Art. 4. - Art. 4: Categorii de vehicule - Regulamentul 168/15-ian-2013 privind omologarea şi supravegherea pieţei pentru vehiculele cu două sau trei roţi şi pentru cvadricicluri

Acte UE

Jurnalul Oficial 60L

În vigoare
Versiune de la: 27 Noiembrie 2024 până la: 1 August 2026
Art. 4: Categorii de vehicule
(1)Vehiculele din categoria L cuprind vehicule motorizate cu două, trei şi patru roţi conform categoriilor definite la prezentul articol şi în anexa I, inclusiv bicicletele cu motor, mopedele cu două şi trei roţi, motocicletele cu două şi trei roţi, motocicletele cu ataş, vehiculele rutiere de tip "Quad" uşoare şi grele şi cvadrimobilele uşoare şi grele.
(2)În sensul prezentului regulament, sunt valabile următoarele categorii şi subcategorii de vehicule, conform dispoziţiilor din anexa I:
a)vehicule din categoria L1e (vehicule cu motor uşoare cu două roţi), cu subcategoriile:
(i)vehicule L1e-A (biciclete cu motor);
(ii)vehicule L1e-B (moped cu două roţi);
b)vehicule din categoria L2e (moped cu trei roţi), clasificate în diferite subcategorii:
(i)vehicule din categoria L2e-P (mopede cu trei roţi destinate transportului de pasageri);
(ii)vehicule din categoria L2e-U (mopede cu trei roţi proiectate pentru scopuri utilitare);
c)vehicule din categoria L3e (motociclete cu două roţi), clasificate în diferite subcategorii după:
(i)performanţele motocicletelor (1), cu subcategoriile:
(1)Directiva 2006/126/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 20 decembrie 2006 privind permisele de conducere (JO L 403, 30.12.2006, p. 18): a se vedea definiţiile performanţelor, categoriile A1 şi A2, în articolul 4 alineatul (3) literele (a) şi (b).
- vehicule din subcategoria L3e-A1 (motociclete cu performanţe scăzute);
- vehicule din subcategoria L3e-A2 (motociclete cu performanţe medii);
- vehicule din subcategoria L3e-A3 (motociclete cu performanţe ridicate);
(ii)utilizare specială:
- L3e-A1E, L3e-A2E sau L3e-A3E (motociclete "enduro");
- L3e-A1T, L3e-A2T sau L3e-A3T (motociclete "trial");
d)vehicule din categoria L4e (motociclete cu două roţi cu ataş);
e)vehicule din categoria L5e (tricicluri motorizate), cu subcategoriile:
(i)vehicule din subcategoria L5e-A (tricicluri): vehicule destinate în principal transportului de pasageri;
(ii)vehicule din subcategoria L5E-B (tricicluri utilitare): tricicluri utilitare destinate exclusiv transportului de mărfuri;
f)vehicule din categoria L6e (cvadricicluri uşoare), cu subcategoriile:
(i)vehicule L6e-A (vehicule rutiere de tip "Quad" uşoare);
(ii)vehicule L6e-B (cvadrimobile uşoare), cu subcategoriile:
- vehicule L6e-BU (cvadrimobile uşoare pentru scopuri utilitare): vehicule utilitare destinate exclusiv transportului de mărfuri;
- vehicule L6e-BP (cvadrimobile uşoare pentru transportul de pasageri): vehicule destinate în principal transportului de pasageri;
g)vehicule din categoria L7e (cvadricicluri grele), cu subcategoriile:
(i)vehicule din categoria L7e-A (vehicule rutiere de tip
"Quad" grele), cu subcategoriile:
- L7e-A1: vehicule rutiere A1 de tip "Quad";
- L7e-A2: vehicule rutiere A2 de tip "Quad";
(ii)vehicule din categoria L7e-B (vehicule de teren de tip
"Quad" grele), cu subcategoriile:
- L7e-B1: vehicule de teren de tip "Quad";
- L7e-B2: vehicule de tip "buggy" cu locuri alăturate;
(iii)vehicule din categoria L7e-C (cvadrimobile grele), cu subcategoriile:
- vehicule L7e-CU (cvadrimobile grele cu scop utilitar): vehicule utilitare destinate exclusiv transportului de mărfuri;
- vehicule L7e-CP (cvadrimobile grele pentru transportul de persoane): vehicule destinate în principal transportului de pasageri.
(3)Vehiculele din categoria L enumerate la alineatul (2) sunt clasificate şi după modul de propulsie:
a)propulsate de un motor cu ardere internă:
- cu aprindere prin compresie (CI);
- cu aprindere prin scânteie (PI);
b)propulsate de un motor cu ardere externă, de un motor cu turbină sau cu piston rotativ; în scopul respectării cerinţelor privind performanţele de mediu şi siguranţa în funcţionare, orice vehicul echipat cu un astfel de sistem de propulsie este asimilat unui vehicul propulsat de un motor cu ardere internă de tip PI;

c)propulsate de un motor care funcţionează cu aer precomprimat ale cărui emisii de poluanţi şi/sau gaze inerte nu depăşesc nivelurile prezente în mediu; în ceea ce priveşte cerinţele de siguranţă în funcţionare, precum şi cele legate de rezervorul şi circuitul de carburant, orice vehicul echipat cu un astfel de sistem de propulsie este asimilat unui vehicul care funcţionează cu carburant gazos;
d)propulsate de un motor electric;
e)un vehicul hibrid care combină orice configuraţie de propulsie menţionată la literele (a), (b), (c) sau (d) din prezentul alineat sau orice combinaţie multiplă a acestor configuraţii de propulsie, inclusiv o combinaţie de mai multe motoare termice şi/sau electrice.
(4)În ceea ce priveşte clasificarea vehiculelor din categoria L vizate la alineatul (2), un vehicul care nu se încadrează într-o anumită categorie deoarece prezintă valori superioare pentru cel puţin o caracteristică specificată pentru categoria respectivă se încadrează în categoria următoare ale cărei criterii le îndeplineşte. Acest principiu se aplică următoarelor grupuri de categorii şi subcategorii:
a)categoriei L1e cu subcategoriile sale L1e-A şi L1e-B, precum şi categoriei L3e cu subcategoriile sale L3e-A1, L3e-A2 şi L3e-A3;
b)categoriei L2e şi categoriei L5e cu subcategoriile sale L5e-A şi L5e-B;
c)categoriei L6e cu subcategoriile sale L6e-A şi L6e-B şi categoriei L7e cu subcategoriile sale L7e-A, L7e-B şi L7e-C;
d)precum şi oricărei secvenţe logice de categorii şi subcategorii propuse de producător şi omologate de autoritatea de omologare.
(5)Fără a aduce atingere criteriilor de (sub)clasificare de la alineatele (1)-(4) din prezentul articol şi din anexa I, se aplică subcategoriile suplimentare stabilite în anexa V pentru a armoniza procedurile pentru încercările privind performanţele de mediu la nivel internaţional prin referire la regulamentele CEE-ONU şi la regulamentele tehnice mondiale ale CEE-ONU.