Regulamentul 168/15-ian-2013 privind omologarea şi supravegherea pieţei pentru vehiculele cu două sau trei roţi şi pentru cvadricicluri
Jurnalul Oficial 60L
În vigoarePentru Parlamentul European Preşedintele M. SCHULZ Pentru Consiliu Preşedintele L. CREIGHTON |
ANEXA I | - Clasificarea vehiculelor |
ANEXA II | - Lista exhaustivă a cerinţelor în scopul omologării UE de tip a vehiculelor |
ANEXA III | - Limite pentru serii mici |
ANEXA IV | - Calendarul punerii în aplicare a prezentului regulament în ceea ce priveşte omologarea de tip |
ANEXA V partea A | - Încercări şi cerinţe de mediu |
ANEXA V partea B | - Aplicarea cerinţelor referitoare la încercările privind performanţele de mediu pentru omologări şi extinderi |
ANEXA VI | - Valorile limită ale emisiilor poluante, pragurile pentru sistemele OBD şi valorile limită ale nivelului sonor pentru omologarea de tip şi pentru conformitatea producţiei |
A. Limite ale emisiilor la ţeava de evacuare după pornirea la rece | |
B. Praguri de emisie pentru sistemele de diagnosticare la bord | |
C. Limitele emisiilor prin evaporare | |
D. Limitele nivelului sonor - Euro 4 şi Euro 5 | |
ANEXA VII | - Durabilitatea dispozitivelor de control al poluării |
ANEXA VIII | - Cerinţe suplimentare referitoare la siguranţa funcţională |
ANEXA IX | - Tabel de corespondenţă |
Categoria | Denumirea categoriei | Criterii de clasificare comune |
L1e-L7e | Toate vehiculele din categoria L | 1. lungime < = 4 000 mm sau < = 3 000 mm pentru vehiculele L6e-B sau < = 3 700 mm pentru vehiculele L7e-C şi 2. lăţime < = 2 000 mm sau < = 1 000 mm pentru vehiculele L1e sau < = 1 500 mm pentru vehiculele L6e-B sau L7e-C şi 3. înălţimea < = 2 500 mm şi |
Categoria | Denumirea categoriei | Criterii de clasificare comune |
L1e | Vehicul uşor cu două roţi motorizat | 4. două roţi şi mod de propulsie precizat la articolul 4 alineatul (3) şi 5. cilindree < = 50 cm3 în cazul în care un motor PI cu ardere internă face parte din configuraţia de propulsie a vehiculului şi 6. viteza maximă constructivă a vehiculului < = 45 km/h şi 7. putere nominală sau netă continuă maximă < = 4 000 W şi 8. masa maximă = masa admisibilă din punct de vedere tehnic declarată de producător şi |
Subcategorii | Denumirea subcategoriei | Criterii suplimentare de clasificare în subcategorii |
L1e-A | Bicicletă cu motor | 9. bicicletele proiectate pentru pedalare dotate cu un mod de propulsie auxiliar cu scopul principal de a ajuta la pedalare şi 10. puterea de ieşire a sistemului auxiliar de propulsie este întreruptă în momentul în care vehiculul atinge o viteză < = 25 km/h şi 11. puterea nominală sau netă continuă maximă < = 1 000 W şi 12. o bicicletă cu motor cu trei sau patru roţi care corespunde criteriilor specifice suplimentare de subclasificare 9-11 este considerată echivalentă din punct de vedere tehnic cu un vehicul L1e-A cu două roţi |
L1e-B | Moped cu două roţi | 9. orice alt vehicul din categoria L1 care nu poate fi clasificat conform criteriilor 9-12 ale unui vehicul L1e-A |
Categoria | Denumirea categoriei | Criterii de clasificare comune |
L2e | Moped cu trei roţi | 4. trei roţi şi mod de propulsie precizat la articolul 4 alineatul (3) şi 5. cilindree < = 50 cm3 în cazul în care un motor cu ardere internă PI sau cilindree < = 500 cm3 în cazul în care un motor cu ardere CI face parte din configuraţia de propulsie a vehiculului şi 6. viteza maximă constructivă a vehiculului < = 45 km/h şi 7. putere nominală sau netă continuă maximă < = 4 000 W şi 8. masa în ordine de mers < = 270 kg şi 9. echipat cu maximum două locuri şezând, inclusiv cel al conducătorului şi |
Subcategorii | Denumirea subcategoriei | Criterii suplimentare de clasificare în subcategorii |
L2e-P | Moped cu trei roţi pentru transportul de pasageri | 10. vehicul L2e, altul decât cel care respectă criteriile specifice de clasificare pentru un vehicul L2e-U |
L2e-U | Moped cu trei roţi pentru scopuri utilitare | 10. conceput exclusiv pentru transportul de marfă, dotat cu o platformă de încărcare deschisă sau închisă, practic plană şi orizontală şi care îndeplineşte următoarele criterii: (a) lungimeplatformă x lăţimeplatformă x 0,3 x lungimevehicul x lăţime maximă vehicul sau (b) o suprafaţă de încărcare echivalentă care corespunde definiţiei de mai sus utilizată pentru montarea maşinilor şi/sau echipamentelor şi (c) proiectat cu o suprafaţă de încărcare separată în mod clar printr-un perete despărţitor rigid de zona rezervată ocupanţilor vehiculului şi (d) suprafaţa de încărcare separată poate transporta un volum minim reprezentat de un cub de 600 mm |
Categoria | Denumirea categoriei | Criterii de clasificare comune |
L3e (2) | Motocicletă cu două roţi | 4. două roţi şi mod de propulsie precizat la articolul 4 alineatul (3) şi 5. masa maximă = masa admisibilă din punct de vedere tehnic declarată de producător şi 6. vehicul cu două roţi care nu poate fi clasificat ca aparţinând categoriei L1e |
Subcategorii | Denumirea subcategoriei | Criterii suplimentare de clasificare în subcategorii |
L3e-A1 | Motocicletă cu performanţe reduse | 7. cilindree < = 125 cm3 şi 8. putere nominală sau netă continuă maximă < = 11 kW şi 9. raport putere (1)/masă < = 0,1 kW/kg |
L3e-A2 | Motocicletă cu performanţe medii | 7. putere nominală sau netă continuă maximă (1) < = 35 kW şi 8. raport putere (!)/masă < = 0,2 kW/kg şi 9. nu provine dintr-un vehicul echipat cu un motor cu puterea cel puţin de două ori mai mare şi 10. vehicul L3e care nu poate fi clasificat conform criteriilor suplimentare de subclasificare 7, 8 şi 9 pentru un vehicul L3e-A1 |
L3e-A3 | Motocicletă cu performanţe ridicate | 7. orice alt vehicul L3e care nu poate fi clasificat conform criteriilor de clasificare ale unui vehicul L3e-A1 sau L3e-A2 |
L3e-AxE (x = 1, 2 sau 3) | Motocicletă "enduro" | (a) înălţimea scaunului > = 900 mm şi (b) garda la sol > = 310 mm şi (c) raportul de transmisie total în ultima treaptă de viteză (raportul de transmisie primar x raportul de transmisie secundar în ultima treaptă de viteză x raportul de transmisie final) > = 6,0 şi (d) masa în ordine de mers plus masa bateriei de propulsie în caz de propulsie electrică sau electrică hibridă < = 140 kg şi (e) fără loc şezând pentru pasager |
L3e-AxT (x = 1, 2 sau 3) | Motocicletă "trial" | (a) înălţimea scaunului < = 700 mm şi (b) garda la sol > = 280 mm şi (c) capacitatea rezervorului de carburant < = 4 litri şi (d) raportul de transmisie total în ultima treaptă de viteză (raportul de transmisie primar x raportul de transmisie secundar în ultima treaptă de viteză x raportul de transmisie final) > = 7,5 şi (e) masa în ordine de mers < = 100 kg şi (f) fără loc şezând pentru pasager |
Categoria | Denumirea categoriei | Criterii de clasificare comune |
L4e | Motocicletă cu două roţi, cu ataş | 4. vehicul motorizat de bază care îndeplineşte criteriile de clasificare în categorii şi subcategorii ale unui vehicul L3e şi 5. vehicul motorizat de bază echipat cu un ataş şi 6. cu maximum patru locuri şezând, inclusiv cel al conducătorului, pe motocicleta cu ataş şi 7. maximum două locuri şezând pentru pasagerii din ataş şi 8. masa maximă = masa admisibilă din punct de vedere tehnic declarată de producător |
Categoria | Denumirea categoriei | Criterii de clasificare comune |
L5e | Triciclu motorizat | 4. trei roţi şi mod de propulsie precizat la articolul 4 alineatul (3) şi 5. masa în ordine de mers < = 1 000 kg şi 6. vehicul cu trei roţi care nu poate fi clasificat ca un vehicul L2e şi |
Subcategorii | Denumirea subcategoriei | Criterii suplimentare de clasificare în subcategorii |
L5e-A | Triciclu | 7. vehicul L5e, altul decât cele care corespund criteriilor specifice de clasificare pentru vehiculul L5e-B şi 8. echipat cu maximum cinci locuri şezând, inclusiv cel al conducătorului |
L5e-B | Triciclu utilitar | 7. proiectat ca vehicul utilitar şi caracterizat printr-un habitaclu închis pentru conducător şi pasageri, accesibil prin maximum trei părţi şi 8. echipat cu maximum două locuri şezând, inclusiv cel al conducătorului şi 9. conceput exclusiv pentru transportul de marfă, dotat cu o platformă de încărcare deschisă sau închisă, practic plană şi orizontală şi care îndeplineşte următoarele criterii: (a) lungimeplatformă x lăţimeplatformă x 0,3 x lungimevehicul x lăţimevehicul sau (b) o suprafaţă de încărcare echivalentă care corespunde definiţiei de mai sus concepută pentru montarea de maşini şi/sau echipamente şi (c) proiectat cu o suprafaţă de încărcare separată în mod clar printr-un perete despărţitor rigid de zona rezervată ocupanţilor vehiculului şi (d) suprafaţa de încărcare separată poate transporta un volum minim reprezentat de un cub de 600 mm |
Categoria | Denumirea categoriei | Criterii de clasificare comune |
L6e | Cvadriciclu uşor | 4. patru roţi şi mod de propulsie precizat la articolul 4 alineatul (3) şi 5. viteza maximă constructivă a vehiculului < = 45 km/h şi 6. masa în ordine de mers < = 425 kg şi 7. cilindree < = 50 cm3 în cazul în care un motor PI sau cilindree < = 500 cm3 în cazul în care un motor CI face parte din configuraţia de propulsie a vehiculului şi 8. echipat cu maximum două locuri şezând, inclusiv cel al conducătorului şi |
Subcategorii | Denumirea subcategoriei | Criterii suplimentare de clasificare în subcategorii |
L6e-A | Quad rutier uşor | 9. vehicul L6e care nu îndeplineşte criteriile specifice de clasificare pentru un vehicul L6e-B şi 10. putere nominală sau netă continuă maximă < = 4 000 W |
L6e-B | Cvadrimobil uşor | 9. compartiment închis pentru conducător şi pasageri accesibil prin maximum trei laturi şi 10. putere nominală sau netă continuă maximă < = 6 000 W şi |
L6e-BP | Cvadrimobil uşor pentru transportul de pasageri | 11. vehicul L6e-B destinat în principal transportului de pasageri şi 12. vehicul L6e-B, altul decât cele care respectă criteriul specific de clasificare pentru un vehicul L6e-BU |
L6e-BU | Cvadrimobil uşor pentru scopuri utilitare | 11. conceput exclusiv pentru transportul de marfă, dotat cu o platformă deschisă sau închisă de încărcare, practic plană şi orizontală şi care îndeplineşte următoarele criterii: (a) lungimeplatformă x lăţimeplatformă 0,3 x lungimevehicul x lăţimevehicul sau (b) o suprafaţă de încărcare echivalentă care corespunde definiţiei de mai sus utilizată pentru montarea maşinilor şi/sau echipamentelor şi (c) proiectat cu o suprafaţă de încărcare separată în mod clar printr-un perete despărţitor rigid de zona rezervată ocupanţilor vehiculului şi (d) suprafaţa de încărcare poate transporta un volum minim reprezentat de un cub de 600 mm |
Categoria | Denumirea categoriei | Criterii de clasificare comune |
L7e | Cvadriciclu greu | 4. patru roţi şi mod de propulsie precizat la articolul 4 alineatul (3) şi 5. masa vehiculului în ordine de mers: (a) < = 450 kg pentru transportul de pasageri (b) < = 600 kg pentru transportul de marfă şi 6. vehicul L7e care nu poate fi clasificat ca vehicul L6e şi |
Subcategorii | Denumirea subcategoriei | Criterii suplimentare de clasificare în subcategorii |
L7e-A | Quad rutier greu | 7. vehicul L7e care nu îndeplineşte criteriile specifice de clasificare pentru un vehicul L7e-B sau L7e-C şi 8. vehicul proiectat doar pentru transportul de pasageri şi 9. putere nominală sau netă continuă maximă (1) < = 15 kW şi |
L7e-A1 | Quad rutier greu A1 | 10. maximum două locuri şezând tip şa, inclusiv cel al conducătorului şi 11. comanda direcţiei prin ghidon |
L7e-A2 | Quad rutier greu A2 | 10. vehicul L7e-A care nu îndeplineşte criteriile specifice de clasificare pentru un vehicul L7e-A1 şi 11. maximum două locuri şezând, dar nu tip şa, inclusiv cel al conducătorului |
L7e-B | Quad greu de teren | 7. vehicul L7e care nu îndeplineşte criteriile specifice de clasificare pentru un vehicul L7e-C şi 8. garda la sol > = 180 mm şi |
L7e-B1 | Quad de teren | 9. maximum două locuri şezând tip şa, inclusiv cel al conducătorului şi 10. echipat cu ghidon pentru comanda direcţiei şi 11. viteza maximă constructivă a vehiculului < = 90 km/h şi 12. raportul ampatament/gardă la sol < = 6 |
L7e-B2 | Buggy cu locuri alăturate | 9. vehicul L7e-B, altul decât un vehicul L7e-B1 şi 10. maximum trei locuri şezând, dar nu tip şa, dintre care două poziţionate unul lângă celălalt, inclusiv locul şezând al conducătorului şi 11. putere nominală sau netă continuă maximă < = 15 kW şi 12. raportul ampatament/gardă la sol < = 8 |
L7e-C | Cvadrimobil greu | 7. vehicul L7e care nu îndeplineşte criteriile specifice de clasificare pentru un vehicul L7e-B şi 8. putere nominală sau netă continuă maximă (1) < = 15 kW şi 9. viteza maximă constructivă a vehiculului < = 90 km/h şi 10. compartiment închis pentru conducător şi pasageri accesibil prin maximum trei laturi şi |
L7e-CP | Cvadrimobil greu pentru transportul de pasageri | 11. vehicul L7e-C care nu îndeplineşte criteriile specifice de clasificare pentru un vehicul L7e-CU şi 12. maximum patru locuri şezând, dar nu tip şa, inclusiv cel al conducătorului |
L7e-CU | Cvadrimobil greu pentru scopuri utilitare | 11. conceput exclusiv pentru transportul de marfă, dotat cu o platformă deschisă sau închisă de încărcare, practic plană şi orizontală şi care îndeplineşte următoarele criterii: (a) lungimeplatformă x lăţimeplatformă > = 0,3 x lungimevehicul x lăţimevehicul sau (b) o suprafaţă de încărcare echivalentă care corespunde definiţiei de mai sus proiectată pentru montarea de maşini şi/sau echipamente şi (c) proiectat cu o suprafaţă de încărcare separată în mod clar printr-un perete despărţitor rigid de zona rezervată ocupanţilor vehiculului şi (d) suprafaţa de încărcare poate transporta un volum minim reprezentat de un cub de 600 mm şi 12. maximum două locuri şezând, dar nu tip şa, inclusiv cel al conducătorului |
Nr. | Articol | Obiect | Referinţa actului de reglementare | Categorii de vehicule | |||||||||||
L1e-A | L1e-B | L2e | L3e | L4e | L5e-A | L5e-B | L6e-A | L6e-B | L7e-A | L7e-B | L7e-C | ||||
A. | CERINŢE PRIVIND PERFORMANŢELE DE MEDIU ŞI DE PROPULSIE | ||||||||||||||
1 | 23 & 24 | proceduri de încercare privind mediul legate de emisiile de gaze de evacuare, emisiile prin evaporare, emisiile de gaze cu efect de seră, consumul de carburant şi carburanţii de referinţă | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | |
2 | viteza maximă prin construcţie a vehiculului, cuplul maxim, puterea de propulsie continuă totală maximă a motorului | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | ||
3 | proceduri de încercare legate de nivelul sonor | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | ||
Nr. | Articol | Obiect | Referinţa actului de reglementare | Categorii de vehicule | |||||||||||||
L1e-A | L1e-B | L2e | L3e | L4e | L5e-A | L5e-B | L6e-A | L6e-B | L7e-A1 | L7e-A2 | L7e-B1 | L7e-B2 | L7e-C | ||||
B. | CERINŢE PRIVIND SIGURANŢA FUNCŢIONALĂ A VEHICULULUI | ||||||||||||||||
1 | 22 | avertizoare acustice | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | ||
2 | frânare, inclusiv frânare cu sistem antiblocare şi combinată | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | ||
3 | siguranţă electrică | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | ||
4 | cerinţe pentru declaraţia producătorului cu privire la încercările de anduranţă ale sistemelor, pieselor şi echipamentelor critice legate de siguranţa în funcţionare | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | ||
5 | dispozitive de protecţie faţă şi spate | DM | DM | DM | DM | DM | DM | DM | DM | DM | DM | ||||||
6 | geamuri, dispozitive de ştergere şi spălare a parbrizului, dispozitive de dejivrare şi dezaburire | DM | DM | DM | DM | DM | X | DM | X | DM | DM | DM | DM | X | |||
7 | comenzi operate de conducător, inclusiv identificarea comenzilor, a martorilor şi a indicatorilor | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | |||
8 | montarea dispozitivelor de iluminare şi semnalizare luminoasă, inclusiv activarea automată a sistemului de iluminare | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | ||
9 | vizibilitate spate | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | |||
10 | structuri de protecţie în caz de răsturnare (ROPS) | X | |||||||||||||||
11 | ancorajele centurilor de siguranţă şi centurile de siguranţă | DM | X | DM | DM | DM | X | X | X | ||||||||
12 | locuri şezând (şei şi scaune) | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | ||
13 | fiabilitatea direcţiei, comportament în viraje şi orientabilitatea roţilor | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | ||
14 | instalarea pneurilor | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | ||
15 | dispozitiv de limitare a vitezei vehiculului şi amplasamentul acestuia pe vehicul | DM | DM | DM | DM | DM | DM | X | X | DM | |||||||
16 | sisteme de protecţie a ocupanţilor vehiculului, inclusiv amenajări interioare, tetiere, centuri de siguranţă, portiere | DM | DM | DM | DM | DM | DM | DM | DM | ||||||||
17 | puterea nominală sau netă continuă maximă şi/sau limitarea prin construcţie a vitezei vehiculului | X | X | X | DM | DM | X | X | X | X | X | X | X | ||||
18 | integritatea structurii vehiculului | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | ||
C. | CERINŢE PRIVIND CONSTRUCŢIA VEHICULELOR ŞI CERINŢE GENERALE PRIVIND OMOLOGAREA DE TIP | ||||||||||||||||
1 | 20 | măsuri împotriva modificărilor neautorizate | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | |
2 | 25 | dispoziţii luate pentru procedurile de omologare de tip | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | |
3 | 33 | cerinţe privind conformitatea producţiei | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | |
4 | 18 | dispozitive de cuplare şi fixare | DM | DM | DM | DM | DM | DM | DM | DM | DM | DM | DM | DM | DM | DM | |
5 | 18 | dispozitive pentru prevenirea folosirii neautorizate | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | |
6 | 18 | compatibilitatea electromagnetică (CEM) | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | |
7 | 18 | proeminenţe exterioare | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | |
8 | 18 | rezervorul de carburant | DM | DM | DM | DM | DM | DM | DM | DM | DM | DM | DM | DM | DM | DM | |
9 | 18 | platforme de încărcare | DM | X | DM | DM | DM | DM | |||||||||
10 | 18 | mase şi dimensiuni | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | |
11 | 21 | sisteme de diagnosticare la bord | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | ||||
12 | 18 | mânere şi suporturi pentru picioarele pasagerilor | X | DM | DM | DM | DM | DM | X | DM | DM | DM | DM | ||||
13 | 18 | spaţiu pentru placa de înmatriculare | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | |
14 | 18 | informaţii privind reparaţiile şi întreţinerea | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | |
15 | 18 | suporturi de parcare | X | X | X | ||||||||||||
C2. | CERINŢE REFERITOARE LA SERVICIILE TEHNICE | ||||||||||||||||
16 | 65 | standarde de performanţă şi evaluarea serviciilor tehnice | |||||||||||||||
(Sub)categoria vehiculului | Numele categoriei | Serii mici (pentru fiecare tip, unităţi puse la dispoziţie pe piaţă, înmatriculate şi puse în exploatare pe an) |
L1e-A | Bicicletă cu motor | 50 |
L1e-B | Moped cu două roţi | |
L2e | Moped cu trei roţi | |
L3e | Motocicletă cu două roţi | 75 |
L4e | Motocicletă cu două roţi, cu ataş | 150 |
L5e-A | Triciclu | 75 |
L5e-B | Triciclu utilitar | 150 |
L6e-A | Quad rutier uşor | 30 |
L6e-B | Cvadrimobil uşor | 150 |
L7e-A | Quad rutier greu | 30 |
L7e-B | Quad greu de teren | 50 |
L7e-C | Cvadrimobil greu | 150 |
Punctul | Descriere | (Sub)categorie | Noi tipuri de vehicule obligatoriu | Tipuri existente de vehicule obligatoriu | Ultima dată de înmatriculare a vehiculelor conforme |
1. | Aplicarea actului delegat referitor la cerinţele privind performanţele de mediu şi de propulsie, elementele enumerate în anexa II partea A | ||||
1.1. | Încercare de tipul I, încercarea emisiilor la ţeava de evacuare după pornirea la rece | - | - | - | - |
1.1.1. | Ciclul de încercări | - | - | - | - |
1.1.1.1. | Încercare de tipul I: ciclu de încercare ECE R 47 | L1e, L2e, L6e | 1.1.2017 | 1.1.2018 | 31.12.2020 |
1.1.1.2. | Încercare de tipul I ECE R 40 (cu ciclu urban de conducere suplimentar, dacă este cazul) | L5e-B, L7e-B, L7e-C | 1.1.2016 | 1.1.2017 | 31.12.2020 |
1.1.1.3. | Încercarea de tipul I, WMTC, etapa 2 | L3e, L4e, L5e-A, L7e-A | 1.1.2016 | 1.1.2017 | 31.12.2020 |
1.1.1.4. | Încercare de tipul I, ciclu de încercare revizuit bazat pe WMTC | L1e-L7e | 1.1.2020 | 1.1.2021 | |
1.1.2. | Încercare de tipul I, limitele emisiilor la ţeava de evacuare | - | - | - | |
1.1.2.1. | Euro 4: anexa VI punctul A1 | L1e, L2e, L6e | 1.1.2017 | 1.1.2018 | 31.12.2020 |
1.1.2.2. | Euro 4: anexa VI punctul A1 | L3e, L4e, L5e, L7e | 1.1.2016 | 1.1.2017 | 31.12.2020 |
1.1.2.3. | Euro 5: anexa VI punctul A2 | L1e-L7e | 1.1.2020 | 1.1.2021 | |
1.2. | Încercare de tipul II, încercarea emisiilor la (turaţie mărită la) ralanti/accelerare liberă | ||||
1.2.1. | Încercare de tipul II, încercarea emisiilor la (turaţie mărită la) ralanti/accelerare liberă | L1e, L2e, L6e | 1.1.2017 | 1.1.2018 | |
1.2.2. | Încercare de tipul II, încercarea emisiilor la (turaţie mărită la) ralanti/accelerare liberă | L3e, L4e, L5e, L7e | 1.1.2016 | 1.1.2017 | |
1.3. | Încercare de tipul III, emisii de gaz de carter zero | ||||
1.3.1. | Încercare de tipul III, emisii de gaz de carter zero | L1e, L2e, L6e | 1.1.2017 | 1.1.2018 | |
1.3.2. | Încercare de tipul III, emisii de gaz de carter zero | L3e, L4e, L5e, L7e | 1.1.2016 | 1.1.2017 | |
1.4. | Încercare de tipul IV, emisii prin evaporare | - | - | - | |
1.4.1. | Încercarea permeabilităţii rezervorului de carburant | L1e, L2e, L6e | 1.1.2017 | 1.1.2017 | |
1.4.2. | Încercarea permeabilităţii rezervorului de carburant | L3e, L4e, L5e, L7e | 1.1.2016 | 1.1.2016 | |
1.4.3. | Procedura de încercare SHED | L3e, L4e, L5e-A L7e-A | 1.1.2016 | 1.1.2017 | |
1.4.4. | Procedura de încercare SHED | L6e-A | 1.1.2017 | 1.1.2018 | |
1.4.5. | Limite de încercare SHED, anexa VI punctul C1 | L3e, L4e, L5e-A L7e-A | 1.1.2016 | 1.1.2017 | 31.12.2020 |
1.4.6. | Limite de încercare SHED, anexa VI punctul C1 | L6e-A | 1.1.2017 | 1.1.2018 | 31.12.2020 |
1.4.7. | Încercare SHED sau încercare a permeaţiei carburantului, în aşteptarea rezultatelor studiului menţionat la articolul 23 alineatele (4) şi (5) | L1e-A, L1e-B, L2e, L5e-B, L6e-B, L7e-B, L7e-C | 1.1.2020 | 1.1.2021 | |
1.4.8. | Limitele de încercare SHED, anexa VI punctul C2, în aşteptarea rezultatelor studiului menţionat la articolul 23 alineatele (4) şi (5) | L1e-L7e | 1.1.2020 | 1.1.2021 | |
1.5. | Încercare de tipul V, încercare de durabilitate (3) | ||||
1.5.1. | Kilometraj pentru durabilitatea Euro 4, anexa VII părţile A şi B | L1e, L2e, L6e | 1.1.2017 | 1.1.2018 | 31.12.2020 |
1.5.2. | Kilometraj pentru durabilitatea Euro 4, anexa VII părţile A şi B | L3e, L4e, L5e, L7e | 1.1.2016 | 1.1.2017 | 31.12.2020 |
1.5.3. | Kilometraj pentru durabilitatea Euro 5, anexa VII părţile A şi B | L1e-L7e | 1.1.2020 | 1.1.2021 | |
1.6. | O încercare de tipul VI nu a fost atribuită | - | - | - | - |
1.7. | Încercare de tipul VII, emisii de gaze cu efect de seră/determinarea şi raportarea consumului de carburant sau energie | - | |||
1.7.1. | Încercare de tipul VII, emisii de gaze cu efect de seră/determinarea şi raportarea consumului de carburant sau energie | L1e, L2e, L6e | 1.1.2017 | 1.1.2018 | |
1.7.2. | Încercare de tipul VII, emisii de gaze cu efect de seră/determinarea şi raportarea consumului de carburant sau energie | L3e, L4e, L5e, L7e | 1.1.2016 | 1.1.2017 | |
1.8. | Încercarea de tipul VIII, OBD, încercare de mediu | - | - | ||
1.8.1. | OBD I - cerinţe funcţionale OBD I - procedura de încercare de mediu (încercarea de tipul VIII) OBD I - praguri pentru încercarea de mediu, anexa VI punctul B1 | L3e, L4e, L5e-A, L6e-A, L7e-A | 1.1.2016; pentru L6e-A: 1.1.2017 | 1.1.2017; pentru L6e-A: 1.1.2018 | 31.12.2020 |
1.8.2. | OBD I - cerinţe funcţionale | L3e-L7e | 1.1.2020 | 1.1.2021 | |
OBD I - procedura de încercare de mediu (încercarea de tipul VIII) | |||||
OBD I - praguri pentru încercarea de mediu, anexa VI punctul B2 | |||||
1.8.3. | OBD II - cerinţe funcţionale, în aşteptarea studiului de la articolul 23 alineatele (4) şi (5) | L3e, L5e-A, L6e-A, L7e-A | 1.1.2020 | 1.1.2021 | |
OBD II - procedura de încercare de mediu (încercarea de tipul VIII), în aşteptarea studiului de la articolul 23 alineatele (4) şi (5) | |||||
OBD II - praguri pentru încercarea de mediu, anexa VI punctul B2, în aşteptarea studiului de la articolul 23 alineatele (4) şi (5) | |||||
1.9. | Încercarea de tipul IX, nivelul sonor (3) | ||||
1.9.1. | Procedura de încercare privind nivelul sonor şi valorile limită, anexa VI partea D | L1e, L2e, L6e | 1.1.2017 | 1.1.2018 | 31.12.2020 |
1.9.2. | Procedura de încercare privind nivelul sonor şi valorile limită (3), anexa VI partea D | L3e, L4e, L5e, L7e | 1.1.2016 | 1.1.2017 | 31.12.2020 |
1.9.3. | Regulamentele CEE-ONU nr. 9, 41, 63, 92 şi limitele anexei VI partea D | L1e-L7e | |||
1.9.4. | Regulamentele CEE-ONU nr. 9, 41, 63, 92 şi noile valori limită asociate propuse de Comisie | L1e-L7e | 1.1.2020 | 1.1.2021 | |
1.10. | Încercări şi cerinţe privind performanţele de propulsie referitoare la viteza maximă prin construcţie a vehiculului, cuplul maxim, puterea nominală sau netă continuă maximă şi puterea de vârf maximă | ||||
1.10.1. | Încercări şi cerinţe privind performanţa de propulsie | L1e, L2e, L6e | 1.1.2017 | 1.1.2018 | |
1.10.2. | Încercări şi cerinţe privind performanţa de propulsie | L3e, L4e, L5e, L7e | 1.1.2016 | 1.1.2017 | |
2. | Aplicarea actului delegat referitor la cerinţele privind siguranţa în funcţionare a vehiculului, elementele enumerate în anexa II partea B (3) | ||||
2.1. | Aplicarea actului delegat referitor la cerinţele privind siguranţa în funcţionare a vehiculului, elementele enumerate în anexa II partea B (3) | L1e, L2e, L6e | 1.1.2017 | 1.1.2018 | |
2.2. | Aplicarea actului delegat referitor la cerinţele privind siguranţa în funcţionare a vehiculului, elementele enumerate în anexa II partea B (3) | L3e, L4e, L5e, L7e | 1.1.2016 | 1.1.2017 | |
2.3. | Anexa VIII, elemente de siguranţă suplimentare (3) | - | - | ||
2.3.1. | Aprinderea automată a sistemului de iluminare | L1e-L7e | 1.1.2016 | 1.1.2016 | |
2.3.2. | Dispozitiv pentru siguranţa la virare (diferenţial sau echivalent) | L1e-L7e | 1.1.2016 | 1.1.2017 | |
2.3.3. | Sisteme de frânare avansate, montare obligatorie | L3e | 1.1.2016 | 1.1.2017 | - |
3. | Aplicarea actului delegat referitor la cerinţele privind construirea vehiculului, elementele enumerate în anexa II partea C (3) | ||||
3.1. | Aplicarea actului delegat referitor la cerinţele privind construirea vehiculului, elementele enumerate în anexa II partea C (3) | L1e, L2e, L6e | 1.1.2017 | 1.1.2018 | |
3.2. | Aplicarea actului delegat referitor la cerinţele privind construirea vehiculului, elementele enumerate în anexa II partea C (3) | L3e, L4e, L5e, L7e | 1.1.2016 | 1.1.2017 | |
4. | Aplicarea actului de punere în aplicare privind cerinţele administrative | ||||
4.1. | Aplicarea actului de punere în aplicare privind cerinţele administrative | L1e, L2e, L6e | 1.1.2017 | 1.1.2018 | |
4.2. | Aplicarea actului de punere în aplicare privind cerinţele administrative | L3e, L4e, L5e, L7e | 1.1.2016 | 1.1.2017 |
"1.1.2.1. | Euro 4: Anexa VI punctul A1 | L1e, L2e, L6e | 1.1.2017 | 1.1.2018 | 31.12.2020; pentru L2e-U şi L6e-B: 31.12.2024 |
1.1.2.2. | Euro 4: Anexa VI punctul A1 | L3e, L4e, L5e, L7e | 1.1.2016 | 1.1.2017 | 31.12.2020; pentru L3e-AxE şi L3e-AxT 31.12.2024 |
1.1.2.3. | Euro 5: Anexa VI punctul A2 | L1e-L7e | 1.1.2020; pentru L2e-U; L3e-AxE; L3e-AxT şi L6e-B: 1.1.2024 | 1.1.2021; pentru L2e-U; L3e-AxE; L3e-AxT şi L6e-B: 1.1.2025 |
"1.8.1. | cerinţe funcţionale pentru OBD de etapa I procedura de încercare de mediu pentru OBD de etapa I (încercarea de tipul VIII) limite pentru încercarea de mediu pentru OBD de etapa I, anexa VI punctul B1 | L3e, L4e, L5e- A, L7e-A | 1.1.2016 | 1.1.2017 | 31.12.2020 |
1.8.2. | cerinţele funcţionale pentru OBD de etapa I inclusiv orice mod de funcţionare care reduce cuplul motorului în mod semnificativ procedura de încercare de mediu pentru OBD de etapa I (încercarea de tipul VIII) limite pentru încercarea de mediu pentru OBD de etapa I, anexa VI punctul B1 | L3e, L4e, L5e, L7e | 1.1.2020 | 1.1.2021 | 31.12.2024 |
1.8.3. | cerinţele funcţionale pentru OBD de etapa I inclusiv orice mod de funcţionare care reduce cuplul motorului în mod semnificativ procedura de încercare de mediu pentru OBD de etapa I (încercarea de tipul VIII) limite pentru încercarea de mediu pentru OBD de etapa I, anexa VI punctul B2 | L3e, L4e, L5e, L7e | 1.1.2024 | 1.1.2025 |
"1.8.4. | cerinţe funcţionale pentru OBD de etapa II cu excepţia monitorizării catalizatorului proceduri de încercare de mediu pentru OBD de etapa II (încercarea de tipul VIII) limite pentru încercarea de mediu pentru OBD de etapa II, anexa VI punctul B1 | L3e (cu excepţia L3e- AxE şi L3e- AxT), L4e, L5e-A, L7e-A | 1.1.2020 | 1.1.2021 | 31.12.2024 |
1.8.5. | cerinţe funcţionale pentru OBD de etapa II proceduri de încercare de mediu pentru OBD de etapa II (încercarea de tipul VIII), limite pentru încercarea de mediu pentru OBD de etapa II, anexa VI punctul B2 | L3e (cu excepţia L3e- AxE şi L3e- AxT), L4e, L5e-A, L7e-A | 1.1.2024 | 1.1.2025 |
"1.9.1. | Procedura de încercare privind nivelul sonor şi valorile limită, anexa VI partea D | L1e, L2e, L6e | 1.1.2017 | 1.1.2018 | |
1.9.2. | Procedura de încercare privind nivelul sonor şi valorile limită (3), anexa VI partea D | L3e, L4e, L5e, L7e | 1.1.2016 | 1.1.2017 |
"1.9.4. | Regulamentele CEE-ONU nr. 9, 41, 63, 92 şi noile valori limită asociate propuse de Comisie | L1e-L7e | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tipul încercării | Descriere | Cerinţe: valori limită | Criterii de subclasificare în plus faţă de cele din articolul 2 şi anexa I | Cerinţe: proceduri de încercare | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
I | Emisii de evacuare după pornirea la rece | Anexa VI (A) | Punctul 4.3. din anexa II la Regulamentul delegat (UE) nr. 134/2014 al Comisiei | Anexa II la Regulamentul delegat (UE) nr. 134/2014 al Comisiei | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
II | - Motor cu aprindere prin scânteie(5) sau sistem hibrid echipat cu motor cu aprindere prin scânteie: emisiile la turaţia la ralanti şi la ralanti crescut - Motor cu aprindere prin compresie sau sistem hibrid echipat cu motor cu aprindere prin compresie: încercarea la accelerare liberă | Directiva 2009/40/CE(6) | Punctul 4.3. din anexa II la Regulamentul delegat (UE) nr. 134/2014 al Comisiei | Anexa III la Regulamentul delegat (UE) nr. 134/2014 al Comisiei | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
III | Emisiile de gaze de carter | Emisii zero, carter închis. Gazele de carter emise nu trebuie eliberate direct în atmosferă de niciun vehicul pe durata de viaţă utilă a acestuia. | Punctul 3.2. din anexa XI la Regulamentul delegat (UE) nr. 134/2014 al Comisiei | Anexa IV la Regulamentul delegat (UE) nr. 134/2014 al Comisiei | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
IV | Emisii prin evaporare | Anexa VI (C) | Punctul 3.2. din anexa XI la Regulamentul delegat (UE) nr. 134/2014 al Comisiei | Anexa V la Regulamentul delegat (UE) nr. 134/2014 al Comisiei | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
V | Durabilitatea dispozitivelor de control al emisiilor | Anexele VI şi VII | SRC-LeCV: punctul 2 din apendicele 1 al anexei VI la Regulamentul delegat (UE) nr. 134/2014 al Comisiei AMA a EPA din SUA: punctul 2.1 din apendicele 2 al anexei VI la Regulamentul delegat (UE) nr. 134/2014 al Comisiei | Anexa VI la Regulamentul delegat (UE) nr. 134/2014 al Comisiei | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
VI | Nu a fost atribuită nicio încercare de tip VI | Nu se aplică | Nu se aplică | Nu se aplică | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
VII | Emisiile de CO2, consumul de combustibil şi/sau energie electrică şi autonomia electrică | Măsurare şi raportare, fără valori limită în scopul omologării de tip | Punctul 4.3. din anexa II la Regulamentul delegat (UE) nr. 134/2014 al Comisiei | Anexa VI la Regulamentul delegat (UE) nr. 134/2014 al Comisiei | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
VIII | Încercările privind mediul ale sistemului OBD | Anexa VI (B) | Punctul 4.3. din anexa II la Regulamentul delegat (UE) nr. 134/2014 al Comisiei | Anexa VIII la Regulamentul delegat (UE) nr. 134/2014 al Comisiei | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
IX | Nivelul de zgomot | Anexa VI (D) | In momentul în care Regulamentele CEE-ONU nr. 9, 41, 63 sau 92 vor înlocui cerinţele specifice ale UE stabilite în actul delegat referitor la cerinţele privind performanţele de mediu şi de propulsie, criteriile de (sub)clasificare stabilite în regulamentele CEE-ONU respective (anexa 6) vor fi selectate cu referire la încercările de tipul IX privind nivelul de zgomot. | Anexa IX la Regulamentul delegat (UE) nr. 134/2014 al Comisiei | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vehicule cu motoare cu aprindere prin scânteie (PI), inclusiv vehiculele hibride | Vehicule cu motoare cu aprindere prin compresie (CI), inclusiv vehiculele hibride | Vehicul pur electric sau vehicul propulsat cu aer comprimat (CA) | Vehicul cu pilă cu hidrogen | ||||||||||
Monocarburant (20) | Bicarburant | Multicarburant | Multicarburant | Monocarburant | |||||||||
Benzină (E5) (21) | GPL | Gaz natural/ Biometan | H2 | Benzină (E5) | Benzină (E5) | Benzină (E5) | Benzină (E5) | Gaz natural/ Biometan | Motorină (B5) | Motorină (B5) | |||
GPL | Gaz natural/ Biometan | H2 | Etanol (E85) | H2NG | Biomotorină | ||||||||
Încercare de tipul I (19) | Da | Da | Da | Da | Da (ambii carburanţi) | Da (ambii carburanţi) | Da (ambii carburanţi) | Da (ambii carburanţi) | Da (ambii carburanţi) | Da (doar B5) | Da | Nu | Nu |
Încercare de tipul I (19) Masa de particule (doar Euro 5) (6) | Da | Nu | Nu | Nu | Da (doar benzină) | Da (doar benzină) | Da (doar benzină) | Da (doar benzină) | Nu | Da (doar B5) | Da | Nu/Da pentru CA | Nu |
Încercare de tipul II (19), inclusiv opacitatea fumului doar pentru CI | Da | Da | Da | Da | Da (ambii carburanţi) | Da (ambii carburanţi) | Da (doar benzină) | Da (ambii carburanţi) | Da (doar gaz natural/ biometan) | Da (doar B5) | Da | Nu | Nu |
Încercare de tipul III (19) | Da | Da | Da | Da | Da | Da | Da | Da | Da | Da | Da | Nu | Nu |
Încercare de tipul IV (19) | Da | Nu | Nu | Nu | Da (doar benzină) | Da (doar benzină) | Da (doar benzină) | Da (doar benzină) | Nu | Nu | Nu | Nu | Nu |
Încercare de tipul V (19) | Da | Da | Da | Da | Da (doar benzină) | Da (doar benzină) | Da (doar benzină) | Da (doar benzină) | Da (doar gaz natural/ biometan) | Da (doar B5) | Da | Nu | Nu |
Încercare de tipul VII (19) | Da | Da | Da | Da | Da (ambii carburanţi) | Da (ambii carburanţi) | Da (ambii carburanţi) | Da (ambii carburanţi) | Da (ambii carburanţi) | Da (ambii carburanţi) | Da | Da (doar consumul de energie) | Da (doar consumul de carburant) |
Încercare de tipul VIII (19) | Da | Da | Da | Da | Da (doar benzină) | Da (doar benzină) | Da (doar benzină) | Da (doar benzină) | Da (doar gaz natural/ biometan) | Da (doar B5) | Da | Nu | Nu |
Încercare de tipul IX (19) | Da | Da | Da | Da | Da | Da | Da | Da | Da | Da | Da | Nu Da pentru CA | Nu |
Categoria vehiculului | Numele categoriei | Clasa de propulsie | Nivel Euro | Masa de monoxid de carbon (CO) | Masa hidrocarburilor totale (THC) | Masa oxizilor de azot (NOx) | Masa de particule (MP) | Ciclul de încercare |
L1 (mg/km) | L2 (mg/km) | L3 (mg/km) | L4 (mg/km) | |||||
L1e-A | Bicicletă cu motor | PI/CI/hibrid | Euro 4 | 560 | 100 | 70 | ECE R47 | |
L1e-B | Moped cu două roţi | PI/CI/hibrid | Euro 4 | 1 000 | 630 | 170 | - | ECE R47 |
L2e | Moped cu trei roţi | PI/CI/hibrid | Euro 4 | 1 900 | 730 | 170 | - | ECE R47 |
L3e L4e (7) L5e-A L7e-A | - Motocicletă cu două roţi, cu şi fără ataş - Triciclu - Quad rutier greu | PI/PI hibrid, vmax < 130 km/h | Euro 4 | 1 140 | 380 | 70 | - | WMTC, etapa 2 |
PI/PI hibrid, vmax > = 130 km/h | Euro 4 | 1 140 | 170 | 90 | - | WMTC, etapa 2 | ||
CI/CI hibrid | Euro 4 | 1 000 | 100 | 300 | 80 (8) | WMTC, etapa 2 | ||
L5e-B | Triciclu utilitar | PI/PI hibrid | Euro 4 | 2 000 | 550 | 250 | - | ECE R40 |
CI/CI hibrid | Euro 4 | 1 000 | 100 | 550 | 80 (8) | ECE R40 | ||
L6e-A, L6e-B | Quad rutier uşor Cvadrimobil uşor | PI/PI hibrid | Euro 4 | 1 900 | 730 | 170 | ECE R47 | |
CI/CI hibrid | Euro 4 | 1 000 | 100 | 550 | 80 (8) | ECE R47 | ||
L7e-B L7e-C | Quad greu de teren Cvadrimobil greu | PI/PI hibrid | Euro 4 | 2 000 | 550 | 250 | - | ECE R40 |
CI/CI hibrid | Euro 4 | 1 000 | 100 | 550 | 80 (8) | ECE R40 |
Categoria vehiculului | Numele categoriei | Clasa de propulsie | Nivel Euro (4) | Masa de monoxid de carbon (CO) | Masa hidrocarburilor totale (THC) | Masa hidrocarburilor nemetanice (NMHC) | Masa oxizilor de azot (NOx) | Masa de particule (MP) | Ciclul de încercări |
L1 (mg/km) | L2A (mg/km) | L2B (mg/km) | L3 (mg/km) | L4 (mg/km) | |||||
L1e-A | Bicicletă cu motor | PI/CI/hibrid | Euro 5 | 500 | 100 | 68 | 60 | 4,5 (9) | WMTC revizuit (10) |
L1e-B-L7e | Toate celelalte vehicule din categoria L | PI/PI hibrid | Euro 5 | 1 000 | 100 | 68 | 60 | 4,5 (9) | WMTC revizuit |
CI/CI hibrid | 500 | 100 | 68 | 90 | 4,5 | WMTC revizuit |
Categoria vehiculului | Numele categoriei | Clasa de propulsie | Nivel Euro | Masa de monoxid de carbon CO) | Masa hidrocarburilor totale (THC) | Masa oxizilor de azot (NOx) | Ciclul de încercare |
OT1 (mg/km) | OT2 (mg/km) | OT3 (mg/km) | |||||
L6e-A | - Quad rutier uşor | PI, CI sau hibrid | Euro 4 | 3 610 | 2 690 | 850 | ECE R47 |
L3e (5) L4e (7 L5e-A L7e-A | - Motocicletă cu două roţi, cu şi fără ataş - Triciclu - Quad rutier greu | PI/PI hibrid, vmax < 130 km/h | Euro 4 | 2 170 | 1 400 | 350 | WMTC, etapa 2 |
PI/PI hibrid, vmax > = 130 km/h | 2 170 | 630 | 450 | WMTC, etapa 2 | |||
CI/CI hibrid | 2 170 | 630 | 900 | WMTC, etapa 2 |
Categoria vehiculului | Numele categoriei | Clasa de propulsie | Nivel Euro | Masa de monoxid de carbon (CO) | Masa hidrocarburilor nemetanice (NMHC) | Masa oxizilor de azot (NOx) | Masa de particule (MP) | Ciclul de încercare |
OT1 (mg/km) | OT2 (mg/km) | OT3 (mg/km) | OT4 (mg/km) | |||||
L3e-L7e (6) | Toate vehiculele din categoria L, cu excepţia categoriilor L1e şi L2e | PI/PI hibrid | Euro 5 | 1 900 | 250 | 300 | 50 | WMTC revizuit |
CI/CI hibrid | Euro 5 | 1 900 | 320 | 540 | 50 | WMTC revizuit |
Categoria vehiculului | Numele categoriei | Clasa de propulsie | Nivel Euro | Masa hidrocarburilor totale (THC) (mg/încercare) | Ciclul de încercări |
L3e L4e (7) | Motocicletă cu două roţi (13), cu şi fără ataş | PI (11) | Euro 4 | 2 000 | SHED |
L5e-A | Triciclu | PI (11) | Euro 4 | ||
L6e-A | Quad rutier uşor | PI (11) | Euro 4 | ||
L7e-A | Quad rutier greu | PI (11) | Euro 4 |
Clasa vehiculului (12) | Numele categoriei | Clasa de propulsie | Nivel Euro | Încercarea de permeabilitate (mg/m2/zi) | Masa hidrocarburilor totale (THC) în încercarea SHED (mg/încercare) | |
PI (11) | Rezervorul de carburant | Circuitul de carburant | Vehicul | |||
L1e-A | Bicicletă cu motor | Euro 5 | 1 500 | 15 000 | 1 500 | |
L1e-B | Moped cu două roţi | Euro 5 | 1 500 | 15 000 | 1 500 | |
L2e | Moped cu trei roţi | Euro 5 | 1 500 | 15 000 | 1 500 | |
L3e L4e (7) | Motocicletă cu două roţi, cu şi fără ataş | Euro 5 | 1 500 | |||
L5e-A | Triciclu | Euro 5 | 1 500 | |||
L5e-B | Triciclu utilitar | Euro 5 | 1 500 | 15 000 | 1 500 | |
L6e-A | Quad rutier uşor | Euro 5 | 1 500 | |||
L6e-B | Cvadrimobil uşor | Euro 5 | 1 500 | 15 000 | 1 500 | |
L7e-A | Quad rutier greu | Euro 5 | 1 500 | |||
L7e-B | Quad de teren | Euro 5 | 1 500 | 15 000 | 1 500 | |
L7e-C | Cvadrimobil greu | Euro 5 | 1 500 | 15 000 | 1 500 | |
Categoria vehiculului | Numele categoriei | Limitele nivelului sonor Euro 4 (14) [dB(A)] | Procedura de încercare Euro 4 (16) | Nivelul sonor Euro 5 (15) [dB(A)] | Procedura de încercare Euro 5 |
L1e-A | Bicicletă cu motor | 63 (14) | Actul delegat/Regulamentul CEE-ONU nr. 63 | Regulamentul CEE-ONU nr. 63 | |
L1e-B | Moped cu două roţi vmax < = 25 km/h | 66 | |||
Moped cu două roţi vmax < = 45 km/h | 71 | ||||
L2e | Moped cu trei roţi | 76 | Actul delegat/Regulamentul CEE-ONU nr. 9 | Regulamentul CEE-ONU nr. 9 | |
L3e | Motocicletă cu două roţi Cilindree < = 80 cm3 | 75 | Actul delegat/Regulamentul CEE-ONU nr. 41 | Regulamentul CEE-ONU nr. 41 | |
Motocicletă cu două roţi 80 cm3 < Cilindree < = 175 cm3 | 77 | ||||
Motocicletă cu două roţi Cilindree > 175 cm3 | 80 | ||||
L4e | Motocicletă cu două roţi, cu ataş | 80 | |||
L5e-A | Triciclu | 80 | Actul delegat/Regulamentul CEE-ONU nr. 9 | Regulamentul CEE-ONU nr. 9 | |
L5e-B | Triciclu utilitar | 80 | |||
L6e-A | Quad rutier uşor | 80 | Actul delegat/Regulamentul CEE-ONU nr. 63 | Regulamentul CEE-ONU nr. 63 | |
L6e-B | Cvadrimobil uşor | 80 | Actul delegat/Regulamentul CEE-ONU nr. 9 | Regulamentul CEE-ONU nr. 9 | |
L7e-A | Quad rutier greu | 80 | |||
L7e-B | Quad greu de teren | 80 | |||
L7e-C | Cvadrimobil greu | 80 |
Categoria vehiculului | Numele categoriei | Kilometraj pentru durabilitatea Euro 4 (km) şi kilometraj pentru durabilitatea Euro 5 (4) (km) |
L1e-A | - Bicicletă cu motor | 5 500 |
L3e-AxT (x = 1, 2 sau 3) | - Motocicletă "trial" cu două roţi | |
L1e-B | - Moped cu două roţi | 11 000 |
L2e | - Moped cu trei roţi | |
L3e-AxE (x = 1, 2 sau 3) | - Motocicletă "enduro" cu două roţi | |
L6e-A | - Quad rutier uşor | |
L7e-B | - Quad greu de teren | |
L3e | - Motocicletă cu două roţi, cu şi fără ataş | 20 000 |
L4e (7) | (vmax < 130 km/h) | |
L5e | - Triciclu | |
L6e-B | - Cvadrimobil uşor | |
L7e-C | - Cvadrimobil greu | |
L3e | - Motocicletă cu două roţi, cu şi fără ataş | |
L4e (7) | (vmax > = 130 km/h) | 35 000 |
L7e-A | - Quad rutier greu |
Categoria vehiculului | Numele categoriei | Euro 4 DF (-) DF (-) | Euro 5 DF+ (4) (-) | ||||||||||
CO | HC | NOx | PM | CO | THC | NMHC | NOx | PM(17) (4) | |||||
PI | CI (18) | PI | CI | PI | CI | CI | |||||||
L1e-L7e | Toate | 1,3 | 1,2 | 1,2 | 1,1 | 1,3 | 1,3 | 1,1 | 1,3 | 1,1 | 1,3 | 1,1 | 1,0 |
Obiect | Cerinţe |
Montarea obligatorie a sistemelor de frânare avansate | (a) motocicletele noi (22) din subcategoriile L3e-A1 care sunt puse la dispoziţie pe piaţă, înmatriculate şi puse în exploatare, trebuie echipate fie cu un sistem antiblocare, fie cu un sistem combinat de frânare, fie cu ambele tipuri de sisteme de frânare avansate, la alegerea producătorului vehiculului; (b) motocicletele noi din subcategoriile L3e-A2 şi L3e-A3 care sunt puse la dispoziţie pe piaţă, înmatriculate şi puse în exploatare, trebuie echipate cu frâne cu sistem antiblocare. Scutire: L3e-AxE (x = 1, 2 sau 3, motocicletele "enduro" cu două roţi) şi L3e-AxT (x = 1, 2 sau 3, motocicletele "trial" cu două roţi) sunt scutite de montarea obligatorie a unor sisteme avansate de frânare. |
Siguranţa în viraje pe drumuri cu pavaj dur | Vehiculele din categoria L trebuie produse astfel încât fiecare dintre roţi să se poată roti la turaţii diferite în orice moment pentru a garanta siguranţa în viraje pe drumuri cu pavaj dur. În cazul în care un vehicul este echipat cu un diferenţial blocabil, acesta trebuie proiectat astfel încât să fie deblocat în mod normal. |
Îmbunătăţirea vizibilităţii vehiculului şi a conducătorului auto prin aprinderea automată a luminilor | Pentru a le îmbunătăţi vizibilitatea, vehiculele din categoria L trebuie echipate cu următoarele elemente: (a) pentru vehiculele din categoria L1e: dispozitive de iluminare şi de semnalizare luminoasă în conformitate cu Regulamentul CEE-ONU nr. 74 Rev. 2, care impune aprinderea automată a sistemului de iluminare; (b) pentru vehiculele din categoria L3e: la alegerea producătorului vehiculului, fie dispozitive de iluminare şi semnalizare luminoasă în conformitate cu Regulamentul CEE-ONU nr. 53 Rev. 2 şi modificările sale 1 şi 2, fie faruri pentru circulaţia pe timp de zi în conformitate cu Regulamentul CEE-ONU nr. 87 Rev. 2 şi modificările sale 1 şi 2; (c) pentru toate celelalte subcategorii ale categoriei L de vehicule: un sistem de iluminare care se aprinde automat sau, la alegerea producătorului, faruri pentru circulaţia pe timp de zi care se aprind automat (23). |
(anexa II partea B punctul 3) Siguranţa electrică | Vehiculele din categoria L, în privinţa grupului motopropulsor electric, dacă sunt echipate cu unul sau mai multe motoare de tracţiune care funcţionează pe bază de curent electric şi nu sunt conectate permanent la reţea, precum şi componentele lor de înaltă tensiune şi sistemele conectate galvanic la magistrala de înaltă tensiune a sistemului de propulsie electrică, sunt concepute pentru a evita orice risc de siguranţă electrică, în conformitate cu cerinţele relevante ale Regulamentului CEE- ONU nr. 100 şi ISO 13063. |
(anexa II partea B punctul 4) Cerinţe pentru declaraţia producătorului cu privire la încercările de anduranţă ale sistemelor, pieselor şi echipamentelor critice legate de siguranţa în funcţionare | Producătorul vehiculului declară că vehiculele produse în conformitate cu articolul 22 alineatul (2) pot rezista în condiţii de utilizare normală, aşa cum s-a intenţionat, cel puţin pe distanţa parcursă după specificaţiile de mai jos, în termen de cinci ani după prima înmatriculare. Distanţa este de 1,5 ori distanţa specificată în anexa VII în legătură directă cu categoria de vehicul în cauză şi etapa de emisii (adică nivelul Euro) conform căruia vehiculul urmează să fie omologat de tip; totuşi, distanţa cerută nu depăşeşte 60 000 km pentru nicio categorie de vehicule. |
(anexa II partea B punctul 5) Cerinţe privind dispozitivele de protecţie faţă şi spate | Vehiculele din categoria L sunt concepute astfel încât dispozitivele de protecţie faţă-spate să evite orice proeminenţe sau protuberanţe ascuţite sau tăioase îndreptate în exterior şi care pot agăţa sau pot creşte în mod semnificativ gravitatea rănilor sau probabilitatea de a cauza laceraţii participanţilor la traficul rutier vulnerabili în caz de coliziune. Acest lucru este valabil atât pentru partea din faţă, cât şi pentru partea din spate a vehiculului. |
(anexa II partea B punctul 10) Ancorajele centurilor de siguranţă şi centurile de siguranţă | Cerinţele obligatorii pentru ancorajele centurilor de siguranţă şi pentru instalarea centurilor de siguranţă pe vehiculele din categoriile L2e, L5e, L6e şi L7e dotate cu caroserie. |
(anexa II partea B punctul 15) Cerinţe privind sistemele de protecţie a ocupanţilor vehiculului, inclusiv amenajări interioare şi portiere | Vehiculele din categoriile L2e, L5e, L6e şi L7e dotate cu caroserie sunt proiectate pentru a evita orice proeminenţe sau protuberanţe ascuţite sau tăioase care pot creşte în mod semnificativ gravitatea rănilor produse conducătorului şi pasagerilor. Vehiculele dotate cu portiere sunt proiectate pentru a asigura faptul că portierele respective sunt construite cu încuietoarele şi balamalele corespunzătoare. |
(anexa II partea B punctul 17) Cerinţe privind integritatea structurală a vehiculului | Producătorul vehiculului declară că în caz de rechemare în fabrică cauzată de un risc grav în materie de siguranţă va pune imediat, la cerere, la dispoziţia autorităţii de omologare şi a Comisiei analiza specifică a structurilor, componentelor şi/sau pieselor vehiculului prin calcule de inginerie, metode de încercare virtuală şi/sau structurală. Omologarea de tip a vehiculului nu este acordată dacă există un motiv pentru a pune la îndoială faptul că producătorul vehiculului nu poate furniza o asemenea analiză. |
Directiva 2002/24/CE | Prezentul regulament |
Articolul 1 alineatul (1) primul paragraf | Articolul 2 alineatul (1) |
Articolul 1 alineatul (1) al doilea paragraf | Articolul 2 alineatul (2) |
Articolul 1 alineatul (1) al treilea paragraf | Articolul 1 alineatul (1) al doilea paragraf |
Articolul 1 alineatele (2) şi (3) | Articolul 2 alineatul (1), articolul 4, anexa I |
Articolul 2 | Articolul 3 |
Articolul 3 | Articolele 26 şi 27 |
Articolul 4 alineatul (1) | Articolul 29 alineatele (1) şi (2), articolul 18 |
Articolul 4 alineatul (2) | Articolul 29 alineatul (1), articolul 33 |
Articolul 4 alineatul (3) | Articolul 33 alineatul (3) |
Articolul 4 alineatul (4) | - |
Articolul 4 alineatul (5) | Articolul 33 alineatele (1) şi (3) |
Articolul 4 alineatul (6) | Articolul 29 alineatul (3) |
Articolul 5 alineatul (1) | Articolul 29 alineatul (10) şi articolul 30 alineatul (3) |
Articolul 5 alineatul (2) | Articolul 29 alineatul (10) |
Articolul 5 alineatul (3) | Articolul 29 alineatul (4) |
Articolul 6 alineatul (1) | Articolul 29 alineatul (5) |
Articolul 6 alineatul (2) primul paragraf | Articolul 29 alineatul (7) |
Articolul 6 alineatul (2) al doilea paragraf | Articolul 29 alineatul (8) |
Articolul 7 alineatul (1) primul paragraf | Articolul 38 alineatul (1) |
Articolul 7 alineatul (1) al doilea paragraf | Articolul 38 alineatul (2) |
Articolul 7 alineatul (2) | - |
Articolul 7 alineatul (3) | Articolul 56 alineatul (2) |
Articolul 7 alineatul (4) | Articolul 39 alineatul (2) |
Articolul 7 alineatul (5) | Articolul 56 alineatul (2) primul paragraf |
Articolul 7 alineatul (6) | Articolul 56 alineatul (2) al doilea paragraf |
Articolul 8 alineatul (1) | Articolul 39 alineatul (1) |
Articolul 8 alineatul (2) | Articolul 39 alineatul (2) |
Articolul 9 alineatul (1) | Articolul 9 şi articolul 37 alineatul (4) |
Articolul 9 alineatul (2) | Articolul 34 alineatul (1) |
Articolul 9 alineatul (3) | Articolul 34 alineatele (1) şi (3) |
Articolul 9 alineatul (4) | Articolele 35 şi 36 |
Articolul 9 alineatul (5) | Articolul 37 alineatul (4) |
Articolul 10 alineatul (1) | Articolul 49 alineatul (1) |
Articolul 10 alineatul (2) | Articolul 49 alineatul (3) |
Articolul 10 alineatul (3) | Articolul 49 alineatul (6) |
Articolul 10 alineatul (4) | Articolul 49 alineatul (7) |
Articolul 11 | - |
Articolul 12 | Articolul 48 |
Articolul 13 | - |
Articolul 14 alineatul (1) litera (a) | Articolul 6 alineatul (1) |
Articolul 14 alineatul (1) litera (b) punctul (i) | Articolul 67 alineatul (1), articolul 64 |
Articolul 14 alineatul (1) litera (b) punctul (ii) | - |
Articolul 14 alineatul (2) primul paragraf | - |
Articolul 14 alineatul (2) al doilea paragraf | Articolul 63 alineatul (3) |
Articolul 15 alineatele (1) şi (2) | Articolul 6 alineatele (2) şi (3) |
Articolul 15 alineatul (3) primul paragraf litera (a) punctul (i) | Articolul 42 |
Articolul 15 alineatul (3) al doilea paragraf | - |
Articolul 15 alineatul (3) litera (b) primul paragraf | - |
Articolul 15 alineatul (3) litera (b) | - |
Articolul 15 alineatul (4) | - |
Articolul 16 alineatele (1) şi (2) | Articolul 44 |
Articolul 16 alineatul (3) | Articolul 40 |
Articolul 17 | Articolele 72, 74 şi 75 |
Articolul 18 alineatul (1) | Articolul 73 alineatul (1) |
Articolul 18 alineatul (2) | Articolul 73 alineatul (2) |
Articolul 19 | - |
Articolul 20 | - |
Articolul 21 | Articolul 77 alineatul (1) |
Articolul 22 | - |
Articolul 23 | - |
Articolul 24 | - |