Capitolul i - OBIECT, DOMENIU DE APLICARE ŞI DEFINIŢII - Regulamentul 168/15-ian-2013 privind omologarea şi supravegherea pieţei pentru vehiculele cu două sau trei roţi şi pentru cvadricicluri
Acte UE
Jurnalul Oficial 60L
În vigoare Versiune de la: 27 Noiembrie 2024 până la: 1 August 2026
CAPITOLUL I:OBIECT, DOMENIU DE APLICARE ŞI DEFINIŢII
Art. 1: Obiect
(1)Prezentul regulament stabileşte cerinţele tehnice şi administrative privind omologarea de tip a tuturor vehiculelor, sistemelor, componentelor şi unităţilor tehnice separate noi menţionate la articolul 2 alineatul (1).
Prezentul regulament nu se aplică omologării vehiculelor individuale. Cu toate acestea, statele membre care acordă astfel de omologări individuale sunt obligate să accepte orice omologare de tip a vehiculelor, sistemelor, componentelor şi unităţilor tehnice separate acordată în temeiul prezentului regulament, şi nu în temeiul dispoziţiilor naţionale pertinente.
(2)Prezentul regulament instituie dispoziţii privind supravegherea pieţei pentru vehiculele, sistemele, componentele şi unităţile tehnice separate care fac obiectul omologării în conformitate cu prezentul regulament. Prezentul regulament instituie de asemenea cerinţele pentru supravegherea pieţei pentru piesele şi echipamentele pentru aceste vehicule.
(3)Prezentul regulament nu aduce atingere aplicării legislaţiei privind siguranţa rutieră.
Art. 2: Domeniu de aplicare
(1)Prezentul regulament se aplică tuturor vehiculelor cu două sau trei roţi şi cvadriciclurilor astfel cum sunt clasificate la articolul 4 şi în anexa I ("vehicule din categoria L") destinate să circule în reţeaua rutieră publică, inclusiv vehiculelor din această categorie proiectate şi fabricate în una sau mai multe etape, precum şi sistemelor, componentelor şi unităţilor tehnice separate, ca şi pieselor şi echipamentelor proiectate şi fabricate pentru a funcţiona pe aceste vehicule.
Prezentul regulament se aplică şi motocicletelor "enduro" [L3e- AxE (x = 1, 2 sau 3)], motocicletelor "trial" [L3e-AxT (x = 1, 2 sau 3)] şi vehiculelor grele de teren de tip "Quad" (L7e-B) astfel cum sunt clasificate la articolul 4 şi în anexa I.
(2)Prezentul regulament nu se aplică următoarelor vehicule:
a)vehiculele cu o viteză maximă constructivă mai mică de 6 km/h;
b)vehiculele destinate exclusiv utilizării de către persoanele cu handicap fizic;
c)vehiculele destinate exclusiv a fi conduse de un pieton;
d)vehiculele destinate utilizării exclusiv în competiţii;
e)vehiculele concepute şi construite pentru a fi folosite de către serviciile armate, serviciile de protecţie civilă, cele de combatere a incendiilor, forţele de menţinere a ordinii publice şi serviciile medicale de urgenţă;
f)vehiculele agricole sau forestiere care fac obiectul Regulamentului (UE) nr. 167/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 5 februarie 2013 privind omologarea şi supravegherea pieţei pentru vehiculele agricole şi forestiere (1), maşinile care fac obiectul Directivei 97/68/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 16 decembrie 1997 privind apropierea legislaţiilor statelor membre referitoare la măsurile împotriva emisiei de poluanţi gazoşi şi de pulberi provenind de la motoarele cu ardere internă care urmează să fie instalate pe echipamentele mobile fără destinaţie rutieră (2) şi Directivei 2006/42/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 17 mai 2006 privind echipamentele tehnice (3) şi autovehiculele care fac obiectul Directivei 2007/46/CE;
(1)A se vedea pagina 1 din prezentul Jurnal Oficial.
(2)JO L 59, 27.2.1998, p. 1.
(3)JO L 157, 9.6.2006, p. 24.
g)vehiculele destinate în principal să funcţioneze în afara drumurilor şi proiectate să circule pe suprafeţe nepavate;
h)vehiculele cu pedale cu pedalare asistată echipate cu un motor electric auxiliar cu puterea nominală continuă mai mică sau egală cu 250 W, a cărui asistare este întreruptă atunci când ciclistul încetează să pedaleze sau este redusă progresiv pe măsură ce viteza vehiculului creşte, fiind întreruptă complet înainte ca viteza vehiculului să atingă 25 km/h;
i)vehiculele cu autoechilibrare;
j)vehiculele neprevăzute cu cel puţin un loc şezând;
k)vehiculele echipate cu un loc şezând pentru conducător al cărui punct R se află la o înălţime < = 540 mm, în cazul categoriilor L1e, L3e şi L4e, sau la o înălţime < = 400 mm, în cazul categoriilor L2e, L5e, L6e şi L7e.
Art. 3: Definiţii
În sensul prezentului regulament şi al actelor enumerate în anexa II, dacă nu se specifică altfel în cuprinsul acestora, se aplică următoarele definiţii:
1."omologare de tip" înseamnă procedura prin care autoritatea de omologare certifică faptul că un tip de vehicul, sistem, componentă sau unitate tehnică separată respectă dispoziţiile administrative şi cerinţele tehnice aplicabile;
2."certificat de omologare de tip" înseamnă documentul prin care autoritatea de omologare certifică în mod oficial faptul că un tip de vehicul, sistem, componentă sau unitate tehnică separată este omologat;
3."omologare de tip pentru întregul vehicul" înseamnă o omologare de tip prin care autoritatea de omologare certifică faptul că un tip de vehicul incomplet, complet sau completat satisface dispoziţiile administrative şi cerinţele tehnice aplicabile;
4."omologare UE de tip" înseamnă procedura prin care autoritatea de omologare certifică faptul că un tip de vehicul, sistem, componentă sau unitate tehnică separată respectă dispoziţiile administrative şi cerinţele tehnice aplicabile din prezentul regulament;
5."certificat de omologare UE de tip" înseamnă un certificat bazat pe modelul prevăzut în actul de punere în aplicare adoptat în temeiul prezentului regulament sau în fişa de comunicare stabilită în regulamentele CEE-ONU aplicabile menţionate în prezentul regulament sau în actele delegate adoptate în temeiul prezentului regulament;
6."omologare de tip pentru un sistem" înseamnă o omologare de tip prin care autoritatea de omologare certifică faptul că un sistem încorporat într-un vehicul de un anumit tip satisface dispoziţiile administrative şi cerinţele tehnice aplicabile;
7."omologare de tip pentru o unitate tehnică separată" înseamnă o omologare de tip prin care autoritatea de omologare certifică faptul că o unitate tehnică separată satisface dispoziţiile administrative şi cerinţele tehnice aplicabile în raport cu unul sau mai multe tipuri de vehicule;
8."omologare de tip pentru o componentă" înseamnă o omologare de tip prin care autoritatea de omologare certifică faptul că o componentă independentă de un vehicul satisface dispoziţiile administrative şi cerinţele tehnice aplicabile;
9."omologare naţională de tip" înseamnă o procedură de omologare de tip prevăzută de legislaţia internă a unui stat membru, valabilitatea omologării fiind limitată la teritoriul statului membru respectiv;
10."certificat de conformitate" înseamnă documentul eliberat de producător care certifică că un vehicul produs este conform cu tipul de vehicul omologat;
11."vehiculul de bază" înseamnă orice vehicul utilizat în etapa iniţială a unui proces de omologare de tip multietapă;
12."vehicul incomplet" înseamnă orice vehicul a cărui finalizare necesită cel puţin încă o etapă de fabricaţie pentru a îndeplini toate cerinţele tehnice aplicabile specificate în prezentul regulament;
13."vehicul completat" înseamnă orice vehicul rezultat în urma procesului de omologare de tip multietapă care îndeplineşte cerinţele tehnice aplicabile specificate în prezentul regulament;
14."vehicul complet" înseamnă orice vehicul care nu trebuie completat pentru a îndeplini cerinţele tehnice aplicabile specificate în prezentul regulament;
15."sistem" înseamnă un ansamblu de dispozitive combinate pentru a permite efectuarea uneia sau mai multor funcţii specifice într-un vehicul şi care face obiectul cerinţelor din prezentul regulament sau din orice act delegat sau de punere în aplicare adoptat în temeiul prezentului regulament;
16."componentă" înseamnă un dispozitiv care trebuie să îndeplinească cerinţele din prezentul regulament sau din orice act delegat sau de punere în aplicare adoptat în temeiul prezentului regulament, care este destinat sa facă parte dintr-un vehicul şi al cărui tip poate fi omologat independent de vehicul în conformitate cu prezentul regulament şi cu actele delegate sau de punere în aplicare adoptate în temeiul prezentului regulament în cazul în care aceste acte dispun în mod specific acest lucru;
17."unitate tehnică separată" înseamnă un dispozitiv care trebuie să îndeplinească cerinţele din prezentul regulament sau din orice act delegat sau de punere în aplicare adoptat în temeiul prezentului regulament şi este destinat să facă parte dintr-un vehicul, al cărui tip poate fi omologat separat, dar doar în legătură cu unul sau mai multe tipuri specificate de vehicul, în cazul în care aceste acte dispun în mod specific acest lucru;
18."piese" înseamnă bunuri utilizate la asamblarea unui vehicul, precum şi piese de schimb;
19."echipament" înseamnă orice bunuri, altele decât piesele care pot fi adăugate unui vehicul sau instalate pe acesta;
20."piese sau echipamente originale" înseamnă piese sau echipamente fabricate în conformitate cu specificaţiile şi normele de producţie prevăzute de producătorul vehiculului pentru producţia de piese sau echipamente destinate asamblării vehiculului în cauză; aceasta include piesele sau echipamente fabricate pe aceeaşi linie de producţie ca acele piese; se prezumă, până la proba contrară, că piesele sau echipamentele constituie piese sau echipamente originale dacă producătorul certifică că prezintă un nivel de calitate egal cu cel al componentelor utilizate la asamblarea vehiculului în cauză şi că au fost fabricate în conformitate cu specificaţiile şi normele de producţie ale producătorului vehiculului;
21."piese de schimb" înseamnă bunuri care urmează să fie instalate în sau pe un autovehicul pentru a înlocui piesele iniţiale ale respectivului autovehicul, inclusiv bunuri cum ar fi lubrifianţii necesari la funcţionarea autovehiculului, cu excepţia carburantului;
22."siguranţă în funcţionare" înseamnă absenţa oricărui risc inacceptabil de vătămare sau de punere în pericol a sănătăţii umane sau a unor bunuri ca rezultat al unor pericole provocate de funcţionarea defectuoasă a sistemelor mecanice, hidraulice, pneumatice, electrice sau electronice, a componentelor sau a unităţilor tehnice separate;
23."sistem de frânare avansat" înseamnă un sistem de frânare dotat cu sistem antiblocare, un sistem de frânare combinat sau ambele;
24."sistem de frânare dotat cu sistem antiblocare" înseamnă un sistem care detectează alunecarea roţilor şi modulează în mod automat presiunea care comandă forţa de frânare la nivelul uneia dintre roţi sau al mai multor roţi pentru a limita gradul de alunecare a roţii;
25."sistem de frânare combinat" înseamnă:
(a)pentru vehicule din categoriile L1e şi L3e: un sistem de frânare de serviciu în care cel puţin două frâne montate pe roţi diferite sunt controlate prin acţionarea unei singure comenzi;
(b)pentru vehicule din categoria L4e: un sistem de frânare de serviciu în care frânele montate situate cel puţin pe roţile din faţă şi din spate sunt controlate prin acţionarea unei singure comenzi (dacă roata din spate şi roata ataşului sunt acţionate prin acelaşi sistem de frânare, acest sistem este considerat ca fiind circuitul frânei din spate);
(c)pentru vehicule din categoriile L2e, L5e, L6e şi L7e: un sistem de frânare de serviciu în care frânele montate pe toate roţile sunt controlate prin acţionarea unei singure comenzi;
26."sistem de iluminare cu aprindere automată" înseamnă un sistem de iluminare activat când comutatorul de contact sau comutatorul de pornire/oprire a motorului este în poziţia "pornit";
27."dispozitiv pentru controlul poluării" înseamnă acele componente ale unui vehicul care controlează sau reduc emisiile la ţeava de evacuare şi/sau emisiile evaporative;
28."dispozitiv de schimb pentru controlul poluării" înseamnă un dispozitiv pentru controlul poluării sau un ansamblu de astfel de dispozitive menit să înlocuiască dispozitivul pentru controlul poluării cu care vehiculul a fost echipat iniţial, care poate fi omologat ca unitate tehnică separată;
29."loc şezând" înseamnă:
(a)o şa în care stă fie conducătorul, fie un pasager, care este folosită prin încălecare; sau
(b)orice scaun în care poate sta cel puţin o persoană de dimensiunile unui manechin antropomorf corespunzător unui adult de sex masculin, de dimensiunea 50 percentile, în cazul conducătorului;
30."motor cu aprindere prin compresie" sau "motor CI" înseamnă un motor termic funcţionând după principiile ciclului de ardere "Diesel";
31."motor cu aprindere prin scânteie" sau "motor PI" înseamnă un motor termic funcţionând după principiile ciclului de ardere "Otto";
32."vehicul hibrid" înseamnă un vehicul motorizat dotat cu cel puţin doi convertizori de energie diferiţi şi două sisteme de stocare a energiei diferite (amplasate pe vehicul) care asigură propulsia vehiculului;
33."vehicul electric hibrid" înseamnă un vehicul care obţine energie pentru propulsia mecanică din următoarele două surse de energie/curent stocat la bordul vehiculului:
(a)un carburant consumabil;
(b)o baterie, un condensator, un volant/generator sau alte dispozitive de stocare a energiei electrice/curentului.
Această definiţie include de asemenea vehicule care obţin energie dintr-un carburant consumabil exclusiv pentru reîncărcarea dispozitivului de stocare a energiei electrice/curentului;
34."propulsie" înseamnă un motor termic, un motor electric, o aplicaţie hibridă sau o combinaţie a acestor tipuri de motoare sau a oricăror alte motoare;
35."putere nominală continuă maximă" înseamnă puterea maximă în 30 de minute la arborele de ieşire al unui motor electric, conform Regulamentului CEE-ONU nr. 85;
36."putere netă maximă" înseamnă puterea maximă a unui motor cu ardere disponibilă pe standul de încercare la capătul arborelui cotit sau al unei componente echivalente;
37."dispozitiv de invalidare" înseamnă orice element constructiv care măsoară temperatura, viteza şi/sau sarcina vehiculului, turaţia motorului, raportul de transmisie, depresiunea în galeria de admisie sau orice alt parametru în scopul activării, modulării, întârzierii sau dezactivării funcţionării oricărei părţi a sistemului de control al emisiilor sau de posttratare a gazelor de evacuare, care reduce eficienţa sistemului de control al emisiilor în condiţii care pot fi întâlnite, în mod rezonabil, în timpul funcţionării şi al utilizării normale a vehiculului;
38."durabilitate" înseamnă capacitatea componentelor şi a sistemelor de a-şi păstra proprietăţile, în aşa fel încât cerinţele privind performanţele de mediu prevăzute la articolul 23 şi în anexa V continuă să fie respectate după parcurgerea kilometrajului specificat în anexa VII, iar siguranţa în funcţionare a vehiculului să fie asigurată, dacă vehiculul a fost utilizat în condiţii normale sau conform destinaţiei sale şi a fost întreţinut în conformitate cu recomandările producătorului;
39."cilindree" înseamnă:
(a)pentru motoarele cu piston în mişcare de translaţie alternativă, volumul nominal baleiat de piston;
(b)pentru motoarele cu piston în mişcare de rotaţie (de tip Wankel), dublul volumului nominal baleiat de piston;
40."emisii evaporative" înseamnă scăpările de vapori de hidrocarburi din rezervorul şi circuitul de carburant ale unui autovehicul, altele decât cele din gazele de evacuare;
41."încercare SHED" înseamnă încercarea unui vehicul în incintă închisă etanş pentru determinarea emisiilor prin evaporare, în cadrul căreia se efectuează o încercare specifică a emisiilor evaporative;
42."sistem cu carburant gazos" înseamnă un sistem constituit din componente pentru stocarea carburantului gazos, pentru alimentare cu carburant, pentru dozare şi comandă, care este instalat pe motor pentru a permite acestuia să funcţioneze cu GPL, GNC sau hidrogen ca sistem mono-,bi- sau multicarburant;
43."poluant în stare gazoasă" înseamnă emisii de gaze de evacuare care conţin monoxid de carbon (CO), oxizi de azot (NOx) exprimaţi în echivalent de bioxid de azot (NO2) şi hidrocarburi (HC);
44."emisii de evacuare" înseamnă emisiile de gaze poluante şi particule la ţeava de evacuare a vehiculului;
45."particule" înseamnă componente ale gazelor de evacuare separate de gazele de evacuare diluate la o temperatură maximă de 325 K (52 °C) cu ajutorul filtrelor descrise la procedura de încercare pentru verificarea emisiilor medii de evacuare;
46."ciclu de încercare armonizat la nivel internaţional pentru motociclete (WMTC)" înseamnă ciclul internaţional armonizat WMTC de încercare în laborator a emisiilor, astfel cum este definit prin Regulamentul tehnic mondial nr. 2 al CEE-ONU;
47."producător" înseamnă orice persoană fizică sau juridică responsabilă în faţa autorităţii de omologare de toate aspectele procesului de omologare de tip sau de autorizare, de asigurarea conformităţii producţiei şi care este, de asemenea, responsabilă cu problemele de supraveghere a pieţei pentru vehiculele, sistemele, componentele şi unităţile tehnice separate pe care le produce, indiferent dacă persoana fizică sau juridică respectivă este sau nu direct implicată în toate fazele de proiectare şi construcţie a unui vehicul, sistem, componentă sau unitate tehnică separată supuse procedurii de omologare;
48."reprezentant al producătorului" înseamnă o persoană fizică sau juridică stabilită pe teritoriul Uniunii care a fost desemnată în mod corespunzător de producător să îl reprezinte în faţa autorităţii de omologare sau a autorităţii de supraveghere a pieţei şi care acţionează în numele producătorului în chestiuni care ţin de domeniul de aplicare al prezentului regulament;
49."importator" înseamnă orice persoană fizică sau juridică stabilită pe teritoriul Uniunii, care introduce pe piaţă un vehicul, sistem, componentă, unitate tehnică separată, piesă sau echipament provenind dintr-o ţară terţă;
50."distribuitor" înseamnă orice persoană fizică sau juridică din lanţul de aprovizionare, alta decât producătorul sau importatorul, care pune la dispoziţie pe piaţă un vehicul, sistem, componentă, unitate tehnică separată, piesă sau echipament;
51."operator economic" înseamnă producătorul, reprezentantul producătorului, importatorul sau distribuitorul;
52."înmatriculare" înseamnă autorizarea administrativă pentru punerea unui vehicul în exploatare în traficul rutier, care implică identificarea acestuia şi emiterea unui număr, denumit număr de înmatriculare, ce poate fi permanent, temporar sau pentru o perioadă scurtă de timp;
53."punere în exploatare" înseamnă prima utilizare în Uniune, în scopul căruia îi este destinat, a unui vehicul, sistem, componentă, unitate tehnică separată, piesă sau echipament;
54."introducere pe piaţă" înseamnă punerea la dispoziţie a unui vehicul, sistem, componentă, unitate tehnică separată, piese sau echipament pentru prima dată în Uniune;
55."punere la dispoziţie pe piaţă" înseamnă orice furnizare a unui vehicul, sistem, componentă, unitate tehnică separată, piese sau echipament spre distribuire sau utilizare pe piaţă în cadrul unei activităţi comerciale, contra cost sau gratuit;
56."autoritate de omologare" înseamnă autoritatea unui stat membru stabilită sau desemnată de un stat membru şi comunicată Comisiei de către statul membru, responsabilă de toate aspectele omologării de tip a unui vehicul, sistem, componentă sau unitate tehnică separată, de procesul de autorizare, de eliberarea şi, după caz, retragerea sau refuzarea certificatului de omologare, de legătura cu autorităţile competente în materie de omologare ale altor state membre, de desemnarea serviciilor tehnice şi de supravegherea respectării de către producător a obligaţiilor sale în materie de conformitate a producţiei;
57."autoritate de supraveghere a pieţei" înseamnă o autoritate a unui stat membru responsabilă cu supravegherea pieţei pe teritoriul acestuia;
58."supravegherea pieţei" înseamnă activităţile desfăşurate de autorităţile naţionale şi măsurile luate de acestea pentru a se asigura că vehiculele, sistemele, componentele sau unităţile tehnice separate puse la dispoziţie pe piaţă respectă cerinţele aplicabile stabilite în legislaţia de armonizare relevantă a Uniunii şi că nu pun în pericol siguranţa, sănătatea sau orice alt aspect legat de protecţia interesului public;
59."autoritate naţională" înseamnă o autoritate de omologare sau orice altă autoritate implicată în supravegherea pieţei, controlul la frontieră sau înmatricularea într-un stat membru sau responsabilă pentru acestea pentru vehicule, sisteme, componente sau unităţi tehnice separate, piese sau echipamente;
60."serviciu tehnic" înseamnă organizaţia sau organismul desemnat de autoritatea de omologare a unui stat membru drept laborator de încercări, în vederea efectuării de încercări, sau drept organism de evaluare a conformităţii, pentru efectuarea evaluării iniţiale şi a altor încercări sau inspecţii, în numele autorităţii de omologare, fiind posibil ca însăşi autoritatea de omologare să îndeplinească aceste funcţii;
61."încercare internă" înseamnă o încercare efectuată în propriile spaţii amenajate ale producătorului, înregistrarea rezultatelor încercării şi prezentarea unui raport cuprinzând concluziile către autoritatea competentă în materie de omologare de către un producător care a fost desemnat drept serviciu tehnic pentru evaluarea respectării anumitor cerinţe;
62."metodă de încercare virtuală" înseamnă simulări pe computer, inclusiv calcule, care demonstrează dacă un vehicul, un sistem, o componentă sau o unitate tehnică separată îndeplineşte cerinţele tehnice ale unui act delegat adoptat în temeiul articolului 32 alineatul (6) fără a fi necesar să se recurgă la prezenţa fizică a vehiculului, sistemului, componentei sau unităţii tehnice separate;
63."sistem de diagnosticare la bord" sau "sistem OBD" (on-board diagnostic) înseamnă un sistem capabil să identifice localizarea probabilă a unei defecţiuni prin intermediul unor coduri de eroare înregistrate în memoria unui calculator;
64."informaţii referitoare la repararea şi întreţinerea vehiculului" înseamnă toate informaţiile necesare pentru diagnosticarea, efectuarea de lucrări de service, inspectarea, controlul periodic, repararea, reprogramarea sau reiniţializarea parametrilor vehiculului şi pe care producătorii le furnizează comercianţilor autorizaţi şi atelierelor de reparaţii autorizate, inclusiv toate modificările şi completările ulterioare ale acestor informaţii; aceste informaţii cuprind toate informaţiile necesare referitoare la montarea pieselor şi echipamentelor în vehicule;
65."operator independent" înseamnă întreprinderi care nu sunt comercianţi autorizaţi sau ateliere de reparaţii autorizate şi care sunt implicate direct sau indirect în repararea şi întreţinerea vehiculelor, în special reparatori, producători sau distribuitori de echipamente pentru reparaţii, unelte sau piese de schimb, editori de informaţii tehnice, cluburi automobilistice, operatori de asistenţă rutieră, operatori care oferă servicii de inspecţie şi încercare, operatori care oferă cursuri de formare pentru instalatori, producători şi reparatori de echipamente pentru vehicule alimentate cu carburanţi alternativi;
66."reparator autorizat" înseamnă un prestator de servicii de reparaţie şi întreţinere pentru vehicule care funcţionează în cadrul unui sistem de distribuţie instituit de un furnizor de vehicule;
67."vehicul de sfârşit de serie" înseamnă orice vehicul care face parte dintr-un stoc care nu poate fi pus la dispoziţie pe piaţă sau nu mai poate fi pus la dispoziţie pe piaţă, înmatriculat sau pus în exploatare, datorită intrării în vigoare a unor noi cerinţe tehnice în conformitate cu care nu a fost omologat;
68."vehicul cu două roţi motorizat" ("PTW") înseamnă un autovehicul cu două roţi motorizat, inclusiv bicicletele cu motor, mopedele şi motocicletele cu două roţi;
69."tricicluri motorizate" înseamnă un vehicul cu trei roţi motorizat care îndeplineşte criteriile de clasificare pentru vehiculele din categoria L5e;
70."cvadriciclu" înseamnă un vehicul cu patru roţi care îndeplineşte criteriile de clasificare pentru vehiculele din categoria L6e sau L7e;
71."vehicul cu autoechilibrare" înseamnă un concept de vehicul bazat pe echilibru instabil inerent care necesită un sistem de control auxiliar pentru menţinerea echilibrului şi care cuprinde vehicule motorizate cu o roată sau vehicule motorizate cu două roţi sau cu două şenile;
72."roţi jumelate" înseamnă două roţi montate pe aceeaşi axă, considerate a constitui o singură roată, distanţa dintre centrele suprafeţelor lor de contact cu solul fiind de cel mult 460 mm;
73."tip de vehicul" înseamnă un grup de vehicule, inclusiv variante şi versiuni ale unei anumite categorii care nu diferă între ele cel puţin în privinţa următoarelor aspecte:
(a)categoria şi subcategoria;
(b)producătorul;
(c)şasiu, cadru, subcadru, planşeu sau structură la care sunt ataşate principalele componente;
(d)denumirea tipului dată de producător;
74."variantă" înseamnă vehicule de acelaşi tip la care:
(a)forma caroseriei prezintă aceleaşi caracteristici de bază;
(b)modul de propulsie şi configuraţia propulsiei sunt aceleaşi;
(c)în cazul în care un motor termic face parte din sistemul de propulsie, ciclul de funcţionare al motorului este acelaşi;
(d)numărul de cilindri şi dispunerea acestora sunt aceleaşi;
(e)tipul de cutie de viteze este acelaşi;
(f)diferenţa dintre valoarea cea mai scăzută şi valoarea cea mai ridicată a masei în ordine de mers nu depăşeşte 20 % din valoarea cea mai scăzută;
(g)diferenţa dintre valoarea cea mai scăzută şi valoarea cea mai ridicată a masei maxim admisibile nu depăşeşte 20 % din valoarea cea mai scăzută;
(h)diferenţa dintre valoarea cea mai scăzută şi valoarea cea mai ridicată a cilindreei motorului (în cazul unui motor cu ardere internă) nu depăşeşte 30 % din valoarea cea mai scăzută; şi
(i)diferenţa dintre valoarea cea mai scăzută şi valoarea cea mai ridicată a puterii utile a motorului nu depăşeşte 30 % din valoarea cea mai scăzută;
75."versiune a unei variante" înseamnă un vehicul care constă într-o combinaţie de elemente prezentate în dosarul de omologare menţionat la articolul 29 alineatul (10);
76."motor cu ardere externă" înseamnă un motor termic în care camerele de ardere şi de detentă sunt separate fizic şi în care un fluid de lucru intern este încălzit prin ardere într-o sursă externă; căldura arderii externe dilată fluidul de lucru intern, care apoi prin expansiune acţionează asupra mecanismului motorului, producând mişcare şi lucru mecanic util;
77."grup propulsof înseamnă componentele şi sistemele unui vehicul care generează putere, pe care o transmit până la suprafaţa de rulare, inclusiv motorul (motoarele), sistemele de comandă a motorului şi orice alt dispozitiv de control, dispozitivele de control al poluării pentru protecţia mediului, inclusiv sistemele de reducere a zgomotului sau de limitare a emisiilor poluante, transmisia şi dispozitivele de control al acesteia, fie prin arbore de transmisie, fie prin curea sau lanţ de transmisie, cutia diferenţialului, transmisia finală, precum şi pneul roţii motrice (raza);
78."vehicul monocarburant" înseamnă un vehicul proiectat pentru a funcţiona în principal cu un singur tip de carburant;
79."vehicul monocarburant cu gaz" înseamnă un vehicul monocarburant care funcţionează în principal cu GPL, GN/biometan sau hidrogen, dar care poate fi prevăzut şi cu un sistem pe benzină numai pentru scopuri de urgenţă sau numai pentru demarare, rezervorul de benzină având o capacitate de cel mult 5 litri de benzină;
80."E5" înseamnă un amestec de carburanţi din 5 % etanol anhidru şi 95 % benzină;
81."GPL" înseamnă gaz petrolier lichefiat compus din propan şi butan lichefiate prin stocare sub presiune;
82."GN" înseamnă gaz natural cu un conţinut foarte ridicat de metan;
83."biometan" înseamnă un gaz natural regenerabil format din surse organice care într-o stare iniţială constituie "biogaz", dar care apoi este curăţat printr-un proces numit "conversie din biogaz în biometan" care îndepărtează impurităţile din biogaz cum ar fi dioxidul de carbon, siloxanii şi hidrogenul sulfurat (H2S);
84."vehicul bicarburant" înseamnă un vehicul cu două sisteme separate de stocare a carburantului şi care poate funcţiona pe rând cu doi carburanţi diferiţi şi care este proiectat să funcţioneze numai cu un singur carburant la un moment dat;
85."vehicul bicarburant cu gaz" înseamnă un vehicul bicarburant care poate funcţiona cu benzină, precum şi fie cu GPL, GN/biometan sau hidrogen;
86."vehicul multicarburant" înseamnă un vehicul cu un sistem de stocare a carburantului care poate funcţiona cu amestecuri diferite de doi sau mai mulţi carburanţi;
87."E8 5" înseamnă un amestec de carburanţi din 85 % etanol anhidru şi 15 % benzină;
88."vehicul multicarburant cu etanol" înseamnă un vehicul multicarburant care poate funcţiona cu benzină sau cu un amestec de benzină şi etanol de până la 85 % amestec de etanol;
89."H2NG" înseamnă un amestec de carburanţi din hidrogen şi gaz natural;
90."vehicul multicarburant cu H2NG" înseamnă un vehicul multicarburant care poate funcţiona cu diverse amestecuri de hidrogen şi GN/biometan;
91."vehicul multicarburant cu biodiesel" înseamnă un vehicul multicarburant care poate funcţiona cu motorină minerală sau cu un amestec de motorină minerală şi biodiesel;
92."B5" înseamnă un amestec de carburanţi din 5 % biomotorină şi 95 % motorină din petrol;
93."biomotorină" înseamnă un carburant de tip motorină bazat pe uleiuri vegetale sau grăsimi animale şi constând în alchilesteri cu lanţ lung produşi de o manieră sustenabilă;
94."vehicul pur electric" înseamnă un vehicul propulsat de:
(a)un sistem care constă în unul sau mai multe dispozitive de stocare a energiei, unul sau mai multe dispozitive de condiţionare a puterii şi una sau mai multe maşini electrice care convertesc energia electrică stocată în energie mecanică transmisă la nivelul roţilor pentru propulsarea vehiculului;
(b)un sistem de propulsie electrică auxiliar montat pe un vehicul proiectat pentru propulsie prin pedalare;
95."vehicul cu pilă de combustie cu hidrogen" înseamnă un vehicul alimentat de o pilă de combustie care converteşte energia chimică din hidrogen în energie electrică destinată propulsiei vehiculului;
96."punctul R" sau "punctul de şedere de referinţă" înseamnă un punct definit pe planurile constructorului vehiculului pentru fiecare loc şezând şi stabilit în raport cu sistemul de referinţă tridimensional.
Trimiterile în prezentul regulament la cerinţele, procedurile sau aranjamentele prevăzute în prezentul regulament se interpretează ca trimiteri la astfel de cerinţe, proceduri sau aranjamente astfel cum sunt prevăzute în prezentul regulament şi în actele delegate şi de punere în aplicare adoptate în temeiul prezentului regulament.
Art. 4: Categorii de vehicule
(1)Vehiculele din categoria L cuprind vehicule motorizate cu două, trei şi patru roţi conform categoriilor definite la prezentul articol şi în anexa I, inclusiv bicicletele cu motor, mopedele cu două şi trei roţi, motocicletele cu două şi trei roţi, motocicletele cu ataş, vehiculele rutiere de tip "Quad" uşoare şi grele şi cvadrimobilele uşoare şi grele.
(2)În sensul prezentului regulament, sunt valabile următoarele categorii şi subcategorii de vehicule, conform dispoziţiilor din anexa I:
a)vehicule din categoria L1e (vehicule cu motor uşoare cu două roţi), cu subcategoriile:
(i)vehicule L1e-A (biciclete cu motor);
(ii)vehicule L1e-B (moped cu două roţi);
b)vehicule din categoria L2e (moped cu trei roţi), clasificate în diferite subcategorii:
(i)vehicule din categoria L2e-P (mopede cu trei roţi destinate transportului de pasageri);
(ii)vehicule din categoria L2e-U (mopede cu trei roţi proiectate pentru scopuri utilitare);
c)vehicule din categoria L3e (motociclete cu două roţi), clasificate în diferite subcategorii după:
(i)performanţele motocicletelor (1), cu subcategoriile:
(1)Directiva 2006/126/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 20 decembrie 2006 privind permisele de conducere (JO L 403, 30.12.2006, p. 18): a se vedea definiţiile performanţelor, categoriile A1 şi A2, în articolul 4 alineatul (3) literele (a) şi (b).
- vehicule din subcategoria L3e-A1 (motociclete cu performanţe scăzute);
- vehicule din subcategoria L3e-A2 (motociclete cu performanţe medii);
- vehicule din subcategoria L3e-A3 (motociclete cu performanţe ridicate);
(ii)utilizare specială:
- L3e-A1E, L3e-A2E sau L3e-A3E (motociclete "enduro");
- L3e-A1T, L3e-A2T sau L3e-A3T (motociclete "trial");
d)vehicule din categoria L4e (motociclete cu două roţi cu ataş);
e)vehicule din categoria L5e (tricicluri motorizate), cu subcategoriile:
(i)vehicule din subcategoria L5e-A (tricicluri): vehicule destinate în principal transportului de pasageri;
(ii)vehicule din subcategoria L5E-B (tricicluri utilitare): tricicluri utilitare destinate exclusiv transportului de mărfuri;
f)vehicule din categoria L6e (cvadricicluri uşoare), cu subcategoriile:
(i)vehicule L6e-A (vehicule rutiere de tip "Quad" uşoare);
(ii)vehicule L6e-B (cvadrimobile uşoare), cu subcategoriile:
- vehicule L6e-BU (cvadrimobile uşoare pentru scopuri utilitare): vehicule utilitare destinate exclusiv transportului de mărfuri;
- vehicule L6e-BP (cvadrimobile uşoare pentru transportul de pasageri): vehicule destinate în principal transportului de pasageri;
g)vehicule din categoria L7e (cvadricicluri grele), cu subcategoriile:
(i)vehicule din categoria L7e-A (vehicule rutiere de tip
"Quad" grele), cu subcategoriile:
- L7e-A1: vehicule rutiere A1 de tip "Quad";
- L7e-A2: vehicule rutiere A2 de tip "Quad";
(ii)vehicule din categoria L7e-B (vehicule de teren de tip
"Quad" grele), cu subcategoriile:
- L7e-B1: vehicule de teren de tip "Quad";
- L7e-B2: vehicule de tip "buggy" cu locuri alăturate;
(iii)vehicule din categoria L7e-C (cvadrimobile grele), cu subcategoriile:
- vehicule L7e-CU (cvadrimobile grele cu scop utilitar): vehicule utilitare destinate exclusiv transportului de mărfuri;
- vehicule L7e-CP (cvadrimobile grele pentru transportul de persoane): vehicule destinate în principal transportului de pasageri.
(3)Vehiculele din categoria L enumerate la alineatul (2) sunt clasificate şi după modul de propulsie:
a)propulsate de un motor cu ardere internă:
- cu aprindere prin compresie (CI);
- cu aprindere prin scânteie (PI);
b)propulsate de un motor cu ardere externă, de un motor cu turbină sau cu piston rotativ; în scopul respectării cerinţelor privind performanţele de mediu şi siguranţa în funcţionare, orice vehicul echipat cu un astfel de sistem de propulsie este asimilat unui vehicul propulsat de un motor cu ardere internă de tip PI;
c)propulsate de un motor care funcţionează cu aer precomprimat ale cărui emisii de poluanţi şi/sau gaze inerte nu depăşesc nivelurile prezente în mediu; în ceea ce priveşte cerinţele de siguranţă în funcţionare, precum şi cele legate de rezervorul şi circuitul de carburant, orice vehicul echipat cu un astfel de sistem de propulsie este asimilat unui vehicul care funcţionează cu carburant gazos;
d)propulsate de un motor electric;
e)un vehicul hibrid care combină orice configuraţie de propulsie menţionată la literele (a), (b), (c) sau (d) din prezentul alineat sau orice combinaţie multiplă a acestor configuraţii de propulsie, inclusiv o combinaţie de mai multe motoare termice şi/sau electrice.
(4)În ceea ce priveşte clasificarea vehiculelor din categoria L vizate la alineatul (2), un vehicul care nu se încadrează într-o anumită categorie deoarece prezintă valori superioare pentru cel puţin o caracteristică specificată pentru categoria respectivă se încadrează în categoria următoare ale cărei criterii le îndeplineşte. Acest principiu se aplică următoarelor grupuri de categorii şi subcategorii:
a)categoriei L1e cu subcategoriile sale L1e-A şi L1e-B, precum şi categoriei L3e cu subcategoriile sale L3e-A1, L3e-A2 şi L3e-A3;
b)categoriei L2e şi categoriei L5e cu subcategoriile sale L5e-A şi L5e-B;
c)categoriei L6e cu subcategoriile sale L6e-A şi L6e-B şi categoriei L7e cu subcategoriile sale L7e-A, L7e-B şi L7e-C;
d)precum şi oricărei secvenţe logice de categorii şi subcategorii propuse de producător şi omologate de autoritatea de omologare.
(5)Fără a aduce atingere criteriilor de (sub)clasificare de la alineatele (1)-(4) din prezentul articol şi din anexa I, se aplică subcategoriile suplimentare stabilite în anexa V pentru a armoniza procedurile pentru încercările privind performanţele de mediu la nivel internaţional prin referire la regulamentele CEE-ONU şi la regulamentele tehnice mondiale ale CEE-ONU.
Art. 5: Determinarea masei în ordine de mers
(1)Masa în ordine de mers a unui vehicul de categoria L este determinată prin măsurarea masei vehiculului fără încărcătură gata de utilizare normală şi include masa:
a)lichidelor;
b)echipamentelor standard în conformitate cu specificaţiile producătorului;
c)"carburantului" din rezervorul (rezervoarele) de carburant, care se umple (umplu) la cel puţin 90 % din capacitate.
În sensul prezentei litere:
(i)dacă un vehicul este propulsat cu "carburant lichid", acesta este considerat "carburant";
(ii)dacă un vehicul este propulsat cu un "amestec carburant/ulei" lichid:
- dacă carburantul pentru propulsia vehiculului şi uleiul de lubrifiere sunt amestecate în prealabil, atunci acest "amestec prealabil" este considerat "carburant";
- dacă carburantul pentru propulsia vehiculului şi uleiul de lubrifiere sunt stocate separat, atunci doar "carburantul" care propulsează vehiculul este considerat "carburant"; sau
(iii)dacă un vehicul este propulsat de un carburant gazos sau un carburant gazos lichefiat sau funcţionează pe bază de aer comprimat, masa de "carburant" din rezervorul (rezervoarele) de carburant gazos poate fi considerată 0 kg;
d)caroseriei, a cabinei, a uşilor; şi
e)geamurilor, a dispozitivelor de cuplare, a roţii (roţilor) de rezervă, precum şi masa uneltelor.
(2)Masa în ordine de mers a unui vehicul de categoria L exclude masa:
a)conducătorului (75 kg) şi a pasagerului (65 kg);
b)maşinilor sau a echipamentelor instalate pe zona platformei de încărcare;
c)bateriilor de propulsie, în cazul unui vehicul hibrid sau pur electric;
d)în cazul unui/unor vehicul (e) mono-, bi- sau multicarburant, a sistemelor de alimentare cu carburant gazos, precum şi a rezervoarelor de stocare a carburantului gazos; şi
e)în cazul propulsiei cu aer precomprimat, a rezervorului (rezervoarelor) pentru stocarea aerului comprimat.