea urmatoarelor doua conditii:
10.ca cererea de constatare, in conformitate cu art. 45, sa fie facuta de catre cel indreptatit de indata ce a descoperit paguba si cel mai tirziu in cele 7 zile care urmeaza primirii marfii; daca acest termen expira intr-o duminica sau intr-o zi de sarbatoare legala, expirarea lui se prelungeste pina la prima zi lucratoare urmatoare;
20.ca cel indreptatit sa dovedeasca ca paguba s-a produs in timpul dintre primirea la transport si eliberarea marfii.
3.Daca marfa a fost repredata in conditiile prevazute la art. 29 1, actiunile in daune pentru pierdere partiala sau avarie, izvorite din unul dintre contractele de transport anterioare, se sting ca si cind ar fi vorba de un singur contract.
Art. 47: Prescriptia actiunii
1.Actiunea izvorita din contractul de transport se prescrie prin trecerea unui an. Cu toate acestea, prescriptia este de 2 ani, in ceea ce priveste:
a)actiunea pentru plata unui ramburs incasat de catre calea ferata de la destinatar;
b)actiunea pentru plata unui rest din pretul unei vinzari efectuate de calea ferata;
c)actiunea intemeiata pe o paguba avind drept cauza un dol;
d)actiunea intemeiata pe un caz de frauda;
e)actiunea intemeiata pe unul dintre contractele de transport anterioare repredarii, in cazul prevazut la art. 29 1.
2.Prescriptia curge:
a)pentru actiunile in daune pentru pierdere partiala, avarie sau depasirea termenului de executare a contractului de transport: din ziua in care a avut loc eliberarea marfii;
b)pentru actiunile in daune pentru pierdere totala: din a 30-a zi care urmeaza dupa expirarea termenului de executare a contractului de transport;
c)pentru actiunile privind plata sau restituirea taxelor de transport, taxelor accesorii, altor taxe sau a suprataxelor ori pentru actiunile de rectificare in caz de aplicare neregulata a tarifului sau de greseli de calcul:
10.daca s-a facut plata: din ziua platii;
20.daca nu s-a facut plata: din ziua primirii marfii la transport, in cazul cind plata incumba predatorului sau din ziua in care destinatarul a scos scrisoarea de trasura de la casa, in cazul cind plata incumba acestuia;
30.daca este vorba de sume platite cu un buletin de francare: din ziua in care calea ferata a remis predatorului contul cheltuielilor prevazut la art. 177; in lipsa acestei remiteri, termenul pentru creantele caii ferate curge incepind din a 30-a zi dupa expirarea termenului de executare a contractului de transport;
d)pentru actiunile caii ferate privind restituirea unei sume platite de destinatar in locul predatorului, sau invers si pe care calea ferata este obligata sa o restituie celui indreptatit: din ziua in care a fost facuta cererea de restituire;
e)pentru actiunile referitoare la rambursele prevazute la art. 19: din a 30-a zi care urmeaza dupa expirarea termenului de executare a contractului de transport;
f)pentru actiunile privind plata restului unei vinzari: din ziua vinzarii;
g)pentru actiunile privind plata unui supliment de taxe reclamat de organele vamale sau alte autoritati administrative: din ziua cind vama sau aceste autoritati au facut cererea;
h)in toate celelalte cazuri: din ziua in care dreptul poate fi exercitat. Ziua indicata ca punct de incepere al prescriptiei nu este niciodata cuprinsa in termenul de prescriptie.
3.In caz de reclamatie administrativa adresata caii ferate in conformitate cu art. 41, prescriptia se suspenda pina in ziua cind calea ferata respinge in scris reclamatia si restituie documentele anexate la ea. In caz de acceptare partiala a reclamatiei, prescriptia nu reincepe sa curga decit pentru partea de reclamatie care a ramas in litigiu. Dovada primirii reclamatiei sau a raspunsului, precum si aceea a restituirii documentelor, sint in sarcina partii care invoca acest fapt.
Reclamatiile ulterioare, avind acelasi obiect, nu suspenda prescriptia.
4.Actiunea prescrisa nu mai poate fi exercitata nici chiar pe cale de cerere reconventionala sau de exceptie.
5.Sub rezerva dispozitiilor de mai sus, suspendarea si intreruperea prescriptiei sint reglementate de legile si regulamentele statului unde este introdusa actiunea.
CAPITOLUL 3:Lichidarea conturilor. Actiuni in regres intre caile ferate
Art. 48: Lichidarea conturilor intre caile ferate
1.Orice cale ferata care a incasat fie la predare, fie la destinatie, taxele sau alte creante care rezulta din contractul de transport, este obligata sa plateasca cailor ferate interesate partea ce le revine din aceste taxe si creante.
Modalitatile de plata se stabilesc prin intelegeri incheiate intre caile ferate.
2.Sub rezerva drepturilor sale impotriva predatorului, calea ferata de predare este raspunzatoare de taxele de transport si orice alte taxe pe care nu le-a incasat in cazul cind, potrivit scrisorii de trasura, predatorul le-a luat in sarcina sa.
3.In cazul cind calea ferata de destinatie elibereaza marfa fara a incasa taxele sau alte creante care rezulta din contractul de transport, ea este raspunzatoare fata de caile ferate precedente si fata de ceilalti interesati.
4.In cazul incetarii platilor din partea uneia dintre caile ferate, constatata de Oficiul central al transporturilor internationale pe caile ferate la cererea uneia dintre caile ferate creditoare, consecintele se suporta de toate celelalte cai ferate care au participat la transport, proportional cu partea lor din taxele de transport.
Dreptul de regres impotriva caii ferate a carei stare de incetare de plati a fost constatata ramine rezervat.
Art. 49: Regres in caz de despagubire pentru pierdere sau pentru avarie
1.Calea ferata care a platit o despagubire pentru o pierdere totala sau partiala ori pentru avaria marfii, potrivit dispozitiilor prezentei conventii, are drept de regres impotriva cailor ferate care au participat la transport, conform urmatoarelor dispozitii:
a)calea ferata din vina careia s-a produs paguba este singura raspunzatoare;
b)cind paguba a fost cauzata din vina mai multor cai ferate, fiecare dintre ele raspunde de paguba pe care a cauzat-o. Daca acest lucru nu se poate stabili, cuantumul despagubirii se repartizeaza intre ele, potrivit principiilor prevazute la lit. c);
c)daca nu se poate dovedi ca paguba a fost cauzata din vina uneia sau mai multor cai ferate, cuantumul despagubirii se repartizeaza intre toate caile ferate care au participat la transport, cu exceptia acelora care ar dovedi ca paguba nu s-a produs pe reteaua lor. Repartizarea se face proportional cu numarul de kilometri de distanta de aplicare a tarifelor.
2.In caz de insolvabilitate a uneia dintre caile ferate, partea care ii revine si care nu este platita de catre aceasta se repartizeaza intre toate celelalte cai ferate care au participat la transport, proportional cu numarul de kilometri de distanta de aplicare a tarifelor.
Art. 50: Actiuni in regres in caz de despagubire pentru depasirea termenului de executare a contractului de transport
1.Dispozitiile prevazute la art. 49 se aplica si in caz de despagubire platita pentru depasirea termenului de executare a contractului de transport.
Daca depasirea termenului de executare a contractului de transport a avut drept cauza nereguli constatate pe mai multe cai ferate, cuantumul despagubirii se repartizeaza intre aceste cai ferate proportional cu durata intirzierii pe retelele respective.
2.Termenele de executare a contractului de transport stabilite prin art. 11 se impart intre caile ferate care au participat la transport, in felul urmator:
a)intre doua cai ferate vecine:
10.termenul de expediere se imparte in parti egale;
20.termenul de transport se imparte proportional cu numarul de kilometri de distanta de aplicare a tarifelor pe fiecare dintre cele doua cai ferate;
b)intre trei sau mai multe cai ferate:
10.termenul de expediere se imparte in parti egale intre calea ferata de predare si calea ferata de destinatie;
20.o treime din termenul de transport se imparte in parti egale intre toate caile ferate participante;
30.restul de doua treimi ale termenului de transport se imparte proportional cu numarul de kilometri de distanta de aplicare a tarifelor, pe fiecare dintre aceste cai ferate.
3.Termenele suplimentare la care o cale ferata are dreptul se atribuie acestei cai ferate.
4.Timpul scurs intre predarea marfii catre calea ferata si inceperea termenului de expediere se atribuie exclusiv caii ferate de predare.
5.Impartirea de mai sus nu se ia in considerare decit in cazul cind termenul total de executare a contractului de transport nu a fost respectat.
Art. 51: Procedura actiunii in regres
1.Calea ferata impotriva careia se exercita una dintre actiunile in regres prevazute la art. 49 si 50 nu are niciodata caderea sa constate validitatea platii efectuate de catre administratia care exercita actiunea in regres, cind despagubirea a fost stabilita de catre o autoritate judecatoreasca dupa ce chemarea in judecata i-a fost notificata in forma cuvenita si a fost pusa in masura sa intervina in proces. Judecatorul sesizat cu actiunea principala stabileste, potrivit imprejurarilor de fapt, termenele acordate pentru notificare si pentru interventie.
2.Calea ferata care vrea sa-si exercite actiunea in regres trebuie sa-si formuleze cererea sa la una si aceeasi instanta impotriva tuturor cailor ferate interesate cu care nu a cazut de acord, sub sanctiunea de a pierde dreptul de regres impotriva acelora pe care nu le-a chemat in judecata.
3.Judecatorul trebuie sa hotarasca prin una si aceeasi hotarire asupra tuturor actiunilor in regres cu care este sesizat.
4.Caile ferate actionate nu mai pot exercita nici o actiune ulterioara in regres.
5.In instanta privitoare la cererea principala de despagubire nu este admis sa se formuleze cereri de chemare in garantie.
Art. 52: Competenta in materie de actiuni in regres
1.Judecatorul sediului caii ferate impotriva careia se exercita actiunea in regres este singurul competent pentru toate actiunile in regres.
2.In cazul cind actiunea in regres trebuie sa fie intentata impotriva mai multor cai ferate, calea ferata reclamanta are dreptul sa aleaga intre judecatorii competenti potrivi 1 pe acela caruia ii va prezenta cererea sa.
Art. 53: Intelegeri privitoare la actiuni in regres
Caile ferate pot deroga, prin intelegeri, de la normele referitoare la actiunile in regres reciproce reglementate la capitolul 3.