Capitolul iii - CERINŢE DE FOND - Regulamentul 168/15-ian-2013 privind omologarea şi supravegherea pieţei pentru vehiculele cu două sau trei roţi şi pentru cvadricicluri
Acte UE
Jurnalul Oficial 60L
În vigoare Versiune de la: 27 Noiembrie 2024 până la: 1 August 2026
CAPITOLUL III:CERINŢE DE FOND
Art. 18: Cerinţe de fond generale
(1)Vehiculele din categoria L, precum şi sistemele, componentele şi unităţile tehnice separate destinate acestora satisfac cerinţele referitoare la (sub)categoriile de vehicule corespunzătoare precizate în anexele II-VIII.
(2)Vehiculele din categoria L sau sistemele, componentele sau unităţile tehnice separate ale acestora, a căror compatibilitate electromagnetică face obiectul actelor delegate menţionate la alineatul (3) din prezentul articol privind construcţia vehiculelor şi al actelor de punere în aplicare adoptate în temeiul prezentului regulament, nu se supun Directivei 2004/108/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 15 decembrie 2004 privind apropierea legislaţiilor statelor membre cu privire la compatibilitatea electromagnetică (1).
(1)JO L 390, 31.12.2004, p. 24.
(3)Pentru a completa cerinţele referitoare la omologarea de tip a vehiculelor din categoria L stabilite în prezentul regulament, Comisia adoptă acte delegate în conformitate cu articolul 75 cu privire la cerinţele tehnice detaliate şi procedurile de încercare rezumate în anexa II părţile A, B şi C, asigurând, astfel, un grad înalt de siguranţă şi de protecţie a mediului conform definiţiei din dispoziţiile corespunzătoare ale prezentului regulament. Primele acte delegate de acest tip se adoptă până la 31 decembrie 2014.
Art. 19: Interdicţia utilizării dispozitivelor de invalidare
Utilizarea dispozitivelor de invalidare care reduc eficacitatea sistemelor de siguranţă, a celor de compatibilitate electromagnetică, a sistemelor de diagnosticare la bord, precum şi a sistemelor de reducere a zgomotului sau de limitare a emisiilor poluante este interzisă. Un element constructiv nu este considerat dispozitiv de invalidare dacă este îndeplinită una dintre următoarele condiţii:
(a)necesitatea dispozitivului se justifică pentru protecţia motorului împotriva deteriorărilor sau a unui accident şi pentru a asigura funcţionarea în siguranţă a vehiculului;
(b)dispozitivul nu funcţionează mai mult decât este necesar pentru pornirea motorului;
(c)condiţiile de funcţionare sunt în bună măsură incluse în procedurile de încercare pentru verificarea conformităţii vehiculului cu prezentul regulament şi cu actele delegate sau de punere în aplicare adoptate în temeiul prezentului regulament.
Art. 20: Măsuri pentru producători cu privire la modificarea grupului propulsor al vehiculelor
(1)Producătorii de vehicule echipează vehiculele din categoria L, cu excepţia subcategoriilor L3e-A3 şi L4e-A3, cu caracteristici speciale menite să împiedice intervenţiile neautorizate asupra grupului propulsor, sub forma unei serii de cerinţe şi specificaţii tehnice cu scopul:
a)de a împiedica modificările care ar putea afecta siguranţa, în special prin ameliorarea performanţei vehiculului prin intervenţii neautorizate asupra grupului propulsor cu scopul de a mări cuplul maxim şi/sau puterea şi/sau viteza proiectată maximă a vehiculului stabilite oficial în timpul procedurii de omologare de tip urmate de producătorul vehiculului; şi/sau
b)de a preveni efecte nocive asupra mediului.
(2)Comisia adoptă acte delegate în conformitate cu articolului 75 privind cerinţele specifice cu privire la măsurile vizate la alineatul (1) şi pentru a facilita respectarea alineatului (4). Primele acte delegate de acest tip se adoptă până la 31 decembrie 2014.
(3)După o modificare a grupului propulsor, orice vehicul trebuie să satisfacă cerinţele tehnice corespunzătoare categoriei sau subcategoriei căreia vehiculul îi aparţinea iniţial sau, după caz, cerinţele noii categorii sau subcategorii a acestuia care era în vigoare la momentul introducerii pe piaţă, al înmatriculării sau al punerii în exploatare a vehiculului iniţial, inclusiv ultimele modificări ale acestor cerinţe.
În cazul în care producătorul vehiculului proiectează grupul propulsor al unui tip de vehicul astfel încât să permită modificarea sa astfel încât vehiculul nu ar mai fi conform tipului omologat, dar ar corespunde unei variante sau versiuni suplimentare, producătorul vehiculului include în cerere informaţiile relevante cu privire la fiecare variantă sau versiune astfel creată, fiecare variantă şi versiune fiind omologată de tip în mod explicit. Dacă vehiculul modificat intră într-o categorie sau subcategorie nouă, se face o cerere pentru o nouă omologare de tip.
(4)Fără a aduce atingere alineatului (1), pentru a evita modificările şi ajustările cu efecte adverse asupra siguranţei în funcţionare sau asupra performanţelor de mediu ale vehiculului, producătorul depune eforturi, prin aplicarea celor mai bune practici de inginerie, în vederea prevenirii posibilităţii de a realiza tehnic asemenea modificări sau ajustări, cu excepţia cazului în care aceste modificări sau ajustări sunt declarate explicit şi sunt conţinute în dosarul informativ şi sunt, astfel, acoperite de omologarea de tip.
Art. 21: Cerinţe generale privind sistemele de diagnosticare la bord
(1)Vehiculele din categoria L, cu excepţia vehiculelor L1e, L2e şi L6e, sunt echipate cu un sistem OBD care respectă cerinţele de funcţionare şi procedurile de încercare stabilite în actele delegate menţionate la alineatul (8) şi de la datele de aplicare stabilite în anexa IV.
(2)De la datele stabilite la punctul 1.8.1 din anexa IV, vehiculele din (sub)categoriile L3e, L4e, L5e-A şi L7e-A sunt echipate cu un sistem OBD de etapa I care monitorizează toate defecţiunile sistemului de control al emisiilor la nivel de circuit electric şi dispozitiv electronic şi raportează aceste defecţiuni care determină depăşirea limitelor de emisie stabilite în anexa VI punctul B1.
(3)De la datele stabilite la punctul 1.8.2 din anexa IV, vehiculele din (sub)categoriile L3e, L4e, L5e şi L7e sunt echipate cu un sistem OBD de etapa I care monitorizează toate defecţiunile sistemului de control al emisiilor la nivel de circuit electric şi dispozitiv electronic şi care activează un raport la depăşirea limitelor de emisie stabilite în anexa VI punctul B1. Sistemele OBD de etapa I pentru vehiculele din (sub)categoriile respective raportează, de asemenea, activarea oricărui mod de funcţionare care reduce în mod semnificativ cuplul motorului.
(4)De la datele stabilite la punctul 1.8.3 din anexa IV, vehiculele din categoriile L3e, L4e, L5e şi L7e sunt echipate cu un sistem OBD de etapa I care monitorizează toate defecţiunile sistemului de control al emisiilor la nivel de circuit electric şi dispozitiv electronic şi care activează un raport la depăşirea limitelor de emisie stabilite în anexa VI punctul B2. Sistemele OBD de etapa I pentru vehiculele din categoriile respective raportează, de asemenea, activarea oricărui mod de funcţionare care reduce în mod semnificativ cuplul motorului.
(5)De la datele stabilite la punctul 1.8.4 din anexa IV, vehiculele din (sub)categoriile L3e, L4e, L5e-A şi L7e-A sunt echipate, în plus, cu un sistem OBD de etapa II care monitorizează şi raportează defecţiunile şi degradarea sistemului de control al emisiilor, cu excepţia monitorizării catalizatorului, care determină depăşirea limitelor de emisie OBD stabilite în anexa VI punctul B1.
(6)De la datele stabilite la punctul 1.8.5 din anexa IV, vehiculele din (sub)categoriile L3e, L4e, L5e-A şi L7e-A sunt echipate, în plus, cu un sistem OBD de etapa II care monitorizează şi raportează defecţiunile şi degradarea sistemului de control al emisiilor care determină depăşirea limitelor de emisie OBD stabilite în anexa VI punctul B2.
(7)Alineatele (5) şi (6) nu se aplică motocicletelor de tip enduro din subcategoria L3e-AxE şi motocicletelor de tip trial din subcategoria L3e-AxT.
(8)Pentru a armoniza raportarea efectuată de sistemul OBD a defectelor în materie de siguranţă în funcţionare sau ale sistemului de control al emisiilor şi pentru a facilita repararea efectivă şi eficientă a unui vehicul, Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 75 pentru a completa prezentul regulament prin stabilirea cerinţelor tehnice detaliate privind sistemele de diagnosticare la bord, cu privire la categoriile şi subcategoriile de vehicule din anexa II partea C1 - Cerinţe privind construcţia vehiculelor şi cerinţe generale privind omologarea de tip, rândul care se referă la nr. 11, inclusiv cerinţe privind funcţionarea OBD şi proceduri de încercare pentru elementele enumerate la alineatele (1)-(7) din prezentul articol, precum şi a cerinţelor tehnice detaliate privind încercarea de tipul VIII menţionată în anexa V.
Art. 22: Cerinţe privind siguranţa în funcţionare a vehiculelor
(1)Producătorii asigură proiectarea, construirea şi asamblarea vehiculelor astfel încât să se minimizeze riscul de rănire a ocupanţilor vehiculului şi a altor participanţi la trafic.
(2)Producătorul se asigură că siguranţa în funcţionare a vehiculului rămâne asigurată pe întreaga durată normală de viaţă a vehiculului, dacă acesta este folosit în condiţii normale şi este întreţinut în conformitate cu recomandările producătorului. Producătorul va furniza o declaraţie în dosarul informativ prin care confirmă că anduranţa sistemelor, a pieselor şi a echipamentelor de importanţă critică pentru siguranţa în funcţionare este garantată prin încercări adecvate şi prin folosirea de bune practici de inginerie.
(3)Producătorii se asigură ca vehiculele, sistemele, componentele şi unităţile tehnice separate îndeplinesc cerinţele aplicabile specificate în anexele II şi VIII şi corespund procedurilor de încercare şi cerinţelor de performanţă specificate printr-un act delegat adoptat în temeiul alineatului (5).
(4)Componentele vehiculelor, ale căror pericole de natură electrică fac obiectul actelor delegate sau de punere în aplicare adoptate în temeiul prezentului regulament, nu se supun Directivei 2006/95/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 12 decembrie 2006 privind armonizarea legislaţiilor statelor membre referitoare la echipamentele electrice destinate utilizării în cadrul unor anumite limite de tensiune (1).
(1)JO L 374, 27.12.2006, p. 10.
(5)Pentru a asigura obţinerea unui nivel înalt de siguranţă în funcţionare, Comisia adoptă acte delegate în conformitate cu articolul 75 privind cerinţele specifice enumerate în anexa II partea B cu privire la siguranţa în funcţionare a vehiculelor şi, dacă este cazul, se bazează pe cerinţele suplimentare referitoare la siguranţa funcţională enumerate în anexa VIII. Primele acte delegate de acest tip se adoptă până la 31 decembrie 2014.
(6)Comisia adoptă într-o a doua etapă, până la 31 decembrie 2020, un act delegat în conformitate cu articolul 75 pentru a armoniza cerinţele şi încercările privind ciclul normal de viaţă pentru a garanta integritatea structurii vehiculului conform anexei II partea B punctul 18.
(7)Comisia poate adopta acte de punere în aplicare în vederea elaborării unui model pentru declaraţia producătorului. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 73 alineatul (2).
Art. 23: Cerinţe aplicabile performanţelor de mediu
(1)Producătorii se asigură că vehiculele sunt proiectate, construite şi asamblate în aşa fel încât impactul asupra mediului să fie minim. Producătorii se asigură că vehiculele omologate de tip îndeplinesc cerinţele legate de performanţele de mediu astfel cum se specifică în anexele II, V şi VI şi în limitele parcursului pentru durabilitate stabilit în anexa VII.
(2)Producătorii se asigură că vehiculele, sistemele, componentele şi unităţile tehnice separate corespund procedurilor şi cerinţelor de încercare stabilite în anexa V în limitele datelor de aplicare stabilite în anexa IV, care urmează să fie stabilite prin actul delegat adoptat în temeiul alineatului (12) din prezentul articol.
(3)Producătorii se asigură că cerinţele de omologare de tip cu privire la verificarea durabilităţii sunt îndeplinite. La alegerea producătorului, este utilizată una dintre următoarele proceduri de încercare pentru a demonstra autorităţii de omologare că performanţa de mediu a unui tip de vehicul omologat prezintă un caracter durabil:
a)încercarea de durabilitate propriu-zisă a vehiculului prin parcurgerea distanţei integrale:
Vehiculele de încercare parcurg fizic distanţa integrală stabilită în anexa VII partea A şi sunt încercate în conformitate cu procedura stabilită în încercarea de tipul V stabilită în actul delegat adoptat în temeiul alineatului (12) din prezentul articol. Rezultatele încercărilor de emisii până inclusiv la distanţa integrală stabilită în anexa VII partea A sunt mai mici decât limitele încercărilor privind performanţele de mediu stabilite în anexa VI partea A.
b)încercarea de durabilitate propriu-zisă a vehiculului prin parcurgerea parţială a distanţei:
Vehiculele de încercare parcurg fizic minim 50 % din distanţa integrală stabilită în anexa VII partea A şi sunt încercate în conformitate cu procedura stabilită în încercarea de tipul V stabilită în actul delegat adoptat în temeiul alineatului (12) din prezentul articol. După cum se specifică în actul respectiv, rezultatele încercării se extrapolează până la distanţa integrală stabilită în anexa VII partea A. Atât rezultatele încercării, cât şi rezultatele extrapolate trebuie să fie inferioare limitelor încercărilor privind performanţele de mediu specificate în anexa VI partea A.
c)procedura matematică de durabilitate:
Până la 31 decembrie 2024, pentru fiecare componentă a emisiilor, produsul înmulţirii factorului de deteriorare stabilit în anexa VII partea B cu rezultatul încercării de mediu a unui vehicul care a parcurs mai mult de 100 km după prima pornire de la sfârşitul liniei de producţie trebuie să fie mai mic decât limita încercării privind performanţa de mediu stabilită în anexa VI partea A.
Fără a aduce atingere primului paragraf, pentru tipurile noi de vehicule, de la 1 ianuarie 2020 şi pentru tipurile de vehicule existente, de la 1 ianuarie 2021 până la 31 decembrie 2024, pentru fiecare element constitutiv al emisiilor, produsul înmulţirii factorului de deteriorare stabilit în anexa VII partea B şi rezultatele încercării privind performanţa de mediu a unui vehicul care a acumulat mai mult de 2 500 km pentru un vehicul cu o viteză maximă prin construcţie < 130 km/h şi 3 500 km pentru un vehicul cu o viteză maximă prin construcţie > = 130 km/h după prima pornire de la sfârşitul liniei de producţie trebuie să fie mai mic decât limita emisiilor la ţeava de evacuare stabilită în anexa VI partea A.
(4)Până la 1 ianuarie 2016, Comisia întocmeşte un studiu aprofundat privind efectele asupra mediului. Acest studiu trebuie să evalueze influenţa asupra calităţii aerului a vehiculelor din categoria L, precum şi cota emisiilor poluante generate de aceste vehicule pe baza cerinţelor pentru tipurile de încercări I, IV, V, VII şi VIII specificate la anexa V.
Studiul va cumula şi evalua ultimele date ştiinţifice, rezultatele cercetării ştiinţifice, precum şi datele privind modelarea şi rentabilitatea pentru a stabili măsuri de politică definitive prin confirmarea şi definitivarea aplicării nivelului Euro 5 specificat în anexa IV şi a cerinţelor privind performanţele de mediu Euro 5 stabilite în anexa V, în anexa VI punctele A2, B2 şi C2 şi în anexa VII privind parcursurile pentru durabilitate şi factorii de deteriorare din nivelul Euro 5.
(5)Pe baza concluziilor studiului menţionat la alineatul (4), Comisia prezintă Parlamentului European şi Consiliului până la 31 decembrie 2016 un raport privind cele ce urmează:
a)datele pentru aplicarea nivelului Euro 5 menţionate în anexa IV;
b)valorile limitelor de emisie Euro 5 menţionate în anexa VI punctul A2 şi pragurile OBD menţionate în anexa VI punctul B2;
c)toate noile tipuri de vehicule din (sub)categoriile L3e, L5e, L6e-A şi L7e-A care corespund nivelului Euro 5 sunt echipate, pe lângă sistemele OBD I, cu sisteme OBD II;
d)parcursul pentru determinarea durabilităţii pentru nivelul Euro 5 menţionat în anexa VII partea A şi factorii de deteriorare pentru nivelul Euro 5 menţionaţi în anexa VII partea B.
Comisia întocmeşte propunerile legislative corespunzătoare în lumina raportului respectiv.
(6)Bazându-se pe rezultatele studiului de impact asupra mediului, Comisia adoptă un act delegat în conformitate cu articolul 75, determinând care dintre (sub)categoriile L1e-A, L1e-B, L2e, L5e-B, L6e-B, L7e-B şi L7e-C pentru nivelul Euro 5 urmează să fie supuse unei încercări SHED sau unei încercări de permeabilitate a rezervorului şi a circuitului de carburant respectând limitele de încercare enumerate în anexa VI punctul C2.
(7)Producătorii garantează că vehiculele din categoria L respectă cerinţele de încercare aplicabile privind performanţele de mediu pentru omologare şi extindere, conform datelor din anexa V partea A.
(8)În ceea ce priveşte încercarea de tipul I, limita de emisii pentru motocicletele L3e-AxE ("enduro", x = 1, 2 sau 3) şi L3e- AxT ("trial", x = 1, 2 sau 3) este suma care rezultă din adunarea L2 (THC) şi L3 (NOx) din anexa VI partea A. Rezultatele încercărilor de emisii (NOx + THC) sunt mai mici sau egale cu această limită (L2 + L3).
(9)Vehiculele din categoria L4e îndeplinesc cerinţele privind performanţele de mediu specificate în anexa V pentru vehicule din categoria L3e, situaţie în care, pentru încercările de tipul I, IV, VII şi VIII din anexa V, se supune încercării fie ansamblul complet al vehiculul motorizat de bază cu ataş, fie doar vehiculul motorizat de bază fără ataş, după caz.
(10)Producătorii se asigură că toate dispozitivele de schimb pentru controlul poluării introduse pe piaţă sau puse în exploatare în Uniune beneficiază de omologarea de tip în conformitate cu prezentul regulament.
(11)Cerinţele specificate la alineatele (1)-(10) se aplică vehiculelor, sistemelor, componentelor şi unităţilor tehnice separate în conformitate cu anexa II.
(12)Pentru a asigura un nivel ridicat de protecţie a mediului, Comisiei i se conferă competenţa de a adopta acte delegate în conformitate cu articolul 75 privind specificaţiile tehnice detaliate privind cerinţele privind performanţele de mediu pentru aspectele menţionate la alineatele (1), (2), (3), (6) şi (7) din prezentul articol, inclusiv procedurile de încercare.
Art. 24: Cerinţele privind performanţele de mediu suplimentare cu privire la gazele cu efect de seră, la consumul de carburant şi la consumul de energie electrică şi autonomia electrică
(1)Emisiile de bioxid de carbon (CO2) se determină cu ajutorul ciclului aplicabil de încercare în laborator a emisiilor efectuat de producător, ale cărui rezultate sunt comunicate de producător autorităţii de omologare. Consumul de carburant şi/sau consumul de energie electrică şi autonomia electrică fie sunt calculate pe baza rezultatelor încercărilor în laborator a emisiilor efectuate la omologarea de tip, fie sunt observate de serviciul tehnic şi comunicate autorităţii de omologare.
(2)Rezultatele măsurării emisiilor de CO2, rezultatele calculului sau măsurării consumului de carburant, a consumului de energie electrică şi a autonomiei electrice se înscriu în dosarul informativ conform specificaţiilor din actul de punere în aplicare menţionat la articolul 27 alineatul (4), iar informaţiile relevante sunt indicate şi în certificatul de conformitate.
În completarea indicaţiilor din certificatul de conformitate, producătorii se asigură că datele privind emisiile de CO2, consumul de carburant, consumul de energie electrică şi autonomia electrică sunt comunicate şi cumpărătorului la cumpărarea unui vehicul nou, într-un format pe care aceştia îl consideră corespunzător.
(3)Comisiei i se conferă competenţa de a adopta acte delegate în conformitate cu articolul 75 cu privire la cerinţele procedurii de încercare pentru încercarea de tipul VII cu privire la metodele de măsurare a emisiilor de CO2 şi de calculare şi măsurare a consumului de carburant, a consumului de energie electrică şi a autonomiei electrice.