Secţiunea 1 - Protejarea intereselor financiare ale Uniunii - Acord din 30-dec-2020 COMERCIAL ŞI DE COOPERARE ÎNTRE UNIUNEA EUROPEANĂ ŞI COMUNITATEA EUROPEANĂ A ENERGIEI ATOMICE, PE DE O PARTE, ŞI REGATUL UNIT AL MARII BRITANII ŞI IRLANDEI DE NORD, PE DE ALTĂ PARTE
Acte UE
Jurnalul Oficial 444L
Ieşit din vigoare Versiune de la: 23 Februarie 2021
Secţiunea 1:Protejarea intereselor financiare ale Uniunii
Art. 17: Articolul UNPRO.4.X: Desfăşurarea activităţii în scopul bunei gestiuni financiare
În scopul aplicării prezentului capitol, autorităţile Regatului Unit şi ale Uniunii menţionate în prezentul capitol cooperează strâns, în conformitate cu actele lor cu putere de lege şi normele lor administrative.
Atunci când îşi exercită atribuţiile pe teritoriul Regatului Unit, agenţii şi organele de anchetă ale Uniunii acţionează în conformitate cu legislaţia Regatului Unit.
Art. 18: Articolul UNPRO.4.1: Analize şi audituri
1.Uniunea are dreptul să efectueze, astfel cum se prevede în acordurile sau contractele de finanţare relevante şi în conformitate cu actele aplicabile adoptate de una sau mai multe instituţii ale Uniunii, analize şi audituri tehnice, ştiinţifice, financiare sau de alt tip la domiciliul oricărei persoane fizice care îşi are reşedinţa în Regatul Unit sau la sediul oricărei entităţi juridice stabilite în Regatul Unit şi care primeşte finanţare din partea Uniunii, precum şi al oricărei părţi terţe care participă la executarea fondurilor Uniunii care îşi are reşedinţa sau sediul în Regatul Unit. Aceste analize şi audituri pot fi efectuate de agenţii instituţiilor şi ai organismelor Uniunii, în special de Comisia Europeană şi de Curtea de Conturi Europeană, sau de alte persoane împuternicite de Comisia Europeană în conformitate cu dreptul Uniunii.
2.Agenţii instituţiilor şi ai organismelor Uniunii, în special agenţii Comisiei Europene şi ai Curţii de Conturi Europene, precum şi alte persoane împuternicite de Comisia Europeană beneficiază de acces corespunzător la spaţii, lucrări şi documente (în format electronic sau pe suport de hârtie ori în ambele formate) şi la toate informaţiile necesare pentru efectuarea acestor analize şi audituri, astfel cum se menţionează la alineatul (1). Acest acces include dreptul de a obţine copii fizice sau electronice şi extrase din orice document sau conţinutul oricărui suport de date deţinut de persoanele fizice sau juridice auditate sau de partea terţă auditată.
3.Regatul Unit nu împiedică şi nu obstrucţionează în vreun fel dreptul agenţilor şi al altor persoane menţionate la alineatul (2) de a intra în Regatul Unit şi de a avea acces la sediile şi reşedinţele persoanelor auditate, în exerciţiul atribuţiilor lor menţionate în prezentul articol.
4.În pofida suspendării sau încetării participării Regatului Unit la un program sau o activitate, a suspendării unei părţi sau a tuturor dispoziţiilor prezentei părţi şi/sau ale Protocolului I sau a denunţării prezentului acord, analizele şi auditurile pot fi efectuate şi după data intrării în vigoare a suspendării sau a denunţării respective, în conformitate cu condiţiile stabilite în actele aplicabile adoptate de una sau mai multe instituţii ale Uniunii şi astfel cum se prevede în acordurile şi/sau contractele de finanţare relevante cu privire la orice angajament juridic de executare a bugetului Uniunii, asumat de Uniune înainte de data intrării în vigoare a respectivei suspendări sau încetări.
Art. 19: Articolul UNPRO.4.2: Combaterea neregulilor, a fraudelor şi a altor infracţiuni care afectează interesele financiare ale Uniunii
1.Comisia Europeană şi Oficiul European de Luptă Antifraudă (OLAF) sunt autorizate să desfăşoare investigaţii administrative, inclusiv verificări şi inspecţii la faţa locului, pe teritoriul Regatului Unit. Comisia Europeană şi OLAF acţionează în conformitate cu actele Uniunii care reglementează aceste verificări, inspecţii şi investigaţii.
2.Autorităţile competente din Regatul Unit informează Comisia Europeană sau OLAF, într-un interval de timp rezonabil, cu privire la orice faptă sau suspiciune care le-a fost adusă la cunoştinţă referitoare la o neregulă, fraudă sau altă activitate ilegală care afectează interesele financiare ale Uniunii.
3.Verificările şi inspecţiile la faţa locului se pot desfăşura la reşedinţa oricărei persoane fizice sau la sediul oricărei entităţi juridice stabilite în Regatul Unit şi care primeşte finanţare din partea Uniunii în baza unui acord sau a unui contract de finanţare, precum şi la reşedinţa sau la sediul oricărei părţi terţe care participă la executarea fondurilor respective ale Uniunii şi care îşi are reşedinţa sau sediul în Regatul Unit. Aceste verificări şi inspecţii sunt pregătite şi efectuate de Comisia Europeană sau de OLAF în strânsă colaborare cu autoritatea competentă din Regatul Unit desemnată de Regatul Unit. Autorităţii desemnate i se notifică, cu un interval de timp rezonabil înainte de derularea verificărilor şi a inspecţiilor, obiectul, scopul şi temeiul juridic al acestor verificări şi inspecţii, astfel încât să poată furniza asistenţă. În acest scop, funcţionarii autorităţilor competente din Regatul Unit pot participa la verificările şi inspecţiile la faţa locului.
4.Agenţii Comisiei Europene şi personalul OLAF au acces la toate informaţiile şi documentele (în format electronic sau pe suport de hârtie ori în ambele formate) referitoare la operaţiunile menţionate la alineatul (3), care sunt necesare pentru derularea corespunzătoare a verificărilor şi a inspecţiilor la faţa locului. În special, agenţii Comisiei Europene şi ai OLAF pot face copii după documentele relevante.
5.Comisia Europeană sau OLAF şi autorităţile competente din Regatul Unit hotărăsc de la caz la caz dacă să efectueze împreună verificările şi inspecţiile la faţa locului, inclusiv în cazurile în care ambele părţi sunt competente să efectueze investigaţii.
6.În cazul în care persoana, entitatea sau alte parte terţă care face obiectul unei verificări ori inspecţii la faţa locului se opune desfăşurării verificării sau inspecţiei la faţa locului, autorităţile din Regatul Unit, acţionând în conformitate cu normele şi reglementările naţionale, acordă asistenţă Comisiei Europene sau OLAF pentru a le permite să îşi îndeplinească atribuţiile de verificare sau inspecţie la faţa locului. Această asistenţă include luarea măsurilor de precauţie corespunzătoare în temeiul legislaţiei naţionale, inclusiv pentru protejarea dovezilor.
7.Comisia Europeană sau OLAF informează autorităţile competente din Regatul Unit cu privire la rezultatul acestor verificări şi inspecţii. În special, Comisia Europeană sau OLAF raportează, în cel mai scurt timp posibil, autorităţii competente din Regatul Unit orice faptă sau suspiciune de neregulă de care a luat cunoştinţă în cursul efectuării verificării sau inspecţiei la faţa locului.
8.Fără a aduce atingere aplicării legislaţiei Regatului Unit, Comisia Europeană poate impune măsuri administrative şi sancţiuni persoanelor fizice sau juridice care participă la executarea a unui program sau a unei activităţi în conformitate cu legislaţia Uniunii.
9.În vederea punerii în aplicare corespunzătoare a prezentului articol, Comisia Europeană sau OLAF şi autorităţile competente din Regatul Unit fac periodic schimb de informaţii şi, la cererea uneia dintre părţile la prezentul acord, se consultă între ele, cu excepţia cazului în care acest lucru este interzis în temeiul legislaţiei Uniunii sau al legislaţiei Regatului Unit.
10.Pentru a facilita cooperarea eficace şi schimbul de informaţii cu OLAF, Regatul Unit desemnează un punct de contact.
11.Schimbul de informaţii dintre Comisia Europeană sau OLAF şi autorităţile competente din Regatul Unit are loc cu respectarea cerinţelor aplicabile în materie de confidenţialitate. Datele cu caracter personal incluse în schimbul de informaţii sunt protejate în conformitate cu normele aplicabile.
12.Fără a aduce atingere aplicabilităţii articolului LAW.MUTAS.114 [Definirea autorităţii competente], în cazul în care un resortisant al Regatului Unit sau persoane fizice care îşi au reşedinţa în Regatul Unit ori entităţi juridice care îşi au sediul în Regatul Unit primesc, în mod direct sau indirect, finanţare din partea Uniunii în cadrul programelor şi al activităţilor Uniunii enumerate în Protocolul I, inclusiv în legătură cu orice parte terţă care participă la executarea fondurilor respective ale Uniunii, autorităţile din Regatul Unit cooperează cu autorităţile Uniunii sau cu autorităţile statelor membre ale Uniunii responsabile cu investigarea, urmărirea penală şi aducerea în faţa justiţiei a autorilor infracţiunilor săvârşite în raport cu respectiva finanţare care afectează interesele financiare ale Uniunii şi a complicilor acestora, în conformitate cu legislaţia aplicabilă şi cu instrumentele internaţionale, pentru a le permite să îşi îndeplinească atribuţiile.
Art. 20: Articolul UNPRO.4.3: Modificări aduse articolelor UNPRO.0.1, UNPRO.4.X-1, UNPRO.4.1 [Analize şi audituri] şi UNPRO.4.2 [Combaterea neregulilor, a fraudelor şi a altor infracţiuni care afectează interesele financiare ale Uniunii Europene]
Comitetul specializat privind participarea la programele Uniunii poate modifica articolele UNPRO.4.1 [Analize şi audituri] şi UNPRO.4.2 [Combaterea neregulilor, a fraudelor şi a altor infracţiuni care afectează interesele financiare ale Uniunii Europene], în special pentru a ţine seama de modificările aduse actelor adoptate de una sau mai multe instituţii ale Uniunii.
Comitetul specializat privind participarea la programele Uniunii poate modifica articolele UNPRO.0.1 [Domeniu de aplicare] şi UNPRO.4.X-1 [Domeniu de aplicare] pentru a extinde aplicarea prezentului capitol doi la alte programe, activităţi şi servicii ale Uniunii.
Art. 21: Articolul UNPRO.4.4: Recuperare şi executare
1.Deciziile adoptate de Comisia Europeană care impun o obligaţie pecuniară persoanelor fizice şi juridice, altele decât statele, cu privire la orice creanţă care decurge din programele, activităţile, acţiunile sau proiectele Uniunii sunt executorii în Regatul Unit. Ordinul de executare este ataşat deciziei, fără nicio altă formalitate decât o verificare a autenticităţii deciziei de către autoritatea naţională desemnată în acest scop de Regatul Unit. Regatul Unit face cunoscută autoritatea naţională pe care o desemnează în acest scop Comisiei şi Curţii de Justiţie a Uniunii Europene. În conformitate cu articolul UNPRO.5.1 [Comunicare şi schimb de informaţii], Comisia Europeană are dreptul să notifice aceste decizii executorii direct persoanelor fizice care îşi au reşedinţa şi entităţilor juridice care îşi au sediul în Regatul Unit. Executarea acestor decizii are loc în conformitate cu legislaţia Regatului Unit.
2.Hotărârile şi ordonanţele Curţii de Justiţie a Uniunii Europene pronunţate în aplicarea unei clauze arbitrale conţinute într-un contract sau acord referitoare la programe ale Uniunii, activităţi ale Uniunii sau părţi ale acestora enumerate în Protocolul I sunt executorii în Regatul Unit în aceeaşi măsură ca şi deciziile Comisiei Europene menţionate la alineatul (1) al prezentului articol.
3.Curtea de Justiţie a Uniunii Europene are competenţa de a examina legalitatea deciziilor Comisiei menţionate la alineatul (1) şi de a suspenda executarea acestor decizii. Cu toate acestea, competenţa de a examina plângerile privind pretinse nereguli în ceea ce priveşte legalitatea măsurilor de executare revine instanţelor judecătoreşti din Regatul Unit.