Capitolul xv - ACCESUL LA INFORMAŢIILE REFERITOARE LA REPARARE ŞI ÎNTREŢINERE - Regulamentul 168/15-ian-2013 privind omologarea şi supravegherea pieţei pentru vehiculele cu două sau trei roţi şi pentru cvadricicluri
Acte UE
Jurnalul Oficial 60L
În vigoare Versiune de la: 27 Noiembrie 2024 până la: 1 August 2026
CAPITOLUL XV:ACCESUL LA INFORMAŢIILE REFERITOARE LA REPARARE ŞI ÎNTREŢINERE
Art. 57: Obligaţiile producătorilor
(1)Producătorul permite accesul nerestricţionat al operatorilor independenţi la informaţiile privind repararea şi întreţinerea vehiculului, în cel mai scurt timp, prin intermediul site-urilor internet, folosind un format standard şi o formă uşor accesibilă. În special, acest acces este acordat în mod nediscriminatoriu în raport cu asistenţa sau cu accesul acordat comercianţilor şi reparatorilor autorizaţi. Această obligaţie nu se aplică dacă vehiculul a fost omologat ca vehicul de serie mică.
(2)Până la adoptarea de către Comisie a unui standard comun, informaţiile menţionate la alineatul (1) sunt transmise într-un mod coerent care să permită prelucrarea lor de către operatorii independenţi cu un efort rezonabil.
De asemenea, producătorii vor pune la dispoziţia operatorilor independenţi, precum şi a distribuitorilor şi reparatorilor agreaţi materiale de formare.
(3)Informaţiile menţionate la alineatul (1) includ cel puţin următoarele elemente:
a)un număr de identificare neechivocă a vehiculului;
b)manuale de service cuprinzând înscrierea reparaţiilor şi acţiunilor de întreţinere, precum şi a calendarului de service;
c)manuale tehnice şi buletine de servicii tehnice;
d)informaţii privind componentele şi diagnosticarea (cum ar fi valorile teoretice minime şi maxime pentru măsurători);
e)scheme de cablaj;
f)codurile de diagnosticare a defectelor, inclusiv codurile specifice ale producătorilor;
g)numerele de identificare şi de verificare a calibrării software-ului aplicabil unui anumit tip de vehicul;
h)informaţii cu privire la dispozitivele şi echipamentele brevetate, precum şi informaţii furnizate prin intermediul acestor dispozitive şi echipamente;
i)informaţii privind înregistrările de date, precum şi datele bidirecţionale de control şi încercare;
j)unităţi de lucru.
(4)Distribuitorii şi reparatorii agreaţi în cadrul sistemului de distribuţie al unui anumit producător de vehicule sunt consideraţi operatori independenţi în sensul prezentului regulament, în măsura în care aceştia prestează servicii de reparaţii şi întreţinere pentru vehicule provenind de la un producător din al cărui sistem de distribuţie nu fac parte.
(5)Informaţiile privind repararea şi întreţinerea vehiculelor sunt disponibile în orice moment, cu excepţia exigenţelor legate de întreţinerea sistemului informatic.
(6)În scopul fabricării şi întreţinerii pieselor de schimb, a dispozitivelor de diagnosticare şi a echipamentului de încercare compatibile cu sistemele OBD, producătorii vor furniza, pe bază nediscriminatorie, informaţiile relevante privind sistemele OBD, precum şi cele referitoare la repararea şi întreţinerea vehiculelor tuturor producătorilor şi/sau reparatorilor de componente, dispozitive de diagnosticare sau echipamente de încercare interesaţi.
(7)În scopul proiectării şi fabricării echipamentului auto pentru vehiculele alimentate cu carburanţi alternativi, producătorii furnizează, pe bază nediscriminatorie, informaţiile relevante privind sistemele OBD, precum şi pe cele referitoare la repararea şi întreţinerea vehiculelor, tuturor producătorilor, instalatorilor sau reparatorilor de echipamente pentru vehiculele pe bază de carburanţi alternativi interesaţi.
(8)La depunerea cererii pentru omologarea UE de tip, producătorul furnizează autorităţii de omologare dovada conformităţii cu prezentul regulament în ceea ce priveşte informaţiile solicitate în temeiul prezentului articol.
În cazul în care aceste informaţii nu sunt disponibile sau nu sunt în conformitate cu prezentul regulament şi cu actele delegate şi de punere în aplicare adoptate în temeiul prezentului regulament la depunerea unei cereri de omologare UE de tip, producătorul furnizează aceste informaţii în termen de şase luni de la data omologării de tip.
Comisia poate adopta acte de punere în aplicare pentru a stabili un model sau un certificat referitor la accesul la informaţiile referitoare la sistemele OBD ale vehiculelor şi la repararea şi întreţinerea vehiculelor care să furnizeze autorităţii de omologare dovada conformităţii. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 73 alineatul (2).
(9)Dacă dovada conformităţii nu este furnizată în termenul menţionat la alineatul (8) al doilea paragraf, autoritatea de omologare ia măsurile necesare pentru a asigura conformitatea.
(10)Producătorul pune la dispoziţie modificările şi completările ulterioare ale informaţiilor referitoare la repararea şi întreţinerea vehiculelor pe site-urile lui internet în acelaşi timp în care le pune la dispoziţia reparatorilor agreaţi.
(11)Atunci când datele privind repararea şi întreţinerea unui vehicul sunt păstrate într-o bancă centrală de date a producătorului vehiculului sau în numele său, reparatorii independenţi au acces gratuit la aceste date şi pot introduce informaţii privind reparaţiile şi activităţile de întreţinere pe care le-au efectuat.
(12)Se conferă Comisiei competenţa de a adopta acte delegate în conformitate cu articolul 75 de stabilire a cerinţelor detaliate cu privire la accesul la informaţiile privind reparaţiile şi activităţile de întreţinere, în special la specificaţiile tehnice cu privire la modul în care sunt comunicate informaţiile despre repararea şi întreţinerea vehiculului.
Art. 58: Obligaţii în cazul în care există mai mulţi titulari ai omologării de tip
(1)În cazul omologării de tip în etape succesive sau al omologării de tip multietapă, producătorul responsabil pentru omologarea de tip respectivă are în acelaşi timp sarcina să comunice atât producătorului final, cât şi operatorilor independenţi informaţii legate de repararea unui anumit sistem, a unei anumite componente sau a unei anumite unităţi tehnice separate sau legate de o anumită etapă.
(2)Producătorul final este responsabil pentru transmiterea informaţiilor privind întregul vehicul operatorilor independenţi.
Art. 59: Tarife de acces la informaţiile referitoare la repararea şi întreţinerea vehiculelor
(1)Producătorii pot percepe tarife rezonabile şi adecvate pentru accesul la informaţiile referitoare la repararea şi întreţinerea vehiculelor care intră sub incidenţa prezentului regulament. Un tarif nu este rezonabil sau adecvat dacă descurajează accesul prin faptul că nu ţine cont de frecvenţa accesării de către operatorul independent.
(2)Producătorii pun la dispoziţie informaţiile referitoare la repararea şi întreţinerea vehiculelor zilnic, lunar şi anual, tarifele pentru accesul la aceste informaţii variind în funcţie de perioadele pentru care este acordat accesul.
Art. 60: Forumul privind accesul la informaţiile referitoare la vehicule
Domeniul de aplicare a activităţilor desfăşurate de Forumul privind accesul la informaţiile referitoare la vehicule, instituit în temeiul articolului 13 alineatul (9) din Regulamentul (CE) nr. 692/2008 al Comisiei din 18 iulie 2008 de punere în aplicare şi modificare a Regulamentului (CE) nr. 715/2007 al Parlamentului European şi al Consiliului privind omologarea de tip a autovehiculelor în ceea ce priveşte emisiile provenind de la vehiculele uşoare pentru pasageri şi de la vehiculele uşoare comerciale (Euro 5 şi Euro 6) şi privind accesul la informaţiile referitoare la repararea şi întreţinerea vehiculelor (1) se extinde la vehiculele care fac obiectul prezentului regulament.
(1)JO L 199, 28.7.2008, p. 1.
Pe baza dovezilor de utilizare abuzivă deliberată sau neintenţionată a informaţiilor referitoare la sistemele OBD ale vehiculelor şi la repararea şi întreţinerea vehiculelor, forumul menţionat la primul paragraf acordă Comisiei consiliere privind măsurile de prevenire a unor asemenea utilizări abuzive a informaţiilor.