Art. 27. - Art. 27: Intinderea raspunderii - Conventie din 1961 internationale privind transportul de marfuri pe caile ferate (CIM)

B.Of. 157

În vigoare
Versiune de la: 1 Aprilie 1992
Art. 27: Intinderea raspunderii
1.Calea ferata este raspunzatoare pentru depasirea termenului de executare a contractului de transport, pentru paguba care rezulta din pierderea totala sau partiala a marfii, ca si pentru avariile suferite de aceasta, din momentul primirii la transport si pina la eliberare.
2.Calea ferata este scutita de aceasta raspundere daca depasirea termenului de executare a contractului de transport, pierderea sau avaria au avut drept cauza o culpa a celui indreptatit, o dispozitie a acestuia care nu a rezultat dintr-o culpa a caii ferate, un viciu propriu al marfii (deteriorarea interioara, pierderea din greutate etc.) sau imprejurari pe care calea ferata nu putea sa le evite si ale caror urmari nu le putea inlatura.
3.Calea ferata este scutita de aceasta raspundere cind pierderea sau avaria se datoreste riscurilor speciale inerente unuia sau mai multora dintre faptele de mai jos:
a)transport efectuat in vagon descoerit potrivit dispozitiilor aplicabile sau intelegerilor incheiate cu predatorul si mentionate in scrisoarea de trasura
b)lipsa sau defectuozitatea ambalajului pentru marfurile care prin natura lor sint expuse la pierderi din greutate sau avarii, daca nu sint ambalate sau sint rau ambalate;
c)operatii de incarcare efectuate de catre predator sau de descarcare efectuate de catre destinatar, potrivit dispozitiilor aplicabile sau intelegerilor incheiate cu predatorul si mentionate in scrisoarea de trasura sau intelegerilor incheiate cu destinatarul; - incarcarea intr-un vagon care prezinta un viciu aparent pentru predator sau incarcarea defectuoasa in cazul cind aceasta incarcare a fost efectuata de catre predator, potrivit dispozitiilor aplicabile sau intelegerilor incheiate cu predatorul si mentionate in scrisoarea de trasura;
d)indeplinirea de catre predator, destinatar sau un mandatar al unuia dintre ei, a formalitatilor cerute de organele vamale sau de alte autoritati administrative;
e)natura anumitor marfuri expuse din cauze inerente insesi acestei naturi, fie pierderii totale sau partiale, fie avariei, indeosebi prin spargere, ruginire, deteriorare interioara si spontana, uscare, imprastiere;
f)predarea la transport sub o denumire neregulata, inexacta sau incompleta a unor obiecte excluse de la transport; expedierea sub o denumire neregulata, inexacta sau incompleta, sau nerespectarea de catre predator a masurilor de siguranta prescrise pentru obiectele admise in anumite conditii;
g)transportul de animale vii;
h)transportul marfurilor care, potrivit prezentei conventii, dispozitiilor aplicabile sau intelegerilor incheiate cu predatorul si mentionate in scrisoarea de trasura, trebuie sa fie efectuate cu insotitor, in masura in care pierderea sau avaria rezulta dintr-un risc pe care insotirea avea drept scop sa-l inlature.