Capitolul 1 - Raspundere - Conventie din 1961 internationale privind transportul de marfuri pe caile ferate (CIM)

B.Of. 157

În vigoare
Versiune de la: 1 Aprilie 1992
CAPITOLUL 1:Raspundere
Art. 26: Raspunderea colectiva a cailor ferate
1.Calea ferata care a primit marfa la transport insotita de scrisoarea de trasura este raspunzatoare de executarea transportului, pe intregul parcurs, pina la eliberare.
2.Fiecare cale ferata urmatoare, prin insusi faptul luarii in primire a marfii cu scrisoare de trasura initiala, participa la contractul de transport, in conformitatea cu stipulatiile din acest document si preia obligatiile care rezulta din acesta, sub rezerva dispozitiilor art. 43 3 privind calea ferata de destinatie.
Art. 27: Intinderea raspunderii
1.Calea ferata este raspunzatoare pentru depasirea termenului de executare a contractului de transport, pentru paguba care rezulta din pierderea totala sau partiala a marfii, ca si pentru avariile suferite de aceasta, din momentul primirii la transport si pina la eliberare.
2.Calea ferata este scutita de aceasta raspundere daca depasirea termenului de executare a contractului de transport, pierderea sau avaria au avut drept cauza o culpa a celui indreptatit, o dispozitie a acestuia care nu a rezultat dintr-o culpa a caii ferate, un viciu propriu al marfii (deteriorarea interioara, pierderea din greutate etc.) sau imprejurari pe care calea ferata nu putea sa le evite si ale caror urmari nu le putea inlatura.
3.Calea ferata este scutita de aceasta raspundere cind pierderea sau avaria se datoreste riscurilor speciale inerente unuia sau mai multora dintre faptele de mai jos:
a)transport efectuat in vagon descoerit potrivit dispozitiilor aplicabile sau intelegerilor incheiate cu predatorul si mentionate in scrisoarea de trasura
b)lipsa sau defectuozitatea ambalajului pentru marfurile care prin natura lor sint expuse la pierderi din greutate sau avarii, daca nu sint ambalate sau sint rau ambalate;
c)operatii de incarcare efectuate de catre predator sau de descarcare efectuate de catre destinatar, potrivit dispozitiilor aplicabile sau intelegerilor incheiate cu predatorul si mentionate in scrisoarea de trasura sau intelegerilor incheiate cu destinatarul; - incarcarea intr-un vagon care prezinta un viciu aparent pentru predator sau incarcarea defectuoasa in cazul cind aceasta incarcare a fost efectuata de catre predator, potrivit dispozitiilor aplicabile sau intelegerilor incheiate cu predatorul si mentionate in scrisoarea de trasura;
d)indeplinirea de catre predator, destinatar sau un mandatar al unuia dintre ei, a formalitatilor cerute de organele vamale sau de alte autoritati administrative;
e)natura anumitor marfuri expuse din cauze inerente insesi acestei naturi, fie pierderii totale sau partiale, fie avariei, indeosebi prin spargere, ruginire, deteriorare interioara si spontana, uscare, imprastiere;
f)predarea la transport sub o denumire neregulata, inexacta sau incompleta a unor obiecte excluse de la transport; expedierea sub o denumire neregulata, inexacta sau incompleta, sau nerespectarea de catre predator a masurilor de siguranta prescrise pentru obiectele admise in anumite conditii;
g)transportul de animale vii;
h)transportul marfurilor care, potrivit prezentei conventii, dispozitiilor aplicabile sau intelegerilor incheiate cu predatorul si mentionate in scrisoarea de trasura, trebuie sa fie efectuate cu insotitor, in masura in care pierderea sau avaria rezulta dintr-un risc pe care insotirea avea drept scop sa-l inlature.
Art. 28: Sarcina probei
1.Proba ca depasirea termenului de executare a contractului de transport, pierderea sau avaria a avut drept cauza una dintre faptele prevazute la art. 27 2, cade in sarcina caii ferate.
2.In cazul cind calea ferata, tinind seama de imprejurarile de fapt, face dovada ca pierderea sa avaria a putut rezulta din unul sau mai multe dintre riscurile speciale prevazute la art. 27 3, exista prezumtia ca paguba a rezultat din aceste riscuri. Cel indreptatit pastreaza totusi dreptul de a face dovada ca paguba, in intregime sau in parte, nu a avut drept cauza unul dintre aceste riscuri.
Aceasta prezumtie nu este aplicabila in cazul prevazut la art. 27  3 lit.a), daca exista o lipsa cantitativa anormala sau o pierdere de colete.
Art. 29: Prezumtia in caz de repredare
1.In cazul cind un transport predat in conditiile prezentei conventii a fost repredat in conditiile aceleiasi conventii si daca o pierdere partiala sau o avarie s-a constatat dupa repredare, exista prezumtia ca paguba s-a produs in cursul ultimului contract de transport, daca sint indeplinite urmatoarele conditii:
a)transportul sa fi ramas tot timpul in paza caii ferate;
b)transportul sa fi fost repredat in aceeasi stare in care a sosit la statia de repredare.
2.Aceeasi prezumtie este aplicabila in cazul cind contractul de transport anterior repredarii nu era supus conventiei de fata, insa numai daca aceasta conventie ar fi fost aplicabila in cazul cind transportul s-ar fi efectuat direct intre prima statie de predare si ultima statie de destinatie.
Art. 30: Prezumtia de pierdere a marfii. Regasirea marfii
1.Cel indreptatit poate, fara a avea de facut alte dovezi, sa considere marfa ca pierduta daca ea nu a fost eliberata destinatarului sau tinuta la dispozitia acestuia in cele 30 de zile dupa implinirea termenului de executare a contractului de transport.
2.Cel indreptatit, primind plata despagubirii pentru marfa pierduta, poate cere in scris sa fie instiintat fara intirziere in cazul cind, in curs de un an de la plata despagubirii, marfa ar fi regasita. Despre aceasta cerere ii va fi eliberata o dovada scrisa.
3.In teremen de 30 de zile de la primirea acestei instiintari, cel indreptatit poate pretinde ca marfa sa-i fie eliberata la una dintre statiile de pe parcurs, in schimbul platii taxelor aferente transportului de la statia de predare pina la aceea unde are loc eliberarea, precum si in schimbul restituirii despagubirii pe care el a primit-o, din care se vor scadea, eventual, cheltuielile care au fost cuprinse in aceasta despagubire, raminind rezervate toate drepturile la despagubire pentru depesirea termenului de executare a contractului de transport prevazute la art. 34 si, daca este cazul, la art. 36.
4.In lipsa fie a cererii prevazute la 2, fie a instructiunilor date in termenul de 30 de zile prevazut la 3 sau daca marfa nu a fost regasita decit dupa trecerea unui an de la plata despagubirii, calea ferata dispune de aceasta potrivit cu legile si regulamentele statului de care depinde.
Art. 31: Cuantumul despagubirii in caz de pierdere a marfii
1.Cind, potrivit dispozitiilor prezentei conventii, calea ferata trebuie sa plateasca o despagubire pentru pierderea totala sau partiala a marfii, aceasta se calculeaza:
- dupa cursul bursei;
- in lipsa unui astfel de curs, dupa pretul curent al pietei;
- in lipsa si a unuia si a altuia, dupa valoarea uzuala.
Aceste elemente de calcul se raporteaza la marfuri de aceeasi natura si calitate, la locul si data la care marfa a fost primita la transport.
Cu toate acestea, sub rezerva limitarii prevazute la art. 35, despagubirea nu poate depasi 50 de franci de kilogram brut pe marfa lipsa.
In afara de aceasta se restituie taxele de transport, taxele vamale si alte sume platite cu ocazia transportului marfii pierdute, fara alte daune-interese.
2.Cind elementele care servesc ca baza la calculul despagubirii nu sint exprimate in moneda tarii unde este ceruta plata, convertirea se face dupa cursul din ziua si locul platii despagubirii.
Art. 32: Limitarea raspunderii in caz de pierdere din greutate in timpul transportului
1.La marfurile care, datorita naturii lor, sufera in mod obisnuit o pierdere din greutate prin simplul fapt al transportului, calea ferata nu raspunde, oricare ar fi parcursul efectuat, decit de acea parte din lipsa care depaseste toleranta prevazuta mai jos:
a)2% din greutate pentru marfurile lichide sau predate la transport in stare umeda, precum si pentru urmatoarele marfuri:
- Blanuri
- Carbuni si cocs.
- Chit (mastic) proaspat.
- Ciuperci proaspete.
- Coarne si copite.
- Coji.
- Fructe proaspete, uscate sau oparite.
- Grasimi.
- Hamei.
- Legume proaspete.
- Lemn colorant, sfarimat sau macinat.
- Lemn de reglisa.
- Lina.
- Oase intregi sau macinate.
- Par din coama sau coada (de cal).
- Par de porc.
- Pesti uscati.
- Piei netabacite.
- Piei tabacite.
- Radacini.
- Ramasite de piei (netabacite).
- Sare.
- Sapunuri si unsori consistente.
- Tendoane (zgirciuri) de animale.
- Turba.
- Tutun proaspat in foi.
- Tutun taiat.
b)1% pentru toate celelalte marfuri uscate supuse, de asemenea, pierderii din greutate in timpul parcursului.
2.Limitarea raspunderii prevazute la 1 nu poate fi invocata daca se face dovada, dupa imprejurarile de fapt, ca pierderea nu rezulta din cauzele care justifica toleranta.
3.In cazul cind se transporta mai multe colete cu o singura scrisoare de trasura, pierderea din greutate in timpul parcursului se calculeaza pentru fiecare colet, daca greutatea acestuia la predare s-a indicat separat in scrisoarea de trasura sau poate fi constatata in alt mod.
4.In caz de pierdere totala a marfii, la calcularea despagubirii nu se face nici o scadere pentru pierderea din greutate in timpul parcursului.
5.Dispozitiile prezentului articol nu deroga in nici un fel de la cele prevazute la art. 27 si 28.
Art. 33: Cuantumul despagubirii in caz de avarie a marfii
In caz de avarie, calea ferata este obligata sa plateasca suma egala cu scaderea din valoarea suferita de marfa, fara alte daune - interese. Aceasta suma se calculeaza aplicind la valoarea marfii, stabilita potrivit art. 31, procentul de depreciere la locul de destinatie. Se restituie in plus, in aceeasi proportie, taxele prevazute la art. 31  1 ultimul alineat.
Despagubirea nu poate insa depasi:
a)in cazul cind toata marfa este depreciata prin avarie, suma ce s-ar fi platit in caz de pierdere totala;
b)in cazul cind numai o parte din marfa este depreciata prin avarie, suma ce s-ar fi platit in caz de pierdere a partii depreciate.
Art. 34: Cuantumul despagubirii pentru depasirea termenului de executare a contractului de transport
1.In caz de depasire cu mai mult de 48 de ore a termenului de executare a contractului de transport si daca cel indreptatit nu dovedeste ca s-a produs o paguba din aceasta cauza, calea ferata este obligata sa restituie o zecime din taxa de transport, dar cel mult 50 franci de expeditie.
2.Daca se face dovada ca depasirea termenului de executare a contractului de transport a pricinuit o paguba, se va plati pentru aceasta paguba o despagubire care nu poate depasi dublul taxei de transport.
3.Despagubirile prevazute la 1 si 2 nu pot fi cumulate cu cele ce ar fi datorate pentru pierderea totala a marfii.
In caz de pierdere partiala ele se platesc, daca este cazul, pentru partea expeditiei care nu s-a pierdut.
In caz de avarie ele se cumuleaza, daca este cazul, cu despagubirea prevazuta la art. 33.
In orice caz, cumulul despagubirilor prevazute la  1 si 2 cu cele prevazute la art. 31 si 33 nu poate avea ca efect plata unei despagubiri totale mai mari decit aceea care s-ar datora in caz de pierdere totala a marfii.
Art. 35: Limitarea despagubirii prin anumite tarife
In cazul cind calea ferata acorda conditii speciale de transport (tarife speciale sau exceptionale) care comporta o reducere fata de taxa de transport calculata potrivit conditiilor normale (tarife generale), ea poate limita despagubirea datorata celui indreptatit in caz de depasire a termenului de executare a contractului de transport, de pierdere sau de avarie, cu conditia ca o asemenea limita sa fie prevazuta in tarif.
Daca limita astfel fixata rezulta dintr-un tarif aplicat numai pe o fractiune de parcurs, ea nu poate fi invocata decit daca faptul care a dat nastere la despagubire s-a produs pe aceasta fractiune din parcurs.
Art. 36: Cuantumul despagubirii in caz de declarare a interesului la eliberare
Daca s-a facut declararea interesului la eliberare in afara de despagubirile prevazute la art. 31, 33, 34, si, daca este cazul, la art. 35, se poate cere o despagubire pentru paguba suplimentara dovedita pina la concurenta sumei interesului la eliberare declarat.
Art. 37: Cuantumul despagubirii in caz de dol sau de culpa grava imputabila caii ferate
In toate cazurile cind depasirea termenului de executare a contractului de transport, pierderea totala sau partiala ori avaria suferita de marfa au drept cauza un dol sau o culpa grava imputabila caii ferate, cel indreptatit va fi integral despagubit pentru paguba dovedita. In caz de culpa grava, despagubirea este totusi limitata la dublul sumelor maxime prevazute la art. 31, 33, 34, 35 si 36.
Art. 38: Dobinzi la despagubiri. Restituirea despagubirilor
1.Cel indreptatit poate sa ceara o dobinda la despagubire. Aceste dobinzi, calculate in procent de 5% pe an, nu sint datorate decit daca despagubirea depaseste 10 franci de fiecare scrisoare de trasura; ele curg din ziua reclamatiei administrative prevazuta la art. 41 sau, daca nu s-a facut reclamatie, din ziua chemarii in judecata.
Daca cel indreptatit nu prezinta caii ferate documentele justificative necesare lichidarii definitive a reclamatiei, intr-un termen convenabil ce i-a fost fixat, dobinzile nu curg intre data expirarii termenului fixat si pina la prezentarea efectiva a documentelor.
2.Orice despagubire incasata fara a fi datorata trebuie sa fie restituita.
Art. 39: Raspunderea caii ferate pentru angajatii sai
Calea ferata raspunde pentru angajatii aflati in serviciul sau si pentru alte persoane pe care le foloseste in executarea unui transport cu care s-a obligat.
Totusi, daca angajatii caii ferate, la cererea unui interesat, intocmesc scrisorile de trasura, fac traduceri sau presteaza alte servicii care nu incumba caii ferate, ei sint considerati ca imputerniciti ai aceluia pentru care fac aceste servicii.
Art. 40: Exercitarea actiunilor extracontractuale
In toate cazurile reglementate prin prezenta conventie, orice actiune privind raspunderea, cu orice titlu ar fi, nu poate fi executata impotriva caii ferate decit in conditiile si limitele prevazute de aceasta conventie.
Aceeasi regula se aplica pentru orice actiune exercitata impotriva persoanelor pentru care calea ferata raspunde, potrivit art. 39.