Partea v - PARTICIPAREA LA PROGRAMELE UNIUNII, BUNA GESTIUNE FINANCIARĂ ŞI DISPOZIŢII FINANCIARE - Acord din 30-dec-2020 COMERCIAL ŞI DE COOPERARE ÎNTRE UNIUNEA EUROPEANĂ ŞI COMUNITATEA EUROPEANĂ A ENERGIEI ATOMICE, PE DE O PARTE, ŞI REGATUL UNIT AL MARII BRITANII ŞI IRLANDEI DE NORD, PE DE ALTĂ PARTE

Acte UE

Jurnalul Oficial 444L

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 23 Februarie 2021
PARTEA V:PARTICIPAREA LA PROGRAMELE UNIUNII, BUNA GESTIUNE FINANCIARĂ ŞI DISPOZIŢII FINANCIARE
Art. 1: Articolul UNPRO.0.1: Domeniu de aplicare
1.Prezenta parte se aplică participării Regatului Unit la programele Uniunii, precum şi la activităţile şi serviciile desfăşurate în cadrul acestora, la care părţile au convenit că participă Regatul Unit.
2.Prezenta parte nu se aplică participării Regatului Unit la programele de coeziune din cadrul obiectivului de cooperare teritorială europeană sau la alte programe similare cu acelaşi obiectiv, care are loc în temeiul actelor de bază adoptate de una sau mai multe instituţii ale Uniunii aplicabile programelor respective.
Condiţiile aplicabile participării la programele menţionate la primul paragraf sunt specificate în actul de bază corespunzător şi în acordul de finanţare încheiat în temeiul acestuia. Părţile convin asupra unor dispoziţii cu efecte similare celor din capitolul doi [Buna gestiune financiară] referitoare la participarea Regatului Unit la aceste programe.
Art. 2: Articolul UNPRO.0.2: Definiţii
În sensul prezentei părţi, se aplică următoarele definiţii:
(a)“act de bază” înseamnă:
(i)un act adoptat de una sau mai multe instituţii ale Uniunii de instituire a unui program sau a unei activităţi, care oferă temeiul juridic pentru o acţiune sau pentru executarea cheltuielilor corespunzătoare înregistrate în bugetul Uniunii sau a garanţiei bugetare garantate din bugetul Uniunii, inclusiv orice modificare adusă acestuia şi orice acte relevante adoptate de o instituţie a Uniunii care completează sau pun în aplicare actul respectiv, cu excepţia celor prin care se adoptă programe de lucru; sau
(ii)un act adoptat de una sau mai multe instituţii ale Uniunii de instituire a unei activităţi finanţate din bugetul Uniunii, alta decât programele;
(b)“acord de finanţare” înseamnă acorduri referitoare la programe şi activităţi ale Uniunii derulate în temeiul protocolului I, prin care se execută fondurile Uniunii, de exemplu acordurile de grant, acordurile de contribuţie, acordurile-cadru de parteneriat financiar, convenţiile de finanţare şi acordurile de garantare.
(c)“alte norme referitoare la executarea programului sau a activităţii Uniunii” înseamnă normele prevăzute în Regulamentul (UE, Euratom) 2018/1046 al Parlamentului European şi al Consiliului85 (“ Regulamentul financiar”) care se aplică bugetului general al Uniunii şi în programul de lucru sau în cererile de exprimare a interesului ori în alte proceduri de atribuire ale Uniunii;
85Regulamentul (UE, Euratom) 2018/1046 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 iulie 2018 privind normele financiare aplicabile bugetului general al Uniunii, de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1296/2013, (UE) nr. 1301/2013, (UE) nr. 1303/2013, (UE) nr. 1304/2013, (UE) nr. 1309/2013, (UE) nr. 1316/2013, (UE) nr. 223/2014, (UE) nr. 283/2014 şi a Deciziei 541/2014/UE şi de abrogare a Regulamentului (UE, Euratom) nr. 966/2012 (JO UE L 193, 30.7.2018, p. 1).
(d)“Uniune” înseamnă Uniunea sau Comunitatea Europeană a Energiei Atomice ori ambele, în funcţie de context;
(e)“procedură de atribuire a Uniunii” înseamnă o procedură de atribuire a fondurilor Uniunii lansată de Uniune sau de persoane ori entităţi cărora li s-a încredinţat sarcina executării fondurilor Uniunii;
(f)“entitate din Regatul Unit” înseamnă orice tip de entitate, fie ea persoană fizică, persoană juridică sau alt tip de entitate, care poate participa la activităţile unui program sau ale unei activităţi a Uniunii în conformitate cu actul de bază şi care îşi are reşedinţa sau sediul în Regatul Unit.
Art. 3: Articolul UNPRO.1.3: Stabilirea participării
1.Regatul Unit participă şi contribuie la programele şi activităţile Uniunii sau, în cazuri excepţionale, la părţile din programele sau activităţile Uniunii care sunt deschise participării sale şi care sunt enumerate în Protocolul I [Programe şi activităţi la care participă Regatul Unit].
2.Protocolul I este convenit între părţi. Protocolul I se adoptă şi poate fi modificat de Comitetul specializat privind participarea la programele Uniunii.
3.Protocolul I:
(a)identifică programele Uniunii, activităţile Uniunii sau, în cazuri excepţionale, părţile din programele sau activităţile Uniunii la care participă Regatul Unit;
(b)stabileşte durata participării, adică perioada de timp în care Regatul Unit şi entităţile din Regatul Unit pot solicita să beneficieze de fondurile Uniunii sau li se poate încredinţa sarcina executării fondurilor Uniunii;
(c)stabileşte condiţiile specifice de participare a Regatului Unit şi a entităţilor din Regatul Unit, inclusiv modalităţile specifice de punere în aplicare a condiţiilor financiare prevăzute la articolul UNPRO.2.1 [Condiţii financiare], modalităţile specifice ale mecanismului de corecţie prevăzut la articolul UNPRO.2.2 [Programe cărora li se aplică un mecanism de corecţie automată] şi condiţiile de participare la structurile create în vederea executării acestor programe sau activităţi ale Uniunii. Aceste condiţii trebuie să fie conforme cu prezentul acord, cu actele de bază şi cu actele adoptate de una sau mai multe instituţii ale Uniunii prin care se instituie aceste structuri;
(d)dacă este cazul, stabileşte cuantumul contribuţiei Regatului Unit la un program al Uniunii executat printr-un instrument financiar sau printr-o garanţie bugetară şi, după caz, modalităţile specifice menţionate la articolul UNPRO.2.3 [Finanţarea acordată în legătură cu programe executate prin instrumente financiare sau garanţii bugetare].
Art. 4: Articolul UNPRO.1.4: Respectarea normelor privind programele
1.Regatul Unit participă la programele şi activităţile Uniunii sau la părţile acestora enumerate în Protocolul I, cu respectarea termenelor şi condiţiilor stabilite în prezentul acord, în actele de bază şi în alte norme referitoare la executarea programelor şi a activităţilor Uniunii.
2.Termenele şi condiţiile menţionate la alineatul (1) includ:
(a)eligibilitatea entităţilor din Regatul Unit şi orice alte condiţii de eligibilitate legate de Regatul Unit, în special referitoare la origine, la locul desfăşurării activităţii sau la naţionalitate;
(b)termenele şi condiţiile aplicabile depunerii, evaluării şi selecţiei candidaturilor, precum şi cele aplicabile executării acţiunilor de către entităţile eligibile din Regatul Unit.
3.Termenele şi condiţiile menţionate la alineatul (2) litera (b) sunt echivalente celor aplicabile entităţilor eligibile din statele membre, mai puţin în cazuri excepţionale justificate în mod corespunzător, prevăzute în termenele şi condiţiile menţionate la alineatul (1). Oricare dintre părţi poate aduce în atenţia Comitetului specializat privind participarea la programele Uniunii necesitatea de a purta o discuţie cu privire la excluderile justificate în mod corespunzător.
Art. 5: Articolul UNPRO.1.5: Condiţii de participare
1.Participarea Regatului Unit la un program sau la o activitate a Uniunii ori la părţi ale acestora, menţionată la articolul UNPRO.0.1 [Domeniu de aplicare] este supusă îndeplinirii de către Regatul Unit a următoarelor condiţii:
(a)să depună toate eforturile, în cadrul legislaţiei sale interne, pentru a facilita intrarea şi şederea persoanelor care participă la executarea acestor programe şi activităţi sau a unor părţi ale acestora, inclusiv a studenţilor, cercetătorilor, stagiarilor sau voluntarilor;
(b)să se asigure, în măsura în care acest lucru ţine de competenţa autorităţilor Regatului Unit, că acordarea accesului în Regatul Unit la servicii care sunt direct legate de executarea programelor sau a activităţilor pentru persoanele menţionate la litera (a) este supusă aceloraşi condiţii ca cele aplicate resortisanţilor Regatului Unit, inclusiv în ceea ce priveşte eventualele taxe;
(c)în ceea ce priveşte participarea care implică schimbul de informaţii clasificate sau sensibile neclasificate sau accesul la astfel de informaţii, să stabilească acorduri corespunzătoare în conformitate cu articolul FINPROV.6 [Informaţii clasificate şi informaţii sensibile neclasificate].
2.În ceea ce priveşte participarea Regatului Unit la un program sau la o activitate a Uniunii ori la părţi ale acestora, astfel cum se menţionează la articolul UNPRO.0.1 [Domeniu de aplicare], Uniunea şi statele sale membre:
(a)depun toate eforturile, în cadrul legislaţiei Uniunii sau a statelor membre, pentru a facilita intrarea şi şederea resortisanţilor Regatului Unit care participă la executarea acestor programe şi activităţi sau a unor părţi ale acestora, inclusiv a studenţilor, cercetătorilor, stagiarilor sau voluntarilor;
(b)se asigură, în măsura în care acest lucru ţine de competenţa autorităţilor Uniunii şi a statelor sale membre, că acordarea accesului în Uniunea Europeană la servicii care sunt direct legate de executarea programelor sau a activităţilor pentru resortisanţii Regatului Unit menţionaţi la litera (a) este supusă aceloraşi condiţii ca cele aplicate cetăţenilor Uniunii, inclusiv în ceea ce priveşte eventualele taxe.
3.Protocolul I poate stabili condiţii specifice suplimentare referitoare la prezentul articol care sunt necesare pentru participarea Regatului Unit la un program sau la o activitate a Uniunii sau la părţi ale acestora.
4.Prezentul articol nu aduce atingere articolului UNPRO.1.4 [Respectarea normelor privind programele].
5.Prezentul articol şi articolul UNPRO.3.1 [Suspendarea participării Regatului Unit la un program al Uniunii de către Uniune] nu aduc atingere nici eventualelor acorduri încheiate între Regatul Unit şi Irlanda cu privire la zona comună de călătorie.
Art. 6: Articolul UNPRO.1.6: Participarea Regatului Unit la guvernanţa programelor sau a activităţilor
1.Reprezentanţilor sau experţilor Regatului Unit ori experţilor desemnaţi de Regatul Unit li se va permite să participe, în calitate de observatori, cu excepţia cazului în care discuţiile privesc aspecte rezervate doar statelor membre sau referitoare la un program sau o activitate la care Regatul Unit nu participă, la lucrările comitetelor, la reuniunile grupurilor de experţi sau la alte reuniuni similare la care iau parte reprezentanţi sau experţi ai statelor membre sau experţi desemnaţi de statele membre şi care acordă asistenţă Comisiei Europene în ceea ce priveşte executarea şi gestionarea programelor, a activităţilor ori a unor părţi ale acestora la care Regatul Unit participă în conformitate cu articolul UNPRO.0.1 [Domeniu de aplicare] sau care sunt instituite de Comisia Europeană în vederea punerii în aplicare a legislaţiei Uniunii în raport cu aceste programe, activităţi sau părţi ale acestora. Reprezentanţii sau experţii Regatului Unit ori experţii desemnaţi de Regatul Unit nu sunt prezenţi în momentul votului. Regatul Unit este informat cu privire la rezultatul votului.
2.În cazul în care naţionalitatea nu este un criteriu de desemnare a experţilor sau a evaluatorilor, aceasta nu poate să fie un motiv de excludere a resortisanţilor Regatului Unit.
3.Sub rezerva condiţiilor de la alineatul (1), participarea reprezentanţilor Regatului Unit la reuniunile menţionate la alineatul (1) sau la alte reuniuni legate de executarea programelor sau a activităţilor este supusă aceloraşi reguli şi proceduri ca cele aplicabile reprezentanţilor statelor membre, în special în ceea ce priveşte dreptul de a lua cuvântul, primirea de informaţii şi de documente, mai puţin cele legate de aspecte care sunt rezervate doar statelor membre ori care privesc un program sau o activitate la care Regatul Unit nu participă, şi rambursarea cheltuielilor de călătorie şi de întreţinere.
4.Protocolul I poate defini modalităţi suplimentare referitoare la participarea experţilor, precum şi la participarea Regatului Unit la consiliile de conducere şi la structurile create în scopul executării programelor sau activităţilor Uniunii definite în Protocolul I.
Art. 7: Articolul UNPRO.2.1: Condiţii financiare
1.Participarea Regatului Unit sau a entităţilor din Regatul Unit la programele sau activităţile
Uniunii ori la părţi ale acestora este condiţionată de plata de către Regatul Unit a unei contribuţii financiare la fondurile respective în cadrul bugetului Uniunii.
2.Contribuţia financiară reprezintă suma dintre:
(a)o taxă de participare; şi
(b)o contribuţie operaţională.
3.Contribuţia financiară ia forma unei plăţi anuale efectuate în una sau mai multe tranşe.
4.Fără a aduce atingere articolului UNPRO.8 [Taxă de participare în perioada 2021-2026], taxa de participare este de 4 % din contribuţia operaţională anuală şi nu face obiectul unor ajustări retroactive, mai puţin în cazul suspendării participării în temeiul articolului UNPRO.3.1 alineatul (7) litera (b) [Suspendarea participării Regatului Unit la un program al Uniunii de către Uniune] şi al încetării participării în temeiul articolului UNPRO.3.3 alineatul (6) litera (c) [Încetarea participării la un program sau o activitate a Uniunii în cazul unei modificări substanţiale aduse programelor Uniunii]. Începând din 2028, nivelul taxei de participare poate fi ajustat de Comitetul specializat privind participarea la programele Uniunii.
5.Contribuţia operaţională acoperă cheltuielile operaţionale şi de sprijin şi se adaugă, atât ca credite de angajament, cât şi ca credite de plată, sumelor înscrise în bugetul Uniunii adoptat definitiv pentru programele sau activităţile ori, în mod excepţional, pentru părţile acestora, majorate, după caz, cu veniturile alocate externe care nu rezultă din contribuţiile financiare la programele şi activităţile Uniunii ale altor donatori, astfel cum sunt definite în Protocolul I.
6.Contribuţia operaţională se bazează pe o cheie de contribuţie definită ca raportul dintre produsul intern brut (PIB) al Regatului Unit la preţurile pieţei şi PIB-ul Uniunii la preţurile pieţei. PIB- ul la preţurile pieţei care urmează să fie aplicat corespunde cifrelor cele mai recente disponibile la data de 1 ianuarie a anului în care se efectuează plata anuală, furnizate de Oficiul pentru Statistică al Uniunii Europene (EUROSTAT), de îndată ce se aplică acordul menţionat la articolul UNPRO.5.2 [Cooperarea în domeniul statistic] şi în conformitate cu regulile stabilite de acest acord. Înainte de aplicarea acestui acord, PIB-ul Regatului Unit este cel stabilit pe baza datelor furnizate de Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE).
7.Contribuţia operaţională se bazează pe aplicarea cheii de contribuţie la creditele de angajament iniţiale, majorate astfel cum se descrie la alineatul (5), înscrise în bugetul Uniunii adoptat definitiv pentru exerciţiul financiar aplicabil pentru finanţarea programelor sau a activităţilor Uniunii ori, în mod excepţional, a unor părţi ale acestora, la care participă Regatul Unit.
8.Contribuţia operaţională la un program, o activitate sau o parte a acestora corespunzătoare unui an N poate fi ajustată retroactiv către valoarea superioară sau inferioară în exerciţiul financiar consecutiv sau în exerciţiile financiare consecutive, pe baza angajamentelor bugetare asumate cu privire la creditele de angajament corespunzătoare exerciţiului respectiv, a executării acestora prin angajamente juridice şi a dezangajării acestora.
Prima ajustare se efectuează în anul N+1, când contribuţia iniţială este ajustată către valoarea superioară sau inferioară cu diferenţa dintre contribuţia iniţială şi o contribuţie ajustată, calculată prin aplicarea cheii de contribuţie a anului N la suma dintre:
(a)cuantumul angajamentelor bugetare asumate cu privire la creditele de angajament autorizate în anul N în bugetul votat al Uniunii Europene şi la creditele de angajament corespunzătoare dezangajărilor puse din nou la dispoziţie; şi
(b)orice credite din venituri alocate externe care nu rezultă din contribuţiile financiare la programele şi activităţile Uniunii ale altor donatori, astfel cum sunt definite în Protocolul I, şi care erau disponibile la sfârşitul anului N.
În fiecare an ulterior, până când sunt plătite sau dezangajate toate angajamentele bugetare finanţate din creditele de angajament care provin din anul N şi cel târziu la 3 ani după încheierea programului sau a cadrului financiar multianual corespunzător anului N, oricare dintre aceste date este mai apropiată, Uniunea calculează o ajustare a contribuţiei corespunzătoare anului N prin reducerea contribuţiei Regatului Unit cu cuantumul obţinut prin aplicarea cheii de contribuţie a anului N la dezangajările efectuate în fiecare an cu privire la angajamentele din anul N finanţate din bugetul Uniunii sau din dezangajările puse din nou la dispoziţie.
În cazul în care creditele din veniturile alocate externe care nu rezultă din contribuţiile financiare la programele şi activităţile Uniunii din partea altor donatori, astfel cum sunt definite în Protocolul I, sunt anulate, contribuţia Regatului Unit se reduce cu cuantumul obţinut prin aplicarea cheii de contribuţie corespunzătoare anului N la suma anulată.
În anul N+2 sau în anii următori, după efectuarea ajustărilor menţionate la al doilea, al treilea şi al patrulea paragraf, contribuţia Regatului Unit pentru anul N se reduce, de asemenea, cu cuantumul obţinut prin înmulţirea contribuţiei Regatului Unit pentru anul N cu raportul dintre:
a)angajamentele juridice din anul N, finanţate din creditele de angajament disponibile în anul N, şi care rezultă din procedurile de atribuire competitivă,
(i)din care au fost excluse Regatul Unit şi entităţile din Regatul Unit, sau
(ii)pentru care Comitetul specializat privind participarea la programele Uniunii a decis, în conformitate cu procedura stabilită la articolul UNPRO.2.1a [Cvasiexcluderea de la procedura de atribuire competitivă a granturilor], că a existat o cvasiexcludere a Regatului Unit sau a entităţilor din Regatul Unit sau
(iii)pentru care termenul de depunere a candidaturilor a expirat în timpul suspendării menţionate la articolul UNPRO.3.1 [Suspendarea participării Regatului Unit la un program al Uniunii de către Uniunea Europeană] sau după ce a intrat în vigoare încetarea menţionată la articolul UNPRO.3.3 [Încetarea participării la un program în cazul unei modificări substanţiale aduse unui program al Uniunii] sau
(iv)pentru care participarea Regatului Unit şi a entităţilor din Regatul Unit a fost limitată în conformitate cu articolul UNPRO.3.5 alineatul (3) [Evaluarea majorărilor financiare]; şi
b)cuantumul total al angajamentelor juridice finanţate din orice credite de angajament din anul N.
Acest cuantum al angajamentelor juridice se calculează luând în considerare toate angajamentele bugetare asumate în anul N şi scăzând dezangajările efectuate în raport cu angajamentele respective în anul N+1.
9.Uniunea furnizează Regatului Unit, la cerere, informaţii referitoare la participarea sa financiară, astfel cum este inclusă în informaţiile bugetare, contabile, privind performanţa şi evaluarea furnizate autorităţilor bugetare şi de descărcare de gestiune ale Uniunii cu privire la programele sau activităţile Uniunii la care participă Regatul Unit. Aceste informaţii sunt furnizate cu respectarea, în mod corespunzător, a regulilor în materie de confidenţialitate şi protecţie a datelor ale Uniunii şi ale Regatului Unit şi nu aduce atingere informaţiilor pe care Regatul Unit este îndreptăţit să le primească în temeiul capitolului doi [Buna gestiune financiară] din prezenta parte.
10.Toate contribuţiile Regatului Unit sau plăţile efectuate de Uniune şi calcularea sumelor datorate sau care trebuie primite se fac în euro.
11.Sub rezerva alineatului (5) şi a alineatului (8) al doilea paragraf al prezentului articol, dispoziţiile detaliate privind punerea în aplicare a prezentului articol sunt prevăzute în ANEXA UNPRO-1 [Punerea în aplicare a condiţiilor financiare]. Anexa UNPRO-1 poate fi modificată de Comitetul specializat privind participarea la programele Uniunii.
Art. 8: Articolul UNPRO.2.1a: Cvasiexcluderea de la procedura de atribuire competitivă a granturilor
1.În cazul în care Regatul Unit consideră că anumite condiţii prevăzute în cadrul unei proceduri de atribuire competitivă a granturilor echivalează cu o cvasiexcludere a entităţilor din Regatul Unit, Regatul Unit notifică acest lucru Comitetului specializat privind participarea la programele Uniunii înainte de termenul de depunere a candidaturilor la procedura în cauză şi furnizează o justificare în acest sens. În termen de trei luni de la termenul de depunere a candidaturilor în cadrul procedurii de atribuire respective, Comitetul specializat privind participarea la programele Uniunii examinează notificarea menţionată la alineatul (1), cu condiţia ca rata de participare a entităţilor din Regatul Unit la procedura de atribuire să fie cu cel puţin 25 % mai mică decât:
(a)rata medie de participare a entităţilor din Regatul Unit la proceduri de atribuire competitivă similare care nu conţin o astfel de condiţie şi care au fost lansate în cei 3 ani care precedă notificarea; sau
(b)în absenţa unor proceduri de atribuire competitivă similare, rata medie de participare a entităţilor din Regatul Unit la toate procedurile de atribuire competitivă lansate în cadrul programului respectiv sau al programului anterior, după caz, în cei 3 ani care precedă notificarea.
3.Comitetul specializat privind participarea la programele Uniunii decide, până la sfârşitul perioadei menţionate la alineatul (2), dacă a existat o cvasiexcludere a entităţilor din Regatul Unit de la procedura de atribuire în cauză, în lumina justificării oferite de Regatul Unit în temeiul alineatului (1) şi a ratei efective de participare la procedura de atribuire în cauză.
4.În sensul alineatelor (2) şi (3), rata de participare este raportul dintre numărul de candidaturi depuse de entităţile din Regatul Unit şi numărul total de candidaturi depuse în cadrul aceleiaşi proceduri de atribuire.
Art. 9: Articolul UNPRO.2.2: Programe cărora li se aplică un mecanism de corecţie automată
1.Se aplică un mecanism de corecţie automată cu privire la programele Uniunii, activităţile Uniunii sau părţile acestora pentru care se prevede aplicarea unui mecanism de corecţie automată în Protocolul I. Aplicarea acestui mecanism de corecţie automată poate fi limitată la părţile programului sau ale activităţii specificate în Protocolul I care sunt executate prin granturi pentru care se organizează proceduri de atribuire competitivă. Norme detaliate privind identificarea părţilor programului sau ale activităţii cărora li se aplică sau nu mecanismul de corecţie automată pot fi stabilite în Protocolul I.
2.Valoarea corecţiei automate pentru un program sau o activitate ori părţi ale acestora este diferenţa dintre cuantumurile iniţiale ale angajamentelor juridice asumate efectiv cu Regatul Unit sau cu entităţi din Regatul Unit, finanţate din creditele de angajament ale anului în cauză, şi contribuţia operaţională corespunzătoare plătită de Regatul Unit, ajustată în temeiul articolului UNPRO.2.1 alineatul (8) [Condiţii financiare], excluzând cheltuielile de sprijin, care vizează aceeaşi perioadă, în cazul în care valoarea respectivă este pozitivă.
3.Orice valoare menţionată la alineatul (2) al prezentului articol care, pentru fiecare dintre doi ani consecutivi, depăşeşte 8 % din contribuţia corespunzătoare a Regatului Unit la program, astfel cum a fost ajustată în temeiul articolului UNPRO.2.1 alineatul (8) [Condiţii financiare], este datorată de către Regatul Unit ca o contribuţie suplimentară în cadrul mecanismului de corecţie automată pentru fiecare din aceşti doi ani.
4.Norme detaliate privind stabilirea cuantumurilor relevante ale angajamentelor juridice menţionate la alineatul (2) al prezentului articol, inclusiv în cazul consorţiilor, şi privind calcularea corecţiei automate pot fi stabilite în Protocolul I.
Art. 10: Articolul UNPRO.2.3: Finanţare acordată în legătură cu programe executate prin instrumente financiare sau garanţii bugetare
1.În cazul în care Regatul Unit participă la un program al Uniunii, o activitate a Uniunii ori părţi ale acestora care sunt executate prin intermediul unui instrument financiar sau al unei garanţii bugetare, contribuţia Regatului Unit la programele executate prin intermediul instrumentelor financiare sau al garanţiilor bugetare din bugetul Uniunii Europene executat în temeiul titlului X din Regulamentul financiar aplicabil bugetului general al Uniunii se plăteşte în numerar. Suma care reprezintă contribuţia în numerar măreşte garanţia bugetară a Uniunii sau pachetul financiar al instrumentului financiar.
2.În cazul în care Regatul Unit participă la un program menţionat la alineatul (1) care este executat de Grupul Băncii Europene de Investiţii, dacă Grupul Băncii Europene de Investiţii trebuie să acopere pierderi care nu sunt acoperite de garanţia furnizată de bugetul Uniunii, Regatul Unit plăteşte Grupului Băncii Europene de investiţii un procent din aceste pierderi egal cu raportul dintre produsul intern brut la preţurile pieţei al Regatului Unit şi suma produsului intern brut la preţurile pieţei al statelor membre, al Regatului Unit şi al oricărei alte ţări terţe care participă la programul respectiv. Produsele interne brute la preţurile pieţei care urmează să fie aplicate corespund cifrelor celor mai recente, disponibile la data de 1 ianuarie a anului în care se efectuează plata anuală, furnizate de EUROSTAT, de îndată ce se aplică acordul menţionat la articolul UNPRO.5.2 [Cooperarea în domeniul statistic] şi în conformitate cu regulile stabilite de acest acord. Înainte de aplicarea acestui acord, PIB-ul Regatului Unit este cel stabilit pe baza datelor furnizate de OCDE.
3.După caz, modalităţile de punere în aplicare a prezentului articol, în special în vederea asigurării faptului că Regatul Unit îşi primeşte partea care i se cuvine din contribuţiile neutilizate la garanţiile bugetare şi la instrumentele financiare, sunt specificate în detaliu în Protocolul I.
Art. 11: Articolul UNPRO.3.1: Suspendarea participării Regatului Unit la un program al Uniunii de către Uniune
1.Uniunea Europeană poate să suspende în mod unilateral aplicarea Protocolului I în ceea ce priveşte unul sau mai multe programe ale Uniunii, activităţi ale Uniunii sau, în mod excepţional, părţi ale acestora, în conformitate cu prezentul articol, în cazul în care Regatul Unit nu îşi plăteşte contribuţia financiară în conformitate cu secţiunea 2 [Norme privind finanţarea participării la programele Uniunii] din prezentul capitol sau în cazul în care Regatul Unit introduce modificări semnificative cu privire la una dintre condiţiile următoare, care existau atunci când a fost convenită şi inclusă în Protocolul I participarea Regatului Unit la program, la activitate sau, în mod excepţional, la părţi ale acestora, şi în cazul în care aceste modificări au un impact semnificativ asupra executării programului sau activităţii în cauză:
(a)sunt aduse modificări în ceea ce priveşte condiţiile de intrare şi de şedere în Regatul Unit a persoanelor care participă la executarea acestor programe şi activităţi sau a unor părţi ale acestora, inclusiv a studenţilor, cercetătorilor, stagiarilor sau voluntarilor. Acest lucru se aplică, în special, în cazul în care Regatul Unit introduce, în legislaţia sa internă cu privire la condiţiile de intrare şi de şedere în Regatul Unit a acestor persoane, o modificare prin care se discriminează între statele membre.
(b)sunt aduse modificări în ceea ce priveşte impunerile financiare, inclusiv taxele şi comisioanele, care se aplică persoanelor menţionate la litera (a) a prezentului alineat în vederea desfăşurării activităţilor pe care acestea trebuie să le desfăşoare pentru executarea programului;
(c)sunt aduse modificări în ceea ce priveşte condiţiile menţionate la articolul UNPRO.1.5 alineatul (3) [Condiţii de participare].
2.Uniunea Europeană notifică Comitetului specializat privind participarea la programele Uniunii intenţia sa de a suspenda participarea Regatului Unit la programul sau activitatea în cauză. Uniunea precizează programele care fac obiectul suspendării şi oferă o justificare corespunzătoare în acest sens. Cu excepţia cazului în care Uniunea îşi retrage notificarea, suspendarea intră în vigoare la 45 de zile de la data transmiterii notificării de către Uniune. Data la care intră în vigoare suspendarea constituie data de referinţă pentru suspendare în sensul prezentului articol.
Înainte de notificare şi suspendare, precum şi în timpul perioadei de suspendare, Comitetul specializat privind participarea la programele Uniunii poate purta discuţii cu privire la măsurile adecvate pentru evitarea sau ridicarea suspendării. În cazul în care Comitetul specializat privind participarea la programele Uniunii ajunge la un acord prin care se evită suspendarea în termenul menţionat la primul paragraf, suspendarea nu intră în vigoare.
În orice caz, Comitetul specializat privind participarea la programele Uniunii se întruneşte în cursul acestei perioade de 45 de zile pentru a discuta acest aspect.
3.Începând cu data de referinţă pentru suspendare, Regatul Unit nu mai este considerat ţară participantă la programul Uniunii, activitatea Uniunii sau partea acestora care face obiectul suspendării şi, mai ales, Regatul Unit sau entităţile din Regatul Unit nu mai sunt eligibile, în conformitate cu condiţiile stabilite la articolul UNPRO.1.4 [Respectarea normelor privind programele] şi în Protocolul I, să participe la procedurile de atribuire ale Uniunii care nu erau încă încheiate la data respectivă. O procedură de atribuire este considerată încheiată atunci când, în urma procedurii respective, se asumă angajamente juridice.
4.Suspendarea nu afectează angajamentele juridice asumate înainte de data de referinţă pentru suspendare. Prezentul acord continuă să se aplice acestor angajamente juridice.
5.Regatul Unit informează Uniunea Europeană de îndată ce consideră că a fost restabilită conformitatea cu condiţiile de participare şi furnizează Uniunii toate dovezile relevante în acest scop.
În termen de 30 de zile de la această notificare, Uniunea evaluează chestiunea şi poate, în acest scop, să solicite Regatului Unit să prezinte dovezi suplimentare. Intervalul de timp necesar pentru a furniza aceste dovezi suplimentare nu este luat în considerare la calcularea perioadei totale de evaluare.
În cazul în care constată că a fost restabilită conformitatea cu condiţiile de participare, Uniunea notifică Comitetului specializat privind participarea la programele Uniunii că ridică suspendarea. Ridicarea suspendării intră în vigoare în ziua următoare datei notificării.
În cazul în care Uniunea constată că nu a fost restabilită conformitatea cu condiţiile de participare, suspendarea rămâne în vigoare.
6.Regatul Unit este considerat din nou ţară participantă la programul Uniunii sau la activitatea Uniunii în cauză şi, mai ales, Regatul Unit şi entităţile din Regatul Unit sunt din nou eligibile, conform condiţiilor prevăzute la articolul UNPRO.1.4 [Respectarea normelor privind programele] şi în Protocolul I, să participe la procedurile de atribuire ale Uniunii din cadrul programului sau activităţii în cauză a Uniunii care au fost lansate după data la care a intrat în vigoare ridicarea suspendării sau înainte de această dată, în cazul în care nu a expirat termenul-limită pentru depunerea candidaturilor.
7.În cazul în care se suspendă participarea Regatului Unit la un program, o activitate, sau o parte a acestora, contribuţia financiară a Regatului Unit datorată în cursul perioadei de suspendare se stabileşte după cum urmează:
(a)Uniunea recalculează contribuţia operaţională utilizând procedura descrisă la articolul UNPRO.2.1 [Condiţii financiare] alineatul (8) al cincilea paragraf litera (a) punctul (iii);
(b)taxa de participare se ajustează în funcţie de ajustarea contribuţiei operaţionale.
Art. 12: Articolul UNPRO.3.2 - Încetarea participării Regatului Unit la un program al Uniunii la iniţiativa Uniunii
1.În cazul în care, la un an de la data de referinţă menţionată la articolul UNPRO.3.1 alineatul (2) [Suspendarea participării Regatului Unit la un program al Uniunii de către Uniunea Europeană], Uniunea nu a ridicat suspendarea în temeiul articolului UNPRO.3.1 [Suspendarea participării Regatului Unit], Uniunea fie:
(a)reevaluează condiţiile în care poate permite Regatului Unit să continue să participe la programele şi activităţile respective ale Uniunii sau la părţi ale acestora şi propune condiţiile respective Comitetului specializat privind participarea la programele Uniunii în termen de 45 de zile de la expirarea perioadei de suspendare de un an în vederea modificării Protocolului I. În cazul în care Comitetul specializat nu ajunge la un acord cu privire la aceste măsuri după alte 45 de zile, intră în vigoare încetarea menţionată la prezentul alineat litera (b); sau
(b)pune capăt în mod unilateral aplicării Protocolului I în ceea ce priveşte respectivele programe ale Uniunii, activităţi ale Uniunii sau părţi ale acestora, în conformitate cu prezentul articol, ţinând seama de impactul modificării menţionate la articolul UNPRO.3.1 [Suspendarea participării Regatului Unit] asupra executării programului sau a activităţii ori, în mod excepţional, a părţilor acestora sau de cuantumul contribuţiei neplătite.
2.Uniunea Europeană notifică Comitetului specializat privind participarea la programele Uniunii intenţia sa de a pune capăt participării Regatului Unit la unul sau mai multe programe sau activităţi ale Uniunii în temeiul alineatului (1) litera (b). Uniunea precizează care sunt programele care fac obiectul încetării participării şi oferă o justificare corespunzătoare în acest sens. Cu excepţia cazului în care Uniunea îşi retrage notificarea, încetarea intră în vigoare la 45 de zile de la data transmiterii notificării de către Uniune. Data la care intră în vigoare încetarea constituie data de referinţă pentru încetare în sensul prezentului articol.
3.Începând cu data de referinţă pentru încetare, Regatul Unit nu mai este considerat ţară participantă la programul sau activitatea Uniunii care face obiectul încetării participării şi, mai ales, Regatul Unit sau entităţile din Regatul Unit nu mai sunt eligibile, conform condiţiilor stabilite la articolul UNPRO.1.4 [Respectarea normelor privind programele] şi în Protocolul I, să participe la procedurile de atribuire ale Uniunii care nu erau încă încheiate la data respectivă. O procedură de atribuire este considerată încheiată în cazul în care, în urma procedurii respective, se asumă angajamente juridice.
4.Încetarea nu afectează angajamentele juridice asumate înainte de data de referinţă pentru suspendare menţionată la articolul UNPRO.3.1 alineatul (2) [Suspendarea participării Regatului Unit]. Prezentul acord continuă să se aplice acestor angajamente juridice.
5.În cazul în care se pune capăt aplicării Protocolului I sau unei părţi a acestuia în ceea ce priveşte programele sau activităţile ori, în mod excepţional, părţile acestora:
(a)contribuţia operaţională care acoperă cheltuielile de sprijin legate de angajamentele juridice deja asumate continuă să fie datorată până la finalizarea angajamentelor juridice respective sau până la încheierea cadrului financiar multianual prin care a fost finanţat angajamentul juridic în cauză;
(b)nicio contribuţie, cu excepţia celei menţionate la prezentul alineat litera (a), nu se plăteşte în anii următori.
Art. 13: Articolul UNPRO.3.3: Încetarea participării la un program sau o activitate în cazul unei modificări substanţiale aduse programelor Uniunii
1.Regatul Unit poate să pună capăt în mod unilateral participării sale la un program sau o activitate a Uniunii menţionată în Protocolul I în cazul în care:
(a)actul de bază al respectivului program al Uniunii sau al respectivei activităţi a Uniunii este modificat într-o asemenea măsură încât condiţiile de participare a Regatului Unit sau a entităţilor din Regatul Unit la programul sau la activitatea respectivă a Uniunii au fost modificate substanţial, în special ca urmare a modificării obiectivelor programului sau ale activităţii şi a acţiunilor aferente; sau
(b)cuantumul total al creditelor de angajament menţionate la articolul UNPRO.2.1 [Condiţii financiare] este majorat cu peste 15 % în comparaţie cu pachetul financiar iniţial al programului sau al activităţii respective ori a părţii acestora la care participă Regatul Unit şi fie plafonul corespunzător din cadrul financiar multianual a fost majorat, fie valoarea veniturilor externe menţionate la articolul UNPRO.2.1 alineatul (5) [Condiţii financiare] pentru întreaga perioadă de participare a fost majorată; sau
(c)Regatul Unit sau entităţile din Regatul Unit sunt excluse de la participarea la o parte a unui program sau a unei activităţi pentru motive bine justificate, iar excluderea respectivă priveşte creditele de angajament care depăşesc 10 % din creditele de angajament înscrise în bugetul definitiv adoptat al Uniunii pentru un an N aferente programului sau activităţii respective.
2.În acest scop, Regatul Unit notifică intenţia sa de a pune capăt aplicării Protocolului I cu privire la programul sau activitatea Uniunii în cauză Comitetului specializat privind participarea la programele Uniunii cel târziu în termen de 60 de zile de la publicarea modificării sau a bugetului anual adoptatori a unui buget rectificativ în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Regatul Unit explică motivele pentru care consideră că modificarea schimbă în mod substanţial condiţiile de participare. Comitetul specializat privind participarea la programele Uniunii se întruneşte în termen de 45 de zile de la primirea notificării pentru a discuta pe marginea acestei chestiuni.
3.Cu excepţia cazului în care Regatul Unit îşi retrage notificarea, încetarea participării intră în vigoare la 45 de zile de la data transmiterii notificării de către Regatul Unit. Data la care intră în vigoare încetarea participării constituie data de referinţă în sensul prezentului articol.
4.Începând cu data de referinţă, Regatul Unit nu mai este considerat ţară participantă la programul sau activitatea Uniunii care face obiectul încetării şi, mai ales, Regatul Unit sau entităţile din Regatul Unit nu mai sunt eligibile, conform condiţiilor stabilite la articolul UNPRO.1.4 [Respectarea normelor privind programele] şi în Protocolul I, să participe la procedurile de atribuire ale Uniunii care nu erau încă încheiate la data respectivă. O procedură de atribuire este considerată încheiată în cazul în care, în urma procedurii respective, se asumă angajamente juridice.
5.Încetarea participării nu afectează angajamentele juridice asumate înainte de data de referinţă. Prezentul acord continuă să se aplice acestor angajamente juridice.
6.În cazul încetării în temeiul prezentului articol în ceea ce priveşte programele sau activităţile în cauză:
(a)contribuţia operaţională care acoperă cheltuielile de sprijin legate de angajamentele juridice deja asumate continuă să fie datorată până la finalizarea angajamentelor juridice respective sau până la încheierea cadrului financiar multianual prin care a fost finanţat angajamentul juridic în cauză;
(b)Uniunea recalculează contribuţia operaţională aferentă anului în care are loc încetarea participării utilizând procedura descrisă la articolul UNPRO.2.1 [Condiţii financiare] alineatul (8) al cincilea paragraf litera (a) punctul (iii). nicio contribuţie, cu excepţia celei menţionate la litera (a) a prezentului articol, nu se plăteşte în anii următori;
(c)taxa de participare se ajustează în funcţie de ajustarea contribuţiei operaţionale.
Art. 14: Articolul UNPRO.3.4: Evaluarea performanţei
1.O procedură de evaluare a performanţei se aplică în conformitate cu condiţiile stabilite la prezentul articol cu privire la părţile programului sau ale activităţii Uniunii cărora li se aplică mecanismul de corecţie menţionat la articolul UNPRO.2.2 [Programe cărora li se aplică un mecanism de corecţie automată].
2.Regatul Unit poate cere Comitetului specializat privind participarea la programele Uniunii să lanseze procedura de evaluare a performanţei atunci când cuantumul calculat în conformitate cu metoda prevăzută la articolului UNPRO 2.2 [Programe cărora li se aplică un mecanism de corecţie automată] alineatul (2) este negativ şi atunci când cuantumul respectiv este mai mare de 12 % din contribuţiile corespunzătoare ale Regatului Unit la program sau la activitate, astfel cum au fost ajustate în temeiul articolului UNPRO.2.1 [Condiţii financiare] alineatul (8).
3.Comitetul specializat privind participarea la programele Uniunii analizează, în cursul unei perioade de trei luni de la data cererii menţionate la alineatul (2), datele relevante privind performanţa şi adoptă un raport în care propune măsuri adecvate pentru a soluţiona problemele legate de performanţă.
Măsurile menţionate în primul paragraf se aplică timp de douăsprezece luni de la adoptarea raportului. În urma aplicării măsurilor, datele privind performanţa pentru perioada în cauză sunt utilizate pentru a calcula diferenţa dintre cuantumurile iniţiale datorate în baza angajamentelor juridice efectiv asumate cu Regatul Unit sau cu entităţi din Regatul Unit în cursul anului calendaristic respectiv şi contribuţia operaţională corespunzătoare plătită de Regatul Unit pentru acelaşi an.
În cazul în care diferenţa menţionată la al doilea paragraf este negativă şi depăşeşte 16 % din contribuţia operaţională corespunzătoare, Regatul Unit poate:
(a)să notifice intenţia sa de a pune capăt participării sale la programul Uniunii sau la o parte a programului în cauză transmiţând un preaviz cu 45 de zile înainte de data preconizată a încetării participării şi poate pune capăt participării sale în conformitate cu articolul UNPRO.3.3 [Încetarea participării la un program în cazul unei modificări substanţiale aduse programului Uniunii] alineatele (3)-(6); sau
(b)să solicite Comitetului specializat privind participarea la programele Uniunii să adopte măsuri suplimentare pentru a aborda problema slabei performanţe, inclusiv prin introducerea de adaptări cu privire la participarea Regatului Unit la programul Uniunii în cauză şi prin ajustarea contribuţiilor financiare viitoare ale Regatului Unit pentru programul respectiv.
Art. 15: Articolul UNPRO.3.5: Evaluarea majorărilor financiare
1.Regatul Unit poate notifica Comitetului specializat privind participarea la programele Uniunii că obiectează cu privire la valoarea contribuţiei sale la un program al Uniunii în cazul în care cuantumul total al creditelor de angajament menţionate la articolul UNPRO.2.1 [Condiţii financiare] este majorat cu peste 5 % în comparaţie cu pachetul financiar iniţial al programului sau al activităţii respective a Uniunii şi fie plafonul corespunzător a fost majorat, fie valoarea veniturilor externe menţionate la articolul UNPRO.2.1 [Condiţii financiare] alineatul (5) pentru întreaga perioadă de participare a fost majorată.
2.Notificarea menţionată la alineatul (1) se efectuează în termen de 60 de zile de la data publicării bugetului anual adoptat sau a bugetului rectificativ în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Notificarea nu aduce atingere obligaţiei Regatului Unit de a-şi plăti contribuţia şi de a aplica mecanismul de ajustare menţionat la articolul UNPRO.2.1 [Condiţii financiare] alineatul (8).
3.Comitetul specializat privind participarea la programele Uniunii întocmeşte un raport şi propune şi hotărăşte cu privire la adoptarea unor măsuri corespunzătoare în termen de trei luni de la data notificării menţionate la alineatul (2) al prezentului articol. Aceste măsuri pot include limitarea participării Regatului Unit şi a entităţilor din Regatul Unit la anumite tipuri de acţiuni sau proceduri de atribuire ori, după caz, o modificare a Protocolului I. Limitarea participării Regatului Unit va fi tratată ca o excludere în sensul mecanismului de ajustare menţionat la articolul UNPRO.2.1 [Condiţii financiare] alineatul (8).
4.În cazul în care sunt îndeplinite condiţiile menţionate la articolul UNPRO.3.3 [Încetarea participării la un program în cazul unei modificări substanţiale aduse programului Uniunii] alineatul (1) litera (b), Regatul Unit poate pune capăt participării sale la un program sau o activitate a Uniunii menţionate în Protocolul I în conformitate cu articolul UNPRO.3.3 [Încetarea participării la un program în cazul unei modificări substanţiale aduse programului Uniunii] alineatele (2)-(6).
Art. 16: Articolul UNPRO.4.X-1: Domeniu de aplicare
Prezentul capitol se aplică programelor şi activităţilor Uniunii, precum şi serviciilor furnizate în cadrul programelor Uniunii menţionate în protocoalele I şi II.
Art. 17: Articolul UNPRO.4.X: Desfăşurarea activităţii în scopul bunei gestiuni financiare
În scopul aplicării prezentului capitol, autorităţile Regatului Unit şi ale Uniunii menţionate în prezentul capitol cooperează strâns, în conformitate cu actele lor cu putere de lege şi normele lor administrative.
Atunci când îşi exercită atribuţiile pe teritoriul Regatului Unit, agenţii şi organele de anchetă ale Uniunii acţionează în conformitate cu legislaţia Regatului Unit.
Art. 18: Articolul UNPRO.4.1: Analize şi audituri
1.Uniunea are dreptul să efectueze, astfel cum se prevede în acordurile sau contractele de finanţare relevante şi în conformitate cu actele aplicabile adoptate de una sau mai multe instituţii ale Uniunii, analize şi audituri tehnice, ştiinţifice, financiare sau de alt tip la domiciliul oricărei persoane fizice care îşi are reşedinţa în Regatul Unit sau la sediul oricărei entităţi juridice stabilite în Regatul Unit şi care primeşte finanţare din partea Uniunii, precum şi al oricărei părţi terţe care participă la executarea fondurilor Uniunii care îşi are reşedinţa sau sediul în Regatul Unit. Aceste analize şi audituri pot fi efectuate de agenţii instituţiilor şi ai organismelor Uniunii, în special de Comisia Europeană şi de Curtea de Conturi Europeană, sau de alte persoane împuternicite de Comisia Europeană în conformitate cu dreptul Uniunii.
2.Agenţii instituţiilor şi ai organismelor Uniunii, în special agenţii Comisiei Europene şi ai Curţii de Conturi Europene, precum şi alte persoane împuternicite de Comisia Europeană beneficiază de acces corespunzător la spaţii, lucrări şi documente (în format electronic sau pe suport de hârtie ori în ambele formate) şi la toate informaţiile necesare pentru efectuarea acestor analize şi audituri, astfel cum se menţionează la alineatul (1). Acest acces include dreptul de a obţine copii fizice sau electronice şi extrase din orice document sau conţinutul oricărui suport de date deţinut de persoanele fizice sau juridice auditate sau de partea terţă auditată.
3.Regatul Unit nu împiedică şi nu obstrucţionează în vreun fel dreptul agenţilor şi al altor persoane menţionate la alineatul (2) de a intra în Regatul Unit şi de a avea acces la sediile şi reşedinţele persoanelor auditate, în exerciţiul atribuţiilor lor menţionate în prezentul articol.
4.În pofida suspendării sau încetării participării Regatului Unit la un program sau o activitate, a suspendării unei părţi sau a tuturor dispoziţiilor prezentei părţi şi/sau ale Protocolului I sau a denunţării prezentului acord, analizele şi auditurile pot fi efectuate şi după data intrării în vigoare a suspendării sau a denunţării respective, în conformitate cu condiţiile stabilite în actele aplicabile adoptate de una sau mai multe instituţii ale Uniunii şi astfel cum se prevede în acordurile şi/sau contractele de finanţare relevante cu privire la orice angajament juridic de executare a bugetului Uniunii, asumat de Uniune înainte de data intrării în vigoare a respectivei suspendări sau încetări.
Art. 19: Articolul UNPRO.4.2: Combaterea neregulilor, a fraudelor şi a altor infracţiuni care afectează interesele financiare ale Uniunii
1.Comisia Europeană şi Oficiul European de Luptă Antifraudă (OLAF) sunt autorizate să desfăşoare investigaţii administrative, inclusiv verificări şi inspecţii la faţa locului, pe teritoriul Regatului Unit. Comisia Europeană şi OLAF acţionează în conformitate cu actele Uniunii care reglementează aceste verificări, inspecţii şi investigaţii.
2.Autorităţile competente din Regatul Unit informează Comisia Europeană sau OLAF, într-un interval de timp rezonabil, cu privire la orice faptă sau suspiciune care le-a fost adusă la cunoştinţă referitoare la o neregulă, fraudă sau altă activitate ilegală care afectează interesele financiare ale Uniunii.
3.Verificările şi inspecţiile la faţa locului se pot desfăşura la reşedinţa oricărei persoane fizice sau la sediul oricărei entităţi juridice stabilite în Regatul Unit şi care primeşte finanţare din partea Uniunii în baza unui acord sau a unui contract de finanţare, precum şi la reşedinţa sau la sediul oricărei părţi terţe care participă la executarea fondurilor respective ale Uniunii şi care îşi are reşedinţa sau sediul în Regatul Unit. Aceste verificări şi inspecţii sunt pregătite şi efectuate de Comisia Europeană sau de OLAF în strânsă colaborare cu autoritatea competentă din Regatul Unit desemnată de Regatul Unit. Autorităţii desemnate i se notifică, cu un interval de timp rezonabil înainte de derularea verificărilor şi a inspecţiilor, obiectul, scopul şi temeiul juridic al acestor verificări şi inspecţii, astfel încât să poată furniza asistenţă. În acest scop, funcţionarii autorităţilor competente din Regatul Unit pot participa la verificările şi inspecţiile la faţa locului.
4.Agenţii Comisiei Europene şi personalul OLAF au acces la toate informaţiile şi documentele (în format electronic sau pe suport de hârtie ori în ambele formate) referitoare la operaţiunile menţionate la alineatul (3), care sunt necesare pentru derularea corespunzătoare a verificărilor şi a inspecţiilor la faţa locului. În special, agenţii Comisiei Europene şi ai OLAF pot face copii după documentele relevante.
5.Comisia Europeană sau OLAF şi autorităţile competente din Regatul Unit hotărăsc de la caz la caz dacă să efectueze împreună verificările şi inspecţiile la faţa locului, inclusiv în cazurile în care ambele părţi sunt competente să efectueze investigaţii.
6.În cazul în care persoana, entitatea sau alte parte terţă care face obiectul unei verificări ori inspecţii la faţa locului se opune desfăşurării verificării sau inspecţiei la faţa locului, autorităţile din Regatul Unit, acţionând în conformitate cu normele şi reglementările naţionale, acordă asistenţă Comisiei Europene sau OLAF pentru a le permite să îşi îndeplinească atribuţiile de verificare sau inspecţie la faţa locului. Această asistenţă include luarea măsurilor de precauţie corespunzătoare în temeiul legislaţiei naţionale, inclusiv pentru protejarea dovezilor.
7.Comisia Europeană sau OLAF informează autorităţile competente din Regatul Unit cu privire la rezultatul acestor verificări şi inspecţii. În special, Comisia Europeană sau OLAF raportează, în cel mai scurt timp posibil, autorităţii competente din Regatul Unit orice faptă sau suspiciune de neregulă de care a luat cunoştinţă în cursul efectuării verificării sau inspecţiei la faţa locului.
8.Fără a aduce atingere aplicării legislaţiei Regatului Unit, Comisia Europeană poate impune măsuri administrative şi sancţiuni persoanelor fizice sau juridice care participă la executarea a unui program sau a unei activităţi în conformitate cu legislaţia Uniunii.
9.În vederea punerii în aplicare corespunzătoare a prezentului articol, Comisia Europeană sau OLAF şi autorităţile competente din Regatul Unit fac periodic schimb de informaţii şi, la cererea uneia dintre părţile la prezentul acord, se consultă între ele, cu excepţia cazului în care acest lucru este interzis în temeiul legislaţiei Uniunii sau al legislaţiei Regatului Unit.
10.Pentru a facilita cooperarea eficace şi schimbul de informaţii cu OLAF, Regatul Unit desemnează un punct de contact.
11.Schimbul de informaţii dintre Comisia Europeană sau OLAF şi autorităţile competente din Regatul Unit are loc cu respectarea cerinţelor aplicabile în materie de confidenţialitate. Datele cu caracter personal incluse în schimbul de informaţii sunt protejate în conformitate cu normele aplicabile.
12.Fără a aduce atingere aplicabilităţii articolului LAW.MUTAS.114 [Definirea autorităţii competente], în cazul în care un resortisant al Regatului Unit sau persoane fizice care îşi au reşedinţa în Regatul Unit ori entităţi juridice care îşi au sediul în Regatul Unit primesc, în mod direct sau indirect, finanţare din partea Uniunii în cadrul programelor şi al activităţilor Uniunii enumerate în Protocolul I, inclusiv în legătură cu orice parte terţă care participă la executarea fondurilor respective ale Uniunii, autorităţile din Regatul Unit cooperează cu autorităţile Uniunii sau cu autorităţile statelor membre ale Uniunii responsabile cu investigarea, urmărirea penală şi aducerea în faţa justiţiei a autorilor infracţiunilor săvârşite în raport cu respectiva finanţare care afectează interesele financiare ale Uniunii şi a complicilor acestora, în conformitate cu legislaţia aplicabilă şi cu instrumentele internaţionale, pentru a le permite să îşi îndeplinească atribuţiile.
Art. 20: Articolul UNPRO.4.3: Modificări aduse articolelor UNPRO.0.1, UNPRO.4.X-1, UNPRO.4.1 [Analize şi audituri] şi UNPRO.4.2 [Combaterea neregulilor, a fraudelor şi a altor infracţiuni care afectează interesele financiare ale Uniunii Europene]
Comitetul specializat privind participarea la programele Uniunii poate modifica articolele UNPRO.4.1 [Analize şi audituri] şi UNPRO.4.2 [Combaterea neregulilor, a fraudelor şi a altor infracţiuni care afectează interesele financiare ale Uniunii Europene], în special pentru a ţine seama de modificările aduse actelor adoptate de una sau mai multe instituţii ale Uniunii.
Comitetul specializat privind participarea la programele Uniunii poate modifica articolele UNPRO.0.1 [Domeniu de aplicare] şi UNPRO.4.X-1 [Domeniu de aplicare] pentru a extinde aplicarea prezentului capitol doi la alte programe, activităţi şi servicii ale Uniunii.
Art. 21: Articolul UNPRO.4.4: Recuperare şi executare
1.Deciziile adoptate de Comisia Europeană care impun o obligaţie pecuniară persoanelor fizice şi juridice, altele decât statele, cu privire la orice creanţă care decurge din programele, activităţile, acţiunile sau proiectele Uniunii sunt executorii în Regatul Unit. Ordinul de executare este ataşat deciziei, fără nicio altă formalitate decât o verificare a autenticităţii deciziei de către autoritatea naţională desemnată în acest scop de Regatul Unit. Regatul Unit face cunoscută autoritatea naţională pe care o desemnează în acest scop Comisiei şi Curţii de Justiţie a Uniunii Europene. În conformitate cu articolul UNPRO.5.1 [Comunicare şi schimb de informaţii], Comisia Europeană are dreptul să notifice aceste decizii executorii direct persoanelor fizice care îşi au reşedinţa şi entităţilor juridice care îşi au sediul în Regatul Unit. Executarea acestor decizii are loc în conformitate cu legislaţia Regatului Unit.
2.Hotărârile şi ordonanţele Curţii de Justiţie a Uniunii Europene pronunţate în aplicarea unei clauze arbitrale conţinute într-un contract sau acord referitoare la programe ale Uniunii, activităţi ale Uniunii sau părţi ale acestora enumerate în Protocolul I sunt executorii în Regatul Unit în aceeaşi măsură ca şi deciziile Comisiei Europene menţionate la alineatul (1) al prezentului articol.
3.Curtea de Justiţie a Uniunii Europene are competenţa de a examina legalitatea deciziilor Comisiei menţionate la alineatul (1) şi de a suspenda executarea acestor decizii. Cu toate acestea, competenţa de a examina plângerile privind pretinse nereguli în ceea ce priveşte legalitatea măsurilor de executare revine instanţelor judecătoreşti din Regatul Unit.
Art. 22: Articolul UNPRO.5.1: Comunicare şi schimb de informaţii
Instituţiile şi organismele Uniunii care participă la executarea programelor sau a activităţilor Uniunii sau la controlul acestor programe sau activităţi au dreptul să comunice direct, inclusiv prin sisteme de schimb de informaţii electronice, cu orice persoană fizică care îşi are reşedinţa în Regatul Unit sau cu orice entitate juridică care îşi are sediul în Regatul Unit şi care primeşte finanţare din partea Uniunii Europene, precum şi cu orice parte terţă care participă la executarea finanţării din partea Uniunii şi care îşi are reşedinţa sau sediul în Regatul Unit. Aceste persoane, entităţi şi părţi terţe pot transmite direct instituţiilor şi organismelor Uniunii toate informaţiile şi documentele relevante pe care au obligaţia să le transmită în temeiul legislaţiei Uniunii aplicabile programului sau activităţii Uniunii sau în baza contractelor ori a acordurilor de finanţare încheiate în vederea executării programului sau activităţii respective.
Art. 23: Articolul UNPRO.5.2: Cooperarea în domeniul statistic
EUROSTAT şi Autoritatea Statistică din Regatul Unit pot să instituie un acord care să permită cooperarea cu privire la chestiunile statistice relevante şi care să prevadă ca EUROSTAT, cu acordul Autorităţii Statistice din Regatul Unit, să furnizeze date statistice privind Regatul Unit în sensul prezentei părţi, inclusiv, în special, date privind PIB-ul Regatului Unit.
Art. 24: Articolul UNPRO.6: Norme privind accesul la servicii
1.În cazul în care nu participă la un program sau o activitate a Uniunii în conformitate cu capitolul unu [Participarea Regatului Unit la programele Uniunii] din prezenta parte, Regatul Unit poate să aibă acces la serviciile furnizate în cadrul programelor şi activităţilor Uniunii cu respectarea termenelor şi a condiţiilor stabilite în prezentul acord, în actele de bază şi în orice altă normă referitoare la executarea programelor şi a activităţilor Uniunii.
2.Protocolul II [Accesul Regatului Unit la serviciile furnizate în cadrul anumitor programe şi activităţi] după caz:
(a)identifică serviciile furnizate în cadrul programelor şi al activităţilor Uniunii la care au acces Regatul Unit şi entităţile din Regatul Unit;
(b)stabileşte condiţii specifice pentru accesul Regatului Unit şi al entităţilor din Regatul Unit. Aceste condiţii trebuie să fie conforme cu condiţiile prevăzute în prezentul acord şi în actele de bază;
(c)după caz, stabileşte contribuţia financiară sau în natură a Regatului Unit aferentă unui serviciu furnizat în cadrul respectivelor programe şi activităţi ale Uniunii.
3.Protocolul II este adoptat şi poate fi modificat de Comitetul specializat privind participarea la programele Uniunii.
4.Regatul Unit şi proprietarii şi operatorii de vehicule spaţiale din sectorul public şi cel privat care îşi desfăşoară activitatea în sau din Regatul Unit beneficiază de acces la serviciile prevăzute la articolul 5 alineatul (1) din Decizia nr. 541/2014 în conformitate cu articolul 5 alineatul (2) din decizia respectivă până ce sunt incluse în Protocolul II dispoziţii privind accesul în condiţii similare sau până la 31 decembrie 2021.
Art. 25: Articolul UNPRO.7: [Clauza de revizuire]
La 4 ani de când încep să se aplice protocoalele I şi II, Comitetul specializat privind participarea la programele Uniunii revizuieşte punerea în aplicare a acestora pe baza datelor referitoare la participarea entităţilor juridice din Regatul Unit la acţiuni indirecte şi directe desfăşurate în cadrul programului, al unor părţi ale programului sau al activităţilor şi serviciilor menţionate în protocoalele I şi II.
În urma unei solicitări din partea oricăreia dintre părţi, Comitetul specializat privind participarea la programele Uniunii discută cu privire la modificările sau modificările propuse care afectează condiţiile participării Regatului Unit la oricare dintre programele sau părţile de programe, activităţile şi serviciile enumerate în protocoalele I şi II şi, dacă este necesar, poate propune măsuri corespunzătoare care se încadrează în domeniul de aplicare al prezentului acord.
Art. 26: Articolul UNPRO.8: Taxa de participare în anii 2021-2026
Taxa de participare menţionată la articolul UNPRO.2.1 [Condiţii financiare] alineatul (4) are următoarea valoare în anii 2021-2026:
- în 2021: 0,5 %;
- în 2022: 1 %;
- în 2023: 1,5 %;
- în 2024: 2 %;
- în 2025: 2,5 %;
- în 2026: 3 %.